Samenwonen hoe financieel met elkaar geregeld?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

L_Rivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 09:06

Ja dat ik bijdraag is natuurlijk logisch maar hoe en in welke manier is het handigst? Ik heb er echt geen idee van.

Klopt kosten aan het huis opknappen is voor zijn rekening maar bijv verven is ook mijn genot ervan maar tot hoe vet ga je?

Maaaarije

Re: Samenwonen hoe financieel met elkaar geregeld?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 09:10

Mijn vriend betaald de huur en de rekeningen ( werkt meer dan 40 uur)
Ik heb de meubels, vloer etc betaald.
Ook de boodschappen, benzine en "leuke" dingen betaal ik.
Ik werk zelf 20 uur in de week. Neem het huishouden, koken etc op me.
Ik kan echter met mijn loon ook geen huis betalen.

Qua kosten voor verbouwing enzo.. Ja, zoals hierboven. Hoe ver ga je?
Wat wil je zelf?
Ik denk dat je gewoon om de tafel moet gaan en dan een tussen weg moet vinden.

PowerReiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 09:17

Voor beiden is wat te zeggen.

Ik ben 6 jaar met een man geweest die meer dan het dubbele van mij verdiende. We hadden een gezamelijke rekening geopend voor de boodschappen met name. Hij betaalde 2/3e van de hypotheek en ik de rest. Iedere maand zouden we een x bedrag storten op de boodschappen rekening, maar dat heft 2 jaar geduurd en toen stortte hij niet meer. Heb hem vaak genoeg gezegd dat hij weer moest storten maar dat gebeurde helaas niet, waardoor ik vanaf daar bijna alle boodschappen heb betaald. Hij kwam met het argument dat hij de etentjes betaalde, maar dat gebeurde misschien eens per 2 maanden. Daarbij ben ik een half jaar werkloos/starten Eigen bedrijf geweest, waarbij is dus helemaal een scheet en drie knikkers verdiende. Ik kon letterlijk niets meer, boodschappen lukte nog net, maar vaak genoeg moest ik ook met mn handje omhoog gaan staan om geld te ' bedelen'. Ik ben 1 keer in die tijd helemaal geflipt omdat meneer ineens voor 300 euro aan kleding had gekocht voor kerst en ik letterlijk nog geen onderbroek kon kopen.
Hij voelde zich enorm schuldig en we zijn linea recta terug gegaan om voor mij ook wat te halen. Hij bleef maar roepen dat ik om geld moest vragen als dat van mij op was, maar nee sorry, ik ga niet iedere keer mijn hand ophouden en me moeten verantwoorden voor iedere banaan.

Gegeven, de relatie was niet helemaal gelijkwaardig, maar het was niet eerlijk dat de beste man vrolijk leuke dingen kocht en dingen deed die hij leuk vond, terwijl ik niets te besteden had.

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 09:20

Mijn inmiddels ex is niet zo goed met geld. Alles is gewoon te snel op. Daarom heb ik altijd de bankzaken gedaan. Wat betaald moet wordt betaald en hij kreeg elke week geld voor de dagelijkse dingen. We zijn inmiddels twee jaar uit elkaar en het gaat nog steeds zo. Soms is er wel eens wat (bij mij of bij hem) en dan gaat het van de rekening waar het op staat en dan trek ik het later weer recht. Het is niet zo dat hij niet weet wat er speelt hoor. Als het salaris gestort is gaan we er altijd even voor zitten en regelen het inmiddels samen. Maar....het pasje blijft bij mij :+

bakkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 09:24

Hier is ook alles 1 grote pot. Voorlopig hebben we wel nog elk onze eigen rekeningen + een gemeenschappelijke, maar de aparte worden steeds minder en minder gebruikt eigenlijk. We zijn een gezin, en voor ons betekent dat dat je de financiële kant ook als gezin regelt ipv als individuen :)

