En snel geraakte mensen heb je nou eenmaal, helemaal als er net zoiets heftigs is gebeurd als een miskraam. De vraag is of je je daaraan wilt proberen aan te passen of niet
Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek
Shadow0 schreef:Cer schreef:En er zijn inderdaad mensen met het empathisch vermogen van een ui, so be it.
Ik krijg de indruk dat de mensen met weinig empathisch vermogen het ook wel makkelijk vinden en geen zin hebben om er iets aan te veranderen. Ik lees erg veel reacties over hoe het ok is om door te gaan met iets waarvan je best kunt weten dat de kans groot is dat het kwetsend is. Dat is bewust respectloos, en dat vind ik dus niet ok. Dan zijn het ook geen goede intenties meer, lijkt mij, want diegene heeft helemaal niet de intentie om daar zelf een beetje moeite in te stoppen.

Sammie schreef:We moeten allemaal empathie tonen voor een ander, iemand die eerlijk aangeeft daar moeite mee te hebben die heeft er volgens jou geen zin in om het te veranderen, want die persoon vind het wel makkelijk zo.
Citaat:Dat is alsof je tegen een autist zegt dat ie ff normaal moet doen (alleen ja.. wat is normaal en hoe doe je dat?).

maar dat is niet wat ik zeg. Ik zeg nergens moet, alleen dat het ook een optie is om het te relativeren.Citaat:maar moet kunnen relativeren etc,
Citaat:Dat is alsof je tegen een autist zegt dat ie ff normaal moet doen (alleen ja.. wat is normaal en hoe doe je dat?).
Citaat:(Andere dingen... nee. Ik geloof niet dat ik ooit nog open zou kunnen staan voor werkelijk contact met iemand die op zo'n moment zegt dat het de straf van god is. Die mensen zou ik altijd op afstand blijven houden en niet vertrouwen in de buurt van onderwerpen die mij raken.)
biancatjuh27 schreef:allereerst gefeliciteerd met je zwangerschap. Geniet ervan.
Ik heb een jaar of 7 terug een miskraam gehad en mijn toenmalige beste vriendin heeft mij toen het meeste pijn gedaan door te vertellen dat haar zwangerschap zo ontzettend goed verliep. En daar mij bijna dagelijks van op de hoogte hield.
Niet lang daarna ging de relatie met de jongen van wie ik toen zwanger was over en kreeg ik ook ruzie met die "vriendin"

vuurneon schreef:biancatjuh27 schreef:allereerst gefeliciteerd met je zwangerschap. Geniet ervan.
Ik heb een jaar of 7 terug een miskraam gehad en mijn toenmalige beste vriendin heeft mij toen het meeste pijn gedaan door te vertellen dat haar zwangerschap zo ontzettend goed verliep. En daar mij bijna dagelijks van op de hoogte hield.
Niet lang daarna ging de relatie met de jongen van wie ik toen zwanger was over en kreeg ik ook ruzie met die "vriendin"
heb je dat wel gezegd tegen die vriendin?
Sizzle schreef:hadow: vragen hoe iemand zich voelt schijnt echter ook niet acceptabel te zijn
Dan krijgt je in sommige gevallen een kwade: hoe denk je dat ik me voel, verdorie!
vuurneon schreef:Maar welke steun zou ik eruit moeten halen als iemand komt verkondigen dat het een straf van God is![]()
Dat vind ik geen blijk van medeleven maar een flink oordeel...

vuurneon schreef:Maar welke steun zou ik eruit moeten halen als iemand komt verkondigen dat het een straf van God is![]()
Dat vind ik geen blijk van medeleven maar een flink oordeel...
Sizzle schreef:hadow: vragen hoe iemand zich voelt schijnt echter ook niet acceptabel te zijn
Dan krijgt je in sommige gevallen een kwade: hoe denk je dat ik me voel, verdorie!

Ik snap het wel.. Maar ik zou er ook niet gelukkig van worden.
Of: wat erg voor je (tenzij iemand geen kinderen wilde maar dan vertellen ze het al op een andere manier denk ik) LadyKantje schreef:Maar het is voor iedereen ongemakkelijk en om nog meer op eieren te lopen dan je al doet omdat je wellicht iets verkeerds zegt, dat maak de sfeer er niet beter op.
Citaat:En nu ben ik gewoon oprecht benieuwd. Wat zou je dan WEL graag willen horen in zo'n situatie? Wat kun je naast "ik weet niet wat ik moet zeggen" eventueel ook zeggen?
Danique schreef:Ik denk dat ik niet zo goed zou weten wat ik zou moeten zeggen, maar ik zie hier allemaal uitspraken die niet geaccepteerd worden. Wat zouden jullie dan WEL willen horen van anderen als dit je overkwam? Wat is WEL goed om te zeggen en waar zouden jullie WEL steun aan hebben? Want verder dan 'jeetje, erg zeg, sterkte' kom ik niet hoor.