Hij leerd, reageerd, en wandeld?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Hij leerd, reageerd, en wandeld?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-15 14:11

Een goed steuntje voor dan en als is dat 'als' alleen gebruikt wordt als iets precies gelijk is aan het onderwerp.
- Ik heb dezelfde jas als mijn vriendin.
- Hij is even groot als zijn moeder.

En dan wordt in alle andere situaties gebruikt waarin iets niet gelijk is aan het onderwerp.
- Ik heb een andere jas dan mijn vriendin.
- Hij is groter dan zijn moeder.

Arc_En_Ciel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-15 14:12

Dani schreef:
Arc_En_Ciel schreef:
Het staat dom, ongeschoold en asociaal (ja, sorry, maar dat vind ik echt, behalve als je dyslexie hebt natuurlijk),

Weet je, ik bedenk me altijd maar dat ik nooit zeker weet of de poster net degene is die wél echt dyslexie heeft. En dat ongeschoold niet betekent dat iemand niks interessants te zeggen heeft. Ik neem dus wel altijd de moeite om het bericht te lezen en me niet te laten afleiden door de fouten, omdat ook minder elegante zinnen nog steeds een waardevolle boodschap kunnen bevatten. :) Ik vraag me wel altijd af hoe diegene dat oplost met sollicitatiebrieven of andere belangrijke teksten. Het lijkt me toch een fiks nadeel als je geen fatsoenlijke klachtenbrief op kunt stellen bijvoorbeeld, ik denk dat je dan toch minder kans van slagen hebt.

:j ben ik met je eens, maar ik merk wel dat ik de schrijver van een bericht met mooie, goedlopende zinnen serieuzer neem dan iemand die een bericht typt vol met spel- en grammaticafouten. Al is dat eigenlijk vooral voordat ik de inhoud van het bericht goed heb gelezen, want als dat bericht met heel veel spelfouten een veel nuttigere boodschap heeft, dan zie ik dat natuurlijk ook :P
Ik heb weleens gehoord van mensen dat ze sollicitatiebrieven met spelfouten gelijk in de prullenmand gooien :') dat zou ik dan weer niet doen, al ligt het wel aan de functie waarvoor iemand gezocht wordt. Voor een kassamedewerker is het schrijven van correcte brieven minder belangrijk dan voor een sales manager bijvoorbeeld.

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-15 14:26

Tsja en sommige mensen zijn gewoon beter in wiskunde dan in spelling. ;)

Ik snap t/d/dt (vooral die laatste) nog steeds niet. Dat wil niet zeggen dat ik dom, ongeschoold of asociaal ben. Ik vind het jammer dat mensen er op die manier naar kijken.

Vergelijk het maar met wiskunde. Er zijn gewoon altijd opgaven waarbij het kwartje gewoon niet wil vallen. Als iemand je het dan uitlegt kan je de logica er op zich nog wel van inzien maar zodra je het sommetje in een andere context zelf moet maken denk je :?

Alleen 'zie' ik het dan met wiskunde dan weer wel. Alleen met spelling dus niet, terwijl ik wel hoger opgeleid en belezen ben. Ik ben niet slecht in taal want ik spreek prima Nederlands, bijna accentloos C1 Engels en redelijk Duits en Spaans. Ook in die talen is spelling wel iets waar bij mij het kwartje gewoon niet wil vallen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-15 14:29

D/T/DT erger ik me trouwens niet echt aan.
Maar wel het 'me paard', 'wand', en de gewoon echt domme fouten... en dan nog niet eens zozeer als kinderen van 11 het doen, maar de volwassenen met deze schrijfstijl.
"Ik heb me paard even na de wei gebracht wand hij heb honger."

Arc_En_Ciel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-15 14:32

_Nelleke_ schreef:

Ik snap t/d/dt (vooral die laatste) nog steeds niet. Dat wil niet zeggen dat ik dom, ongeschoold of asociaal ben. Ik vind het jammer dat mensen er op die manier naar kijken.

Vergelijk het maar met wiskunde. Er zijn gewoon altijd opgaven waarbij het kwartje gewoon niet wil vallen. Als iemand je het dan uitlegt kan je de logica er op zich nog wel van inzien maar zodra je het sommetje in een andere context zelf moet maken denk je :?

Alleen 'zie' ik het dan met wiskunde dan weer wel. Alleen met spelling dus niet, terwijl ik wel hoger opgeleid en belezen ben. Ik ben niet slecht in taal want ik spreek prima Nederlands, bijna accentloos C1 Engels en redelijk Duits en Spaans. Ook in die talen is spelling wel iets waar bij mij het kwartje gewoon niet wil vallen.

