Twijfelmoeder: wel of geen kinderen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Effy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 13:23

DatBenIkNou schreef:
Ik heb nooit getwijfeld. Wist al heel jong dat ik graag kinderen wilde. Bij nieuwe relaties ook altijd redelijk direct gevraagd of hij wel een kinderwens had, omdat dat voor mij echt een reden zou zijn geweest om niet samen verder te gaan als hij echt geen kinderen wilde. Ik was vrij jong zwanger van mijn man, 23 jaar bij de eerste. 27 bij de tweede. Een dochter en een zoon, koningswens zegt men dan! Dat het zo'n zware taak zou zijn, hadden wij echter totaal niet ingeschat...Nu is ons leven ook niet bepaald van een leien dakje gegaan, maar met de kennis die ik nu heb?? Ik hou zielsveel van mijn kinderen en er rust wel een taboe op om te zeggen dat ik het ouderschap soms behoorlijk onderschat vind. Je bent het 365 dagen per jaar, 7 dagen per week, 24 uur per dag, je kan het niet even *uit* zetten. Ik vind het een hele zorg als alles niet volgens het boekje verloopt.

Misschien brutaal, maar komt uit oprechte interesse: mag ik vragen wát je precies hebt onderschat/verkeerd ingeschat?

Ik was hetzelfde als jij, wist altijd al dat ik kinderen wilde en een eventuele toekomstige partner kreeg ook al snel die vraag voor zijn kiezen, want een relatie met iemand die ze niet wilde was voor mij geen optie. Ik ben nu moeder van een lieve dochter en ik moet eerlijk zeggen dat het mij allemaal (tot nu toe) misschien zelfs wel meevalt ten opzichte van wat ik er van tevoren van had verwacht. Zelfs nu ik helaas alleenstaande moeder ben...

Toch hoor ik vaker dat mensen dingen verkeerd ingeschat/onderschat hebben wat betreft het krijgen van kinderen en ik ben dan zo benieuwd welke dingen nou belangrijk zijn om van tevoren te weten (en die eventueel dus een dealbreaker zouden kunnen zijn), en welke wegen je daarvoor had willen bewandelen om dat te weten te komen? Is de huidige informatievoorziening wat betreft zwangerschap en kinderen krijgen te rooskleurig? Of is het echt onmogelijk om enigszins voorbereid een zwangerschap aan te gaan?

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 13:32

Shenavallie schreef:
waarvan de ouders pas rond hun 40e gingen 'fokken' en die ouders kunnen zich totaal niet inleven in hun zoon. Ze zijn teveel bezig met zichzelf en hun werk. De jongen hangt er maar een beetje bij en gaat nu interessant proberen te doen bij leeftijdgenootjes (wordt volgestopt met dure cadeaus, maar aandacht ho maar).

Moeahhhhh ik zie het eerder andersom op die leeftijd, uitgefeest, uitgespeeld en klaar om een rustig leven te gaan leiden. Niet meer fulltime hoeven en willen werken, etc dus bewust en de tijd nemen voor een kind.

Ik hoor vaker de ouders die op vrij jonge leeftijd kinderen kregen zeggen dat ze het achteraf toch wel vonden tegenvallen/ zwaar vonden of anders hadden willen doen en juist de ouders die op latere leeftijd kinderen hebben gekregen dat ze het achteraf eerder hadden willen doen

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 13:33

phormicola schreef:
Ik zat (zit) in vrijwel exact dezelfde situatie.

Kijk, ik ben heel eerlijk: als je geen kinderen hebt en geen rammelende eierstokken, dan zul je geen gemis ervaren zolang je geen kind hebt. Je leven kun je ook heel plezierig maken zonder kind. Plezierig, maar ook egoistisch (gefocust alleen op jezelf) en je laat hoogstwaarschijnlijk niets achter.
Zodra je evengoed een kind krijgt is het de liefde van je leven en kun je je niet voorstellen dat je dit ooit misschien niet wilde. Dat je ooit twijfelde of je dit perfecte deel van jou wel in je armen wilde sluiten. En je leven krijgt een extra dimensie die je van zelangzalzeleven nooit had kunnen zien voordat je kind geboren werd. Je word deel van een 'iets' dat zo vele malen groter is dan jezelf... Vaak wel een stuk minder egoistisch plezierig, dat wel.

