Wij krijgen een baby, maar mijn schoonmoeder bepaalt!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Zonnetje81

Re: Wij krijgen een baby, maar mijn schoonmoeder bepaalt!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-15 20:21

Jeetje, ieders nachtmerrie, knap dat je dit kan volhouden, ik zou eerder al gillend gek zijn geworden! Ik heb dit verhaal al eerder gehoord, kan dat kloppen? Ik heb zo geen tips maar er komt natuurlijk een dag dat dit je gaat opbreken!

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-15 00:47

ik denk dat er maar 1 ding op zit...
goed met je partner bespreken hoe het zou moeten/hoe jullie het willen en dan gewoon heel, heel duidelijk zijn ...
ja, dat zullen je schoonouders, of in ieder geval je schoonmoeder, je niet in dank afnemen, maar lig je daar wakker van?
meld gewoon dat als ze een bakkie willen doen, dit gewoon gevraagd word, dat jij gewoon een fulltime baan hebt en daarom dus niet flink meedraait in de zaak, dat je paarden dus niet weggaan en dat dopen en alle andere zaken die zij aanhaalt, jullie zaken en beslissingen zijn en zij daar niets op in te brengen hebben...punt
ook niet meer in discussie gaan , gewoon vermelden hoe het er voor staat en wat jij wel of niet ziet zitten en klaar...

het aan je partner overlaten word hem niet, dan jij maar , uiteindelijk gaat het om jouw leven en moet jij dat gewoon kunnen leiden ...
slot op de deur, hek om je eigen stukje tuin en laat ze het maar bekijken .

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-15 15:13

Een kennis van me had ook zo'n schoonmoeder. Maar ze verzon er iets op.

Iedere keer als ze onaangekondigd voor de deur stond, zei ze dat ze (bv) nét de ramen wilde gaan zemen, en dat ze dat nu mooi even samen konden doen. De keer erna wilde ze nét de badkamer gaan soppen en schoonmoeder kon even meehelpen (en als je dan zwanger bent, is het helemaal een goede reden). Die keer daarna moesten de keukenkasten uitgesopt worden.

Je raad het al, schoonmoeder kwam steeds minder 'zomaar' even langs en het probleem was opgelost.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-15 15:16

Storm schreef:

Iedere keer als ze onaangekondigd voor de deur stond, zei ze dat ze (bv) nét de ramen wilde gaan zemen, en dat ze dat nu mooi even samen konden doen. De keer erna wilde ze nét de badkamer gaan soppen en schoonmoeder kon even meehelpen (en als je dan zwanger bent, is het helemaal een goede reden). Die keer daarna moesten de keukenkasten uitgesopt worden.

Je raad het al, schoonmoeder kwam steeds minder 'zomaar' even langs en het probleem was opgelost.

_/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ :+ :+

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-15 15:18

Storm schreef:

:') _/-\o_ _O-

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-15 15:19

Oooo dat is tricky, gaat ze straks ook mee bemoeien met je huishouden...

Kan je beter de deur op slot doen en zeggen dat je boven bezig was of plotsklap toch nog een boodschap dus helaas weer de deur uit moet.....

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-15 15:19

Briljánt Storm!

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-15 15:20

Storm schreef:

geniaal :D

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-15 15:21

Storm schreef:

_/-\o_ Hoppateee

Maar... pardon? Alles maar bepalen??

Opvoeding en bepaling gaat tot dat je het huis uit gaat. (Nouja, ook maar deels, want welke onderbroek je aan trekt moet je zelf weten.)
Maar zodra de vleugels uit zijn, en je met je vuist op eigen tafel kunt slaan. Hebben ouders nagenoeg geen inbreng meer.

Opvoeding?
Heeft ze haar zoon niet lang genoeg op gevoed?
Laat haar een hond kopen ofzo...

Tjaa sorry hoor.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-15 15:27

lastige situatie hoor. Er moet wel een oplossing komen, en snel! Dus ja, met zn allen om de tafel, hoe moeilijk ook. Heeft je man nog broers/zussen? hoe oud is hij?

Je kan nu met je kindje wegvluchten van de boerderij, maar dat is een tijdelijke oplossing. werk je zelf ook mee op de boerderij, of wil je dat in de toekomst gaan doen samen met je man?

ik woon ook op een boerderij, nog niet zo heel lang, bijna 3 jaar nu. Schoonouders wonen ook op het erf. Hier gaat het op zich wel goed, maar ik ben dan ook wel in een fase in mn leven dat ik voor mezelf op durf te komen en mijn wensen duidelijk kan maken.. dat kon ik 20 jaar geleden niet en toen heb ik ook wel moeite gehad met mijn toenmalige schoonouders. Op zich gaat het nu prima, maar bemoeizuchtig is ze soms wel, en ik ontloop haar soms ook wel... tja.

sterkte met de situatie, en ik hoop dat je ondanks alles toch nog wel *(samen!) van je zwangerschap kunt genieten!

PowerReiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-15 15:47

Lastige situatie.
Ik denk eerlijk gezegd niet dat je vriend de ernst van situatie in ziet. Als hij dat namelijk wel zou zien, had hij er al lang wat aan gedaan.
Ga nog 1 keer met hem praten, en maak goed duidelijk wat dit met jou doet. Dat je zo niet verder kan. En geloof me, dat kan je ook niet, voor je het weet komt er een depressie om de hoek oid.

Waarom moeten jullie verhuizen? Hij heeft toch het bedrijf overgenomen? Dan kunnen zij toch ook weg? Ik weet niet hoe het werkt in een " boeren" leven hoor maar dit was mijn eerste gedachte.

Als je vriend na dat fijne gesprek zich alsnog laat manipuleren door zijn moeder, zou ik mijn spullen pakken en weg wezen.

loes-freke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-15 15:49

PowerReiner schreef:
Lastige situatie.
Ik denk eerlijk gezegd niet dat je vriend de ernst van situatie in ziet. Als hij dat namelijk wel zou zien, had hij er al lang wat aan gedaan.
Ga nog 1 keer met hem praten, en maak goed duidelijk wat dit met jou doet. Dat je zo niet verder kan. En geloof me, dat kan je ook niet, voor je het weet komt er een depressie om de hoek oid.

Waarom moeten jullie verhuizen? Hij heeft toch het bedrijf overgenomen? Dan kunnen zij toch ook weg? Ik weet niet hoe het werkt in een " boeren" leven hoor maar dit was mijn eerste gedachte.

Als je vriend na dat fijne gesprek zich alsnog laat manipuleren door zijn moeder, zou ik mijn spullen pakken en weg wezen.

vaak hebben ze een maatschap vanaf 18 jr tot de vader 67 wordt.
anders is het niet te betalen de overnamen van een boerderij.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-15 15:52

Zo het lijkt mij geweldig om met mijn ouders op het erf te blijven, samen. Maar dan is dus een goede relatie onderling tussen alle partijen nodig. Dit werkt niet..
Ik heb geen tips voor je of wijze raad, ik wil je veel succes met de situatie wensen.. 1 nare situatie onderling kan alles kapot maken..

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-15 15:58

Storm schreef:

Of schoonmoeder vindt het enig en neemt je huishouden over.

Mijn moeder helpt namelijk ook graag haar kroost met dat soort zaken. Op de koffie bij mijn zus staat ze ook haar was te doen en bij mijn broer wou ze accuut de ramen zemen :') dus die zou het juist enig vinden :')

meelanor

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-15 16:30

Idd vuurneon :')

Ik zit een beetje in dezelfde situatie als de to. Ik woon sinds een jaar ook op het boeren bedrijf met mijn man en zoontje. Mijn schoonouders zitten in het zelfde huis maar ze kunnen gelukkig alleen buitenom bij ons komen en de tuinen en opritten zijn gescheiden.

Toen we aan het verbouwen waren zaten we continue op elkaars lip en op een gegeven moment ging mijn schoonmoeder mij ook nog ff opvoeden :') wat ik wel en niet mocht doen en zeggen. Sorry maar ik kan toch zeggen dat ik een volwassen en beleefde meid ben ik bepaal die dingen zelf.
Nu we klaar zijn met verbouwen zien we elkaar een paar keer per week en dat gaat gelukkig heeel goed :) (je woont toch op het zelfde erf.) Ze wil nog steeds wel eens dat we dingen doen, we MOETEN echt nog steeds een housewarming geven! (heeft ze zelf ook niet gedaan... maar goed... en ik ben aan het herstellen van een burn out dus laat het maar lekker even liggen :) ) ik heb bovendien ook geen behoefte om iedereen te leren kennen in de buurt want gem leeftijd is 50+ :z de jongeren ken ik al.

Afijn beetje zelfde situatie maar wel in mindere mate. Ik snap wat het is als je naast elkaar woont, Ik snap wat het is als je schoonmoeder bemoeiend is en niet luisterd. Ik snap wat het is als je man van een boeren bedrijf komt. (Want geloof me, bij 99% van de boeren is mama heilig! Ook al kunnen ze prima zelf nadenken en opkomen voor zichzelf tegen mama ga je NIET in!) Ik snap wat het is als schoonmoeder huismoeder/bedrijfsleidster ;) is en niet snapt dat jij dat niet bent.

