jonge kinderen met een mobiel.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

wel of geen mobiel?

Ja.
97 (34%)
Nee.
188 (65%)

Totaal aantal stemmen: 285

XFiemoX

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 11:34

Sorry maar ik vind het 10x niks. En wat pest gedrag gelukkig komt mijn oudste altijd en met van alles naar mij of mijn man toe en praat erover, als er dan iets is gebeurd wat op pest gedrag neer komt dan ga ik absoluut een praatje maken met die ouders van het kind. Zodra ie naar de middelbare toe gaat zal ik er pas eens over na gaan denken of het echt nut is.

Maar dan heb ik denk ook het geluk dat mijn oudste tegen mij zegt van ''Mama, mijn vriend heeft dit of dat gekregen en zei tegen mij dat het echt zo leuk is en of ik het ook ga nemen. Waarop hij dan terug zegt, nee dank je als ik bij jou ben dan kunnen we er toch samen ermee spelen? Dan hoef ik het ook echt niet ook te hebben''.

Maar daarbij hoor ik wel zoveel al in de kleuterklas van mijn zoon van een paar ouders waarbij ik zoiets heb van :o .

Mijn kinderen zijn nu nog steeds ontzettend van het buiten spelen, spelen met en in de natuur.

Ik zelf zie er nog niet het nut ervan in om een kind van 10 een mobiel te geven, tenzij er uitzondering is en echt niet anders kan.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 11:35

Kinke schreef:
Als je een vraag hebt over je huiswerk, dan bel je toch gewoon een klasgenootje? Of je spreekt de leraar even aan op school?

Hier wil ik even op inhaken.

Als ik kijk hoeveel leerkrachten ervan uitgaan dat alle kinderen een mobiele telefoon hebben en ook thuis standaard een computer met internet.
Huiswerk opgeven gebeurt tegenwoordig maar zelden in de klas, word later door betreffende leerkrachten op magister gezet. Sommige presteren het om het er 'avonds om 19.00 nog op te zetten. Sommige zelfs zo bont dat ze het de andere dag al moeten inleveren.
Dan is het wel fijn als er een groeps app is, dan word het daar in gemeld. Snap je het niet dan kan je het elkaar vragen via de app.

Leerkrachten die communiceren via twitter met leerlingen.

Ben het met je eens het moet niet gekker worden. Maar kinderen worden wel hiertoe deels verplicht door school.

nowylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 11:37

Dan zal ik ook wel ouderwets zijn. Prepaid kaartje er in en dan alleen om te kunnen bellen en smsen, verder vind ik het op die leeftijd echt niet nodig. Ga buiten spelen en dan zo laat terug dan ben je ook echt terug anders heb je een probleem.

Ik kreeg mijn eerste telefoon ook pas toen ik naar de middelbare ging aangezien dat net een stukje verder fietsen was dan de basisschool (was een kwartiertje). En dat was een oude Nokia van mijn vader met alleen een prepaid kaartje er in. Per maand 10 euro en ik moest er altijd minimaal 1 euro op laten staan voor in noodgevallen. Wou ik mijn ouders bellen, twee keer overlaten gaan, dan ophangen bellen ze mijn terug, zo kosten mij het niets.

Yonker

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 11:38

Nogmaals mijn vraag dan... waarom moet het niet gekker worden? Dit is toch de toekomst??? En heel eerlijk is het niet zo gek om er maar vanuit te gaan dat er thuis een computer met internet is... :Y) Dit is gewoon nodig voor school en/of studie.
Ben echt benieuwd hoe het komt dat internet zoals iets "slechts" wordt gezien, door vooral dat oudere generatie....

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 11:38

Klopt Kiki
Daarnaast gaan ze nu op school naartoe dat alle kinderen in de 1ste een eigen laptop/tablet mee moeten gaan nemen.
Volgend jaar wordt dit verplicht en zullen veel boeken verdwijnen.

Mijn zoon zit op het MBO en heeft helemaal geen boeken meer.
Alles gaat via zijn laptop.

eva1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 11:39

Mijn zoon liep vorig jaar stage in groep 6 en hij heeft zich er over verbaasd dat alle kinderen, zonder uitzondering, een mobieltje hadden en vaak ook nog de laatste nieuwe.
Mijn eigen kinderen kregen een mobiele telefoon toen zij naar de middelbare school gingen, vroeg genoeg als je het mij vraagt.

