Vriendschap met iemand die vreemdgaat.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 21:03

Dan kan je ook over andere leugens vallen of zaken die je niet aanstaan. Gewoon niet mee bemoeien is mijn motto.

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 21:06

Palmera schreef:
Cinnepin schreef:
Wat ik met mijn beste vriendinnen bespreek, blijft tussen ons. Ongeacht wat het onderwerp is.

En zo hoort het ook. Een hoop mensen hier lijken mij geen goede vriend/vriendin.

Als iemand van mij verwacht dat ik mijn principes aan de kant zet en zelf moet gaan liegen, dan ben ik idd geen goede vriendin. Of eigenlijk is die ander dan voor mij geen goede vriendin, want die zou mij niet in die situatie zetten omdat ze zou moeten weten dat ze mij daarmee in een ethisch dilemma plaatst.

Enne, werkelijk ongeacht het onderwerp? Wat nou als er ineens iemand je vertelt dat ie zn paard geen medische zorg wil geven terwijl het wel nodig is. Dat laten jullie ook gebeuren? Of gaat dat dan wel te ver?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 21:08

Nu gaat het hier over vriendschap met een vreemdgaander waarvan ik denk dat dit onderwerp zo wie zo wel eerder geaccepteerd wordt door mensen in die zin van ik bemoei mij daar niet mee.
Maar wat als je te horen krijgen dat je goede vriend of vriendin vreemdgaat met een minderjarige? laten we zeggen een man/vrouw van in de 40 met een meisje/jongen van 16 jaar?
(en laten we eerlijk zijn het gebeurd)

Diegene verteld jou dat. Hoe kijk je dan nog tegen je vriendschap aan? is het dan nog steeds "ik bemoei mij er niet mee"? of is er toch wel ergens een grens die je trekt.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 21:09

Dat vind ik onvergelijkbaar dan gaat het over leven en dood. Daarbij kan ik ook niet voor de ander beslissen hoe en wat dus ik dump daar een vriendin niet meteen voor nee. Ik bemoei mij niet zo met de zaken van een ander net zo min dat ik verwacht dat anderen mij de les lezen en mij opleggen wat normaal is of hoe ik moet handelen.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 21:09

OsMo schreef:
Nu gaat het hier over vriendschap met een vreemdgaander waarvan ik denk dat dit onderwerp zo wie zo wel eerder geaccepteerd wordt door mensen in die zin van ik bemoei mij daar niet mee.
Maar wat als je te horen krijgen dat je goede vriend of vriendin vreemdgaat met een minderjarige? laten we zeggen een man/vrouw van in de 40 met een meisje/jongen van 16 jaar?

Diegene verteld jou dat. Hoe kijk je dan nog tegen je vriendschap aan? is het dan nog steeds "ik bemoei mij er niet mee"? of is er toch wel ergens een grens die je trekt.

Dat is bij wet een overtreding weer onvergelijkbaar. Dan is vreemdgaan niet het issue...

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 21:14

Zonnetje81 schreef:
OsMo schreef:

Dat is bij wet een overtreding weer onvergelijkbaar. Dan is vreemdgaan niet het issue...

Ik vind het wel heel makkelijk wegschuiven door te zeggen dat het niet vergelijkbaar is. Ik vind van wel, het is niet hetzelfde, maar het gaat over dingen waar je tegen kan zijn, waarvan je vind dat het niet goed is. Jij zegt steeds dat je je er niet mee bemoeit, maar blijkbaar trek je wel de grens bij wetgeving. Dus ook voor jou zijn er grenzen waarbij je toch je mond niet meer kan houden.
En zo ligt die grens voor iedereen weer anders. Voor mij ligt de grens dus bij liegen.

