Een leuk gesprek met Jehova's

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Wat vind jij van Jehova's?

Interessant, ik nodig ze binnen uit.
6 (1%)
Interessant, ik voer het gesprek maar laat ze niet binnen.
77 (14%)
Ik ben door hun in het geloof gestapt.
2 (0%)
Ik doe gewoon niet open als ik denk dat ze voor mijn deur staan.
141 (27%)
Ik doe wel open maar ben bot en kap ze af.
194 (37%)
Ik doe wel open, luister netjes maar durf ze niet af te kappen.
99 (19%)

Totaal aantal stemmen: 519

Zeeuwtje68

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 15:27

Als er hier een Jehova aan de deur komt zeg ik gewoon ik ben niet geinteresseerd dag en klaar
Mijn vriend was altijd blij dat ik ze voor hem weg jaagde hij durfde dat zelf nl niet, toen woonde ik nog samen.

PanamaD

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 15:29

Ik doe open, hoor hun hele verhaal aan. Vraag dan wat ze willen bereiken, dan antwoorden ze meestal dat ze niks willen bereiken maar iets over willen brengen en zeggen dat ze daar en daar in geloven. Dan zeg ik vriendelijk dat ik nergens in de geloof en doe dan de deur dicht! :Y)

Moes zo lachen de vorige keer, mijn hond stond heel gezellig al die tijd naast mij ik stond te wachten tot ik eindelijk eens wat moch zeggen haha.

Sem_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 15:32

Ik kap ze meestal vriendelijk af, ik heb eens meegemaakt dat in de stad een Jehova getuige me
aansprak en hij begon te vertellen dat Paul de Leeuw de duivel is. :=

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 15:34

Je hebt getuigen en je hebt getuigen. Die in mijn dorp waren heel aardig, heel beleefd maar hier in de stad zitten een paar héle felle en die heb ik extreem duidelijk gemaakt dat ze niet gewenst zijn bij mijn deurbel. Volgens mij komen ze uit dezelfde gemeente als de moeder van mijn beste vriendinnetje en die hebben ze een tijd uitgesloten (de moeder). De reden weet ik niet, terecht of onterecht, ze hebben haar daar heel veel pijn mee gedaan, ze had borstkanker (is daar ook aan overleden) en ik kan niet begrijpen dat je iemand, die zoveel steun ontleent aan haar gemeente, dat aandoet.

Madeira_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 15:55

Sem_ schreef:
Ik kap ze meestal vriendelijk af, ik heb eens meegemaakt dat in de stad een Jehova getuige me
aansprak en hij begon te vertellen dat Paul de Leeuw de duivel is. :=

Dit is ook herkenbaar ja.

Ik liep (met mijn geleidehond) door Almere, om naar school te gaan. Komt er een vrouw achter mij aan: ''God kan u genezen! God kan u ogen genezen!'' ik heb vriendelijk gezegd dat ik geen interesse heb en doorgelopen. (En wat ik net al in het topic zei, zeiden ze dat ook al aan de deur).

Kom ik uit school, komt ze weer achter mij aan (ik herkende haar stem direct) dat God mij kan genezen... Ik voel mij dan zoooo ongemakkelijk. -O- Ik wil mensen niet kwetsen, maar ik zal het toch fijn vinden als mensen niet achter mij aan gaan lopen om dit soort dingen te roepen...

Bij de deur zeg ik ook gewoon vriendelijk dat ik geen interesse heb. Meestal gaan ze dan ook weer gewoon weg en is er niets aan de hand :)

Magrathea

Re: Een leuk gesprek met Jehova's

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 15:56

Vertel haar vriendelijk dat je je geleidehond niet wil missen :)*

Madeira_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 15:58

Magrathea schreef:
Vertel haar vriendelijk dat je je geleidehond niet wil missen :)*

*\o/* haha dat is ook een goede ja!