Charica

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 09:26

Mijn vriend en ik hebben een relatie van 2 jaar, waarbij wel al anderhalf samenwonen.
We hebben het zo geregeld dat ik alle saaie vaste kosten betaal, en dat hij de leuke dingen betaald.
Zoals de auto, uitstapjes en de paarden. We hebben beiden ongeveer hetzelfde inkomen.
Ik probeer iedere maand 100 euro te sparen. Hij doet dat stukken minder.
We hebben samen nu een huis gekocht. Dus ik zit er aan te denken om een gezamenlijke rekening te nemen, en dat ik de bankzaken regel :P Ik ben daar heel netjes en secuur in. :P

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 09:27

Jeetje het lijkt wel een wiskunde topic!! :=

Hier komt alles op 1 gezamenlijke rekening binnen en er ook weer vanaf. Wij maken iedere maand een vast bedrag over naar ieders priverekening als een soort van zakgeld. Idem dito een aparte rekening met geld voor de boodschappen om de inzage in de gezamenlijke rekening goed te houden. Werkt prima.

Ik snap het naar rato betalen niet. Prima dat je partner wellicht meer verdiend, maar je steekt allebei evenveel energie in je werk alleen levert het niet altijd evenveel op. That's life. Ik zou die discussie echt niet telkens willen voeren wie waar voor opdraait

PowerReiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 09:30

Amaryllis schreef:
Ik snap het naar rato betalen niet. Prima dat je partner wellicht meer verdiend, maar je steekt allebei evenveel energie in je werk alleen levert het niet altijd evenveel op. That's life. Ik zou die discussie echt niet telkens willen voeren wie waar voor opdraait

In mijn geval trok ik bij hem in een groot huis in. Als ik de helft van de hypotheek had moeten betalen hield ik niets meer over. Vandaar dat we betaalden naar rato.

Ik wilde ook liever alles op een hoop maar dat wilde hij niet dus dan moet je wat.

PowerReiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 09:32

Jennyj01 schreef:
Mijn inmiddels ex is niet zo goed met geld. Alles is gewoon te snel op. Daarom heb ik altijd de bankzaken gedaan. Wat betaald moet wordt betaald en hij kreeg elke week geld voor de dagelijkse dingen. We zijn inmiddels twee jaar uit elkaar en het gaat nog steeds zo. Soms is er wel eens wat (bij mij of bij hem) en dan gaat het van de rekening waar het op staat en dan trek ik het later weer recht. Het is niet zo dat hij niet weet wat er speelt hoor. Als het salaris gestort is gaan we er altijd even voor zitten en regelen het inmiddels samen. Maar....het pasje blijft bij mij :+

2 jaar uit elkaar en je regelt nog steeds zijn bankzaken?

Wat vinden de nieuwe partners daarvan?

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 09:38

Amaryllis schreef:
Jeetje het lijkt wel een wiskunde topic!! :=

Hier komt alles op 1 gezamenlijke rekening binnen en er ook weer vanaf. Wij maken iedere maand een vast bedrag over naar ieders priverekening als een soort van zakgeld. Idem dito een aparte rekening met geld voor de boodschappen om de inzage in de gezamenlijke rekening goed te houden. Werkt prima.

Wij betalen ook naar rato maar geen discussies hoor. Mijn vriend heeft het zelfs zelf aangeboden toen we gingen samenwonen. Als we 50/50 zouden doen hield ik bijna niks meer over. Mijn vriend hoeft niet te betalen voor mijn paard maar gunt het mij wel, als ik geen paard had gehad had ik nl makkelijker 50/50 kunnen betalen.
Alle onverwachte uitgaven zoals kapotte wasmachine, nieuwe kast oid doen we wel 50/50. Geen discussie voor nodig en gaat allemaal vanzelf.

