Vertrouwensproblemen relatie

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-15 18:14

Weet je... Ik heb ook zo mijn issues en mijn vriendin óók maar ik help haar met heel veel liefde. Dat gaat over en weer...

Maar ik ben ook wel eens uit een relatie gestapt omdat ik de issues van de ander niet meer kon handelen. Dat had niks met mijn liefde voor haar te maken (hou nog steeds van haar maar nu op een andere manier) maar alles met de liefde voor mezelf.

Dus ja, ik kan me erin vinden dat je je eigen weg gaat als het teveel is. Maar heb dan ook het lef om je eigen weg te gaan. En blijf niet half hangen en de ander verder beschadigen.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-15 18:16

Als TS een partner heeft die dit niet aan kan of niet aan wil, of wellicht zelf aandachts-issues heeft, die "uitgewerkt" moeten worden door met dames op Internet te gaan zitten flirten (en dat verborgen houdt voor TS, om welke reden dan ook) hebben zij niets bij elkaar te zoeken. Dan is ook het vertrouwen en de oprechte liefde er kennelijk niet. Ook niet de wens om de ander gerust te stellen en zich geborgen te doen voelen. Uiteraard werkt dat beide kanten op.

Wie heeft er trouwens zelf géén issues? Ooit wel eens een "normaal" mens ontmoet?
Laatst bijgewerkt door terpentijn op 16-07-15 18:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-15 18:18

Amandavd schreef:
Dat iedereen zijn limiet heeft, oke, en dat niet iedereen alles aan/wil kan oke, maar naast alle 'ellende' die een partner met issues meebrengt zijn er ook de goede dingen, anders was je er nooit aan begonnen.

Was zij al in een depressie met daardoor versterkt wantrouwen toen ze aan hun relatie begonnen?

Stel je begint aan een relatie. Daar zit meer plus dan min in ja. Voor beiden!
Na slechts een jaar beiderzijds evenwichtig beetje meer dan minder krijgt de éne er ineens een BAK minnen bij ipv wat plussen.

Wat nu?
Er was een evenwicht. Waar is de plicht voor het accepteren van de bak aan ellende uit het verleden?
Kom op zeg het is geen relatie waarin na 23 jaar één van de partners in een rolstoel belandt!
Die vriend heeft alle recht van de wereld op kwali-tijd van leven.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-15 18:21

HC je lijkt wel een wiskundige, de plussen en minnen in een relatie optellen.... dat is geen relatie er op na houden, dat is berekenend opportunisme. En heeft zéker niets met het fenomeen liefde van doen.
Laatst bijgewerkt door terpentijn op 16-07-15 18:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-15 18:21

terpentijn schreef:
Als TS een partner heeft die dit niet aan kan of niet aan wil, of wellicht zelf aandachts-issues heeft, die "uitgewerkt" moeten worden door met dames op Internet te gaan zitten flirten (en dat verborgen houdt voor TS, om welke reden dan ook) hebben zij niets bij elkaar te zoeken. Dan is ook het vertrouwen en de oprechte liefde er kennelijk niet. Ook niet de wens om de ander gerust te stellen en zich geborgen te doen voelen. Uiteraard werkt dat beide kanten op.

Wie heeft er trouwens zelf géén issues? Ooit wel eens een "normaal" mens ontmoet?

Een onteressante combinatie van stellingen.

Imo ontkracht de tweede de eerste.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-15 18:22

Hc ontbreekt het daadwerkelijk aan welk inlevingsvermogen dan ook, zo ver wordt hier ieg duidelijk. Een zodanig door en door verrationaliseerde instelling is i.m.o. geen basis voor een liefdevolle relatie. En al helemaal niet als daar problemen van de ene of de andere partij bij komen kijken.

Drifter

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-15 18:28

Ik kan het deels wel met HC eens zijn, soms is iets heel rationeel bekijken juist goed, vooal als je het gebruikt om te zoeken waar dingen nou precies uit balans beginnen te raken.
Soms kan je door emotie alleen reageren, dan kan het juist heel goed zijn om eens stil te zijn en zo objectief mogelijk over de situatie na te denken.

