Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek
Shanna schreef:upendo schreef:Shanna, wel of niet genetisch bepaald?
Ik denk van niet, laat ik het zo zeggen, het zou mij ontzettend verbazen als blijkt dat het wel genetisch is
Wel denk ik dat het aangeboren is, je wordt met je geaardheid geboren en het is niet iets dat aangeleerd kan worden (dat wil natuurlijk niet zeggen dat je niet kan experimenteren en dan kan gaan twijfelen over je geaardheid, maar experimenteren (en twijfelen) doe je volgens mij ook niet zomaar als je echt 100% zeker van je geaardheid bent).
vuurneon schreef:Ik zeg toch ook niet dat ik diegene ook daadwerkelijk zo noem? Maar dat het wel een mening van me kan zijn.[naam] schreef:Nja, ik zou hem zelf niet snel maken, maar ik kan er ook gewoon niet tegen dat homoseksualiteit door bepaalde mensen nog als psychische afwijking of ziekte wordt bestempeld.
Mensen die het vies vinden of het niet accepteren, kan ik ook heel goed een klootzak vinden.
Maar iemand zegt dat het een keuze is? Is dat zo erg? Het is niet 100 procent zeker vast gesteld dat elke homo op de aarde er niet bewust voor heeft gekozen.
Ik vind het oke dat mensen een andere mening hebben, of het nou over de evolutie is, geloof of seksualteit. Maakt ze mensDaarnaast heeft de mens nu eenmaal vooroordelen, anders kan ons brein niet functioneren. Kijk, je hoeft niet altijd je mening te geven; dat is wat anders. Gaat van beide kanten natuurlijk. Ik kan wel iemand een eikel vinden, maar productief is het niet als ik diegene ook daadwerkelijk zo noem als ik ergens begrip voor wil krijgen
EskeGirl schreef:Misschien heb ik het niet helemaal lekker geformuleerd, maar uit eigen ervaring zie ik dit welNou ken ik persoonlijk niet veel homo's of lesbiennes (dat ik weet), maar wat ik zie is dat lesbische vrouwen vaak, dus lang niet altijd, wat 'mannelijker' zijn. Ik bedoel dit niet als hokje of als feit, alleen een conclusie, die ik uit wat ik zie, bedoel.
) tot uiting te brengen. Shanna schreef:Ik denk niet dat je geaardheid in de genen vast ligt, maar meer in je ''ziel''.
Naar mijn mening is het tenslotte niks lichamelijks, maar puur geestelijk. Het is geen aandoening of ziekte ofzo, maar een voorkeur / aantrekkingskracht tot een bepaald geslacht van de mede mens.
Ik denk dat het nog het beste te vergelijken is met dat mijn lievelingskleur rood is, en die van een ander blauw. Dat is (volgens mij) ook niet genetisch bepaald, en toch trekt rood mij (altijd al) meer aan dan blauw.
dus vermoedelijk sturen genen ons wel in een bepaalde richting, als ze tot uiting komen iig. Shanna schreef:Ik denk niet dat je geaardheid in de genen vast ligt, maar meer in je ''ziel''.
Naar mijn mening is het tenslotte niks lichamelijks, maar puur geestelijk. Het is geen aandoening of ziekte ofzo, maar een voorkeur / aantrekkingskracht tot een bepaald geslacht van de mede mens.
Ik denk dat het nog het beste te vergelijken is met dat mijn lievelingskleur rood is, en die van een ander blauw. Dat is (volgens mij) ook niet genetisch bepaald, en toch trekt rood mij (altijd al) meer aan dan blauw.
Shadow0 schreef:Sammie schreef:Er bestaat niet zoiets als een ziel. Wij zijn ons brein. Letterlijk en figuurlijk.
Wauw! Honderden (en in zekere zin duizenden) jaren aan diepere filosofische vragen en wham, verpletterd in 7 woorden.
upendo schreef:Ik denk dat het niet zo is dat mensen er vaak uit zichzelf voor mogen en zullen kiezen.
Ook al had ik van mezelf 100% geaccepteerd dat ik lesbisch was, het blijft een drempel om elke keer weer uit de kast te komen.
Ik was soms liever hetero geweest zeg maar.
Bizzybijtje schreef:Nou niet verpletterd in 7 woorden, maar meer door wetenschap. Mensen willen blijkbaar meer zijn dan een zoogdier maar dat is helaas niet zo.
Citaat:Human sexual orientation is a complex trait, influenced by several genes, experiential and sociocultural factors. These elements interact and produce a typical pattern of sexual orientation towards the opposite sex. Some exceptions exist, like bisexuality and homosexuality, which seem to be more frequent in males than females. Traditional methods for the genetic study of behavior multifactorial characteristics consist in detecting the presence of familial aggregation. In order to identify the importance of genetic and environmental factors in this aggregation, the concordance of the trait for monozygotic and dizygotic twins and for adopted sibs, reared together and apart, is compared. These types of studies have shown that familial aggregation is stronger for male than for female homosexuality. Based on the threshold method for multifactorial traits, and varying the frequency of homosexuality in the population between 4 and 10%, heritability estimates between 0.27 and 0.76 have been obtained. In 1993, linkage between homosexuality and chromosomal region Xq28 based on molecular approaches was reported. Nevertheless, this was not confirmed in later studies. Recently, a wide search of the genome has given significant or close to significant linkage values with regions 7q36, 8p12 and 10q26, which need to be studied more closely. Deviation in the proportion of X chromosome inactivation in mothers of homosexuals seems to favor the presence of genes related with sexual orientation in this chromosome. There is still much to be known about the genetics of human homosexuality. Bron: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19961060
Ja er zijn tegengeluiden en ja er zijn mensen het niet met hem eens (ook mensen die in die wetenschap helemaal niet thuis horen) zijn. En dat is maar goed ook. Dát is nl. wél wetenschap. Dick weet dat zelf ook. Het is een lastig onderzoeksgebied, dat ook voorlopig helemaal niet is afgerond. Focussed schreef:Voor homoseksualiteit is al een lange tijd een gen gevonden. Dus ja, het is genetisch bepaald. Omdat homofiele mensen zich alleen niet op een natuurlijke manier kunnen voortplanten zal dit gen niet worden doorgegeven.
Waarom dit gen er nooit uit geëvolueerd is, is omdat het een positief effect heeft op de moederlijke lijn. De moeder en haar verwanten/dochters zijn vele malen vruchtbaarder. Het lijkte dus een trade off: de kans op een niet voorplantende zoon in ruil voor meer vruchtbaarheid in de moederlijke lijn.
Thesserd schreef:Interessante uitspraak, bedoel je hiermee dat iemand dus zichzelf kan dwingen om hetero gevoelens te krijgen? Of enkel de homoseksuele onderdrukken en dus praktiserend a-seksueel te worden?Ik denk wel dat je jezelf af kan sluiten voor homoseksuele gevoelens. Je kan met je eigen brein veel doen. Daarom zijn er denk ik ook zo veel gevallen die na een huwelijk van 20 jaar alsnog uit de kast komen. En er zullen er ook veel zijn die nooit uit de kast komen. Vooral biseksuelen, want in principe kan je als biseksueel ook gewoon mee met de gewone samenleving, als 'gewone hetero'.
Ik denk dus dat acceptatie zeker wel een rol speelt. Het gaat namelijk ook om acceptatie in je eigen hoofd denk ik. Ik denk dan dat er nog veel meer bi- en homoseksuelen zijn dan we nu denken/weten