Ik zeg ook niet dat jij dom, ongeschoold of asociaal bent, en die indruk heb ik ook niet van jou als ik je bericht zo lees omdat je gewoon goedlopende zinnen maakt zonder spelfouten. Die indruk heb ik wel bij iemand die 50 spelfouten maakt in een stukje tekst van 15 zinnen, en dat gevoel is gewoon persoonlijk. Dat wil niet zeggen dat diegene ook daadwerkelijk dom en asociaal is.

Tink89

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-15 14:35

_Nelleke_ schreef:

Dan nog vind ik dat een bepaalde basis erin hoort te zitten. Voor mij zijn t/dt/d-regels net zoiets als 2 + 2 = 4. Als je er minder goed in bent, moet je er meer tijd in steken, maar 'ik zie het niet', vind ik persoonlijk wel heel makkelijk. Iemand die slecht is in wiskunde, moet toch ook een gemiddelde berekenen of z'n wisselgeld checken?

Overigens ben ik redacteur bij een uitgeverij en is het mijn werk om dit soort fouten uit teksten te halen (naast een inhoudelijke check). Ik ben dus wel echt een taalnazi. Bij mijn vriend erger ik me vooral aan 'als ... zijnde'. Brrt! Dat is hartstikke dubbelop.

Corelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-15 14:40

KoudbloedKim schreef:
Een goed steuntje voor dan en als is dat 'als' alleen gebruikt wordt als iets precies gelijk is aan het onderwerp.

En dan wordt in alle andere situaties gebruikt waarin iets niet gelijk is aan het onderwerp.

Bijna goed! Ook bij "anders" gebruik je als. De uitleg hou je van me tegoed, daar ligt mijn kracht niet :o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-15 14:41

Corelli schreef:
[naam] schreef:

Bijna goed! Ook bij "anders" gebruik je als. De uitleg hou je van me tegoed, daar ligt mijn kracht niet :o
Haha, ben toch wel benieuwd. :))
Bedoel je het letterlijke woord anders? Dus hij is anders al? Want dat is anders dan.
Dus;
- Hij is anders dan de rest.
Niet:
- Hij is anders als de rest.

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-15 14:43

Ik voelde me ook niet persoonlijk aangevallen Arc_En_Ciel, en als ik mijn bericht kritisch nalees zie ik toch nog wel een paar schoonheidsfoutjes. (3e alinea, 2e zin: 2 keer het woord 'gewoon' en 4e alinea eerste en 2e zin beginnen beide met 'Alleen'.)

Wat ik alleen duidelijk probeer te maken is dat bepaalde dingen, zoals spelling, voor sommigen heel logisch lijken, terwijl het voor een ander veel minder logisch kan zijn. Dit hoeft niks te maken te hebben met desinteresse of luiheid, noch afkomst of scholing. Ik heb zelf gewoon minder talent in spelling, het ligt mij niet. Andere dingen liggen mij dan weer beter. Ik zou het alleen jammer vinden als er mensen zijn die mijn berichten niet serieus nemen omdat ik onbewust een d/t/dt-fout maak.

@ Tink89, dat is dan jouw gebrek. Jammer dat je niet kan of wil zien dat dingen die voor jou misschien simpel ogen, voor anderen niet altijd even makkelijk zijn. Voor jou is spelling net zo simpel als 2+2=4. Voor mij was mijn havo eindexamen wiskunde b1 + 2 net zo simpel als 2 + 2 = 4. Maar spelling was het niet en gaat het ook nooit worden.

mirriezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-15 14:49

Maar Nelleke, jij schrijft toch prima berichtjes? Met misschien een foutje hier en daar, hoort erbij.
Volgens mij gaat dit topic meer over de foutjes als: leerd, reageerd en wandeld. De grotere fouten, de fouten waarvan je je afvraagt waarom iemand ze uberhaupt maakt. Een d'tje of t'tje is begrijpelijk, maar niet in het geval van leerd.

Ik moet wel toegeven dat de topics waar interpunctie mist en dit soort fouten in staan, ik snel weer dicht klik.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-15 14:52

ik ben blij dat ik vroeger fanatieke ouderwetse leraren had, wij werden echt gedrild op alle regeltjes.
Een fenomeen wat me de laatste tijd opvalt, 'als' en 'of'. Ik zie het hier op Bokt ook wel eens, bijvoorbeeld: 'ik weet niet als ik daar vanavond tijd voor heb'. ????

Corelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-15 15:00

KoudbloedKim schreef:
Haha, ben toch wel benieuwd. :))
Bedoel je het letterlijke woord anders? Dus hij is anders al? Want dat is anders dan.
Dus;
- Hij is anders dan de rest.
Niet:
- Hij is anders als de rest.

https://onzetaal.nl/taaladvies/advies/dan-als

Na "andere" en "anders" gebruik je "dan" :) Ook bij vergrotingen of verkleiningen gebruik je "dan".