En dan de psychische problemen en hartziekten: tja. Er zijn denk ik vrij weinig mensen die met niets erfelijk belast zijn. En je kan ook onder een trein komen. Dan lig je daar met je schone genen.
Je kind kan zuurstof tekort krijgen tijdens de bevalling en compleet gehandicapt ter wereld komen, ONDANKS schone genen.

Ik denk dat de belangrijkste vraag is of je je DNA graag rond hebt huppelen wanneer jij er zelf niet meer bent. Zo ja: neem kinderen. Zo nee: neem ze niet. De rest komt wel goed :)

ik vrees dat jij hier de kortzichtige mening hebt en niet Lante hoewel ze het niet heel subtiel brengt.
Ik wil geen kinderen, wordt me medisch ook ernstig af geraden en in mijn huidige situatie (waar weinig tot geen verbetering in zit in de toekomst) zou ik ook niet voor een kind kunnen zorgen. Ben ik egoistisch? Is mijn leven op mezelf gericht? ik denk zelfs veel minder dan de gemiddelde moeder.
Waarom zou je iets moeten achter laten? Wie zegt dat, tegen de tijd dat ik 'ga' de wereld nog leefbaar is?

jouw belangrijkste vraag vind ik zelfs totaal onbelangrijk. De belangrijkste vraag is IMO of je een kind kan en wil bieden wat het nodig heeft.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 13:34

Kijk voor de gein eens naar reclames.. Daar zie je geen baby’s die compleet onder de stront zitten, op elk hapje nee zeggen, schreeuwen vanwege een driftbui of een halve dag krijsen. Daar schijnt altijd de zon, baby’s lachen en zijn vrolijk, slapen door dankzij een bepaald merk luiers en als moeder móet je op die roze wolk zitten en gaat alles heel erg makkelijk, simpel en met een glimlach. Hoor je dus tienduizend dingen tegelijk te doen.

Elk kind is anders, dus dat kind van de buren kan een engeltje zijn maar jij kan een bengel krijgen. Je poept ook geen handleiding erbij uit, dus je moet ook nog eens het wiel zelf uitvinden. Terwijl het vaak wordt gedaan dat je als moeder zijnde precies weet wat, hoe en wanneer je iets moet. En natuurlijk alles perfect. Dream on..

xSogno

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 13:36

phormicola schreef:
Lante schreef:
8)7 Egoïstisch als je niet voor kinderen kiest..?? Je laat niks achter?? Get real, in wat voor wereld leven we?! Zo gezellig is het momenteel niet en de overbevolking is een groot mondiaal probleem! Ik vind het juist een groot offer om er niet aan te beginnen, zeker als je erfelijk belast bent met ellendige aandoeningen en je hier je verantwoordelijkheid in neemt.

Shame on you wat mij betreft.

Zo hey, waar heb jij last van? :') Persoonlijk worden is wel heel ernstig.

Verder is dit typisch het perspectief van een kinderloos persoon. Prima, maar dat was dus exact wat ik bedoelde.
Sorry dat het je de pet te boven ging :+

Ugh zulk reacties vind ik dus walgelijk. Een kinderloos persoon en 'gaat je pet te boven' maar ondertussen kun jij geen zinnig antwoord geven op haar vragen!

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 13:37

Ik herken het. Ik zit ook in zo'n fase, al neigt het meer naar ja toe.

Vroeger moest ik er echt niets van weten. Toen riep ik altijd hard nee nooit.
Maar tegenwoordig is het idee dat ik ooit een kind zou hebben niet iets wat me afschrikt. Zelfs tegen een bevalling kan ik nu aankijken, alleen daarvan gruwelde ik vroeger al :+ . Ik weet dat mijn vriend wel een wens heeft en dat dit ooit wel ter sprake gaat komen. En de gevoelens dat ik zelf wel wat moederliefde in mij heb en de overtuiging dat ik een goede moeder kan zijn is wel aanwezig, en wordt naar mate ik ouder wordt steeds een beetje sterker.
Alleen heb ik die oerdrang niet of die overweldigende empathie voor kleine kinderen, en dat is wat mij het meeste stopt. Als ik op dit moment tegen mezelf zeg, over 10 jaar heb je 2 kinderen rondlopen, dan zeg ik "oh, dat zal wel leuk zijn!". Maar als ik zeg "over tien jaar ben je kinderloos maar heb je wel nog een hele leuke relatie met je vriend waarbij jullie veel leuke dingen doen", dan denk ik even goed "oh, dat zal leuk zijn!". Ik zie het niet als enig doel in mijn leven waarvoor ik leef.

