Verdeling financien binnen een relatie

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-15 20:42

spatter schreef:
Ik begrijp nu wel waarom tegenwoordig relaties maar ongeveer 7 jaar duren.

Ik snap best waarom mensen voorzichtig zijn en hun eigen geld willen houden maar ik denk dat een hoop mensen niet beseffen dat als je al zo in een relatie stapt, er al bedenkingen zijn vanaf het begin.
Je houdt immers al rekening met een doemsenaria.
En alles blijft leuk en aardig totdat er kinderen komen.
Verder kun je wel eigen spaarcentjes hebben maar zorg dan wel dat als je trouwt , dit vast gelegd wordt of je buiten gemeenschap van goederen trouwt.

Ik denk ook dat hoe ouder je in een relatie stapt, je meer op je eigen spullen/geld zit, deels omdat je al wat hebt opgebouwd maar deels ook omdat je al meer op jezelf bent.

Wat een aanname :')
Ik houd geen rekening met een doemscenario, ik vind het gewoon fijn dat ik mijn eigen rekeningen beheer en raad eens? Mijn man vindt dat ook fijn dat hij zijn rekeningen beheert,

Wat heerlijk om zo een relatie te hebben waarin beide partners tevreden zijn met hoe het is geregeld financieel.

Als je relatie niet goed zit, strandt het niet op wel/geen aparte rekeningen :') Financiele ellende kan wel voor druk zorgen, maar dat staat los van of je alles op 1 hoop gooit of juist eigen rekeningen. Huis staat van ons ook op beide naam; als hij niet betaald, wordt het gewoon op mij verhaald.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-15 22:23

Hier wordt door hem 2/3 binnengebracht en door mij 1/3. Ik vind het net goed dat we alleen maar een bepaald bedrag storten op een rekening die op ons beiden betrekking heeft, en de rest apart houden. Dat zorgt dat ik bewuster omga met wat ik uitgeef. Nu moet ik wel nadenken "kan ik dit of dat veroorloven of moet ik sparen". Dat zou niet het geval zijn of veel minder als alles op 1 hoop kwam, gewoon omdat ons maandinkomen dan zo hoog is :o Om dat elke maand op te krijgen moet je het al heel bont gaan maken.

En als je dan zegt "schrijf van dat bedrag dan een deel naar een spaarrekening"... dan zal hij nog altijd meer kunnen overschrijven dan ik. Hij kan zonder blikken of blozen mijn volledige loon maandelijks opzij zetten bij wijze van spreken en dan nog ruim overhouden.

Wij zijn evenwaardig in onze relatie, dus vind ik ook dat we evenwaardig moeten rondkomen voor de onkosten en evenwaardig sparen. Elk even veel. De rest is gewoon persoonlijke extra.

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-15 22:43

20 jaar samen, koophuis en een samenlevingscontract met daarin opgenomen voorwaarden.
Zowel gezamenlijke rekeningen voor de gezamenlijke lasten en eigen rekeningen waar je mee kunt doen en laten wat je wilt. Bij ons is het zodanig verdeeld dat we beide ongeveer evenveel vrij te besteden overhouden. Mijn vriend maakt meer uren, ik werk 30 uur en ben hoofd huishouding/administratie thuis :+ .

Reden; verstandig zijn in verband met een eigen zaak van mijn vriend en geen verantwoording af hoeven leggen als je anders denkt over geld uitgeven.
Wil de een op alles voorbereid zijn en vooral veel oppotten, prima, wil dan de ander elke maand een nieuwe vishengel kopen, ook goed.

Staat volledig los van elkaar wel of niet vertrouwen of wel of geen dingen gunnen. Wat een vreemde gedachtengang dat vertrouwen en gunnen bevestigd moet worden door gemeenschap van goederen, hoezo dan :? Wij schuiven met alle liefde en zonder dat de ander dat hoeft te vragen ons "eigen" geld naar elkaar toe als dit ter sprake zou zijn.

050206051012

Re: Verdeling financien binnen een relatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-15 14:41

Wij hebben vanaf het moment dat we gingen samenwonen een gezamenlijke rekening, de hoofdrekening. Hier komt alles op binnen, hier gaat alles af. Wij hebben geen 'eigen geld' of 'cd van jou, cd van mij'.

_Blacky_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-15 16:26

Wij hebben vanaf dat we gingen samenwonen een gezamelijke rekening. Hier gaan de gezamelijke kosten vanaf voor het huis. We hebbe beide nog een rekening waar we onze persoonlijke rekeningen van betalen en op de spaarrekening staat bij beide het zelfde.