Editje: Mijn man heeft sinds een paar jaar post traumatisch stress syndroom, in een vrij heftige mate. Als ik niet de ruimte en de tijd zou hebben om mijn eigen ding te doen, zou ik allang gillend gek zijn geworden.
Hij weet dit en moedigt dit dus alleen maar aan.
Elke relatie is geven en nemen.
Laatst bijgewerkt door Drifter op 16-07-15 18:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-15 18:29

Lente schreef:
Dus ja, ik kan me erin vinden dat je je eigen weg gaat als het teveel is. Maar heb dan ook het lef om je eigen weg te gaan. En blijf niet half hangen en de ander verder beschadigen.

Let wel; we lezen háár verhaal.
Heel wel mogelijk dat hij helemaal niets verkeerds doet en daar dan nóg verdachtmakingen over krijgt.
In dat geval beschadigt zij hém om in jouw termen te schrijven.
Moet dan volgens jou de ts weg om hem beschermen tgen haar depressie en vertrouwensproblem?

Ah wat ingewikkeld allemaal.
Blij dat ik :o? ben.
Oeps :o wás...

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-15 18:45

Ik heb alleen de eerste pagina gelezen maar wat een wantrouwen zeg! (niet alleen bij de TS)
Als mensen niet meer normaal met elkaar kunnen praten, kun je volgens mij beter maar stoppen met de relatie.
En in elkaars telefoon kijken om te zien of je/hij/zij wel te vertrouwen is?! 8)7 Als het zo erg is, stop er dan maar mee. Mijn vriendin mag altijd in mijn telefoon kijken maar omdat dat mag, doet ze het niet. En als ze het stiekem gaat doen omdat ze me niet vertrouwt, mag ze vertrekken! Ik wil geen relatie met iemand die me niet vertrouwt. Of die ik niet vertrouw.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-15 18:46

Vooral bij zijn met jezelf HC. Maar dat ben je al reuze, kennelijk.

Ik hoop dat TS dat ook kan, zónder de huidige "hem", want hoe je het ook draait of keert, in haar situatie en behoeften beschadigt het gedrag van haar vriend haar alleen maar méér, hoe ongewild ook wellicht. Het bevestigt uitsluitend haar onzekerheid en problematiek.

Mijns inziens kan TS hier beter een punt achter zetten, aangezien vriend totaal niet genegen lijkt zich in haar gevoelens te verdiepen ("Ja sorry dit komt door mijn piemel...?!?" WHAT?!?). Mooi gesmoes voor een vent die gewoon liever (al is het maar digitaal) zijn L.. achterna loopt en daarbij de emotionele behoeften en issues van zijn vaste vriendin met voeten treedt. En negeert.

Nogmaals: kies voor jezelf, TS, eerst zelf er weer bovenop komen. Met "hulp"van je huidige relatie gaat dat niet lukken. Dat drukt je juist extra op (en versterkt) je problematiek. Hoe pijn het ook doet, kap er mee, je zult zien dat doet niet méér pijn (al voelt dat aanvankelijk wel zo) maar minder. Je verdient beter dan deze twijfel en onzekerheid. Kom weer in je eigen kracht, zo'n energielek heb je echt niet nodig, alle energie heb je nodig om jezelf te helen.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-15 20:08

terpentijn schreef:
Mijns inziens kan TS hier beter een punt achter zetten, aangezien vriend totaal niet genegen lijkt zich in haar gevoelens te verdiepen ("Ja sorry dit komt door mijn piemel...?!?" WHAT?!?). Mooi gesmoes voor een vent die gewoon liever (al is het maar digitaal) zijn L.. achterna loopt en daarbij de emotionele behoeften en issues van zijn vaste vriendin met voeten treedt. En negeert..

Ok ja, dat is waar ook, Hormonen zijn alleen voor vrouwen een argument voor irrationeel gedrag.

Ja Terpentijn; sterk gekozen naam trouwens, ik zit lekker in mijn vel. Helemaal zoals hier de ts aangeraden wordt. Fijn he?!

