Serieuze relatie als puber

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Blue_Eyes
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-15 18:32

Damned schreef:
Als jij vindt dat je een 'serieuze relatie' hebt zonder seks, dan mag je dat gerust vinden hoor ;)

Nah... Ik ben inmiddels al zo'n 15 jaar getrouwd, ik weet niet, is dat serieus? :+
Met seks overigens hoor, don't you worry :))

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-15 18:36

Ik denk dat veel pubers het puberbrein onderschatten. Wat ook weer heel erg puberlijk is, eigenlijk, omdat ze denken al heel erg volwassen te zijn. :') Daarin vind ik het deels waar dat je nog geen 'serieuze' relatie kan hebben als je een puber bent, omdat de verliefdheid die je hebt op die leeftijden heel erg anders werkt dan als je volwassen bent. Zo werken je hersenen nou eenmaal. Dit wil niet zeggen dat als je als 14 jarige een relatie hebt, deze relatie dus absoluut ten gronde gaat over minder dan één jaar. Natuurlijk niet, bij iedereen werkt het anders.

Daarbij, wat is een 'serieuze' relatie? Een relatie waar duidelijk een toekomst in zit (en hoe kun je dat dan weten)? Een relatie die al langer dan één jaar stand houd? En als je niet een serieuze relatie hebt, wat voor relatie heb je dan wel? Eentje waarin je rond flikflooit, want het is toch niet serieus. Tja, wat zijn de must haves in een serieuze relatie? :+

Wat betreft leeftijden, daar kan ik eigenlijk al helemaal weinig over zeggen. Nu vind ik dat alles onder 16 dat iets heeft met iemand boven de 20, al snel te ver gaan. Puur als je het theoretisch houd en kijkt naar de werking van een brein en waar iemand normaal gesproken op dat moment in het leven staat. Als je individueel gaat kijken, ligt het zo compleet anders. Als ik kijk naar mijn ex die 22 was, dat was nog half een kind en half een puber (en ondertussen al aan huisje, boompje, beestje aan het denken). Vervolgens zat ik met iemand van 19, waarvan ik dacht 'ieuw, veel te jong' (door de ervaring met mijn ex), terwijl hij al veel verder in zijn hoofd was voor een 19 jarige, maar goed, die had nog iets meer vrijheid nodig om de wereld te ontdekken. En zo kan je eeuwig doorgaan, omdat iedereen op een verschillend niveau zit met zijn ontwikkeling, en dan ook nog eens op ontelbaar veel verschillende vlakken.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-15 18:42

Natuurlijk kan dat. Alleen je verandert als persoon nog heel erg als je ouder wordt. Je hersenen zijn ook nog niet uitgegroeid en volledig ontwikkeld. Je ziet dingen op die leeftijd heel anders dan 10-15 jaar later. Maar je kan zeker een serieuze relatie hebben als je 14 bent. En het kan ook best dat je later met je jeugdliefde samen blijft. Maar waar je wel heel nuchter over moet blijven is je realiseren dat je toch nog erg jong bent en de gevolgen van je acties niet geheel kan overzien. Ik heb echt spijt van dingen die ik gedaan heb en keuzes die ik heb gemaakt toen ik 14 was. Ik zag pas veel veel later in hoe jong ik toen was en hoe naief eigenlijk. Maar als ze dat toen tegen mij hadden gezegd had ik dat ook niet serieus genomen. Ik dacht dat ik de wijsheid al in pacht had en al volwassen was voor mijn leeftijd.
Maar alleen door dingen ondernemen leer je. Zo krijg je levenservaring. Al zijn de lessen soms hard.

Schemerdier

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-15 18:43

Blue_Eyes schreef:
Damned schreef:
Als jij vindt dat je een 'serieuze relatie' hebt zonder seks, dan mag je dat gerust vinden hoor ;)

Nah... Ik ben inmiddels al zo'n 15 jaar getrouwd, ik weet niet, is dat serieus? :+
Met seks overigens hoor, don't you worry :))

Pfoeh gelukkig :D
Enneuhh, mwa begint aan de serieuze kant te komen volgens mij... heb je al genoeg fb berichtjes naar elkaar gestuurd hoeveel je wel niet van elkaar houdt en hoeveel maanden (jaren) jullie al niet samen zijn? :D

Chroosje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-15 18:43

Zou het onderwerp weer terug kunnen naar het oorspronkelijke onderwerp i.p.v. wel/geen seks om een relatie als serieus te beschouwen? :)

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-15 19:01

Nee, ik denk niet dat het kan. Bovendien vind ik het ook nog eens heel zonde zo jong, maar da's een ander verhaal.
Op 14-jarige leeftijd heb je echt nog geen idee wat een relatie inhoudt, 99% loopt het mis zodra je uit je blinde vlek puberteit komt ;)
De mensen om mij heen die ik zie zo vanaf +- 16 die een 'serieuze' relatie hebben, hebben ook relaties die zij wel maar ik niet als serieus beschouwen. Dus het ligt er denk ik ook maar net aan wat je als serieus beschouwt: Vriendjes die op brommertjes langs het huis van pa en ma komen en dan stiekem de kamer op om wat te vozen, en een beetje showen op Facebook tegenwoordig. Is dat dan een serieuze relatie als dit al een tijdje voort duurt? Ik denk het niet. Maar velen lijken dat dus wel te denken.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-15 19:02

TS het kan al vind ik jou nog wel erg jong voor een serieuse relatie.
Zorg wel dat je genoeg dingen kunt doen die jij leuk en belangrijk vind.