Edit: ik zie net dat dat mijn eerste berichtje naar jou totaal tegenspreekt.. Totaal verkeerd gelezen hahaha
Sorry voor de verwarring, het lijkt me beter als ik mijn warrige hoofd uit dit topic terugtrek :')
Laatst bijgewerkt door Corelli op 14-07-15 15:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Ygritte

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-15 15:02

Persoonlijk kan ik me er ook aan ergeren (vooral aan 'me paard' en soortgelijke fouten) maar sinds ik lessen Taalkunde (linguistics) heb gehad is dat wel minder geworden en kijk ik vooral meer naar patronen. Ik merk dat deze veranderingen in schrijftaal (maar ook in spreektaal) systematisch gebeuren ('me' als persoonlijk voornaamwoord wordt ook een bezittelijk voornaamwoord, terwijl soortgelijke veranderingen al in het Engels plaats hebben gevonden). In de lessen werd er ook uitgelegd dat taalveranderingen eigenlijk over elke generatie voorkomen, en dat je bijvoorbeeld heel veel kunt leren van oude (handgeschreven) brieven en verhalen over hoe mensen dingen uitspraken of hoe taal (langzaam) veranderde. Een voorbeeld; in Nederland is het verschil tussen 'hen' en 'hun' (de eerste oorspronkelijk na bepaalde voorzetsels en dus in een andere naamval, de tweede als lijdend voorwerp) al bijna volledig verdwenen, aangezien taal steeds meer zal versimpelen in gebruik. Wij hadden ook les in verschillende woordvolgorden die later veranderden - nu klinkt bijvoorbeeld een bepaalde zinsvolgorde ouderwets die voor onze grootouders nog heel normaal klonk.

Ik heb zelfs leerkrachten en mede-studenten die onderzoek doen naar taalveranderingen die nu gebeuren, en de taal die nu gebruikt wordt op bijvoorbeeld Whatsapp en Facebook. Ik vind het erg boeiend onderzoek. Taal is van de gebruikers, zeggen mijn leerkrachten, dus is taalpurist zijn als taalwetenschapper niet erg handig.

lshannah

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-15 15:04

Geen idee of het al aangegeven was, maar mag ik je presenteren uit de Dikke van Dale:

dys·lexie (de; v) 1stoornis waarbij je moeite hebt met lezen, schrijven en spellen; woordblindheid - See more at: http://vandale.nl/opzoeken?pattern=dysl ... aUHw7X4h4E

Het is dus géén dyslectie. Daar kan ik me dan aan ergeren; wanneer men begint te zeuren over spelling- en grammatica en dan vervolgens zelf een foutje maakt. Ik heb mezelf trouwens afgeleerd me te ergeren aan mensen die onze prachtige taal v.rn..k.n; het is verspilde moeite.

Maanoogje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-15 15:08

KoudbloedKim schreef:
D/T/DT erger ik me trouwens niet echt aan.
Maar wel het 'me paard', 'wand', en de gewoon echt domme fouten... en dan nog niet eens zozeer als kinderen van 11 het doen, maar de volwassenen met deze schrijfstijl.
"Ik heb me paard even na de wei gebracht wand hij heb honger."

Bij dat laatste moest ik toch even denken aan de Rotterdamse spreektaal. -:)
Maar ja, ik vind het alsnog vrij dom als mensen dat inderdaad als schrijftaal gaan gebruiken. (Afgezien van die 'Rotterdammerts be like' plaatjes op Facebook.)

Tink89

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-15 15:13

_Nelleke_ schreef:
@ Tink89, dat is dan jouw gebrek. Jammer dat je niet kan of wil zien dat dingen die voor jou misschien simpel ogen, voor anderen niet altijd even makkelijk zijn. Voor jou is spelling net zo simpel als 2+2=4. Voor mij was mijn havo eindexamen wiskunde b1 + 2 net zo simpel als 2 + 2 = 4. Maar spelling was het niet en gaat het ook nooit worden.

Je hebt mijn post niet helemaal geïnterpreteerd als ik hem bedoeld had. Ik bedoelde dat het net zo goed basiskennis is. Dat wil niet zeggen dat het even simpel is, maar wel dat ik vind dat iedereen (met uitzondering van de dyslecten onder ons) de moeite zou kunnen nemen om die zich die regels eigen te maken. Als ik een voor mij moeilijke som moet maken, google ik immers ook even of ik het wel goed doe. Ik vind het daarom van sommige mensen te gemakzuchtig om dat niet te doen als ze niet zeker weten of ze een woord goed spellen.

Overigens stoor ik me in de verste verte niet aan jouw posts. Ik vind ze keurig en overzichtelijk, zonder grote spelfouten. Dat vind ik dan weer niet van posts met 'me paard', 'na huis', 'groter als mij' en 'hij werdt'.

