DatBenIkNou schreef:Ik heb nooit getwijfeld. Wist al heel jong dat ik graag kinderen wilde. Bij nieuwe relaties ook altijd redelijk direct gevraagd of hij wel een kinderwens had, omdat dat voor mij echt een reden zou zijn geweest om niet samen verder te gaan als hij echt geen kinderen wilde. Ik was vrij jong zwanger van mijn man, 23 jaar bij de eerste. 27 bij de tweede. Een dochter en een zoon, koningswens zegt men dan! Dat het zo'n zware taak zou zijn, hadden wij echter totaal niet ingeschat...Nu is ons leven ook niet bepaald van een leien dakje gegaan, maar met de kennis die ik nu heb?? Ik hou zielsveel van mijn kinderen en er rust wel een taboe op om te zeggen dat ik het ouderschap soms behoorlijk onderschat vind. Je bent het 365 dagen per jaar, 7 dagen per week, 24 uur per dag, je kan het niet even *uit* zetten. Ik vind het een hele zorg als alles niet volgens het boekje verloopt.
Misschien brutaal, maar komt uit oprechte interesse: mag ik vragen wát je precies hebt onderschat/verkeerd ingeschat?
Ik was hetzelfde als jij, wist altijd al dat ik kinderen wilde en een eventuele toekomstige partner kreeg ook al snel die vraag voor zijn kiezen, want een relatie met iemand die ze niet wilde was voor mij geen optie. Ik ben nu moeder van een lieve dochter en ik moet eerlijk zeggen dat het mij allemaal (tot nu toe) misschien zelfs wel meevalt ten opzichte van wat ik er van tevoren van had verwacht. Zelfs nu ik helaas alleenstaande moeder ben...
Toch hoor ik vaker dat mensen dingen verkeerd ingeschat/onderschat hebben wat betreft het krijgen van kinderen en ik ben dan zo benieuwd welke dingen nou belangrijk zijn om van tevoren te weten (en die eventueel dus een dealbreaker zouden kunnen zijn), en welke wegen je daarvoor had willen bewandelen om dat te weten te komen? Is de huidige informatievoorziening wat betreft zwangerschap en kinderen krijgen te rooskleurig? Of is het echt onmogelijk om enigszins voorbereid een zwangerschap aan te gaan?

Egoïstisch als je niet voor kinderen kiest..?? Je laat niks achter?? Get real, in wat voor wereld leven we?! Zo gezellig is het momenteel niet en de overbevolking is een groot mondiaal probleem! Ik vind het juist een groot offer om er niet aan te beginnen, zeker als je erfelijk belast bent met ellendige aandoeningen en je hier je verantwoordelijkheid in neemt.
Persoonlijk worden is wel heel ernstig.
. Om het kort te zeggen: mijn hart smelt tien keer meer als onze kat op mijn schoot ligt te doezelen dan bij de blik van een lachende baby. Het is niet dat ik een bloedhekel heb aan andermans kinderen, maar het roept geen speciale gevoelens op bij me. Toen mijn zus zwanger was, zei mijn moeder me eens dat dit kind heel anders zou zijn dan andere baby's die je kent, "want hier heb je een bloedband mee". Maar nee, ik heb zeker niets tegen mijn neefje en geef hem alle liefde van de wereld, maar ik voel mij er niet bepaald hemels of "beste gevoel op aarde"(wat ik gisteren iemand op facebook zag schrijven over haar neefje) door.

Maar toen mijn zus bevallen was, was ze eigenlijk beledigd dat ik haar dochter niet vast wilde houden… Maar dat ik kinderen heb wil nog niet zeggen dat ik alle baby’s leuk vind?