Me gekozen tot irritantste woord van het jaar

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Nayomie

Re: Me gekozen tot irritantste woord van het jaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 06:19

Hoe kan het het stomste woord zijn als toch grotendeels van de mensen het fout schrijft :')

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 07:25

Heel eerlijk? Ik vind het geen terechte winnaar.
Het woord me wordt namelijk verkeerd gebruikt waardoor het irritant is en wordt gezien als irritantste woord. Mensenmens had het van mij wel mogen worden :P.

Paisano

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 10:40

NM -> LZP

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 10:56

En als we dan toch zo op de Nederlandse taal letten... dan stel ik voor dat we ook maar gelijk diehards, awkward en pissed off uit de bovenstaande posten schrappen.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 11:12

Temmen dan! }>
Kan m'n post niet meer aanpassen.

KletsKoekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 11:32

Kwam dat bericht gisteren veel tegen op FB betreft 'me'. Erger mij er ook regelmatig aan (naja ergeren is een groot woord).

Maar dat heb ik ook met 'mijn'.
Zo lees ik dit bericht net op mijn FB : Hier word je toch vrolijk van Niets maakt mijn zo gelukkig dan jou glimlach te zien je word wakker met een lach en gaat slapen met een lach wat hou ik toch van je klein mannetje.. Jij maakt mijn de gelukkigste mama op de wereld

En zo lees ik ook regelmatig naar ipv na. Bijv: naar het eten ga ik gezellig naar de bios met Kelly

Ik ben ook niet helemaal foutloos hoor, in mijn schrijven en zinsopbouw, maar dat zijn van die dingen die in mijn ogen zo basis zijn.. Achja niet druk om maken want veranderen zal het waarschijnlijk niet..

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 12:19

Als het echt zo slecht geschreven is reageer ik gewoon niet :') Ik maak zelf ook echt wel fouten en dat is helemaal niet erg, maar zoiets als hier boven is bijna een puzzel om het leesbaar te maken.

UhNee

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 13:04

Ik moest hier nog aan denken:

Afbeelding

:')

EvaC

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 14:55

Die zag ik vandaag ook een paar keer voorbij komen. Vré-se-lijk! Ik kan gewoon niet geloven dat mensen zich niet bewust zijn van deze vreselijke spelfouten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 15:19

Euh.... 1,5 miljoen mensen in Nederland zijn laaggeletterd. Dat wil zeggen: deze mensen lezen en schrijven op basisschoolniveau of lager. Dat heeft trouwens lang niet altijd met intelligentie te maken. Het kan ook een kwestie van van dislectie, een andere moedertaal hebben of onvoldoende stimulans vroeger thuis is het gezin.

Ik vind het ook niet fijn om tekst te lezen die vol taalfouten staat. Maar ik vind wel dat we een beetje meer respect mogen hebben voor mensen die het lef hebben om iets op internet te posten, terwijl ze moeite hebben met schrijven. Geen mens verdient het om belachelijk gemaakt te worden op zo'n manier als hierboven, vind ik. Dat gaat me echt een beetje te ver.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 15:23

Ik vind het ook zo tenenkrommend, dat hele me verkeerd gebruiken!!

Alhoewel ik ook een vreselijke hekel heb aan het woord 'viral', als in de video ging 'viral'. Brrrr...

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 15:24

En iets dat 'episch' is. Anglicisme en woordinflatie in een.

EvaC

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 15:30

safina schreef:
Euh.... 1,5 miljoen mensen in Nederland zijn laaggeletterd. Dat wil zeggen: deze mensen lezen en schrijven op basisschoolniveau of lager. Dat heeft trouwens lang niet altijd met intelligentie te maken. Het kan ook een kwestie van van dislectie, een andere moedertaal hebben of onvoldoende stimulans vroeger thuis is het gezin.

Ik vind het ook niet fijn om tekst te lezen die vol taalfouten staat. Maar ik vind wel dat we een beetje meer respect mogen hebben voor mensen die het lef hebben om iets op internet te posten, terwijl ze moeite hebben met schrijven. Geen mens verdient het om belachelijk gemaakt te worden op zo'n manier als hierboven, vind ik. Dat gaat me echt een beetje te ver.

Maar deze mensen lezen boeken/teksten en zien dan toch, over het algemeen, goed gespelde woorden. Daar leer je toch van? Het stukje tekst hierboven wordt belachelijk gemaakt door heel veel mensen om dat het echt tenenkrommend geschreven is en omdat de gevraagde "vergoeding" wel erg extreem is. Dus tja...

Bovendien vind ik laaggeletterd zijn een keuze. Als je je er voor schaamt moet je er iets aan doen. Maar dat zal wel weer te simpel gedacht zijn.

