Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek
Mioux schreef:@shenavallie hier was het ook normaal eigenlijk, zo van als je op jezelf komt betaal je ook huur. Hier konden mijn ouders beide werkend wel betalen ,maar was hier meer principe. Ging niet eens om hoog bedrag destijds, maar meer dat je ook meebetaalde. (vaak kreeg je dat weer terug als pa of ma of beide weer eens wat gehaald hadden voor je of zeiden bestel maar kleding van dat bedrag betalen wij haha)
Dreamy schreef:Ik moest, zodra ik een baan had, kostgeld betalen. Nu ik een fijne baan heb, betaal ik ook rond de 250,- kostgeld en dat vind ik zeker niet meer dan normaal! Ik vraag mijn moeder ook nooit om geld. Paardlief en alles wat erbij komt kijken betaal ik zelf en heb dan ook van tevoren voor een mooie spaarpot gezorgd zodat ik financieel niet van haar (of een ander) afhankelijk hoef te zijn.
Ik vind dat ik qua financieen best goed bezig ben. Ik schaam me er echter wel voor dat ik nooit écht heb leren koken of wassen/strijken (af en toe wel simpele gerechtjes gemaakt of simpele wasjes)..
Mijn moeder doet dat liever zelf, net als de rest van het huishouden. Ik doe uiteraard wel zelf mijn kamer
Koken zou ik best willen doen, maar ik werk onregelmatig dus ik eet 5 van de 7 dagen op werk of iets simpels na een nachtdienst zodat ik m'n bed snel in kan. (En dan slaap ik dus rond etenstijd)
ook ik woon nog thuis(34).ik vindt t gewoon niks om alleen te zijn.Mijn ouders vinden het wel gezellig en ik kan ze verzorgen mocht t nodig zijn.Hoe vaak ik het wel niet hoor;zou je niet....(vul de welbekende zin maar aan).Eulogy schreef:Ik vind inderdaad dat je niet leert op eigen benen te staan als je thuis blijft wonen, maar dat is mijn mening. Je leert nooit helemaal hoe het is om vaste lasten te hebben en alles zelf te moeten regelen, zeker als je geen kostgeld betaalt.
. Terwijl ik andere ken die al van heel jong hebben moeten bijdragen en nog steeds elke maand moeten krabben, omdat ze te veel uitgeven aan nutteloze dingen. Ik zie gewoon echt niet dat gewoon een deel van je geld afstaan bijdraagt in je verstand over budgetzaken, ik heb in mijn omgeving hier nooit een verband in gezien en zou ook niet weten hoe ik had geleerd wat hoeveel kost als ik gewoon elkemaand 400 euro had afgestaan, behalve dat ik met een veel minder grote spaarpot de wereld in had kunnen trekken... 
Kwanyin schreef:Oh, het zal vast ook van de persoon afhangen hoor, maar in mijn omgeving zie ik eigenlijk alleen mensen van in de 20 die niks sparen en al hun geld uitgeven omdat ze toch geen vaste lasten hebben. Die bovendien ook niet weten dat een huis niet vanzelf schoon blijft, borden niet vanzelf worden afgewassen en je kleren zichzelf niet wassenEulogy schreef:Ik vind inderdaad dat je niet leert op eigen benen te staan als je thuis blijft wonen, maar dat is mijn mening. Je leert nooit helemaal hoe het is om vaste lasten te hebben en alles zelf te moeten regelen, zeker als je geen kostgeld betaalt.
Gek dat die overgang dan voor mij probleemloos verliep. Terwijl ik andere ken die al van heel jong hebben moeten bijdragen en nog steeds elke maand moeten krabben, omdat ze te veel uitgeven aan nutteloze dingen. Ik zie gewoon echt niet dat gewoon een deel van je geld afstaan bijdraagt in je verstand over budgetzaken, ik heb in mijn omgeving hier nooit een verband in gezien en zou ook niet weten hoe ik had geleerd wat hoeveel kost als ik gewoon elkemaand 400 euro had afgestaan, behalve dat ik met een veel minder grote spaarpot de wereld in had kunnen trekken...
