De meest 'briljante' dooddoeners bij een miskraam

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Togechick

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 12:54

Natuurlijk zegt iedereen wel eens iets wat er niet zo lekker uitkomt als bedoeld! Maar dan zeg ik er zelf meestal achteraan: Oh sorry, dit komt er anders uit dan hoe ik het in mijn hoofd had. Dan laat je in ieder geval zien dat je probeert om niet lomp uit de hoek te komen :=
En snel geraakte mensen heb je nou eenmaal, helemaal als er net zoiets heftigs is gebeurd als een miskraam. De vraag is of je je daaraan wilt proberen aan te passen of niet

bakkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 12:55

Shadow0 schreef:
Cer schreef:
En er zijn inderdaad mensen met het empathisch vermogen van een ui, so be it.

Ik krijg de indruk dat de mensen met weinig empathisch vermogen het ook wel makkelijk vinden en geen zin hebben om er iets aan te veranderen. Ik lees erg veel reacties over hoe het ok is om door te gaan met iets waarvan je best kunt weten dat de kans groot is dat het kwetsend is. Dat is bewust respectloos, en dat vind ik dus niet ok. Dan zijn het ook geen goede intenties meer, lijkt mij, want diegene heeft helemaal niet de intentie om daar zelf een beetje moeite in te stoppen.

*Ui meldt zich* :+
Of nuja, het zal vast wel niet zo dramatisch zijn, maar ik heb inderdaad best moeite met de emoties en/of bui van een ander inschatten. Dat wil niet zeggen dat ik het niet probeer of niet zou willen, en al heb ik het meestal juist (oef), af en toe zit ik er ook wel eens naast. En dat wordt dan inderdaad vaak geïnterpreteerd als bewust kwetsen, want als je rekening "wil" houden met iemand, dan hoort dat blijkbaar per definitie altijd 100% correct en efficiënt te lukken. Is dat niet zo, dan wil je het niet en ben je de botte lompe hork -O-

Los daarvan, de meeste opmerkingen die hier als voorbeeld gegeven worden, die kunnen gewoon echt niet, klaar. Er zijn twijfelgevallen die bij de ene goed zouden vallen, en bij de andere dan weer totaal niet, maar daarom is inderdaad de bedoeling nog niet verkeerd...

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 12:57

Zo heeft trouwens een vriendin van mij ooit voor een serieuze ruzie gezorgd op haar eerste werkdag omdat ze wat onhandig in de woordkeuze was en de nieuwe baas ook.
Ze had op de ochtend van de eerste dag uitgevonden dat ze zwanger was. Omdat ze haar nieuwe werkgever niet wilde belazeren heeft ze het direct gezegd en daarbij vermeld: ik zou het ook begrijpen als we het contract nu toch niet door laten gaan hoor.
De baas volledig door het lint omdat zei dat zag als aanname dat ze tegen zwangere werknemers was :+

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 13:08

Sammie schreef:
We moeten allemaal empathie tonen voor een ander, iemand die eerlijk aangeeft daar moeite mee te hebben die heeft er volgens jou geen zin in om het te veranderen, want die persoon vind het wel makkelijk zo.

Nee, dat is een verkeerde interpretatie. Ik heb er alle begrip voor als mensen het (nog) niet kunnen maar aangeven het anders te willen doen. Maar er worden ook een aantal argumenten gegeven waarom het toch niet kan, waarom je heet niet zou willen, waarom die ander (de persoon met de miskraam) maar moet kunnen relativeren etc, en dan worden al die zaken buiten de persoon gelegd. En dat is naar mijn mening dus niet ok.

Citaat:
Dat is alsof je tegen een autist zegt dat ie ff normaal moet doen (alleen ja.. wat is normaal en hoe doe je dat?).

Op zich een goed voorbeeld.

