Vegetarier zijn, hoe leg ik dit een kind uit?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 12:55

Loose schreef:
Sorry dat ik alleen hier op inga, ben verder geen hardcore vleesvoorstander ofzo. Maar wat vee te eten krijgt is soja schroot, de restjes dus wat overblijft van soja nadat het bewerkt is voor bijvoorbeeld menselijke consumptie. Dus dat 80% voor veevoer is bestemd is niet waar, misschien wel 80% van het soja afval maar zeker niet van het product wat je zo van het land haalt.

Ik ben benieuwd naar je bron.
Net zoals je voedermaïs en suikermaïs hebt bestaat er ook soja voor diervoer en soja voor menselijke consumptie. De soja die wij mensen hier eten is niet genetisch gemanipuleerd. De soja voor dieren wel. Een ander ras dus, en dus zeker niet alleen het afval wat naar de dieren gaat. Kijk maar eens op diervoeder-verpakkingen. Daar staat sojameel, en dat is gewoon de gemalen, droge peul, precies zoals die ook voor onze vleesvervangers wordt gebruikt.
Het overgrote deel van de soja wordt echt speciaal als diervoer verbouwd.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 13:44

Molfre schreef:
Daarnaast merk ik gewoon dat ik mezelf prettiger voel in mijn lijf als ik geen vlees eet.

Ik zou vooral dit tegen de kinderen vertellen, dat je daarom geen vlees eet.

Magrathea

Re: Vegetarier zijn, hoe leg ik dit een kind uit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 14:57

Waarom is het zo erg om "Ik wil geen dode dieren eten" als hoofdreden aan te voeren? Waarom moet je ervan maken dat je het niet lekker vindt of dat je er buikpijn van krijgt? Het is wel waar, voor mij, maar zeker niet de hoofdreden.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 16:11

8nnemiek schreef:
Wetenschappers komen er steeds vaker op terug dat mensen omnivoor zijn, of wat de goede definitie is voor omnivoor. Een hond eet bv ook groente, is dat dan ook een omnivoor?
De definitie zegt dat een omnivoor minimaal 5% vlees eet en altijd grote hoektanden heeft.
De mens at lang geleden niet meer dan 1% vlees, voordat ze uit hongersnood speren gingen maken en serieus moesten gaan jagen. De bonobo eet nog steeds niet meer dan 1% vlees. En grote hoektanden, die hebben we al lang niet meer. Als mensen in grote getale rauwe kip zouden eten, prima, dan zou ik ook zeggen dat we omnivoren zijn, maar wij hebben gewoon haast alle kenmerken van een planteneter.
Dat wij knobbelkiezen hebben betekent niet dat wij vlees eten (want daar zijn ze ook niet heel erg geschikt voor), maar vooral dat wij geen gras/hooi/boomschors en andere taaie planten eten.
Er zijn genoeg bewijzen op internet te vinden die vertellen dat mensen planteneters zijn. Google maar eens op 'mens planteneter'.

Heb ik gedaan en alle sites (behalve bevooroordeelden zoals veganisten en vegetariërs) zeggen dat we omnivoor zijn.

Lees Paleo maar en die gaat uit van het oerdieet. Wel verder dan de eerste alinea;-)
http://www.paleo.nl/zijn-mensen-vleeset ... nteneters/

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 17:30

Wel grappig…reclameborden van McDonalds zijn indoctrinatie, maar reclame van de Vegetarische Slager (wat volgens mij gewoon groenteboer heet) niet :D

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 17:47

janderegelaa schreef:
Heb ik gedaan en alle sites (behalve bevooroordeelden zoals veganisten en vegetariërs) zeggen dat we omnivoor zijn.

Dus wetenschappers die veganist of vegetariër zijn, zijn allemaal bevooroordeeld? :')
Ooit er over nagedacht dat er misschien wel veel mensen zijn die vegetariër werden vanwege hun gezondheid, juist omdat ze er achter kwamen dat vlees eten slecht is voor de mens?

