inkomstenbelasting aangifte 2014

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Claudia1993_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 19:04

XxLMMxX schreef:
Ik gok dat ik maar een tientje terug krijg ofzo.
maar toch weer mooi meegenomen

Krijg je dat terug dan?
Mijn moeder zei iets dat als het onder de €30 is dat je niks terugkrijgt omdat het dan teveel gedoe is voor de belasting voor zo'n 'klein' bedrag.

Of dat zo is weet ik niet hoor, heb er zelf geen ervaring mee.

laliz

Re: inkomstenbelasting aangifte 2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 19:06

Er stond bij de aangifte dat onder de €14 niet wordt uitgekeerd inderdaad.

Wij krijgen als het goed is €279 terug, al snap ik niet zo goed waarvan. :+

Claudia1993_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 19:10

Lizzle schreef:
Er stond bij de aangifte dat onder de €14 niet wordt uitgekeerd inderdaad.

Wij krijgen als het goed is €279 terug, al snap ik niet zo goed waarvan. :+

Oh okee, dat heb ik over het hoofd gezien. Bedankt! :)
Ik krijg maar €18 terug, maar ik kan daar wel iets leuks voor verzinnen dus toch meegenomen. :+

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 19:11

Hmmm hier een vraagje.. kon t in mijn belastingbundel niet vinden namelijk
Heb afgelopen jaar van januari t/m augustus studie mét studiefinanciering gehad.. en september t/m december zonder studiefinanciering. Instellingsgeld heb ik in september zelf betaald (1900). Nu zou ik dat volgens het programma moeten doen door ze allebei apart neer te zetten, begrijp ik en dat is prima. maar ze hebben het over scholingsuitgaven. ik was eerst in de veronderstelling dat ik schoolgeld /12 maanden * aantal maanden in 2014 moest doen. Maar omdat ik uitgaven ipv kosten zie staan, twijfel ik of ik die 1900 niet in een keer in 2014 kan nemen? Zou wel schelen qua aftrek :+ (krijg ik ipv 700, 900 terug := )

Iemand die antwoord weet :+ ?

PlukenKrul

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 19:15

Berdien schreef:
Nee, een losse overlijdensrisicoverzekering (dus die alleen wat uitkeert als je dood gaat) is géén kapitaalverzekering!

Datum lening is de passeerdatum, die staat op de stukken van de hypotheek. Vaak is dat ook de datum dat je bij de notaris hebt getekend. Als je je hypotheek bij ING hebt, log in op Mijn ING, ga naar het tabblad hypotheek en dan vind je daar ook de passeerdatum.

Ik weet niet of je mijn vraag eerder dit topic ook gezien hebt, maar als ik passeerdatum invul heb ik volgens het programma geen recht op hypotheekrenteaftrek, omdat die in 2013 ligt, maar het huis heb ik in 2012 gekocht. Volgens de overgangsregeling zou ik gewoon recht op hypotheekrenteaftrek moeten hebben. Wat moet ik nu als datum opgeven?

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 19:19

Vraag niet gezien, heb niet alle bladzijdes doorgelezen :)

Ik kan er wel wat op verzinnen, maar dat vind ik nogal tricky. Ik ken jouw situatie en aangifte immers niet. Ik zou dit voorleggen aan de Belastingdienst :j Niet dat ik je een goedbedoeld advies geef, je dat opvolgt en de BD het helemaal niks vindt, met alle gevolgen van dien :=

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 19:22

Belastingdienst had ingevuld dat ik een kapitaalverzekering heb. Eerst de hele website uitgeplozen en tot de conclusie gekomen dat ik die helemaal niet heb. (heb een huurhuis)
Plus ik vind dit niet direct makkelijker dan de formulieren downloaden en opsturen.
Blijf vinden dat ze de meeste dingen gewoon in Jip en Janneketaal moeten neerzetten.

Met mijn geluk had ik gerekend op die 150 euro betalen, maar het is slechts 26 euro en dat hoef ik niet te betalen *\o/*

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 19:24

Ik vind dat er wel opvallend veel mensen zijn waarbij de kapitaalverzekering automatisch staat aangevinkt. Zou dit een foutje in het systeem kunnen zijn?

