Schoolmateriaal... Waar haal je het geld vandaan?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Brainless

Re: Schoolmateriaal... Waar haal je het geld vandaan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-15 00:35

Kinderbijslag wordt (nu) en de afgelopen 20 jaar, niet meegeteld bij je bruto jaarinkomen bij aanvraag van een hypotheek.

Wij hadden een studieschuld en hebben niet eerst deze af te hoeven lossen (of minder hypotheek door gekregen).
Hij wordt nu hooguit voor een gedeelte (0,45%) meegeteld in wat je max kan lenen.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-15 00:36

Gianti schreef:
Ik verlang echt niet dat mijn moeder mee betaald. Weet dat het geld er gewoon niet is, dus zou het nooit over mijn hart kunnen verkrijgen om het kosten wat kost op te eisen omdat het in de wet staat... heb liever dat ze de extra's in haar oude dag steekt

groot gelijk gianti..

vind dat ook zo'n rare gedachte.. je ouders werken zich uit de naad, of hebben het om wat voor reden moeilijk met een klein loontje. en dan zou je als kind uiteindelijk de 'lachende derde' worden.. goede baan, door goede studie, zonder te hoge schuld omdat je ouders daarvoor krom zouden moeten liggen, zonder echte vooruitzichten op verbetering van hun eigen financiële situatie.

ik heb toentertijd ook slechts een kleine bijdrage ontvangen van mijn ouders.. ik wist gewoon dat meer ook echt niet mogelijk was.. was al superblij met wat boodschapjes die ik op zondag altijd meekregen.. ingevroren nasi die mijn moeder altijd met grote pannen tegelijk maakte en dan porties voor mij invroor, eens in de twee weken een groot blok kaas (broodbeleg is duur, dus die kaas was echt heel welkom), een zelfgebakken cake, een fles cola en een ingevroren stukje vlees, soms twee stukjes. stelde voor de meesten misschien niet zoveel voor.. maar voor mij voelde het iedere zondag als kerstmis als ik even keek wat ik meekreeg.

voor wat betreft de huidige situatie..

voor nu is het te laat om nog fulltime deze zomer te werken natuurlijk.. Voor volgend jaar is het verstandig om heel vroeg al bij de tweedejaars te informeren wat de geraamde kosten zijn en welke boeken echt nodig zijn + of je wat over kunt nemen.. Voor nu zou ik gewoon de boeken kopieren, maar wel investeren in een goede laptop die doet wat ze moet doen met goede software als het even kan.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-15 00:37

Ook al zouden ze de kinderbijslag wel meetellen, geloof dat je dan minimaal 15 kinderen moet hebben voordat je dan ook maar iets meer kan lenen :')

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-15 00:40

vuurneon schreef:
Ook al zouden ze de kinderbijslag wel meetellen, geloof dat je dan minimaal 15 kinderen moet hebben voordat je dan ook maar iets meer kan lenen :')

:+
Kinderen kosten nog steeds meer dan de kinderbijslag

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-15 00:40

Brainless schreef:
vuurneon schreef:

:+
Kinderen kosten nog steeds meer dan de kinderbijslag

Daarom opperde ik ook eerder weer kinderarbeid }>

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-15 10:46

vuurneon schreef:

Het gaat erom dat ze alles meerekenen. Zoals ik al schrijf; Bij mijn ouders toen maakte het wel nog verschil. De bank werkte destijds enorm mee, omdat wij een aangepast huis nodig hadden. Dat was dus denk 333 jr geleden.
Wij sluiten al 20 jaa hypotheken af en sinds onze zoon er is wordt het bij inkomen opgeteld. Is niet veel, maar het is wel inkomen. Dit huis hebben we bijna 4jr geleden gekocht en heb alle mappen en zooi nog liggen waar alles in staat. Kinderbijslag hadden we niet nodig, want we hebben geen max hypotheek.
En ik weet mensen met een hele goede baan die wel degelijk toch de studieschuld moesten aflossen om een nieuw huis te kopen. Gingen naar groter en alles leek al rond. Die stellen konden het ook aflossen gelukkig. Zijn geen vreemden, dus weet beetje hoe en wat.

Maar zelfs met lening elders of cc kun je een hypotheek krijgen. Het wordt alleen meegerekend. Net als alimentatie bijvoorbeeld.

roxiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-15 10:49

Snorlex schreef:
superpony schreef:
Ik had verwacht dat meer mensen nu over deeltijd zouden nadenken. Ik zei tegen mn zoon nog, er zullen wel mensen zijn die gaan werken en deeltijd gaan studeren als ouders niet kunnen meebetalen. Maar dat valt volgens mij nog erg mee.

DUO wil niets met deeltijders te maken hebben, daar ligt wellicht het probleem.

Ik heb van mijn voltijd op een gegeven moment een soort zelfstudie "gemaakt", puur om meer te kunnen werken. Wanneer het mij uit kwam en minder colleges bijwonen, moet zeggen dat kwam nietten goede aan mijn schoolprestaties. Ben een prachtige 6jes student.
Nu wilde ik dat anders, meer uit school halen dus over naar deeltijd. Want de colleges zijn in de avond en ik werk overdag. Blijkt, dan is stufi en lenen bij de DUO uitgesloten.
Gevolg, geld (werk) gaat weer voor school.
Had ik beter tijdens mijn voltijd kunnen lenen en minder werken maarja, zag behoorlijk op tegen het opbouwen van een schuld...

Vanwaar het verschil? Deeltijd en voltijd, uiteindelijk hetzelfde diploma, zelfstudie, uren zullen ongeveer overeenkomen.
Ja deeltijd heeft misschien minder contacturen maar doe uren gaan weer zitten in de zelfstudie. Saldo zal op hetzelfde uitkomen.
Alleen de ene werkt overdag en gaat in de avond naar school en de ander werkt in de avond en gaat overdag naar school.

Bij deeltijd studeren gaat DUO er vanuit dat je werkgever (een deel van) je studie betaald. Helaas is dat lang in alle gevallen niet zo.

Persevero

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-15 10:51

lang leve de universiteit, veel informatie komt uit artikelen en daar heeft de ut gewoon toegang tot

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-15 10:59

Docenten bij mn zoon hadden al gezegd dat je de hoorcolleges terug kan luisteren, dus die info blijft ook beschikbaar.

Snorlex

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-15 12:40

De uni gaat er in dat opzicht een stuk beter mee om dan het HBO.

In het schakelprogramma en bij de masters heb ik ook keuze uit tijdstippen en dagen. Sommige vakken worden meerdere keren in de week aangeboden.
Inderdaad ook hoorcolleges terugluisteren via internet.
Tijdens mijn bachelor op het HBO was die mogelijkheid er niet :n