Wat vinden jullie van zelfmoord

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

kevertje04

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 21:11

Konstantine schreef:
Ik ben het eigenlijk wel met KimD eens.
Ik heb zelf ook dood gewild, ik weet hoe ver je heen kunt zijn, maar voor van die zelfmoordterroristen die zichzelf voor een trein smijten en zo honderden andere mensen duperen heb ik ook echt geen begripvol woord over. :n

Snap de link met zelfmoordterroristen even niet. :D

Darah3

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 21:11

lieveli schreef:
Dit dus. Als je zelf meerdere pogingen hebt gedaan en het grijpt je aan dat iemand het egoïstisch vindt, ga iets voor jezelf doen.

Precies. Dus ook als je het niet eens bent met de zelfmoord van een kennis en andere mensen zeggen dat je begripvol moet zijn naar zo iemand.

Memere

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 21:12

Zelf ervaring mee..

Ik vind het dubbel: ze lopen weg voor hun problemen, maar langs de andere kant wel 'groot' van hun dat ze het lef hebben om het echt zelf ongedaan te maken. :)

of het nu egoïstisch is of niet.. sommige hebben geen andere uitweg mee.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 21:13

lieveli schreef:
MarlindeRooz schreef:
Oja kim, als ik iets belangrijks heb dan neem ik 2 treinen eerder of regel ik een back-up zodat ik gebracht kan worden / met de bus kan gaan. :j
Ik houd er dus wel degelijk rekening mee. :)

Als ze vlees van het spoor schrapen heb je aan 2 treinen niet genoeg hoor. En een back-up klinkt heel makkelijk. Ja die had ik niet, anderhalf uur bij mijn huis vandaan.

Hier gaan de treinen elk half uur dus zeker een uur eerder vetrekken geeft je dus nog een uur om naar de bus te gaan / vrienden en familie te bellen voor een lift etc. Met mijn examens had ik dat allemaal geregeld. :)

Slagroomsoes

Zelfdmoordterroristen zijn wat anders.

Konstantine

kevertje04 schreef:
Konstantine schreef:
Ik heb zelf ook dood gewild, ik weet hoe ver je heen kunt zijn, maar voor van die zelfmoordterroristen die zichzelf voor een trein smijten en zo honderden andere mensen duperen heb ik ook echt geen begripvol woord over. :n

Het is toch een soort aanslag op de levens van enorm veel andere mensen, dat is nauurlijk niet de insteek, maar het is wel wat gebeurt.

Zoe_97

_Summerly_ schreef:
KimD schreef:
Dus jij gaat uren van tevoren weg met de trein omdat er zomaar iemand voor zou kunnen springen? Een springer zorgt vaak voor lange vertragingen op veel trajecten. Daar kun je echt niet van tevoren rekening mee houden, zou belachelijk zijn als dat wel moest. Bij de NS moet je al rekening houden met het feit dat de trein sowieso nooit op tijd is. :+

Kan het moeilijk geloven eerlijk gezegd.

Maar, ik ga jullie verlaten. Dan kunnen jullie samen verder over hoe verschrikkelijk het is voor iedereen.
:wave:
Tja, op de snelweg kan er ook een ongeluk gebeuren, waardoor je in de file komt te staan. That's life.

Om in te haken op wat je eerder zei en wat amoj hierboven aanhaalt: juist het taboe dat rust op mentale ziekten en zelfmoord zorgt ervoor dat mensen minder snel geneigd zijn om hulp te zoeken. Aan de reactie van bijvoorbeeld Zoe_97 op de eerste pagina zie je al hoe weinig mensen eigenlijk weten over dergelijke problematiek en hoe simpel erover gedacht wordt. "O, je voelt je rot, dan ga je toch naar een psycholoog. O, dat helpt niet, nou ja, ga dan maar lekker een rondje wandelen, dat lost alles op." Het fysieke aspect van een depressie is voor veel mensen, ook binnen de psychiatrie, slecht bekend, waardoor mensen het probleem vaak puur bij de gedachten leggen en niet snappen dat sommigen zichzelf niet blij kúnnen denken, ook al rennen ze nog zoveel rondjes om de kerk. Zeggen dat dit geen nut heeft, is voor veel mensen moeilijk te begrijpen en zorgt dus niet bepaald voor een open klimaat om dergelijke problemen in te bespreken. Het enige overlevingsmechanisme dat dan overblijft is een masker opzetten en (letterlijk) overleven tot het niet meer gaat.

zeggen dat ik er niets over weet gaat wat ver. ;) ik heb het ook van dichtbij meegemaakt etc. en ik weet wel wat van psychiatrie, en ik vind net wel dat dat in 90% van de gevallen hulp kan bieden. Die mensne moeten zich over zichzelf zetten en hulp accepteren... vaak word en veel hulp door de omgeving aangeboden (ik zeg niet dat dat altijd het geval is), maar die mensen vinden zichzelf vaak zo zielig dat ze die hulp gewoon niet willen accepteren.

kevertje04

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 21:14

lieveli schreef:
Dit dus. Als je zelf meerdere pogingen hebt gedaan en het grijpt je aan dat iemand het egoïstisch vindt, ga iets voor jezelf doen.