@supervixen, ik ben blij dat ik mijn bericht aangepast heb voor ik het verstuurde. Ik had geschreven dat Bep er vast wel van geleerd heeft nu ze viral is gegaan O:)

gerpiegorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 15:31

Ohh die zag ik voorbij komen vandaag :') dit is gewoon té erg _O-

Trouwens vind ik 'men paard' ook súper irritant :o

fillejaal :')

Kai_Rosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 15:39

Ik vind het ook heel storend als mensen m'n / mijn schrijven als men...
Maar inderdaad als ik soms op fb berichten zie ik ook heel vaak van die Bep berichten tegen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 15:49

EvaC schreef:
safina schreef:

Maar deze mensen lezen boeken/teksten en zien dan toch, over het algemeen, goed gespelde woorden. Daar leer je toch van? Het stukje tekst hierboven wordt belachelijk gemaakt door heel veel mensen om dat het echt tenenkrommend geschreven is en omdat de gevraagde "vergoeding" wel erg extreem is. Dus tja...

Bovendien vind ik laaggeletterd zijn een keuze. Als je je er voor schaamt moet je er iets aan doen. Maar dat zal wel weer te simpel gedacht zijn.

Gelukkig begrijp je zelf ook dat dat een beetje simpel gedacht is. :D Bovendien: weet jij of deze mevrouw er iets aan doet of niet? Misschien doet ze heel erg haar best en lukt het niet. Je weet nooit wat er allemaal achter zit....

Maar al zou ze er helemaal niets aan doen: dat is toch geen reden om iemand belachelijk te maken? Prima als mensen het idioot vinden wat ze inhoudelijk schrijft. Vind ik ook. Maar iemand belachelijk maken omdat ze moeite heeft met schrijven vind ik niet kunnen. En zeker niet op zo'n manier, met een foto en een naam die over het hele internet gaat. Je zal het maar zijn.....

xniieeenke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 16:34

Jannepauli schreef:
En als we dan toch zo op de Nederlandse taal letten... dan stel ik voor dat we ook maar gelijk diehards, awkward en pissed off uit de bovenstaande posten schrappen.

Dat zijn leenwoorden die men gewoon gebruikt en vaak niet vervelend vind

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 16:42

Zoveel joh safina? Daar schrik ik best van.

EvaC

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 16:55

safina schreef:
Gelukkig begrijp je zelf ook dat dat een beetje simpel gedacht is. :D Bovendien: weet jij of deze mevrouw er iets aan doet of niet? Misschien doet ze heel erg haar best en lukt het niet. Je weet nooit wat er allemaal achter zit....

Maar al zou ze er helemaal niets aan doen: dat is toch geen reden om iemand belachelijk te maken? Prima als mensen het idioot vinden wat ze inhoudelijk schrijft. Vind ik ook. Maar iemand belachelijk maken omdat ze moeite heeft met schrijven vind ik niet kunnen. En zeker niet op zo'n manier, met een foto en een naam die over het hele internet gaat. Je zal het maar zijn.....

Daarom zal ik op internet ook niet gauw iemand aan de schandpaal nagelen. Er is zoveel wat we niet weten. Aan de andere kant heb ik niet erg veel medelijden, ze heeft er zelf voor gekozen om dit openbaar op Facebook te zetten. Dat is het risico van social media. Maar dat is wel behoorlijk off-topic.

Ik ben zelf ook geen spellings goeroe hoor en d's en t's vind ik soms ook wat moeilijk, maar sommige fouten zijn gewoon onnodig ondanks dat we een erg lastige taal hebben.

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 16:56

UhNee schreef:
Ik moest hier nog aan denken:

[ [url=m/EkK2hi.jpg]Afbeelding[/url] ]

:')

:') :') :') En mocht bep nog gratis winkelen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 17:15

LadyMadonna schreef:
Zoveel joh safina? Daar schrik ik best van.

Ja, dat is best veel he? Het zijn niet allemaal mensen die helemaal niet kunnen lezen en schrijven, maar ze hebben er wel relatief veel moeite mee. (Zie verder: https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... etterdheid). Ze zijn op mijn werk een project gestart om te zorgen dat we alles opschrijven in begrijpelijke taal (b1-niveau). Zo kwam ik Te weten dat het zoveel mensen betreft. Ik schrok ervan! (Overigens vind ik het verdomd moeilijk, écht begrijpelijke taal schrijven. |( )

Laaggeletterd zijn is best lastig in een samenleving waar alles draait om taal. Bijvoorbeeld met solliciteren, bijsluiters van medicijnen, internet en ingewikkelde formulieren. Er komt vaak veel schaamte en verdriet bij kijken. Mensen zijn bang dat anderen ze zien als dom en lui. Die schaamte vormt dan een drempel om hulp te zoeken.