Ik zou er geen moeite mee hebben om een deel van iemands gedrag te begrijpen en relativeren met 'hij heeft autisme.' Maar als je wel degelijk een aantal dingen aangeeft, en de ander daarop reageert met 'niet nodig, niet mogelijk, en de ander moet maar rekening met mij houden want ik heb autisme' dan wordt het verhaal toch anders.

Maar bovendien: ik vind niet dat je hier feilloos de ander in moet kunnen schatten, maar dat je niet moet invullen voor de ander. En da's alweer een hele andere strategie, die eigenlijk veel makkelijker is. Luisteren en vragen ipv stellen en invullen. Ook die circle theory vind ik erg nuttig. En dat zijn dingen die je juist ook aan mensen met autisme wel uit zou kunnen leggen omdat ze cognitief te begrijpen zijn, en redelijk in te oefenen, en betrekkelijk weinig feilloze intuitie vereisen.

Overigens zou ik sommige dingen best kunnen begrijpen als 'niet zo handig'. (Andere dingen... nee. Ik geloof niet dat ik ooit nog open zou kunnen staan voor werkelijk contact met iemand die op zo'n moment zegt dat het de straf van god is. Die mensen zou ik altijd op afstand blijven houden en niet vertrouwen in de buurt van onderwerpen die mij raken.)

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 13:27

Ik zeg altijd van mezelf dat ik een EQ heb van -10, maar mijn omgeving is het daar niet mee eens. Die zijn blij met iemand die in lastige tijden kan relativeren. Jij vind per definitie dat je 1 bepaalde manier hebt om medeleven te tonen en dat iemand die dat niet doet, zich niet aan wil passen. Dat vind ik nogal kort door de bocht.

En ik weet niet of dit naar mijn post verwijst:
Citaat:
maar moet kunnen relativeren etc,
maar dat is niet wat ik zeg. Ik zeg nergens moet, alleen dat het ook een optie is om het te relativeren.

Citaat:
Dat is alsof je tegen een autist zegt dat ie ff normaal moet doen (alleen ja.. wat is normaal en hoe doe je dat?).

Laten we mensen die anders denken over empathie nou niet meteen een sticker geven. Ik vind bijvoorbeeld sommige mensen veel te gevoelig en te weekhartig.. ga ik ze toch niet vergelijken met autisten?

Citaat:
(Andere dingen... nee. Ik geloof niet dat ik ooit nog open zou kunnen staan voor werkelijk contact met iemand die op zo'n moment zegt dat het de straf van god is. Die mensen zou ik altijd op afstand blijven houden en niet vertrouwen in de buurt van onderwerpen die mij raken.)

Terwijl dat voor die mensen een heel werkelijk ding is.. je kan je dan misschien niet inleven in de belevingswereld van gelovigen? Buiten dat het ook nog eens een steun kan zijn, op die manier geloven..

vuurneon

Re: De meest 'briljante' dooddoeners bij een miskraam

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 13:38

Maar welke steun zou ik eruit moeten halen als iemand komt verkondigen dat het een straf van God is :?
Dat vind ik geen blijk van medeleven maar een flink oordeel...

biancatjuh27

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 13:42

allereerst gefeliciteerd met je zwangerschap. Geniet ervan.

Ik heb een jaar of 7 terug een miskraam gehad en mijn toenmalige beste vriendin heeft mij toen het meeste pijn gedaan door te vertellen dat haar zwangerschap zo ontzettend goed verliep. En daar mij bijna dagelijks van op de hoogte hield.
Niet lang daarna ging de relatie met de jongen van wie ik toen zwanger was over en kreeg ik ook ruzie met die "vriendin"

Gelukkig heb ik nu een heel lief en vrolijk dochtertje van 6 maanden met mijn man

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 13:43

biancatjuh27 schreef:

Ik heb een jaar of 7 terug een miskraam gehad en mijn toenmalige beste vriendin heeft mij toen het meeste pijn gedaan door te vertellen dat haar zwangerschap zo ontzettend goed verliep. En daar mij bijna dagelijks van op de hoogte hield.
Niet lang daarna ging de relatie met de jongen van wie ik toen zwanger was over en kreeg ik ook ruzie met die "vriendin"

heb je dat wel gezegd tegen die vriendin?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 13:47

hadow: vragen hoe iemand zich voelt schijnt echter ook niet acceptabel te zijn :n

Dan krijgt je in sommige gevallen een kwade: hoe denk je dat ik me voel, verdorie!

biancatjuh27

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 13:48

vuurneon schreef:
biancatjuh27 schreef:

heb je dat wel gezegd tegen die vriendin?

Ja, ik heb het haar toen wel duidelijk gemaakt dat ik het heel fijn voor haar vond dat ze zwanger is en dat het allemaal goed ging. Maar dat het voor mij behoorlijk pijnlijk was om dat elke dag te moeten horen omdat ik net die miskraam had gehad. Waar ze overigens vanaf wist vanaf het moment dat het gebeurt was.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 13:49

Dat is inderdaad heel rot zeg! Bah...

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 13:50

Sizzle schreef:
hadow: vragen hoe iemand zich voelt schijnt echter ook niet acceptabel te zijn :n

Dan krijgt je in sommige gevallen een kwade: hoe denk je dat ik me voel, verdorie!

Maar dat ligt dan niet aan jezelf en je kan jezelf dan niets kwalijk nemen. En de ander kan er dan ook even niets aan doen dat hij/zij zelf bot reageert.

Togechick

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 13:51

vuurneon schreef:
Maar welke steun zou ik eruit moeten halen als iemand komt verkondigen dat het een straf van God is :?

Daar wil ik wel even op reageren, ik ben zelf een tijd echt heel streng christelijk en gelovig geweest. Wat ik nu nog steeds het allerergst mis van die periode is het gevoel dat wat er ook gebeurt, er altijd iemand is die er een plan achter heeft. Dat gaf me in die tijd ontzettend veel steun en vertrouwen, wat er ook voor ellende gebeurde, het was altijd de bedoeling en zou altijd tot een groter en beter doel leiden.

Nou is dat met een "straf van God" heel lastig, zelf heb ik daar altijd minder mee gehad maar ik denk dat dat op dezelfde manier steunend zou kunnen zijn voor mensen die daarin geloven. Voor een niet-gelovige is het heel erg naar om te horen dat het dan dus "je eigen schuld" is geweest, als gelovige kun je het ook zien als dat het de bedoeling was, omdat God wist dat het voor het kindje, voor jou, voor wat dan ook beter is als het niet geboren wordt. En wellicht dat het uiteindelijk ook voor jezelf beter is als je eerst een les leert: God is alwetend dus weet ook wat voor ellende je op je hals haalt als je dat lesje niet eerst hebt geleerd. Dat kan berusting geven, dat het uiteindelijk ergens goed voor is, want degene die alles "regelt" heeft uiteindelijk het beste met je voor.

Dit is trouwens puur om te proberen uit te leggen hoe het voor iemand steunend zou kunnen zijn , ik vind het ook ontzettend grof om dit te zeggen tegen iemand waarvan je weet dat die er geen boodschap aan heeft omdat die anders (of niet) in het geloof staat. En dan moet je het ook nog prettig vinden om controle uit handen te geven, wil je dit als steunend ervaren. Maar voor iemand die dit al zijn hele leven heel erg gelooft is het misschien net zo moeilijk te begrijpen dat iemand anders dit niet steunend vindt als voor ons om te begrijpen dat hij dit wel steunend vindt.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 13:51

vuurneon schreef:

Ja maar dat werkt in hun belevingswereld zo. Nu vind ik 'straf van god' ook wel een tikkeltje kort door de bocht, maar 'je kindje is bij God' of 'God heeft t zo gewild' hoor je wel vaker. IK persoonlijk denk dat God dat helemaal niet wil, maar ik hang dan ook geen godsdienst aan.