We weten precies hoeveel er op elke rekening moet staan, zodra 1 van ons beide loon krijgt vullen we alle rekeningen aan zodat we een maand de kosten kunnen betalen. het overige bedrag zetten we op de spaarrekening.

Wanneer we grote aankopen doen betalen we beide de helft. Waarom we 2 spaarrekeningen is puur voor het geval dat we uit elkaar gaan, en we elkaar niks gunnen, hebben we wel beide ons eigen gelddeel. Maar verwacht dat niet nodig hebben.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-15 16:47

Quellian schreef:
Wij hebben vanaf het moment dat we gingen samenwonen een gezamenlijke rekening, de hoofdrekening. Hier komt alles op binnen, hier gaat alles af. Wij hebben geen 'eigen geld' of 'cd van jou, cd van mij'.

Wel "eigen" geld maar geen "cd van mij of cd van jou". Alles is van ons. De auto's zijn met eigen gelden aangekocht maar hij mag de jeep net zo makkelijk gebruiken als ik de bus mag nemen.
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 08-04-15 16:48, in het totaal 1 keer bewerkt

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-15 16:48

Ayasha schreef:
Quellian schreef:

Wel eigen geld maar geen "cd van mij of cd van jou". Alles is van ons.

:j

(Oke... Mijn ondergoed is niet zijn ondergoed gelukkig :') )

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-15 16:49

:D Zelfs dat heb ik wel eens heel in den beginne aan gehad omdat ik een preutse trut was en een short vergeten was om in te slapen. _O- Toen kreeg ik een losse boxer van hem. _O- (waar 2 ayasha's in konden maar het idé was lief! <3 )

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-15 16:52

Andersom kan nog, maar nee... Mijn strings zijn echt MIJN strings niet die van ons :')

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-15 16:53

vuurneon schreef:
Andersom kan nog, maar nee... Mijn strings zijn echt MIJN strings niet die van ons :')

M'n kerel droeg vroeger ook strings in z'n jongere jaren. _O- (ehm ja ik heb een apart geval :') )
Hij beweerd ook ondergoed gehad te hebben waar alleen een "zakje" aan was vanvoor... :?
Ik heb 'm gezegd dat ie zo dan nog maar es wat moet aanschaffen want ik kan me niet voorstellen hoe dat dan uit ziet! _O-

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-15 16:54

Ach krijg je mooie bruine billen van in de zon :D

ralphtdw

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-15 16:57

Ik vind als je samen bent dat je ook veel.samen deelt nu heb wel mijn vriend een spaarrekening en ja soms krijg ik daar ook wat van zoals aankoop van mijn paard. Maar ik ben dan niet zo iemand van.owh hij heb bijv 30.000 euro gespaard dus ik moet een paard van 20.000nee hoor vind als je dan fatsoenlijk bent dat je dat dan niet doet.
Maar als hij een mooie auto wilt kopen van dat geld overlegd hij wel ook al is het zijn geld ik zeg dan wel je moet zelf weten het is jou gespaarde geld al vins ik het veel voor een auto maar het is zijn droom en die ga ik niet afpakken dus hij mah dit gewoon.
Maar vind vooral dat geven en nemen is.en niet van dst is van mij dus je mag dat niet nee zal ik zelf niet willen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-15 21:55

Nou, wat kleding betreft, als mijn wederhelft weer eens 6 weken weg is voor werk palm ik in de zomer vaak een t-shirt van hem in om in te slapen. Komt bij hem net over zijn middel en zit niet strak maar net dat tikje los, bij mij hangt hij over mijn knieën en ik kan er 2x in :+
We schelen nogal in lengte (32cm) en in breedte (hij weegt net niet het dubbele van mij). Het enige qua kleding wat hij van mij ooit kon pikken, was een knielange losse rok met bovenaan een band van 20cm die uit enorm samengekropte elastiek bestond. Daar pastte hij nét (zonder adem in te houden) in als hij die elastiek liet uitrekken tot het maximum. Was geen zicht, zelfs niet voor carnaval _O-

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 09:01

Ayasha schreef:
Quellian schreef:

Wel "eigen" geld maar geen "cd van mij of cd van jou". Alles is van ons. De auto's zijn met eigen gelden aangekocht maar hij mag de jeep net zo makkelijk gebruiken als ik de bus mag nemen.