Sicayes

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 11:39

Ik verbaas me er ook over dat kinderen op de basisschool soms al een mobieltje hebben :o Ik kreeg mijn mobieltje toen ik naar de middelbare school ging - volgens mijn ouders omdat ik nu met de fiets moest en ze graag hadden dat ik kon bellen als ik hulp nodig had.

Maargoed, tijden veranderen. Ik kan nu wel roepen dat ik mijn kind ook pas een mobiel ga geven als deze naar de middelbare gaat.. maar misschien is er tegen die tijd wel weer wat veranderd in de maatschappij. Net als dat veel mensen het vroeger absurd vonden om een computer thuis te hebben. Of een tv. En moet je ons nu eens zien :=

Een groepschat met de klas + mentor vind ik nieteens zo gek eigenlijk...

ilayda

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 11:40

Die van mij waren 8/9 jaar toen ze een smartphone kregen.
En het klopt inderdaad heel de klas heeft er een, behalve 1 meisje en die voelt zich ook best buitengesloten omdat ze buiten school samen een groepsapp hebben en zij kan d'r niet bij.

nontie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 11:41

Ik kreeg er 1 op mijn 11e, omdat mijn broer hem ook op zijn 11e kreeg i.v.m. suikerziekte.
Toen vonden mijn ouders het toch wel handig als ik ook even een smsje kon sturen bij wie ik aan het spelen was die middag.

Ikzelf vind het in principe niet eerder nodig als eind groep 8/brugklas.
Als het goed is is de basisschool vaak in eigen woonwijk of op klein stukje fietsen, dus waar hebben ze mobiel voor nodig? Om te vragen of ze bij Pietje mogen blijven eten? Kunnen ze daar ook wel met huistelefoon bellen.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 11:42

eva1969 schreef:
Mijn zoon liep vorig jaar stage in groep 6 en hij heeft zich er over verbaasd dat alle kinderen, zonder uitzondering, een mobieltje hadden en vaak ook nog de laatste nieuwe.
Mijn eigen kinderen kregen een mobiele telefoon toen zij naar de middelbare school gingen, vroeg genoeg als je het mij vraagt.

Maar de tijd/ontwikkeling gaat ontzettend snel.
Kinderen van groep 7/8 leren al apps maken voor hun mobiel.
Is dan ook wel handig als ze een moderne mobiel hebben.

5 jaar terug was het al wat als je een prepaid kreeg op de lagere school, tegenwoordig is dat een smartphone.
Dit omdat die even duur (en zelfs goedkoper) zijn dan een "gewone" 5 jaar geleden en er veel meer mee wordt gedaan.

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 11:48

Ik had mijn gsm toen ik in het 1ste middelbaar zat, 13 dus. Maar dat was ook in de tijd dat het net begon op te komen, juist voor die staalharde onverwoestbare Nokia' 3310s. Op school was het destijds nog verboden om mee te brengen, maar ik was er heel blij mee. Ik kon mijn moeder makkelijk iets laten weten als er iets was tussengekomen of als ik een bus gemist had. Tuurlijk was er ook een lokaal snoepwinkeltje waar je voor 20 belgische Frank de telefoon kon gebruiken of kon je ook van het busstation helemaal terug naar school wandelen in de hoop dat er nog iemand daar was, maar dit was toch veel handiger, zeker als er op de bus iets fout ging.
Toen was iedereen ook "gek" van snake, wat voor heuse competities in de bus zorgde. Dat klinkt asociaal maar dat was het eigenlijk allesbehalve, want mensen die anders niets tegen elkaar zouden gezegd hebben gingen nu volop supporteren voor iemand die bijna het record verbrak.

In elk geval lang vervlogen tijden want toen kon je nog maar 20 berichten (met max tekens) bewaren en van mobiel internet (laat staan foto's maken) had nog nooit iemand gehoord. Ik had gewoon computerinternet van rond mijn 11de, maar dat was met beperkt gebruik. Al zal dat er ook wel mee te maken hebben dat het nog in de tijd was dat je een kabel moest uitrollen om er op te kunnen zitten, je piek en daluren had en de vaste lijn bezet van zolang jij bleef surfen :+ .

