Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek
Kinke schreef:Hoezo vind je dat dan? Hebben gelovigen dan minder ruimte om “fouten” te maken? Alle mensen zijn gelijk, toch? Jij wordt thuis en door de samenleving ‘opgevoed’ met normen en waarden. Gelovigen, die variëren van niks lezen en in God geloven tot elke passage van voor tot achter te kennen en bovendien is de Bijbel op diverse manieren te interpreteren getuige de verschillende stromingen., worden opgevoed thuis en door hun gemeente met normen en waarden en God. Ze zijn bekend met de zonden, maar dat maakt niet dat ze dan ook meer geneigd zijn om ze niet te begaan. Daarin is elk mens nagenoeg, eea afhankelijk van karakter en omstandigheden, gelijk. Gelovigen zijn niet beter of slechter dan niet-gelovigen. Ook al zijn er aan beide kanten mensen die dat wel vinden.Tja, het zal aan mij liggen, maar ik verwacht blijkbaar 'meer' van gelovigen. Als het geloof zo in je leven is verweven, dan zou je toch in principe een beter mens moeten zijn dan een niet gelovige.

Sammie schreef:Hoezo vind je dat dan? Hebben gelovigen dan minder ruimte om “fouten” te maken? Alle mensen zijn gelijk, toch? Jij wordt thuis en door de samenleving ‘opgevoed’ met normen en waarden. Gelovigen, die variëren van niks lezen en in God geloven tot elke passage van voor tot achter te kennen en bovendien is de Bijbel op diverse manieren te interpreteren getuige de verschillende stromingen., worden opgevoed thuis en door hun gemeente met normen en waarden en God. Ze zijn bekend met de zonden, maar dat maakt niet dat ze dan ook meer geneigd zijn om ze niet te begaan. Daarin is elk mens nagenoeg, eea afhankelijk van karakter en omstandigheden, gelijk. Gelovigen zijn niet beter of slechter dan niet-gelovigen. Ook al zijn er aan beide kanten mensen die dat wel vinden.
Kinke schreef:Wel nee! Je ziet het hier toch in dit topic. Men gelooft in iets. Of men gelooft wel een hogere macht, maar verder dan dat gaat het niet. Je moet de gelovige niet zien als iemand die 24/7 God God God denkt en mag ik dit wel en mag ik dat wel. Er zijn zoveel Christenen die nooit naar een kerk gaan, waarvan je het niet eens weet dat ze geloven in God en er zijn mensen die zondags 2x gaan en voor en na elke maaltijd bidden en danken en voor het slapengaan nog een keer. Geloof wordt op héél veel verschillende manieren beleeft. Bij Katholieken, bij Protestanten, bij moslims noem maar op.Als je gelovig bent dan zit dat in jezelf verweven, je staat er mee op en je gaat er mee naar bed, je voelt het in het diepst van je ziel, je praat er vast regelmatig over, je leest in de bijbel, je bidt etc.etc.
Ayasha schreef:Sommige topics op Bokt lopen daar anders wel degelijk op uit en ook irl dergelijke opmerkingen gehoord tussen twee mensen. Dus ze zijn wel. Daar waar de gelovige zegt ik snap niet dat je niet geloven kun je even zo goed tegenover afstrepen. Ik snap niet dat je wel gelooft of inmiddels al hier voorbij gekomen: Het brengt niet anders dan ellende en leed. Ook onzin. Zo zwart-wit ligt het niet.Nee serieus, ik heb nog nooit iemand een gelovige horen overtuigen om niet te geloven. Wel vragen stellen maar niet overtuigen. I
Ja uuh, wat heeft het dan nog voor nut om überhaupt een rok aan te trekken? Ja inderdaad, alleen maar voor het beeld naar buiten toe...
hij is de enige van de familie die wel geloofd maar zoals hij zelf zegt "zonder alle regels") Maar ben nog wel benieuwd hoe het straks gaat met de opvoeding. Geloof zelf absoluut niet en ik voed mijn kind op met de normen en waarden en geschiedenis waarin ik "geloof". Als mijn vriend hem/haar wat mee wilt geven van het geloof mag het van mij. Dat mag hij van mij gerust meegeven. Maar kind hoeft niet te denken dat ik ook geloof.
