Samenwonen in 2016, wie nog meer?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Tink89

Re: Samenwonen in 2016, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 12:35

Wij wonen officieel sinds 1 januari samen. Zo leuk!

Jodie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 13:19

Wat een leuk topic! Ik meld me ook als dat mag :D ik woon sinds afgelopen oktober samen met mijn vriend, maar helemaal officieel wordt het pas 1 april 2016 omdat ik officieel nog een eigen huurwoning heb, waar ik een huisbewaarder in heb (jaarcontract en dus nu val ik onder 'proefsamenwonen'). Het was eerst ook de bedoeling dat ik terug naar mijn studio zou gaan in Amsterdam doordeweeks en in het weekend dan bij mijn vriend zou zijn, maar ik kan dichterbij gaan afstuderen en het bevalt ons zo goed dat we het lekker zo houden.

Mijn vriend was aan het kijken naar een koophuis, we hebben toen heel realistisch gezegd dat als hij een eigen huis zou hebben, het er toch wel binnen no time op aan zou komen dat we zouden samenwonen, dus dat we het dan maar gelijk samen en gelijk goed doen. Alles staat wel op zijn naam, het is zijn huis, alle grote spullen heeft hij betaald, maar we hebben wel alles samen beslist (lees: ik heb alles ingericht :') ) dus het is helemaal 'ons' huisje.

Mijn vriend komt overigens direct vanuit het ouderlijk huis, en ik heb hiervoor op mezelf gewoond, eerst met huisgenoten en daarna alleen in een studio. Ik zou nu al niet meer anders willen dan zo lekker samen, en vergeleken met een kamer van 8m2 en een studio van 21m2 is zo'n heel koophuis met 3 verdiepingen en een tuin ineens echt mega. En we hebben het gewoon heerlijk voor elkaar, mijn vriend werkt vanaf zijn 17e (officier bij defensie) en verdient hartstikke goed, heeft heel veel gespaard voor de aankoop van het huis dus we konden zo alle meubels in één keer nieuw kopen en hebben alles gelijk zo ingericht hoe we het ook echt wilden hebben.

Hiervoor was ik altijd Ikea en tweedehands inrichtingen gewend (de hele inrichting van m'n studio heeft me destijds €500 gekost ofzo met alle meubels en inclusief keukengerei, apparatuur etc alles) dus ik ben op dit moment eigenlijk stront verwend :o

Zo dat is mijn hele verhaal! Lijkt me leuk om mee te kletsen!

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 13:23

Jodie_ schreef:
Wat een leuk topic! Ik meld me ook als dat mag :D ik woon sinds afgelopen oktober samen met mijn vriend, maar helemaal officieel wordt het pas 1 april 2016 omdat ik officieel nog een eigen huurwoning heb, waar ik een huisbewaarder in heb (jaarcontract en dus nu val ik onder 'proefsamenwonen'). Het was eerst ook de bedoeling dat ik terug naar mijn studio zou gaan in Amsterdam doordeweeks en in het weekend dan bij mijn vriend zou zijn, maar ik kan dichterbij gaan afstuderen en het bevalt ons zo goed dat we het lekker zo houden.

Mijn vriend was aan het kijken naar een koophuis, we hebben toen heel realistisch gezegd dat als hij een eigen huis zou hebben, het er toch wel binnen no time op aan zou komen dat we zouden samenwonen, dus dat we het dan maar gelijk samen en gelijk goed doen. Alles staat wel op zijn naam, het is zijn huis, alle grote spullen heeft hij betaald, maar we hebben wel alles samen beslist (lees: ik heb alles ingericht :') ) dus het is helemaal 'ons' huisje.

Mijn vriend komt overigens direct vanuit het ouderlijk huis, en ik heb hiervoor op mezelf gewoond, eerst met huisgenoten en daarna alleen in een studio. Ik zou nu al niet meer anders willen dan zo lekker samen, en vergeleken met een kamer van 8m2 en een studio van 21m2 is zo'n heel koophuis met 3 verdiepingen en een tuin ineens echt mega. En we hebben het gewoon heerlijk voor elkaar, mijn vriend werkt vanaf zijn 17e (officier bij defensie) en verdient hartstikke goed, heeft heel veel gespaard voor de aankoop van het huis dus we konden zo alle meubels in één keer nieuw kopen en hebben alles gelijk zo ingericht hoe we het ook echt wilden hebben.