Suzan_v_h

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 09:39

Zwerte schreef:
Suzan_v_h schreef:
Met een been buiten de deur staan ben ik het totaal niet met je eens. We hebben allebei onze eigen hobby's. Ik mijn paardrijden en mijn katten en hij zijn sporten en games.
Ik vind het juist een fijn idee dat als het over gaat tussen ons dat het niet een moeilijk gedoe word over het geld. Want wie krijgt hoeveel?
Als je alleen zou wonen zou je precies dezelfde kosten hebben. Dus dan zou je het ook zelf moeten betalen. Dit is onze kijk er op. Voor ons is het prima en wij hebben nog nooit gezeur gehad over geld.
Dat zouden we juist krijgen als we alles op een hoop gooien. Dan moet je ook bij elk dingetje die je voor je eigen koopt even gaan vragen of hij het goed vind.. Nee daar zou ik me niet prettig bij voelen.

Edit: Maar het is toch niet zo dat je altijd niks kan uit geven? Dat is toch maar tijdelijk neem ik aan?

Sorry, maar je geeft hiermee toch geen antwoord op mijn vraag? Nogmaals, ik begrijp het prima dat het voor anderen anders voelt, dat het met een been buiten de deur zeer persoonlijk is. Ik oordeel er ook niet over, iedereen moet doen waar hij/zij zich prettig bij voelt. Daar heb ik het dus ook niet over. Ik vroeg me puur af, of je het in de situatie die ik hier schets, ook oneerlijk vind dat de een meer betaald dan de ander.

Als ik alleen zou wonen, zou ik ergens zo goedkoop mogelijk moeten zitten omdat ik dus een wajong heb. Huisdieren etc is dan gewoon geen optie. Werken is zeker geen optie, situatie is dus niet tijdelijk (ga ik verder liever niet op in) Godzijdank heb ik dus een geweldige vent die het geen enkel probleem vind om zijn geld met mij te delen. Onze vaste lasten (incl paarden, auto, zijn motor, telefoon etc) zitten op ongeveer twee keer mijn uitkering. Dus met 50/50 hou ik serieus niks meer over, zelfs niet voor kleding ofzo.

Verder vraag ik me ook af (in het algemeen) waar het idee vandaan komt dat je elke aankoop moet vragen of verantwoorden als de je boel deelt. Moet dat andersom dan ook? Moet je vriend om elke mcflurry toestemming vragen? Ik vind dat namelijk een vreemde gedachtengang. Wij overleggen alleen grote uitgaves, de rest loopt wel los. Als ik dus iets wil halen, doe ik dat gewoon.

Ik ging er vanuit dat jouw situatie tijdelijk is. Maar als dat niet zo is en wat voorlopig niet verandert vind ik het iet meer dan logisch dat hij meer betaald dan jouw.
Dan nog vind ik nog steeds zo dat als je alleen zou wonen precies dezelfde kosten zou hebben. Je werkt allebei even hard waarschijnlijk voor je geld, en de een kan dan meer verdienen dan de andere. Zo is het leven nu een maal.

Ik zou mezelf dus wel zo voelen dat ik me bij iedere aankoop voor mijn eigen me moet verantwoorden, en zo voelt mijn vriend zich ook. Dat zou natuurlijk niet zo zijn maar zo zou dat wel iedere keer voelen voor ons.

Als we nou ooit een gezin gaan stichten gooien we het waarschijnlijk wel op een hoop.

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 10:42

PowerReiner schreef:
Jennyj01 schreef:

2 jaar uit elkaar en je regelt nog steeds zijn bankzaken?

Wat vinden de nieuwe partners daarvan?

Dat doet er niet toe. Onze relatie is over maar de vriendschap is gebleven. Iedereen die ons kent ziet dat gelijk. Daar wordt ook niet raar of geheimzinnig over gedaan. het kost mij hooguit een halfuurtje per maand. En dat is een kleine moeite om een goeie vriend uit de problemen te houden. En als hij ooit een andere vriendin krijgt die dat voor hem wil en kan regelen dan is dat ook goed.