En als ik zo andere mensen vergelijk met mijn reactie over andermans kinderen...dan hoop ik maar dat het mijn kind schoon kind wordt voor mij :D . Om het kort te zeggen: mijn hart smelt tien keer meer als onze kat op mijn schoot ligt te doezelen dan bij de blik van een lachende baby. Het is niet dat ik een bloedhekel heb aan andermans kinderen, maar het roept geen speciale gevoelens op bij me. Toen mijn zus zwanger was, zei mijn moeder me eens dat dit kind heel anders zou zijn dan andere baby's die je kent, "want hier heb je een bloedband mee". Maar nee, ik heb zeker niets tegen mijn neefje en geef hem alle liefde van de wereld, maar ik voel mij er niet bepaald hemels of "beste gevoel op aarde"(wat ik gisteren iemand op facebook zag schrijven over haar neefje) door.

Vriendinnen van mij waren dit weekend bezig over hoe schattig een kleutertje laatst op een trouwfeest was en hoe geweldig en...terwijl ik mijn mond maar hield, want ik vond die kleuter die de hele tijd de micro wilde afnemen en voor alle foto's wilde instaan en midden in speeches lag te krijsen dat hij ook iets wou zeggen, eerder vreselijk irritant dan schattig :+ . Laten we zeggen ik zie niet alleen lief en schattig als ik over een baby denk, ik zie ook kwijl en poep :+ . Ik zie vriendinnen om me heen die alleen maar roze wolkjes zien als ze er aan denken dat ze kinderen zouden hebben. Ik zie ook de problemen als je baby maar blijft wenen, als je problemen met opvang hebt, met de combinatie van je werk, de stress, al dat gedoe als ze eens ziek zijn, en dan heb ik het nog niet eens als ze zouden uitgroeien tot onmogelijke pubers :+ .

Maar ja, misschien is dat inderdaad wel wat mij veel realistischer maakt dan een rozewolk vrouw en dat maakt dat ik misschien juist veel sterker in mijn schoenen zal staan als ik er ooit toch voor ga. Ik ga er iig niet in als "tjonge ik had nooit verwacht dat een kind zovéél van je opeist!", ik verwacht mij daar nu al aan.

En waar ik ook vooral mee zit is die beperkte tijd die je hebt. Ja, ik ben nu 27 en ik heb in theorie nog wel even. Maar ergens ben ik ook bang dat ik straks als ik 35 ben, plots ook die oerdrang krijg, als een gek kinderen wil en dan blijkt dat ik er maar tien jaar eerder aan had moeten beginnen. Dat stukje dat je ooit op een punt komt dat het onomkeerbaar is. Als ik nu pertinent tegen kinderen was had ik dat niet erg gevonden, maar omdat ik zo in die twijfelfase zit ben ik bang daar ooit in terecht te komen. En ik kan nu eenmaal ook niet zwanger worden met als reden "omdat ik er anders misschien over tien jaar spijt van kan hebben", want over tien jaar spijt hebben dat ik een kind heb is veel erger :+ .
Laatst bijgewerkt door Kwanyin op 13-10-15 13:42, in het totaal 1 keer bewerkt

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 13:37

Begint al bij zwanger zijn (moet je van genieten) en bevallen (na 1 week weer strak in het vel en alles kunnen) deels geschetst door de media maar ook iets wat we elkaar aanpraten. Na de bevalling is alleen aandacht voor het fysieke stuk terwijl veel moeders het als traumatisch ervaren hebben. Maar daar wordt niet over gepraat en de drempel om het zelf aan te geven is heel hoog.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 13:39

Kwanyin schreef:
Dat stukje dat je ooit op een punt komt dat het onomkeerbaar is. Als ik nu pertinent tegen kinderen was had ik dat niet erg gevonden, maar omdat ik zo in die twijfelfase zit ben ik bang daar ooit in terecht te komen. En ik kan nu eenmaal ook niet zwanger moet met als reden "omdat ik er anders misschien over tien jaar spijt van kan hebben", want over tien jaar spijt hebben dat ik een kind heb is veel erger :+ .

