Waar haal je tijd vandaan? (Te?) Veel op een dag doen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Collie2008

Re: Waar haal je tijd vandaan? (Te?) Veel op een dag doen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-15 14:55

Ik vind het ook aanpoten. 36uur werken, paard, 2 x per week sporten, 2 x per week zwemmen, relatie :+ hond, 6 katten (dus een flink huishouden) dan nog vrienden, familie. Ik kook vrijwel iedere dag vers. Eet nooit kant en klaar (soms wel een restje van eerder de week) Eigenlijk kan het niet en ik slaap dan ook structureel tekort, doe m'n familie tekort en ik doe soms ook echt een paar dagen even niet rijden. Je kan niet alle ballen even hoog houden

Sandalio

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-15 09:24

Ik vind het zo grappig dat iedereen vindt dat ze moet sporten, terwijl de meesten al veel (!) paardrijden, paardrijden vind ik namelijk ook gewoon een sport. Naast ontspanning, plezier en lekker knuffeltime :)!

Ik deed vroeger véél meer dan nu (nu 24 jaar), ik heb geen eigen paard (zou graag willen, maar heb er geen geld voor en vooral ook geen tijd!) en toch herken ik enorm in alle ballen in de lucht houden. Op dit moment ben ik ook goed ziek, infectie en alles, dus ik moet eigenlijk wel goed op mezelf gaan letten dit jaar, anders gaat 't de verkeerde kant op.

Nouja, mijn schema ongeveer dan. Ik studeer fulltime, geen bijbaan ernaast, want dat lukt niet met een onregelmatige stage in de zorg.

Maandag: 7:00 - 16:00 stage, op deze dag kook ik meestal.
Vanaf november komt hier een taalcursus Noors bij, dan moeten we om 18:00 uur weg van huis, dus iets simpels eten (soep, chinees, friet, afhaal, broodjes) en hebben we van 19:00 - 21:00 taalcursus en dan om 22:00 thuis en naar bed. Dit zal om de week zijn, dat scheelt wel! De week erna kunnen we dan zelf thuis oefenen met Noors.
Dinsdag: 8:30 - 17:15 school + paardrijles 18:00 - 19:00, om 19:30 thuis, douchen en avondeten want mijn vriend dan heeft gekookt :).
Woensdag: 8:30 - 15:00 school, huishouden (stofzuigen, afstoffen, keuken schoonmaken). Mijn vriend kookt.
Donderdag: 7:00 - 16:00 stage. Ik kook en van 20:00 - 21:00 schaatsles, we moeten dan om 19:00 uur weg van huis.
Vrijdag: ofwel stage van 7:00 -16:00 ofwel een vrije dag. Dan studeer ik, schrijf verslagen en haal sowieso de boodschappen voor het weekend

De weekenden houden we zoveel mogelijk vrij. Ik studeer dan natuurlijk, schrijf verslagen, zoek dingen op. Ik loop ook eventueel stage in het weekend (vandaar geen mogelijkheid tot een bijbaantje, maar gelukkig krijg ik wel stagevergoeding :)). We spreken af met onze ouders, soms met vrienden. We houden ervan te wandelen, dus als we daar nog de energie voor hebben en het is mooi weer dan doen we dat ook heel graag.

Al met al zit mijn week dus best vol en in theorie kan een eigen paard heus wel. En kan ik ook heus meer sporten (vroeger een eigen paard gehad, plus nog 3 dagen andere sporten doen), dus dit voelt heel erg als 'weinig' en 'tijd genoeg over'. En tóch lukt het allemaal niet zoals ik zou willen. Ik loop steeds wat achter met schoolwerk voor mijn gevoel, stageopdrachten vind ik lastig om aan te gaan zitten (terwijl als ik dan bezig ben, dan heb ik het ook zomaar af!). Héél irritant en het huishouden daar heb ik helemaal een hekel aan. Ik vind er de tijd en rust niet voor, om af te wassen en dat bij te houden, de was bij te houden. Mja, dus dit topic vind ik wel mooi om te lezen.

Eens zien of ik in de toekomst wat meer rust kan inbouwen en ook wel leuk om te bekijken hoe het volgend jaar dan gaat! Wat bij mij ook meespeelt is dat ik in juni 2016 mijn diploma (verzorgende IG) hoop te halen en dat is echt wel een ding. Zo groot, zo belangrijk, nog zóveel voor te doen, dat idee verlamt me ook een beetje...