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 17:51

Wat heeft dit allemaal te maken met de vraag van ts?

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 18:07

Ik zou gewoon de waarheid zeggen,in mijn geval dus: ik eet geen vlees want dat vind ik zielig. }:0 /3

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 18:21

8nnemiek schreef:
janderegelaa schreef:

Dus wetenschappers die veganist of vegetariër zijn, zijn allemaal bevooroordeeld? :')
Ooit er over nagedacht dat er misschien wel veel mensen zijn die vegetariër werden vanwege hun gezondheid, juist omdat ze er achter kwamen dat vlees eten slecht is voor de mens?

Iemand die zijn eigen ding onderzoekt is altijd bevooroordeeld. Maar daar gaat het niet om, we zijn geen planteneters. Er zijn immers ook een aantal groenten en noten die we niet rauw kunnen eten.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 18:39

Zullen we on topic blijven?

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 18:41

anjali schreef:
Ik zou gewoon de waarheid zeggen,in mijn geval dus: ik eet geen vlees want dat vind ik zielig. }:0 /3

Dat is jou waarheid.
Mijn waarheid is dat ik Nederlands vlees niet zielig vind.

Ik zou dan ook niet te spreken zijn dat oppas of leerkracht zijn waarheid mijn kind op zou leggen.

En eigenlijk als je ergens gaat eten. Eten wat de pot schaft en anders weigeren.

UhNee

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 18:42

bruintje123 schreef:
anjali schreef:

Dat is jou waarheid.
Mijn waarheid is dat ik Nederlands vlees niet zielig vind.

Ik zou dan ook niet te spreken zijn dat oppas of leerkracht zijn waarheid mijn kind op zou leggen.

En eigenlijk als je ergens gaat eten. Eten wat de pot schaft en anders weigeren.

Uhhmm, ze zegt toch ook 'in mijn geval'?

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 18:45

Maar ze zou dus wel zeggen tegen de kind dat vind ik zielig.
En dan dringt ze haar waarheid op.
Laat dat kind zelf ooit bepalen wat de waarheid is. En tot die tijd respecteren wat de ouders opvoeden.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 18:46

Magrathea schreef:
Waarom is het zo erg om "Ik wil geen dode dieren eten" als hoofdreden aan te voeren?

Ik durf te wedden dat een boel kinderen geschokt op deze uitspraak, "wél levende?!" zouden antwoorden.... _O-

Er zijn een boel dingen moeilijk aan kinderen uit te leggen.
"vegetarier zijn" is daar niet één van.

J_E

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 18:51

Kinderen leren er toch van hoe de wereld in elkaar zit. Mijn zoontje is een heel gevoelig typje. Hij wilde voor zijn vierde verjaardag al geen vlees meer eten omdat hij het zielig vindt. Daarnaast had hij bedacht dat God alle dieren zo mooi had gemaakt dat het stom was om ze kapot te maken. Aldus de trotse wel vleesetende moeder ;)

UhNee

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 18:52

bruintje123 schreef:
Laat dat kind zelf ooit bepalen wat de waarheid is. En tot die tijd respecteren wat de ouders opvoeden.

Nee? 'IK VIND dat zielig'.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 19:18

UhNee schreef:
bruintje123 schreef:

Nee? 'IK VIND dat zielig'.

Ja ik las ook ik vind.
Dat snapt er kind van 6 toch niet of je het woord ik vind gebruikt.
Die leg je jou mening op.
En dat is in dit geval niet gepast.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 19:22

Magrathea schreef:
Waarom is het zo erg om "Ik wil geen dode dieren eten" als hoofdreden aan te voeren? Waarom moet je ervan maken dat je het niet lekker vindt of dat je er buikpijn van krijgt? Het is wel waar, voor mij, maar zeker niet de hoofdreden.

