bokt mama's help !!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Marie111

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-15 22:49

xamberr schreef:
Beste mama bokkers.

Wij zitten heel erg met onze handen in het haar.
Onze dochter van nu 14 maanden is altijd een slechte slaper geweest maar nu zitten wij er echt doorheen.
al 5 maanden lang word ze wakker om 2/3/4 uur snachts en blijft dan minstens 2/3 uur spelen om vervolgens het op het brullen te zetten met als eind resultaar dat we als we geluk hebben om half 7 weer kunnen slapen.(helaas begint dan de werkdag weer )
We hebben al alles geprobeerd van speen brengen,voorlezen,negeren en flesje geven het enige wat we dan krijgen is een schaterlach waar je echt niet op zit te wachten met zo weinig slaap.

Hebben de bokt moeders nog tips voor ons ?

Wanneer gaan jullie naar naar toe? Gelijk bij het wakker worden of pas als ze gaat brullen?

Hoe laat gaat zs 's avonds naar bed? Hoe laat eet ze? En hoe hoeveel eet ze? Ik denk toch aan honger?
Krijgt ze nog een papfles voor het slapen gaan? (Kregen ze hier tot 2 jaar ofzo).

Aan het tijdstip van wakker worden denk ik ook aan het koud hebben. Extra dekentje wil dan wel helpen.

Onze oudste werd ook een hele poos 's nachts wakker, maar ging gelijk brullen. Alleen een papfles geven hielp. Uiteindelijk bleek ze oorontsteking, zonder koorts, te hebben.

Lastig blijven zulke dingen in elk geval.

Voor meer tips kun je ook een oproep plaatsen op het forum van http://www.ouders.nl

Yenni

Re: bokt mama's help !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-15 23:05

Ik heb 5 maanden in een cuveuze (schrijf je het zo) gelegen. Ben met 26 weken geboren. De dokters hadden na verloop van tijd wel door welk huiltje honger betekende en welk huiltje aandacht betekende als ik het laatste liet horen lieten ze mij gewoon liggen. Hierdoor ben ik vrij makkelijk geworden. Huilde bijna nooit alleen ala ik honger had. Veel succes

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-15 00:06

Lianne was het maar aangeleerd dan wisten we al gelijk waar het vandaan kwam helaas is het niet aangeleerd maar zat ons zoontje met veel dingen. En ben ik blij dat wij in de nacht een warm nest konden en kunne bieden.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-15 00:24

Oei lees dat je je kindje meer hebt aangekleed? Juist niet doen! Lichaam moet s nachts juist kunnen afkoelen! Lees dit bijv eens http://www.matras.info/het-is-gezond-om ... slapen.php

Verder zou ik de Jo frost methode gebruiken, eerste keer terug leggen met een "het is bedtijd" daarna gewoon terug leggen en niets zeggen. Ja je kunt je kind in bed nemen, maar sorry bij mij zou er geen kind in bed komen hoor. Dit eerste is een paar nachtjes en dan zullen ze het vast snappen.

conejo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-15 00:30

Hier sinds een paar dagen dat ze gaat staan aan de spijlen en gaat huilen. hebben een aantal dingen geprobeerd en sinds gisteren avond gaan we de eerste keer er heen zeggen dat ze moet slapen en leggen haar neer en haar knuffels bij haar. 2 de keer hetzelfde alleen zeggen we niks. Net zo lang tot ze slaapt en dit lijkt te werken. Eerst ging ze huilen als we haar neerlegde maar nu niet meer. En uiteindelijk gaat ze staan huilt heel ff en haar zelf weer liggen en dan een paar keer tot ze slaapt.
Hier doet ze het niet midden in de nacht maar bij het naar bed gaan.

