Leren met geld omgaan.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 15:20

Wat ik appart vind is dat je eerst door drukte van je studie geen baan kan vinden en nu ben je je baan kwijtgeraakt.

Je hoeft je voor ons niet te verantwoorden je hebt alleen jezelf ermee. Jij moet willen veranderen niet iemand anders

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 15:21

Ja hier ook hoor!
Het heeft mij geholpen om die lening gewoon een stuk terug te schroeven. Dan bespaar je van tevoren al :)* Dat hoef ik later dan niet terug te betalen. En in noodgevallen kan ik hem misschien nog voor één keertje verhogen (je kunt instellen dat je volgende maand bedrag X en vanaf de maand erna bedrag Y wilt lenen).

Ik vind 469 euro huur ook behoorlijk wat geld hoor! Zeker als je een huisgenoot hebt... :oo Nu weet ik niet of dat normaal is in Uut maar ik heb een halfjaar terug ook de knoop doorgehakt en ben uit mijn kamer van 380 euro gegaan (zelfstandig, 30 m2, alles voor mezelf) naar een duo-woning (18 m2, mini keuken, mini badkamer en wc, allemaal gedeeld) voor 210 euro omdat ik hier een mega volle bak met huurtoeslag krijg. Dus dat is al 170 euro elke maand dat ik niet hoef te betalen :)
Als verhuizen dan wellicht een idee is, kun je misschien gelijk iets verder uit het centrum gaan, tenminste, ik neem aan dat je daar woont. Dan is uitgaan wat moeilijker (want je moet er de deur voor uit). Ik snap dat je sociale leven je veel waard is, maar is een kratje bier kopen en een paar zakken chips op de bank niet ook een ontzettend goed idee? :) En goedkoper ook!

Zit je toevallig bij een studentenvereniging? Als ik platzak ben ga ik voor een gratis maaltijd schoonmaken of een bardienst draaien ofzo, dat is echt een briljant systeem. Heb dat een volledige week gedaan toen ik geen geld meer had na het zetten van m'n laatste tattoo :')

Oh en: stop per direct met groenten en fruit in de supermarkt te kopen en ga naar de wekelijkse markt. Alles is zó veel goedkoper! En je kunt veel dingen ook invriezen: maak bijv een grote bak met gemengde groenten klaar (gelijk snijden als je het hebt gekocht op de markt) en daar kan je elke dag dan wat uit halen.
Ter vergelijking: ik betaal tegenwoordig voor 5 paprika's 1 euro op de markt, terwijl je daar in de winkel minstens 3,50 voor kwijt bent... Heel veel champignons voor een euro... een kilo appels voor een euro... een ananas voor 1,50... :) Het is even uitzoeken maar het is het zó waard!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 15:23

quera schreef:
Wat ik appart vind is dat je eerst door drukte van je studie geen baan kan vinden en nu ben je je baan kwijtgeraakt.

Je hoeft je voor ons niet te verantwoorden je hebt alleen jezelf ermee. Jij moet willen veranderen niet iemand anders

Ik heb vorig jaar een jaar niet gestudeerd. Ik heb me toen ingeschreven voor mijn huidige studie. In de zomer heb ik aan mijn voormalige werkgever gemeld dat ik niet meer zo veel kon werken als eerst (fulltime) omdat ik weer zou beginnen aan een studie. Ik heb toen in overleg mijn contract met ze verbroken. Ik kon toen kiezen tussen 2 uur per week of minimaal 30 uur per week. 2 uur per week zou mijn reistijd niet eens overbruggen en 30 uur ga ik gewoon simpelweg niet volhouden.

Toen ik mijn baan kwijtraakte heb ik met mijn ouders overlegd en we zijn toen tot de conclusie gekomen dat het misschien beter is om me te focussen op mijn studie in plaats van te gaan werken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 15:26

Magrathea schreef:
Ja hier ook hoor!
Het heeft mij geholpen om die lening gewoon een stuk terug te schroeven. Dan bespaar je van tevoren al :)* Dat hoef ik later dan niet terug te betalen. En in noodgevallen kan ik hem misschien nog voor één keertje verhogen (je kunt instellen dat je volgende maand bedrag X en vanaf de maand erna bedrag Y wilt lenen).