HouVanUtopia

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 10:44

L_Rivaldo schreef:
Wij gaan rond mei samenwonen. Montee al 1,5 jaar samen maar nog in bij mijn schoonouders. Hij neemt het huis over en schoonouders gaan naar het dorp. Nu ben ik van mening dat als het zijn huis is dat ik daar niet voor hoef te betalen. Nu wil hij een soort huur wat ik zelf niet fijn vind want het huis is nooit van mij en in hoeverre ga je mee met de verbouwingskosten? Zelf heb ik bindingsangst en vind ik zoiets erg moeilijk. Ik dacht eraan om de meubels aab te schaffen en bijv vaste lasten van boodschappen, gas water en licht en nog wat zaken op mij te nemen. Wat vinden jullie en wat raden jullie aan?

Ons huis staat op naam van me vriend
hebben beide eigen rekening eigen spaarrekening
gezamenlijke rekening gezamenlijk spaar

storten beide 50/50 op rekening voor lasten en spare n zelfde bedrag op spaar.
Ik werk met min max contract sommige maanden verdien ik minder maar altijd zelfde regeling

wat je zelf spaart of uitgeeft is aan jou.

In samenlevingscontract laten vastleggen dat mocht het uit gaan Ik het volledige bedrag wat ik heb meebetaald aan de hypotheek terug krijg

de gezamenlijke rekening en spaarrekening worden hesplits en eigen rekening zijn altijd van jezelf
tuurlijk help je elkaar is het 1 pot nat maar het eerlijkste als dr wat gebeurd

Nicje87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-15 11:09

Interessant om te lezen. En bedankt voor alle reacties.
Ik en mijn vriend delen de vaste lasten 50/50. Hij verdiend wel veel meer als mij. Dit resulteert er op dat ik na 3 weken een verre vakantie nu geen spaargeld meer heb en hij binnenkort weer op vakantie gaat. Vandaar dat ik mij dit ineens afvroeg hoe het bij anderen eigenlijk geregeld is.
Wij gaan nu 3 jaar met elkaar en wonen nu officieel een jaar samen. Mijn vriend is 2 keer op een banketstaaf manier gedumpt waardoor hij bindingsangst had/heeft. Misschien dat het daardoor automatisch bij ons nu zo geregeld is...Wij hebben geen kinderen.

Monster

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 11:22

Zorg en auto verzekering betalen we zelf..
Ik rij in een redelijk nieuwe auto die al risk verzekerd is, kost toch al snel 60 euro per maand terwijl hij voor 15 euro verzekert is.

Hypotheek, overige verzekeringen betalen we van de gezamelijke waar hij maandelijks iets meer op zet dan mij, hij verdient ook meer.

Grote boodschappen aan het begin van de maand betaal ik, hij de overige eigenlijk.

Wil straks wel over op alles op 1 rekening, ons eerste kindje is in aantocht. Het zou niet eerlijk zijn als hij daar straks meer voor moet betalen dan ik.

In het begin wel regelmatig ruzie over het geld, maar inmiddels is dit helemaal over. We leven van mijn loon naar zijn loon (zit 2 weken tussen) dit is wel erg fijn

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 12:14

Nicje87 schreef:
Interessant om te lezen. En bedankt voor alle reacties.
Ik en mijn vriend delen de vaste lasten 50/50. Hij verdiend wel veel meer als mij. Dit resulteert er op dat ik na 3 weken een verre vakantie nu geen spaargeld meer heb en hij binnenkort weer op vakantie gaat. Vandaar dat ik mij dit ineens afvroeg hoe het bij anderen eigenlijk geregeld is.
Wij gaan nu 3 jaar met elkaar en wonen nu officieel een jaar samen. Mijn vriend is 2 keer op een banketstaaf manier gedumpt waardoor hij bindingsangst had/heeft. Misschien dat het daardoor automatisch bij ons nu zo geregeld is...Wij hebben geen kinderen.