Hiervoor was ik altijd Ikea en tweedehands inrichtingen gewend (de hele inrichting van m'n studio heeft me destijds €500 gekost ofzo met alle meubels en inclusief keukengerei, apparatuur etc alles) dus ik ben op dit moment eigenlijk stront verwend :o

Zo dat is mijn hele verhaal! Lijkt me leuk om mee te kletsen!

Klinkt heerlijk! Lijkt me fijn als je meteen je huis ingericht hebt zoals je het wil.
Ik wil ook zo min mogelijk 2ehands, maar we kijken wel hoever we komen. Ik weet ook totaal niet wat realistisch is eigenlijk :o

Jodie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 14:14

Ik moet zeggen dat ik me onwijs heb verkeken op hoeveel geld alles kost hoor! De grote meubels hebben we gewoon een maximumprijs voor bedacht wat we eraan wilden spenderen, en zo een lijstje en een budget gemaakt. Dat ging prima want bijv de eetkamerstoelen waren weer duurder dan gepland, maar de bank weer een stuk goedkoper dus zo konden we het uiteindelijk mooi rechttrekken en hadden we geld 'over' wat de grote meubels betrof. De kleine dingetjes zou ons de kop niet kosten dachten we, maar toen ik uiteindelijk eens ging rekenen wat ik bijvoorbeeld kwijt was aan alleen al keukenuitzet, denk ik dat ik makkelijk aan de €1000 kom. :oo

Wellicht weer een belachelijk bedrag en het kan ook een stuk goedkoper, in mijn studiootje heb ik ook al mijn keukenuitzet en dat heeft me echt niet zoveel gekost, maar dat was echt bij elkaar gespaard over de jaren, een hele pannenset gekregen van een tante die van gas over ging op inductie etcetera. Nu wilden we echt alles graag nieuw (het boeit mij eerlijk gezegd niet zoveel maar mijn vriend is zo'n verwende anti-tweedehands vent :') ) dus uiteindelijk met alle kleine dingetjes erbij kwam ik toch echt op een behoorlijk bedrag.

En dan nog de decoratie dingetjes, keuken- en badtextiel, elektronica zoals een stofzuiger enzo, toen hielden we toch ineens wel minder over dan verwacht.

Ik vind het altijd wel leuk om mee te denken (en ik vind het stiekem nog leuker om dingetjes tweedehands of in de aanbieding te vinden) dus als ik met je mee kan/mag denken hoor ik het wel :D

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 14:29

Jodie_ schreef:
Ik moet zeggen dat ik me onwijs heb verkeken op hoeveel geld alles kost hoor! De grote meubels hebben we gewoon een maximumprijs voor bedacht wat we eraan wilden spenderen, en zo een lijstje en een budget gemaakt. Dat ging prima want bijv de eetkamerstoelen waren weer duurder dan gepland, maar de bank weer een stuk goedkoper dus zo konden we het uiteindelijk mooi rechttrekken en hadden we geld 'over' wat de grote meubels betrof. De kleine dingetjes zou ons de kop niet kosten dachten we, maar toen ik uiteindelijk eens ging rekenen wat ik bijvoorbeeld kwijt was aan alleen al keukenuitzet, denk ik dat ik makkelijk aan de €1000 kom. :oo

Wellicht weer een belachelijk bedrag en het kan ook een stuk goedkoper, in mijn studiootje heb ik ook al mijn keukenuitzet en dat heeft me echt niet zoveel gekost, maar dat was echt bij elkaar gespaard over de jaren, een hele pannenset gekregen van een tante die van gas over ging op inductie etcetera. Nu wilden we echt alles graag nieuw (het boeit mij eerlijk gezegd niet zoveel maar mijn vriend is zo'n verwende anti-tweedehands vent :') ) dus uiteindelijk met alle kleine dingetjes erbij kwam ik toch echt op een behoorlijk bedrag.

En dan nog de decoratie dingetjes, keuken- en badtextiel, elektronica zoals een stofzuiger enzo, toen hielden we toch ineens wel minder over dan verwacht.