Toen ze aan de deur stonden, heb ik ook gewoon gezegd dat mijn leven zo goed is en dat ik helemaal niet wil veranderen, maar ja dat maakt hun dan niets uit ze blijven gewoon doordrammen dat vind ik wel irritant.

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 16:28

Heel wat jaren geleden een leuk gesprek gehad in de binnenstad. We werden aangesproken en ik had wel zin in een lekkere discussie. Was een heel leuke discussie geworden, respectvol en interessant. We zijn gestopt met de eindconclusie dat we beiden heeeeeel anders in het leven stonden en hele andere dingen geloofden. Het kan dus idd wel.

Maar voor mij zit het verschil in het opdringen of niet. Toen had ik er dus wel zin in maar als ik rustig thuis ben zit ik er echt niet op te wachten. En opdringerig vind ik ze zeker, ook al doen de meesten dat op een soort nette manier, waardoor het voor mij heel erg fout voelt om ze af te kappen. Ik geef altijd direct aan geen interesse te hebben en tot nu toe gaan ze elke keer wel door hoor. "Wat gelooft u dan?" "Gelooft u dan niet in blablabla?" "Vind u de wereld om u heen dan niet prachtig? Dit heeft god geschapen!" Etc.
Eigenlijk is dat al onbeschoft, je zegt nee en ze blijven maar doormekkeren. Op een vriendelijke manier en met goede bedoelingen, maar dat verandert niks aan het feit dat ze mijn nee niet zomaar accepteren. Net zoals dat verrekte foldertje. Ik weiger dat aan te nemen. Vorige keer stonden mn vriend en ik bij de deur, we hebben allebei minstens 1 keer netjes gezegd dat het direct in de oud papierbak zou belanden. En dan nog blijven doorgaan he! "Weet u het zeker? Er staat belangrijke informatie in waar u veel aan kan hebben" blablabla. Het is dat ik het belangrijk vind netjes te blijven, maar intern sta ik te koken door het gebrek aan respect van zulke lui. Nee is nee, ingewikkelder is het niet!
Gelukkig komen ze hier max 1 x per jaar. Want daarna moet ik toch echt altijd ff wat frustratie kwijt die ik in zo'n 'gesprek' opbouw. Puur omdat ik het belangrijk vind netjes te blijven maar oooohhhh wat erger ik me er aan als ze door blijven gaan!

shiroihebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 17:17

Pas stonden ze hier ook weer. Ik heb ze netjes verteld dat ik geen tijd had en toen liepen ze weg. Ik kreeg wel een stapel foldertjes in de bus zag ik later :')

Ik ben ze ook wel eens tegen gekomen als ik ergens in de stad liep. Dan bleven ze maar achter je aan lopen, zelfs de winkels in. Nu heb ik het niet zo op iemand (wie dan ook) die mij probeert te overtuigen van iets waar ik niks in zie.
Toen mijn buurjongen een paar jaar terug is overleden kwamen er ook mensen aan de deur, ik weet niet precies voor welk geloof/kerk. Het kwam er dus op neer dat hij vast iets fout had gedaan en dat het daarom maar goed was dat hij dood was. Ben nog nooit zó kwaad geworden. Dat gesprek heeft welk geloof dan ook compleet verpest voor mij. Klinkt heel stom, maar ik heb toen voor mezelf besloten alles te negeren. Was er helemaal klaar mee.

Ik snap best dat niet iedereen zo extreem denkt als die mensen, maar mensen die je proberen over te halen om te geloven, ugh. Ze houden nooit meer op lijkt het wel.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 17:40

Vraag me ineens af: wat als iemand bij Jehova's aan de deur komt verkondigen dat jezus en god niet bestaan, inclusief foldertje van een (ik noem maar even wat) Atheïsten praatgroep. Zouden ze diegene dan ook binnen laten voor een bakje koffie en diegene uitgebreid aan woord laten of zullen ze dan ook de deur dicht doen? Wat als diegene zijn/haar voet tussen de deur steekt?

Dit is niet om te rellen, maar even een serieuze vraag.