Heb je het met hem besproken? Dat het jou niet echt lekker zit? (Die indruk krijg ik tenminste).
Want hoe je het uiteindelijk ook regelt is eigenlijk niet zo belangrijk, je moet het gewoon samen doen op de manier die jullie willen. Er is maar 1 belangrijk woord hierbij imo: communicatie!
Onze situatie is in 12 jaar heel wat veranderd. Ik was slecht met geld, beetje gat in mn hand. Hij was echter weer vreselijk gierig en we hebben elkaar geleerd een balans te vinden. Pas toen we op gelijke manier met geld omgingen, durfden we het echt aan om alles op 1 hoop te gooien. Want dan zit je niet met verantwoording of gezeik om geld, je gaat er immers soortgelijk mee om. Als we dit in een veel eerder stadium hadden gedaan, had het denk ik wel wat gedoe opgelevert en nu zijn we er als het ware ingerold en is het 'natuurlijk' gegaan.
Ik vind naar rato betalen wel eerlijker dan 50/50, maar das persoonlijk. Ik vind dat omdat ik er van uit ga dat je beiden zo hard werkt als je kan, beide je best doet. Dat de een dan meer verdiend dan de ander en dus meer over zou houden, zou voor mij als oneerlijk voelen.

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 12:41

Ik schrik ervan hoeveel mensen toch alles in één pot hebben, heb altijd gedacht dat de meeste mensen dit apart deden en dat dat 1 pot gedoe iets van vroeger was.

Nu ik zou absoluut niet willen afhankelijk zijn van zijn inkomsten. Ik kan me prima redden met mijn inkomen. Als er iets moest mis gaan, zou ik zelfs de hypotheek alleen kunnen dragen. Mits inperking van mijn huidige levensstijl uiteraard.

Wij doen hypotheek, gas, water, elektriciteit, verzekeringen, onderhoud trailer 50/50.
De rest is ieders voor zich.
Hoewel hij een stuk meer verdiend dan ik en ik ook naast mijn fulltime job het huishouden, paarden en honden regel en verzorg.
Ik heb 3 paarden en hij 1. Ik betaal 3/4 en hij 1/3.
Voor mijn diensten als wasservice, kuisvrouw, huisvrouw, stalknecht etc, krijg ik 'niets' in de plaats.

Ik zie dat dat bij veel andere wel zo is hier in het topic. Ergens zou ik het ook wel eerlijker vinden, want als ik er niet was dan zou hij hond en paard moeten verkopen. Of van job wisselen. Maar daar doet hij heel luchtig over als ik dat aanhaal. Zonder mij zou hij ook geen eigen huis hebben/willen omdat hij toch nooit thuis is en altijd aan het werk.

Ik word ik de nabije toekomst zelfstandig en neem de zaak over waar ik nu werk. Als dat rond is zullen mijn inkomsten serieus stijgen en hoger zijn als de zijne. Daar ziet hij nu al enorm tegen op. Als we nu niet alles delen, dan ga ik dat dan uiteraard ook niet doen.

Ik begrijp niet goed waar dat vandaan komt, voor hem is er weinig 'van ons'. Hij is opgegroeid bij zijn moeder die een eigen zaak had en altijd relaties had met mannen die weinig tot geen geld hadden.

Als ik het zo lees dan klinkt het allemaal heel dramatisch en negatief. Maar zo erg is het gelukkig niet. Ik heb me er ook al lang bij neergelegd.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 12:50