Dan kan ik ook zeggen dat als je geen ervaring hebt met zelfmoord en geen begrip hebt voor mensen die zich er wel in kunnen vinden, je ook maar iets voor jezelf moet gaan doen. Beetje krom, vind je ook niet?

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 21:14

kevertje04 schreef:
Konstantine schreef:

Ze bedoelt gewoon treinspringers. Geen ISIS gasten met bommen op hun lichaam.

MarlindeRooz schreef:
Hier gaan de treinen elk half uur dus zeker een uur eerder vetrekken geeft je dus nog een uur om naar de bus te gaan / vrienden en familie te bellen voor een lift etc. Met mijn examens had ik dat allemaal geregeld. :)

Als er hier op Heiloo of Uitgeest een springer is, kun je het wel vergeten om in A'dam te geraken.

inochiyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 21:15

Ik vind het totaal niet egoistisch. maar als ze het doen heb ik het liefst dat ze geen andere mensen meenemen in hun dood. doe het gewoon ergens waar je niemand problemen bezorgd
Laatst bijgewerkt door inochiyo op 13-05-15 21:16, in het totaal 1 keer bewerkt

enamorada

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 21:15

Treinspringers zijn dus nu ineens zelfmoordterroristen of begrijp ik het verkeerd?

Konstantine

Re: Wat vinden jullie van zelfmoord

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 21:16

Ik vind van wel, maar dan zonder de dreigementen vooraf zodat je de auto kunt pakken...

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 21:17

Nee hoor niet egoïstisch. Dat vinden alleen de achterblijvers of andere mensen die het niet begrijpen. Mensen die daar toe in staat zijn en echt zover heen die hebben niet zo'n helder beeld als je als geestelijk gezond mens hebt. En ik snap best heel goed dat je boos bent op iemand die zelfmoord heeft gepleegd, dat is een normale emotionele reactie, zou ik ook hebben als iemand dat zou doen die dicht bij me staat. Maar de persoon in feite is niet egoïstisch en ziet maar een oplossing om van zijn lijden af te komen op dat moment.
Laatst bijgewerkt door saskiakefie op 13-05-15 21:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Slagroomsoes

Het heeft wel een hele andere reden..

kevertje04

Zelfmoordterroristen offeren zichzelf op om aanslagen te plegen, dat is iets heel anders dan een suïcidaal persoon die lijdt aan een psychische ziekte.

MarlindeRooz

lieveli schreef:
kevertje04 schreef:

Ze bedoelt gewoon treinspringers. Geen ISIS gasten met bommen op hun lichaam.

MarlindeRooz schreef:

Als er hier op Heiloo of Uitgeest een springer is, kun je het wel vergeten om in A'dam te geraken.

Ja want dan rijden er geen bussen, auto's, trammen, metro's meer. Natuurlijk. En geen andere treinen in heel Nederland. :j

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 21:18

Zoe_97 schreef:
Delphi, jij zegt dus wel dat je de vliegramp goedkeurt, want "die mensen zien geen andere uitweg dus kunnen er niets aan doen" komop nu 8)7

Ho ho ho, quote mij dan eens waar ik zeg dat ik dat goedkeur!

Dat heb ik nergens gezegd. Misschien had ik iets duidelijker moeten zijn, maar je legt me nu woorden in de mond die ik absoluut niet gezegd heb.

Ik reageerde juist op het feit dat er gezegd werd dat dat wij deze actie vast ook goed zouden keuren, omdat de meeste bokkers zelfdoding niet egoïstisch vinden.

Daar reageer ik op dat ik dat een heel ander verhaal vind dan de meeste andere zelfdoding, omdat deze persoon heel veel mensen mee de dood in heeft genomen.
Ik bedoel juist dat je dat niet kunt vergelijken met de meeste andere zelfdodingen.
Voor de duidelijkheid, ik keur dat absoluut niet goed.