Ik vind het altijd wel leuk om mee te denken (en ik vind het stiekem nog leuker om dingetjes tweedehands of in de aanbieding te vinden) dus als ik met je mee kan/mag denken hoor ik het wel :D

Ja, dat zeiden m'n ouders ook al, verkijk je niet op de prullen. Gelukkig hebben we veel van dat soort dingen met Sinterklaas gekregen. Mijn ouders willen een cadeau geven als we het huis uitgaan en dat wordt waarschijnlijk een wasmachine. Dingen als handdoeken, servies, keukenspullen en aantal meubels hebben we gelukkig al doordat mijn vriend al op zichzelf woont. Dat is allemaal nog degelijk spul wat hij toentertijd nieuw gekocht heeft. Tv hebben we ook al, net nieuw gekocht, was ook duur, want we zijn games en wilden een goeie :+ Maar het is inderdaad veel geld. Van mijn kamer kan ik helaas niks meenemen want dat is allemaal troep haha. Ik had wel een kast gezien van Ikea met dat PAX systeem en m'n ma zei dat je dan rond de 1000 zat maar Ikea laat er eentje zien voor 300, dus dat zou wel chill zijn :P

Fee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 14:58

Die kleine dingen zijn inderdaad ook echt duur.
Ik ben van het weekend jarig geweest en heb als cadeau een mooie uitgebreide bestekset uitgezocht, echt heel blij mee. Doe je toch ook heel je leven mee.
Mijn vriend had al wel goedkoop bestek en zo en is ook prima. Maar wil toch wel een mooie set dat alles bij elkaar past.

Groupon is ook een goede om in de gaten te houden. Staan nu bijvoorbeeld handdoeken op, scheelt toch weer een paar tientjes.

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 15:01

Wij zijn nog niet actief op zoek omdat we beide aan het afstuderen zijn, maar zijn zeker aan het rondkijken.

Voor kerst en mijn verjaardag hebben we al een bestek set en pannenset gekregen :D .
Ook hebben we hard gespaard voor de AH glazen destijds en nu de messen.

Jodie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 15:17

Ja precies die kleine dingen he! Glazen had ik wel zelf nog of bij elkaar gespaard voor het samenwonen (Vivo van de AH met name). Bestekset en borden heb ik dan weer heel basic en goedkoop (bestek van Ikea en borden van de Blokker) maar wel weer een hoop geld uitgegeven aan pannen en ik wilde dan weer de perfecte onderzetters en placemats enzo :') slaat nergens op maar daar heb ik echt bizar lang naar gezocht en uiteindelijk veel online gekocht.

Dat PAX systeem wil ik ook nog een keer! Dat zijn die kasten die je helemaal zelf kunt samenstellen toch? We hebben een kamer 'over' waar we nu een kastenkamer van hebben gemaakt, 2 grote kledingkasten en wat rekken, maar daar wil ik als projectje voor aankomend jaar een keer een echte inloopkast van maken, nu al zin in! Maar er moet nog genoeg gebeuren, de tuin is een zooitje maar die doen we van het voorjaar wel, en de zolder is ook zo'n stoffige opslagruimte die wil ik ook nog een keer mooi netjes en strak hebben zodat we de ruimte ook daadwerkelijk kunnen gebruiken.

Oh en @Selina: Welke tv hebben jullie gekocht? Wij zijn ook fanatieke gamers en hebben uiteindelijk de Samsung Curved 55inch gekocht, schandalig dat ding maar zo geweldig om op te spelen!

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 15:29

Jodie_ schreef:
Ja precies die kleine dingen he! Glazen had ik wel zelf nog of bij elkaar gespaard voor het samenwonen (Vivo van de AH met name). Bestekset en borden heb ik dan weer heel basic en goedkoop (bestek van Ikea en borden van de Blokker) maar wel weer een hoop geld uitgegeven aan pannen en ik wilde dan weer de perfecte onderzetters en placemats enzo :') slaat nergens op maar daar heb ik echt bizar lang naar gezocht en uiteindelijk veel online gekocht.

Dat PAX systeem wil ik ook nog een keer! Dat zijn die kasten die je helemaal zelf kunt samenstellen toch? We hebben een kamer 'over' waar we nu een kastenkamer van hebben gemaakt, 2 grote kledingkasten en wat rekken, maar daar wil ik als projectje voor aankomend jaar een keer een echte inloopkast van maken, nu al zin in! Maar er moet nog genoeg gebeuren, de tuin is een zooitje maar die doen we van het voorjaar wel, en de zolder is ook zo'n stoffige opslagruimte die wil ik ook nog een keer mooi netjes en strak hebben zodat we de ruimte ook daadwerkelijk kunnen gebruiken.

