zwemfeestje dilemma!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

diesel83

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-15 17:04

Ik snap je keuze hoor zoals ik eerder al poste je moet zelf je keuze maken...ik zou er wel wat tegen over zetten om idd samen te gaan zwemmen een keer dat kan jou ook helpen met het vertrouwen krijgen dat je zoon goed kan zwemmen. Maar dit jaar niet en jaartje wachten met een feestje vind ik niks mis mee ;-) zolang je hem maar goed uitleg geeft.

Blue_Eyes
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2025

Re: zwemfeestje dilemma!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-15 17:14

Wat is iedereen ongelooflijk hard tegen TS... Ik snap haar wel. Ik zou het ook een verschrikking vinden.

Santos_05
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-15 17:17

Heb niet alle reacties gelezen, maar het ligt erg aan het zwembad.

Ons lokale kleine zwembad gaan de kinderen van groep 3 /4 met minimaal A diploma alleen zwemmen. De badjuffen / meesters kennen alle kinderen persoonlijk en het is lekker rustig. Hier gaat onze oudste (6 jaar, 1.34m, ABC en op Snorkelles) elke vrijdag zonder volwassenen zwemmen (Ja, klinkt onverantwoord, maar wordt hier sterk gemotiveerd om het zwemmen te onderhouden. De eerste keren vond ik het ook heel spannend, maar het is te vergelijken met een gewone zwemles, maar ze leren zich goed te redden met spelen. Ouders kunnen wel kijken vanuit de kantine)

Het grotere recreatiebad verderop mogen ze nog niet alleen door de stroomversnelling en in de golven, omdat ik dat niet verantwoord vind.

Een feestje bij een recreatiebad met extra's zou ik dus ook pas doen als alle kinderen sterk genoeg zijn om zich in die omstandigheden te kunnen redden, want als je (onverwacht) uit het oog verliest, wil je niet dat ze in een situatie terecht komen waar ze zich niet kunnen redden.

ashley1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-15 17:19

En over die verschrìkkelijke teleurstelling die 't kind nooit meer te boven komt: het zal wel loslopen hoor.
Zou bij mijn dochter heel snel weer over zijn. Je moet natuurlijk niet zelf gaan doen alsof het je zooo spijt dat je hem/haar zoiets fantastisch hebt ontnomen. Kwestie van leren omgaan met teleurstellingen.
In de klas van mijn dochtertje zou er in ieder geval ook niet raar over gedaan worden tussen de kindjes onderling, dat weet ik zeker.

Knudd

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-15 17:21

Tabaluga12 schreef:
Firegirl schreef:
Wat me opvalt in de reacties is dat degene die zwemjuf zijn zeggen bij twijfel niet doen en een hoop anderen zeggen gewoon gaan.
Ik ben zelf ook jaren zwemjuf en badjuf geweest en helaas is een zwemdiploma nog geen garantie dat kinderen zich kunnen redden tijdens het vrij zwemmen, met name in een druk bad waar bijvoorbeeld stroomversnellingen etcetera zijn.
Natuurlijk moeten ze aan behoorlijk wat eisen voldoen, alleen duurt een zwemles 30-60 minuten en een kinderfeestje een stuk langer waardoor je naast alle drukte ook te maken krijgt met vermoeidheid en misschien zelfs groepsdruk.
Aan de andere kant, als er 2 volwassenen meegaan op een groepje van 6 is dat prima te overzien.

Dat viel mij ook al op.. Als het voor ts niet goed voelt gewoon niet doen. Dan kan je zelf wat vaker met hem gaan zwemmer en wellicht kan het volgende keer dan wel met een goed gevoel.