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 21:19

Enne, werkelijk ongeacht het onderwerp? Wat nou als er ineens iemand je vertelt dat ie zn paard geen medische zorg wil geven terwijl het wel nodig is. Dat laten jullie ook gebeuren? Of gaat dat dan wel te ver?[/quote]

Ik kies mijn vrienden zorgvuldig uit. In het verleden genoeg meegemaakt met zogenaamde vrienden. De vrienden die ik heb zullen zoiets nooit doen. Stel dat diegene het niet kan betalen, bedenken we samen een oplossing.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 21:39

Zonnetje81 schreef:
OsMo schreef:

Dat is geen overtreding, seks hebben is in NL wettelijk legaal vanaf 16 jaar - hoe oud de ander is maakt dan niet uit.
Of het echt heel ethisch verantwoord is is een tweede... :+ Dan draait het weer om andere dingen dan het vreemdgaan an sich.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 22:16

Het gaat dan niet om mijn grens maar die van de wet, dat is een ernstig vergrijp met of zonder vreemdgaan staat er los van. En als het op vrijwillige basis is zonder machtsmisbruik hoor je mij niet.

En daarbij ben ik blij dat ik niet overal over val wat mijn vrienden uitspoken. Want al jatten ze een fiets...telen ze plantjes.....ik dump mijn vrienden daar niet voor en bemoei me daar niet mee. Net zo goed dat zemij niet iets vertellen hoe vaak ik iets met mn paard of kat moet doen. Ik hoef het niet overal met ze eens te zijn. Ja we weten van elkaar hoe en wat maar een mening opleggen en anders je vriendschap verbreken is wat anders.

Sommige mensen zijn er blijkbaar niet in voor en tegenspoed.

Ik kan gelukkig lekker met ze sparren.
Laatst bijgewerkt door Zonnetje81 op 17-03-15 22:18, in het totaal 3 keer bewerkt

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 22:16

OsMo schreef:

Dat mag gewoon. Niks aan de hand *\o/*

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 22:30

Zonnetje81 schreef:
Het gaat dan niet om mijn grens maar die van de wet, dat is een ernstig vergrijp met of zonder vreemdgaan staat er los van. En als het op vrijwillige basis is zonder machtsmisbruik hoor je mij niet.

En daarbij ben ik blij dat ik niet overal over val wat mijn vrienden uitspoken. Want al jatten ze een fiets...telen ze plantjes.....ik dump mijn vrienden daar niet voor en bemoei me daar niet mee. Net zo goed dat zemij niet iets vertellen hoe vaak ik iets met mn paard of kat moet doen. Ik hoef het niet overal met ze eens te zijn. Ja we weten van elkaar hoe en wat maar een mening opleggen en anders je vriendschap verbreken is wat anders.

Sommige mensen zijn er blijkbaar niet in voor en tegenspoed.

Ik kan gelukkig lekker met ze sparren.

Dat zeg ik dus, wettelijk gezien mag dit gewoon. Is geen ernstig vergrijp maar gewoon legaal.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 01:10

Ik vraag me bij sommige wel af wat ze nu precies vrienden vinden.
Ik denk dat de meeste bij mij onder kennissen zouden vallen, mensen die ik ken maar niet goed genoeg om ze vrienden te noemen.

Maar ik heb liever een paar eerlijke vrienden als tig schijnheilige vrienden waarvan ik weet dat ze van alles uitvreten wat niet kan volgens mijn normen en waarden.

Zie dat een beetje als op facebook, sommige hebben 1000 en meer vrienden, ik kom niet verder als een stuk of 70 , verwijder sommige en er komen weer nieuwe bij.

Palmera

Re: Vriendschap met iemand die vreemdgaat.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 01:31

Vriendschap is loyaliteit. Elkaar kunnen vertrouwen. Er zijn voor elkaar. Elkaar accepteren. Ook als de ander iets doet waar jij het miet mee eens bent. Dan kun je daarover praten. Maar niet elkaar laten vallen.