Wij hebben alles gescheiden, hadden wel een gezamelijke rekening maar die gebruikten wij totaal niet dus vond ik zonde van het geld dat het kost. Hij betaalt 90 procent van de vaste lasten omdat hij een vast inkomen heeft en ik variabel. Als ik een periode wel meer werk, kan ik meer sparen. Indien nodig maken wij wel geld naar elkaar over en ik leen mijn pinpas regelmatig uit voor boodschappen/kapper etc. Ik verdien minder, maar heb wel meer spaargeld nu (dus grotere uitgaven zijn voor mij) maakt toch niets uit: zijn in gemeenschap van goederen getrouwd.
Ik vind het prettig om controle te hebben over mijn geld, hij ook over zijn geld. Heb totaal niet de behoefte dat hij kan meekijken wat ik waaraan heb besteedt. Heb niets te verbergen hoor, maar ik vind het niet prettig. Hij is gewoon nieuwsgierig aangelegd en dat is niet altijd nodig :+

Ik was voorheen niet zo afhankelijk van hem en hadden wij de lasten anders verdeeld, maar binnen een week tijd je werk voor 95 procent kwijtraken hakt er wel in financieel...

Callisto04

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 12:52

Interessant allemaal. Situatie vroeger was, ieders loon bleef op persoonlijke rekening, waar de ander volmacht over had. Elk een spaarrekening, ook met volmacht voor de ander. Als ik ging winkelen betaalde ik en andersom. Na lang samen, nu uit elkaar en de volmachten zijn weg. Wel nu een gezamenlijke rekening geopend voor kind- en huisgerelateerde kosten. De woning is niet verdeeld, elk woont er 3,5 dagen per week in samen met de kinderen. Wij verdienen niet evenveel, maar we storten wel elk een gelijk bedrag per maand.

Een situatie met een nieuwe partner is niet aan de orde nu, maar hoe dat dan gaat geregeld worden is blijkbaar toch niet evident. Die hypotheek bv, als een nieuwe partner mee afbetaalt moet die toch ook mede eigenaarschap krijgen? Hoe regel je zoiets? Ik blijf hier even volgen.

MabuPets

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 13:01

Ik heb niet alles doorgelezen, sorry.

Hier hebben wij ieder een eigen rekening en andere inkomsten. Wel hebben wij de gezamenlijke vaste lasten zoals de huur eerlijk gedeeld. Eigen vaste lasten betalen we ieder voor zich.

Boodschappen hebben we geen specifieke regeling voor. Wanneer ik het wat ruimer heb betaal ik en wanneer mijn vriend wat meer speling heeft betaalt hij. Hetzelfde voor leuke dingen die we samen doen of kopen.

Als een iets tekort komt eind van de maand schiet de ander, indien mogelijk, bij.

We hebben ieder een eigen rekening en sparen beide apart. Werkt voor ons prima! Wij zijn 3 jaar samen en wonen al bijna 2.5 jaar samen. Ik zit ziek thuis dus doe ook grotendeels het huishouden en neem de verzorging van de beesten op me, iets wat in mijn ogen fair is. Wanneer ik ook weer aan het werk zou gaan verwacht ik van zijn kant meer hulp en dat weet ie ook haha.

Ik zou gewoon kijken wat voor jullie het prettigst is, is toch voor ieder anders :-)

Edit; typen via de foon is lastig :o

Mama3

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 13:45

tess_84 schreef:
Mama3 schreef:
Ik dacht altijd dat mijn vriend het meeste betaalde omdat hij altijd rood staat:-) Maar niks is minder waar..

Hij betaald de hypotheek, gas licht elektra water, o.g. Bel, loterij, wegenbelasting, autovz en rechtsbijstand
Ik betaal; woonvz, autovz, wegbel, benzine, telefoon, mobiel, tv ab, sporten, sporten kids en alle kleding, schoenen, etc feestjes, verjaardagscadeaus, verjaardagen fam, vrienden, boodschappen, eigen sporten, vakanties, uitstapjes

Ik heb toevallig zondag een berekening gemaakt van de kosten, hij houd 1000 over, ik 200 pmnd...