Heb het helaas deze week nog ondervonden, toen er twee vrienden op ons huis en de kat pasten toen mijn vriend en ik op vakantie waren en wij zondagavond thuis kwamen in een bende.Eulogy schreef:Oh, het zal vast ook van de persoon afhangen hoor, maar in mijn omgeving zie ik eigenlijk alleen mensen van in de 20 die niks sparen en al hun geld uitgeven omdat ze toch geen vaste lasten hebben. Die bovendien ook niet weten dat een huis niet vanzelf schoon blijft, borden niet vanzelf worden afgewassen en je kleren zichzelf niet wassenHeb het helaas deze week nog ondervonden, toen er twee vrienden op ons huis en de kat pasten toen mijn vriend en ik op vakantie waren en wij zondagavond thuis kwamen in een bende.
Ja, dat vind ik een behoorlijk kwalijke zaak, maar als het bij jou anders is, dan is dat toch prima? Ik zou het alleen niet kunnen.
Dan denk ik: Koop op z'n minst een kleine vaatwasser. Zo duur zijn die kleintjes niet en je bent toch maar alleen.
Eulogy schreef:Oh, het zal vast ook van de persoon afhangen hoor, maar in mijn omgeving zie ik eigenlijk alleen mensen van in de 20 die niks sparen en al hun geld uitgeven omdat ze toch geen vaste lasten hebben. Die bovendien ook niet weten dat een huis niet vanzelf schoon blijft, borden niet vanzelf worden afgewassen en je kleren zichzelf niet wassenHeb het helaas deze week nog ondervonden, toen er twee vrienden op ons huis en de kat pasten toen mijn vriend en ik op vakantie waren en wij zondagavond thuis kwamen in een bende.
Ja, dat vind ik een behoorlijk kwalijke zaak, maar als het bij jou anders is, dan is dat toch prima? Ik zou het alleen niet kunnen.
.Kwanyin schreef:Oh, als ik dat gedaan had ik mijn geld ook mogen afgeven.
Maar, nu ik er weer terug over nadenk, dat hébben mijn ouders wel een tijd gedaan bij mijn zus. Omdat die het dus op een gegeven moment erg bont maakte. Zij moest elke maand x euro geven.
Maar! in plaats van het geld te gebruiken, hebben ze het gewoon aan de kant gehouden, en toen mijn zus het huis uitging heeft ze het gewoon teruggehad. Zij werd dus zolang ze thuis zat beknopt in haar inkomen, en dat was voor haar dan een motivatie om toch maar iets anders te zoeken ipv altijd geruzie te houden.
Dat zou ik ook niet tolereren, ik betaalde geen kostgeld om te kunnen sparen, niet om het door ramen en deuren te kunnen gooien. Mijn ouders hadden niet gewild dat ik op mijn 40ste nog thuis zou wonen zonder een spaarboek omdat ik alles maar uitgaf. Want op een moment kunnen ze er niet meer zijn, en dan moet je toch ook alleen verder kunnen. Als je dat niet kan moet je misschien inderdaad tegen jezelf beschermd worden. Zoals die ene broer waar ik het eerder over had. Maar ik ben dus ook nooit dom gehouden op budgetair gebied, ik wist echt wel goed genoeg hoeveel het leven kost.
Kwanyin schreef:Eulogy schreef:Ik vind inderdaad dat je niet leert op eigen benen te staan als je thuis blijft wonen, maar dat is mijn mening. Je leert nooit helemaal hoe het is om vaste lasten te hebben en alles zelf te moeten regelen, zeker als je geen kostgeld betaalt.
Gek dat die overgang dan voor mij probleemloos verliep. Terwijl ik andere ken die al van heel jong hebben moeten bijdragen en nog steeds elke maand moeten krabben, omdat ze te veel uitgeven aan nutteloze dingen. Ik zie gewoon echt niet dat gewoon een deel van je geld afstaan bijdraagt in je verstand over budgetzaken, ik heb in mijn omgeving hier nooit een verband in gezien en zou ook niet weten hoe ik had geleerd wat hoeveel kost als ik gewoon elkemaand 400 euro had afgestaan, behalve dat ik met een veel minder grote spaarpot de wereld in had kunnen trekken...
