eind van het geld stukje maand over

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Zonnetje81

Re: eind van het geld stukje maand over

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-15 11:23

Ik heb een Sim Only van 39 euro en mag dan onbeperkt bellen/smsen en heb 6 GB internet. Tegenwoordig heb je van die all in abonnementen....snap die hoge rekeningen niet meer.

Leprycorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-15 11:44

Zonnetje81 schreef:
Ik heb een Sim Only van 39 euro en mag dan onbeperkt bellen/smsen en heb 6 GB internet. Tegenwoordig heb je van die all in abonnementen....snap die hoge rekeningen niet meer.

Ik vind dat echt een hoop geld voor een abbo zonder toestel!

Heb nog een abbo lopen met Samsung Galaxy S3 (toen was net de S4 uit) met 1,5 GB en 300 belminuten per maand voor 30 euro. Waarvan dus de helft voor mijn toestel is.
En gewoon bij KPN, dus een van de duurste waar je kan afsluiten.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-15 11:47

1,5 gb en 300 minuten is ook niet echt te vergelijken met 6gb en onbeperkt bellen. Is een vrij normale prijs voor zo'n grote sim only bundel.
Ik betaal zelf 16 euro voor 300 minuten en 1gb

Stephanie_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-15 11:50

Vond de vraag die eerder gesteld was hier wel goed, waarom niet meer werken?

mvdbijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-15 11:55

Qimm schreef:
Haha mvdbijl wij dachten hetzelfde :')

Ja indd :o

Ik vind het bijna sneu dat mensen zoiets aangesmeerd wordt maar ja uiteindelijk is daar niks aan te doen.

Zag laatst dat de straatkrantverkoopster bij ons met een splinter nieuwe iphone 6 stond te bellen, euhm?

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-15 12:14

Mama3 schreef:
Ik herken het wel hoor TS, je wil je kinderen niet tekort doen. Ik kom elke maand uit maar er zijn tijden geweest dat dit niet zo was. En dit zat hem ook in alle extra uitgaven die niet nodig waren. Ik bleef kopen voor de kinderen en kwam dan ook niet uit.

Ik overweeg nu alles, heeft een tijd geduurd maar de knop is om. Gewoon bij elke aankoop die je wilt doen, goed kijken naar wat je in je handen hebt en je afvragen of het echt noodzakelijk is of voor de heb. Ik liep soms wel een kwartier met een jurkje voor mijn dochter in een winkel maar hing het uiteindelijk terug. Het jurkje is superleuk, maar ze heeft er al genoeg.

Ook ben ik gestopt met online winkelen voor de kids, want voor ik het wist ... Nu ga ik alleen met een doel en budget en d ht alleen als het echt nodig is.

Als de pony jullie alles waard is, niet wegdoen. Probeer de extra's, die niet noodzakelijk zijn te beperken of helemaal mee te stoppen, langer nadenken over een evt. aankoop. En leef van je minimale uren en spaar de extra uren voor mindere tijden/tegenvallers.

Succes

Eens.

TS misschien helpt het om net als ik te denken.....hmmm als ik dat koop, heb ik straks misschien geen geld meer en moet de pony weg. Dan ben ik meteen genezen en koop ik het niet :D

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-15 12:19

Leprycorn schreef:
Zonnetje81 schreef:

Ik vind dat echt een hoop geld voor een abbo zonder toestel!

Heb nog een abbo lopen met Samsung Galaxy S3 (toen was net de S4 uit) met 1,5 GB en 300 belminuten per maand voor 30 euro. Waarvan dus de helft voor mijn toestel is.
En gewoon bij KPN, dus een van de duurste waar je kan afsluiten.

Sommige mensen zijn zo door 300 minuten heen. Ik vind 39 euro goedkoop voor zoveel bellen als je wilt. En als je 2 jaar aan zo'n abbo vast zit en eroverheen belt en of je telefoon gaat kapot ben je 10x duurder uit. Over je minuten gaan is zo kostbaar. Dus hoge rekeningen zijn niet nodig. En je bepaalt zelf wanneer je een nieuwe telefoon neemt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-15 12:21

Abercrombie schreef:
Iemand in de bijstand moet geen dieren in huis halen, of ponies in pension hebben staan. Als je nu al niet rond kan komen wat doe je dan als je beesten ziek worden? Aan een boom binden omdat je het niet kan betalen?