Is gewoon een klote situatie... :(:)
Hier gaan gewoon klappen uitgedeeld worden. Als jij, je man, jou ouders het al aan je sm hebt kunnen uitleggen maar ze snapt het nu nog niet dan gaat ze het ook nooit snappen (niet met praten in ieder geval)

Ik heb tot voor kort met mijn man 2 km verderop gewoond daar hadden we eigenlijk geen last (of gezonde last) van mijn sm dan ging het gewoon goed. En ik denk dat dit een serieus optie is dit je moet overleggen met je vriend. Leuk? nee... Financieel aantrekkelijk? nee... Handig met het bedrijf... nee. Een verstandige optie....? Ja, ik denk het wel. En ik denk dat je dit echt moet bespreken.
Mijn paarden hebben al die tijd gewoon op het bedrijf gestaan toen wij in het dorp woonden. De hond kan vast mee dat wordt wel opgelost.

Enne... jij zegt dat je je oppas hebt geregeld.... als in dat doet je schoonmoeder...?? (kan zijn dat ik het verkeerd begrepen heb maar als dat niet zo is....) nou _/-\o_ als je dat wel kunt handelen dat zou ik er wel lekker blijven wonen. Want je schoonmoeder iets tegen je laten zeggen en het van je af laten glijden is iets heel anders dan je kind bij je schoonmoeder brengen. Ik kan je garanderen dat ze andere opvattingen heeft over van alles... Slaapjes... (hij is nog niet moe) Eten... (hier vinden ze dat kleine kinderen 5 a 6 mnd de kippenbotjes wel kunnen afkluiven :n Zelfs luiers verschonen gaat hier anders, met een washandje.... (niets mis mee, maar wel als de billen nog steeds smerig zijn). Want ze zijn bij schoonmoeder toch ook groot geworden??? Denk er HEEL GOED over na.

Succes maar dit gaat op het volgende neer komen
1. Jij geeft toe en accepteert hoe het is
2. Je vriend verhuist met je naar iets verder wie weet gaat dat beter en is het een tussen oplossing.
3. Je vriend en jij gaan uit elkaar door spanningen.

de kans dat je schoonmoeder nog bijdraait is vrij klein dus reken daar niet op, dat heb je geprobeerd.

Sterkte... :(:)

enne die truc met het schoonmaken....

als je hetzelfde type boerenschoonmoeder hebt als ik.... niet doen! :')
Die van mij als ze was ziet staan bij ons dan is hij "weg" en op zondag morgen staat ze hier om 8 uur de ramen te wassen. als ik voorstel om het huis te schrobben dan staat ze hier ook elke dag binnen denk ik om te schrobben :')

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-15 16:40

Ik denk niet dat je schoonmoeder het probleem is.

Het probleem is een verstoorde communicatie en relatie in dat gezin. En blijkbaar nu met jou en je vriend.

Minimaal 30 jaar ingesleten patronen zijn niet in een half jaar helemaal op te lossen. Zeker niet als je vriend geen hulp zoekt. Sterker nog: jij maakt er een probleem van. Niet je vriend. Dus hou het probleem vooral bij jezelf. Hoe ga je dit nu voor je zien nu er een baby komt? Hoe ga je goed voor jezelf zorgen? En straks voor je baby?

Je kunt iig 1 ding voor jezelf oplossen; een eigen woning zoeken. Al is het een studio van 400€ per maand plus huurtoeslag.
Zitten jij en je baby goed.
Wat je vriend en je schoonmoeder betreft: dat is weer een ander probleem.

__YSB__

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-15 00:00

TO heb je een update?
Ik vraag me af hoe het nu gaat.

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-15 08:51

Ik zou knetter worden als mijn schoonmoeder gaat poetsen, dan krijg je nog meer kritiek, want dan is er nog meer niet goed...argggg..

Lekker stoicijns doen wat jij wil, alles ja en amen en gewoon niet doen....zonder overleg, zonder weerwoord....

Jamiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-15 13:36

Oh wat verschrikkelijk. Moet er niet aan denken!
Krijg er al de kriebels van.. :')
Hoop dat je snel een passende oplossing hebt. Heb helaas geen (goed) advies voor je.

Radiostilte

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 22:48

Ts ik ben ook wel benieuwd hoe het nu gaat? Is er iets veranderd en zo ja positief of negatief? En kun je wat met dit topic

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-15 02:33

mlO_uu schreef:
Bedankt voor alle reacties!

Gesprekken zijn al vaak gevoerd. Mijn vriend en ik zitten op een lijn en dat weten zijn ouders ook. Maar mijn vriend laat zich onder druk zetten door zijn moeder..

We hebben ook al eens om de tafel gezeten met mijn en zijn ouders en ook al eens met een onafhankelijk iemand. Er worden duidelijke afspraken gemaakt, maar zij houdt zich er gewoon niet aan.
Het ging een tijd goed omdat ik geen contact meer met hun had, maar nu ze weet dat wij een baby krijgen staat zij erop dat dit contact wordt hersteld.