Conclusie: basiskennis is niet voor iedereen op alle gebieden simpel, maar als mensen wat meer moeite zouden nemen om het goed te doen, zou dat heel veel uitmaken.

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-15 15:16

Shadow0 schreef:
tiwi1969 schreef:
Overigens vind ik "me fiets" geen spreektaal, ook dan zeg je "mijn fiets" want die fiets is van mij.

Als je echt altijd 'mijn fiets' zegt komt dat vooral heel bezitterig over ben ik bang. :=

Maar meestal spreken mensen het onbenadrukt uit, en dan hangt het ergens tussen 'me fiets' en 'm'n fiets' in. (Met iets meer ennetjes als je wat verder naar het noorden / oosten komt, en duidelijk minder als je mensen hebben die met een sigaret in de mond praten :7 ) Ook is het afhankelijk van welke klank er op volgt.

M'n fiets is wel weer goed. M'n klinkt toch heel anders dan me.

Misschien komt mijn gevoeligheid voor taal bij mijn moeder vandaan. Een Amsterdamse schooljuf die in Apeldoorn is gaan wonen en daar de kinderen fatsoenlijk Nederlands bij moest brengen. Bij haar eigen kinderen heeft ze de taal erin gehamerd. ~~}> _-:(

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-15 16:48

Azmay schreef:
Het schoolsysteem is erg slecht, en hoe vaker je iets geschreven ziet worden hoe meer je zelf ook gaat twijfelen.

Dat is nogal een vingerwijzing!
Tot en met diploma middelbare school wordt er onwijs veel aandacht geschonken aan spelling. Mensen gebruiken echter veel swype,SMS en autocorrect. Korten woorden af of verbasteren deze. Mengen de Nederlandse taal met Engels, Spaans en wat al niet meer.
Is dat verloedering? Ik denk van niet. Taal is onderhevig aan tijd en andere invloeden, logisch dat mensen niet altijd juist de regels toepassen

Blue_Eyes
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-15 17:01

Nayomie schreef:
En het uw welbekende 'sowieso', om deze nog maar even niet te vergeten. :D

Het u welbekende. Doe dat maar zonder w. ;)

Akke_sSpring

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-15 17:07

Ik wilde het topic eigenlijk al niet openen vanwege de taalfouten in de titel. :D

Er werd ergens in het topic geschreven dat iedereen een soort basiskennis dient te hebben van taal en rekenen. Daar ben ik het wel mee eens maar ik heb inmiddels ook geleerd dat het niet zo eenvoudig is. Mijn zoon van 10 heeft ernstige dyslexie en een vermoeden van dyscalculie. Hij kan regeltjes aanleren maar het kost hem vreselijk veel moeite en energie. Automatiseren zit er voor hem niet/nauwelijks in. Dat betekent dat zijn basiskennis niet zo vanzelfsprekend is en we blij zijn met de goede dagen waarop hij de energie heeft om zijn aangeleerde regeltjes te vinden en toe te passen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-15 17:09

Blue_Eyes schreef:
Nayomie schreef:
En het uw welbekende 'sowieso', om deze nog maar even niet te vergeten. :D

Het u welbekende. Doe dat maar zonder w. ;)
Deze twijfel ik over! Volgens mij kan het allebei. :j
Vervang het maar eens door jou(w), kan ook allebei.

Met een W erachter is de 'sowieso' echt van jouw zeg maar. :+
Lastig uit te leggen.
Of zou het woordje 'het' dan weg moeten?

Tink89

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-15 17:11

Ik zei dat, maar maakte ook meteen de uitzondering voor mensen met dyslexie is discalculie :)

En hierboven moet 'uw' inderdaad zonder w. Het is 'aan u welbekende' en niet 'van u welbekende'. En Tineke: van jou is natuurlijk zonder w ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-15 17:12

Ik dacht trouwens dat mensen met Dyslexie ook 'gewone' woorden verkeerd schreven.
Dus niet alleen D/DT foutjes, maar ook bijvoorbeeld letters in een woord omdraaien of is dat alleen met lezen?
Of ben ik in de war met een andere 'aandoening'?

Jatoby

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-15 17:13

U(w), als je een w erachter schrijft, dan betekent het bezittelijk :)

Felicxa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-15 17:20

KoudbloedKim schreef:
Ik dacht trouwens dat mensen met Dyslexie ook 'gewone' woorden verkeerd schreven.
Dus niet alleen D/DT foutjes, maar ook bijvoorbeeld letters in een woord omdraaien of is dat alleen met lezen?
Of ben ik in de war met een andere 'aandoening'?

Dylexie is volgens mij ook spelfouten niet opmerken en moeite me lezen. Maar er zijn ook vrij veel varaties (wel goed lezen maar moeite met spellen of omgekeerd) maar pin me er niet op vast.