Psychologe met ordinaire foto op internet.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-15 11:31

janderegelaa schreef:
Myca schreef:
Diepe decolletees en feest-foto's passen niet echt in het profiel van een prof in de gezondheidszorg.
Dat bedoelde ik met dubieus, puur zakelijk gezien dus.

Het is toch haar privé leven!? Als ik psycholoog zou zijn dan zou ik iemand die in mijn privéleven loopt te wroeten als niet eens meer als patiënt willen hebben. Sick.

De meeste cliënten komen daar omdat er iets mis is... En dat kan een stemmingsstoornis zijn maar dat kan ook een persoonlijkheidsstoornis oid zijn. Er zijn nou eenmaal bepaalde stoornissen (niet zeggende dat dat op TS van toepassing is trouwens, mensen zijn over het algemeen gewoon heel heel heel nieuwsgierig) waardoor je als psychologe toch rekening moet houden met het feit dat er iemand op je Facebook zou kunnen gaan neuzen. Al is het maar om te zorgen dat je cliënt geen negatief vooroordeel zal vormen voordat ie überhaupt bij je aan tafel heeft gezeten. Of überhaupt al zo makkelijk te vinden zijn... Er zijn bepaalde stoornissen waardoor je liever niet altijd 24/7 vindbaar bent voor cliënten. Ik weet natuurlijk niet wat voor mensen zij behandelt maar persoonlijk zou ik er nooit voor kiezen om zo makkelijk vindbaar te zijn voor cliënten.
Ik vind het in ieder geval zeer onprofessioneel. Of de foto's nou werkelijk ordinair zijn of niet.

Dreamybol

Re: Psychologe met ordinaire foto op internet.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-15 11:44

Ik moet ineens denken aan de psycholoog die in idioot korte rokjes rondliep op mijn revalidatie. Ze hoefde maar door haar knieën te gaan om haar ondergoed te tonen, zo kort. En dan dus niet met een dikke maillot of legging eronder. De mannen hoopten ook altijd dat ze een tafel moest verplaatsen ofzo, want dat vonden zij een leuk uitzicht (blegh). Heb daar toen meermaals wat van gezegd, maar werd niets aan gedaan, terwijl ik dat echt niet vind kunnen. Maar ze waren daar wel heel streng over sociale media gebruik door ons. 8)7
Ik nam deze dame ook absoluut niet serieus en was blij dat ik niet naar haar toe hoefde. Misschien heel kortzichtig van mij, maar zo werkt het nou eenmaal vaak met uiterlijke indrukken. Je verwacht een professional en professionals in dat soort korte, blote rokjes hebben meestal een ander beroep. :=

Maar dit gezegd hebbende weet ik niet of ik haar ook niet serieus had kunnen nemen als het alleen om foto's op FB zou gaan, volgens mij zou ik dan voelen dat ik een kijkje heb genomen in een leven waar ik geen recht op toegang zou hebben en dat ik daarom iets heb gezien wat ik liever niet geweten had.
Wat mij weer brengt bij de vraag waarom mensen überhaupt hun profiel niet gewoon afschermen, je wilt toch helemaal niet dat iedereen die jouw naam maar kent een kijkje in je leven kan komen nemen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-15 11:48

Ik vond het bij mijn psychiat(st)er :+ altijd wel leuk dat ze niet aan het standaard beeld van haar vak voldeed en kleurrijke kleding (vaak rokken) aan had.
Het gaf een wat minder 'hoogteverschil' tussen cliënt en behandelaar.

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-15 11:50

Hier een psycholoog. Het is in dit tijdperk supernormaal om je psycholoog te googelen, volgens mij doet het merendeel van de cliënten dat :P dus TS is helemaal niet raar of de enige.

Zelf heb ik dus alles afgeschermd op facebook en ik zou nooit een foto van mezelf op bokt zetten, ivm herleidbaarheid. Desalniettemin vind ik het soms spannend om op bokt te zitten, ivm "wat als ik herkend word"? De andere kant is dat ik weet dat die kans klein is en zo ja, dan heb ik geen echt wereldschokkende dingen erop staan. Ik beland iig over het algemeen niet in rare bitchfights oid en probeer een waarheidsgetrouwe afspiegeling van mezelf te zijn. Dus als het een keer gebeurt: niet tof, maar dan heeft iemand al wel serieus speurwerk moeten verrichten.

Les 1 is dat je je facebook moet afschermen als je dit beroep hebt. Wel heb ik oprechte twijfels over het ordinairheidsgehalte van de foto's als ze ook op LinkedIn staan :)

Ik zou zelf gewoon naar die intake gaan en kijken hoe het voelt, en als je merkt dat het je dwarszit dan zou ik het bespreekbaar maken :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-15 11:52

Ik zou het ook bespreekbaar maken en ik vermoed dat ze zich helemaal niet bewust is van het feit dat haar profiel zo openbaar staat.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-15 11:53

Ik snap echt het probleem niet.

