deel een koe/varken/kip

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-15 16:44

Dat haar krijgen we er, hopelijk, niet bij ;)

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-15 09:45

Kinke schreef:
NenaC schreef:
Je moet een UBN nummer hebben, zelf slachten mag enkel varkens maar dan mag je die niet verhandelen. Wij hebben ook altijd 2 bonte bentheimers staan (varkens) en verkopen die dan als vleespakketten aan mensen. Beesten hebben lekker de ruimte, krijgen geen voer waar ze onnatuurlijk veel van groeien en worden dan na een jaar geslacht, waar echt alles van gebruikt wordt. Hetzelfde doen wij met kippen, maar het blijft moeilijk om een doelgroep te vinden helaas, want de portemonnee speelt altijd mee. . :(

NenaC, waar zit jij? Wij gaan in januari een koe slachten, maar een goed adresje voor varkensvlees en kip is altijd welkom :)

Wij zitten in de buurt van Venlo. :) gaan morgen al onze vrijloop kalkoenen voor de kerst slachten. Vorige week nog een aantal soepkippen kunnen verkopen.

Speedster

Re: deel een koe/varken/kip

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-15 10:35

Ook ik ben erg geïnteresseerd in vlees van dieren die het beter hebben gehad, met name het halal slachten staat me enorm tegen (snap niet dat het niet verplicht is om op een etiket te vermelden of er al dan niet halal geslacht is, maar dat is een andere discussie). Maar dit is wat ik eigenlijk wilde weten: de laatste jaren valt het eten van varkensvlees me steeds meer tegen, omdat ik steeds vaker dat typische "ongecastreerde" (?) bijsmaakje proef. Ik ruik het soms bij het bakken al. Hoe zit dat bij vlees van adressen zoals koopeenvarken? Iemand daar ervaring mee? Is dat smaakje typisch voor industrievarkens, of juist ook voor biologisch / diervriendelijk gehouden varkens, omdat die misschien niet gecastreerd worden (tenminste, ik dacht dat het door het niet castreren komt).

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-15 10:56

Die geur is de typische berengeur die bij ongeveer 1% van alle beren voorkomt. Dit wordt getest in de slachterij en zodra het vlees positief test wordt het vernietigd. Het is dus eigenlijk (bijna) onmogelijk dat je dit koopt, want het belandt niet in de winkel. Dit is niet typisch voor de reguliere vleesindustrie omdat heel veel beren nog steeds gecastreerd worden. Nederland exporteert veel varkensvlees en de grootste afnemer, Duitsland, wil geen berenvlees.

Wat bij jouw wel het geval zijn kan, zeker met vlees dat wat vetter is, dat er van het vet een wat zware lucht komt bij het bakken. Dit kan komen door type varken en het varken. Maar geloof me: als het echt berengeur is, ben je de rest van je leven genezen. Dan ga je met het bakken al over je nek.

Wij castreren onze biggen. Deels om dit te voorkomen, deels omdat ze voor ons ook leuk en lief moeten blijven ;) deels omdat ze over het algemeen wat langer moeten blijven lopen voor ze slachtrijp zijn en dan zou je met beren alweer meer kans hebben op die geur.
Met andere adressen heb ik geen ervaring.

Speedster

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-15 11:02

Dankjewel voor je uitleg! Ik ben bang dat er dan toch bij die controles nogal eens wat door glipt, want het gebeurt echt regelmatig. Ik ben niet de enige die het proeft en het lijkt echt iets van de laatste jaren te zijn. Het vreemde is, dat het soms maar om 1 of 2 hapjes gaat van hetzelfde stukje vlees. Erg vreemd. Het kan natuurlijk ook zo zijn dat ik inmiddels zo weinig varkensvlees meer eet, dat ik erg gevoelig ben geworden voor het minste of geringste spoortje berensmaak, of dat ik inmiddels de normale smaak van varkensvlees er al mee associeer.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-15 11:07

Helaas veel te ver uit de buurt NenaC :(

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-15 11:10

Wij hebben al ruim een jaar paketten van de koe, en sinds een half jaar van koop een varken.
De kip zou ik ook graag aan mee willen doen, maar wat me daar nu nog tegenhoudt is dat dat in verhouding wel heel veel duurder vlees is dan wanneer ik scharrel kip bij de slager haal...

whoopylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-15 11:11

Ik zag dit topic voorbij komen en n.a.v. een aantal reacties ("laat het mij weten als iemand zijn koe/kip/varken zelf slacht en kopers zoekt") heb ik besloten alvast een reactie te plaatsen.