En Biancatjuh27, dat is ook heel naar. De vraag is of dat idd wel zo'n handige vriendin was... maar goed, je ziet haar nu toch niet meer.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 14:00

Maar juist vanuit het geloof zult gij niet oordelen en dus is het niet aan de mens om te bepalen of het een straf van God is. Daarnaast is het gewoon ronduit bot om te verkondigen aan iemand die net een dierbare is verloren... Zit weinig opbeurend of medelevend aan die boodschap dat dit je straf is als je met een wijzende vinger gaat staan. Heb uw naasten lief is dan opeens ver weg.

Prima dat iemand zegt dat ie voor mij zal bidden om kracht, dat vind ik symphatiek en ook steunend bedoeld. Als je graag de Here erbij wilt betrekken, kan dat ook op daadwerkelijk op een aardigere manier.

Togechick

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 14:07

Dat is voor jou/ de meeste mensen heel logisch, maar voor iemand die anders in het geloof staat dus niet. Als deze boodschap voor jezelf steunend zou zijn, is het juist een teken van naastenliefde dat je iemand anders probeert te steunen met een opmerking waar je jezelf beter door zou voelen.

Daarbij: veel mensen die in een straffende God geloven, geloven dat in feite iedereen straf verdient (iedereen is zondig, je probeert het tijdens je leven iets beter te maken maar in principe heeft iedereen wel iets waardoor hij gestraft zou kunnen worden). Dat is ook een heel andere instelling dan sommige andere stromingen waarin ze juist geloven in een liefhebbende God die blij is met je, wat je ook doet (want je bent al vergeven). Als je gelooft dat iedereen zondig is, is het ook minder erg om tegen een ander te zeggen dat iets een straf van God is, want iedereen verdient straf van God!

Maar nogmaals: ik ben het met je eens dat je dit niet zegt tegen iemand waarvan je niet 100% zeker weet dat hij dezelfde geloofsovertuiging aanhangt. En in het specifieke geval waar het voorbeeld uit kwam, kan het ook best zijn dat het helemaal niet aardig bedoelt was, maar je vroeg hoe het in theorie steunend bedoeld zou kunnen zijn en dat probeer ik aan te stippen :o

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 14:11

Sizzle schreef:

Dat vind ik inderdaad echt een situatie waarin je kunt zeggen dat het wel van twee kanten moet komen en waarbij ik denk dat het terecht is dat je ook van de ander iets kunt verwachten in de communicatie. Ik vind dat zo'n vraag niet afgesnauwd moet worden. Voor mij is zo'n vraag dan ook echt van totaal andere orde dan advies geven over hoe iemand zich zou moeten voelen.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 14:12

maar ja dat is nu net het punt, wordt vanuit dat perspectief dan te snel tegen een buitenstaander gezegd en dat kan natuurlijk echt niet. Diegene in dit topic die ermee kwam bv... Het is niet aan een ander om dat te bepalen voor diegene. Wie ben jij (algemeen bedoeld) om het als straf van god durft te zien? T is niet aan de ander om dat te zeggen. Als het vanuit de ouder(s) zelf komt, ander verhaal. Maar t is niet aan de rest om dat oordeel erover te geven. En al helemaal niet als je diegene niet goed kent of weet dat ie er niets mee doet. T is nou geen neutrale steunbetuiging :=

Overigens met mijn beste inzicht snap ik nog de steunende factor ervan niet, echt niet. Daar stopt mijn inzichtelijk vermogen en is ik ben ook vroom opgevoed.