Inderdaad SFLJ.
Ik heb het trouwens een stuk simpeler. Ik ben niet zo smart als smart phones dus in de telefoons van mijn lieven kijken is niet van toepassing en mijn telefoon is een stupid phone welke alleen kan telefoneren en ik maar een paar nummers in heb staan.
Chatten doe ik niet en het enige virtueel sociale medium waar ik op zat was Facebook, waarvan ik de account gedelete heb.
Ik praat het liefst met echte mensen in persoon. Is het échte sociale medium. Moesten mensen weer eens wat meer doen :D

Selina

Re: Vertrouwensproblemen relatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-15 23:23

Het verbaast me dat je de TS niet aanmoedigt om open te staan voor een open relatie.

Heb je nog met je vriend gesproken TS? Ik hoop niet dat het een heel naar gesprek is geweest.

Callisto04

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-15 23:34

Als je enkel kijkt naar wat een relatie met je lieven je oplevert en kost, continu een kostenbaten analyse maakt waarna bij een negatieve balans de vuilkar komt lijkt het mij logisch dat dit soort issues niet aan jou besteed zijn HC. Mij lijkt (ik kan mij vergissen natuurlijk) dat jij een eerder vriendschappelijke relatie hebt met de moeder van het grut en daar eerder zakelijk en rationeel bent, terwijl de passie elders gezocht wordt. Jouw keuze maar ik heb daar persoonlijk een ander idee over.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-15 23:43

Callisto04 schreef:
Als je enkel kijkt naar wat een relatie met je lieven je oplevert en kost, continu een kostenbaten analyse maakt waarna bij een negatieve balans de vuilkar komt lijkt het mij logisch dat dit soort issues niet aan jou besteed zijn HC.

Dat is bij iedereen zo Callisto04.
Wát er ook op de individuele weegschaal ligt, een relatie is alleen duurzaam levensvatbaar wanneer er op de lange termijn voor beiden een positief resultaat op de balans ligt.
Wanneer dit wat beter onderkend zou worden, waren ´duurzame´ relaties vast minder kort houdbaar en kenden ze minder (noodzaak tot) bedrog dan nu.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-15 23:44

Callisto04 schreef:
Als je enkel kijkt naar wat een relatie met je lieven je oplevert en kost, continu een kostenbaten analyse maakt waarna bij een negatieve balans de vuilkar komt lijkt het mij logisch dat dit soort issues niet aan jou besteed zijn HC. Mij lijkt (ik kan mij vergissen natuurlijk) dat jij een eerder vriendschappelijke relatie hebt met de moeder van het grut en daar eerder zakelijk en rationeel bent, terwijl de passie elders gezocht wordt. Jouw keuze maar ik heb daar persoonlijk een ander idee over.

Toch is af en toe analyseren niet onverstandig. Hier mee bedoel ik niet dat het aantal kusjes en knuffeltjes bijgehiuden moet worden.

Maar als men een relatie heeft investeerd men, geeft en krijgt men liefde, advies, hulp en vertrouwen.
Deze basisdingen moeten wel ongeveer gelijk opgaan. Anders komt daar onbegrip, wantrouwen en onredelijkheid uit voort.

Wat nu dus gaande is in de relatie van TS......

Callisto04

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-15 00:51

Hangt toch af van je ingesteldheid? Dat het voor beide positief zou moeten zijn, akkoord, maar wat voor jou min is kan voor mij plus zijn en vice versa. Gaat om je goed voelen samen, jij maakt er voor mij een egocentrische rekensom van, sorry. Elk zijn idee natuurlijk. Begrip voor iemands issues is geen min als die persoon de moeite waard is ook al kost dat moeite.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-15 01:07

Klopt. Het hangt inderdaad af van de instelling. Als ik nou een open relatie nastreef, en jij niet, dan krijgen wij: wantrouwen, onbegrip en onredelijkheid. Kortom: wij hebben dan geen basis. Wij passen daardoor niet bij elkaar. Dit is wat ik bij TS zie.
Niet door de open relatie overigens, dat was slechts een voorbeeld. Maar het onbegrip, wantrouwen en de onredelijkheid zijn wel degelijk aanwezig. Dan is de basis dus niet (meer) goed!

Als ik nou van ballet hou en jij van voetval is dat géén fundamenteel probleem. Jij een fijne zaterdag met je voetbal en ik met mijn ballet. Dan praten we 's avonds bij het eten wel bij. Is óók een andere instelling, maar die heeft geen invloed op de relatie als je maar begrip hebt voor elkaar en elkaar in vertrouwen de eigen 'dingen' laat doen.

