Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek
Dani schreef:Arc_En_Ciel schreef:Het staat dom, ongeschoold en asociaal (ja, sorry, maar dat vind ik echt, behalve als je dyslexie hebt natuurlijk),
Weet je, ik bedenk me altijd maar dat ik nooit zeker weet of de poster net degene is die wél echt dyslexie heeft. En dat ongeschoold niet betekent dat iemand niks interessants te zeggen heeft. Ik neem dus wel altijd de moeite om het bericht te lezen en me niet te laten afleiden door de fouten, omdat ook minder elegante zinnen nog steeds een waardevolle boodschap kunnen bevatten.Ik vraag me wel altijd af hoe diegene dat oplost met sollicitatiebrieven of andere belangrijke teksten. Het lijkt me toch een fiks nadeel als je geen fatsoenlijke klachtenbrief op kunt stellen bijvoorbeeld, ik denk dat je dan toch minder kans van slagen hebt.
ben ik met je eens, maar ik merk wel dat ik de schrijver van een bericht met mooie, goedlopende zinnen serieuzer neem dan iemand die een bericht typt vol met spel- en grammaticafouten. Al is dat eigenlijk vooral voordat ik de inhoud van het bericht goed heb gelezen, want als dat bericht met heel veel spelfouten een veel nuttigere boodschap heeft, dan zie ik dat natuurlijk ook
dat zou ik dan weer niet doen, al ligt het wel aan de functie waarvoor iemand gezocht wordt. Voor een kassamedewerker is het schrijven van correcte brieven minder belangrijk dan voor een sales manager bijvoorbeeld. 
_Nelleke_ schreef:Tsja en sommige mensen zijn gewoon beter in wiskunde dan in spelling.
Ik snap t/d/dt (vooral die laatste) nog steeds niet. Dat wil niet zeggen dat ik dom, ongeschoold of asociaal ben. Ik vind het jammer dat mensen er op die manier naar kijken.
Vergelijk het maar met wiskunde. Er zijn gewoon altijd opgaven waarbij het kwartje gewoon niet wil vallen. Als iemand je het dan uitlegt kan je de logica er op zich nog wel van inzien maar zodra je het sommetje in een andere context zelf moet maken denk je![]()
Alleen 'zie' ik het dan met wiskunde dan weer wel. Alleen met spelling dus niet, terwijl ik wel hoger opgeleid en belezen ben. Ik ben niet slecht in taal want ik spreek prima Nederlands, bijna accentloos C1 Engels en redelijk Duits en Spaans. Ook in die talen is spelling wel iets waar bij mij het kwartje gewoon niet wil vallen.
_Nelleke_ schreef:Tsja en sommige mensen zijn gewoon beter in wiskunde dan in spelling.
Ik snap t/d/dt (vooral die laatste) nog steeds niet. Dat wil niet zeggen dat ik dom, ongeschoold of asociaal ben. Ik vind het jammer dat mensen er op die manier naar kijken.
Vergelijk het maar met wiskunde. Er zijn gewoon altijd opgaven waarbij het kwartje gewoon niet wil vallen. Als iemand je het dan uitlegt kan je de logica er op zich nog wel van inzien maar zodra je het sommetje in een andere context zelf moet maken denk je![]()
Alleen 'zie' ik het dan met wiskunde dan weer wel. Alleen met spelling dus niet, terwijl ik wel hoger opgeleid en belezen ben. Ik ben niet slecht in taal want ik spreek prima Nederlands, bijna accentloos C1 Engels en redelijk Duits en Spaans. Ook in die talen is spelling wel iets waar bij mij het kwartje gewoon niet wil vallen.

KoudbloedKim schreef:Een goed steuntje voor dan en als is dat 'als' alleen gebruikt wordt als iets precies gelijk is aan het onderwerp.
- Ik heb dezelfde jas als mijn vriendin.
- Hij is even groot als zijn moeder.
En dan wordt in alle andere situaties gebruikt waarin iets niet gelijk is aan het onderwerp.
- Ik heb een andere jas dan mijn vriendin.
- Hij is groter dan zijn moeder.
Corelli schreef:Haha, ben toch wel benieuwd.[naam] schreef:Een goed steuntje voor dan en als is dat 'als' alleen gebruikt wordt als iets precies gelijk is aan het onderwerp.
- Ik heb dezelfde jas als mijn vriendin.
- Hij is even groot als zijn moeder.
En dan wordt in alle andere situaties gebruikt waarin iets niet gelijk is aan het onderwerp.
- Ik heb een andere jas dan mijn vriendin.
- Hij is groter dan zijn moeder.
Bijna goed! Ook bij "anders" gebruik je als. De uitleg hou je van me tegoed, daar ligt mijn kracht niet

KoudbloedKim schreef:Haha, ben toch wel benieuwd.
Bedoel je het letterlijke woord anders? Dus hij is anders al? Want dat is anders dan.
Dus;
- Hij is anders dan de rest.
Niet:
- Hij is anders als de rest.
Ook bij vergrotingen of verkleiningen gebruik je "dan".
KoudbloedKim schreef:D/T/DT erger ik me trouwens niet echt aan.
Maar wel het 'me paard', 'wand', en de gewoon echt domme fouten... en dan nog niet eens zozeer als kinderen van 11 het doen, maar de volwassenen met deze schrijfstijl.
"Ik heb me paard even na de wei gebracht wand hij heb honger."
_Nelleke_ schreef:@ Tink89, dat is dan jouw gebrek. Jammer dat je niet kan of wil zien dat dingen die voor jou misschien simpel ogen, voor anderen niet altijd even makkelijk zijn. Voor jou is spelling net zo simpel als 2+2=4. Voor mij was mijn havo eindexamen wiskunde b1 + 2 net zo simpel als 2 + 2 = 4. Maar spelling was het niet en gaat het ook nooit worden.
Shadow0 schreef:tiwi1969 schreef:Overigens vind ik "me fiets" geen spreektaal, ook dan zeg je "mijn fiets" want die fiets is van mij.
Als je echt altijd 'mijn fiets' zegt komt dat vooral heel bezitterig over ben ik bang.![]()
Maar meestal spreken mensen het onbenadrukt uit, en dan hangt het ergens tussen 'me fiets' en 'm'n fiets' in. (Met iets meer ennetjes als je wat verder naar het noorden / oosten komt, en duidelijk minder als je mensen hebben die met een sigaret in de mond praten) Ook is het afhankelijk van welke klank er op volgt.
Azmay schreef:Het schoolsysteem is erg slecht, en hoe vaker je iets geschreven ziet worden hoe meer je zelf ook gaat twijfelen.
Blue_Eyes schreef:Deze twijfel ik over! Volgens mij kan het allebei.Nayomie schreef:En het uw welbekende 'sowieso', om deze nog maar even niet te vergeten.
Het u welbekende. Doe dat maar zonder w.

KoudbloedKim schreef:Ik dacht trouwens dat mensen met Dyslexie ook 'gewone' woorden verkeerd schreven.
Dus niet alleen D/DT foutjes, maar ook bijvoorbeeld letters in een woord omdraaien of is dat alleen met lezen?
Of ben ik in de war met een andere 'aandoening'?