Dit zouden mijn woorden kunnen zijn, zo herkenbaar :D Ben alleen 6 jaar ouder dan jou :+

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 13:43

SusanH schreef:
Begint al bij zwanger zijn (moet je van genieten) en bevallen (na 1 week weer strak in het vel en alles kunnen) deels geschetst door de media maar ook iets wat we elkaar aanpraten. Na de bevalling is alleen aandacht voor het fysieke stuk terwijl veel moeders het als traumatisch ervaren hebben. Maar daar wordt niet over gepraat en de drempel om het zelf aan te geven is heel hoog.

Haha, een vriendin van mij beschreef haar bevalling als 'het gevoel alsof je een meloen door het oog van een naald moet persen'. Dat vond ik erg mooie omschrijving :')
Helaas hebben veel mensen een 'sunshine and rainbows' gevoel bij het krijgen van kinderen, maar zoals Sammie al zegt zie je vaak de mindere kanten niet op TV voorbij komen.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 13:45

Cayenne schreef:
Haha, een vriendin van mij beschreef haar bevalling als 'het gevoel alsof je een meloen door het oog van een naald moet persen'. Dat vond ik erg mooie omschrijving :')

Ohh ik kreeg de 'met je muts met 80 km over asfalt heen gescheurd worden' als metafoor :+

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 13:47

Cayenne schreef:
SusanH schreef:

Helaas hebben veel mensen een 'sunshine and rainbows' gevoel bij het krijgen van kinderen, maar zoals Sammie al zegt zie je vaak de mindere kanten niet op TV voorbij komen.

Eigenlijk zouden ze eens op kinderen moeten gaan passen vooral de jonge meiden die het echt alleen maar rooskleurig inzien. Mij heeft het echt aan het denken gezet

rienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 13:48

Tja ook als je iets dwars zat/ niet goed aanvoelde werd er bij mij ook geen gehoor aan gegeven helaas. Uiteindelijk klopt je moedergevoel heel vaak wel. In het ziekenhuis heb ik serieus afgezien met de weeën. Was het bijna kantje boord.

Niet elk kind is hetzelfde nee en natuurlijk is het niet altijd een roze wolk. Maar kom op als we allemaal zo dachten was de gehele mensheid misschien nu wel uitgestorven. Tis misschien ook uiteindelijk hoe je er zelf in/tegenover staat :)

En in de toekomst kijken voor overbevolking, dat het slecht gaat met de wereld etc. Kunnen we niet vanuit gaan. Misschien breekt er volgend jaar een grote epidemie uit waardoor de helft van de mensheid overlijd. You never know.

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 13:49

Ik zou het mij geen bal aantrekken als andere mensen mij egoïstisch zouden noemen, of mij op een of andere manier minderwaardig zouden beschouwen als ik geen kinderen wil.
Dan zou ik alleen denken "na ja, dat lekker egoïstisch zijn daar heb ik wel een behoorlijk gelukkig leven van, dus jank maar verder ik blijf mijn eigen ding doen" :+ .