Ik vind 469 euro huur ook behoorlijk wat geld hoor! Zeker als je een huisgenoot hebt... :oo Nu weet ik niet of dat normaal is in Uut maar ik heb een halfjaar terug ook de knoop doorgehakt en ben uit mijn kamer van 380 euro gegaan (zelfstandig, 30 m2, alles voor mezelf) naar een duo-woning (18 m2, mini keuken, mini badkamer en wc, allemaal gedeeld) voor 210 euro omdat ik hier een mega volle bak met huurtoeslag krijg. Dus dat is al 170 euro elke maand dat ik niet hoef te betalen :)
Als verhuizen dan wellicht een idee is, kun je misschien gelijk iets verder uit het centrum gaan, tenminste, ik neem aan dat je daar woont. Dan is uitgaan wat moeilijker (want je moet er de deur voor uit). Ik snap dat je sociale leven je veel waard is, maar is een kratje bier kopen en een paar zakken chips op de bank niet ook een ontzettend goed idee? :) En goedkoper ook!

Zit je toevallig bij een studentenvereniging? Als ik platzak ben ga ik voor een gratis maaltijd schoonmaken of een bardienst draaien ofzo, dat is echt een briljant systeem. Heb dat een volledige week gedaan toen ik geen geld meer had na het zetten van m'n laatste tattoo :')

Oh en: stop per direct met groenten en fruit in de supermarkt te kopen en ga naar de wekelijkse markt. Alles is zó veel goedkoper! En je kunt veel dingen ook invriezen: maak bijv een grote bak met gemengde groenten klaar (gelijk snijden als je het hebt gekocht op de markt) en daar kan je elke dag dan wat uit halen.
Ter vergelijking: ik betaal tegenwoordig voor 5 paprika's 1 euro op de markt, terwijl je daar in de winkel minstens 3,50 voor kwijt bent... Heel veel champignons voor een euro... een kilo appels voor een euro... een ananas voor 1,50... :) Het is even uitzoeken maar het is het zó waard!

Ik woon niet in het centrum, maar er een stukje buiten. Utrecht is erg duur om te huren en hoewel het inderdaad een optie zou zijn om goedkoper te gaan wonen is verhuizen op dit moment niet echt een optie. Daarbuiten zou ik waarschijnlijk dichter bij het centrum komen te zitten in een veel kleinere ruimte, waardoor ik weer met alle verleidingen van dien te maken krijg. Ik heb dichtbij het centrum gewoond en heb er bewust voor gekozen om heel ruim en fijn te gaan wonen zodat ik wat meer tijd op mijn kamer zou doorbrengen in plaats van in de stad.

Bij een studentenvereniging zit ik helaas niet, maar ik kan wel vaak met mijn huisgenoot eten. Zij maakt altijd grote porties dus een bordje pasta mee is dan geen probleem.

De markt is ook een goede, ik ga even uitzoeken waar hier in de buurt een markt zit!

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 15:28

Dit ziet eruit als een markt-markt: http://www.bezoek-utrecht.nl/event/markt-vredenburg :)

Ik koop er ook mijn kaas (niet goedkoper, wel zelfde prijs en lekkerder/biologisch) en brood van de bakker, da's ietsje duurder maar hoef niet meer 6 boterhammen te eten voor ik vol zit :o Effectief ben je dan goedkoper uit.

Ik ken je woonsituatie trouwens niet, maar weet je zeker dat jij en je huisgenoot(?) geen huurtoeslag kunnen krijgen?
Ter vergelijking: ik woon dus met twee, en ik ben 23, en de hoofdhuurder. Dan ziet de belastingdienst het niet meer als "wonen op kamers" maar "wonen met een huisgenoot". Alsof ik "samenwoon" met haar zegmaar. Dus dan krijg ik huurtoeslag. :)
Het is dus een beetje een gekke constructie maar veel studenten denken te snel dat ze geen huurtoeslag kunnen krijgen... Zonde! Succes :)

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 15:31

Het verhaal van je ouders komt me bekend voor. Mijn ouders hebben hard gewerkt om te bereiken wat ze nu hebben. En ze hebben ons deelgenoot gemaakt nu ze het goed hebben.