Ik vind dit vrij grof en zwart/wit gesteld.
Heb je er overheen gelezen dat TS een spaarrekening heeft voor noodgevallen?
Heb je uberhaupt het topic gelezen? Of roep je maar iets omdat je bijstand en dieren in een stuk ziet staan?

Doe de dieren maar weg vind ik hoe dan ook een redelijk kansloze opmerking. De therapeutische waarde wordt door heel veel mensen zwaar onderschat. Wat voor gat denkt men dat er ontstaat als dat weg valt en hoe gaat dat gevuld worden?
Mensen roepen maar makkelijk:
dieren weg, stop met roken, je mag dit niet, je mag dat niet, je moet dit en dat. Maar het is heel persoonlijk wie wat de moeite waard vindt om zijn of haar geld aan te besteden.
Ik riep ook dat TS "moet" stoppen met het kopen van die nutteloze extraatjes. Maar waarschijnlijk haalt zij daar ook een stukje blijdschap uit, om haar kids en pony iets te kunnen geven.
Alleen hoe, wat, hoe vaak, (en misschien een stukje waarom?) daar is wellicht wel iets aan aan te passen.
Zo te lezen komt er hier niets en niemand echt iets tekort, wordt er in dit geval juist op de "verkeerde" punten teveel gegeven.
Zolang de kids, pony en TS genoeg en goed eten en kleding krijgen........

Toen ik het echt heeeeel voorzichtig aan moest doen met mijn geld probeerde ik het zo te doen dat ik soms dus wel dat leuke shirtje, die mooie schoenen of dat lekkere etentje kon doen en mannnnnn dat fijne gevoel, dat is onbetaalbaar!
En de trots die je voelt als het gelukt is voor een bepaald iets te sparen? <3

Ramiro

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-15 12:24

Het belangrijkste imo is inzicht in je financiën, als je niet precies weet waar je je geld aan uitgeeft, weet je ook niet waar je kunt besparen. Ik hou al jaren mijn financiën bij in excel, dus echt iedere eurocent die ik uitgeef of binnenkrijg. Inmiddels hoef ik niet meer zuinig te leven, maar weet wel precies wat ik te besteden heb. Verdeel mijn uitgaven ook in categorieën, dieren; huishouden; auto etc, daarnaast maak ik de splits tussen mijn vaste kosten per categorie en extra uitgaven. Voor extra uitgaven heb ik een maandelijks budget met mezelf afgesproken. Spaarrekening wordt alleen gebruikt om op te storten en in principe niet voor uitgaves, die moeten gewoon van de lopende rekening. Ook vaste lasten kun je op bezuinigen, heb al mijn verzekeringen opnieuw bekeken, sim-only abonnement (9,50), iedere jaar nieuwe energieleverancier etc. Het is met mijn huidige inkomen niet meer nodig, maar ik probeer nog steeds geen geld uit te geven aan dingen die ik niet nodig heb en spaar liever voor een mooie vakantie.

Dan is het zoeken naar een voor jou geschikte balans, ik zal bv. nooit bezuinigen op mijn beesten, wel op extra's voor mezelf. Ben wel gestopt met het kopen van onnodige dingen voor de beesten, speelgoed voor mijn konijnen knutsel ik zelf wel en mijn paard merkt er niets van dat hij al jaren hetzelfde halster heeft.

Abercrombie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-15 12:37

Anoniem schreef:
Ik vind dit vrij grof en zwart/wit gesteld.
Heb je er overheen gelezen dat TS een spaarrekening heeft voor noodgevallen?
Heb je uberhaupt het topic gelezen? Of roep je maar iets omdat je bijstand en dieren in een stuk ziet staan?

Doe de dieren maar weg vind ik hoe dan ook een redelijk kansloze opmerking. De therapeutische waarde wordt door heel veel mensen zwaar onderschat. Wat voor gat denkt men dat er ontstaat als dat weg valt en hoe gaat dat gevuld worden?
Mensen roepen maar makkelijk:
dieren weg, stop met roken, je mag dit niet, je mag dat niet, je moet dit en dat. Maar het is heel persoonlijk wie wat de moeite waard vindt om zijn of haar geld aan te besteden.
Ik riep ook dat TS "moet" stoppen met het kopen van die nutteloze extraatjes. Maar waarschijnlijk haalt zij daar ook een stukje blijdschap uit, om haar kids en pony iets te kunnen geven.
Alleen hoe, wat, hoe vaak, (en misschien een stukje waarom?) daar is wellicht wel iets aan aan te passen.
Zo te lezen komt er hier niets en niemand echt iets tekort, wordt er in dit geval juist op de "verkeerde" punten teveel gegeven.
Zolang de kids, pony en TS genoeg en goed eten en kleding krijgen........