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 13:53

Cayenne schreef:

Nou, denk bij dan nog iemand erbij die met een pomp die meloen eruit trekt en een ander die op mijn buik duwt om diezelfde meloen eruit te krijgen. De rest van de details zal ik hier maar niet neerzetten, want dan is er niemand van de twijfelmoeders meer die nog een kind wil krijgen.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 13:54

Ik snap sowieso niet waarom we mensen moeten verdelen tussen wel en niet egoïstisch. iedereen is uiteindelijk egoïstisch. Ook mensen die voor kinderen kiezen. Uiteindelijk doe je dat ook omdat je zelf een kind wilt. Omdat je graag een mini me wilt, naar iets verlangt, etc. Je wilt iets hebben om voor te zorgen. Mensen die kinderen willen zijn geen barmhartigen hoor, gewoon mensen met verlangens, wensen, etc en als je geen kinderen wilt doe je dat omdat je geen kinderen wilt en ben je net zoveel mens als de mens met wel die wens. Welke keuze je ook maakt, je maakt hem zelf :+

rienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 13:55

SusanH schreef:
Cayenne schreef:

Nou, denk bij dan nog iemand erbij die met een pomp die meloen eruit trekt en een ander die op mijn buik duwt om diezelfde meloen eruit te krijgen. De rest van de details zal ik hier maar niet neerzetten, want dan is er niemand van de twijfelmoeders meer die nog een kind wil krijgen.

Daarom wilde ik mijn bevallingsverhaal er ook niet opzetten :=
Maar toch wil ik dolgraag een 2e alleen ga ik dan wat meer op mijn strepen staan

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 13:57

Kwanyin schreef:
Ik herken het. Ik zit ook in zo'n fase, al neigt het meer naar ja toe.

Vroeger moest ik er echt niets van weten. Toen riep ik altijd hard nee nooit.
Maar tegenwoordig is het idee dat ik ooit een kind zou hebben niet iets wat me afschrikt. Zelfs tegen een bevalling kan ik nu aankijken, alleen daarvan gruwelde ik vroeger al :+ . Ik weet dat mijn vriend wel een wens heeft en dat dit ooit wel ter sprake gaat komen. En de gevoelens dat ik zelf wel wat moederliefde in mij heb en de overtuiging dat ik een goede moeder kan zijn is wel aanwezig, en wordt naar mate ik ouder wordt steeds een beetje sterker.
Alleen heb ik die oerdrang niet of die overweldigende empathie voor kleine kinderen, en dat is wat mij het meeste stopt. Als ik op dit moment tegen mezelf zeg, over 10 jaar heb je 2 kinderen rondlopen, dan zeg ik "oh, dat zal wel leuk zijn!". Maar als ik zeg "over tien jaar ben je kinderloos maar heb je wel nog een hele leuke relatie met je vriend waarbij jullie veel leuke dingen doen", dan denk ik even goed "oh, dat zal leuk zijn!". Ik zie het niet als enig doel in mijn leven waarvoor ik leef.

En als ik zo andere mensen vergelijk met mijn reactie over andermans kinderen...dan hoop ik maar dat het mijn kind schoon kind wordt voor mij :D . Om het kort te zeggen: mijn hart smelt tien keer meer als onze kat op mijn schoot ligt te doezelen dan bij de blik van een lachende baby. Het is niet dat ik een bloedhekel heb aan andermans kinderen, maar het roept geen speciale gevoelens op bij me. Toen mijn zus zwanger was, zei mijn moeder me eens dat dit kind heel anders zou zijn dan andere baby's die je kent, "want hier heb je een bloedband mee". Maar nee, ik heb zeker niets tegen mijn neefje en geef hem alle liefde van de wereld, maar ik voel mij er niet bepaald hemels of "beste gevoel op aarde"(wat ik gisteren iemand op facebook zag schrijven over haar neefje) door.

Vriendinnen van mij waren dit weekend bezig over hoe schattig een kleutertje laatst op een trouwfeest was en hoe geweldig en...terwijl ik mijn mond maar hield, want ik vond die kleuter die de hele tijd de micro wilde afnemen en voor alle foto's wilde instaan en midden in speeches lag te krijsen dat hij ook iets wou zeggen, eerder vreselijk irritant dan schattig :+ . Laten we zeggen ik zie niet alleen lief en schattig als ik over een baby denk, ik zie ook kwijl en poep :+ . Ik zie vriendinnen om me heen die alleen maar roze wolkjes zien als ze er aan denken dat ze kinderen zouden hebben. Ik zie ook de problemen als je baby maar blijft wenen, als je problemen met opvang hebt, met de combinatie van je werk, de stress, al dat gedoe als ze eens ziek zijn, en dan heb ik het nog niet eens als ze zouden uitgroeien tot onmogelijke pubers :+ .

