Liften, 15.000 km geluk

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Fitzroy

Re: Liften, 15.000 km geluk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-15 13:49

Ik vraag me het andersom wel af. Wat is de meerwaarde van een lifter meenemen ? Ik zie eigenlijk niets dan risico's. Dus waarom zou ik een lifter meenemen die verder geen autopech heeft en alleen gratis wil reizen? Zal wel heel zwart-wit zijn maar ik ben werkelijk benieuwd naar de motivatie om lifters mee te nemen. Ik neem dus nooit lifters mee, dat moge duidelijk zijn. Ik zou het ook inbreuk op mijn privacy vinden, maar zit graag alleen in de auto met radio hard aan.

Eleandra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-15 15:16

Puur altruïsme vaak en dat vind ik altijd heel mooi om mee te mogen maken :) Verder vinden veel mensen het gezellig, sommigen zijn blij dat ze wakker gehouden worden tijdens een lange rit, anderen geven terug omdat ze ooit zelf gelift hebben en weer anderen vinden liften cool maar durven zelf niet of juist liften gevaarlijk en zijn bang dat anders een kwaadwillend persoon je meeneemt.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-15 20:00

Heel mooi om lezen dat je zo'n gastvrijheid tegenkomt all the way ! _/-\o_

Babeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-15 21:28

Leuke verhalen en zo herkenbaar haha! De gastvrijheid die je meemaakt met liften is onvoorstelbaar. Ook mensen die je een stuk omrijden om je de mooiste plekjes te laten zien die toeristen niet kennen.

Eleandra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-15 01:54

Klopt! Tijdens de rit tussen Polen en Vilnius reden 3 (!!) mensen om, za zodat ze hun stad/ de natuur konden laten zien! Fantastisch :D

liekensancho

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-15 02:01

wij stoppen onderweg altijd voor lifters :-). zo gezellig die jongelui en vorig jaar ( of jaar daarvoor, tijd gaat snel ;-) ) 2 studenten opgepikt die wedstrijd deden wie het snelste op een punt was in Belgie, heel erg leuk.
Ik denk er niet aan om mensen te ver- of vooroordelen. Enge mannen zouden we denk ik ook niet voor stoppen die een bijlvormig iets bij zich hebben :+ maar zoals gezegd de jongelui langs de kant, altijd leuk :-).

kobuss1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-15 06:44

Mooi filmpje TS!
Maar... ieder z'n ding denk ik maar .

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-15 06:54

liekensancho schreef:
Ik denk er niet aan om mensen te ver- of vooroordelen. Enge mannen zouden we denk ik ook niet voor stoppen

Lekker tegenstrijdig :')

kobuss1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-15 07:02

Goof schreef:
liekensancho schreef:
Ik denk er niet aan om mensen te ver- of vooroordelen. Enge mannen zouden we denk ik ook niet voor stoppen

Lekker tegenstrijdig :')

_O- dacht ik ook nog

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-15 10:52

Haha tof hoor :D Hoor ik nog eens waar je uithangt :')

liekensancho

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-15 11:44

Ja, ik dacht al, dáár komt reactie op hoor hahaha :+ :+ :+ en dus meer voor de grap, ik doelde meer op waarom men hiervoor kiest, als iemand openbaar vervoer niet kan of wil betalen etc kan mij niet schelen ;-). Mijn man en ik vinden het leuk, immo, wij moesten noodgedwongen weleens liften als we van Middelburg naar kamperland wilden komen vroeger na 19.30... dan reden er geen bussen meer en we zijn zelfs eens in een 'kattenbak' van een lelijke eend vervoerd ( ja ik ben al oud :+ ), dus opgevouwen in de 'kofferbak' maar zo blij dat we die kilometers niet hoefden te maken met de benenwagen :-).