Oh en @Selina: Welke tv hebben jullie gekocht? Wij zijn ook fanatieke gamers en hebben uiteindelijk de Samsung Curved 55inch gekocht, schandalig dat ding maar zo geweldig om op te spelen!

Ik snap dat PAX nog niet, maar je schijnt iets te kunnen maken :+ M'n ouders hebben er de perfecte kast van gemaakt die ik nu ook wil. Wil zelf ook een inloopkast :D Wij sparen die zegels van de AH voor chique bestek. Hebben alle zegels gekregen dus nu boekjes vol dus dan hebben we voor weinig geld bestek dat jaren meegaat. (Hoop ik)

Uhhhhh een samsung smart tv, 48 inch. Was in de aanbieding toen, voor 'maar' 600. De oude was iets van 22 inch dus ik vind het een giga ding _O- Kan nu ondertiteling lezen van games. En Netflix is zo haarscherp <3

Jodie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 16:04

Selina schreef:
Ik snap dat PAX nog niet, maar je schijnt iets te kunnen maken :+ M'n ouders hebben er de perfecte kast van gemaakt die ik nu ook wil. Wil zelf ook een inloopkast :D Wij sparen die zegels van de AH voor chique bestek. Hebben alle zegels gekregen dus nu boekjes vol dus dan hebben we voor weinig geld bestek dat jaren meegaat. (Hoop ik)

Uhhhhh een samsung smart tv, 48 inch. Was in de aanbieding toen, voor 'maar' 600. De oude was iets van 22 inch dus ik vind het een giga ding _O- Kan nu ondertiteling lezen van games. En Netflix is zo haarscherp <3

Ah fijn is dat he! Wij zeggen ook echt elke dag nog tegen elkaar: wow scherp he dat beeld!

48 inch vind ik een mooie maat voor een TV. Ligt er natuurlijk ook aan hoe dicht je er op zit, maar mijn vriend moest en zou een 55 inch hebben, en ik was alleen maar bang dat we geen muur meer over zouden houden. Moet zeggen dat het meevalt nu alles is ingericht, maar hij heeft inmiddels al spijt dat ie geen grotere heeft genomen. :')

Ik ga ook maar eens kijken naar Pax, ben benieuwd!

Suuskipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 16:29

Ik sluit me aan!
Vriendje en ik wonen officieel samen sinds 1 januari :D hij is al wel eerder ingetrokken maar nu ook daadwerkelijk ingeschreven enzo :)

Qua samen meubels uitzoeken moet ik eerlijk zeggen dat we dat niet gedaan hebben omdat alles in huis van mij is behalve zijn ladekasten die we hebben aangeschaft toen hij bij me introk :Y)

Oh en natuurlijk onze baby Zelda <3
Afbeelding

SplashIsLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 16:50

Toen vriendje en ik om 12 uur proostten zei hij: "op naar samenwonen dit jaar", dus wie weet :)) We hebben het er al vaker over gehad, maar vonden het te vroeg en te snel. We wonen allebei weer bij onze ouders en hebben dus geen plekje voor ons zelf en daarnaast worden we erg moe van het gesleep.

Vanaf vandaag is vriendje begonnen met zijn nieuwe baan, ik werk al een tijd dus mijn spaarpot is iets meer gevuld. Daarom wil vriendje het liefste eerst sparen, maar wie weet wat er de komenden maanden op ons pad komt.. We hebben allebei al op ons zelf gewoond en daardoor spullen die mee kunnen naar een eventueel huis, maar wie weet willen we dan wel gewoon samen meubels uitzoeken.

Het zou voor ons allebei de eerste keer samen wonen worden, dus toch extra spannend! (Afgezien van een week toen mijn ouders op vakantie waren :+ )

Fee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 17:00

Tv moeten wij ook nieuw. Vriend heeft een heel mooie tv maar sinds een paar maanden zit daar voor de helft een donkere/zwarte waas over. Kunnen nog wel tv kijken, maar sommige dingen/kleuren zie je niet en dat is jammer.

Maar goed, eerst de belangrijkere dingen.