Maar ja, misschien is dat inderdaad wel wat mij veel realistischer maakt dan een rozewolk vrouw en dat maakt dat ik misschien juist veel sterker in mijn schoenen zal staan als ik er ooit toch voor ga. Ik ga er iig niet in als "tjonge ik had nooit verwacht dat een kind zovéél van je opeist!", ik verwacht mij daar nu al aan.

En waar ik ook vooral mee zit is die beperkte tijd die je hebt. Ja, ik ben nu 27 en ik heb in theorie nog wel even. Maar ergens ben ik ook bang dat ik straks als ik 35 ben, plots ook die oerdrang krijg, als een gek kinderen wil en dan blijkt dat ik er maar tien jaar eerder aan had moeten beginnen. Dat stukje dat je ooit op een punt komt dat het onomkeerbaar is. Als ik nu pertinent tegen kinderen was had ik dat niet erg gevonden, maar omdat ik zo in die twijfelfase zit ben ik bang daar ooit in terecht te komen. En ik kan nu eenmaal ook niet zwanger worden met als reden "omdat ik er anders misschien over tien jaar spijt van kan hebben", want over tien jaar spijt hebben dat ik een kind heb is veel erger :+ .

Heerlijk geschreven, bijzonder herkenbaar. Het eerste dichtgedrukte heb ik ook erg sterk, al ben ik ook bang dat ik over 10 jaar zonder kinderen terugkijk en denk: oliebol hadden we het toch maar geprobeerd! Het tweede dikgedrukte heb ik dan weer iets anders: de kids van mijn zus zijn in tegen stelling tot álle andere kinderen wel onwijs leuk!

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 13:57

Collie2008 schreef:
Ik snap sowieso niet waarom we mensen moeten verdelen tussen wel en niet egoïstisch. iedereen is uiteindelijk egoïstisch. Ook mensen die voor kinderen kiezen. Uiteindelijk doe je dat ook omdat je zelf een kind wilt. Omdat je graag een mini me wilt, naar iets verlangt, etc. Je wilt iets hebben om voor te zorgen. Mensen die kinderen willen zijn geen barmhartigen hoor, gewoon mensen met verlangens, wensen, etc en als je geen kinderen wilt doe je dat omdat je geen kinderen wilt en ben je net zoveel mens als de mens met wel die wens. Welke keuze je ook maakt, je maakt hem zelf :+

en voor jezelf, en niet voor het kind.

_/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 14:06

Effy schreef:
DatBenIkNou schreef:
Ik heb nooit getwijfeld. Wist al heel jong dat ik graag kinderen wilde. Bij nieuwe relaties ook altijd redelijk direct gevraagd of hij wel een kinderwens had, omdat dat voor mij echt een reden zou zijn geweest om niet samen verder te gaan als hij echt geen kinderen wilde. Ik was vrij jong zwanger van mijn man, 23 jaar bij de eerste. 27 bij de tweede. Een dochter en een zoon, koningswens zegt men dan! Dat het zo'n zware taak zou zijn, hadden wij echter totaal niet ingeschat...Nu is ons leven ook niet bepaald van een leien dakje gegaan, maar met de kennis die ik nu heb?? Ik hou zielsveel van mijn kinderen en er rust wel een taboe op om te zeggen dat ik het ouderschap soms behoorlijk onderschat vind. Je bent het 365 dagen per jaar, 7 dagen per week, 24 uur per dag, je kan het niet even *uit* zetten. Ik vind het een hele zorg als alles niet volgens het boekje verloopt.

Misschien brutaal, maar komt uit oprechte interesse: mag ik vragen wát je precies hebt onderschat/verkeerd ingeschat?

Ik was hetzelfde als jij, wist altijd al dat ik kinderen wilde en een eventuele toekomstige partner kreeg ook al snel die vraag voor zijn kiezen, want een relatie met iemand die ze niet wilde was voor mij geen optie. Ik ben nu moeder van een lieve dochter en ik moet eerlijk zeggen dat het mij allemaal (tot nu toe) misschien zelfs wel meevalt ten opzichte van wat ik er van tevoren van had verwacht. Zelfs nu ik helaas alleenstaande moeder ben...

