Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Sammie schreef:Er zijn gezinnen (zonder paard) die van 1500 a 1600 rond moeten komen. Als t hen lukt lukt t een alleenstaande ook. Lijkt mij.
. Daarom vroeg ik me ook af in hoeverre het beeld dat door sommigen geschetst wordt erg realistisch is. Het komt nogal 'doemdenkerig' over, alsof je pas een beetje kunt rondkomen als alleenstaande wanneer je minimaal 1500 netto verdient. Nikass schreef:Dat lijkt me heerlijk Zoey, maar in deze regio heb je dat niet.
Sammie het wordt een beetje vermoeiend dat je me dingen toe blijft dichten die ik niet gezegd heb.
Nou San ik denk idd dat een minimum inkomen geen vetpot is. Ook is het zo dat heel veel mensen van hun vakantie geld niet op vakantie gaan maar rekeningen betalen. Dat zegt wel iets, want dat is eigenlijk niet de bedoeling van vakantie geld.

Nikass schreef:Sammie het wordt een beetje vermoeiend dat je me dingen toe blijft dichten die ik niet gezegd heb.

_San87_ schreef:Lees de berichten van o.a. Spekkie eens. Daar komt wel degelijk uit naar voren dat je het met een inkomen van rond de 1500 euro al moeilijk gaat krijgen om rond te komen en je dus echt geen paard kunt houden. Dat kan ik me gewoon niet voorstellen, helemaal niet gezien het sociale minimumloon 1360 euro netto is.
Sammie schreef:Amaris schreef:Op vakantie ga ik al jaren niet, en geen kleren kopen klinkt altijd zo lekker handig, maar dat is niet te doen als je er voor je werk toch netjes uit dient te zien.
Maar moet je dat elke maand kopen? Je moet zorgen dat je kunt sparen. Dat is wel een must en daarvan kun je o.a. kleren kopen.
Werk waar je daarvoor 'netjes' uit kunt zijn zijn meestal wel banen waar je meer verdient dan 1500 euro mag ik hopen..
x_spekkie_x schreef:_San87_ schreef:Lees de berichten van o.a. Spekkie eens. Daar komt wel degelijk uit naar voren dat je het met een inkomen van rond de 1500 euro al moeilijk gaat krijgen om rond te komen en je dus echt geen paard kunt houden. Dat kan ik me gewoon niet voorstellen, helemaal niet gezien het sociale minimumloon 1360 euro netto is.
A. Dat zeg ik niet. Rondkomen van 1500 netto PLUS paard lijkt mij moeilijk, niet rondkomen van 1500 netto.
B. Dan ben ik benieuwd naar jouw lijstje van kosten per maand.
Ik schetste een in mijn ogen toch niet heel onrealistisch beeld? Ik kwam op 1350 aan alle vaste lasten per maand uit (dus inclusief boodschappen), zonder dat je leuke dingen doet. Dan kun je dus van een sociaal minimumloon ook rond komen. Bovendien zit in mijn lijstje een auto van 225 euro. Daar zou je op kunnen besparen. Daarnaast is mijn lijstje nog redelijk positief, want 500 euro kale huur kan ik toch echt niet meer vinden in de randstad... zelfs sociale huur is in mijn regio al gauw 700 euro exclusief
, als ik eerlijk ben. Rondkomen van 1500 plus paard is ongeveer hetzelfde als rondkomen van minimumloon zonder paard en dus moeilijk volgens jou
.vuurneon schreef:Voor dat netto bedrag, kunnen wij met z'n tweeën en paard rondkomen. Onze auto is ingeruild voor een goedkopere in belasting en verbruik, paard staat goedkoop (als in; 1100 per jaar voor stalling, voer, spul, hoefsmid, dierenarts, excl onvoorziene uitgave van ziekte oid) en wij hebben een koophuis. Koophuis is een investeringwij hebben het voor weinig gekocht, opgeknapt en huis is nu al flink gestegen in waarde
![]()
Ons geld zit in de stenen dus. Huren was geen optie, is te duur. Ik heb gelukkig ook een handige man dus onze nieuwe tuinschuur gaat hij gewoon zelf maken bv.
Kun je een lijstje maken?
Van wat ik weet met de huidige hooi en stro prijzen ben je daar al gauw 100 euro per maand aan kwijt... _San87_ schreef:Nikass schreef:Dat lijkt me heerlijk Zoey, maar in deze regio heb je dat niet.
Sammie het wordt een beetje vermoeiend dat je me dingen toe blijft dichten die ik niet gezegd heb.
Nou San ik denk idd dat een minimum inkomen geen vetpot is. Ook is het zo dat heel veel mensen van hun vakantie geld niet op vakantie gaan maar rekeningen betalen. Dat zegt wel iets, want dat is eigenlijk niet de bedoeling van vakantie geld.
Het is geen vetpot, dat zeker niet. Maar er is prima van rond te komen, het is zelfs mogelijk te sparen met een minimumloon.
ELpatcho schreef:Kom naar Drenthe toe! En goedkoper wonen, en goedkoper paard stallen.