Maar destijds was dat eignelijk ook allemaal heel vernieuwend en was dat ook een fase dat ik en mijn zus riepen "maar iederéén van de klas heeft dat!!". En achteraf ben ik wel blij dat mijn ouders mij in gecontroleerde mate hebben toegelaten tot alles. Door alles veel te gebruiken werd ik er ook heel erg handig is. Dat heeft uiteindelijk ook wel gemaakt dat in zowat elke stage die ik later aanvatte, ik degene was die mijn 20 jaar oudere mentor moest uitleggen hoe ze efficiënter met haar computer kon werken en waar ook weer die knop op haar gsm ergens was. Ik had niet alleen veel gespeeld en contact met vrienden gehouden, er was ook een handigheid ingeslopen. En uiteindelijk in mijn privégebruik is mijn smartphone misschien niet iets van levensbelang, maar het maakt het leven wel een stuk makkelijker. In dat opzicht heb ik er ook geen problemen mee om een echt jong kind een tablet te geven met spelletjes. Tja, als ik op restaurant ging twintig jaar geleden en het duurde uren, of we hadden een autoreis van 20 uur voor de boeg...kreeg ik als mij begon te vervelen een (destijds ultrahippe) gameboy met groen scherm. Of een cassetje met luisterverhalen. Dan bleef ik braaf en stil zitten want ik was nog niet gemaakt om twee uur braaf mijn mond te houden en voor me uit te staren. Dus als die versleten gameboy nu plaats heeft gemaakt voor een iets moderner stuk, waarom niet.

En ik kan me voorstellen dat wanneer 25 kinderen van je klas een whatsapp groep hebben waar vanalles in het gezegd wordt maar waar jij geen weet van hebt en je maar achter de feiten moet aanhollen. Niet volwassen, maar als ik zelf 10 was geweest had ik mij in mijn kindsperspectief ook uitgesloten gevoeld als iedereen het had behalve ik. Dat is nu eenmaal eigen aan kind. Als iedereen morgen roze sniekers draagt omdat dat dé trend van het moment is, wil je zelf ook graag niet uit de boot vallen.

Maar dat bovenstaande gewoon maar om aan te tonen dat ik echt geen slechter mens ben geworden van het opgroeien met technologie en dat ik wel begrijp dat je daar als kind heel anders naar kijkt dan een volwassene.

Maar de vraag is natuurlijk ook of je dat als ouder wil motiveren, want het komt wel uit jouw portefeuille. En het zou ook niet correct mogen zijn dat ouders die elke maand al moeten puzzelen om rond te komen, zich kapot moeten gaan werken om zoonlief een smartphone te kunnen schenken zodat hij up to date is met zijn vriendjes. En het stopt natuurlijk niet bij de aankoop.
Dus als je besluit om het te kopen, kan je er nog veel in varieren. Of je geeft ze een gsm voor 24
uur met batterijlader en onbeperkt gebruik met ongelimiteerde creditcard...of je houdt hem zelf bij en geeft hem slechts tussen bepaalde uren...of met maximum zoveel euro per maand zonder mogelijkheid tot aankoop van spelletjes etc...een beperkte toegang tot de batterijlader (zoveel keer per week wordt die herladen en als hij leeg is heb je pech, moest je er maar minder opzitten..). Je hebt opzich nog best wel wat mogelijkheden als je er een geeft. Als, want niets ben je verplicht. Ik vind het niet verbazend als je op 10-jarige leeftijd vindt dat ze eigenlijk nog tijd genoeg hebben om er mee om te leren gaan, maar ik vind het evenmin verbazend als je vindt dat ze er nu al van mogen proeven.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 11:50

Yonker schreef:
Nogmaals mijn vraag dan... waarom moet het niet gekker worden? Dit is toch de toekomst??? En heel eerlijk is het niet zo gek om er maar vanuit te gaan dat er thuis een computer met internet is... :Y) Dit is gewoon nodig voor school en/of studie.
Ben echt benieuwd hoe het komt dat internet zoals iets "slechts" wordt gezien, door vooral dat oudere generatie....

Vroeger was alles beter. Dat vonden onze ouders toen ook al :D

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 11:50

Yonker schreef:

Omdat ze als 12 jarige vanuit school al verplicht worden om te leven en afhankelijk te zijn van internet.

Iejoor

Re: jonge kinderen met een mobiel.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 11:52

Bij ons was het als je naar de middelbare school gaat, en ja ik was toen 10/11 :j

Yonker

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 11:54

kiki1976 schreef:
Yonker schreef:

Omdat ze als 12 jarige vanuit school al verplicht worden om te leven en afhankelijk te zijn van internet.