Waar we wel altijd om moeten lachen, het zijn veel stelletjes die liften bij toeval die we meenemen en het meisje staat altijd vooraan of 'alleen' net als bij een benzinestation toendertijd en dan komt de mannelijke medelifter uit het 'niets'.
het lijkt er dus weer op dat men voor vrouwelijke lifters minder bang is oid.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 15:41

Liften vind ik ergens ontzettend stoer.
Ik ben zelf niet zo van het liften maar dat is meer omdat ik moeilijk contact maak met mensen die ik niet ken, ik moet altijd de kat uit de boom kijken.
Verder voel ik mij ook bezwaard om gratis te reizen. Ik heb altijd het gevoel van dat kan je toch niet maken om op kosten van een ander te reizen.

Ik ben wel heel erg benieuwd wat TS hier over denkt en wat andere lifters hier over denken.

Ik vind het zelf ergens niet meer dan normaal dat je betaald voor het reizen want immers auto's etc. rijden niet op lucht.
Maar studenten die al bijna geen geld hebben......

Eleandra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-15 22:23

Nouja heel simpel eigenlijk, het staat mensen volledig vrij om door te rijden of nee te zeggen als ze het gevoel hebben dat ik op hun kosten rijd en ze dat vervelend vinden. Neem ik niemand kwalijk :)
Verder vinden (zoals ik hierboven noemde) veel mensen het ook gewoon leuk of doe ik bijvoorbeeld een kleine wederdienst door ze wakker te houden tijdens een lange, saaie rit. Verder denk ik dat een hoop mensen er een goed gevoel aan over houden te weten dat ze iemand geholpen hebben en blij hebben gemaakt. De mens wordt er gelukkiger van te geven dan te krijgen.

Eleandra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-15 23:12

Voor degenen die niet de facebook lezen.. We zijn net van Minsk naar Abu Dhabi gevlogen. Weliswaar heeft dat weinig met liften te maken, maar voor ons bewees het wederom hoe fantastisch vriendelijk mensen zijn.
"Oh boy, I love travelling!
After we 'abused' the free whisky-Cola on the airplane, we got along pretty well with the fly attendents. This resulted in a oliebol of free food and drinks for our lay-over, a job offer at Etihad Airways and 2 Fast Track tickets to smooth the rest of our journey.
When we came to Abhu Dhabi airport, we found that we couldn't bring our 1liter bottle Vodka through customs. Because of this inconvenience we got 2 food vouchers. And guess what, we still have the vodka hahaha."

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-15 11:41

Ik heb toevallig vanmorgen twee lifters meegenomen. Normaal doe ik dat dus niet maar ik moest meteen aan dit topic denken en ben gestopt.
Jong stel, begin 20, uit Rusland. In een week tijd naar Nl gekomen en ze waren nu verder onderweg naar het zuiden. Ze willen uiteindelijk naar Spanje.
Best geinig!

PureSG

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-15 16:56

Wat een onwijs gaaf filmpje zeg!
Ik zou ook echt enorm graag een keer liften, maar mijn angst (en moeder :') ) houd me tegen, net als vele andere bokkers lees ik.
Niet een bokker geïnteresseerd om samen te gaan liften? Hoeft niet direct 1000km, maar gewoon om het gevoel te krijgen? :D (Ik ben serieus :j , als het iemand aanspreekt stuur gerust een pb)

Eleandra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-15 19:29

Grappig en leuk dat je dat zegt! Ik heb zowel in het topic als via pb gemerkt dat veel mensen open staan voor liften, maar vaak dingen zoals angst of het gebrek aan ervaring/ een reispartner ze tegen houdt. Super begrijpelijk, maar ook best wel jammer!
Steven en ik zouden dan ook graag iedereen uitnodigen om eens uit de comfort zone te stappen. En wel door een lift-dagje weg naar een nog onbekende bestemming. Een locatie die voor iedereen haalbaar is en waar mensen kunnen kamperen, eten, leven en beleven, ervaringen opdoen en ervaringen uitwisselen.
Iedereen die nog twijfelt of geen reis partner heeft mag een pb'tje sturen, dan kunnen wij helpen en zorgen dat het voor iedereen haalbaar wordt.
Het is nog maar een niet volledig uitgewerkt idee'tje, maar ik denk dat het wel een leuke meeting zou kunnen worden :)