Als toezichthouder zijnde ben ik heel erg blij dat er ouders bij zijn die dus bezorgd zijn om hun kinderen wanneer ze gaan zwemmen. Ik heb namelijk genoeg ouders en volwassenen gezien die nauwelijks hun hoofd omdraaien als het kleine en grotere grut richting water rent... Er zijn veel verschillende zwemscholen en manieren om een diploma te behalen en wat ik vooral merk de laatste tijd, is dat het bij veel ouders gaat om dat papiertje en niet of hun kind kan zwemmen ja of nee. Zo was er laatst een meisje, allang 6 jaar, maar het lichaam van een 4-5 jarige, heel klein, heel tenger en ontzettend zwak ik in het water. Volgens haar moeder had ze A en B diploma, maar bij de stroomversnelling kon ze niet boven blijven en zelfs in het diepe water had ze moeite met haar slag. Ik heb de ouder toen duidelijk gemaakt, ga met haar oefenen, ga iedere week met haar zwemmen dat die slag sterker wordt en dat zij ook sterker wordt in het water, beter uithoudingsvermogen, want ondanks dat ze A en B heeft, kan ze gewoon niet zonder toezicht (en eigenlijk zonder hulpmiddelen) zwemmen.

Als je kind alle drie de diploma's heeft, moet hij/zij voldoende kracht hebben om zichzelf te redden in het water, óók in stroomversnellingen en het diepe water. Die drie diploma's horen baden niet zomaar te geven. Als hij/zij wel alle diploma's heeft maar de kracht en uithoudingsvermogen mist, ga dan minstens een keer per twee weken zwemmen met je kind. Niet alleen spelen, maar baantjes zwemmen. Schoolslag, rugslag, borstcrawl, duiken, onder water zwemmen, door het gat. Voor mijn part met kleren aan (schoenen, lange broek, shirt lange mouwen en jas). Zeker een 8-jarige die alle drie de diploma's heeft, hoort gewoon vrij en vrolijk met zijn vriendjes te kunnen zwemmen. En als die bezorgdheid er is, doe er dan wat aan.

Over het algemeen worden bij ons de kinderfeestjes meer in de gaten gehouden, zeker wanneer het om jongere kinderen gaat. Wanneer wij constateren dat er eentje niet zo goed kan zwemmen, attenderen we de verantwoordelijke volwassenen erop dat zij zelf beter toezicht dienen te houden en eventueel mee het water in moeten.

Jammer om te horen dat je zoon uiteindelijk niet mee mocht. Ik hoop heel erg, en ook voor je zoon, dat je gaat werken aan je eigen bezorgdheid en daarvoor stappen gaat zetten. Waterangst in een land als Nederland is niet echt wenselijk.

nelis

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-15 17:22

ashley1 schreef:
En over die verschrìkkelijke teleurstelling die 't kind nooit meer te boven komt: het zal wel loslopen hoor.
Zou bij mijn dochter heel snel weer over zijn. Je moet natuurlijk niet zelf gaan doen alsof het je zooo spijt dat je hem/haar zoiets fantastisch hebt ontnomen. Kwestie van leren omgaan met teleurstellingen.
In de klas van mijn dochtertje zou er in ieder geval ook niet raar over gedaan worden tussen de kindjes onderling, dat weet ik zeker.

Leren omgaan met teleurstellingen moet inderdaad elk kind leren is een essentieel onderdeel waar klein en groot tegen aan loopt.

Projecteren van je eigen angsten op je kind, of andersom je eigen dromen een kind opdringen is iets wat geen enkel kind mee zou moeten maken.
Laatst bijgewerkt door nelis op 09-03-15 17:22, in het totaal 1 keer bewerkt

ashley1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-15 17:23

Sammie schreef:
Kinderen kijken niet naar elkaar of ze goed kunnen zwemmen, hoor. Ze kijken alleen of je er bij bent. Als dat één keer gebeurd hoef dat geen ramp te zijn, als dat vaker gebeurd kan hét pesten opleveren. Kan kan kan en als als als.. Zoals ik al zei.. Heeft helemaal geen zin om dat op deze manier te bespreken. Als de hemel valt hebben we allemaal een blauwe hoed. :+

Asley.. als alle moeders zo denken... Leuk dat vertrouwen in elkaar. Je zegt zelf dat je geen overbezorgde moeder bent. Schrap die zin maar. Je hebt dus geen vertrouwen in andermans opvoedkunsten (wordt lastig in een wereld met dik 5 miljard mensen) en je vertrouwt dan ook niet eens niet andere kinderen (want stel dat ze wild doen.. en wat doet jouw kind op andermans feestjes dan? )