Uhm... zo is de ontwikkeling nu eenmaal?? Je kan ook proberen om dat niet te doen maar het hoort tegenwoordig nou eenmaal bij de algemene ontwikkeling denk ik zo...
Vroeger hadden ze ook geen auto's en was er enkel paard en wagen...
Ik snap het gewoon oprecht niet wat er erg aan is. Ik snap dat kids lekker buiten moeten spelen enzo, maar tegenwoordig hoort internet gewoon bij het leven.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 11:55

Starbreeze schreef:
Yonker schreef:

Vroeger was alles beter. Dat vonden onze ouders toen ook al :D

Klop... moest je horen hoeveel mensen vroeger tegen de tv waren of zelfs daarvoor... tegen de radio.
Of zelfs elektriciteit; dat was helemaal eng/raar en buiten het boekje.

Mijn opa had als eerste (in zijn buurt) centrale verwarming aan laten leggen; tjonge dat kon toch niet.
Al dat moderne gedoe, dat was nergens goed voor.

femo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 12:00

ik ben wel voor een mobiel, maar geen smartphone. een mobieltje is wel echt handig in gevallen van nood. die van mij zouden er dan ook echt alleen maar 1 krijgen met 10 euro beltegoed. helaas pindakaas. een smartphone vind ik weer iets voor een latere leeftijd.

Snollygoster

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 12:00

Ik had al een telefoon vanaf mijn 6e, ik kon er enkel mee bellen en smsen, maar was er zo ontzettend blij mee.
Mijn ouders hebben dit vooral gedaan omdat ik door hun werk vroeger 4 dagen in de week bij mijn grootouders verbleef, zo kon ik zelf ook contact met hun opnemen.

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 12:03

Brainless schreef:
Klop... moest je horen hoeveel mensen vroeger tegen de tv waren of zelfs daarvoor... tegen de radio.
Of zelfs elektriciteit; dat was helemaal eng/raar en buiten het boekje.

Mijn opa had als eerste (in zijn buurt) centrale verwarming aan laten leggen; tjonge dat kon toch niet.
Al dat moderne gedoe, dat was nergens goed voor.

Mijn opa is nog steeds tegen tv. Als mijn oma hem opzet gaat hij halsstarrig in de keuken zitten met een boek en de radio op..Duitse radio welteverstaan :D . Mijn opa is dan ook een beetje wereldvreemd :D . Behalve als het voetbal is, dan is die duivelse machine plots wèl een noodzakelijk kwaad in elke huiskamer :D :D :D .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 12:08

Toen ik 12 was en naar de middelbare ging kreeg ik een roze uitschuifmobiel.

Toen ik ool graag een smartphone wilde (op mijn 14de geloof ik), kreeg ik de oude iPhone 3 van mijn vader.

Toen die echt niet meer ging kreeg ik een hele goedkope LG waar ik ook veel plezier van had.

Als ik ècht iets moois wilde, moest ik het zelf betalen. Zo gezegd, zo gedaan. Baantje genomen, en sparen maar: ik heb nu sinds een jaartje (ik ben nu 18) een Samsung Note 3.

Kortom; als je naar de middelbare gaat, vind ik dat je wel een simpel mobieltje mag voor wat standaard dingen als whatsapp en magister enzo. Wil je iets mooiers? Neem dan zelf maar een baantje en ga er voor sparen.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 12:10

Yonker,

Ik denk dat je mij niet helemaal snapt.
Ik zeg niet dat het slecht is de vooruit gang.
Ik vind het alleen van de zotte dat kinderen al heel jong verplicht worden om afhankelijk te zijn van internet etc.
Dat heeft niks te maken met je tijd mee gaan, maar het afhankelijke ervan.

Het moeten leven met internet omdat een leraar het makkelijker vind om het avonds nog het huiswerk voor de andere dag erop te zetten. Wat is er mis mee dat ze dat gewoon netjes in de klas doen.
Zelfs in groep 6 van de basis school moeten de toetsen van huiswerk via internet geleerd worden. Wat is er mis mee om zulke stof ook gewoon klassikaal te behandelen ipv een link via de email naar betreffende leerstof? Want er is genoeg leerstof wat niet eens meer behandeld word in de klas, zoek het maar op internet.