Omdat een beetje kind van 4 het concept van 'dood' nog niet goed kan begrijpen? Dus het voegt niets toe: kind van 4 snapt wel dat je het niet lekker vindt.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 19:28

Het lijkt me wat omslachtig om al helemaal voor die kinderen te gaan denken, grammaticaal gezien. Zeg gewoon wat je wil zeggen en laat ze daaruit begrijpen wat ze kunnen. Als je ze nooit iets vertelt leren ze ook niks.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 19:33

bruintje123 schreef:

Maar Bruintje dan moet je je kinderen ook niet naar school sturen want daar krijgen ze ook allerlei meningen te horen. En niet naar de t.v. kijken,geen internet, etc. want overal komen allerlei meningen op!

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 19:34

Bovendien moet je verschillende meningen horen om een waarheid te kunnen vormen. Althans, dat vind ik :P

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 19:48

bruintje123 schreef:

Dit kan je evt oplossen door te zeggen dat mensen hier verschillend over denken, maar dat jij geen vlees eet omdat jij het zielig vindt.
Door even te benadrukken dat mensen hier verschillend over denken hoef je niet bang te zijn dat je je persoonlijke waarheid opdringt.

Alhoewel ik zelf vind dat je niet zo overdreven voorzichtig hoeft te zijn, dat juist al dat eromheen ge-emmer maakt dat kinderen het niet snappen/verwart raken.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 20:04

Ik zeg altijd:
"Ik eet geen paarden omdat ik die lief vind, maar dat vond ik niet eerlijk voor de koeien en de varkens en de kippen, want die zijn ook best lief. Dus nou eet ik helemaal geen vlees meer"

Loose

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 20:16

8nnemiek schreef:
Loose schreef:
Sorry dat ik alleen hier op inga, ben verder geen hardcore vleesvoorstander ofzo. Maar wat vee te eten krijgt is soja schroot, de restjes dus wat overblijft van soja nadat het bewerkt is voor bijvoorbeeld menselijke consumptie. Dus dat 80% voor veevoer is bestemd is niet waar, misschien wel 80% van het soja afval maar zeker niet van het product wat je zo van het land haalt.

Ik ben benieuwd naar je bron.
Net zoals je voedermaïs en suikermaïs hebt bestaat er ook soja voor diervoer en soja voor menselijke consumptie. De soja die wij mensen hier eten is niet genetisch gemanipuleerd. De soja voor dieren wel. Een ander ras dus, en dus zeker niet alleen het afval wat naar de dieren gaat. Kijk maar eens op diervoeder-verpakkingen. Daar staat sojameel, en dat is gewoon de gemalen, droge peul, precies zoals die ook voor onze vleesvervangers wordt gebruikt.
Het overgrote deel van de soja wordt echt speciaal als diervoer verbouwd.

Ik heb hier geen wetenschappelijke bron oid voor, ik zou het kunnen uitzoeken als je wilt. :) Ik kom uit een veehoudersfamilie, dus zodoende weet ik het.
Sojameel wordt ook gemaakt van sojaschroot, wat overblijft wanneer er olie uit sojabonen wordt gehaald. Sojaolie wordt trouwens zowel in menselijke als in dierlijke voeding verbruikt, hoe de verhoudingen (aantal naar dier en aantal naar mens) zijn weet ik niet.

xMercury

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 20:30

@ janderegelaa, grappig dat jij vindt dat zulke onderzoekers bevooroordeeld zijn. Wat zijn de onderzoekers dan die beweren dat wij vleeseters zijn? En wat ben jij zelf? Ik heb al zoveel starre reacties en onnozele argumenten van jou voorbij zien komen... Jammer dat je zo kortzichtig bent en niet open staat voor andermans visie en mening. Als je het er niet mee eens bent en onzin de wereld in wilt brengen, prima. Maar ga dat dan niet aanzien als dé waarheid hè ;)