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-15 21:16

Eleandra schreef:
Voor degenen die niet de facebook lezen.. We zijn net van Minsk naar Abu Dhabi gevlogen. Weliswaar heeft dat weinig met liften te maken, maar voor ons bewees het wederom hoe fantastisch vriendelijk mensen zijn.
"Oh boy, I love travelling!
After we 'abused' the free whisky-Cola on the airplane, we got along pretty well with the fly attendents. This resulted in a oliebol of free food and drinks for our lay-over, a job offer at Etihad Airways and 2 Fast Track tickets to smooth the rest of our journey.
When we came to Abhu Dhabi airport, we found that we couldn't bring our 1liter bottle Vodka through customs. Because of this inconvenience we got 2 food vouchers. And guess what, we still have the vodka hahaha."

:wow: Even a job offer !! +:)+
Geweldige avonturen en sta nog steeds verbaasd van de vriendelijkheid van de mensen _/-\o_

dondeyne

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-15 09:32

Eleandra en PureSG; ik woon wat zuidelijker dan jullie maar jullie hebben pb :)

Nant

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-15 20:59

Gaaf en heel stoer!

Ik heb in NL misschien 5x lifters mee genomen (ik werkte toen op Schiphol) en toen ik in FR woonde wel eens per week, daar stikt het van de lifters!
Laatst nog een lifter meegnomen vanuit Noordwijk naar Haarlem, die stond al heel lang en was heel blij, ik had nog wat flesjes water in de auto dus heb hem gelijk voorzien van water.
Zelf nog nooit gelift, weet niet of ik dat zal doen, wie weet ooit.

Zelf maak ik wel eerst een praatje met de lifter, kijken wat voor vlees ik in de kuip heb en eigenlijk alleen overdag.

Spelt

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-15 18:03

Wauw wat super gaaf om te zien dit. Zelf nog nooit lifters meegenomen of het zelf geprobeerd, maar dit topic zet je wel aan het denken erover :D

ElineCath

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-15 20:36

Super gaaf wat je doet!

Laatst drie weken met interrail door oost-Europa gereisd, reizen door te liften staat als eerstvolgende op de planning!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-15 21:33

Okay had het filmpje nog niet gezien omdat ik eerder steeds op mijn mobiel zat en filmpjes dan niet zo goed willen.
Heb het filmpje nu gezien en ik vind het wel een mooi in elkaar gezet filmpje maar ik heb wel ene kleine kant tekening.
Het klinkt zo in het filmpje gewoon super perfect en eigenlijk wat geromantiseerd, maar de boodschap dat mensen dat gene moeten doen wat ze gelukkig maakt vind ik wel heel mooi :j .

Ik heb er met een vriendin over gehad die wel eens lift en eigenlijk wil ik het wel eens proberen puur voor mezelf om er ook van te groeien.
(ik heb enorme controle dwang dus zou mooi zijn als ik dat wat kan door breken)
Wel is waar dan met iemand samen en dan denk ik met die vriendin omdat zij er wat ervaring in heeft.

Dat is wel dankzij de enthousiaste manier waarop TS over het liften schrijft.

Eleandra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-15 05:16

Het filmpje is ook een tikkeltje over geromantiseerd :j Bedoeld als motivatie filmpje en dus zijn de positieve kanten wat extra uitgelicht. Het is trouwens wel totaal zonder script of plan opgenomen. Steven en een vriend met een camera gingen een weekendje liften en die vriend had zoiets van: "vertel eens wat over hoe je liften ervaart" en heeft dat prachtig gemonteerd. Er is ook geen woord van gelogen of overdreven, simpelweg gezien vanuit de ogem van iemand met een passie voor liften.

Erg leuk om te horen dat het wel zijn doel bereikt om te motiveren!

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-15 08:38

Ik neem nooit lifters mee. Ben dat na het lezen van dit topic ook niet van plan. Ik hoop dat het goed blijft gaan maar imo romantiseer je het behoorlijk en bagatelliseer je de gevaren nogal. :)
Dat is geheel jouw zaak natuurlijk maar om het nu te gaan aan prijzen....
Dat vind ik dan weer een brug te ver. :)