Als het mogelijk is zou ik ook graag een inloopkast willen. Zat er aan te denken om deze helemaal zelf te maken, zo moeilijk kan dat niet zijn. Mijn vader is gelukkig ook heel handig, dus dat komt dan wel goed.
Maar eerst eens kijken of we een huis kunnen vinden waar dan een kamertje over is. :D

Oedi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 20:12

We zijn vandaag een huisje wezen bezichtigen ( met inloopkast *D ) en naast een shetlandponyfokkerij, helemaal leuk! Het is alleen nog even afwachten of we erin mogen want er waren nog meer geinteresseerden.

Hoe gaan jullie de maandelijkse kosten verdelen als ik vragen mag?

Targaryen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 17:54

Wij hebben allebei een eigen betaal- en spaarrekening en een gezamenlijke betaal- en spaarrekening, maar zijn er nu al achter dat dit voor ons niet gaat werken. Gewoon alles op één hoop dus :D

We hebben sinds maandag de sleutel! Meteen hard aan het werk gegaan en hadden na 1 dag al een afvalcontainer van 6 kuub vol en dat is alleen nog maar van de eerste verdieping :/ Maar het is helemaal leuk verder, voelt ook echt al als ons eigen huis :D

miranda_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 18:02

Mijn vriend is nu ook officieel bij mij ingetrokken! Echt heel fijn! Wij hebben allebei onze eigen rekening en een gezamenlijke rekening.

Ik woonde hier al een jaartje, maar m'n vriend heeft een nieuwe bank voor ons gekocht, een vriezer en een tv voor op de slaapkamer. De rest had ik al helemaal compleet.

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 18:09

Veel plezier beide :D

JenniferU

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-16 22:53

Mag ik me ook aanmelden?

Wij willen dit jaar een huis gaan kopen samen qwa inkomen zitten we aardig gelijk qwa
Beide nu een klein huurappartement.
Nadeel is dat we geen spaargeld hebben.
We hopen volgende week het eerste oriënterende gesprek bij de bank te hebben met wat de mogelijkheden voor ons zijn.

Meer mensen die hier een huis hebben gekocht zonder spaargeld?

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-16 23:25

JenniferU schreef:
Mag ik me ook aanmelden?

Wij willen dit jaar een huis gaan kopen samen qwa inkomen zitten we aardig gelijk qwa
We hopen volgende week het eerste oriënterende gesprek bij de bank te hebben met wat de mogelijkheden voor ons zijn.

Je moet wel een beetje spaargeld hebben omdat je maar zoveel % mag kopen en dan mis je een deel. En alle kosten die erbij komen taxatie etc etc. moet je ook kunnen betalen.

JenniferU

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-16 23:53

Selina schreef:
JenniferU schreef:
Mag ik me ook aanmelden?

Je moet wel een beetje spaargeld hebben omdat je maar zoveel % mag kopen en dan mis je een deel. En alle kosten die erbij komen taxatie etc etc. moet je ook kunnen betalen.

Daar waren we al bang voor.

Om wat voor soort bedrag praten we dan? 0-5000 of 5000-10000?
Het is nu 103% en volgend jaar 102%
En dat heeft te maken met kosten koper zeker? Dus notaris,makelaar,hypotheekadviseur enz?

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-16 00:00

Djulita

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-16 04:12

Ik wil mij ook graag melden als het mag. Mijn vriend en ik zijn dit jaar 7 jaar samen. Hij is 24 en werkt in het onderwijs, ik ben 23 en werk in de zorg als verpleegkundige. Wonen nu allebei nog bij onze ouders, maar zijn bezig met het kopen van een nieuwbouwhuis. De financiering is rond en gisteren hebben we net een uitnodiging van de notaris gekregen voor het tekenen van de koop-aannemingsovereenkomst. Super spannende, leuke tijd :D. Als het allemaal loopt volgens plan, dan start de bouw in mei/juni 2016. Wij hopen voor de kerst 2016 erin te kunnen, maar als het tegenzit, dan wordt het pas begin 2017. Wel echt super leuk om ons eerste eigen huis vanaf de grond opgebouwd te zien gaan worden.

JenniferU

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-16 13:16

amandananana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-16 10:35

Wij hebben een update, wij hebben misschien een huisje :D echt zo spannend!

Tink89

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 10:56

amandananana schreef:
Wij hebben een update, wij hebben misschien een huisje :D echt zo spannend!

Spannend! Wat voor iets?