Is dit normaal,wat de Brandweer doet?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

eilleen333

Re: Is dit normaal,wat de Brandweer doet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-15 19:46

Nou, ik zie toch pontificaal, midden in de foto welgeteld 1 tak liggen!!

Fijn dat de boom weg is! Hoop stiekem dat de gemeente hem nog komt halen. Wil hun gezichten wel eens zien als alle sporen van de boom op misterieuze wijze verdwenen zijn, haha!

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-15 19:53

Fijn dat het opgelost is. Wil toch nog een klein dingetje toevoegen.
Van de week was op het nieuws iemand van bomenbeheer oid. Die liet een boom zien die na de storm nog heel stevig in de grond stond. Maar een klein stukje verderop bleek er van de straatstenen een stukje afgebroken te zijn. Echt een minihoekje, alsof er iets op gevallen was. En toen liet hij zien dat op de stoep het voegzand verdwenen was. Kortom: de boom had flink gewerkt en stond heus niet zo stevig als het er uit zag. En moest dus om. Acuut gevaar.
Soms denken wij dat iets veilig is, en is het dat niet. Soms trekken we conclusies die niet juist zijn.
Wie weet was er op de kazerne iemand op zoek naar jouw telefoonnummer terwijl de ploeg aan het werk was. Wie weet zag de boom er stevig uit, maar waren er toch aanwijzingen dat ie om moest. En ik kan me ook voorstellen dat ze haast hadden en nog een heel aantal meldingen hadden om af te werken.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-15 20:57

eilleen333 schreef:
Nou, ik zie toch pontificaal, midden in de foto welgeteld 1 tak liggen!!

Fijn dat de boom weg is! Hoop stiekem dat de gemeente hem nog komt halen. Wil hun gezichten wel eens zien als alle sporen van de boom op misterieuze wijze verdwenen zijn, haha!

_O- _O-

Ik zal morgen een foto maken van het stuk boom wat er nog staat. ;)

Leprycorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-15 21:46

Is die boom nu zomaar weggevlogen bij een spontane rukwind? :oo :=

:9k

Ruimt zo wel op TS!

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-15 21:50

Leprycorn schreef:
Is die boom nu zomaar weggevlogen bij een spontane rukwind? :oo :=

:9k

Ruimt zo wel op TS!

Jaaa ik zag een slurf over het weiland gaan en die nam zomaar die boom mee. ;)

Firegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-15 21:52

Lijkt er inderdaad op dat deze boom preventief is omgehaald ivm instabiliteit. Veel gemeentes/brandweerkorpsen hebben afspraken met boomverzorgingsbedrijven die vervolgens het opruimen van de bomen doen.
Helaas is het midden in de vakantie en zelfs bouwvak, waardoor er minder personeel beschikbaar is. De brandweer gedaan waar de 1e prioriteit ligt, namelijk het veilig stellen.
Aan de foto's te zien hebben ze door de boom in het weiland te laten vallen, juist voor zo min mogelijk schade aan de omheining gezorgd. Hadden ze hem op het fietspad gemikt dan was de kans groot geweest dat er veel meer palen zouden sneuvelen, gezien de beperkte ruimte en de omvang van de boom.

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-15 19:40

Ik was in het spaarnewoud..sow een ravage zeg...dan is dit gevalletje nog niks....is met man en macht gewerkt die dag..dat kan niet anders...brandweer had ongetwijfeld een hoop klussen...dan hebben ze heel netjes gehandeld vind ik...

Ach ja gelukkig hadden ze wel paardenkennis...op mijn wei ook een boom geknapt, bij ons viel wel mee maar dacht..achja je weet nooit...en ja hoor...gelukkig stonden ze binnen..

amen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-15 19:47

Nou bij de gemeente kan je wel schade claimen, van kapotte omheining en opnieuw inzaaien van de kale plekken en sporen...

Die paar honderd euro zou ik wel willen beuren, de volg x doen ze het dan iig niet weer!

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-15 19:49

Waar ik mee zou zitten is het feit dat ze mijn paarden zomaar gaan verplaatsen naar een weiland waarvan ze geen weet hebben of ze daarop mogen lopen. Voor hetzelfde geldt is er gespoten of heb je een bevangen gevoelig beest.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-15 19:53

sigrid1182 schreef:
Nou bij de gemeente kan je wel schade claimen, van kapotte omheining en opnieuw inzaaien van de kale plekken en sporen...

Die paar honderd euro zou ik wel willen beuren, de volg x doen ze het dan iig niet weer!

Driedubbel overgehaald.....

Optreden bij schade en gevaar: ik hoop van ganser harte dat ze dat de volgende keer gewoon weer doen.

Niet alleen omdat dat hun plicht is - maar ook omdat we daar allemaal baat bij hebben.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-15 20:14

Zonnetje81 schreef:
Waar ik mee zou zitten is het feit dat ze mijn paarden zomaar gaan verplaatsen naar een weiland waarvan ze geen weet hebben of ze daarop mogen lopen. Voor hetzelfde geldt is er gespoten of heb je een bevangen gevoelig beest.