Kinke schreef:hehe, gelukkig, er is iemand die begrijpt wat ik bedoel![]()
![]()
Nogmaals…ik weet heel goed dat er nette en minder nette christenen zijn. Daarover zeg ik ook niks, ik vind het alleen vreemd dat die minder nette varianten er überhaupt zijn. Dat zou niet mogelijk moeten zijn als je gelovig bent in mijn ogen.
) om je naasten lief te hebben, niet te veroordelen etc. Maar dan heb je ook het menselijke karakter, je hebt wel degelijk een onderbuik gevoel, of wel degelijk een vooroordeel.. Een 'goed' Christen realiseert zich dit en is zich bewust van het conflict tussen hoe het zou horen en wat je voelt/doet en probeert hiermee in het reine te komen, probeert zich vredelievend op te stellen.. Brainless schreef:@Leprycorn
Die kleding is speciaal voor de kerk; daar hoor je (bij veel gemeentes) op je paasbest eruit te zien.
Niet dat je dat dan altijd aan moet hebben... maar dan wel in de kerk.
Net zoals dat je bij sommige een hoed op moet hebben in de kerk, vaak doen de vrouwen hem pas voor de deur op.
En thuis gaat hij weer in de doos tot de volgende kerkdienst.
Ayasha schreef:Brainless schreef:@Leprycorn
Die kleding is speciaal voor de kerk; daar hoor je (bij veel gemeentes) op je paasbest eruit te zien.
Net zoals dat je bij sommige een hoed op moet hebben in de kerk, vaak doen de vrouwen hem pas voor de deur op.
en waarom dan geen nette broek aan naar de kerk?
Brainless schreef:@Leprycorn
Kinke schreef:Ook dit vind ik dan weer een niet-logische gedachtegang en kan ik deze quote onderplaatsen.Nogmaals…ik weet heel goed dat er nette en minder nette christenen zijn. Daarover zeg ik ook niks, ik vind het alleen vreemd dat die minder nette varianten er überhaupt zijn. Dat zou niet mogelijk moeten zijn als je gelovig bent in mijn ogen.
Sammie schreef:Iedereen beleeft het op zijn eigen manier. In de Bijbel staat geen handleiding hoe je de ideale Christen bent en in de Koran staat niet hoe je de ideale moslim bent. Getuige de diverse stromingen is die er ook niet. En zo zijn er ook gelovigen die met dat boek in hun achterhoofd zeggen: “Dat hoeft ook niet, want voor God is iedereen gelijk en houdt Hij van iedereen. Dus verschillend zijn mag”Kinke schreef:Wel nee! Je ziet het hier toch in dit topic. Men gelooft in iets. Of men gelooft wel een hogere macht, maar verder dan dat gaat het niet. Je moet de gelovige niet zien als iemand die 24/7 God God God denkt en mag ik dit wel en mag ik dat wel. Er zijn zoveel Christenen die nooit naar een kerk gaan, waarvan je het niet eens weet dat ze geloven in God en er zijn mensen die zondags 2x gaan en voor en na elke maaltijd bidden en danken en voor het slapengaan nog een keer. Geloof wordt op héél veel verschillende manieren beleeft. Bij Katholieken, bij Protestanten, bij moslims noem maar op.Als je gelovig bent dan zit dat in jezelf verweven, je staat er mee op en je gaat er mee naar bed, je voelt het in het diepst van je ziel, je praat er vast regelmatig over, je leest in de bijbel, je bidt etc.etc.
Dan niet perse die goede voor de kerk. Maar thuis een broek aan en enkel in de kerk een rok is IMO ietwat hypocriet.Brainless schreef:@Leprycorn

Ayasha schreef:maar als je dan écht zo gelovig bent doe je ook thuis een rok aan imo.Dan niet perse die goede voor de kerk. Maar thuis een broek aan en enkel in de kerk een rok is IMO ietwat hypocriet.
En ja Elena: maar ik ga ook in een broek naar de begrafenis, welliswaar niet in mijn rijbroek maar gewoon een broek. Ik doe niet enkel dan een rok aan en de rest vd week een broek.