Ik had op mijn 14de ook mijn eerste vriendje maar dat was nog niet serieus.
Op mijn 16de leerde ik mijn man kennen die toen 18 jaar was.
Inmiddels zijn we 33 jaar samen en 27 jaar getrouwd.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-15 19:26

Eulogy schreef:
Dat misschien niet maar ik zou daar wel heel veel moeite mee hebben, ja. Ik zou er in elk geval nooit voor kiezen, tenzij ik iemand echt, echt, echt heel leuk vind.

Ik mag hopen dat je in een relatie de andere echt echt echt leuk vindt, dat is imo meer van belang dan hoevaak je op elkaar zit.

blokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-15 19:37

Mijn zus was 16 en der vriend 15.
Vakantie liefde woonden meer dan 150 km uit elkaar.

Rond hun 22e getrouwd
Inmiddels is ze 32 en mama van 3.

En dat als puber en ook nog der vakantie liefde. Kan dus echt wel!
Gelukkig, leuk en lief stel.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-15 19:51

Ach, ik was net 16 toen ik verkering kreeg met mijn (nu ;) ) man. Hij was toen 24. Op mijn 18e ging ik het huis uit en op m'n 19e trouwde ik. Dat is inmiddels 15 jaar geleden....

Arc_En_Ciel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-15 19:56

Anoniem schreef:
Arc_En_Ciel schreef:
Ik vind persoonlijk dat het niet gezond is als een 18-jarige man op een 14-jarig meisje valt, maar voor een serieuze relatie vind ik niet dat je te jong bent.

Het was een 17jarig jongetje voor een 14 jarig meisje.... Dat is toch niet zo gek? Zou dat dan maar pats boem moeten stoppen als hij 18 wordt?
Liever een van 18 die rust en geduld en begrip met TS heeft dan een opgefokt jochie van 15 die gaat drammen omdat aaaallllll zijn vriendjes......... dat dus!

Ik zeg toch niet dat ze moeten stoppen :') ik zeg alleen dat een normale 18-jarige niet valt op een 14-jarige. Daar zit gewoon heel veel verschil in. Als het nou 16 en 18 was, oke, maar een werkende die met een tweedeklasser gaat vind ik niet gezond.

Blue_Eyes
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2025

Re: Serieuze relatie als puber

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-15 19:57

Gelukkig zijn alle veertienjarigen hetzelfde, en alle zeventien/achttienjarigen ook...

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-15 19:57

Is ook puber eigen om zichzelf volwassener te beschouwen dan de leeftijdsgenoten natuurlijk, juist als ze het zeggen :D

Maar dat mag, hoort er gewoon bij! Ik denk als je een enquete geeft om een klas vol 14 jarigen, dat het overgrote deel zich volwassener vindt dat het gemiddelde :P

Relaties op die leeftijd, prima :j Hoort ook bij het oefenen van rollen, weg naar zelfstandigheid, identiteitsontwikkeling etc. Heel gezond als beide erachter staan en het een gezonde relatie is. En ach, overgrote deel van de relaties lopen op die leeftijd stuk met ouder worden, maar ook dat is gewoon onderdeel van een leerproces :)
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 18-09-15 19:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-15 19:58

Ayasha schreef:
Eulogy schreef:
Dat misschien niet maar ik zou daar wel heel veel moeite mee hebben, ja. Ik zou er in elk geval nooit voor kiezen, tenzij ik iemand echt, echt, echt heel leuk vind.

Ik mag hopen dat je in een relatie de andere echt echt echt leuk vindt, dat is imo meer van belang dan hoevaak je op elkaar zit.

Ik doelde op de tijd voor een relatie. Ik zou alleen doelbewust een relatie aangaan met iemand waarvan ik weet dat hij om een of andere reden geen seks kan hebben als ik diegene echt ontzettend leuk vind. En zelfs dan zou het voor mij een deal breaker kunnen zijn.

Nessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-15 20:10

Ik heb niet het hele topic gelezen maar kom terug op het puber+serieuze relatie. Wat ik je wil meegeven, stort je niet volledig in de relatie. Een jonge meid als jij hoort ook met vriendinnen uitjes te doen en met wat jaartjes met vriendinnen op vakantie te gaan. Dingen ontdekken buiten je relatie (en vriend) om. Ik heb dat altijd gedaan en ik merk aan een vriendin van mij die in een strakke relatie zat dat ze dit toch wel erg heeft gemist. Van 15-17 was ze met hem, hij was ook paar jaar ouder en hield haar best strak bij zich.