Toch hoor ik vaker dat mensen dingen verkeerd ingeschat/onderschat hebben wat betreft het krijgen van kinderen en ik ben dan zo benieuwd welke dingen nou belangrijk zijn om van tevoren te weten (en die eventueel dus een dealbreaker zouden kunnen zijn), en welke wegen je daarvoor had willen bewandelen om dat te weten te komen? Is de huidige informatievoorziening wat betreft zwangerschap en kinderen krijgen te rooskleurig? Of is het echt onmogelijk om enigszins voorbereid een zwangerschap aan te gaan?

Ik herken dat wel.
Ik vind het vooral moeilijk dat je er echt 24/7/365 mee bezig bent. En als je dan een dag hebt waarop alles de hele dag tegen zit (kind wil niet eten, gooit voor de 7e x de beker drinken om, poept voor de 3e keer in de broek, wil niet naar school, jankt de hele weg door de supermarkt) en je denkt nét even rustig te gaan zitten, dat ze dan weer uit bed komen, of in bed geplast hebben. En je moet ook nog die 3 vieze broeken uitspoelen en wassen, en in de supermarkt waren minstens 5 mensen die boze blikken toewierpen en iemand zegt dan ook nog 'o je bent 'huisvrouw' jaja lekker spelen met de kinderen'. Dan komt het stoom wel een keer uit je oren.

Als je aan kinderen begint hoor je vooral veel drama over zwangerschappen en bevallingen en baby's en kinderen worden heel rooskleurig afgespiegeld. Terwijl de zwangerschappen en bevallingen mij juist heel erg meevielen maar alle tijd en energie die je in kinderen moet steken, dat is van tevoren gewoon moeilijk in te schatten.

Kijk anders eens een paar afleveringen van Eerste Hulp Bij Opvoeden, dan vergaat je de lol wel.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 14:35

Bloodymary schreef:
Het valt me wel op trouwens dat er onder paardenmeisjes veel zijn die geen kinderen willen of twijfelen. Hier in dit topic echt enorm veel reacties in die richting, terwijl ik het in mijn vrienden- en kennissenkring een stuk minder tegen kom.
Bij mij op de manege ook, de vrouwen boven de 35 met een eigen paard zijn allemaal kinderloos.

Er zijn genoeg paardenvrouwen met kinderen, en ik schat dat het soort paardenmeisje wel meetelt. Er zijn nl tegenwoordig veel meiden die kiezen voor carrière, veel geld, reizen, "eerst leven" en in zo´n chique leventje past het hebben van een paard en niet het hebben van kinderen.

Bij andere paardenmeisjes is misschien juist het besef hoe het is om een grote verantwoording te hebben, wat je toch hebt met een eigen paard, hoop ik, wat ze tegenhoudt.
Een paard kun je als het water aan de lippen staat nog verkopen of uitlenen, met kinderen doe je dat niet.

Hoewel vroeger uitlenen wel normaal was, niet zelden werden stadskinderen naar de boer gebracht om bij te komen, en tegenwoordig is het in Portugal ook nog wel normaal dat kinderen naar familie gaan die meer tijd hebben en/of het breder hebben, voor het welzijn van het kind.
Ik weet niet welk lange termijn effect dat heeft, maar het lijkt erop dat het op psychisch gebied het toch niet zo makkelijk is als op lichamelijk. Maar dat is een ander onderwerp.

anneliesdj

Re: Twijfelmoeder: wel of geen kinderen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 14:40

Een paard wat op de manege staat heb je uberhaupt geen omkijken naar.
En een paard aan huis staat kun je nog wel een keer een uurtje later voeren, of een dag overslaan met mesten, dat kan met kinderen niet.

Ik denk eigenlijk, dat vrouwen met kinderen gewoon geen geld hebben voor een paard. En degenen die geen kinderen hebben houden geld over.