Marie111

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-15 00:32

Maartje1990 schreef:
Oei lees dat je je kindje meer hebt aangekleed? Juist niet doen! Lichaam moet s nachts juist kunnen afkoelen! Lees dit bijv eens http://www.matras.info/het-is-gezond-om ... slapen.php

Verder zou ik de Jo frost methode gebruiken, eerste keer terug leggen met een "het is bedtijd" daarna gewoon terug leggen en niets zeggen. Ja je kunt je kind in bed nemen, maar sorry bij mij zou er geen kind in bed komen hoor. Dit eerste is een paar nachtjes en dan zullen ze het vast snappen.

Brrr, van afkoelen kan ik helemaal niet slapen. Duurt het soms wel uren voordat ik slaap en wordt 's morgens helemaal stijf wakker.
Troiwens als jongste (ook zo'n koukleum) als dreumes/peuter ' s nachts wakker werd, hielp het vaak prima om even een badlaken ofzo over haar heen te leggen. Lekker warm en "zwaar", sliep ze vaak binnen 5 min weer.

Coloured

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-15 00:38

Natuurlijk, zo'n kleintje moet het lekker warm hebben.

Marie111

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-15 00:40

xamberr schreef:
Ik kom net binnen van me werk maar volgens mijn man doet ze het Tot nu toe nog goed dus hopelijk blijft dat zo !
Ik moet maar eens opzoek naar een lang spenen voor aan haar slaapzak.

Aha, hier had jongste ook een speen en werd ook wel eens wakker als ze die kwijt was.

Oplossing was gewoon meerdere spenen in bed (ze had vaak in beide handen een , en een in de mond).

Ze had al vanaf een maand of acht een speenlint aan haar slaapzak en kon toen al gauw de speen 's nachts zelf vinden.

Denk erom dat het lint/koord wat je aan de speen gaat doen niet te lang is, anders kan het om haar hals gaan.

Succes

Coloured

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-15 00:46

Marie111 schreef:
Oplossing was gewoon meerdere spenen in bed (ze had vaak in beide handen een , en een in de mond).

:D Zie het helemaal voor me, schattig.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-15 01:01

Coloured schreef:
Natuurlijk, zo'n kleintje moet het lekker warm hebben.

Dit is dus gewoon niet waar. Er zijn meerdere onderzoeken te vinden op internet hierover. Het lichaam moet kunnen afkoelen s nachts. Koeler is daarom beter, warm is juist slecht en zorgt er ook voor dat je slechter (in) slaapt. Dit is voor kinderen niet anders.

xamberr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-15 06:49

Hier begon het helaas om half 5 weer en dit keer kwam het echt Door de kou en haar speen.
eerst dacht ik nee je bent gewoon weer aan het aandacht vragen (gillen lachen praten ) dat ging over op huilen toen erheen gegaan en toen zag ik dat ze zich zelf had uitgekleed .

Ik zag een paar keer de vraag voorbij komen hoelaat ze at en moest slapen ,om 18:00 eet ze met ons mee en om 19:30 krijgt ze nog een flesje zonder pap hierna speelt ze meestal nog wel een uurtje in bed.

Nogmaals ze kan niet bij ons in bed dit vaak geprobeerd maar dan kruipt ze over ons heen en laat zich zo van het bed zakken om op onderzoek uit tegaan.

onpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-15 06:59

Mijn zoon was ook zo'n ondernemende baby/peuter. We hebben de klinken van de deuren allemaal omhoog gezet zodat hij de deur niet open kon maken in het begin.

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-15 07:05

Zou het helpen haar iets eerder te laten eten (5 uur bv) en dan de fles met een nachtpapje geven? Ik denk dat het buikje dan langer gevuld blijft en ze minder snel wakker wordt. En wellicht een slaapzakje tegen het uitkleden?

xamberr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-15 07:19

Ze heeft altijd een slaapzak omdat ze het niks vind om onder dekens te liggen maar deze weet ze helaas uit te krijgen en dan doet ze haar pyjama broek ook uit.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-15 07:34

Slaapzak achterstevoren aantrekken.