Zakelijk en privé zijn twee verschillende zaken.

Psycholoog is gewoon een baan, net als bakker, tandarts of telefoniste.
Iemand, die gewoon HAVO/VWO heeft gedaan en daarna naar de Universiteit is gegaan om voor Psycholoog te leren. Gewoon een mens net als jij en ik. Ook met gewoon een privé leven naast haar werk.

Psycholoog heeft een vertrouwelijke 'relatie' met haar cliënt en daar ligt het vertrouwelijk behandelen van informatie.

Dreamybol

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-15 11:54

KoudbloedKim schreef:
Ik zou het ook bespreekbaar maken en ik vermoed dat ze zich helemaal niet bewust is van het feit dat haar profiel zo openbaar staat.

Volgens mij zou ik dáár dan weer meer moeite mee hebben dan de foto's van een decolleté. Tegenwoordig weet toch iedereen wel dat FB privacy instellingen heeft en als psycholoog ben je niet van het domste soort mens, zeg maar...

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-15 11:55

VogeltjeM schreef:
Wel heb ik oprechte twijfels over het ordinairheidsgehalte van de foto's als ze ook op LinkedIn staan :)

:)

Ik ook. Heb daar wel eens een 'vrolijke' foto op zien staan maar nog nooit een ordinaire. Ik vermoed dat ts vrij gevoelig is. Ook omdat ze niks zegt over de inhoud van de foto's.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-15 11:57

KoudbloedKim schreef:
Ik vond het bij mijn psychiat(st)er :+ altijd wel leuk dat ze niet aan het standaard beeld van haar vak voldeed en kleurrijke kleding (vaak rokken) aan had.

Klopt, maar dat is iets heel anders dan je leven open en bloot op internet gooien voor iedereen.
Ik hoop over een aantal jaren ook aan die kant van de tafel te zitten en mij zul je ook niet zien in een blazer hoor :)) Maar ik hou nu al mijn Facebook heel erg privé.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-15 11:57

Dreamybol schreef:
[naam] schreef:

Volgens mij zou ik dáár dan weer meer moeite mee hebben dan de foto's van een decolleté. Tegenwoordig weet toch iedereen wel dat FB privacy instellingen heeft en als psycholoog ben je niet van het domste soort mens, zeg maar...
Nou, mij is een keer 'overkomen' dat ik mee deed aan een share&win-actie, waarvoor je je status moet veranderen in openbaar.
Ik was vergeten om hem daarna weer op 'alleen vrienden' te zetten, waardoor een foto die ik wilde plaatsen dus voor iedereen zichtbaar was.
Nu plaats ik geen 'schokkende' foto's op FB en ben ik ook geen psycholoog, maar ik vond het wel erg vervelend, aangezien er mensen in mijn leven zijn die het niks aangaat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-15 11:58

Bizzybijtje schreef:
[naam] schreef:

Klopt, maar dat is iets heel anders dan je leven open en bloot op internet gooien voor iedereen.
Ik hoop over een aantal jaren ook aan die kant van de tafel te zitten en mij zul je ook niet zien in een blazer hoor :)) Maar ik hou nu al mijn Facebook heel erg privé.
Ben ik het mee eens hoor! Maar dat vind ik eigenlijk van iedereen, wat voor beroep je ook hebt. :o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-15 11:59

Idem hoor. Maar niet iedereen denkt daar zo over. Their loss ;)

Dreamybol

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-15 12:01

KoudbloedKim schreef:
Dreamybol schreef:
Nou, mij is een keer 'overkomen' dat ik mee deed aan een share&win-actie, waarvoor je je status moet veranderen in openbaar.
Ik was vergeten om hem daarna weer op 'alleen vrienden' te zetten, waardoor een foto die ik wilde plaatsen dus voor iedereen zichtbaar was.
Nu plaats ik geen 'schokkende' foto's op FB en ben ik ook geen psycholoog, maar ik vond het wel erg vervelend, aangezien er mensen in mijn leven zijn die het niks aangaat.

Oké, foutje kan gebeuren, maar TO had het over meerdere foto's op openbaar. Op een gegeven moment kom je erachter en pas je het aan, dat hoeft geen 10 foto's te duren, denk ik.

D_Desteny

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-15 12:02

KoudbloedKim schreef:

+1

Precies mijn idee, dit had ik ook bij mijn laatste psycholoog.
Overigens ook de enige waar het echt mee klikte en mij daardoor ook echt kon helpen.