Toen ik het echt heeeeel voorzichtig aan moest doen met mijn geld probeerde ik het zo te doen dat ik soms dus wel dat leuke shirtje, die mooie schoenen of dat lekkere etentje kon doen en mannnnnn dat fijne gevoel, dat is onbetaalbaar!
En de trots die je voelt als het gelukt is voor een bepaald iets te sparen? <3

Dat kan je vinden. En als ze een spaarrekening heeft aangelegd voor noodgevallen heeft ze het blijkbaar zo slecht nog niet want iemand die te weinig geld over houd aan het eind van de maand kan ook niet sparen.

Ik blijf wel bij mijn mening dat mensen die niet rond kunnen komen ook niet moeten beginnen aan dieren, dure hobbies of andere zaken die niet noodzakelijk zijn.

lauwie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-15 12:45

Ik hou zelf mijn uitgaven en inkomsten bij in een excelbestand. Ook met wisselende inkomsten kun je dan goed kijken hoeveel geld je kunt besteden. Geef aan hoeveel je waar aan uit geeft en spaar wat geld in de maanden dat je meer inkomsten hebt zodat je wat reserve over houd voor maanden waarin je minder inkomsten hebt. Ik hou voor mezelf momenteel elke maand 150 euro apart wat ik san overige dingen kan uitgeven. Ik spaar ook elke maand voor dierenartskosten.

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-15 12:51

Als je overigens bij de Rabobank zit dan kan je middels 'extra inzicht' al precies zien waar je geld heengaat. En ook budgetten stellen en die bewaken. Dat scheelt mij een hoop boekhouding! Weet niet of andere banken ook iets dergelijks hebben, maar wellicht een tip voor TS.

7ofhearts

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-15 12:58

Ik moet ook iedere maand sappelen om rond te komen, maar ik heb mijn favoriete winkels gevonden bij de spullenhulp en "het Goed "

Speelgoed, kleding, spullen voor in huis....
De spullenhulp is nóg goedkoper dan het goed en ook daar haal ik met grote regelmaat leuke dingetjes voor een paar cent weg.

Voor sommige mensen is dit beslist "not done " maar Ik ben er érg blij mee.
Ook als ik zelf dingen heb die eigenlijk nog te goed zijn om weg te gooien, maar zelfs tweedehands niks meer opbrengen dan breng ik het graag daar naar toe.
Omdat ik weet hoe blij mensen kunnen worden van andermans "Rommel

Zeker voor kindjes is dat ideaal.
Kunnen ze tóch een leuk boekje of speelgoed uitzoeken voor bijna niks.
Én het is goed voor het milieu.
Doen je ook iets aan de enorme berg onnodig afval.

jorretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-15 13:06

Ik heb er gelukkig geen last van, hou altijd wel iets over, al is het maar 10 euro.

Tips:
- Kas boekje bijhouden, om inzicht te krijgen in je uitgaven.
- Elke week in één keer een vast bedrag voor de hele week pinnen. x euro voor boodschappen en x euro voor andere / leuke / extra dingen, dit netjes apart bewaren. Vervolgens allen dat contante geld gebruiken, laat je pinpas gewoon thuis!. Dat helpt echt, dan mérk je tenminste dat je geld uitgeeft.

Zelf koken is vrijwel altijd goedkoper dan afhalen.
Water / limonade en thee zijn een stuk goedkoper dan fris!

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-15 13:13

Ik vraag me af, als je nu niet tot eind van de maand red, red je dan wel om wat te sparen voor je kinderen? Overstap naar middelbare school en evt later studeren kost zo veel tegenwoordig.. de hebben meer aan centjes voor dan dan aan dat extra stuk speelgoed

mvdbijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-15 13:34

Ik bedenk me ook wel eens of ik nog weet wat ik vroeger allemaal gehad heb aan speelgoed, nou echt niet hihi. De dingen die me bij zijn gebleven zijn mijn kinderfeestje waarbij me een speurtocht in het bos deden, middag knustelen in de tuin, strand etc.