Binnenkort maar eens in de groep gooien. Wij zijn trouwens 17 jaar samen, wonen, 15 jr samen en hebben 3 kinderen

Dat vind ik persoonlijk altijd een erg vreemde regeling. Want hoe kan je dan vergelijken wie hoeveel betaalt? Jij hebt nu de rekening gemaakt, maar ik kan me voorstellen dat de kosten niet elke maand hetzelfde zijn. Verjaardagen zijn er bijvoorbeeld de ene maand meer dan de andere. Niet om kritiek te geven hoor, maar bij zo'n regeling zou ik me zelf niet goed voelen. Als je beide een vast bedrag in de pot doet (dan laat ik in het midden of dat afhankelijk is van het loon of gewoon elk evenveel), kan je daar toch makkelijk alles van betalen. Of, zo zie ik het toch :D

Alle vaste lasten zijn maandelijk hetzelfde, sporten ook. Kleding schoenen verjaardagen berekend op een jaar en dat gedeeld door 12 mnd kom je op een gemiddeld maandbedrag. Boodschappengeld is 400 en gaat contant in de huishoudportemonnee, de ene week geven we meer uit dan de andere, maar de 400 is altijd op aan het eind vd maand.

Zodra mijn vriend weer positief staat dan ga ik een nieuwe gelijkwaardige berekening maken

Cowgirl83

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 14:16

Wij hebben het eigenlijk niet zo in detail geregeld allemaal. De lening gaat van mijn rekening af, mijn vriend betaalt de meeste andere dingen. Wij zijn 7 jaar samen, wonen 5 jaar in ons eigen huis, en hebben een dochtertje van 2,5. De kinderbijslag komt op mijn rekening. Als ik een gedetailleerde rekening zou maken, zou het waarschijnlijk niet helemaal eerlijk lopen, maar wij voelen ons er allebei goed bij zoals het nu gaat. Als we een gemeenschappelijk bedrag terugkrijgen (bv. terugbetaling belastingen), doen we het in 3, een deel voor mij, een deel voor hem, en een deel dat we ofwel gebruiken voor een praktische aankoop, of anders opzij zetten voor betaling verzekeringen ed. We sparen dus wel allebei nog een stukje apart.

Als we zouden overstappen op een gemeenschappelijke rekening, dan vind ik ook dat beide naar inkomen moet bijdragen. Ik begrijp de redenering dat je partner niet moet meebetalen aan je hobby niet zo goed. Tenzij je een heel hoog inkomen hebt, wordt hij toch financieel beïnvloed door je hobby. Jij kan door je hobby toch een lager bedrag missen om de gemeenschappelijke lasten te betalen, daardoor kunnen jullie misschien maar een kleinere woning veroorloven dan je vriend zou willen. Of misschien wil je vriend een verre reis maken, maar die kan jij doordat er veel geld naar je hobby gaat niet betalen. Dan moet je vriend ofwel zn droom opbergen, anders toch voor jou betalen, of maar met iemand anders gaan.

Ik begrijp heel goed dat er mensen zijn die liever niet alles op 1 pot gooien, en een goede financiële regeling uitwerken, ik vind helemaal niet dat dat betekent dat je minder vertrouwen hebt in je relatie. Maar dat er echt op een paar EUR gekeken wordt, dat je als samenwonend koppel bv. de kosten voor etentjes en zo echt gaat splitsen, dat kan er bij mij dan wel weer niet zo goed in, daar zou ik het heel moeilijk mee hebben.

Lestria

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 15:29

Wij hebben 2 gezamenlijke rekeningen.
1 voor de boodschappen
1 voor de vaste lasten (hypotheek/huur, g/w/l, abonnementen, verzekeringen etc.).
Op de boodschappenrekening storten wij maandelijks een gelijk bedrag.
De vaste lasten berekenen wij aan het begin van het jaar voor het hele jaar (dus ook waterschapsbelasting, WOZ etc) en dat bedrag gedeeld door twaalf storten wij ieder de helft van maandelijks op die rekening.

Verder hebben wij ieder nog een eigen betaal en een eigen spaarrekening. Sparen doen we dus wel apart. Wij zijn nu een huis aan het bouwen, als dat af is komt er nog een gezamenlijke spaarrekening bij voor huis gerelateerde zaken (onderhoud e.d.).