Wat is het nut om voor je huiswerk een saai filmpje via youtube te moeten gaan kijken (lees wat ook letterlijk anderhalf uur duurde). En dit is niet bij 1 vak zo, maar bij meerdere.....

Dus om hiermee op de vraag van PPG terug te komen, je gaat er helaas niet aan ontkomen.

Starbreeze

Re: jonge kinderen met een mobiel.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 12:11

Ik vraag me af of kinderen dat zelf een probleem vinden eerlijk gezegd.

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 12:14

Ik vind het inderdaadeen drogreden om te zeggen "ik had pas op mijn.... een mobieltje" of " ik had zoiets niet". Mijn eerste mobiel had ik ook pas op mijn 21e, eerder waren ze er niet of iig niet betaalbaar.

Maar nu: iedereen heeft een mobiel en bijna alles wordt ermee gecommuniceerd. Zelfs mijn stiefvader moest ik ineens de ins en outs van WhatsApp bijbrengen omdat hij steeds meer dingen miste van zijn clubjes (die allemaal communiceren via de App). Echt niet omdat hij zo leergierig is op zijn 70ste.

En kinderen bellen nog maar zelden wijst onderzoek uit. Het gaat ze om het appen en internetten.

Klasgenoten maar ook hun voorbeelden (leraren en ouders) zijn elke dag met hun mobieltjes bezig. Neem het die kinderen dan eens kwalijk dat zij dat ook willen.

De vaardigheden in de ICT zijn anno 2015 belangrijker dat iets opzoeken in de bieb, een kind kan maar beter op tijd beginnen met het aanleren ervan. Liefst aangevuld met een de beginselen van het programmeren.

Sociale vaardigheden lopen ook steeds meer online. Ik zou liever begeleiden dan verbieden. Maargoed ik ben zelf dan ook opgegroeid met de nieuwste snufjes.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 12:17

Brainless schreef:
Klopt Kiki
Daarnaast gaan ze nu op school naartoe dat alle kinderen in de 1ste een eigen laptop/tablet mee moeten gaan nemen.
Volgend jaar wordt dit verplicht en zullen veel boeken verdwijnen.

Mijn zoon zit op het MBO en heeft helemaal geen boeken meer.
Alles gaat via zijn laptop.

Vind dat veel beter. Minder te sjouwen en geen oude lesstofmeer (hoop ik)

Yonker

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 12:20

kiki1976 schreef:
Yonker,

Ik denk dat je mij niet helemaal snapt.
Ik zeg niet dat het slecht is de vooruit gang.
Ik vind het alleen van de zotte dat kinderen al heel jong verplicht worden om afhankelijk te zijn van internet etc.
Dat heeft niks te maken met je tijd mee gaan, maar het afhankelijke ervan.

Het moeten leven met internet omdat een leraar het makkelijker vind om het avonds nog het huiswerk voor de andere dag erop te zetten. Wat is er mis mee dat ze dat gewoon netjes in de klas doen.
Zelfs in groep 6 van de basis school moeten de toetsen van huiswerk via internet geleerd worden. Wat is er mis mee om zulke stof ook gewoon klassikaal te behandelen ipv een link via de email naar betreffende leerstof? Want er is genoeg leerstof wat niet eens meer behandeld word in de klas, zoek het maar op internet.

Wat is het nut om voor je huiswerk een saai filmpje via youtube te moeten gaan kijken (lees wat ook letterlijk anderhalf uur duurde). En dit is niet bij 1 vak zo, maar bij meerdere.....

Dus om hiermee op de vraag van PPG terug te komen, je gaat er helaas niet aan ontkomen.

Ik vraag me af of een leraar het makkelijker vindt of... dat het gewoon ook tijd bespaart??
Als de stof nou op internet staat en het veel makkelijker is voor de leerlingen om een mail te krijgen ipv het zelf op te zoeken. Ik geloof niet adt een leraar "te lui" is. En het nut van een filmpje, is dat kinderen het op hun eigen tempo kunnen doen? Even terugluisteren als hetn iet helemaal duidelijk is of iets dergelijks.
Ik denk persoonlijk dat overal een gedachte achter zit. Als je kids gaan studeren staat ook alles op internet, stof, planning enz enz en wordt het hoognodige in de les behandeld..... Enkel om tijd te besparen en zoveel mogelijk in korte tijd te behandelen.

Maar snap heel goed dat het zo voelt, afhankelijk van internet. Maar denk dat we dat stiekem allemaal zijn tegenwoordig...