elenaMM77 schreef:_San87_ schreef:
Het is geen vetpot, dat zeker niet. Maar er is prima van rond te komen, het is zelfs mogelijk te sparen met een minimumloon.
dat is geheel afhankelijk van je omstandigheden en plaats waar je woont.
En wat jij bijvoorbeeld extra nodig hebt om aan je minimum loon te komen..
Als je er representatief moet uitzien, ben je al meer kwijt, als je verder moet reizen dan worden reiskosten niet volledig gedekt.. etc.
En daarnaast, je moet ook maar net gezond blijven, want een beetje ziek worden en daar gaat je eigen risico, of je hebt iets nodig dat niet gedekt wordt..
En er moet niet teveel kapot gaan. want van een minimumloon zeg je niet even.. he, wasmachine kapot, ik ga gelijk even een nieuwe halen..
Spaar jij echt? of houd je aan het einde van de maand wat over en betaal je daar na een paar maanden je vakantie van?
Echt kunnen sparen houd in mijn ogen in dat je ieder jaar iets meer op je rekening hebt staan dan het jaar ervoor.. dat je dus van minder leeft dan wat er binnenkomt, niet voor een maand, maar eigenlijk altijd. Zodat na een jaar of wat gewoon een autootje kunt kopen.. of over een jaar of 30 een huis.
De meesten zullen zover nooit komen, omdat het gespaarde vervolgens weer richting een ongelukje van het paard gaat, of de auto moet gerepareerd worden.. spaar je dan echt? want per saldo houd je nog steeds niets over.
ELpatcho schreef:Kom naar Drenthe toe! En goedkoper wonen, en goedkoper paard stallen.
_San87_ schreef:Ja, dat las ik. En gezien je qua huur inderdaad positief bent komt uiteindelijk best wel naar voren dat het vrij lastig wordt met minimumloon rond te komen... Is het dan echt zo triest gesteld in dit land? Of ben je toch niet helemaal realistisch?
Is geen aanval naar jou toe, overigens. Ik vind de cijfers wel behoorlijk... Om te huilen, als ik eerlijk ben. Rondkomen van 1500 plus paard is ongeveer hetzelfde als rondkomen van minimumloon zonder paard en dus moeilijk volgens jou
.
Ik vraag me gewoon af of het écht zo lastig is. Overigens heb ik geen paard, geen geld voor (over).
zeker met de huidige huurprijzen, die zijn niet grappig meer. Vooral 700 euro kale huur (als je dit particulier al kan vinden, wachtlijsten bij woningbouw zijn zo 10 jaar) is een hap uit je minimale salaris...
Ben serieus ook wel benieuwd of het goedkoper kan en hoe andere mensen het doen.
x_spekkie_x schreef:Daarnaast staat jouw paard voor omgerekend 90 euro per maand op stal met voer, hooi en stro en daar zit dan ook nog hoefsmid en dierenarts in? Wat is dat voor filantropische stalling?Van wat ik weet met de huidige hooi en stro prijzen ben je daar al gauw 100 euro per maand aan kwijt...
ellepel schreef:overigens woon ik alleen (en 2 katten en konijn),met paard.
ik werk maar 18 uur en verdien maar 950 euro...bijstandsnivo dus..
ik krijg huur en zorgtoeslag en mijn pony staat op een weide op een pensionstal geheel verzorgd voor 115 euro per maand.
na aftrek van alke vaste lasten hou ik 250 euro in de maand over voor boodschappen ,roken.benzine voor mijn scooter, hoefsmid, dagje weg of whatever en dat lukt prima!
x_spekkie_x schreef:Ik denk dat het echt zo triest gesteld is in dit landzeker met de huidige huurprijzen, die zijn niet grappig meer. Vooral 700 euro kale huur (als je dit particulier al kan vinden, wachtlijsten bij woningbouw zijn zo 10 jaar) is een hap uit je minimale salaris...
Ik laat mijn lijstje graag weerleggen door andere bokkersBen serieus ook wel benieuwd of het goedkoper kan en hoe andere mensen het doen.
Wat betreft huurtoeslag: dat is tot een salaris van 21.950 per jaar. Omgerekend (delen door 13 vanwege vakantiegeld) is dat 1688 bruto per maand. Het minimumloon is 1500 euro bruto per maand... je verdient dus al snel meer dan de huurtoeslag grens
. Eigenlijk is het om te janken, helemaal de particuliere huur. Daarnaast krijg je ook nog eens geen subsidie als je boven de 600nogwat euro huurt
.
.