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-15 09:43

Ha herkenbaar dit!

Gelukkig ben ik een master in plannen (is ook mijn werk :P )

Hier is het elke dag werken van 8.00 tot 16.30, dan ben ik om 17.00 uur thuis met de boodschappen als dat nodig is en staat om 17.30 het eten op tafel als vriendlief thuis komt.

18.15 afwassen en rond 18.45 ga ik de deur weer uit:
maandag: studie (thuis leren)
dinsdag: school hele avond
woensdag: paarden
donderdag: studie (thuis leren)
vrijdag: 1x per 2 weken vrijwilligerswerk, de andere keer doe ik de boodschappen vast op vrijdagavond
zaterdag: boodschappen, huishouden, tuin, enz enz
zondag: studie en paarden en lekker met mijn lief een stevige wandeling maken

Ik heb dus een 40 urige werkweek, een studie van 1 avond naar school en +/- 10 uur thuis studie. Een huishouden en een relatie. Oh ja en natuurlijk last but not least een eigen paard.

Gaat prima maar onze weken zien er wel echt bijna autitisch hetzelfde uit.
Gelukkig werk ik maar 10 fietsminuten van huis en staat paardlief op 1 km. Als ik van stal kom kan ik dus om een uur of 9 nog wel ff een wasje hangen/vouwen/strijken door de week.

Rust is er niet qua tijd maar dat plan ik er dus heerlijk bij in. Wij duiken elke avond om half 10 samen op de bank, ff tv aan, ff samen zijn en wat drinken. En dan om half 11 onder de douche en naar bed toe.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-15 09:50

Sandalio schreef:
Ik vind het zo grappig dat iedereen vindt dat ze moet sporten, terwijl de meesten al veel (!) paardrijden, paardrijden vind ik namelijk ook gewoon een sport. Naast ontspanning, plezier en lekker knuffeltime :)!

.

Ik vind paardrijden ook wel een sport, maar sinds ik sport zie ik mijn lijf echt heel veel meer veranderen in vorm en kracht hoor. Bovendien vind ik het super belangrijk om fysiek goed fit te zijn aangezien ik dat ook van mijn paard verwacht. Ik heb na een avondje sporten soms bijna een week flinke spierpijn in zo ongeveer m'n hele lijf, dat heb ik met paardrijden echt niet :+

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-15 09:51

Ik neem mijn hoed af voor de mensen die om 21u nog iets van het huishouden staan te doen. Mij niet gezien. Daar heb ik dan echt geen zin meer in of de puf voor. Zeker in de wintermaanden niet.

joke165

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-15 09:54

Aan sporten buiten paardrijden om kom ik helaas ook niet toe. Heb wel eens periodes hard gelopen maar zo in de wintertijd en vroeg donker, vind ik dat niks. Paardrijden vind ik ook echt wel een sport maar het is toch wat eenzijdig qua spierbelasting etcetera. Zou er graag nog wat naast doen maar ga ik echt niet redden. Gelukkig is stal uitmesten, water naar de wei brengen etc ook fysieke beweging :-)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-15 09:56

Yontheke schreef:
Ik neem mijn hoed af voor de mensen die om 21u nog iets van het huishouden staan te doen. Mij niet gezien. Daar heb ik dan echt geen zin meer in of de puf voor. Zeker in de wintermaanden niet.

Ik zit dan meestal net op m'n paard ,in de buitenbak. Is dat leuk in de winter ...... :brr: :brr: :brr: niet echt

Met mijn werk ( geregeld buitenland ) 3 kinderen, paard, hardlopen ( ga ik mee stoppen) en cursussen doe ik dus echt NIETS in het huishouden.
ok ik doe wel eens een was, en ik kook drie keer per week ( weekend en 1x door de weeks )

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-15 09:59

MariekeB schreef:
Yontheke schreef:

Ik zit dan meestal net op m'n paard ,in de buitenbak. Is dat leuk in de winter ...... :brr: :brr: :brr: niet echt

Met mijn werk ( geregeld buitenland ) 3 kinderen, paard, hardlopen ( ga ik mee stoppen) en cursussen doe ik dus echt NIETS in het huishouden.
ok ik doe wel eens een was, en ik kook drie keer per week ( weekend en 1x door de weeks )

Ik heb ook enkel een buitenbak zonder verlichting dus ik ken het leed :D
Al verkas ik vanaf november 2x per week met de trailer naar een binnenbak anders komt er van rijden heel de winter weinig in huis.

joke165

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-15 10:03

Yontheke schreef:

Zou willen dat ik al om 21u thuis was. Soms wel als paard een rustdag heeft. Meestal zit ik dan ook nog op paard of ben zijn stal aan het doen. Als ik wel om 21u thuis ben dan ervaar ik dat als nog heel veel tijd hebben. En ja ga dan de was doen, folders/kranten doorbladeren en weggooien of nog snel ff een toilet schoonmaken :D .

