Hoe leren leven als anti roker

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Rocamor

Re: Hoe leren leven als anti roker

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 15:22

TS, ik vind dat je je wel heel erg laat kennen in dit topic met die smileys. Als je zo met je vriend omgaat dan verdient hij van mij de nobelprijs voor de vrede. Crisis zeg.... Als er dingen niet gaan zoals jij wenst.....

ik hoop voor je dat het je zwangerschapshormonen zijn. Of eigenlijk hoop ik voor je vriend dat het je hormonen zijn.

Waarom accepteer je niet gewoon dat ie rookt. En maakt er verder geen woorder meer aan vuil. Of je accepteert het niet en gaat samenwonen met je schoonmoeder

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 15:29

Sterkte voor de baby.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 15:30

Ik zou uberhaupt geen relatie beginnen met iemand die rookt, want je kunt er niet vanuit gaan dat iemand voor jou wel veranderd of dat je hem wel even kunt veranderen. Helaas kom je dan vaak bedrogen uit.

De keuze is aan jou: deal ermee en ga op hete kolen zitten, of ga weg.

Tabaluga12

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 15:36

Ts, sommige dingen die je schrijft komen op mij nogal manipulerend over..

"was ik heel boos geworden en is hij gestopt voor mij"

"Ik ben niet boos wel teleurgesteld en verdrietig"
"Gelukkig hebben ik en mijn ernstig zieke schoonmoeder er voor kunnen zorgen dat hij weer is gestopt"
"hij had er spijt van een het was een domme actie. Geweest!
Stond hier vanmorgen huilend aan mn bed dat het hen speet!"

"omdat ik teleurgesteld was dat hij zijn belofte niet was nagekomen"

Ik begrijp het heel goed dat je het erg vindt dat jouw partner rookt alleen de manier waarop je ermee omgaat vind ik niet correct ten opzichte van je vriend. Ik denk dat daarover ook gevallen wordt in dit topic.

Dus hoe te leren leven als anti roker, je geeft het al zelf aan dat jij iets zou kunnen leren om hier voor jezelf mee om te gaan.

JumpingRider

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 15:51

Jemig wat vallen jullie de TS aan zeg...

Als je iemand heel erg leuk vindt, en er is eigenlijk maar 1 minpuntje aan, dan ga je daarom toch geen ander zoeken?
Een relatie is niet alleen iemand nemen zoals hij is. Een relatie is nemen en geven van beide kanten.

Maar goed, ik neem aan dat een deel van de reacties in dit topic ook zullen komen van defensieve rokers. Die hebben hier natuurlijk wel een heel vertekend beeld van...

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 15:55

Leprycorn schreef:
Fijn dat hij uit zichzelf weer is gestopt.
Ik was ook erg verdrietig dat mijn vriend niet gewoon stopte zoals beloofd. Zeker de eerste maanden kon ik bij hem in de buurt zijn niet uit staan met die geur. Ging toen ook gerust op de andere bank zitten, zo erg vond ik het stinken.
Maar nog steeds stopte hij niet. Ben ook wel eens in huilen uitgebarsten tegenover hem om te zeggen hoe erg ik het vond. Maarja hij wilt het niet...

En dat keer op keer beloven herken ik. Is denk ik ook wel een kwaaltje van iemand die verslaafd aan iets is.
Hier was het ook eerst: als we gaan samenwonen, als je zwanger bent, enz.

Klopt, altijd vooruit schuiven. Met oud en nieuw, als dit pakje op is.... Als het maar niet nu is.

Ik ben zelf nogsteeds bezig met stoppen, rook tijden niet, val dan toch weer in een valkuil, probeer te minderen, gebruik pufs omdat dat iig minder slecht is als roken (dat werkt heel aardig, maar ik wil in zijn geheel van de nicotine af).
Het is gewoon helemaal niet makkelijk om te stoppen, zelfs als je dat wel wil. Er zit een stom verslavingsmonstertje in mijn hoofd die me probeert te laten struikelen, die zegt, morgen is vroeg genoeg om te stoppen, nu 1tje kan echt geen kwaad...

Maar ik krijg dat monstertje er steeds verder onder, ben blij dat ik een partner heb die dat begrijpt, dat het geen onwil is, geen vertrouwen breken is als ik een keer struikel. Die me steunt om vol goede moed gewoon weer opnieuw te beginnen (met stoppen).

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 15:57

Lastig om met goede argumenten te komen aangezien TS bijna al haar posts verwijderd heeft.

Ik zeg hulde aan de mensen die zeggen:"ik zou geen relatie met een roker beginnen want....". Dat is een goede vorm van jezelf kennen. Weten wat je wilt en weten wat je verwacht en nodig hebt in/van een relatie. En weten waar je je vreselijk aan stoort. Daar is niets mis mee en daar sluit je problemen mee uit.
Dat had TS zich ook moeten bedenken. Ipv nu drama's maken, chanteren en die man onder druk te zetten.
Ieder mens is anders en past bij je of niet. TS maakt imo echter de fout dat ze deze man passend wil maken. Hij doet iets wat zij niet leuk vind, maar dat geeft niet, dat rammen we er wel uit. En dát is niet fair, TS. Die man is zoals hij is en dit wist je van tevoren. Dan had je gewoon die hele relatie niet moeten beginnen.
Ik hoop voor je vriend dat jij tot bezinning komt en hem zichzelf laat zijn.