Ik heb een gezond vertrouwen in de opvoedkunsten van de andere moeders, alleen geen zin in zo'n dolle groep met dat wilde gedoe. De mijne (ik noem haar niet voor niks tomboy, heeft haar arm al eens gebroken, zit op voetbal e.d) is ook geen rustig, timide meisje en juist daarom heb ik nog geen zin in zwemfeestjes op deze leeftijd. Zo wild als ze kan zijn, zo tenger en klein is ze nog maar.
Zoals ik zei: met 5,5 jaar had zij haar ABC diploma's en dook ze 's zomers ook lekker van de boot enzo, wij wonen in Zeeland aan de kust dus ik weet hoe belangrijk de diploma's zijn en nog belangrijker: hoe belangrijk het is dat je als ouder het zwemmen ook bijhoudt door regelmatig te gaan zwemmen.
En toch ging zij vorig jaar in de wildwaterbaan van Center Parcs kopje onder in de stroomversnelling en heb ik haar spartelend aan 1 been naar me toe en naar boven getrokken, ze had ogen als schoteltjes.
Die kon zich daar echt nog niet alleen redden, ze kon op dat deel ook niet staan.

Allemaal leuk die diploma's maar fysiek gezien moet het ook lukken en in de drukte van een kinderfeestje heb ik daar mijn twijfels nog over. Het is geen reus van een meid namelijk.
Laatst bijgewerkt door ashley1 op 09-03-15 17:28, in het totaal 2 keer bewerkt

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-15 17:24

Blue_Eyes schreef:
Wat is iedereen ongelooflijk hard tegen TS... Ik snap haar wel. Ik zou het ook een verschrikking vinden.

Ja, en soms hoor je je in het belang van het kind daar overheen te zetten. Bij grootworden hoort ook loslaten. 2 begeleiders op 6 kinderen en het kind heeft zijn zwem ABC. Kom op ff zeg...ben zelf ook moeder van 2 kinderen maar van dat betuttelen en je eigen angst worden je kinderen nou niet bepaald zelfstandig en stevig in hun schoenen staand groot.

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-15 17:30

Bij twijfel niet doen....hoe jammer ook voor dat kereltje(zeker met het argument dat hij net wat kracht mist in de stroomversnellingen etc) Je kunt het aangeven bij de ouders van jarige, of idd zelf meegaan.Maar
stel dat het mis gaat zou jij jezelf dat vergeven..... als het mijn kind was zou ik het mezelf kwalijk nemen! -O-

ashley1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-15 17:34

Precies daarom ben ik met TS eens dat ik mijn meisje ook nog niet mee zou laten gaan.
Heeft niks met eigen angst op kind projecteren (ik heb zelf 4 zwemdiploma's en reddend zwemmen gehad) en ben zelf ook zo'n waterrat maar wel met je kind tot op bepaalde hoogte proberen te beschermen, daar ben ik nou eenmaal haar moeder voor. Hoe stom ze dat ook soms mag vinden :Y)

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-15 17:36

DatBenIkNou schreef:
Blue_Eyes schreef:

Ja, en soms hoor je je in het belang van het kind daar overheen te zetten. Bij grootworden hoort ook loslaten. 2 begeleiders op 6 kinderen en het kind heeft zijn zwem ABC. Kom op ff zeg...ben zelf ook moeder van 2 kinderen maar van dat betuttelen en je eigen angst worden je kinderen nou niet bepaald zelfstandig en stevig in hun schoenen staand groot.