Renee

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-15 20:25

*Niet het hele topic gelezen*

Ik ken mensen die al samen zijn vanaf dat ze 14 zijn en nu serieuze trouwplannen hebben (verloofd sinds dat ze 16 zijn). Dus ja het kan, en als het zo is ben je heel erg gezegend.

Mijn eigen ervaring was allemaal niet serieus, en niet eens een "relatie of verkering" te noemen. Ik was 16 hij 21, kansloos, wel super leuk :j En in de leeftijdscategorie van 16-17 heb ik het altijd bij scharrels van 20+ gehouden. Maar nu heb ik nog nooit een echte relatie gehad, dus geniet ervan als het bij jullie wel echt werkt! :)

Fearn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-15 20:36

Ik heb het topic even globaal doorgelezen, las ook ergens dat je op je 14e nog niet weet wat een serieuze relatie inhoudt. Maar ik ben bijna 19 en heb nog nooit een serieuze relatie gehad. Moet ik dat nu wel opeens weten dan? :')

Maar goed, ik merk wel dat ik nu inderdaad volwassener/verstandiger ben dan 4/5 jaar geleden, en gewoon minder naief zegmaar :P

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-15 20:37

Ik sluit me wel bij Nessie aan, een eigen identiteit ontwikkelen is gezond (dus eigen hobbies, fijne vriendinnen etc) al was het maar omdat je nooit weet of het voor altijd is (of dat de ander nooit iets naars overkomt) en je dan ook moet kunnen overleven in je eentje :j .

nathe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-15 20:41

Tsjah op die leeftijd begint het wel heel onschuldig.
Ik was nog net geen 14 toen ik mijn vriend leerde kennen. Samen veel plezier gehad, opgegroeid maar wel nog dezelfde visie behouden. Ben nu 26 en we trouwen binnen 2 weken.

Natuurlijk veel kans dat je uit elkaar groeit maar dat is bij ouderen koppels net hetzelfde hoor. Ik zou zeggen, geniet ervan! Al duurt het 2, 12, 20 of 50 jaar... Als het fijn is dan is er toch geen enkele reden om er mee te stoppen!

Mloei

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-15 20:53

Wat een vooroordelen hier! Net alsof elke 14jarige precies hetzelfde is. Mijn schoonzusje was 15 toen ze met mijn zwager van 21 kreeg. Nu al drie jaar gelukkig getrouwd en een heel knap dochtertje. Andere vriendin van mij was ook 15 toen ze verkering kreeg en nu al 12 jaar gelukkig samen.

Ik ken ook voorbeelden waarbij het niet goed is gegaan, maar om per definitie te zeggen dat het niet kan?!? Het ligt nog altijd aan de personen.

Gaby

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-15 21:15

Wanneer ben je mentaal volwassener dan je leeftijdsgenoten? Wanneer is een relatie een serieuze relatie?
Iedereen heeft andere definities.

LinSa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-15 21:16

Ik kreeg op mijn 15e een relatie met mijn 10 jaar oudere vriend. Inmiddels zijn we getrouwd.

Sunshinee

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-15 21:23

ik kreeg op mijn 14e en op zijn 14e bijna 15 mijn 1e 'serieuze' relatie van 2,5 jaar. achteraf gezien vind ik dat het nog steeds een serieuze relatie was.
sinds mijn 17 tot het heden (nu 21) samen met mijn 3 jaar oudere vriend. we zijn vandaag 4 jaar en 1 maand samen.

ik denk dat het kan.

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-15 21:29

IsaCalixa schreef:
Ik heb het topic even globaal doorgelezen, las ook ergens dat je op je 14e nog niet weet wat een serieuze relatie inhoudt. Maar ik ben bijna 19 en heb nog nooit een serieuze relatie gehad. Moet ik dat nu wel opeens weten dan? :')

_/-\o_ :')

Ik vraag me nog steeds af wat de definitie van een 'serieuze' relatie überhaupt is.
Like, als het dus niet serieus is. Wat is het dan wel? Mag je dan onbeperkt vreemd gaan? Hoef je dan niet uit te gaan van een toekomst dus kan je alvast reisplannen maken voor een single trip van 6 maanden? Je neemt elkaar niet echt serieus, dus liegen kan prima? Elkaar alleen leuk vinden is ook genoeg?
Een relatie werkt toch gewoon, of het werkt niet. En waar het heen gaat kan alleen de tijd toch vertellen? :+
Voor de rest tast je praktisch gezien alleen maar in het duister en leef je op een roze wolkje waar alles logisch en vanzelfsprekend is.

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-15 21:33

Ik was 14 en heb twee jaar een serieuze relatie gehad met een jongen van 17. Sinds mijn 17e bij mijn huidige man en nu 38 jaar bij elkaar. Mijn zusje kreeg haar vriendje op haar 14e en die zijn nu nog steeds getrouwd. Mijn dochter is ook nog steeds, nu 16 jaar, bij haar eerste vriendje. Ik zie het probleem niet zo.