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-15 01:31

rumay schreef:
Eerlijk! ik zou nog 1 gesprek met hem aangaan want blijkbaar wil/kan hij jou niet helpen met je vertrouwens probleem, komt daar niks uit dan zou ik toch de relatie verbreken waarom? Omdat dit zoveel energie en gemoedsrust kost dat je nooit aan je problemen kan werken. Ik snap dat je hem wil vast houden maar waarom? Hou je zoveel van hem of wil je dat hij de persoon is die jou van je vertrouwensprobleem afhelpt, ik zou voor mezelf kiezen en dan maar even niet happy en verdriet maar wel alle tijd en rust en ruimte om aan jezelf te werken want blijkbaar zijn er meer problemen waardoor je in therapie bent en niet kan werken.

En gun jezelf dan eens tijd om je niet meteen weer in een relatie te storten maar ga eerst eens genieten van alles wat je met vriendinnen ofzo kan doen.

ben ik het mee eens en daarbij als iemand echt te vertrouwen is dan helpt hij je ook echt en moet een relatie juist leuk en makkelijk zijn. sterkte

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-15 08:55

Hoe is het gegaan, TS? :)

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-15 09:20

franka75 schreef:
rumay schreef:
Eerlijk! ik zou nog 1 gesprek met hem aangaan want blijkbaar wil/kan hij jou niet helpen met je vertrouwens probleem, komt daar niks uit dan zou ik toch de relatie verbreken waarom? Omdat dit zoveel energie en gemoedsrust kost dat je nooit aan je problemen kan werken. Ik snap dat je hem wil vast houden maar waarom? Hou je zoveel van hem of wil je dat hij de persoon is die jou van je vertrouwensprobleem afhelpt, ik zou voor mezelf kiezen en dan maar even niet happy en verdriet maar wel alle tijd en rust en ruimte om aan jezelf te werken want blijkbaar zijn er meer problemen waardoor je in therapie bent en niet kan werken.

En gun jezelf dan eens tijd om je niet meteen weer in een relatie te storten maar ga eerst eens genieten van alles wat je met vriendinnen ofzo kan doen.

ben ik het mee eens en daarbij als iemand echt te vertrouwen is dan helpt hij je ook echt en moet een relatie juist leuk en makkelijk zijn. sterkte

Vind ik ook, en daarin is openheid heel belangrijk..hij zou juist jouw twijfels weg moeten halen ipv ze te versterken.
Ik heb dit ook mee gemaakt in een relatie, de jongen in kwestie was totaal niet open en eerlijk, hield van alles verborgen en verzweeg veel..waardoor mijn wantrouwen ook groeide..en achteraf was dat dus ook weer terecht ook. Er was geen "wij" gevoel en dat hoort er wel te zijn. Als ik dit weer voel aan komen in een relatie dan kap ik er direct mee.

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-15 10:10

Elisa2 schreef:
Vind ik ook, en daarin is openheid heel belangrijk..hij zou juist jouw twijfels weg moeten halen ipv ze te versterken.
Ik heb dit ook mee gemaakt in een relatie, de jongen in kwestie was totaal niet open en eerlijk, hield van alles verborgen en verzweeg veel..waardoor mijn wantrouwen ook groeide..en achteraf was dat dus ook weer terecht ook. Er was geen "wij" gevoel en dat hoort er wel te zijn. Als ik dit weer voel aan komen in een relatie dan kap ik er direct mee.

Lijkt wel of ik mezelf hoor praten...Ik had ook een jongen die totaal niet open was, niets wou vertellen, tien keer van verhaal veranderde..Iedere keer als ik het zo beu was dat zijn verhalen niet klopte met een uitleg kwam en belofte dat hij het nu zou vertellen, om later gewoon weer vijf keer het verhaal naar de "nu wel echte waarheid" te vertellen. Hij hield echt alles wantrouwig verborgen, terwijl hij bij mij zelfs lange tijd een paswoord voor mijn mails had...het ging zelfs zover dat ik zijn familie nauwelijks te zien kreeg, en nu ben ik daar zo wantrouwig op geworden dat ik mij afvraag of dat was omdat hij schrik had dat zij hun mond ergens over voorbij zouden praten, want als ik ze eens zag waren ze altijd heel vriendelijk en normaal tegen mij.