Wij verdienen nagenoeg hetzelfde en ook ons uitgavepatroon scheelt niet veel. Wij zijn beiden ook makkelijk met geld omdat we voldoende hebben om ruim van rond te komen. Het is dus niet zo dat we alle kosten perse moeten delen. De een trakteert de ene keer, de ander de andere keer. Ergens zal het wel in het midden uitkomen. En zo niet, dan niet.

Ik vind het wel grappig hoe sommigen reageren die alles op 1 hoop gooien en dan de conclusie trekken dat anderen altijd maar met geld bezig zijn. Dat zijn wij totaal niet. 1 x per jaar berekenen wij alles. Die bedragen agenderen wij ook in de telebankier tool voor het hele jaar. Nooit meer omkijken naar.

Het gaat er meer om dat wij ons vrij willen voelen ons geld uit te geven aan datgene wat wij zelf willen. Als ik 10 paar schoenen wil kopen dan doe ik dat zonder dat hij zich daarover druk hoeft te maken. Andersom koopt ie zich maar suf aan gadgets, mij maakt het niet uit. En daarnaast zou ik het niet leuk vinden als ik een cadeautje voor hem koop en hij al gelijk kan zien wat hij krijgt omdat hij toevallig op de rekening gekeken heeft.

Voor ons werkt het prima op deze manier.

Nanno_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 15:32

Vaste lasten delen we volledig.. verder betaald degene die wat meer verdiend iets meer over het algemeen(voor andere overige uitgaves, bijvoorbeeld uiteten).
We hebben een gezamenlijke rekening waarop we iedere maand een afgesproken bedrag storten en daar betalen we alle vaste lasten van en de boodschappen.
Sparen doen we voor ons zelf.
We zijn bijna vier jaar samen en wonen nu een half jaar samen, zonder kinderen!

DaisyHope

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 15:59

Ik woon net 2 maanden samen met mijn vriend, het nieuwbouw appartement staat op mijn naam en ik was al een paar jaar meubels etc. aan het sparen dus veel van de inboedel is allemaal van mij. Alles wat hij heeft gekregen is ook echt van hem en mocht het over zijn neemt hij dat weer mee, het bed en de computer bijvoorbeeld.

Verder splitsen we de vaste lasten (elektra, water, hypotheek, servicekosten, boodschappen budget, verzekeringen) 1/3 en 2/3, omdat ik full time werk betaal ik het 2/3e deel en hij studeert nog en van de stagevergoeding en bijbaantje betaald hij dan 1/3e. Dit betalen we van onze gezamenlijke rekening, ik heb een Excel overzicht waar ik alle vaste lasten etc. in heb staan en zo kan ik precies zien wie hoeveel moet betalen. Ik raad je aan ook zo'n overzicht te maken, werkt erg handig. Voor meer info hoe en wat wat betreft het overzicht, PB me maar :)

Er is nog wat geld over van ons inboedel spaarpotje en staat nu nog op de gezamenlijke rekening, als er zometeen wat meer rust is kunnen we kijken waar we dat gaan plaatsen, bij onze ING rekening heb ik een aantal potjes aangemaakt. Vakantie en huishouden bijvoorbeeld, daar kan ik het dan in plaatsen en opsparen.

Ik heb een budget van €75,- per week boodschappen, vorige week had ik €8,- over en dit heb ik naar de huishoud spaarrekening gedaan want over 2 weken vier ik mijn verjaardag en dat kan ik dan weer gebruiken voor de extra boodschappen.

Daarnaast heb ik nog mijn paard (dat is mijn kind :+ ) en auto en eigen vaste lasten (sparen, zorgverzekering, telefoonrekening etc), dit betaal ik allemaal van mijn eigen rekening en leuke dingen, tja.. die verdelen we een beetje.