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 16:00

nou dan laat ik je uit de droom helpen. Ik ben geen roker. En ook geen uberfanatieke exroker, want ik heb gewoon nog nooit gerookt. Wel was ik vroegah toen mijn papa nog rookte altijd ziek-zieker-ziekst. Paps was gestopt met roken, ik ging paardrijden en kweekte een betere weerstand.

Waar ik als nog-nooit-gerookt-hebbende-persoon bij ts over val, is haar gebrek aan zelfinzicht, haar manipulatieve gedrag en haar manier van reageren. Ze spreekt zichzelf continu tegen. Gedraagt zich als een klein kind met twee vingers in de oren :"nananananana, ik hoor je lekker toch niet" als er iets gezegd wordt dat haar niet zint.

In een relatie is het helemaal niet geven en nemen, het krijgen en geven. En als er dingen in een relatie onoverkomelijk zijn, dan heb je twee keuzes:
1) je leert ermee leven. Wat niet zegt dat je het ermee eens hoeft te zijn, maar wel dat je het (allicht) probeert los te laten
2) je pakt je biezen en gaat 0p zoek naar een ander die beter bij je past.

Je gaat geen mensen veranderen. Eisen dat ze veranderen, of nog erger, manipuleren zodat ze veranderen. Take it or leave it, gewoon letterlijk.

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 16:21

Rocamor schreef:
nou dan laat ik je uit de droom helpen. Ik ben geen roker. En ook geen uberfanatieke exroker, want ik heb gewoon nog nooit gerookt. Wel was ik vroegah toen mijn papa nog rookte altijd ziek-zieker-ziekst. Paps was gestopt met roken, ik ging paardrijden en kweekte een betere weerstand.

Waar ik als nog-nooit-gerookt-hebbende-persoon bij ts over val, is haar gebrek aan zelfinzicht, haar manipulatieve gedrag en haar manier van reageren. Ze spreekt zichzelf continu tegen. Gedraagt zich als een klein kind met twee vingers in de oren :"nananananana, ik hoor je lekker toch niet" als er iets gezegd wordt dat haar niet zint.

In een relatie is het helemaal niet geven en nemen, het krijgen en geven. En als er dingen in een relatie onoverkomelijk zijn, dan heb je twee keuzes:
1) je leert ermee leven. Wat niet zegt dat je het ermee eens hoeft te zijn, maar wel dat je het (allicht) probeert los te laten
2) je pakt je biezen en gaat 0p zoek naar een ander die beter bij je past.

Je gaat geen mensen veranderen. Eisen dat ze veranderen, of nog erger, manipuleren zodat ze veranderen. Take it or leave it, gewoon letterlijk.

Hier ben ik het heel erg mee eens. Hier ook een nog-nooit-gerookt-hebbende-persoon maar wél met een vriend die rookt, niet bloedfanatiek, maar roken doet hij wel. Maar ik zou het nooit in mijn hoofd halen hem te vragen (hoe lief ook) te stoppen voor mij. Dat is zijn keus, zijn vrijheid, zijn lichaam en zijn leven. Verder is hij heel gezond en weet hij dat het hypocriet is dat hij dan wel rookt, maar hij vind het lekker en fijn. Prima.

Daarbij, een verslaafde moet niet voor iemand stoppen. Dat is verkeerd. Hij moet stoppen voor zichzelf. Hij kan nog zo graag willen dat hij het voor iemand anders doet, maar op die manier staat hij zelf er niet compleet achter. Dat moet echt vanuit iemand zelf komen, dat kan je niet eisen.

Indi_Vito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-15 22:31

Fijn uitgesproken met mijn vriend,

Duidelijk gemaakt dat hij mag roken van mij.
Wel de afspraak Max bedrag per maand en als de kleine er is niet meer thuis.

Hij heeft ook zelf gezegd dat hij er nog niet klaar voor is om te stoppen hij wil het wel graag maar is er nog niet aan toe.

Gezegd dat ik dat kan begrijpen en ik al trots ben op hem dat hij is geminderd! En zelfs een tijd rookloos is geweest.

Ook afgesproken dat als hij inderdaad gezondheids klachten gaat krijgen hij direct zal stoppen dat kwam uit zijn eigen initiatief.
En als hij zich eerder al 100% klaar voelt om te stoppen ik hem daar ook in zal steunen.

Verder ook even geen ouders bij betrokken.

Nu ben ik wel klaar in dit topic:)

Mloei

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 23:27

Ik vind dat sommige reacties van bokkers hier wel heel erg heftig zijn.

Ik begrijp TS gedeeltelijk wel. Natuurlijk ben je teleurgesteld als iemand belooft te stoppen met roken en hij begint weer. Helemaal als je er zelf achter moet komen en het niet eerlijk verteld wordt.

En je emoties worden zeker vergroot door je zwangerschap :P Ben zelf zwanger. Heb tijden gerookt, maar nu tijdens de zwangerschap (tweede keer) gestopt. Man rookt nog wel. Hij doet echt zijn best om te stoppen, maar hij kan het gewoon niet. Ik heb het 'geluk' dat ik weet hoe een verslaving werkt. Dus ik push hem totaal niet.