Togechick

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 14:16

Ja, dat met het straffende heb ik ook altijd moeilijk gevonden, ook in mijn meest gelovige tijd kon ik me meer vinden in de liefhebbende en niet-oordelende God :+ Ik snap het wel.. Maar ik zou er ook niet gelukkig van worden.
Ik denk dat het punt van Shadow daarom wel goed is als je wilt proberen steunend te zijn: eerst eens polsen hoe iemand anders erin staat. En dan daarop steunend proberen te reageren ipv voor een ander in te vullen wat die ander prettig zou moeten vinden.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 14:16

En t is altijd veilig om neutraal 'sterkte' te zeggen wat dat betreft.

Togechick

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 14:18

Ja, die doet het altijd goed :') Of: wat erg voor je (tenzij iemand geen kinderen wilde maar dan vertellen ze het al op een andere manier denk ik)

LadyKantje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 14:38

Een miskraam is niet leuk, en ronduit verdrietig. Zoiets wens je niemand toe.
Maar ik vind wel dat er tegenwoordig erg op de tenen gelopen wordt. Stel je voor dat je iemand voor de kop stoot met je goed bedoelde adviezen, beterschapswensen, of het toewensen van sterkte.
Natuurlijk kan niemand goed relativeren wanneer die verdrietig is, en daar zal ik ook nooit iemand op aan kijken. Maar als je iemand bij wilt staan doe je dat toch op de manier die ook het beste bij jou past? Je kan je wel in allerlei bochten wringen maar als dat niet bij je past, dan vind ik dat je iemand niet vol overtuiging kan helpen. Rekening houden met de persoon in kwestie is wel zo beleefd in mijn ogen, en eventueel aanpassen ook. Maar het is voor iedereen ongemakkelijk en om nog meer op eieren te lopen dan je al doet omdat je wellicht iets verkeerds zegt, dat maak de sfeer er niet beter op.

En nu ben ik gewoon oprecht benieuwd. Wat zou je dan WEL graag willen horen in zo'n situatie? Wat kun je naast "ik weet niet wat ik moet zeggen" eventueel ook zeggen?

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 14:44

LadyKantje schreef:
Maar het is voor iedereen ongemakkelijk en om nog meer op eieren te lopen dan je al doet omdat je wellicht iets verkeerds zegt, dat maak de sfeer er niet beter op.

Alleen tijdens de overgangsperiode, als je de nieuwe manier nog moet zoeken. Daarna blijkt het niet zo heel erg moeilijk te zijn.

Bedenk wel dat er in de huidige situatie veel mensen gekwetst worden - ook al uiten ze dat niet meteen, ze voelen zich er wel rot onder. Dus dat leed en die ongemakkelijkheid is er al, bestaat al. We zoeken juist naar manieren om dat wat te verminderen en het totaal juist prettiger en vriendelijker te maken.

Citaat:
En nu ben ik gewoon oprecht benieuwd. Wat zou je dan WEL graag willen horen in zo'n situatie? Wat kun je naast "ik weet niet wat ik moet zeggen" eventueel ook zeggen?

Er staan diverse suggesties genoemd in het topic :j

wemkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 14:48

Ik wil niks anders horen dan sterkte, ik ben er voor je, een luisterend oor hebben waar ik mijn verhaal aan kwijt kan. Of een knuffel indd. Niks meer en niks minder.
Het is al erg genoeg ookal was het volgende de boekjes niks of niet gezond of wat dan ook. Ik heb ook veel van die goedbedoelde zinnetjes gehad, nou sorry dat waren allemaal dingen die ik niet wou horen. Dan hoorde liever nog helemaal niks.

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 14:56

Danique schreef:
Ik denk dat ik niet zo goed zou weten wat ik zou moeten zeggen, maar ik zie hier allemaal uitspraken die niet geaccepteerd worden. Wat zouden jullie dan WEL willen horen van anderen als dit je overkwam? Wat is WEL goed om te zeggen en waar zouden jullie WEL steun aan hebben? Want verder dan 'jeetje, erg zeg, sterkte' kom ik niet hoor.

Gewoon dat kan al goed doen, zolang het maar oprecht is. :)