Vandaar dat het me aan het hart gaat als iemand die moeite heeft met schrijven uitgelachen wordt. Eigenlijk ben je bestwel cool als je slecht schrijft en toch gewoon meedoet op social media. 8-)

Maar..... ik heb wel het gevoel dat 'me' en 'mijn' verwarren iets is van deze tijd. Toen ik bijna 30 jaar geleden een puber was deden mijn klasgenoten dat niet. Ik vraag me wel eens af of het onwetendheid is, of dat jongeren het hip vinden om zo te schrijven. In het laatste geval verdienen ze wat mij betreft een dikke schop onder hun kont. :j :D

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 17:21

Maar dat is precies zo als met "wilt". Dat zag je vroeger ook niet.
Vroeger zag je wel nog/noch, maar noch wordt nog nauwelijks gebruikt, dus dat zie je ook niet meer.
Vroeger had ikzelf veel moeite met ui, eu, ou, oe.... Schreef ik altijd verkeerd om (dus dan krijg je duer, hius, meot, muow) is vanzelf over gegaan (heb het dan over de basisschool). Dtjes en ttjes blijven wel een dingetje.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 00:40

xniieeenke schreef:
Jannepauli schreef:

Dat zijn leenwoorden die men gewoon gebruikt en vaak niet vervelend vind

Misschien nog even de definitie van leenwoorden nalezen? Dit zijn geen leenwoorden.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-15 00:48

Jannepauli,

nu ben je mij ook even kwijt.

Aldus Van Dale:

Leenwoord: aan een andere taal ontleend woord

in principe kan ieder woord uit een vreemde taal uiteindelijk een leenwoord worden..

van http://taaladvies.net/taal/advies/tekst ... _algemeen/

Citaat:
Het lenen van woorden uit andere talen is een zeer natuurlijk proces, dat ook in vroeger eeuwen al voorkwam – niet alleen in het Nederlands, maar ook in andere talen. Van oudsher zijn er in het Nederlands veel woorden uit het Latijn en het Frans geleend; recenter zijn daar ook relatief veel woorden uit het Duits en het Engels bij gekomen.

Citaat:
Vaak worden leenwoorden gebruikt omdat ze een speciale functie hebben: ze benoemen iets unieks, of hebben een specifieke (bij)betekenis of gevoelswaarde, of zijn eenvoudigweg niet zomaar te vertalen

met name dit vervaagd de grens tussen leenwoord of niet

Citaat:
Geregeld komt het voor dat een leenwoord wel een Nederlands equivalent heeft, maar dat er verschil in betekenis, gebruik of gevoelswaarde is tussen de twee termen. Zo klinkt het inheemse woord kroeg voor veel mensen 'volkser' dan het leenwoord café. Naast het leenwoord cadeau bestaan zelfs twee inheemse woorden, elk met een eigen gevoelswaarde: geschenk klinkt formeler dan cadeau, pakje juist minder formeel.

bullshit, klinkt nu eenmaal krachtiger dan onzin..

En ik gebruik pissed als ik iemand bozer dan boos heb gekregen.. giftig vind ik dan niet de lading dekken..

akward daarentegen vind ik wel een raar woord om te lenen.. omdat vaag een veel meer gehoorde term is en lekkerder in de Nederlandse 'bek' ligt.

diehard vind ik weer acceptabel.. ook zijn er talloze nederlandse mogelijkheden voor.. die liggen mij behoorlijk formeel of nietszeggend in het gehoor. zelf gebruik ik het woord niet omdat ik een andere manier van omschrijven heb en dat woord of die woordsoort niet tegenkom.. maar ik vind het als Nederlands aanhanger geen onacceptabel leenwoord.

Tijd wijst uit of iets een leenwoord is of niet.. bepaalde zaken veranderen naar een eigentijdse vertaling, anderen halen het uiteindelijk niet als de mode afgelopen is..

Citaat:
Het gebruik van veel Engelse leenwoorden in een tekst kan irritatie opwekken, omdat dit bij veel taalgebruikers de associatie oproept met iemand die 'duur' of juist populair wil doen. Een voorbeeld van zo'n zin: De parttime humanresourcesmanager charterde een freelance headhunter via zijn old boys network.

Ook beoordelen taalgebruikers veel Engelse woorden als vager dan Nederlandse. Dat hoeft niet daadwerkelijk zo te zijn – zoals hierboven al genoemd is, kan een Engels woord soms ook juist specifieker zijn dan de Nederlandse tegenhanger.

Leenwoorden zijn niets anders dan geleende woorden uit een andere taal..

alleen het is met name de irritatie factor denk ik van het te vaak gebruiken. zeker wanneer er normale Nederlandse equivalenten voor handen zijn die passend zijn...

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-15 01:30

Iets waar ik me ook erg aan kan storen is verkeerde gebruik van het woord "geniaal"