Het stomste voorbeeld van het westelijk halfrond: ik heb een extreme spinnenfobie. Mag mijn vriendin dus daarom geen vogelspin als huisdier? Omdat ik bang ben? Wat een onzin. Natuurlijk mag zij dat. En ik zal blij voor haar zijn dat ze haar lievelingsdier heeft. En zij zal begrijpen dat ze mij beter niet kan vragen voor de verzorging als ze op vakantie gaat. Zo hoort vriendschap te zijn, omschreven in een stom voorbeeld.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 09:00

Er zit een verschil tussen zeggen wat je er van vind en iemand laten vallen.
Ik vind het heel nobel dat sommige er ook niets van zouden zeggen omdat ze zich er niet mee willen bemoeien.
Maar in een echte vriendschap zou het naar mijn inziens ook zo moeten zijn dat je kunt zeggen wat je er van vind.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 09:34

Zoals reeds geschreven is voor mij het punt tweeledig:

- afgezien van verzachtende omstandigheden n DEZE, vind ik iemand die bedriegt geen goed gezelschap

- wanneer je deelgenoot bent van het geheim, word je opgezadeld met een moreel dilemma: Je kan niets zeggen tegen de ander en door zwijgen ben je deelgenoot van het bedrog

Dit laatste zie ik als een echt groot probleem; je wordt met het in stand houden van een leugen opgezadeld. Daardoor word je zelf ook een bedrieger.
Omdat je geen recht hebt om je hiermee te bemoeien; dat houdt namelijk in dat jij beslissingen voor een ander neemt, zou ik afstand nemen.

Nog een ander punt is dat een 'vriend/vriendin' je in een moreel dilemma plaatst. Dat is niet erg invoelend wel?!

Ik ben me van dit laatste punt heel bewust en doe extra moeite om dit te voorkomen.

IrishDraught

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 09:43

Ik heb met deze situatie moeten dealen van een andere kant.

Beste vriend van mijn vriend (toen vrijgezel) ging vaak met ons mee op stap en nam dan regelmatig een getrouwde vrouw mee.
Ik wist echt niet wat ik tegen haar moest zeggen. Hij leek wel haar man-prutsmuts.
Ze sliep met hem en als beloning poetste ze zijn huis.

Gelukkig heeft de vrijgezel in kwestie nu een leuke vriendin en dan is het veel makkelijker om daar een soort band mee op te bouwen.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 09:43

Hc daarmee zit ik dus ook. Hoeveel vriendin ben je als je een ander hiermee opzadelt? Je dwingt idd iemand of om de partner te bedriegen en voor te liegen omdat zij zelf geen zelfbeheersing heeft gehad om haar partner niet te bedonderen. En voelt zich kennelijk toch wat schuldig of ellendig onder want het moet aan iemand anders verteld worden. Tsja bedenk dat voor je vreemdgaat dan.

Noem me dan een slechte vriendin maar de partner komt het toch van me te weten als het zelf niet vertekd wordt. En als iemand hier over kan liegen wat zo wezenlijk is waarover nog meer dan. Oepsie er zijn dieren dood en ik heb stiekum nieuwe gekocht. Oepsie nu valt er wat kapot, ik moffel het wel weg dan merken ze het nooit. Nee dank je,

Friesam je vriend is vrijgezel, je kent die vrouw niet en hij zal je niet gevraagd hebben voor hem te liegen. Waar zijn eigenwaarde is gebleven is een ander verhaal maar dat is niet de vraag hier.

IrishDraught

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 09:47

Klopt Karuna, toch blijf ik het moeilijk vinden dat er ergens een man (en kinderen in dit geval) zitten die bedrogen worden. Door iemand die een goede vriend is.

Gelukkig is het over..

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 09:48

Het is ook een rare situatie dan. Waar je niets aan kan doen op zo n moment ook nog. Maar gelukkig verleden tijd nu.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 10:45

friesam schreef:
Klopt Karuna, toch blijf ik het moeilijk vinden dat er ergens een man (en kinderen in dit geval) zitten die bedrogen worden.

Wist jij dat die man dit niet wist dan?

Kijk, in een voorkomend geval zou IK aan mijn vrienden zeggen hoe/wat. Dat de betreffende dame met instemming van haar man mijn minnares is.
Juist als vriend heb je de verplichting om jouw vrienden niet met dat morele probleem op te zadelen.
Van HUN kant dienen de vrienden respect te hebben voor mijn en haar keuzes.

Het gaat allemaal om integriteit, eerlijkheid en respect.

IrishDraught

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 10:49

Huertecilla schreef:
friesam schreef:
Klopt Karuna, toch blijf ik het moeilijk vinden dat er ergens een man (en kinderen in dit geval) zitten die bedrogen worden.

Kijk, in een voorkomend geval zou IK aan mijn vrienden zeggen hoe/wat. Dat de betreffende dame met instemming van haar man mijn minnares is.
Juist als vriend heb je de verplichting om jouw vrienden niet met dat morele probleem op te zadelen.

Zonder woorden was het duidelijk dat haar man het niet wist, ze ging alleen mee als we buiten "de regio" op stap gingen.
En nee ben er ook niet gelukkig mee als mijn vrienden ( in dit geval beste vriend van mijn vriend) me hiermee opzadelen.
Ben heel blij dat de situatie over is.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 10:51

Huertecilla schreef:
friesam schreef:

Mee eens, mits die keuzes eerlijk zijn zoals die van jou en haar.

Callisto04

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 11:21

friesam schreef:
Zonder woorden was het duidelijk dat haar man het niet wist, ze ging alleen mee als we buiten "de regio" op stap gingen.
En nee ben er ook niet gelukkig mee als mijn vrienden ( in dit geval beste vriend van mijn vriend) me hiermee opzadelen.
Ben heel blij dat de situatie over is.

Ik begrijp dat het niet leuk is ermee opgezadeld te worden als vriend. Maar aan de andere kant, hoeveel vrienden vertellen het niet, maar doen net hetzelfde zonder het te vertellen? Is dat beter? Maakt dat een verschil? Ik weet het zelf niet.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 11:33

Callisto04 schreef:
hoeveel vrienden vertellen het niet, maar doen net hetzelfde zonder het te vertellen? Is dat beter? Maakt dat een verschil? Ik weet het zelf niet.

Dan liegen ze OOK nog eens tegen jou.
Bepaal zelf maar hoeveel verschil dat maakt wanneer je daar achter komt.

Ik kies voor openheid eerlijkhied en ja dat is regelmatig confronterend met niet ruimdenkenden. Zie dat echter niet als mijn probleem.
Wanneer het vrienden betreft respecteren ze mijn keuzes en stappen ze uit hun comfortzone om da te doen. Zo niet, tant pis; geen echt goede vrienden aan verloren.

De hypocrisie is stuitend. Ik heb het meegemaakt dat een 'bevriend' stel mij verketterde en later kom ik erachter dat BEIDEN vreemd gingen... :r

Callisto04

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 11:53

Huertecilla schreef:
Dan liegen ze OOK nog eens tegen jou.
Bepaal zelf maar hoeveel verschil dat maakt wanneer je daar achter komt.
De hypocrisie is stuitend. Ik heb het meegemaakt dat een 'bevriend' stel mij verketterde en later kom ik erachter dat BEIDEN vreemd gingen... :r

Maar dat bedoel ik net, als iemand niet wil dat vrienden er achter komen, dan komen ze er ook niet achter. Bij mij als partner duurde het 4 jaar voor ik het doorhad. Haar vrienden wisten het ook niet, behalve een paar. Dus al die zogenaamd "trouwe" vrienden zijn het misschien niet, misschien wel en is het dan als ze erover praten zo dat dit geen vrienden meer kunnen zijn, maar zolang ze het verborgen houden wel? Is niet op te lossen, maar wel een beetje dubbel.

Het voorbeeld van dat koppel dat jou verketterde en zelf vreemdging is daarom wel treffend.