Dat is ook maar hoe je het bekijkt. Ik heb op dit moment makkelijk te kiezen overigens, mijn oudste is bijna 12 dus sterk genoeg, en mijn jongste 8, maar die kan door allerlei problemen met haar oren nog niet goed genoeg zwemmen voor een zwemfeestje. Dus van daaruit spreek ik niet.
Maar als ik het me bedenk, zeker omdat TS twijfels heeft of haar zoontje wel genoeg kracht heeft voor zoiets, dan kan ik er heel goed in komen. Het is zo makkelijk om een kind even uit het oog te verliezen en je hoort het dan toch net iets te vaak, 'kind van de bodem geraapt door badmeester, traumaheli opgeroepen'. En zeker met een feestje, waarbij je nog zo tegen je zoon kunt zeggen 'doe geen dingen waar je nog niet sterk genoeg voor bent' - onder druk van een groep gebeurt het toch. En vooral dat aspect zou ik best wel spannend vinden.

Precies wat kwita zegt...
kwita schreef:
stel dat het mis gaat zou jij jezelf dat vergeven..... als het mijn kind was zou ik het mezelf kwalijk nemen!

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-15 17:38

Zonde dat je jou eigen angst zoveel de overhand laat hebben op je zoontje.
Jou zoontje heeft ABC, wat betekend dat hij zich prima kan redden in het water ;)

Vergeet niet dat voor een kindje van 8 sociale interactie heel belangrijk is en dit soort dingen heel goed tot pesten kunnen leiden. Denk nog even goed na voor je je kind iets verbied wat helemaal niet zo gevaarlijk is. Probeer het positieve van jou zoontje in te zien ipv te denken dat hij dingen niet kan; hij heeft niet voor niks zijn diploma's wel gehaald ;)
Laatst bijgewerkt door smurffie op 09-03-15 17:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-15 17:38

smurffie schreef:
Vergeet niet dat voor een kindje van 8 sociale interactie heel belangrijk is en dit soort dingen heel goed tot pesten kunnen leiden. Denk nog even goed na voor je je kind iets verbied wat helemaal niet zo gevaarlijk is.

En net daarover verschillen dus de meningen nogal.

nelis

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-15 17:39

Ik ga heel stuk met je mee Blue_eyes, heb alleen in dit geval meer het idee dat de angst van de moeder meer het probleem is als de zwemkunsten van haar zoon, daarnaast wanneer kan je ze wel laten zwemmen dan? ALs moeder der angst overwonnen heeft, of Als zoon forser is geworden?

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-15 17:40

Dat is volgens mij een groot grijs gebied. Niet zo 1, 2, 3 een antwoord op te geven.

Sammie

TS projecteert haar angst op dr kind. Dat is ook duidelijk terug te lezen in haar berichten :) Dát is de reden waarom ze twijfelde (inmiddels is de keuze gemaakt).

Als moeder zijnde heb je het beste met je kinderen voor, maar dat is niet altijd in het belang van het kind. Ongeacht of je dat jezelf wel duidelijk wil maken.

Let wel het gaat hier om de specifieke situatie van ts. Niet om alle andere redenen die hier soms voorbij komen. Het gaat hier dus om TS. Niet om kinderen van x gewicht of x lengte. :)

En hard? Kan. Begrip is er zeker wel. Voor de angst.. Niet echt voor de keuze. Maar afijn.. Het idee van kind moet nu leren met de teleurstelling.. Ja dat moet ie inderdaad. Zal vaker gebeuren. Aan verwende nesten die alleen maar hun zin krijgen heb je ook niks. Dus in dat opzicht vind ik het niet zielig. Wel erg spijtig dat ts nee zegt vanwege háar angstgevoelens. Dat is alles.

ashley1

smurffie schreef:
Zonde dat je jou eigen angst zoveel de overhand laat hebben op je zoontje.
Jou zoontje heeft ABC, wat betekend dat hij zich prima kan redden in het water ;)

Vergeet niet dat voor een kindje van 8 sociale interactie heel belangrijk is en dit soort dingen heel goed tot pesten kunnen leiden. Denk nog even goed na voor je je kind iets verbied wat helemaal niet zo gevaarlijk is.

Zie mijn post hierboven, over mijn dochtertje in Center Parcs.

koetjeboe

Ik heb geen kinderen maar ik kan me helemaal voorstellen dat je hem niet hebt laten gaan.
Weet een verhaal van een kind uit de buurt, ook een zwem feestje kind kon goed zwemmen. Toch hebben ze haar gevonden verdronken drijvend onder de glijbaan.
Dus ergens toch uit het oog verloren.....
Ik zou er ook moeite mee hebben dat mijn kind naar zo'n feesje zou gaan.