En serieus wat is er nou ordinair aan een bikini foto of een foto met een glas wijn.
Preuts gedoe, die vrouw heeft naast haar werk ook een leven, een uitlaadklep.
Privé en werk moet je gescheiden houden, ze is de hele dag bezig met de problemen van andere en als ze dan thuis komt geniet ze blijkbaar van haar eigen leven.

Het zou mijn keuze niet zijn om het allemaal openbaar te zetten, mijn fb profiel staat sowieso op alleen vrienden. Maar als zij zich daar nou gewoon goed bij voelt is dat toch aan haar.

LHS13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-15 12:05

troi schreef:
VogeltjeM schreef:
Wel heb ik oprechte twijfels over het ordinairheidsgehalte van de foto's als ze ook op LinkedIn staan :)

:)

Ik ook. Heb daar wel eens een 'vrolijke' foto op zien staan maar nog nooit een ordinaire. Ik vermoed dat ts vrij gevoelig is. Ook omdat ze niks zegt over de inhoud van de foto's.

Wat een reactie zeg, jeetje...
Gaan jullie lekker verder disscusieren hier, laat ik het wel gaan.
Ik heb een hoop meningen meegenomen van hier en een keuze kunnen maken.

Essia

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-15 12:07

Als ik jou was zou ik gewoon met haar in behandeling gaan, en als je na de eerste keer geen goed gevoel hebt dan zoek je een andere psycholoog op. Heb je wel een goed gevoel, dan maak je de behandeling af en kan je terloops een keer noemen dat haar profiel wel erg veel weergeeft en dat je daarom twijfelde of je wel bij haar wilde komen.

Sunrise_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-15 12:08

Haar foto's op het internet zeggen letterlijk 0 over het misschien wel heel prettige gevoel dat je bij haar zou kunnen hebben als professional. Nu ontneem je jezelf bij voorbaat al van iets wat een heel goede ervaring had kunnen worden. Eigenlijk heel jammer dat je jezelf door vooroordelen laat leiden, want je hebt er alleen jezelf mee en het is jammer voor jezelf.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-15 12:11

Sunrise_ schreef:
Haar foto's op het internet zeggen letterlijk 0 over het misschien wel heel prettige gevoel dat je bij haar zou kunnen hebben als professional. Nu ontneem je jezelf bij voorbaat al van iets wat een heel goede ervaring had kunnen worden. Eigenlijk heel jammer dat je jezelf door vooroordelen laat leiden, want je hebt er alleen jezelf mee en het is jammer voor jezelf.

Als psycholoog zou je moeten weten dat mensen zich laten leiden door vooroordelen. :) In mijn ogen is het dus ook zeker een fout van haarzelf.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-15 12:12

Misschien is juist zo een psycholoog goed. Met de "been there-done that" houding. Dus wellicht met wat meer levenswijsheid en die ook nog een leven buiten haar werk heeft...

Ik ging ook een tijdje naar een psycholoog, maand dat is niks voor mij. Ik praat over alles behalve mijzelf :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-15 12:13

LHS13 schreef:
Wat heb je besloten? :)

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-15 12:14

Ik vind het ook een beetje kort door de bocht gelijk niet meer bij haar te willen komen, maar goed, ik oordeel dan ook niet snel op dat soort dingen. Ga naar haar toe en beoordeel dan, dan heeft zij ook een eerlijke kans.

LHS13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-15 12:16

KoudbloedKim schreef:
LHS13 schreef:

Ik heb besloten gewoon het intake gesprek te gaan doen en verder te kijken vanaf daar.
Als ik me er daarna niet "lekker" over voel kan ik het altijd nog bespreekbaar maken eventueel. :)

Sunrise_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-15 12:16

Bizzybijtje schreef:
Sunrise_ schreef:

Als psycholoog zou je moeten weten dat mensen zich laten leiden door vooroordelen. :) In mijn ogen is het dus ook zeker een fout van haarzelf.

Waarom een fout? Die vooroordelen kunnen toch ook positief zijn? Waar sommige mensen bikini/wijn foto's juist ongemakkelijk vinden zijn er ook mensen die zich er juist bij op hun gemak voelen ("He gelukkig mijn psycholoog is ook een mens"). Ik denk dat elke foto een positief of minder positief gevoel oproept. Zo zullen veel mensen alleen 'neutrale' foto's juist prettig vinden (professionaliteit) terwijl anderen zich daar juist weer ongemakkelijk bij voelen. Zo veel mensen, zo veel voorkeuren.

Poess91

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-15 12:18

TS zou je misschien nog willen vertellen over wat voor foto's het precies gaat?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-15 12:20

LHS13 schreef:
[naam] schreef:

Ik heb besloten gewoon het intake gesprek te gaan doen en verder te kijken vanaf daar.
Als ik me er daarna niet "lekker" over voel kan ik het altijd nog bespreekbaar maken eventueel. :)
Verstandig!