IrishDraught

Re: Twijfelmoeder: wel of geen kinderen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 14:42

Ik heb en een kind en paarden en werk en geen geldproblemen hoor.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 14:43

kind, kinderen is al een verschil ;)
Maar nee het geld heus niet voor iedereen. In elk geval heb je een goedbetaalde baan nodig om ze beide te kunnen onderhouden.
Edit; en ik denk dat diegenen dan al weer zover zijn dat ze paarden aan huis hebben en niet op een manege. Ook niet allemaal natuurlijk.
Laatst bijgewerkt door anneliesdj op 13-10-15 14:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 14:44

Ik vind het erg leuk om mee te lezen ookal was ik geen twijfel moeder. Ik hoop dat ik mag blijven :P

Nouja, ik ben altijd zo’n kind geweest wat met lego speelde ipv poppen en niks van baby’s moest weten. Ook later toen ik ouder werd had ik helemaal niks met dat kleine grut. Maar blijf aub heel ver weg van mij, ook neefjes en nichtjes en daar de kids weer van. Vervelend en luidruchtig en iew die snotneuzen en poepluiers…

Met een stabiele relatie zijn de eierstokken toch gaan rammelen, ben ik nu moeder van 3 kids en moet ik nog steeds niet veel weten van andere kinderen. Natuurlijk was ik vanaf dag 1 helemaal verlieft op mijn kleine en heb ik de eerste dagen moeten leren hoe ik zo’n uk nou eigenlijk vast moest houden. Dat gaat echt niet vanzelf :n Maar toen mijn zus bevallen was, was ze eigenlijk beledigd dat ik haar dochter niet vast wilde houden… Maar dat ik kinderen heb wil nog niet zeggen dat ik alle baby’s leuk vind?

En ja, het moeder zijn valt tegen. De momenten dat je niet weet waar de baby last van heeft en hem/haar niet getroost krijgt. Dat ze ‘s nachts steeds huilen om wat voor reden dan ook (toevallig heeft de jongste net zo’n fase achter de rug dat hij meerdere nachten elk half uur/uur huilt) en je weet dat je over een paar uur alweer op moet, de poepluiers waarbij alles onder zit, het niet willen opstaan, rekken van tijd, kids die elkaar continu in de haren zitten, niet willen wat jij wilt, niet willen eten, wel willen eten (of snoepen) en het grenzen proberen te verleggen op de ongunstige momenten. En dan heb ik nog niet eens een huilbaby.

Even stappen (niet dat we dat zo vaak deden), erop uit of wat later naar huis gaan gaan zit er niet in. Ga je met de kids, dan is het een volksverhuizing want je zult maar een broek te weinig mee hebben… Ik denk dat het voor de gemiddelde persoon niet echt voor te stellen is hoe iemand (in dit geval een kind) echt 24/7/365 van je afhankelijk is.

Natuurlijk droom ik wel eens van de vrijheid die je had voordat je kids had. Maar als je de kids ophaalt en je krijgt die lach, die knuffel, kus. De spontane “mama is lief”, de goed bedoelde tekeningen, het lekker tegen je aankruipen in bed. Dan smelt mijn moederhart. Je kunt eigen kinderen niet vergelijken met andermans kinderen, ook niet als het “familie” is.

Overigens snap ik heel goed de overweging als er erfelijke aandoeningen in de familie zit. Vooral als het toch wel ingrijpende aandoeningen zijn. Manlief is bioloog, dus misschien kijken we er wel te zakelijk naar. Maar vooral als je het zelf als zwaar hebt ondervonden dan kan ik me voorstellen dat je niet wil dat een toekomstig kind hetzelfde moet doorlopen. Of dit nu psychisch of lichamelijk leed is.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 14:47

Nou geld speelt bij mij zeker wel een rol. Wij zouden het financieel kunnen opvangen om minder te werken, kind erbij en een paard aan te houden, maar ik vind het dan allemaal wel heel beperkt worden met wat je verder nog kan. Ik wil ook blijven leven (en dus geld uitgeven :+ ) Dat een wereldreis minder makkelijk gaat oké, maar een week kramperen in een lekkende tent zie ik ook niet zitten (oké da's heel zwart wit genomen)

Ik denk dat er heel veel gezinnen zijn die echt niet EN een paard kunnen houden EN voor kinderen kunnen kiezen in ie zin dat je er ook bent voor het gezin(leven) en geen financiële problemen op je af roept.