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 17:45

Dat denk ik wel Shenavallie.
Het is eerder andersom dat mensen niet met Jehova's getuigen willen praten, zij willen juist met iedereen praten.

Barbulet

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 17:55

Ze staan hier elke week... En elke keer weer vertellen nee sorry, niet geïnteresseerd en gaat ook niet gebeuren, helaas blijven ze komen. Ik vind het vrij vervelend maar blijf natuurlijk netjes en respectvol.

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 17:59

Als je in Nederland duidelijk aangeeft dat je niet meer bezocht wilt worden door JG's dan noteren ze dat en komt er zeker 2 jaar niemand meer langs.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 18:01

Myca schreef:
Als je in Nederland duidelijk aangeeft dat je niet meer bezocht wilt worden door JG's dan noteren ze dat en komt er zeker 2 jaar niemand meer langs.

Wauw twee hele jaren, wat een luxe.

Barbulet

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 18:02

Myca schreef:

Nou zo werkt dat schijnbaar hier niet. Vanochtend zeiden ze: "Ja, ik zal het doorgeven maar ik kan niets beloven." :roll:

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 18:11

Myca schreef:

Ik heb al vaker gehoord dat je dit vrij direct en op de juiste manier moet aangeven. Echt moet vragen om op een nietbezoeklijst gezet te worden. Valt voor mij ook weer onder het kopje opdringerig. Geen interesse zou imo ook voldoende moeten zijn. In dit soort discussies heb ik gelezen dat je dus specifiek moet vragen om niet meer bezocht te worden, daarvoor wist ik dat helemaal niet. Want denk maar niet dat ze zelf aangeven dat deze optie bestaat! Alleen een nee is dus niet voldoende en dat vind ik vervelend.

Ocean_Child

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 18:16

Ik respecteer ieders geloof en zal dan ook niet proberen om een ander er van te overtuigen om, net als ik, niet te geloven. Andersom verwacht ik hetzelfde respect. Jehova's zijn bij mij dus niet welkom.

Barbulet

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 18:34

Zwerte schreef:
Myca schreef:

Ik heb al vaker gehoord dat je dit vrij direct en op de juiste manier moet aangeven. Echt moet vragen om op een nietbezoeklijst gezet te worden. Valt voor mij ook weer onder het kopje opdringerig. Geen interesse zou imo ook voldoende moeten zijn. In dit soort discussies heb ik gelezen dat je dus specifiek moet vragen om niet meer bezocht te worden, daarvoor wist ik dat helemaal niet. Want denk maar niet dat ze zelf aangeven dat deze optie bestaat! Alleen een nee is dus niet voldoende en dat vind ik vervelend.

:j, inderdaad. Dat opdringerige is wat mij het meeste stoort. Ik ben helaas nog geen Jehova's tegen gekomen waarbij dit niet het geval was.

turtlelito

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 18:36

Jaren geleden heb ik twee dames binnengehaald (er werd aangebeld en het was echt heel erg slecht weer, wist nog niet waar ze voor kwamen) en handdoeken en uiteindelijk koffie aangeboden. Bleken ook Jehova getuigen op 'ronde' te zijn, ze werden pas op een bepaalde tijd weer bij het dorp opgehaald.

Dus maar aangeboden dat ze die tijd bij mij binnen door mochten brengen, omdat het echt zo slecht was buiten. Nog een heel leuk gesprek gehad (ik ben katholiek opgevoed, daarna niks meer met het geloof gedaan), ze waren daarin ook absoluut niet pusherig en oprecht geïnteresseerd in mijn mening.

Daarna kwamen ze regelmatig langs (kwam niet vaak voor dat ik thuis was, maar toch) en als ik tijd had deden we een bakkie. Omdat ze wisten dat ik niet 'bekeerd' wilde worden werd dat onderwerp ook vermeden, het gesprek ging gewoon over vanalles en nog wat.