Per 1 januari gaat de kinderboerderij over op stadsboerderij, en er zijn serieuze plannen om de beesten zelf op te fokken en later te verkopen voor vlees. (nu wordt er 70 euro verlies gemaakt op een big bij verkoop aan een biologisch bedrijf en dat met 10 biggen in een jaar is dat voor een private stadsboerderij best een verlies). Er wordt nog uitgezocht hoeveel interesse er is in de regio, maar ik dacht misschien zijn er hier al mensen die zeggen "ik meld me aan!!!". (stuur dan een PB)

Zodra er meer bekend is, laat ik dat hier wel weer weten :)
Bedankt voor het lezen!

droomy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-15 11:40

Nickeltje schreef:
Wij hebben al ruim een jaar paketten van de koe, en sinds een half jaar van koop een varken.
De kip zou ik ook graag aan mee willen doen, maar wat me daar nu nog tegenhoudt is dat dat in verhouding wel heel veel duurder vlees is dan wanneer ik scharrel kip bij de slager haal...

De prijs (en inhoud) van een koopeenkip pakket is toch nog niet bekend? Althans, ik kan het niet vinden op de site. Had jij die al ergens gevonden dan?
Ben erg benieuwd ernaar aangezien ik eigenlijk dringend toe aan wat biologisch kippenvlees..

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-15 11:41

Speedster schreef:
Dankjewel voor je uitleg! Ik ben bang dat er dan toch bij die controles nogal eens wat door glipt, want het gebeurt echt regelmatig. Ik ben niet de enige die het proeft en het lijkt echt iets van de laatste jaren te zijn. Het vreemde is, dat het soms maar om 1 of 2 hapjes gaat van hetzelfde stukje vlees. Erg vreemd. Het kan natuurlijk ook zo zijn dat ik inmiddels zo weinig varkensvlees meer eet, dat ik erg gevoelig ben geworden voor het minste of geringste spoortje berensmaak, of dat ik inmiddels de normale smaak van varkensvlees er al mee associeer.

Dat kan echt geen berengeur zijn, want dan zit het in al het vlees en niet maar in 1 of 2 stukjes. Er zijn hele strenge controles op berengeur in de slachterijen, dus het is echt praktisch onmogelijk dat je dat koopt. Als dit namelijk wel in de verkoop komt, schaadt het de varkenssector enorm en dat is een te groot risico. Daarbij genomen dat er bijna geen berenvlees verhandelt wordt, omdat vrijwel alles nog gecastreerd wordt, acht ik de kans heel klein.
Varkensvlees an sich smaakt natuurlijk wel heel anders dan bijv kip en ik kan mij voorstellen als je het weinig eet, dat je het dan zwaar vind ruiken of smaken. Ik weet niet wat voor vlees je normaal eet?

Whoopylover, leuk initiatief! Helaas zijn die verliezen op het moment aan de orde van de dag in de sector. :(

Speedster

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-15 11:46

Ik eet het meest rundvlees of kip. Varkensvlees eigenlijk alleen nog als saté of spekjes voor in de sla of zo, als er maar een sterke smaak aan zit die de echte smaak van het vlees overheerst. Het zullen mijn overgevoelige smaakpapillen wel zijn denk ik, dat ik het niet meer gewend ben. Lijkt me dan ook niet verstandig om een pakket varkensvlees te bestellen, kan het beter bij rund en/of kip houden.

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-15 11:59

droomy schreef:
Nickeltje schreef:

De prijs (en inhoud) van een koopeenkip pakket is toch nog niet bekend? Althans, ik kan het niet vinden op de site. Had jij die al ergens gevonden dan?
Ben erg benieuwd ernaar aangezien ik eigenlijk dringend toe aan wat biologisch kippenvlees..

Op de Vlaamse site, en die bezorgen wel ook in Nederland. Bijna 125 euro, oftewel 13,- euro per kilo.
http://www.koopeenkip.be/nl

Maar als de koopeenkoe organisatie die nu ook al de koe en het varken doen, ook met een kip aan de gang gaan, ben ik daar ook zeker wel benieuwd naar.

Goldie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-15 12:57

Mijn koe bevalt iig goed, vriendin is er ook erg over te spreken :j Je smaak en structuur is zoveel puurder :)

tweebelgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-15 12:02

Persoonlijk vind ik het vlees bij koop een koe, kip of varken duur.
Welk voer krijgen die dieren, welke dieren zijn het, want ook in runderen/varkens zit er een verschil, evenals in kippen.
€ 13,- voor een kilo kip, dan vraag ik me af wat voor kippen het zijn.
Ik heb hier ook ergens gelezen, € 13,- voor rund. Eerlijk, ik heb er mijn twijfels over.
Wat betreft de berengeur, dat is perfect mogelijk. Het kan zijn dat er een binnenbeer geslacht is. Dit zien ze natuurlijk niet als het dier nog leeft.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-15 12:23

volgens mij moet je het omdraaien tweebelgen. Mensen zijn gewend aan belachelijk lage prijzen voor vlees, dat is niet normaal.

tweebelgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-15 12:36

Heb net op de website gekeken van mijn ambachtelijke slager, die zelf dieren kweekt.
kip € 9,-/kg en dan heb je niet alleen kip filet of billen of vleugels maar ook nog kippengehakt, kippenworst, kippenvink en kalkoenfilet erbij.
Rund een pakket kost € 10,-/kg uitgebeend en verpakt
Een pakket varkensvlees verwerkt, verpakt € 7.90/kg
Belachelijk lage prijzen voor vlees, praat eens met een boer, die krijgt dus belachelijke lage prijzen voor zijn producten.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-15 14:14

Dat is precies wat ik bedoel, de boer krijgt inderdaad belachelijk lage prijzen.
Overigens, als jouw slager er enigszins aan wil verdienen, dan zou hij z'n prijzen ook moeten verhogen. Wij vragen ongeveer 9 euro per kilo voor ons rundvlees, en daar verdienen we nauwelijks aan. Als hij ervan moet leven dan wordt hij echt niet rijk bij die prijzen.

tweebelgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-15 09:34

Geloof me Kinke, die slager wordt er echt niet armer door. En wat er in die pakketten zit, is nu ook niet het beste van het beste. Gewone biefstuk, gehakt, hamburgers, blinde vink..... Een entrecote zit er niet bij. Die verkopen ze liever in hun winkel aan 23 tot 26 euro/kg. De meeste beenhouwers/slagers in onze buurt, hebben er ook nog een traiteurdienst bij. Maar aangezien de slager zelf zijn beesten heeft schakelt hij ook wel wat tussenpersonen uit. Net zoals wij als we een dier laten slachten. Dat geld steek je zo al in je zakken. Kinke als ik vragen mag, in die 9 euro die jullie vragen, zitten daar alle kosten in, zoals slachthuis, uitbenen, verpakken, .......
Naar het duurder vlees is niet zo veel vraag, de crisis heeft toegeslagen.
En dan gaan ze over naar het goedkoper vlees zoals gehakt, worst, gezinsbiefstuk etc.....
Komt er nog de heisa rond het rood vlees bij, neen het doet de landbouwers echt geen goed.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-15 10:35

Gisteren heb ik via via 7 kg rundvlees gekocht, van een Hereford stier. Dier is in natuurgebied geboren en is nooit op stal geweest, alleen een schuilstalletje met uitloop.
Ik heb het nog niet geproefd maar het ziet er prima uit, wel anders dan "gewoon" rundvlees, meer doorregen en geen "zuig"vlees ( wat je dus naar binnen zuigt en niet meer op hoeft te kauwen). 1e Kerstdag ga ik de biefstuk proberen, maar ik ben er van overtuigd dat het zeer smakelijk zal zijn!

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-15 10:48

Ok..als hij de entrecote etc. apart verkoopt, dan verdient hij er wel wat op. En dat mag toch ook? Hij is tenslotte ondernemer, hij moet er de kost mee verdienen. Voor ons is dat anders, mijn man heeft gewoon een fulltime baan en we hebben maar een kleine kudde. Zouden wij hier de kost mee willen verdienen dan moesten we denk ik minstens 3x zoveel koeien hebben, wat een nieuwe stal zou betekenen, wat we echt nooit zouden kunnen betalen helaas. In onze pakketten zit alles, de hele opbrengst van de koe wordt verdeeld over alle pakketten. Of het uitkan voor ons? Goede vraag, dan zou je eigenlijk tot op de kilo moeten kunnen berekenen wat ze gekost heeft in de afgelopen 4 jaar, inclusief de hoeveelheid gras die ze naar binnen heeft gewerkt :D We kijken wat de slacht en slager gaat kosten (hij beent uit en pakt het ook in ) en dat delen we door het aantal kilo's wat er af komt en dan doen we er een klein beetje bij op, maar dat is echt minimaal. Kortom, wij zijn eigenlijk te goedkoop. En dan hebben we het ook nog over 1e klas vlees (Blonde d'Aquitaine)