KimD schreef:
Die piloot werd ik ook woest van, wat vreselijk egoistisch van die kerel. Maar dat zullen bovenstaande bokkers ook wel oké vinden, want de nabestaanden van de piloot hebben het zwaarder. :j

love_mandy

Citaat:
zeggen dat ik er niets over weet gaat wat ver. ;) ik heb het ook van dichtbij meegemaakt etc. en ik weet wel wat van psychiatrie, en ik vind net wel dat dat in 90% van de gevallen hulp kan bieden. Die mensne moeten zich over zichzelf zetten en hulp accepteren... vaak word en veel hulp door de omgeving aangeboden (ik zeg niet dat dat altijd het geval is), maar die mensen vinden zichzelf vaak zo zielig dat ze die hulp gewoon niet willen accepteren.
[/quote]

Sorry maar dit vind ik echt onzin, mensen die zelfmoord plegen vinden zichzelf zielig, daarom accepteren ze geen hulp? Komop zeg...
Ze vinden zichzelf niet zielig, ze zien geen andere uitweg, met of zonder hulp zoals ik al eerder zei een psycholoog is geen wonderdokter, het is niet een knipje met de vinger en alles is weer oke. Sommige mensen kunnen het gewoon niet meer aan. Heb niemand die zelfmoord wilde plegen en de hulp niet accepteerde horen zeggen dat ze zichzelf zielig vinden. Eerder dat de hulp niet de goede hulp voor hun is en dat het niet klikt met de psycholoog, hierdoor heeft de hulp dan geen zin.
Maar dat die mensen zichzelf zielig vind.. nee :n

Darah3

kevertje04 schreef:
Zelfmoordterroristen offeren zichzelf op om aanslagen te plegen, dat is iets heel anders dan een suïcidaal persoon die lijdt aan een psychische ziekte.

Plus dat er een politiek doel achter zit of in naam van godsdienst gedaan wordt. Klein verschil :')

cooper

Zoe_97 schreef:

Dit is wel makkelijk gezegd natuurlijk.
Je kan ook al sinds je tienerjaren in therapie zijn, en in een vicieuze cirkel zitten waardoor je op geen enkele manier meer te helpen bent. Uitbehandeld noemen ze dat dan, en dan mag je je leven slijten in een instelling waar je gedrogeerd wordt met medicatie.
Of wat bij degene die sinds jongs af misbruikt/mishandeld/verwaarloosd zijn, die een grondige basis in hun systeem missen en daardoor nooit meer in staat zijn om het leven te ervaren zoals de gemiddelde mens dat doet?

Het is niet altijd een kwestie van; je over jezelf heen zetten en hulp willen accepteren. Er zijn veel mensen die jarenlang hulp gezocht en gevonden hebben en waar uiteindelijk niets blijkt te helpen. Ik kan best begrijpen dat als je chronisch ongelukkig bent en lijd, je er uiteindelijk zelf een einde aan maakt.
Wie ben jij als buitenstaander om daarover te oordelen? Wees blij dat jij jezelf zo niet voelt, en laat de persoon die zo'n beslissing voor zichzelf maakt in zijn waarde, ook al heb je daar als nabestaande misschien verdriet van, niemand vraagt om je goedkeuring. Jij jou leven, zij het hunne

Evelienepien

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 21:20

Maar wat ik niet helemaal " snap". Van sommige?
Dat als er iemand zelfmoord heeft gepleegd je dus je bus, sollicitatie ed mist...
Wordt je ook zo boos als er iemand een autoongeluk met trein waardoor vertraging ed is?
Dit is in zoverre anders omdat het een niet geplande actie is maar uiteindelijk heeft het dezelfe uitkomst waar jij je erg aan stoort: hier zijn ook weer mensen de dupe van...

En nee, ik keur zelfmoord met veel andere betrokkenen niet goed maar vind je reactie juist erg vol emotie en heftig. Over sommige dingen in het leven heb je nu eenmaal geen invloed nl...

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 21:21

Maar goed, hoe het ook gebeurd, je wordt gevonden door iemand. Ik had vorig jaar een leerling die haar vader hangend vond, kind van 14, compleet de weg kwijt.

Begrijp me niet verkeerd, het is vreselijk om suïcidaal te zijn. Maar er zijn zoveel meer humane methodes dan een flat, een trein of een touw.

Je hebt de levenseindekliniek, stichting de Einder, die kunnen je exact vertellen met welke medicatie je jezelf om zeep helpt.

Volgens mij zijn de meeste zelfmoorden ook een momentopname, impulsief.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 21:21

Zoe_97 schreef:
bij een gevoelig onderwerp moet je juist niet vanuit emotie reageren... Emotie vertroebelt enkel je rationeel denkvermogen...

Empathie is anders niet verkeerd hoor. 'Rationeel' denken (wat wij mensen toch al niet zo goed kunnen, al denken we graag van wel) kan makkelijk vooral heel hard zijn.

Juist als je echt rationeel gaat kijken... blijkt dat we de kans op zelfmoord en de gevolgen van zelfmoord zouden kunnen verminderen door meer compassie en begrip te tonen. Juist met keiharde veroordeling maak je het probleem eerder groter dan kleiner. Een hardere maatschappij maakt juist dat mensen zich sneller in het nauw gedreven voelen en geen uitweg meer zien.

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 21:22

ik zeg ook vaak, niet altijd...

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 21:22

Het verschil is dat een ongeval niet expres is, iemand die er voor kiest om voor de trein te springen doet dit wel met een reden, om dood te gaan. Dus niet per ongeluk op de sporen gevallen.