Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek
Leprycorn schreef:Fijn dat hij uit zichzelf weer is gestopt.
Ik was ook erg verdrietig dat mijn vriend niet gewoon stopte zoals beloofd. Zeker de eerste maanden kon ik bij hem in de buurt zijn niet uit staan met die geur. Ging toen ook gerust op de andere bank zitten, zo erg vond ik het stinken.
Maar nog steeds stopte hij niet. Ben ook wel eens in huilen uitgebarsten tegenover hem om te zeggen hoe erg ik het vond. Maarja hij wilt het niet...
En dat keer op keer beloven herken ik. Is denk ik ook wel een kwaaltje van iemand die verslaafd aan iets is.
Hier was het ook eerst: als we gaan samenwonen, als je zwanger bent, enz.
Rocamor schreef:nou dan laat ik je uit de droom helpen. Ik ben geen roker. En ook geen uberfanatieke exroker, want ik heb gewoon nog nooit gerookt. Wel was ik vroegah toen mijn papa nog rookte altijd ziek-zieker-ziekst. Paps was gestopt met roken, ik ging paardrijden en kweekte een betere weerstand.
Waar ik als nog-nooit-gerookt-hebbende-persoon bij ts over val, is haar gebrek aan zelfinzicht, haar manipulatieve gedrag en haar manier van reageren. Ze spreekt zichzelf continu tegen. Gedraagt zich als een klein kind met twee vingers in de oren :"nananananana, ik hoor je lekker toch niet" als er iets gezegd wordt dat haar niet zint.
In een relatie is het helemaal niet geven en nemen, het krijgen en geven. En als er dingen in een relatie onoverkomelijk zijn, dan heb je twee keuzes:
1) je leert ermee leven. Wat niet zegt dat je het ermee eens hoeft te zijn, maar wel dat je het (allicht) probeert los te laten
2) je pakt je biezen en gaat 0p zoek naar een ander die beter bij je past.
Je gaat geen mensen veranderen. Eisen dat ze veranderen, of nog erger, manipuleren zodat ze veranderen. Take it or leave it, gewoon letterlijk.
Ben zelf zwanger. Heb tijden gerookt, maar nu tijdens de zwangerschap (tweede keer) gestopt. Man rookt nog wel. Hij doet echt zijn best om te stoppen, maar hij kan het gewoon niet. Ik heb het 'geluk' dat ik weet hoe een verslaving werkt. Dus ik push hem totaal niet.