Op een gegeven moment zijn we voor een paar jaar naar het buitenland vertrokken en toen terug waren kwamen ze weer, ze hadden ons gemist en waren ongerust geweest (omdat het huis ineens leegstond). Vond ik toch erg attent. Weer geen neiging tot prediken of iets anders, gewoon leuk gepraat over de tijd daar.

Op het moment zie ik ze nauwelijks (ben op andere uren van huis), maar voor een kop koffie en een gesprek zijn ze altijd welkom.

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 18:47

safina schreef:
ingedebruijn schreef:
Waarom moet je überhaupt mensen lastig vallen. Ik ga toch ook niet langs de deuren om katten te promoten omdat ik daar nu toevallig gek op ben.

Ik denk dat het bij Jehova's wat dieper zit dan liefde voor katten, Inge. ;)

Ik las een interview, waarin een Jehova er dit over zegt:

Citaat:
"Ik ben gelukkig als Jehova's getuige. Ik moét andere mensen vertellen hoe zij dit ook kunnen bereiken." Hij bedoelt: antwoorden op levensvragen, steun en troost. "We maken veel ellende mee. Dankzij mijn geloof kan ik daarmee omgaan."

http://www.trouw.nl/tr/nl/5091/Religie/ ... eren.dhtml

Dan hoeft ie mij daar nog niet mee lastig te vallen. Snap het hele gebeuren niet. Ga die verhalen in de kerk vertellen aan mensen die er blijkbaar op zitten te wachten.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 18:55

Ben ik met je eens hoor ingedebruijn. Feit dat ze deur aan deur komen maakt het hele gebeuren al opdringerig naar mijn mening.

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 18:57

Tigra_ schreef:
Ben ik met je eens hoor ingedebruijn. Feit dat ze deur aan deur komen maakt het hele gebeuren al opdringerig naar mijn mening.

Precies ik heb echt niks tegen welk geloof dan ook maar daar hebben we hele mooie gebouwen voor waar ze met zijn allen kunnen zitten voor wie dat graag wil.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 19:12

turtlelito schreef:
Jaren geleden heb ik twee dames binnengehaald (er werd aangebeld en het was echt heel erg slecht weer, wist nog niet waar ze voor kwamen) en handdoeken en uiteindelijk koffie aangeboden. Bleken ook Jehova getuigen op 'ronde' te zijn, ze werden pas op een bepaalde tijd weer bij het dorp opgehaald.

Dus maar aangeboden dat ze die tijd bij mij binnen door mochten brengen, omdat het echt zo slecht was buiten. Nog een heel leuk gesprek gehad (ik ben katholiek opgevoed, daarna niks meer met het geloof gedaan), ze waren daarin ook absoluut niet pusherig en oprecht geïnteresseerd in mijn mening.

Daarna kwamen ze regelmatig langs (kwam niet vaak voor dat ik thuis was, maar toch) en als ik tijd had deden we een bakkie. Omdat ze wisten dat ik niet 'bekeerd' wilde worden werd dat onderwerp ook vermeden, het gesprek ging gewoon over vanalles en nog wat.

Op een gegeven moment zijn we voor een paar jaar naar het buitenland vertrokken en toen terug waren kwamen ze weer, ze hadden ons gemist en waren ongerust geweest (omdat het huis ineens leegstond). Vond ik toch erg attent. Weer geen neiging tot prediken of iets anders, gewoon leuk gepraat over de tijd daar.

Op het moment zie ik ze nauwelijks (ben op andere uren van huis), maar voor een kop koffie en een gesprek zijn ze altijd welkom.

Mooi verhaal :)

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 19:29

Een enkele keer krijg ik JG aan de deur.
Ik doe altijd open, sta ze te woord.
Ik kap het gesprek wel vlug, maar vriendelijk af.
Ik hou er niet van dat mensen aan de deur iets komen verkondigen.
Of het gaat om God, Allah, wie of wat dan ook. Ik heb de behoefte niet.

Turtlelito, mooi en lief verhaal.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 19:30

Turtlelito: wat een mooi verhaal! Bedankt voor het delen :j