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-15 11:06

Supermarkt vlees is inderdaad te goedkoop, de kwaliteit is beneden peil ( het zit vaak vol water, dat zie je bijv. als je het bakt, dan krimpt het). Het vlees wat wij hebben, varken en rund, blijft hetzelfde, daarbij is de smaak beter, is het vlees "schoner" ( geen antibiotica etc.) en is het van dieren die een leven hebben gehad. Goedkoop vlees komt van dieren die niet geleefd hebben! Die hebben hun korte "leven" geleid in een hok met vele anderen, hebben goedkoop voer gehad ( gemaakt van restanten/ afval uit diverse industrieën ) en hebben maar kort "geleefd". Deze dieren zijn nooit gezond geweest, al was het alleen al door de stress die ze hebben ervaren ( wat verhoogd cortisol ( stresshormoon) en adrenaline in het lijf aanmaakt. Daarbij het slechte voer, de medicijnen om ze op de been te houden en de stress bij het slachten.........dat wil je toch niet eten, dat is een hoop ellende wat je naar binnen werkt!
Ik hoorde van een boer, die toevallig een keer op bezoek was bij een voerfabrikant, dat daar afgeschreven snoepjes in het varkensvoer verdwenen....., maar ook karnmelk die over de datum is, GMO granen en soja, etc. etc. etc. zit er in. Brrrrrrrrrr, en dan vragen we ons maar af hoe het komt dat er zoveel mensen ziek worden of zijn; je bent wat je eet en als je ellende en bende ( dus ongezond) eet..............

Mensen hier die ook opletten op de vis die ze eten? De populaire kweekvis ( Pangasius, Tilapia, etc) is al net zo erg, misschien al erger, dan het industrie vlees; vol met antibiotica en chemische middelen om te zorgen dat de vissen niet sterven in de overvolle en vervuilde kweekbakken voordat ze de diepvries in gaan. Maar vis in het algemeen is een lastig punt, ook wilde vis heeft met vervuiling en uitsterven te doen.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-15 11:27

ik eet nog liever varkensvlees dan panga of tilapia, dat eet ik echt niet :D
Eigenlijk wil ik altijd al kippen, maar wat me tot nu toe tegenhoudt is de aanloop van meer ongedierte (uiteraard hebben we hier wel muizen en ratten). Ook vind ik het een heel gedoe om een kippenhok een beetje schoon te houden, maar denk dat het er volgend jaar toch maar eens van moet komen. Geweldig leuk om een toom kippen om het huis te hebben en manlief kan ze eventueel slachten :D

tweebelgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-15 11:41

Gek, onze wegen lopen gelijk. Bijna identiek dezelfde situatie :-) maar wij hebben beiden nog een job. Grootschalig zit er bij ons ook niet in. Ik noem het een uit de hand gelopen hobby.
Dat zijn keuzes die we moeten maken. Komt erbij dat de toekomst in de landbouw er niet zo rooskleurig uitziet, met steeds meer regeltjes en plichten. En dan moet je kiezen voor zekerheid en een vaste job.
Deze week zijn er nog enkele stieren verkocht, ik ben eens benieuwd wat we daarvoor gaan krijgen. Afwachten, het zal in elk geval minder zijn dan particulier slachten.
In onze pakketten zit ook alles, maar wij verdelen in 1/8 - 1/4 en raar maar waar 1/2. Dit wordt ook gedaan door de slager. Wat mij opvalt dat vooral oudere mensen, of grote gezinnen meedoen.
Jonge mensen die nog in de kosten zitten kopen het niet. Het bedrag dat ze moeten betalen is wat groot.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-15 12:28

Wij hebben een stuk of 10/ 15 kippen, hok schoonmaken valt wel mee, maar die van ons lopen dan ook het grootste deel van de dag op het erf. Iedere dag, zelfs nu nog, verse eieren en van de nieuwe aanfok gaan de haantjes de diepvries in; heerlijk vlees, absoluut niet te vergelijken met supermarkt kip. We hebben Araucana kippen, die leggen licht groen/ blauwe eitjes. Voorde liefhebber heb ik nog wat jonge hennen te koop en 2 jonge hanen ;) ( maar niet voor de slacht, dan eten we zelf wel op :D ).

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-15 12:41

inderdaad, een uit de hand gelopen hobby ;) Maar dit is wel waar het hart van mijn man ligt, het allerliefst zou hij een melkveehouderij hebben, da's al helemaal onbetaalbaar :D
Ik denk niet dat het bedrag wat men moet betalen voor zo'n pakket groot is, ga met z'n tweeën 2x uit eten en je bent duurder uit, ik denk dat, alhoewel WakkerDier ons graag anders wil laten geloven, de gemiddelde consument het er niet voor over heeft. Men betaalt met alle plezier 600 eurie voor een nieuwe telefoon, het is maar net waar je prioriteiten liggen.
Wat een geinige kippen ElCid, had er nog nooit van gehoord. Die eitjes zien er echt prachtig uit. Zijn die eieren kleiner dan de M eieren van 'gewone' kippen? Manlief wil het liefst Barnevelders.