ESSIE70

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-15 07:36

Ik had ook een zeer ondernemende baby/peutertje en ik deed de slaapzak binnenste buiten aan zodat de rits aan de binnen kant zit. Zo krijgen ze hem niet uit.

koos2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-15 11:10

Maartje1990 schreef:

Het gaat om een baby van net 1, niet over een peuter van 2,5 jaar.
Baby's snappen nog vrij weinig van oorzaak -> gevolg.

conejo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-15 11:18

koos2015 schreef:
Maartje1990 schreef:

Het gaat om een baby van net 1, niet over een peuter van 2,5 jaar.
Baby's snappen nog vrij weinig van oorzaak -> gevolg.

Hier dus van het weekend die methode uitgeprobeerd bij mijn dochter die over 2 weken 1 word en het werkte hier heel goed. Maar dan moet je wel zeker weten dat het in aandacht vragen gaat. Gisteren avond na de fles bleek ze een poep luier te hebben. Ml had het niet door en toen werkte het dus niet. Na luier verschoond te hebben werkte het wel weer.

conejo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-15 11:23

Maartje1990 schreef:

Ik kan echt niet in slaap vallen als ik het koud heb. Ik moet dan mijn elektrische deken aan doen.

koos2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-15 11:38

Wij hebben het ook geprobeerd omdat we het niet meer wisten, met een kotsend kind van het huilen als gevolg. Nooit meer dus.

Ik zie hier dat het vaak is van : geen honger, vieze luier of koud? Dan is het aandacht vragen.
Maar aandacht is óók een behoefte. Daarnaast is angst of pijn vrij moeilijk uit te sluiten.
Vanuit de basis hebben kinderen 24/7 hun moeder nodig, of een gelijkwaardige verzorger. Onze maatschappij is veranderd, dat is niet erg, de meeste kinderen passen zich aan.
Dan heb je nog kinderen die zich niet aan kunnen passen tot je met ze kan communiceren en dingen uit kan leggen. Dat is zwaar voor de ouders, maar er aan toe geven en beseffen dat het ook weer over gaat werkte uiteindelijk voor ons het beste. Baby's zijn nou eenmaal langer afhankelijk dan pups, kittens of veulens.

En aangezien we op een paardenforum zitten: het is toch ook raar om een veulen vanaf dag 1 's nachts van de moeder te scheiden en wanneer ze over de flos gaan te zeggen dat ze niet moeten zeuren omdat ze lekker schoon stro en een emmer melk hebben? Ik kan de reacties al voorspellen als ik hier een topic aanmaak: Help, mijn veulen breekt de stal af en blijft hinniken naar zijn moeder. Zijn moeder staat een stalblok verderop maar twee deuren door, het veuelen heeft verder alles wat hij nodig heeft in zijn stal. Wat raden jullie aan?

En ja, er is voor mij echt wel een verschil tussen 'jengelen' en huilen. Onder jengelen versta ik wakker zijn zonder huilen/krijsen. 's Nachts is een wakker kind ook irritant omdat je er zelf niet van slaapt, maar daar zou ik verder niet op ingaan. Ze gaan vanzelf weer slapen. Huilen doen ze niet voor niks.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-15 13:10

Oorzaak-gevolg is juist enorm ontwikkeld op jonge leeftijd. Het is juist fascinerend om te zien hoe een kind van 10 maanden 1x de vingers tussen de la krijgt en daarna de la met platte hand dicht doet. Dat is super primair, zo reageren dieren ook. Dat is hoe je dieren ook gewenst gedrag aanleert.
Een kind van 1,5 is echt niet dommer dan een konijn die bijvoorbeeld binnen 10 minuten door heeft dat als jij aan je hok rammelt er dan eten in je bakje verschijnt :+
Dat is niet gek veel anders als snachts gaan zitten voorlezen als ze zonder duidelijke reden gewoon niet kunnen slapen.