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-15 10:55

Omdat ik zelf moet voeren en de paarden op locatie staan en ik geen licht heb op de piste moet ik dus alles na het werk doen. Ben rond 17:15u op stal. Als ik dan (niet als het dus om 17u donker is) nog moet rijden, voeren, hooi geven, water aanvullen, uitmesten. Ben ik met goed geluk om 19:30u thuis.
Dan nog koken (of manlief moet al gekookt hebben) en eten en daarna ga ik toch echt wel in mijn zetel zitten. :)

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-15 11:03

Ik ken dat...licht op piste kan je dat regelen met bv 1 lamp of ledlampen bij de hoeken en op je cap?? Paarden zien heel goed in donker alleen jij nog...koken voor paar dagen verschillende dingen en...geen tv door de week maar boek dat scheelt je enorm in energie..echt hoor hersenen komen tot rust en je zult zien dat je dan nog wel een wasje doet of iets anders..mij bevalt het enorm goed

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-15 11:04

In het donker rijden is niet fijn inderdaad, ik ben blij dat wij wel fatsoenlijke bakverlichting hebben.

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-15 11:06

Helaas is licht op de piste in mijn omgeving (erkend natuurgebied) geen optie. :)
Ik mis het ook niet. Heb mijn werkuren zo afgestemd dat ik 4x per week in de lichturen iets kan doen. Maar als de piste dus te slecht is door nattigheid etc. is het helaas binnenpiste huren.

Snorlex

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-15 11:49

Sporten (paardrijden) is ook ontspanning en een uurtje hard aan het werk in de sportschool is ook heerlijk maaaar het moet allemaal wel ingepland worden tussen alles wat moet (werk/school).
Soms word ik gewoon chagrijnig omdat ik paard wil rijden maar door de dag of de week zo gesloopt ben dat ik om 20.00 met een kop thee op de bank wil en daarna slapen. En daar baal ik dan van :Y)

Vesceron

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-15 11:55

Ik ga dit topic vanavond even goed doorlezen, ik kan wel wat tips gebruiken :+
Ook ik kom chronisch tijd te kort in een dag.

Om een idee te geven;
Maandag t/m vrijdag werk ik van 07:00 tot 16:30 (als ik geluk heb, overwerk is ook chronisch) en zondag van 08:00 tot 16:00 uur. Een gemiddelde werkweek van 55 uur dus... exclusief de reistijd *\o/*
Doordeweeks ben ik dan, zonder file, om 17:15 op stal en als alles soepel loopt 19:30 thuis. Dan koken, eten en douchen en rond 21:00 begint dan de tijd voor mezelf. Klinkt op zich niet gek, alleen is overwerken meestal zo'n 3 a 4 dagen in de week het geval. Dan beland ik dus ook nog eens in de file en ben ik rond 18:30 op stal, 20:30 thuis en moet ik nog koken, eten en douchen.
Ergens tussen deze waanzin door heb ik nog een sociaal leven, moet ik boodschappen doen, het huishouden etc.
Omdat ik niet echt een lekker ritme kan vinden, zit ik vaak zonder boodschappen en sowieso zonder energie om nog huishoudelijke dingen te doen.

Picassox

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-15 13:02

Er werd net een opmerking gemaakt over dat paarden doen en paardrijden wordt meegenomen in een drukke week. Bij mij is dit zeker wel van toepassing, het is mijn hobby, maar ook zeker noodzakelijk voor mijn werk om paarden te hebben en te rijden. Het is dus zeker noodzakelijk om ze te rijden, ook als het niet uitkomt. Vandaar dat ik dit wél meeneem in mijn drukke schema!

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-15 13:14

Ik denk dan altijd maar dat het wel erg zonde is om zoveel geld uit te geven aan je paard als je er niet aan toekomt om er ook wel eens daadwerkelijk op te gaan zitten. Geblesseerde of niet zadelmakke dieren niet meegerekend natuurlijk.