Hij heeft een leaseauto van z'n werk, daar rij ik net zo makkelijk in. Mijn auto (ja, staat op mijn naam) is van ons geld gekocht, daar ga ik mee naar mijn werk. Mocht het ooit stuk lopen tussen ons, dan neem ik die auto mee, hij heeft hem niet nodig. Een dierenartsrekening (bv vorige week paard met koliek) wordt gewoon door ONS betaald. Wij hebben geen eigen geld, dus nogmaals, mocht het stuk lopen, dan gaat het door de helft. Maar eigenlijk geven wij beide zo weinig om materie, dat hij het van mij allemaal mag houden hoor. Ik haal wel een nieuw bed, auto, bank of 'weet ik veel wat'. Ik neem alleen m'n kleding mee en krabbel voor de rest wel weer overeind.

lovelys

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 09:13

Mijn vriend werkt bij een bank en ziet vaak ellende wanneer er alleen alles samen is gedaan. Een van de twee partners rooft de hele gezamelijke rekening leeg en er is gewoon niks aan te doen!

Wij hebben ieder een eigen betaalrekening en een eigen spaarrekening en samen een rekening waar alle vaste lasten van worden betaald en een gezamelijke spaarrekening voor vakanties en afvalstoffenheffing en waterschapsbelasting. Daar wordt voldoede op gestort om de boodschappen en de huur van te betalen.

We hebben het tot nu toe zo geregeld. Maar we hebben geen kinderen en wanneer die komen zal die ook gewoon van de gezamelijke rekening worden betaald. Verder hebben we het 50/50, terwijl mijn vriend wel een stuk meer verdiend. Ik wilde dit graag, vanwege het feit dat ik zelfstandig wil zijn en het moeilijk zou vinden dat hij meer betaald.

Hij kan hierdoor wel lekker sparen en zijn kado naar mij toe is soms een weekendje weg en dan betaal ik amper wat. Ik kan dat gewoon niet betalen, maar hij wil graag dan ff weg. Zelf vind ik dat best lastig dan. Het fijne hiervan is dat ik iets wil kopen voor mijzelf dat ik die beslissing zelf kan maken zonder zijn toestemming. Natuurlijk praten we over wat we graag willen kopen. Zo heeft mijn vriend een nieuwe pc gekocht voor best wat geld. Zelf zou ik dat nooit doen en als hij dat zou doen van de gezamelijke rekening zou ik dat zonde vinden. Nu heeft hij deze gewoon gekocht, nadat hij mij dat vertelde. Prima zijn geld, zijn keuze!

NuvelJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 09:20

Quellian schreef:

Dit is bij ons ook zo. Mijn man is zelfstandig en ik ben thuis met de kinderen.. Daarnaast werk ik nog maar krijg maar het minimum loon. Hij vind het helemaal niet erg dat ik zo weinig verdien en dat hij dus bijna alles betaald. Ook wij hebben een koophuis, 2 kinderen, getrouwd in gemeenschap van goederen en doe ik veel in en voor zijn bedrijf. :) Geloof dat we er allebei top tevreden mee zijn.

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 13:47

Ik vind het toch juist verstandig om, en getuigen van liefde die er NU is, om niet alles maar op één hoop te gooien. Nu hou je nog veel van elkaar, maar het kan bij iedereen een keer mis gaan. Als je dan niet meer op goede voet met elkaar staat, is het veel minder makkelijk afspraken maken.

Wij hebben elk onze eigen rekening waar salaris op binnenkomt. En er gaat elke maand meer dan genoeg op de gezamenlijke rekening om alle vaste lasten, leuke dingen, uit eten, vakanties etc van te betalen. Maar ik betaal inderdaad alles van mijn paard van mijn eigen geld. Ik wil dat zelf ook het liefste. Mijn hobby is nou eenmaal duur.

Zolang we elkaar nog lief vinden is er eigenlijk een grote hoop met geld waar we alles van kunnen doen. Maar mocht het ooit een keer mis gaan, dan kunnen we uit elkaar, zonder ook nog extra dikke ruzie over de financiën.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 14:04

Ayasha schreef:
vuurneon schreef:

M'n kerel droeg vroeger ook strings in z'n jongere jaren. _O- (ehm ja ik heb een apart geval :') )
Hij beweerd ook ondergoed gehad te hebben waar alleen een "zakje" aan was vanvoor... :?
Ik heb 'm gezegd dat ie zo dan nog maar es wat moet aanschaffen want ik kan me niet voorstellen hoe dat dan uit ziet! _O-

:wow: wat een onverwachtse wending van dit topic _O-

Marlien5

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-15 15:03

Hihi, nou inderdaad. Toen ik dit topic startte had ik niet verwacht zoveel reacties te krijgen en al helemaal niet dit soort. Maar ik heb er erg veel van geleerd en gezien dat het voor iedereen heel verschillend is.

