Echte dierenliefhebbers eten geen vlees

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

laliz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 21:45

Altijd zo bijzonder dat mensen "Zoek de fout" spelen bij mensen die proberen een ander juist geen kwaad meer te doen.

Je kan beter uitleggen waarom je nog wèl vlees eet, wie wil er nou nog meedoen met die manier van moord en doodslag. :') en het nog een soort goedpraten op een gekke manier. Omgekeerde wereld.
En op zondag je "Gij zult niet doden" prevelen als CDA boer.

Ik snap niet dat je met je geweten uit de voeten kan, zeker voor zoiets onnodigs.

Ik moet bijna huilen als ik dieren in een vrachtwagen opgekropt zie zitten. Mij voorstellende dat je je hele leven afhankelijk bent van mensen met kwade bedoelingen voor een luxeproduct waardoor nog steeds honger op de aarde heerst. Waar de fiets zijn we mee bezig?

Maargoed, deze topics zijn ook slecht voor m'n bloeddruk en eigenlijk baal ik nu alweer dat ik dit allemaal lees. Het maakt mij zo verdrietig.

Hipar

Re: Echte dierenliefhebbers eten geen vlees

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 21:46

Je onderschrift past mooi bij je tekst Lizzle!

SincereQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 21:49

Hipar schreef:
Je onderschrift past mooi bij je tekst Lizzle!

Haha inderdaad!

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 21:50

Lizzle, besef ook dat vlees in een aantal gevallen geen luxe is maar noodzaak voor de gezondheid. De wereld is niet zwart/wit. Ik kan vlees geen luxe noemen, is voor mij essentieel net zoals fruit.

Daarnaast laat ik mensen liever in hun waarde :) zou mij aan mijn derrière oxideren of iemand nou geen vlees of wel vlees eet.
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 11-04-15 21:51, in het totaal 1 keer bewerkt

kiki1976

Mijn mening,

Laat elkaar lekker in hun waarde of ze nu wel of geen vlees/vis eten.
Probeer je eigen mening niet bij een ander door hun strot te rammen. Iedereen doet waar hij/zij zich goed bij voelt.

Anoniem

Dus de mensen die vlees eten zijn nu ook ineens allemaal CDA-ers?

Vlees eten hoeft niet altijd volgepropte vrachtwagens te betekenen.. Er zijn genoeg alternatieven zoals wild, vlees kopen bij een klein bedrijf waar de dieren veel buiten lopen en die de dieren zelf wegbrengt, zelf voorziening.. Zijn allemaal alternatieven.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 21:51

maaikemuis schreef:
Omdat de OP een tikkeltje provocerend is, dan ook een tikkeltje provocerend antwoord. Ik hou van dieren, in welke vorm dan ook.

Ik heb snijtanden, hoektanden en een darmstelsel dat evolutionair gemaakt is om zowel plantaardig voedsel te verwerken als vlees. Waarom zou ik geen vlees eten?!? Ik heb vlees nodig om gezond te kunnen leven. Wel met mate, teveel is ook niet gezond.

Hahahaha, hoektanden? Echt? :')
Heb je wel eens de hoektanden van een echte carnivoor bekeken?
Verder, als je evolutionair gezien gemaakt bent om vlees te verteren, waarom bak je je kip dan eerst voor je het opeet? Waarom eet je het niet zo, rauw, op? Ik denk dat je behoorlijk veel buikpijn krijgt... Maar nee, goed, jij bent gemaakt om vlees te verteren, prima +:)+

Veganisme of vegetarisme gaat niet over perfect je aan de heilige bijbel van het geen vlees eten te houden. Het gaat over zo goed mogelijk je best doen om dierlijke producten te ontwijken, omdat mensen het simpelweg niet NODIG hebben. Dat je het kunt eten staat vast, dat er voedingstoffen in zitten die mensen nodig hebben ook, maar die zijn op geen enkele manier exclusief voor dierlijke producten. Menselijke ontlasting is heel rijk aan vitamine B12, maar ik denk niet dat iemand dat als reden gebruikt om ontlasting te eten. Ik haal mijn B12 in elk geval liever ergens anders vandaan ;)

Hoe dan ook, als je geen vlees (of dierlijke producten) nodig hebt, waarom zou je het dan wel eten?
En daarnaast, waarom zou ik mijn hond of kat geen vlees mogen voeren als vegetariër of veganist, als mijn geliefde huisdier dat wél nodig heeft om te overleven? Omdat ik me dan niet aan eerder genoemde heilige bijbel van vleesonthouding hou? Omdat ik dan "hypocriet" ben?

Wat betreft biologisch voedsel: ongeacht hoe een dier geleefd heeft, uiteindelijk wordt hen de keel doorgesneden - oeps, sorry, ik bedoel dat het "diervriendelijk geslacht" wordt. Een beetje een gekke uitdrukking want een dier doodmaken lijkt me niet bepaald diervriendelijk maar goed... Claimen dat je het beste voor hebt met dieren, terwijl je wel betaalt om ze dood te maken, klinkt mij tegenstrijdig in de oren. Maar misschien heb ik gebrek aan ijzer, vitamine B12 of calcium of iets dergelijks en ligt het daaraan ;)

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 21:53

kiki1976 schreef:
Mijn mening,

Probeer je eigen mening niet bij een ander door hun strot te rammen. Iedereen doet waar hij/zij zich goed bij voelt.

Wat is er "de mening aan iemands strot door rammen" bij het constateren dat er dieren doodgemaakt worden voor vlees? Het is een feit, niet?

Verder kies je er zelf voor om achter je computer te gaan zitten en te reageren in een topic over vlees eten. Ik heb je in elk geval niet gedwongen. Hoe is dat "je mening opdringen"?

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 21:53

Mijn pa had vroeger thuis dieren voor eigen gebruik; niets geen vrachtwagen, alleen een wandeling naar de dorpsslager (of in geval van kippen, ter plekke). Ze verzorgden de dieren zelf en aten daarna het vlees op. Dat was pas duurzaam vlees :)

Nu is geen ruimte meer voor, maar idee vind ik wel mooi :) weet wat je eet, heel letterlijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 21:55

Magrathea schreef:
maaikemuis schreef:
Omdat de OP een tikkeltje provocerend is, dan ook een tikkeltje provocerend antwoord. Ik hou van dieren, in welke vorm dan ook.

Ik heb snijtanden, hoektanden en een darmstelsel dat evolutionair gemaakt is om zowel plantaardig voedsel te verwerken als vlees. Waarom zou ik geen vlees eten?!? Ik heb vlees nodig om gezond te kunnen leven. Wel met mate, teveel is ook niet gezond.

Hahahaha, hoektanden? Echt? :')
Heb je wel eens de hoektanden van een echte carnivoor bekeken?
Verder, als je evolutionair gezien gemaakt bent om vlees te verteren, waarom bak je je kip dan eerst voor je het opeet? Waarom eet je het niet zo, rauw, op? Ik denk dat je behoorlijk veel buikpijn krijgt... Maar nee, goed, jij bent gemaakt om vlees te verteren, prima +:)+

Veganisme of vegetarisme gaat niet over perfect je aan de heilige bijbel van het geen vlees eten te houden. Het gaat over zo goed mogelijk je best doen om dierlijke producten te ontwijken, omdat mensen het simpelweg niet NODIG hebben. Dat je het kunt eten staat vast, dat er voedingstoffen in zitten die mensen nodig hebben ook, maar die zijn op geen enkele manier exclusief voor dierlijke producten. Menselijke ontlasting is heel rijk aan vitamine B12, maar ik denk niet dat iemand dat als reden gebruikt om ontlasting te eten. Ik haal mijn B12 in elk geval liever ergens anders vandaan ;)

Hoe dan ook, als je geen vlees (of dierlijke producten) nodig hebt, waarom zou je het dan wel eten?
En daarnaast, waarom zou ik mijn hond of kat geen vlees mogen voeren als vegetariër of veganist, als mijn geliefde huisdier dat wél nodig heeft om te overleven? Omdat ik me dan niet aan eerder genoemde heilige bijbel van vleesonthouding hou? Omdat ik dan "hypocriet" ben?

Wat betreft biologisch voedsel: ongeacht hoe een dier geleefd heeft, uiteindelijk wordt hen de keel doorgesneden - oeps, sorry, ik bedoel dat het "diervriendelijk geslacht" wordt. Een beetje een gekke uitdrukking want een dier doodmaken lijkt me niet bepaald diervriendelijk maar goed... Claimen dat je het beste voor hebt met dieren, terwijl je wel betaalt om ze dood te maken, klinkt mij tegenstrijdig in de oren. Maar misschien heb ik gebrek aan ijzer, vitamine B12 of calcium of iets dergelijks en ligt het daaraan ;)

Als jij brokken of vlees aan je hond voert dan betaal je ook om andere dieren dood te laten maken.. Dat je het zelf niet eet maakt niet uit, jij betaalt er voor.
Dus ja, oordelen maar zelf wel vlees voor huisdieren gebruiken vind ik hypocriet.

wendyenbram

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 21:55

Lizzle schreef:
Ik moet bijna huilen als ik dieren in een vrachtwagen opgekropt zie zitten. Mij voorstellende dat je je hele leven afhankelijk bent van mensen met kwade bedoelingen voor een luxeproduct waardoor nog steeds honger op de aarde heerst. Waar de fiets zijn we mee bezig?

.

Kwaad willende mensen?????? welke wereld leef jij in? Kom op zeg. IK ben boer, en jij maakt mij dus uit voor kwaad willend mens? ach denk maar zo jij weet niet beter. Ga zelf toch fietsen joh.

Ik houd van al mijn dieren, het kleinste kalfje tot de oudste koe, en ook van de varkens die we hebben om zelf op te eten... Ook van de honden die op het terrein rondscharrelen (een groter stuk dan een hond uit de nieuwbouwwijk) Als ik niet goed ben voor MIJN dieren dan heb ik geen droog brood om te vreten, mag ik trouwens wel brood eten? het graan groeit nl van onze koeienmest...

En nogmaals, je denkt weer alleen aan vlees? met luxe product? ga toch eens de feiten opzoeken, en betreed vooral geen supermarkt! want bijna alles wat daar te koop is afhankelijk van dieren (producten) denk aan je groentes, graan producten, melkproducten (of wat dan ook waar dat in verwerkt zit) Echt waar vlees is maar 1 product van alles wat van dieren gebruikt worden.
BAH

Franciee

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 21:58

Boeren zijn wel goed voor hun dieren, als ze er niet goed voor zouden zijn zouden ze niks kunnen verdienen. Een echte boer heeft hart voor zijn dieren, maakt niet uit waarvoor ze zijn.

Edit: 100% eens met wat hier beneden mij staat
Laatst bijgewerkt door Franciee op 11-04-15 22:01, in het totaal 3 keer bewerkt

anniekow

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 21:58

NAIWHL schreef:
Captain schreef:
Ben je weleens zelf in stallen geweest waar vee wordt gehouden om op te eten?
Zo nee, ga eens kijken.
Ik was vegetariër.. Voor 5 jaar. Tot ik in een aantal stallen ben geweest en heb gezien dat die dieren het helemaal niet zo slecht hebben. Kijk vooral niet naar sites zoals wakker dier, deze komen vaak met overdreven (niet juiste) informatie.

Ik kan er echt niet tegen dat veehouders zo slecht worden afgeschilderd.
Er zitten ongetwijfeld hier en daar rotte appels tussen (waar niet)
Maar zulke plaatjes zijn gewoon niet representatief. En als je eens wist hoe erg boeren gekwetst worden door dit soort plaatjes en hoe hard ze voor hun imago vechten...

Helemaal mee eens :j

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 21:59

dees_daan schreef:
Als jij brokken of vlees aan je hond voert dan betaal je ook om andere dieren dood te laten maken.. Dat je het zelf niet eet maakt niet uit, jij betaalt er voor.
Dus ja, oordelen maar zelf wel vlees voor huisdieren gebruiken vind ik hypocriet.

Laat ik het dan anders stellen: als ik brokken koop voor mijn hond (die ik overigens niet heb, maar even hypotetisch) voldoe ik aan zijn levensbehoefte. Mijn hypotetische hond kan niet leven zonder vlees. Oké, misschien wel, maar dat gaat tegen zijn natuur in (al zijn er wel gevallen bekend waar honden allergisch waren voor bepaalde dierlijke eiwitten en een plantaardig dieet beter was voor hen, maar goed, ik dwaal af). Het is nodig.

Voor het overgrote deel van de mensheid is vlees eten niet nodig. Ze eten vlees omdat ze het lekker vinden. Met andere woorden: zij laten dieren doodmaken voor hun eigen genot, namelijk de smaak van vlees. Dat vind ik moeilijk te rechtvaardigen.

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 22:00

Het feit dat dieren sterven voor ons eten vind ik niet per se een probleem, het is natuurlijk, het is hoe de wereld in elkaar steekt. De ene soort eet de andere op. Het gaat mij wel om de omstandigheden waaronder de dieren hun leven geleid hebben, die moeten goed zijn. Dat wij dieren opeten, wil niet zeggen dat we ze moeten mishandelen en uitbuiten. Ik eet dus liever bambi uit het bos dan een plofkip. Iets dat mijn vegetarische schoonzus niet begrijpt :P

Nou vuurneon inderdaad, dat klinkt heel goed :)

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 22:00

Magrathea schreef:
kiki1976 schreef:
Mijn mening,

Wat is er "de mening aan iemands strot door rammen" bij het constateren dat er dieren doodgemaakt worden voor vlees? Het is een feit, niet?

Verder kies je er zelf voor om achter je computer te gaan zitten en te reageren in een topic over vlees eten. Ik heb je in elk geval niet gedwongen. Hoe is dat "je mening opdringen"?

Dat is wat ik lees in sommige reactie's.
Ieder heeft z'n eigen overtuiging hierover en dat is hun volste recht.
Verder is er niks mis met een goede discussie, maar daar doelde ik niet op

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 22:01

VogeltjeM schreef:
Het feit dat dieren sterven voor ons eten vind ik niet per se een probleem, het is natuurlijk, het is hoe de wereld in elkaar steekt. De ene soort eet de andere op. Het gaat mij wel om de omstandigheden waaronder de dieren hun leven geleid hebben, die moeten goed zijn. Dat wij dieren opeten, wil niet zeggen dat we ze moeten mishandelen en uitbuiten. Ik eet dus liever bambi uit het bos dan een plofkip. Iets dat mijn vegetarische schoonzus niet begrijpt :P

Nou vuurneon inderdaad, dat klinkt heel goed :)

_O_

Ik kan het gewoon niet om bambi te eten, vind jagen niet zielig. :n Maar ik kan het gewoon zelf niet. :o

laliz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 22:01

Echt wild, natuurlijke visvangst is in mijn ogen minder tergend lijdend dan de meest voorkomende manier van de vleesindustrie. Als mensenvoorbeeld: als je zo op straat wordt neergeschoten, is het inderdaad prettig dat je niet eerst hoefde te doen wat ze je zeiden.

Eerlijk gezegd ben ik best wel eens jaloers op het kunnen ogen sluiten van anderen en zou ik best wel eens willen weten hoe iets smaakt, maar ik kàn het gewoon niet. Alles in mij vindt het verkeerd, maar ik probeer in het echie zulke discussies eigenlijk wel altijd te vermijden, het werkt misschien alleen maar averechts.

Edit: inderdaad niet zo vredelievend om dieren te doden. De ervaring leert dat waar geld aan wordt verdiend, dierenwelzijn niet voorop staat maar productie. Zonder vleesindustrie worden er heus wel normale alternatieven gevonden voor het telen van groenten. :')
Laatst bijgewerkt door laliz op 11-04-15 22:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Franciee

Re: Echte dierenliefhebbers eten geen vlees

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 22:04

Natuurlijke visvangst minder lijdend? Wel eens gezien hoe ze met die dieren omgaan?