SaBiNa_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-15 13:32

Goed topic dit! Ik ben/was ook altijd zo druk, en heb ook zeker tien uur slaap nodig per dag. Heb nu een tussen jaar dus tijd zat :o
Tweede paardje erbij die ik ook ga starten elke maand 1/2 x net als mn pony, en lid geworden van de sportschool. Als ik straks een opleiding heb weet ik ook niet meer hoe ik dat allemaal ga doen maar dat zien we dan wel weer :j
zie hier genoeg mensen die dat ook doen en t nog drukker hebben dus dat komt vast wel goed

Roos_M

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-15 13:52

10 uur slaap per dag nodig? :wow:
Hoe kan dat dan zo?

Crista

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-15 14:00

Belangrijkste tip die ik heb MAAK tijd, voornamelijk voor jezelf. Je paard gaat er echt niet aan dood als je eens een dagje niet rijdt/longeert.
En je komt echt niet meteen 100 kilo aan als je ipv 3x slechts 2x per week naar de sportschool gaat.

Mijn dagen zien er gemiddeld zo uit:
5.00 wekker
5.30 naar werk
6.00 tot 15.00 werken
om 16.00 ben ik bij mijn paardjes
probeer rond 18 of 19 uur weer thuis te zijn, afhankelijk van tot hoe laat mijn man moet werken ga ik dus wel/niet rijden
Daarna koken en eten. Meestal rond 20.30 klaar. Eventjes op de bank zitten en bakkie doen en daarna keuken opruimen en iets klein in het huishouden doen
21.30 brood klaarmaken en nog eventjes tv kijken
22.00 douchen en naar bed.

Huishouden komt in het weekend/op mijn vrije dag.
Sociaal leven doe ik in de weekenden bijhouden.

Gaat best prima zo eerlijk gezegd. Maar wat ik zelf afgelopen 2 jaar heb gemerkt is dat je echt quality time voor jezelf en je hubbie moet maken. En tja, dan maar een keertje een wat minder schoon huis, een ritje minder met ponylief of een keertje niet op de koffie o.i.d. in het weekend.

Anouk1605

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-15 14:10

Bekend probleem. Studie van 25/30 uur per week dan 15/20 uur per week werken. 2x per week hardlopen en 3/4x per week t paard rijden (meer red ik atm niet) en alle overige dagen paard verzorgen. Dan nog m'n vrienden die ik gem. 1x per week zie. Meehelpen in huishouden en ben mijn eigen bedrijfje aan t opzetten. Kost ook veel tijd.

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-15 14:31

Wat betreft tijdsbesparing voor degene die ook willen sporten naast het rijden, met je paard gaan hardlopen. Twee vliegen in een klap, allebei beweging en het is ook nog gezellig. Alleen niet echt geschikt in het donker.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-15 14:55

Mwaaaaaaa ik zie mezelf niet hardlopen met m'n paard :+ Die loopt hard weg met mij erachteraan vrees ik en ik heb alleen 's avonds tijd dus dat wordt lastig ;-) Bovendien is paardrijden geen krachttraining en da's wel zo fijn voor een sterk gevormd lijf :D

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-15 14:59

Collie2008 schreef:
Mwaaaaaaa ik zie mezelf niet hardlopen met m'n paard :+ Die loopt hard weg met mij erachteraan vrees ik en ik heb alleen 's avonds tijd dus dat wordt lastig ;-) Bovendien is paardrijden geen krachttraining en da's wel zo fijn voor een sterk gevormd lijf :D

Ik heb het ooit geprobeerd maar snapte er niets van, zodra ik ging rennen ging zij ook rennen en wilde ze me weer inhalen.
Met 100 meter was ik kapot haha

Snorlex

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-15 14:59

Yontheke schreef:
Ik denk dan altijd maar dat het wel erg zonde is om zoveel geld uit te geven aan je paard als je er niet aan toekomt om er ook wel eens daadwerkelijk op te gaan zitten.

Dat is het ook maar haar verkopen? Geen haar op mijn hoofd die er aan denkt :Y)
Rijd haar nu 2x per week en 1x per week wordt ze gelongeert (door iemand anders).
Volgens mij, als je het haar vraag, heeft ze een luizenleventje :')
Als ik straks mijn deeltijdstudie heb afgerond kan het aantal rij-uren wel weer omhoog maar nu even niet.
Laatst bijgewerkt door Snorlex op 15-10-15 15:01, in het totaal 1 keer bewerkt