Ik ben zelf ook een beetje mee gaan liften op dat 'gemak' in mijn studietijd. Wel heb ik altijd bijbaantjes gehad. Heb mezelf een restrictie opgelegd wat ik ging lenen bij DOU.

Maar pas sinds anderhalf jaar ben ik me écht bewust van geld. Het begon met een tientje sparen per maand. En een zelf opgelegd regime (topic staat nog wel ergens op Bokt). En de knop is nu wel om, ik ben wel weer een beetje in het luxere leven geslopen. Maar als ik teveel uit de band ben gesprongen ga ik een maandje op budget. Ik mag dan maar een x bedrag uitgeven in die maand.

Ik spaar inmiddels zo'n 150 euro per maand, en dat is geen overbodige luxe. Mijn auto ging laatst pruttelen en ik dacht dat het einde verhaal was. Ruim een jaar te vroeg volgens mijn 'planning'. Maar mijn spaargeld zou dan in één klap weg zijn naar een goede en betere auto.

Kijk, dan besef je weer hoe belangrijk het is om reserves op te bouwen.

LauraSaskia

Re: Leren met geld omgaan.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 15:44

Ik heb het halve topic doorgelezen en er komen al veel goede tips voorbij! Je mag ook bij mij in de leer, ik kan namelijk ontzettend gierig zijn :o (Al smijt ik soms ook wel geld over de balk hoor)

Ik heb geluk gehad met mijn lage huur, bijna de helft van wat jij betaalt. Ik krijg geen aanvullende stufi (meer ;( ), en werk wat me op dit moment ongeveer 200 per maand oplevert. Wat best weinig is voor het aantal uren dat ik maak, maar dat is het nadeel aan prestatiegericht uitbetaald krijgen :+
Ik haal zoveel mogelijk fruit en groente op de markt, heb voor 2 euro een kilo spullen. En ben s'avonds ook vaak wel zo lui om met een zak chips of gebakken ei te 'dineren' :Y)

Wat betreft 'knop omzetten', heb je wel eens van growth mindset gehoord? Ik had daar laatst via werk een superchille training over. Het idee is dat je alles wat je wilt kunnen, kunt leren in 30 dagen. Bijvoorbeeld iets nieuws leren, zoals een salto of zoals jij, met geld omgaan. Ik kan je er wel wat over PB'en als je wilt?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 15:45

Ja graag Lau!

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 15:49

LauraSaskia schreef:
Wat betreft 'knop omzetten', heb je wel eens van growth mindset gehoord? Ik had daar laatst via werk een superchille training over. Het idee is dat je alles wat je wilt kunnen, kunt leren in 30 dagen. Bijvoorbeeld iets nieuws leren, zoals een salto of zoals jij, met geld omgaan. Ik kan je er wel wat over PB'en als je wilt?

Klinkt interessant!

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 15:51

maar meer werken zal meer inkomsten zijn, maar ook meer geld wat jij uit kan geven.

zolang je geen inzicht gaat krijgen, en alles op een rijtje krijgt en je gedrag gaat aanpassen zit je over enkele jaren met een grotere schuld.

en het lukt niet om te stoppen met roken, maar heb je op dit moment iets te willen? klinkt misschien hard maar je bent andere geld schuldig wat jij aan het oproken bent.
en ik heb inmiddels wel geleerd en gezien dat het deels toch een misser in de opvoeding is geweest.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 15:52

StalNollie schreef:
maar meer werken zal meer inkomsten zijn, maar ook meer geld wat jij uit kan geven.

zolang je geen inzicht gaat krijgen, en alles op een rijtje krijgt en je gedrag gaat aanpassen zit je over enkele jaren met een grotere schuld.

en het lukt niet om te stoppen met roken, maar heb je op dit moment iets te willen? klinkt misschien hard maar je bent andere geld schuldig wat jij aan het oproken bent.
en ik heb inmiddels wel geleerd en gezien dat het deels toch een misser in de opvoeding is geweest.