Ik heb nu achter de rug van mijn vriend om een huis gekeken. Ik weet dat dit niet de manier is, maar ik ben ten eide raad en wil dit echt geregeld hebben voor de kleine er is. Ik wil niet dat ons kind straks met gescheiden ouders moet leven door mijn vervelende schoonmoeder..
Bovendien staan ze er nu ook op dat mijn paarden en mijn hond weg moeten en ik mijn baan op moet zeggen omdat we een kleine krijgen. Oppas is wel geregeld trouwens! En we wonen in een woonunit op het erf...

Waaaat serieus waar halen ze het lef vandaan. wat zijn er toch een vreselijke mensen

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-15 02:46

Ik heb nog even bij gelezen. Ik denk dat je gewoon zelf een woning moet gaan zoeken en als hij de ballen heeft volgt die je en anders heeft hij dat blijkbaar niet voor je over. Maar deze situatie kan echt niet voor jouw stress tijdens de zwangerschap. Kan je tijdelijk bij je ouders gaan zitten, het was afgesproken maar blijkbaar is dat niks waard. niet zoveel als jouw relatie met hem. Kies tijdens deze zwangerschap aub voor jezelf. Heel veel sterkte.

ajesca123

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-15 09:16

Om eerlijk te zijn is dit naar mijn mening toch iets dat je heel duidelijk aan moet geven bij je vriend.
Hij zal dit met zijn moeder moeten bespreken.
Mijn moeder woont ook bij ons op het erf en naar mijn idee ging dat altijd prima,ik was immers gewend mijn moeder om me heen te hebben dus nam heel naief aan dat mijn vriend het ook geen probleem vond.
Tot ik op den duur merkte dat hij het helemaal niet zo prettig vond als mijn moeder onaangekondigd binnen kwam lopen of zich met de paarden bezig hield (staan bij ons aan de achtertuin)

Ik heb hem dit toen op de man af gevraagd en daar kwam uit dat hij zich niet op zijn gemak voelde in zn eigen huis.
Hij wilde bij wijze van spreken in zn blote gat door het huis kunnen lopen zonder bang te zijn dat mn moeder binnen zou vallen.
Uiteindelijk begreep ik heel goed dat het voor hem allemaal niet zo normaal was , het is immers niet Zijn moeder.
Ben het gesprek met mijn moeder aangegaan en die had het net als ik ook gewoonweg helemaal niet in de gaten en toen hebben we de afspraak gemaakt dat als ze iets te vragen heeft of als ze langs wil komen, ze als hij thuis is gewoon even een belletje doet van te voren.
De afspraken heb ik zo nu en dan wel weer even moeten doorspreken met mijn moeder omdat door de gewoonte het soms vergeten werd het gaat immers ongemerkt.

Hiermee wil ik dus zeggen dat ik het echt zijn taak vindt dit met zijn moeder op te lossen.
Het kan best zijn dat hij het probleem helemaal niet zo ziet net zoals ik dat niet zag maar uiteindelijk moet het hem om jou gaan en om hoe jij je er bij voelt.
Als hij het er niet mee eens is dan moet hij je dat ook gewoon eerlijk zeggen.
Dan weet jij waar je staat en kun je zelf je keuze maken( accepteren of vertrekken)
En anders moet hij echt ballen tonen en zijn punt duidelijk maken richting zijn moeder.
Ik begrijp heel goed dat dit lastig is omdat hij financieel afhankelijk is van het bedrijf en als hij er voor kiest dat hij voor het bedrijf wil blijven gaan zul je ben ik bang niet anders kunnen dan de situatie accepteren zoals die is en je deur op slot draaien als zijn moeder niet bereid is te verranderen.

Succes met alles

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-15 23:20

Zij heeft maling aan jouw en ze vind jouw dus gewoon niks...en ach als jij weg gaat, zegt zij, "ik wist het wel, is helemaal niks die griet"....

Heb maling aan haar en doe je eigen ding...blijf vrolijk en houd het leuk met je vriend...zet hem er niet tussen en doe gewoon wat JIJ wil punt uit...met big smile...achterdeur op slot, koffie wanneer jij wil...eten wanneer je met je vriend dit afspreekt, alles met je kind wat jij wil en vraag je moeder war vaker, die wast dat varkentje wel op haar manier ;)

Paps als buffer er wat vaker tussen...met af en toe een opmerking van hem als ze zich weer er tussen moeit doet wonderen....bij dit soort vrouwen hebben mannen nl een hele grote invloed, als ze zich op hun plaats gezet voelen door een vent, moet jij eens zien... :D

MareVeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-15 14:14

@Tcm62 :') _/-\o_ _O- Haha geweldig jouw reactie, Ik had het niet beter kunnen verwoorden en denk dat dit idd de juiste oplossing is voor op de langere termijn!