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 19:27

Ze denken het elk jaar gemakkelijker te maken bij de belasting maar realiteit is dat je heel goed zelf alles moet controleren, wij hadden er vorig jaar erg grote fouten in staan en een aantal dingen stonden er zelfs helemaal niet bij. Scheelde toch honderden euro's.

Douraque

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 19:28

Bij mij was dit ook ingevuld, terwijl ik geen kapitaalverzekering heb. Denk inderdaad een fout in het systeem.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 19:29

Relaxed schreef:
kimmysan schreef:
Oke, vraagje. Als je geen brief krijgt, moet je het dan alsnog doen? Ik heb vorig jaar drie baantjes gehad, maar geen brief gehad...

Ja, dan moet je wel doen, waarschijnlijk krijg je geld terug met 3 baantjes, dus zeker doen :j

Zeker doen.
Ik heb dat toen met het oude T biljet gedaan over mijn baantjes tijdens mn opleiding. Kreeg in totaal €8000 euro terug.

Dus vooral doen!!
Ik heb er toen hele leuke dingen meegedaan :')

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
Always & Forever 

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 19:33

Bij de app stond er niets over een kapitaalverzekering...

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 19:34

Ja bij mij wel kapitaal verzekering aangevinkt.
kan kloppen ivm uitvaart verzekering/overlijdings risico maar die is niet veel geld waard.
Dus was niks aan de hand.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 19:37

Mijn vriend krijgt terug en ik moet betalen. Ik moet helaas altijd als eerst betalen -O- ik vind dat zoiets gewoon verrekend moet worden. We doen de financiën samen.

laliz

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 19:39

Dat kan ook verrekend worden, heb je wel aangifte in een keer gedaan en geschoven met de bedragen op het einde?

CCCCC

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 19:42

Moonsparkle, dan wordt het gewoon zo voordelig mogelijk verdeeld. Onder aan de streep krijgen jullie zo het meest terug. En het verrekenen lijkt ideaal, maar zover zijn ze nog niet bij de BD. :D

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 19:43

linnie050 schreef:
kan kloppen ivm uitvaart verzekering/overlijdings risico maar die is niet veel geld waard.

Een uitvaartverzekering/overlijdensrisicoverzekering die alleen uitkeert als je overlijdt en dus geen kapitaal opbouwt om uit te keren als je in leven bent is géén kapitaalverzekering. Vinkje dus niet aanvinken/uitvinken.

Murthul

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 19:46

Hier stond ook de kapitaalverzekering aangevinkt terwijl ik die niet heb. Ik krijg dit jaar welgeteld 20 euro terug.. :$

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 19:48

Murthul schreef:
Hier stond ook de kapitaalverzekering aangevinkt terwijl ik die niet heb. Ik krijg dit jaar welgeteld 20 euro terug.. :$

Gekkenhuis zeg!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 19:49

Berdien schreef:
linnie050 schreef:

Een uitvaartverzekering/overlijdensrisicoverzekering die alleen uitkeert als je overlijdt en dus geen kapitaal opbouwt om uit te keren als je in leven bent is géén kapitaalverzekering. Vinkje dus niet aanvinken/uitvinken.

Die van ons is gekoppeld aan de hypotheek en keert bij overlijden uit tbv gedeelte aflossing van de hypotheek. Dan valt hij hier toch wel onder? Heb hem maar laten staan, effect was 0 omdat er geen uitkering is geweest..

Authentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 19:49

Berdien schreef:
linnie050 schreef:

Een uitvaartverzekering dat een bedrag uitkeert heeft een gegarandeerde uitkering (heeft geen einddatum en iedereen gaat uiteindelijk dood) en bouwt dus kapitaal op. Ook een overlijdensrisicoverzekering kan heel soms boven de grenswaarde uitpiepen! Als je een jaaropgaaf van je verzekeraar krijgt, moet je 'm opgeven.

Ik zie hier ook voorbij komen dat mensen zeggen geen eigen woning te hebben en dus ook geen kapitaalverzekering, maar je kan ook een kapitaalverzekering hebben zonder een woning te hebben.

Murthul

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 19:52

Jolien87 schreef:
Murthul schreef:

Gekkenhuis zeg!

Wel he, ik denk dat ik de champagne maar opentrek :j *\o/*

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 19:55

Heb ook geen kapitaalverzekering, maar stond bij mij ook aangevinkt.

wythlove

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 20:00

Authentic schreef:
wythlove schreef:
Uiteraard een overlijdensrisicoverzekering. Die verzekering dus daar invullen?

Heb je daar een jaaropgaaf van ontvangen?

Uitvaartverzekering moet opgegeven worden als de fiscale waarde boven het grensbedrag komt, maar dan heb je daar ook een jaaropgaaf van gehad.

Begin december 2014 een overzicht gehad.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 20:05

Een uitvaartverzekering is voor zover ik weet niet de kapitaalverzekering die de belastingdienst bedoelt.

Zie ook:
Citaat:
een kapitaalverzekering , spaarrekening of beleggingsrecht eigen woning, waarmee u (een deel van) uw eigenwoningschuld aflost
een kapitaalverzekering afgesloten vóór 1 januari 2001 (zogenoemde belastingvrije spaarplannen)
een kapitaalverzekering afgesloten ná 2001
een studieverzekering

En:
Citaat:
U betaalt een aantal jaren premies aan een verzekeringsmaatschappij. Meestal wordt er maandelijks, per kwartaal of jaarlijks een bedrag betaald of ingelegd. Ook kan er een eenmalige premie (koopsom) betaald worden. De betaalde premies zijn niet aftrekbaar.

De verzekeringsmaatschappij belegt het geld, waardoor er (meestal) rendement wordt behaald op de premies. Na een van tevoren afgesproken periode wordt de premie inclusief de rente terugbetaald. Het deel van de uitkering dat boven de betaalde premies wordt uitgekeerd heet het 'rentebestanddeel' of 'rente-element in een kapitaaluitkering'.

Het vrijgekomen kapitaal wordt in 1 keer uitbetaald. In de polis is vastgelegd wie de kapitaaluitkering ontvangt. De uitkeringen zijn onder voorwaarden niet belast (vrijgesteld).

En:
Citaat:
Voorwaarden kapitaalverzekering eigen woning

Uw kapitaalverzekering eigen woning moet voldoen aan de volgende voorwaarden:

Uw verzekering is afgesloten bij een levensverzekeringsmaatschappij, dus niet bij bijvoorbeeld een eigen bv of bij een particulier.
In de polis staat dat de uitkering wordt gebruikt om uw eigenwoningschuld af te lossen.
In de polis staat dat u minimaal 15 jaar of tot het overlijden van de verzekerde persoon premies betaalt.
U betaalt ieder jaar premies.
De hoogste jaarpremie is niet groter dan 10 keer de laagste jaarpremie.
Uw verzekering geeft recht op een eenmalige kapitaaluitkering bij leven, of op een eenmalige uitkering bij het overlijden van uzelf of uw fiscale partner.
De woning waarvoor u de kapitaalverzekering hebt afgesloten, is uw eigen woning. Het mag ook de eigen woning zijn van uw fiscale partner.
Waar in deze voorwaarden 'jaar' staat, gaat het niet om kalenderjaren, maar om periodes van 12 maanden sinds u de kapitaalverzekering hebt afgesloten.

Onbelast
Een kapitaalverzekering valt alleen in box 1 als de verzekering aan deze voorwaarden voldoet. Als de verzekering niet aan de voorwaarden voldoet, valt deze in box 3. U moet de waarde van de kapitaalverzekering dan opgeven als bezitting in box 3. U kunt misschien een vrijstelling krijgen.

En ja, een uitvaartverzekering keert een bepaald bedrag (kapitaal) uit. Maar dat is heel iets anders dan een kapitaalverzekering die uitkeert bij leven. Bij mijn weten hoef je de waarde van een uitvaartverzekering ook niet op te geven. Bij een kapitaalverzekering is dit wel het geval, zeker als deze na 2001 is afgesloten en in box 3 valt.

En ook hierbij geldt: twijfel je, bel de Belastingdienst of neem contact op met een adviseur.

Een zuivere overlijdensrisicoverzekering die alleen een vantevoren afgesproken bedrag uitkeert als je overlijdt is géén kapitaalverzekering. Deze verzekeringen hebben namelijk geen waarde, alleen een verzekerd risico.