Iets geven doe je vaak voor jezelf, kinderen moeten leren dat ze zelf voor iets moeten sparen/niet alles kunnen krijgen.

Stephanie_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-15 14:05

Wat vinden jullie normale bedragen per maand voor:

Boodschappen
Kleding
Uitjes
Telefoon
Benzine
Hobby's

Een vakantie?

Ben heel benieuwd wat andere 'normaal' vinden.

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-15 14:09

niet relevant
Laatst bijgewerkt door Gianti op 05-08-15 14:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Niobe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-15 14:11

Stephanie_M schreef:
Wat vinden jullie normale bedragen per maand voor:

Boodschappen
Kleding
Uitjes
Telefoon
Benzine
Hobby's

Een vakantie?

Ben heel benieuwd wat andere 'normaal' vinden.

Interessante vraag wel, maar hier niet echt relevant, vermoed ik, want normaal is misschien wat afhankelijk van je inkomen.

Abercrombie schreef:
Ik blijf wel bij mijn mening dat mensen die niet rond kunnen komen ook niet moeten beginnen aan dieren, dure hobbies of andere zaken die niet noodzakelijk zijn.

Ben ik het mee eens, niet begínnen aan in elk geval. Dieren zijn vaak wel meer dan een luxe, voor veel mensen maken ze onderdeel uit van het gezin of helpt het bij psychologische ongemakken (om het even een korte naam te geven). Dan kan ik me voorstellen dat je dat niet makkelijk opgeeft op het moment dat het financieel eigenlijk niet reeël is. Wat moet, dat moet, natuurlijk, maar ik zou dat ook eerst 200 keer van mensen moeten horen en uiteindelijk die keuze maken.

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-15 14:13

Wat normaal hangt natuurlijk heel erg af van wat er binnenkomt. Toen ik nog studeerde was 75 euro voor boodschappen normaal, nu is dat per persoon verdubbeld. Benzine (of diesel of ov) hangt af van het type auto en hoe ver je er mee moet, hobby's van het type hobby (bijvoorbeeld fitness, 30 euro per maand vs. paard, 350 euro per maand)..

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-15 14:14

ja klopt. maar je kinderen gaan voor een dier. Ik weet niet hoe zij haar financiën verdeelt. maar als ik zou moeten kiezen tussen sparen en eten voor mijn kids en een paard erop na houden, is het makkelijk keuze..

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-15 14:21

Goede tips gelezen al hier!
Ik vraag me af of je al eens goed bekeken hebt of je alle toeslagen, kortingen, extra's krijgt waarop je recht hebt? Vanuit de Gemeente bijvoorbeeld en de belastingdienst.
Daarnaast zou je bv. recht kunnen hebben op de voedselbank, kledingbank etc.
Per gemeente bestaan er vaak ook nog allerlei extra's waar mensen met een bijstandsuitkering recht op hebben.
Als je ouder bent met een minimaal inkomen, bestaan er ook vaak stichtingen die bv. schoolboeken, gymkleding etc. voor kinderen vergoeden.

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-15 14:24

Sorry maar ik vind dat iemand die een paard en dergelijke onderhoudt en speelgoed en halsters koopt van het geld dat ze krijgt niet moet gaan aankloppen bij de voedselbank :o eerst je financiën op orde krijgen en in een 'goede' verhouding

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-15 14:26

Gianti schreef:
Sorry maar ik vind dat iemand die een paard en dergelijke onderhoudt en speelgoed en halsters koopt van het geld dat ze krijgt niet moet gaan aankloppen bij de voedselbank :o eerst je financiën op orde krijgen en in een 'goede' verhouding

Bij de voedselbank moet je een in en uitgaven overzicht inleveren, dus dan zal vanzelf wel blijken of ze daar recht op heeft of niet.
Kan jij vinden van niet, maar jij gaat daar niet over.

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-15 15:09

Pff van het geld wat je nu in die pony steekt kun je sparen voor de toekomst van de kinderen. Ik zou het echt niet over mijn hart kunnen verkrijgen de kinderen later te moeten vertellen dat de reden voor het niet kunnen studeren in de pony zit/zat. Kinderen komen hoe dan ook op de eerste plaats en is jouw verantwoording. De verantwoording voor een pony kan daar zeker niet bij. Als jij een stukje maand over houdt dan allereerst financiën op orde en dan vooral iets achter de hand proberen te houden voor onverwachte uitgaven.

Er komen hier trouwens heel goede tips voorbij!!