Maar ja, daar herinneren ze je snel genoeg aan
Janine1990 schreef:Eulogy schreef:Oh, het zal vast ook van de persoon afhangen hoor, maar in mijn omgeving zie ik eigenlijk alleen mensen van in de 20 die niks sparen en al hun geld uitgeven omdat ze toch geen vaste lasten hebben. Die bovendien ook niet weten dat een huis niet vanzelf schoon blijft, borden niet vanzelf worden afgewassen en je kleren zichzelf niet wassenHeb het helaas deze week nog ondervonden, toen er twee vrienden op ons huis en de kat pasten toen mijn vriend en ik op vakantie waren en wij zondagavond thuis kwamen in een bende.
Ik wil niet weten in wat voor omgeving jij woont![]()
Dat vind ik inderdaad heel ernstig...
Maar hoe weet jij dat ze niets sparen? Kan je op hun bankrekening kijken?
Overigens kende ik wel iemand die niet wist hoe hij moest afwassen. Afschuwelijk ranzig... Bah... Ben er ook nooit weer thuis geweest...Dan denk ik: Koop op z'n minst een kleine vaatwasser. Zo duur zijn die kleintjes niet en je bent toch maar alleen.
Maar ik snap ook niet dat mensen alleen thuis blijven als hun ouders op vakantie zijn en er een puinhoop van maken. Een puinhoop heb ik van mijn kamer, maar niet van het huis...
En als iemand gewoon echt niet kan koken, of een huis kan schoonhouden, of de was kan doen... Ja, dan ben je gewoon niet zelfstandig en als je ouder dan 16 bent en dat soort dingen niet kunt, dan lijkt me dat toch wel een probleem.

Bereidheid om te willen leren is al genoeg en ik vertikte om alles maar te doen haha. Eulogy schreef:Omdat het onder andere de broer en een goede vriend/collega van mijn vriend betreft en we het er wel eens over hebben![]()
Ja, dat soort dingen vind ik echt smerig en behoorlijk onvolwassenEn als iemand gewoon echt niet kan koken, of een huis kan schoonhouden, of de was kan doen... Ja, dan ben je gewoon niet zelfstandig en als je ouder dan 16 bent en dat soort dingen niet kunt, dan lijkt me dat toch wel een probleem.
Kwanyin: dat hebben mijn opa en oma destijds ook bij m'n moeder gedaan, ze betaalde kostgeld en dat spaarden ze om het weer terug te geven toen ze uit huis ging. Kon ze toen haar uitzet van betalen geloof ik. Niet eens omdat ze niet met geld kon omgaan trouwens. Mijn ouders hadden een spaarrekening voor mij die ik 'kreeg' toen ik 18 werd dus moet eerlijk zeggen dat ik daar zelf niet eens voor heb hoeven te sparen
Ik vind het gewoon gek dat je als ouder je kunt niet leert koken etc.
Eulogy schreef:Ik snap ook niet dat er mensen zijn die niet eens een ei kunnen bakken of een recept kunnen volgen maar blijkbaar bestaan zeIk vind het gewoon gek dat je als ouder je kunt niet leert koken etc.
Het verbaasde mij vooral hoeveel tijd het eigenlijk kost om niet thuis te wonen. Ik doe doordeweeks op sporten na niets voor mezelf, heb ik geen tijd voor na boodschappen doen, het huis bijhouden, studie, fulltime werken en koken. Toen ik nog bij m'n ouders woonde was dat toch wel een ander verhaal.
Oh en ik huurde voorheen altijd kamers, dus nooit een volledig huis of appartement. Toen ik een halfjaar geleden ging samenwonen was ik dus ook straal vergeten dat je g/w/l en gemeentelijke belastingen moet betalen, zelf je internet etc regelen en dat er niet altijd wel iemand thuis was als ik mezelf had buitengesloten...