Ze doen echter nog niet aan plannen of bewust van te voren uitgedacht stout gedrag, dat komt pas veel later.

Het kind van TS zal heus niet van te voren gedacht hebben: ik ga me vanavond uitkleden, dan komt mama wel.
Echter heeft hij het in een impuls gedaan en toen kwam mama. Nu kan hij dit als een positief oorzaak-gevolg vastleggen en kan dat escaleren. Dus is het zaak om dat slimmer af te zijn met tips die eerder al genoemd zijn zonder dat je daarmee het kind kwetst of in de steek laat. Idem met spenen uit bed.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-15 13:16

dan zal ik wel een raar kind hebben maar die stoot zich gerust meerdere keren aan hetzelfde. of klimt meerdere keren op de tafel of wat dan ook. was het maar zo simpel maar helaas praktijk is toch echt wel even anders.

Marie111

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-15 13:18

xamberr schreef:
Hier begon het helaas om half 5 weer en dit keer kwam het echt Door de kou en haar speen.
eerst dacht ik nee je bent gewoon weer aan het aandacht vragen (gillen lachen praten ) dat ging over op huilen toen erheen gegaan en toen zag ik dat ze zich zelf had uitgekleed .

Ik zag een paar keer de vraag voorbij komen hoelaat ze at en moest slapen ,om 18:00 eet ze met ons mee en om 19:30 krijgt ze nog een flesje zonder pap hierna speelt ze meestal nog wel een uurtje in bed.

Nogmaals ze kan niet bij ons in bed dit vaak geprobeerd maar dan kruipt ze over ons heen en laat zich zo van het bed zakken om op onderzoek uit tegaan.

Inderdaad (winter)slaapzak achterstevoren aantrekken.

Verder evt. wat eerder eten, om half zes ofzo en dan om half acht een papfles (hier ging er op die leeftijd nog een fles van 200 cc opvolgmelk met 4 eetlepels Bambix in).

Eva1975

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-15 15:51

slaapzak achterstevoren aan doen als dat kan tenminste dan kan die al niet meer uit en voor de speen heb je tegenwoordig van de knuffels waar je de speen aan kan knopen. die kunnen al niet door de spijlen van het bed vallen.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-15 16:11

StalNollie schreef:
dan zal ik wel een raar kind hebben maar die stoot zich gerust meerdere keren aan hetzelfde. of klimt meerdere keren op de tafel of wat dan ook. was het maar zo simpel maar helaas praktijk is toch echt wel even anders.

Je begrijpt toch neem ik aan het fundamentele actie-reactie leer principe toch wel?
Niet elk kind is immers even voorzichtig, maar dat betekend niet dat het leer resistent is. Het is dan hooguit wat minder snel onder de indruk van het gevolg. Dat betekend niet automatisch dat de link niet gelegd is.

Met dieren is dat niet zo gek veel anders. Ze begrijpen allemaal dat stroomdraad pijn doet, maar waar de ene er nooit meer aan komt vind de ander het niet zo boeiend. Dat maakt de een niet dommer dan de ander.

Ik was deze winter een week in het ziekenhuis met mijn toen 1 jaar oude dochter. We hebben haar behalve het infuus voor niets hoeven dwingen omdat we haar heel goed duidelijk konden maken dat het allemaal geen zeer deed en dat de apparaatjes best leuk zijn.

De vrouw naast ons met een kind van anderhalf was omgekeerd, die was continue hardop aan het zeggen waar het kind bij was, sja hij zal wel weer gaan kreissen want wat begrijpt zo'n baby er nou van.
Gevolg: kind deed precies wat van hem verwacht en continue verteld werd, kreisen dus, zelfs bij simpel temeratuur meten in het oor.
Kinderen zijn niet dom omdat ze nog niet kunnen praten.
Laatst bijgewerkt door Mungbean op 30-03-15 16:21, in het totaal 1 keer bewerkt