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-15 17:42

Blue_eyes @ wanneer een kind ABC diploma's heeft hoort hij ze prima te kunnen redden in het water dus hoort dit helemaal niet gevaarlijk te zijn. Wanneer dit wel het geval is zou ik de zwemschool even aanklagen want dan hoort het kind heel zijn diploma's nog niet te hebben gekregen. Daarover zijn geen meningen van toepassing want het zijn voorafgestelde punten waar een kind aan moet voldoen om veilig te zijn in het water; dat heeft hij behaald.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-15 17:44

Veilig in rustig water, ja. Maar de leuke dingen van zwemfeestjes zijn juist die glijbanen, stroomversnellingen, etc. Ik weet niet of je het topic een beetje hebt doorgelezen, maar ik zie al verschillende meldingen van mensen waarbij dat maar net goed is afgelopen, of helemaal niet. Ik zie ook zweminstructeurs schrijven dat ABC echt niet betekent dat een kind niet meer kan verzuipen. Dus nee, dat vind ik niet helemaal een juiste voorstelling van zaken.

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-15 17:47

Angst is tenslotte een slechte raadgever..Dan zou je kind ook nooit alleen buiten mogen spelen?
Er is toezicht van 2 begeleiders op 6 kids, dus ik vind dit verbieden wel beetje ver gaan.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-15 17:47

ashley1 schreef:
Zie mijn post hierboven, over mijn dochtertje in Center Parcs.

Denk dat jij beter terug kan gaan naar de zwemschool van je dochter. Heb al eerder berichten voorbij zien komen als net hoofd boven water kunnen houden etc. etc. Denk dat de fout eerder bij deze zwemschool ligt dan bij de rest van Nederland.

ABC moet idd wél onderhouden worden, dus regelmatig blijven zwemmen met je kids is een must. Niet ontzeggen dus, maar actief meedoen.

Twee volwassen op zes kids.. Als dat niet genoeg is.. wat dan wel.?

Verder weten we niks over wat voor soort zwembad het is, toch? dus stroomversnellingen, honderden glijbanen.. Weten we niks van.
Laatst bijgewerkt door Sammie op 09-03-15 17:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-15 17:48

DatBenIkNou schreef:
Angst is tenslotte een slechte raadgever..Dan zou je kind ook nooit alleen buiten mogen spelen?
Er is toezicht van 2 begeleiders op 6 kids, dus ik vind dit verbieden wel beetje ver gaan.

Ik denk - maar dat is even mijn laatste post, ik moet nu gaan werken - dat de lijn tussen overmatige angst en gezond verstand soms heel, heel dun is.

nelis

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-15 17:49

Blue_Eyes schreef:
Veilig in rustig water, ja. Maar de leuke dingen van zwemfeestjes zijn juist die glijbanen, stroomversnellingen, etc. Ik weet niet of je het topic een beetje hebt doorgelezen, maar ik zie al verschillende meldingen van mensen waarbij dat maar net goed is afgelopen, of helemaal niet. Ik zie ook zweminstructeurs schrijven dat ABC echt niet betekent dat een kind niet meer kan verzuipen. Dus nee, dat vind ik niet helemaal een juiste voorstelling van zaken.

6 kinderen met abc en 2 volwassenen die ook nog is het water in mee gaan???

Als dat al niet meer kan, dan kan je beter inderdaad je kind binnen houden en nooit meer buiten laten komen in deze "gevaarlijke"wereld

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-15 17:53

Zou wat mij betreft helemaal afhangen van het zwembad waar ze heen gingen... Het zwembad hier in het dorp: geen problemen mee, idd, een bad met woeste stroomversnellingen etc. zou ik me ook nog eens achter de oren krabben hoor! Zeker als je niet zoveel vertrouwen hebt.

Het is wel een hele verantwoordelijkheid die je afgeeft als ouder en het kan maar 1x mis gaan -O-