En harde macaroni is niet gaar
Ik werk nu van 8 tot 5, ga naar huis. Kleed me om, eet een hapje en ga naar de paarden. Om tegen half elf weer eens thuis te komen. En dan loop ik daar niet echt om te lanterfanten.
Het was bij mij ook niet "Nou, vanavond gaan we je een kookles geven", maar ik hielp vaak mee en wilde vaak ook uit mezelf koken want ik vond (en vind) het ook gewoon leuk. Als je thuis echt nooit meehelpt, dan kan ik me best voorstellen dat je echt helemaal niets kunt en dat vind ik wel gek.
Vind het op zich wel fijn om zo druk te zijn, zolang ik maar bezig blijf, maar ik heb bijvoorbeeld geen tijd om paard te rijden (is te ver weg, ik woon in de stad) en als binnenkort mijn studie begint dan moet ik dat er ook nog tussen proppen.
Mijn man beweerde ook dat hij niet kon wassen, want de wasmachine vond hij te ingewikkeld. Daar trap ik toch niet in
zo dom ben ik nou ook niet haha, want hij hoopte dat ik zou zeggen 'dan doe ik het wel voor je'.
Maar t is echt een kwestie van niet willen, want zelfs ik kan nog een eenvoudig recept zo opvolgen. Als je kan lezen, ben je er al haha Eulogy schreef:Ja, dat bedoel ik ook, dat is toch eigenlijk 'leren koken'Het was bij mij ook niet "Nou, vanavond gaan we je een kookles geven", maar ik hielp vaak mee en wilde vaak ook uit mezelf koken want ik vond (en vind) het ook gewoon leuk. Als je thuis echt nooit meehelpt, dan kan ik me best voorstellen dat je echt helemaal niets kunt en dat vind ik wel gek.
Ja, ik vond het echt onwijs wennen, hoewel ik minder tijd zou kunnen besteden aan boodschappen en koken maar ik vind het meestal leuk om wat uitgebreider te koken. Ik werk van 8 tot half 6 (als ik geluk heb ben ik om 6 uur thuis, maar meestal werk ik over), gooi soms een was in de machine voor ik weg ga, ga dan of meteen door naar de sportschool/hockeytraining of ik ruim op en maak schoon. Dan soms nog even snel naar de supermarket, koken en met een beetje geluk is m'n vriend dan rond 9 uur thuis en kunnen we etenVind het op zich wel fijn om zo druk te zijn, zolang ik maar bezig blijf, maar ik heb bijvoorbeeld geen tijd om paard te rijden (is te ver weg, ik woon in de stad) en als binnenkort mijn studie begint dan moet ik dat er ook nog tussen proppen.
, gebeurd mooi niet .
de 2 oudste zussen uit huis en de zus die nog thuis woonde was liever lui. En mijn broer die kookte gewoon niet (woont nu sinds november op zichzelf , hij kon pasta koken en aardappels koken zonder dat ze zwart werden) , beetje met paplepel ingegoten (pa kon niet koken dus dan bleef ik over) en op school had ik graag de kookles zeg maar
Janine1990 schreef:vuurneon schreef:Haha ja kookles, kreeg ik ook nog op de middelbare school bij het vak verzorging
Wij ook... Tosti hawaii in de pan, wentelteefjes en nog iets dat geen complete maaltijd is... Dus compleet niet nuttig...

Eulogy schreef:Ik snap ook niet dat er mensen zijn die niet eens een ei kunnen bakken of een recept kunnen volgen maar blijkbaar bestaan zeIk vind het gewoon gek dat je als ouder je kunt niet leert koken etc.
[....]
Hier even heel hard om moeten lachen want ik kan dus serieus niet een ei bakken, dat gaat bij mij ALTIJD verkeerd..

Heb er overigens nog geen lol in, altijd blij als mama weer lekker gekookt heeft.