Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek
Ik ben daar heel netjes en secuur in.

Amaryllis schreef:Ik snap het naar rato betalen niet. Prima dat je partner wellicht meer verdiend, maar je steekt allebei evenveel energie in je werk alleen levert het niet altijd evenveel op. That's life. Ik zou die discussie echt niet telkens willen voeren wie waar voor opdraait
Jennyj01 schreef:Mijn inmiddels ex is niet zo goed met geld. Alles is gewoon te snel op. Daarom heb ik altijd de bankzaken gedaan. Wat betaald moet wordt betaald en hij kreeg elke week geld voor de dagelijkse dingen. We zijn inmiddels twee jaar uit elkaar en het gaat nog steeds zo. Soms is er wel eens wat (bij mij of bij hem) en dan gaat het van de rekening waar het op staat en dan trek ik het later weer recht. Het is niet zo dat hij niet weet wat er speelt hoor. Als het salaris gestort is gaan we er altijd even voor zitten en regelen het inmiddels samen. Maar....het pasje blijft bij mij
Amaryllis schreef:Jeetje het lijkt wel een wiskunde topic!!
Hier komt alles op 1 gezamenlijke rekening binnen en er ook weer vanaf. Wij maken iedere maand een vast bedrag over naar ieders priverekening als een soort van zakgeld. Idem dito een aparte rekening met geld voor de boodschappen om de inzage in de gezamenlijke rekening goed te houden. Werkt prima.
Ik snap het naar rato betalen niet. Prima dat je partner wellicht meer verdiend, maar je steekt allebei evenveel energie in je werk alleen levert het niet altijd evenveel op. That's life. Ik zou die discussie echt niet telkens willen voeren wie waar voor opdraait
Zwerte schreef:Suzan_v_h schreef:Met een been buiten de deur staan ben ik het totaal niet met je eens. We hebben allebei onze eigen hobby's. Ik mijn paardrijden en mijn katten en hij zijn sporten en games.
Ik vind het juist een fijn idee dat als het over gaat tussen ons dat het niet een moeilijk gedoe word over het geld. Want wie krijgt hoeveel?
Als je alleen zou wonen zou je precies dezelfde kosten hebben. Dus dan zou je het ook zelf moeten betalen. Dit is onze kijk er op. Voor ons is het prima en wij hebben nog nooit gezeur gehad over geld.
Dat zouden we juist krijgen als we alles op een hoop gooien. Dan moet je ook bij elk dingetje die je voor je eigen koopt even gaan vragen of hij het goed vind.. Nee daar zou ik me niet prettig bij voelen.
Edit: Maar het is toch niet zo dat je altijd niks kan uit geven? Dat is toch maar tijdelijk neem ik aan?
Sorry, maar je geeft hiermee toch geen antwoord op mijn vraag? Nogmaals, ik begrijp het prima dat het voor anderen anders voelt, dat het met een been buiten de deur zeer persoonlijk is. Ik oordeel er ook niet over, iedereen moet doen waar hij/zij zich prettig bij voelt. Daar heb ik het dus ook niet over. Ik vroeg me puur af, of je het in de situatie die ik hier schets, ook oneerlijk vind dat de een meer betaald dan de ander.
Als ik alleen zou wonen, zou ik ergens zo goedkoop mogelijk moeten zitten omdat ik dus een wajong heb. Huisdieren etc is dan gewoon geen optie. Werken is zeker geen optie, situatie is dus niet tijdelijk (ga ik verder liever niet op in) Godzijdank heb ik dus een geweldige vent die het geen enkel probleem vind om zijn geld met mij te delen. Onze vaste lasten (incl paarden, auto, zijn motor, telefoon etc) zitten op ongeveer twee keer mijn uitkering. Dus met 50/50 hou ik serieus niks meer over, zelfs niet voor kleding ofzo.
Verder vraag ik me ook af (in het algemeen) waar het idee vandaan komt dat je elke aankoop moet vragen of verantwoorden als de je boel deelt. Moet dat andersom dan ook? Moet je vriend om elke mcflurry toestemming vragen? Ik vind dat namelijk een vreemde gedachtengang. Wij overleggen alleen grote uitgaves, de rest loopt wel los. Als ik dus iets wil halen, doe ik dat gewoon.
PowerReiner schreef:Jennyj01 schreef:Mijn inmiddels ex is niet zo goed met geld. Alles is gewoon te snel op. Daarom heb ik altijd de bankzaken gedaan. Wat betaald moet wordt betaald en hij kreeg elke week geld voor de dagelijkse dingen. We zijn inmiddels twee jaar uit elkaar en het gaat nog steeds zo. Soms is er wel eens wat (bij mij of bij hem) en dan gaat het van de rekening waar het op staat en dan trek ik het later weer recht. Het is niet zo dat hij niet weet wat er speelt hoor. Als het salaris gestort is gaan we er altijd even voor zitten en regelen het inmiddels samen. Maar....het pasje blijft bij mij
2 jaar uit elkaar en je regelt nog steeds zijn bankzaken?
Wat vinden de nieuwe partners daarvan?
L_Rivaldo schreef:Wij gaan rond mei samenwonen. Montee al 1,5 jaar samen maar nog in bij mijn schoonouders. Hij neemt het huis over en schoonouders gaan naar het dorp. Nu ben ik van mening dat als het zijn huis is dat ik daar niet voor hoef te betalen. Nu wil hij een soort huur wat ik zelf niet fijn vind want het huis is nooit van mij en in hoeverre ga je mee met de verbouwingskosten? Zelf heb ik bindingsangst en vind ik zoiets erg moeilijk. Ik dacht eraan om de meubels aab te schaffen en bijv vaste lasten van boodschappen, gas water en licht en nog wat zaken op mij te nemen. Wat vinden jullie en wat raden jullie aan?
Nicje87 schreef:Interessant om te lezen. En bedankt voor alle reacties.
Ik en mijn vriend delen de vaste lasten 50/50. Hij verdiend wel veel meer als mij. Dit resulteert er op dat ik na 3 weken een verre vakantie nu geen spaargeld meer heb en hij binnenkort weer op vakantie gaat. Vandaar dat ik mij dit ineens afvroeg hoe het bij anderen eigenlijk geregeld is.
Wij gaan nu 3 jaar met elkaar en wonen nu officieel een jaar samen. Mijn vriend is 2 keer op een banketstaaf manier gedumpt waardoor hij bindingsangst had/heeft. Misschien dat het daardoor automatisch bij ons nu zo geregeld is...Wij hebben geen kinderen.