Idd. dat bedoel ik dus met zomaar de paarden in een afgesloten stuk weiland zetten.
Ze hebben geen idee of er gespoten of bemest is.

@sigrid1182 ik ga helemaal geen schade vergoeding vragen. Zoveel is die schade niet om daar een claim voor in te dienen.
Het gaat er mij gewoon om dat ze het pas melden als ze daar klaar zijn.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-15 20:16

Ja, precies: ze doen hun werk, voorkomen rampen en op zich: hoe eerder jij verwittigd wordt, hoe beter het is.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-15 20:36

Janneke2 schreef:
Ja, precies: ze doen hun werk, voorkomen rampen en op zich: hoe eerder jij verwittigd wordt, hoe beter het is.

Er was geen gevaar hoor,er hing 1 tak naar beneden,met de boom zelf was niks mis mee. ;)
Er was gevaar op de zaterdag,toen de storm er was.Toen hebben omwonende de grote takken die op het fietsdpad lagen zelf weg gehaald en zelf de gevaarlijke takken eraf gezaagd.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-15 20:48

Dat snap ik niet helemaal.

Een stevige tak krijg ik als fietser liever niet op mijn hoofd, dus dat er wordt ingegrepen lijkt mij toch ellende voorkomen.
Accoord, op foto 2 of 3 ligt die al op de grond, maar kan daar niet blijven.

(En ik mag hopen dat ze niet de hele eik hebben omgezaagd, omdat er een tak af was, maar dat is een andere vraag. )

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-15 21:03

Ik vind dat de brandweer heeft gedaan wat op dat moment het beste leek. Ook hebben ze TS nog netjes op de hoogte gebracht en gezorgd dat de paarden in ieder geval niet aan de (giftige) eik hebben kunnen eten. Dat er schade is opgetreden is dan wel zonde, maar daar kun je een vergoeding voor vragen (of in ieder geval een poging doen tot). Eventueel zou je je verzekeringsmaatschappij kunnen vragen hoe of wat. Vaak denken we dat een boom nog rustig kan blijven staan, maar spelen er toch factoren (ziekte van de boom, niet meer goed geworteld, zwakke plekken) dat men moet besluiten om gevaar voor een volgende keer te voorkomen.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-15 22:52

Janneke2 schreef:
Dat snap ik niet helemaal.

Een stevige tak krijg ik als fietser liever niet op mijn hoofd, dus dat er wordt ingegrepen lijkt mij toch ellende voorkomen.
Accoord, op foto 2 of 3 ligt die al op de grond, maar kan daar niet blijven.

(En ik mag hopen dat ze niet de hele eik hebben omgezaagd, omdat er een tak af was, maar dat is een andere vraag. )

De boom is idd. om die reden omgezaagd,omdat er 1 dikke tak los hing.Das echt waar,de bewoners daar spraken en schande van om zo'n gezonde boom om te zagen.
Ze hebben vlak langs het spoor een hele rij bomen om gezaagd,omdat ze bang waren dat die miss. wel om zouden waaien door de storm.Bomen mankeerde verder niks,waren gezonde bomen.Plant daar dan geen bomen als je bang bent dat ze wel eens om konden waaien.

smurfje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-15 00:17

Wie zegt dat de boom gezond was. Is er onderzoek naar gedaan? Aan de buitenkant kan hij er nog erg stevig uit zien. Maar van binnen niet meer al te best zijn.

Evenals eerder gemeld, op het oog kan hij stevig staan. Maar als de wortels al niks meer hebben om te houden. Kan je 2 doen doen, wachten of omhalen

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-15 00:20

Als hij uit zijn positie is geraakt, dan moet hij er uit ja, want bij de eerste de beste storm gaat hij echt ... Het wortelstelsel is dan al kapot aan een kant en als de tak de stam heeft gescheurd gaat hij dood en dan gaat hij ook en dat kan zelfs zonder storm...

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-15 00:37

Het is wel zaak dat er dan een vergoeding komt voor de geleden schade. Zou het ook niet fijn vinden als ze dat bij mij zouden doen. Zelf woon ik in Den Haag en daar was het echt een bende overal lag groen van de bomen.
Laatst bijgewerkt door franka75 op 03-08-15 01:15, in het totaal 1 keer bewerkt

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-15 00:55

Ik vind het toch echt schandalig hoe er gehandeld is.

Toevallig woon ik in hetzelfde dorp en ben 's avonds na de storm nog op pad geweest. Er waren hier en daar wat mensen zelf bezig, maar weinig brandweer gezien. Ze zullen het echt wel druk hebben gehad, maar ik weet ook dat ze graag iets te doen hebben, aangezien ze betaald krijgen per geval en dat is hier niet zo vaak.