Maarja, zoals velen hier ook zeiden, je gaat je vriend toch niet tot op zijn sokken ondervragen en alles onderzoeken? Je moet hem toch ook een privé geven? Ik zou het zelf ook niet leuk vinden als mijn partner de hele tijd in mijn berichten en mails moest lezen. Niet omdat ik iets doe wat niet mag, maar omdat ik ondanks ik in een relatie zit ik toch ook een gevoel van nog een beetje eigen privacy wil hebben. Alleen achteraf gezien had het mij zoveel miserie gescheeld als ik vanaf het begin had geweten wat er allemaal voor mij achtergehouden werd.

Ik heb er nu geen relatie meer mee en tot de dag van vandaag ben ik nog altijd niet zeker wat hij in onze relatie heeft gelogen en wat echt was. Op financieel gebied, op gebied van relaties, ik heb zelfs een sterk vermoeden dat hij tijdens een deel van onze relatie gelogen heeft over zijn werk. Zelfs dat hij delen expres heeft gelogen als deel van een manipulatie om mij onder de duim te houden.

Ik heb het er heel moeilijk gehad. En ik ben absoluut geen niewsgierig persoon van nature. Maar juist zijn angstvallig geheimhouden van alle simpele dingen maakte mij gek.

Nu heb ik een vriend die wèl gewoon open is en mij betrekt, terwijl we zelfs niet eens zo lang samen zijn. Maar man, wat een zàligheid voor mijn gemoedsrust! Juist omdat ik met hem wel kan praten, heb ik geen wantrouwen en geen drang om dingen na te kijken. Als ik toevallig bij hem lig als zijn gsm gaat en hij kijkt, kan ik gerust meekijken. Ik voel me goed bij hem en heb daarbij ook geen enkele drang om zijn gsm noch zijn mail te checken. Terwijl ik wel bang was dat ik zo geworden zou zijn na mijn vorige ervaring. En dat is het gevoel dat je partner je moet geven. Hij moet je zo goed ondersteunen en jij hem, dat jullie geen alarmbellen voelen en jullie geen drang hebben om in mekaars privé te gaan neuzen. Als je vriend je die geruststelling niet kan of wil geven dan zit je gewoon niet in een goede relatie.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-15 10:14

Elisa2 schreef:

Twijfels in het hoofd van de ander kán je niet weghalen.
Let wel. we hebben het hier over een vertrouwensprobleem. Een probleem, wantrouwen. Dat is een behoorlijke aantasting van de integriteit van degene die niet verkeerd doet.
Begrip houdt niet in dat degene zonder probleem geen eigen persoon mag zijn.
Begrip houdt ook begrip in voor degene zonder probleem. Die wordt zonder reden gewantrouwd. Imo veel erger. Dit kan heel makkelijk tot overspel leíden. Tja en dan is het ´zie je wel´.

Een vertrouwensprobleem is echt heel vervelend.
Dat zit in het hoofd van degene die het probleem heeft en dáár moet het opgelost worden.
Juist uit liefde kan de ander proberen problemen te voorkomen en normaal kontakt te verbergen; wat niet weet wat niet deert.

Een lastig punt wat zeer negatief is voor beiden.

Caatje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-15 10:27

Huertcilla jij gebruikt dit topic wel heel erg om jouw eigen denkwijze aan anderen op te dringen...

TS: hoe is je gesprek gisteren gegaan?

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-15 10:28

HC: In deze week heb je met jouw denkwijze al een topic om zeep geholpen, laat dit topic dan alsjeblieft met rust....

Sunrise19

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-15 10:32

Je hebt van die mensen die alleen hun visie als waarheid zien helaas.. Inlevingsvermogen van een garnaal hebben :+

TS: Hoe is het gegaan?

Overigens had ik ook een vertrouwensprobleem, maar mijn man heeft mij nooit het gevoel gegeven dat ik hem moest wantrouwen. Hij wist dat ik dit had en heeft daar gewoon respect voor gehad.

Het voelt voor hem overigens niet als een verplichting, maar meer als iets dat normaal is..

Liefde is geven en ontvangen.. Niet NEMEN ;)