Citaat:
"We hebben al genoeg armoede in Nederland". Ja natuurlijk... en dat typen we dus achter onze tablet, smartphone, laptop, etc...
Dat reagerende bokkers een middel hebben om op internet te discussiëren, betekend niet dat er geen andere mensen in Nederland zijn die géén smartphone of aanverwanten hebben
Ik denk niet dat je armoede kan meten in smartphones....
De gemiddelde zwerver onder de brug zal er ook geen hebben, die heeft liever een boterham gok ik.
En dit alles even los van de hele discussie over vluchtelingen.
Mijn persoonlijke mening is heel dubbel. Mij verplaatsend in mensen die moeten vluchten : stel, ik en mijn gezin wonen in een oorlogsgebied. Mijn huis is platgebombardeerd,mijn familie gehalveerd. Hulp komt nauwelijks op gang in mijn gebied,eten wordt schaars,de situatie wordt ronduit gevaarlijk en we moeten vluchten. De angst,het verlies,verdriet. Het lijkt me verschrikkelijk!
En als je dan toch al je vaderland moet achterlaten,dan wil je het liefste de beste doorstart maken die je kunt vinden?
Je wilt je gezin in veiligheid,een toekomst. Het liefste wil je daarna je familie weer compleet hebben.
In dat opzicht begrijp ik 'de vluchtelingen' (voor zover mijn voorstellingsvermogen het toelaat hen echt(!) te begrijpen,te voelen wat zij voelen...want dat kan denk ik alleen als je zelf in zo'n nijpende situatie hebt gezeten.)
Echter,de donkere keerzijde is ook dat 'wij' niet ieder individu kunnen helpen.
Puur economisch gezien zou ons land ten onder gaan aan -ik doe even een wild voorbeeld- een miljoen vluchtelingen.
De kosten die er gemaakt worden,de woon en werkgelegenheid. Hoe graag ik ook zou willen iedereen een veilig thuis te bieden...het is niet (volledig) uitvoerbaar.
Het doet me denken aan wat mijn moeder vroeger tegen me zei toen we eens in het asiel rondwandelden. Ik kon maar niet begrijpen waarom ál die eenzame dieren soms jaren moesten blijven zitten. En waarom we ze niet mee naar huis konden nemen,ze helpen!
Mijn moeder zei dat we 1 kat mee zouden nemen,en dat we helaas niet de hele wereld konden redden.
Ik denk dat dat nu helaas ook van toepassing is,hoe schrijnend ook.
Nu nog een reeële scheidingslijn vinden tussen 'niemand helpen' en 'iedereen hier heen halen' ....
Edit: typo
Laatst bijgewerkt door Tivoli op 03-09-15 21:39, in het totaal 1 keer bewerkt