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 22:04

Tsja... echte dierenliefhebbers gaan ook niet op een paard zitten? :Y)

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 22:05

"Natuurlijke" visvangst? Je bent me even kwijt hier. Je slaat een haakje door de mond van een vis om die te laten stikken op het land. Is dit natuurlijk?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 22:05

Myrthe2003 schreef:
Eigenlijk vind ik vissen jog wel het zieligst die worden leven laten stikken langzaam en met z'n allem in bakken gestopt terwijl sommige nog leven :=

Weet je hoe de meeste varkens doodgaan? Die stikken met zijn allen op elkaar geperst door overschot aan co2.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 22:06

Lizzle schreef:
.

Eerlijk gezegd ben ik best wel eens jaloers op het kunnen ogen sluiten van anderen en zou ik best wel eens willen weten hoe iets smaakt, maar ik kàn het gewoon niet. Alles in mij vindt het verkeerd, maar ik probeer in het echie zulke discussies eigenlijk wel altijd te vermijden, het werkt misschien alleen maar averechts.

Ik sluit mijn ogen niet hoor :') ik ben niet naïef. Gezien jouw werk in het ziekenhuis, begrijp je ook hoe kostbaar gezondheid is. Ik eet puur om die reden vlees, want heel eerlijk? Het hoeft van mij niet. Ik geniet er heus wel eens van, maar ik eet het vooral omdat het nodig is.

Anoniem

Magrathea schreef:
dees_daan schreef:

Laat ik het dan anders stellen: als ik brokken koop voor mijn hond (die ik overigens niet heb, maar even hypotetisch) voldoe ik aan zijn levensbehoefte. Mijn hypotetische hond kan niet leven zonder vlees. Oké, misschien wel, maar dat gaat tegen zijn natuur in (al zijn er wel gevallen bekend waar honden allergisch waren voor bepaalde dierlijke eiwitten en een plantaardig dieet beter was voor hen, maar goed, ik dwaal af). Het is nodig.

Voor het overgrote deel van de mensheid is vlees eten niet nodig. Ze eten vlees omdat ze het lekker vinden. Met andere woorden: zij laten dieren doodmaken voor hun eigen genot, namelijk de smaak van vlees. Dat vind ik moeilijk te rechtvaardigen.

Een hond hebben is toch ook voor eigen genot? Als je geen vlees wil gebruiken dan kan je geen hond of kat hebben want dan zal er toch vlees in huis komen.
Of je het nou zelf eet of niet, je betaald wel voor die 'dode dieren'.
Of vind jij het in mijn geval prima dat er 1,5kg aan dode dieren doorheen gaan per dag voor de honden, maar dat het niet kan dat er 2 huizen verderop 400gram aan vlees gegeten word door de mensen? Dat is toch hypocriet?
Ik heb voor mijn honden gekozen, ik heb er voor gekozen om ze vlees te voeren en ik betaal er ook voor. Of ik het nou zelf eet of niet maakt niet uit voor die dieren.. Ze gaan dood en worden gegeten, door wie maakt niet uit.

Sunneva

Oef de reacties gaan zo snel... Iemand zei dat hij of zei een boer kende en dat die echt om z'n dieren gaf. Daar reageer ik op.

Ja en alle andere boeren niet. Een boer is altijd met z'n dieren bezig maar wel op een hele andere manier dan wij. Zoals wij met wortels zouden omgaan...

Ik ben zelf een beetje klaar met de steeds maar groeiende boerenbedrijven. Ik snap heel goed waar het vandaan komt en dat het niet anders gaat maar het gaat zo ten koste van de natuur en het dierenwelzijn.

Ik kom uit een familie waar natuur altijd erg belangrijk was, we hebben zelf een natura2000 stuk onder beheer en wat natuurgebied in bezit. Ons vlees halen we daarvandaan.
Jammer alleen dat de meeste jonge hazen de volwassenheid niet halen door de messen van de boer... En er geen schuilplaatsen in het lange, groffe gras meer zijn voor de jonge dieren.

Dat boeren moeten groeien snap ik echt, maar de manier waarop spreekt me niet aan. Het leed van de dieren in en om de boerderij wordt langzaamaan te groot.