Brandweer zijn vrijwilligers en hebben inderdaad nog een baan ernaast. Hier zeker niet allemaal full time en ze vinden het ook echt heel leuk om te doen. Buiten dit willen ze ook graag dat extraatje verdienen en dat is soms heel weinig als er niks te doen is. Dat zeg IK niet, maar zij zelf. Verder is het hier vooral een gezelligheids club van mensen ddenken die hier boven de wet kunnen staan, ook prive!!

Zeker nog dagen later werden er takken en bomen verwijdert. Niet allemaal door de brandweer.

Waar mn moeder woont is een boom omgevallen, midden op een pad wat op zich niet een belangrijk doorgangs pad is. Die ligt er al een week. Ze hebben er een lint om gespannen en nu moeten ze uitzoeken wie de boom gaat verwijderen.

Als er echt gevaar is hoef je niet direct de hele boom te verwijderen als je even geen kans ziet om dat veilig te doen. Je kan ook met lint afzetten en borden neerzetten. Die heb ik ook op een andere plek gezien.

Bij gevaar moet de brandweer hun werk goed kunnen doen en dat mogen we ook verwachten van ze. Het is een keus om erbij te gaan en we wonen in een modern land waar we mogen verwachten dat ze er zijn en hun werk goed en veilig doen.

Paarden de weg op laten lopen bijvoorbeeld, had heel veel ellende kunnen veroorzaken. Vergeet niet dat er ook spoor loopt vlakbij bijvoorbeeld.

Er is heel laconiek om gegaan met even de paarden een andere wei in jagen. Dat doe je echt niet zomaar met je volle verstand. Fijn dat deze paarden zo braaf zijn en niet ziek zijn geworden van het 1 of ander. Maar ik zou woedend zijn als ze dit bij mij hadden gedaan.

Er zijn diverse korpsen die met paarden hebben geoefend. oa met paarden uit brandende stal halen, paard redden uit een sloot etc. Die hebben dan direct ook meer respect hoe machtig zo een dier is.

Mensen kunnen me onredelijk vinden, maar het is hier echt de instelling en manier van werken of omgaan. Dat zegt dus NIKS over andere korpsen of hoe belangrijk de brandweer is!!

QuintyKelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-15 00:56

Ik vraag me echt af of deze situatie niet gevaarlijk is, heb de fotos niet gezien omdat deze niet laden. Maar als de brandweer het druk heeft gaan deze toch niet zomaar gezonde bomen die geen gevaar vormen omzagen? Daar hebben ze hier een plantsoendienst voor die het groen van de gemeente bijhoudt.
Ik denk dus wel dat deze boom als potentieel gevaar is geidentificeerd. En van mij mogen ze hem dan omzagen en als hij op de wei valt prima. Ze hebben in mijn ogem correct gehandeld en her opbellen vind ik zeer netjes

Uit eigen ervaring weet ik dat je bij de gemeente gewoon schade kunt claimen en zeker met foto's.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-15 08:26

@superpony jij weet idd. hoe de brandweer hier in dit dorp is.Ze zijn niet te vergelijken met andere brandweer korpsen.
Er staat nog een groot stuk stam van de boom en aan de ringen enzo v.d. boom kan je zien of die ziek is of niet.Dat stuk staat oersterk in de grond,boom was kern gezond.En ja,dat weet ik,ik heb Land en Tuinbouw school gedaan en weet er aardig wat vanaf.
Hier in dit dorp kijken ze niet zo nauw naar bomen,heel veel bomen zagen ze snel om,ongeacht of ze gezond zijn of niet.
Hier aan de overkant is een heel bos gekapt,duizenden bomen,omdat er zo nodig een woonwijk moest komen.
Als je hier wat vraagt aan de gemeente,dan weet niemand hoe of wat.Maar ow wee als je je boom in je eigen tuin kapt! dan staan ze snel op de stoep en krijg je een boete.Hier mogen de 'hogere' onder ons zomaar bomen kappen,een burger mag dat niet zonder slag of stoot.

Nou denk maar niet dat je hier een schade vergoeding krijgt hoor,de een schuift het op de ander,en die weer op een ander.

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-15 12:05

Hier staat ook een boom waar een mega tak is afhrbroken, die gaat ook eerdaags plat, en waarom? Niet omdat hij ziek is maar omdat hij dat gaat worden..in de bloei en groeitijd kun je geen boom snoeien, dan wordt de sapstroom onderbroken en gaat hij dood, krijgt dan ook makkelijker schimmels en ongedierte die de boom verder ziek en stuk maakt met gevaar voor omvallen...

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-15 12:34

Heb je trouwens überhaupt nog iets van de gemeente gehoord over het 'verwijderen' van die boom?

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-15 12:51

Nee Sammie, niks gehoord en niemand gezien of gebelt.
Is niet vreemd hoor,zo gaat dat hier in het dorp. Daarom probeer is de meeste dingen zelf te regelen,want anders kan ik wachten tot 2de Kerstdag,als ik moet wachten op de gemeente.