tess_84 schreef:Mama3 schreef:Ik dacht altijd dat mijn vriend het meeste betaalde omdat hij altijd rood staat:-) Maar niks is minder waar..
Hij betaald de hypotheek, gas licht elektra water, o.g. Bel, loterij, wegenbelasting, autovz en rechtsbijstand
Ik betaal; woonvz, autovz, wegbel, benzine, telefoon, mobiel, tv ab, sporten, sporten kids en alle kleding, schoenen, etc feestjes, verjaardagscadeaus, verjaardagen fam, vrienden, boodschappen, eigen sporten, vakanties, uitstapjes
Ik heb toevallig zondag een berekening gemaakt van de kosten, hij houd 1000 over, ik 200 pmnd...
Binnenkort maar eens in de groep gooien. Wij zijn trouwens 17 jaar samen, wonen, 15 jr samen en hebben 3 kinderen
Dat vind ik persoonlijk altijd een erg vreemde regeling. Want hoe kan je dan vergelijken wie hoeveel betaalt? Jij hebt nu de rekening gemaakt, maar ik kan me voorstellen dat de kosten niet elke maand hetzelfde zijn. Verjaardagen zijn er bijvoorbeeld de ene maand meer dan de andere. Niet om kritiek te geven hoor, maar bij zo'n regeling zou ik me zelf niet goed voelen. Als je beide een vast bedrag in de pot doet (dan laat ik in het midden of dat afhankelijk is van het loon of gewoon elk evenveel), kan je daar toch makkelijk alles van betalen. Of, zo zie ik het toch

) en auto en eigen vaste lasten (sparen, zorgverzekering, telefoonrekening etc), dit betaal ik allemaal van mijn eigen rekening en leuke dingen, tja.. die verdelen we een beetje.