Ik zou het prettig vinden (zoals ik al een aantal keer gezegd heb ondertussen) als we mijn ouders even buiten beschouwing zouden kunnen laten. Mijn ouders hebben het ontzettend moeilijk gehad tijdens het opvoeden van mij en mijn zusje en ze hebben mij altijd geleerd om te werken voor wat je nodig hebt.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 15:53

Ts, met de uitgebreide uitleg snap ik je beter. waar jij in gevallen bent hebben heel veel Nederlanders meegemaakt de afgelopen jaren, leven naar inkomen terwijl je door verlies van baan, ziekte, scheiding dit eigenlijk niet meer kunt. Veel mensen hebben hier problemen mee en staan dik onder water. Voordeel is dat jij je er van bewust bent voor het uitzichtloos is. jij bent inderdaad de enigste die hier iets aan kunt veranderen, huur je een kamer of een eigen iets met eigen bad wc douche en ingang, dan zou je ook nog voor huursubsidie in aanmerking kunnen komen.
Ik weet niet hoe goed je ouders nu in de slappe was zitten maar wij hebben toendertijd zelf woningen gekocht en die aan de kinderen verhuurt voor het bedrag van de hypotheek. Zij konden toen huursubsidie krijgen en een deel onderverhuren waardoor studie te betalen was zonder lenen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 15:55

bigone schreef:
Ts, met de uitgebreide uitleg snap ik je beter. waar jij in gevallen bent hebben heel veel Nederlanders meegemaakt de afgelopen jaren, leven naar inkomen terwijl je door verlies van baan, ziekte, scheiding dit eigenlijk niet meer kunt. Veel mensen hebben hier problemen mee en staan dik onder water. Voordeel is dat jij je er van bewust bent voor het uitzichtloos is. jij bent inderdaad de enigste die hier iets aan kunt veranderen, huur je een kamer of een eigen iets met eigen bad wc douche en ingang, dan zou je ook nog voor huursubsidie in aanmerking kunnen komen.
Ik weet niet hoe goed je ouders nu in de slappe was zitten maar wij hebben toendertijd zelf woningen gekocht en die aan de kinderen verhuurt voor het bedrag van de hypotheek. Zij konden toen huursubsidie krijgen en een deel onderverhuren waardoor studie te betalen was zonder lenen.

Mijn ouders hebben het ruim genoeg om wat rianter te kunnen leven maar een extra huis kopen ligt niet in de mogelijkheden. Dan moeten zij weer gaan schrappen op hun eigen levensstijl en dat wil ik ook niet. Ik huur helaas een kamer in een studentenhuis waardoor het niet mogelijk is om huursubsidie te krijgen, maar krijg verder wel alle subsidies waar ik voor in aanmerking kom

Suuskipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 15:58

Jongens we kunnen wel blijven zeggen dat het een misser in de opvoeding is geweest maar wat heeft TS daar nu in godesnaam aan.
Het betuigd al van veel lef dat ze dit topic opent, financiele problemen toegeven is vaak onwijs lastig.
Ts komt naar mijn inziens welwillend over, laten we dan nu ophouden over haar ouders. Ze heeft dit op de vorige pagina helemaal uitgelegd hoe dit zit (waar ze naar mijn mening ons niet toe verschuldigd was overigens) dus laat het rusten en niet zo'n steekje onder water geven. (ook de mensen die ts een pb hierover sturen, wat wil je ermee bereiken. Wil je goede tips uitwisselen met haar dan zeker doen! Maar niet om haar even de grond in te boren of gaat zitten sneren over de 'slechte opvoeding' die ze mee heeft gekregen van haar ouders, wat ik ook betwijfel hoor. Niet iedereen is handig in de financien, moet je maar net liggen.)
Soms kunnen mensen heel naar onder elkaar zijn zeg...
Sorry voor de rant maar ik kan hier zo boos om worden, iemand stelt zich open en dan komen er opmerkingen waar ze helemaal niks aan heeft...

LauraSaskia

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 16:01

Kelly_ann schreef:
LauraSaskia schreef:

Klinkt interessant!

Ik stuur je even een PB'tje mocht je er wat meer over willen weten :) