"Ik heb een boodschap van God."

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 11:39

Iedereen moet zelf weten wat ze willen, dan vind ik dit wel erg vervelend dat men je proberen hun geloof en leven op te dringen.

Het is, vind ik dan he, een vorm van sekte.

Want heel wat mensen die eruit wilden stappen, worden totaal doodgenegeerd..........toch niet normaal.

Leven en laten leven, men doet er niemand kwaad mee.

Wanneer iemand mij zegt "ik heb een boodschap van God" dan feliciteer ik ze en loop ik gewoon weg haha.

Het brengt niks dan ellende en dood, Ik geloof wel dat er iets is en dat is de natuur, maar ik ga niet bij een sekte, bij geen enkel geloof.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 11:44

Kinke schreef:
Tja, het zal aan mij liggen, maar ik verwacht blijkbaar 'meer' van gelovigen. Als het geloof zo in je leven is verweven, dan zou je toch in principe een beter mens moeten zijn dan een niet gelovige.
Hoezo vind je dat dan? Hebben gelovigen dan minder ruimte om “fouten” te maken? Alle mensen zijn gelijk, toch? Jij wordt thuis en door de samenleving ‘opgevoed’ met normen en waarden. Gelovigen, die variëren van niks lezen en in God geloven tot elke passage van voor tot achter te kennen en bovendien is de Bijbel op diverse manieren te interpreteren getuige de verschillende stromingen., worden opgevoed thuis en door hun gemeente met normen en waarden en God. Ze zijn bekend met de zonden, maar dat maakt niet dat ze dan ook meer geneigd zijn om ze niet te begaan. Daarin is elk mens nagenoeg, eea afhankelijk van karakter en omstandigheden, gelijk. Gelovigen zijn niet beter of slechter dan niet-gelovigen. Ook al zijn er aan beide kanten mensen die dat wel vinden.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 11:46

Mijn standaard antwoord op de vraag of ik geloof zeg ik altijd dat ze me eerst maar eens bewijzen dat god bestaat en dat ik dan over na wil denken. Aangezien ze het niet letterlijk kunnen maar dan komen met allerlei randzaken vertel ik nogmaals dat dit niet mijn vraag was. Drammen ze dan nog door kap ik het af en ga of stuur ze weg. Jehova's aan de deur, al twintig jaar geen last meer van nadat er zelfs eentje in mijn tuin opdook. Zeer boos geworden want er moest een deur geopend worden om daar te komen. Daarop persoon verwijdert met de boodschap dat de volgende keer er direct de politie bij werd gehaald. Zal nu wel op de zwarte duivelse lijst staan want ze lopen ons adres altijd voorbij.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 11:48

Veel gelovigen voelen zich beter omdat zij naar de hemel gaan en "wij" niet. Maar ze gedragen zich vaak hetzelfde in het algemeen, qua roddelen Etc.

Ik durf dat best te zeggen aangezien. Mijn hele familie super christelijk is. (homoseksualiteit is echt niet 100% oké hoor)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 11:49

De enige opmerkingen die ik van gelovigen krijg is dat ik mijn lichaam vermink en dat G me een perfect lichaam gegeven heeft, waarom ik dat dan moet vernietigen. Nou, als je ziet hoeveel medicatie er in mijn "perfecte lichaam" gaat om het te laten functioneren dan vrees ik dat G zijn idé over "perfect" enigszins verschilt van het mijne dus laat mij maar lekker doen.

Maar op een andere manier overtuigen doen ze niet. Met al mijn piercings en tatoeages zal ik wel als verloren beschouwd worden. _O-

Nee serieus, ik heb nog nooit iemand een gelovige horen overtuigen om niet te geloven. Wel vragen stellen maar niet overtuigen. Ik vraag me af waarom dat andersom zoveel moeilijke lijkt te zijn voor veel gelovigen. Nu is dat dat niet voorbehouden aan gelovigen. De "kinderen zijn zo geweldig" brigade kan er ook wat van. Dus het zal wel gewoon een groep mensen zijn die dat heeft en die kunnen gelovig zijn... Of niet... :)

Wanneer iemand mij echter na een "geen interesse" blijft proberen te overtuigen ga ik datzelfde doen maar dan met tatoeages, of paarden, of iets anders waarvan ik weet dat die persoon daar geen interesse in heeft. Dán valt het kwartje vaak wel.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 11:51

Ja en ik ken zwaargelovigen, zowel bij een Moslim als bij Katholieken en Christelijke, ze doen ook foute dingen hoor en zijn niet puur en eerlijk en doen ook dingen die verboden zijn, heel hypocriet.

En het brengt niks dan ellende en leed.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 11:51

Sammie schreef:
Hoezo vind je dat dan? Hebben gelovigen dan minder ruimte om “fouten” te maken? Alle mensen zijn gelijk, toch? Jij wordt thuis en door de samenleving ‘opgevoed’ met normen en waarden. Gelovigen, die variëren van niks lezen en in God geloven tot elke passage van voor tot achter te kennen en bovendien is de Bijbel op diverse manieren te interpreteren getuige de verschillende stromingen., worden opgevoed thuis en door hun gemeente met normen en waarden en God. Ze zijn bekend met de zonden, maar dat maakt niet dat ze dan ook meer geneigd zijn om ze niet te begaan. Daarin is elk mens nagenoeg, eea afhankelijk van karakter en omstandigheden, gelijk. Gelovigen zijn niet beter of slechter dan niet-gelovigen. Ook al zijn er aan beide kanten mensen die dat wel vinden.

Omdat zij behalve de normen en waarden thuis, deze inderdaad in de kerk ook nog ingeprent krijgen. En daarbij ook nog een bijbel hebben om hen hieraan te herinneren. Ik weet ook dat de ene niet beter is dan de andere, maar als ik het beredeneer zou het wel zo moeten zijn. Snappie? :D

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 11:52

Kinke schreef:
Als je gelovig bent dan zit dat in jezelf verweven, je staat er mee op en je gaat er mee naar bed, je voelt het in het diepst van je ziel, je praat er vast regelmatig over, je leest in de bijbel, je bidt etc.etc.
Wel nee! Je ziet het hier toch in dit topic. Men gelooft in iets. Of men gelooft wel een hogere macht, maar verder dan dat gaat het niet. Je moet de gelovige niet zien als iemand die 24/7 God God God denkt en mag ik dit wel en mag ik dat wel. Er zijn zoveel Christenen die nooit naar een kerk gaan, waarvan je het niet eens weet dat ze geloven in God en er zijn mensen die zondags 2x gaan en voor en na elke maaltijd bidden en danken en voor het slapengaan nog een keer. Geloof wordt op héél veel verschillende manieren beleeft. Bij Katholieken, bij Protestanten, bij moslims noem maar op.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 11:52

Kinke ik begrijp je wel.
Ik verwacht ook meer van iemand die claimt dat hij een persoonlijke relatie heeft met God.
Dus tijd voor God neemt zoals hij ook tijd vrij zou maken voor een goede vriend.
Dat heb ik minder als iemand zegt "ik ben gelovig".
Want iemand kan van alles zeggen ik ben dit of dat want dan kun je in mijn ogen ook gewoon een naams christen zijn.
Ik ken genoeg mensen die zichzelf christen noemen zonder dat ze eigenlijk weten wie Jezus is.

Mijn eigen vader bijvoorbeeld noemt zich zelf katholiek gaat elke zondag naar de kerk, ligd 8van de 10x te slapen tijdens de mis en gaat vooral heen voor de gezelligheid na de dienst bij het koffie drinken.
Maar vraag hem om de inhoudt van het geloof en hij kan je niet zoveel vertellen.
Ja vooral de regeltjes :+

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 11:54

Je moet wel bedenken dat voor elke 'gelovige' die je aanspreekt en je probeert te overtuigen, er tientallen gelovigen rondlopen die geen probleem hebben met wie je bent, hoe je eruit zien of wat je doet en je ook niet zonodig hoeven te overtuigen.
Je hebt nette mensen en je hebt niet zulke nette mensen, zo heb je ook nette christenen en minder nette christenen. Sommige mensen 'geloven' in God omdat ze geleerd is dat hij bestaat maar dat is het dan ook en verder doen ze er niets mee en leven ze er ook niet naar. Toch zullen zulke mensen wel zeggen dat ze in God geloven als je ze ernaar vraagt.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 11:58

hehe, gelukkig, er is iemand die begrijpt wat ik bedoel _/-\o_ :D

Nogmaals…ik weet heel goed dat er nette en minder nette christenen zijn. Daarover zeg ik ook niks, ik vind het alleen vreemd dat die minder nette varianten er überhaupt zijn. Dat zou niet mogelijk moeten zijn als je gelovig bent in mijn ogen.

anneliesdj

Re: "Ik heb een boodschap van God."

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 12:00

Alleen zeggen iets te zijn en dat ook werkelijk zijn is een heel verschil he.
Als je willekeurige mensen gaat vragen of ze discrimineren zullen ze ook zeggen van niet. Maar de praktijk is vaak heel anders. Eerlijke mensen net zo.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 12:11

Ayasha schreef:
Nee serieus, ik heb nog nooit iemand een gelovige horen overtuigen om niet te geloven. Wel vragen stellen maar niet overtuigen. I
Sommige topics op Bokt lopen daar anders wel degelijk op uit en ook irl dergelijke opmerkingen gehoord tussen twee mensen. Dus ze zijn wel. Daar waar de gelovige zegt ik snap niet dat je niet geloven kun je even zo goed tegenover afstrepen. Ik snap niet dat je wel gelooft of inmiddels al hier voorbij gekomen: Het brengt niet anders dan ellende en leed. Ook onzin. Zo zwart-wit ligt het niet.

Leven en laten leven geldt imo voor beide kanten. Een pittig gesprek voeren kan best, doordrammen en doorzeiken niet. Nee is nee en ik ben zelf nog mensen tegengekomen die doorblijven gaan daarna. Ik word sowieso nooit aangeklampt op straat en als dat wel gebeurd en ik heb geen zin in zo’n discussie dan is het geen tijd en doorlopen geblazen.

Leprycorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 12:13

Zelf heb ik echt geen moeite met gelovige mensen, maar wel met gelovigen die opdringerig zijn.
Ik vind het niet normaal dat je zomaar iemand ergens op aan "mag" spreken, als je er niet om vraagt. Zeker als ze het op een niet nette manier doen in mijn ogen. Prima als iemand blaadjes uitdeelt, zolang ze maar vriendelijk blijven, heb ik er echt geen probleem mee. Maar waarom moet er aan mijn deur aangebeld worden erover? Als ik er interesse in had, dan zou ik toch al de Bijbel lezen en in de kerk zitten?

Mijn schoonfamilie is (streng) gelovig. Zijn schatten van mensen, maar om eerlijk te zijn vind ik ze soms wel eens hypocriet. Netjes zondag pakje en rok/jurk aan voor naar de kerk. Komt heel het gezin thuis en het eerste wat ze doen: omkleden en spijkerbroek aan :+ Ja uuh, wat heeft het dan nog voor nut om überhaupt een rok aan te trekken? Ja inderdaad, alleen maar voor het beeld naar buiten toe...

Als ik daar ben, respecteer ik wat ze doen aan het geloof, maar verder doe ik niet mee.

Zelf ben ik zwanger (niet getrouwd en samenwonend met vriend :+ hij is de enige van de familie die wel geloofd maar zoals hij zelf zegt "zonder alle regels") Maar ben nog wel benieuwd hoe het straks gaat met de opvoeding. Geloof zelf absoluut niet en ik voed mijn kind op met de normen en waarden en geschiedenis waarin ik "geloof". Als mijn vriend hem/haar wat mee wilt geven van het geloof mag het van mij. Dat mag hij van mij gerust meegeven. Maar kind hoeft niet te denken dat ik ook geloof.
Laatst bijgewerkt door Leprycorn op 21-09-15 12:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 12:15

ik word ook niet aangeklampt maar ik ben ook niet geschikt vermoed ik; Ik hoor echter wel enorm goed en de opmerkingen die van sommige gelovigen komen.... Nóu. Thuis zeggen we dan "als dat mijne kleine was geweest sloeg ik 'm onder tafel door." :D
En ie opmerkingen krijg ik toch echt beduidend minder vaak van niet gelovigen.

Maar of je nu in god, of allah, of buddah of van mijn part osiris geloofd, zal me een zorg zijn; als je mij met rust laat er over dan k jou ook. Als ik al vragen stel zijn het er uit oprechte interesse.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 12:17

@Leprycorn
Die kleding is speciaal voor de kerk; daar hoor je (bij veel gemeentes) op je paasbest eruit te zien.
Niet dat je dat dan altijd aan moet hebben... maar dan wel in de kerk.
Net zoals dat je bij sommige een hoed op moet hebben in de kerk, vaak doen de vrouwen hem pas voor de deur op.
En thuis gaat hij weer in de doos tot de volgende kerkdienst.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 12:18

Kinke schreef:
hehe, gelukkig, er is iemand die begrijpt wat ik bedoel _/-\o_ :D

Nogmaals…ik weet heel goed dat er nette en minder nette christenen zijn. Daarover zeg ik ook niks, ik vind het alleen vreemd dat die minder nette varianten er überhaupt zijn. Dat zou niet mogelijk moeten zijn als je gelovig bent in mijn ogen.

je hebt ook nette en minder nette niet gelovigen.. fouten maken, gevoelens hebben, is gewoon menselijk.. iemand zei het al treffend.. gelovig zijn betekent niet heilig zijn.. de hele bijbel staat vol zonden en boetedoeningen..

een ander had het al over:
iedereen voelt wel iets als een dochter ineens thuiskomt met een marokaanse vriend (of een marokaan met een nederlandse). Een christen heeft geleerd van huis uit (hé, de meeste niet-christenen ook ;) ) om je naasten lief te hebben, niet te veroordelen etc. Maar dan heb je ook het menselijke karakter, je hebt wel degelijk een onderbuik gevoel, of wel degelijk een vooroordeel.. Een 'goed' Christen realiseert zich dit en is zich bewust van het conflict tussen hoe het zou horen en wat je voelt/doet en probeert hiermee in het reine te komen, probeert zich vredelievend op te stellen..

het is niet zo dat je gelovig bent en daarmee alle handvatten en tools, regels, normen en waarden, tot in de perfectie begrijpt en in je leven kunt toepassen.. zou toch een wonder zijn als je je baby zou laten dopen en hij zou zijn zusje nooit een klap verkopen, iemand een keer te hard bijten of zijn klauwen als kleuter in de snoeppot steken..

net als de 'niet-gelovige' leer je hoe het hoort gaandeweg in je leven. je besef van normen en waarden en je eigen denkbeelden en ideeën daarover.. sommigen gaan keihard de fout in, sommigen zullen alleen 'milde fouten' maken..

als je aangeeft een christen die zondigt, is geen gelovige, geen goed christen..
zou dan iedereen die in de gevangenis zit om wat voor reden dan geen 'goed mens' zijn? immers de mens als geheel onderling heeft ook geschreven en ongeschreven wetten over wat goed en fout is, met een set normen en waarden.. dan zou iedereen die daarvan afwijkt geen goed mens zijn, of geen mens horen te zijn..

de normen en waarden die een christen meekrijgt, verschillen in zijn geheel niet zoveel van de normen en waarden die ieder ander mee krijgt. Het is niet zo dat in de bijbel stelen wordt afgekeurd en als je niet geloofd dat het ineens ok is bijvoorbeeld. Ja, er zullen nuance verschillen zijn, maar die zijn er ook tussen willekeurige gezinnen in 1 straat.. het enige verschil is dat ze in de bijbel zijn vastgelegd en dat daarmee een hele grote groep ongeveer een zelfde basis pakket meekrijgt, naast het pakket dat ze uit hun omgeving krijgen.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 12:19

Brainless schreef:
@Leprycorn
Die kleding is speciaal voor de kerk; daar hoor je (bij veel gemeentes) op je paasbest eruit te zien.
Net zoals dat je bij sommige een hoed op moet hebben in de kerk, vaak doen de vrouwen hem pas voor de deur op.

en waarom dan geen nette broek aan naar de kerk?

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 12:20

Ayasha schreef:
Brainless schreef:
@Leprycorn

en waarom dan geen nette broek aan naar de kerk?

Dat verschilt dus per gemeente, maar ik weet dat er gemeentes zijn waar vrouwen en mannen hun "eigen" kleding behoren te dragen en broeken zijn voor mannen en rokken voor vrouwen.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 12:21

Brainless schreef:
@Leprycorn

hier sluit ik mij bij aan en wil er aan toevoegen..

we trekken toch ook allemaal onze nette kleren aan naar een verjaardag,
naar een trouwerij,
naar een begravenis
naar een solicitatie..

dan kleed je je toch ook gelijk om bij thuiskomst.

sommige mensen kleden zich na hun werk gelijk om in wat netjes voordat ze s avonds aan tafel gaan..

een gelovige heeft gewoon een extra gelegenheid waarvoor je nette kleren aantrekt..
dat is toch niets ergs?

vaak hebben we voor verschillende gelegenheden een verschillend soort kleding, die alleen dan en daar gedragen wordt.
Laatst bijgewerkt door elenaMM77 op 21-09-15 12:24, in het totaal 2 keer bewerkt

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 12:21

Kinke schreef:
Ook dit vind ik dan weer een niet-logische gedachtegang en kan ik deze quote onderplaatsen.
Sammie schreef:
Kinke schreef:
Als je gelovig bent dan zit dat in jezelf verweven, je staat er mee op en je gaat er mee naar bed, je voelt het in het diepst van je ziel, je praat er vast regelmatig over, je leest in de bijbel, je bidt etc.etc.
Wel nee! Je ziet het hier toch in dit topic. Men gelooft in iets. Of men gelooft wel een hogere macht, maar verder dan dat gaat het niet. Je moet de gelovige niet zien als iemand die 24/7 God God God denkt en mag ik dit wel en mag ik dat wel. Er zijn zoveel Christenen die nooit naar een kerk gaan, waarvan je het niet eens weet dat ze geloven in God en er zijn mensen die zondags 2x gaan en voor en na elke maaltijd bidden en danken en voor het slapengaan nog een keer. Geloof wordt op héél veel verschillende manieren beleeft. Bij Katholieken, bij Protestanten, bij moslims noem maar op.
Iedereen beleeft het op zijn eigen manier. In de Bijbel staat geen handleiding hoe je de ideale Christen bent en in de Koran staat niet hoe je de ideale moslim bent. Getuige de diverse stromingen is die er ook niet. En zo zijn er ook gelovigen die met dat boek in hun achterhoofd zeggen: “Dat hoeft ook niet, want voor God is iedereen gelijk en houdt Hij van iedereen. Dus verschillend zijn mag”

De samenleving bestaat uit diverse lagen. Je hebt tokkies en je hebt kakkers. Zo heb je bij Christenen (en moslims) die geloven in een God, maar verder geen passage op kunnen lezen uit hun boek en je hebt er die elke dag bidden en lezen. En binnen deze stromingen zullen er best mensen zijn die zichzelf beter vinden dan een ander. Maar dát denken, maakt ze niet beter. Iedereen is gelijk en ieder mensen is geneigd dezelfde fouten te maken. Geloof beleeft iedereen op zijn eigen manier, er is niet één soort Christen.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 12:22

maar als je dan écht zo gelovig bent doe je ook thuis een rok aan imo. :) Dan niet perse die goede voor de kerk. Maar thuis een broek aan en enkel in de kerk een rok is IMO ietwat hypocriet.

En ja Elena: maar ik ga ook in een broek naar de begrafenis, welliswaar niet in mijn rijbroek maar gewoon een broek. Ik doe niet enkel dan een rok aan en de rest vd week een broek.

Leprycorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 12:23

Brainless schreef:
@Leprycorn

Hoed gaat inderdaad echt alleen voor de kerk op :j
Zit wel eens in de kerk voor/met schoonfamilie (dopen neefjes/nichtjes enz) en een keer werd het gewoon zo gezegd: NEE MEISJE JIJ MAG GEEN BROEK AAN!!
>;)

Naar school en als ze naar buiten gaan, hebben ze ook altijd een rok aan. Kinderen moeten zich omkleden voordat ze de deur uit gaan. Ze zijn gereformeerd en daar "moet" het.
Meiden mogen niet eens een legging onder een rok aan naar school, bijm ijn schoonzus en zwager in Alblasserdam en meisje wordt gewoon letterlijk gepest als ze gaat buiten spelen met een legging aan onder haar rok of jurk.

Zijn echt hele lieve mensen en ik heb respect voor wat hun geloven en zij respecteren het feit dat ik niet geloof. Maar dat kan ik maar beter niet tegen hun dominee of kerkgemeenschap zeggen als ik met hun een keer mee ga de kerk in. Wat mijn zwagers en schoonzussen soms ook zeggen: wij nemen mee wat ze vertellen en halen zelf de dingen uit die ze mee willen geven aan hun kinderen. Maar ze doen zich soms "strenger" voor in de kerk dan dat ze eigenlijk zijn, omdat dit gewenst is.
Dat vind ik gewoon krom en apart.
Laatst bijgewerkt door Leprycorn op 21-09-15 12:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Fehu

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 12:26

Ik vind het eigenlijk altijd wel leuk als er mensen zijn die mij de boodschap van God komen verkondigen. Zelf ben ik Trouw aan de Asen (Ásatrú) maar ik heb veel kennis over Christelijke geloof, het ontstaan daarvan en de periode van de kerstening zoals deze zich in deze streken heeft afgespeeld. Ik vind het dus altijd wel mooi om een respectvolle discussie aan te gaan over beide religies. De "kerk" heeft bijv veel van de heilige dagen/feesten/gebruiken van het plaatselijke oude geloof overgenomen en ingevuld met hun eigen heiligen of een beetje verdraaid richting de christengod. Daarnaast was het tijdens de kerstening ook gewoon een kwestie van bekeren of je kop eraf (goh, het lijkt wel of de geschiedenis zich momenteel herhaalt). Leuke punten om een discussie over te voeren. Van mij krijgen ze er zelfs een bakkie koffie bij. Helaas lijken ze mijn dorpje of buurt tegenwoordig een beetje over te slaan.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 12:27

Ayasha schreef:
maar als je dan écht zo gelovig bent doe je ook thuis een rok aan imo. :) Dan niet perse die goede voor de kerk. Maar thuis een broek aan en enkel in de kerk een rok is IMO ietwat hypocriet.

En ja Elena: maar ik ga ook in een broek naar de begrafenis, welliswaar niet in mijn rijbroek maar gewoon een broek. Ik doe niet enkel dan een rok aan en de rest vd week een broek.

Hoezo is dat hypocriet?
Als dat ze regels zijn van die kerk?

Ik moet op mijn werk op bepaalde kleding aan... ben ik dan hypocriet als ik die thuis gelijk weer uit doe?
Hypocriet is pas als je tegen anderen zegt dat ze altijd een rok aan moeten maar zelf thuis wel een broek draagt.