Wel ben ik nog niemand tegengekomen hier die het op onze nieuwe manier gaat doen. Dus beide de helft van je besteedbaar inkomen op een gezamenlijke rekening zetten.

We hebben vanochtend de rekening geopend en gaan de komende paar maanden proefdraaien en eens kijken hoe het dan gaat bij beide met de cashflow. Ik ga er vanuit dat het wel een verbetering moet zijn ten opzichte van wat we nu hadden (naar rato + beide 50% hypotheek).

In ieder geval wil ik iedereen bedanken voor de input :j

Shoran123

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 15:05

Ik vind het wel eerlijk.

Je betaalt allebei de helft van je netto inkomen. Prima bedacht!
Eventueel zou je wel kunnen vragen of hij bijvoorbeeld het gas en het stroom wilt betalen

BelleTessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 15:16

Bij ons is het ook weer apart gedaan.
Het huis is van hem, staat op zijn naam want we konden geen huis samen kopen want ik had nog geen vast contract. Daarnaast wil hij dat ook niet, want stel dat je uit elkaar gaat, maar dan terzijde.

We verdienen nu ongeveer evenveel, ik werk onregelmatig in de zorg en hij door de weeks 5 dagen.
We hebben geen gezamenlijke rekening, allebei onze eigen rekening dus. Ik betaal de boodschappen, en een deel van de vaste lasten van het huis.
Hij betaalt de hypotheek en de andere vaste lasten. Ook hebben we beide natuurlijk onze eigen vaste lasten zoals zorgverzekering.
Daarnaast staat de auto op mijn naam, die had ik al lang voor dit huis. De kosten zijn voor mij, zoals wegenbelasting en verzekering, de tank doen we om de beurt. Niet geheel eerlijk, want hij rijdt elke dag 100km en ik rijdt maar 4 dagen in de week 6KM met de auto. Dit is zo geregeld, omdat hij geen geld heeft om de auto volledig zelf te betalen.

Zelf sparen wat je overhoudt, je spaargeld is voor jou en gezamenlijke dingen wisselen we af, zoals uit eten gaan en wat dan ook. Vakanties worden gedeeld.

Heb al vaker gezegd dat we het nog eens uit moeten rekenen wat we allebei nou kwijt zijn, maar hij vind het prima zo, nou oke.

Ik denk dat jullie manier goed kan werken hoor!

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 15:20

Quellian schreef:

En hier precies zo!

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 15:21

GewoonNoor schreef:
Ik vind het wel eerlijk.

Eventueel zou je wel kunnen vragen of hij bijvoorbeeld het gas en het stroom wilt betalen

Wat is hier eerlijk aan dan? Allebei even hard werken, maar toch heeft de een meer geld te besteden dan de ander?

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 15:30

Marlien5 schreef:
Hihi, nou inderdaad. Toen ik dit topic startte had ik niet verwacht zoveel reacties te krijgen en al helemaal niet dit soort. Maar ik heb er erg veel van geleerd en gezien dat het voor iedereen heel verschillend is.

Wel ben ik nog niemand tegengekomen hier die het op onze nieuwe manier gaat doen. Dus beide de helft van je besteedbaar inkomen op een gezamenlijke rekening zetten.

We hebben vanochtend de rekening geopend en gaan de komende paar maanden proefdraaien en eens kijken hoe het dan gaat bij beide met de cashflow. Ik ga er vanuit dat het wel een verbetering moet zijn ten opzichte van wat we nu hadden (naar rato + beide 50% hypotheek).

In ieder geval wil ik iedereen bedanken voor de input :j

Dit lijkt mij anders wel een goed idee voor wanneer ik samen ga wonen. Al is het tegen die tijd wat scheef, dan ben ik aan het werk en hij studeert nog. Misschien dat ik dan de hele huur op me neem bijv. zodat hij zich nog even goed kan concentreren op zijn studie zonder er verplicht naast te moeten werken. (Hij loopt 2 jaar achter tov mij en hij heeft straks geen studiefinanciering meer. Heb er zelf ook wel baat bij als hij niet zoveel bij hoeft te lenen tenslotte :) )
Maar goed zo ver is het nog niet.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 15:37

denice schreef:
GewoonNoor schreef:
Ik vind het wel eerlijk.

Wat is hier eerlijk aan dan? Allebei even hard werken, maar toch heeft de een meer geld te besteden dan de ander?

Als beide er tevreden mee zijn, is het toch harstikke eerlijk en goed geregeld?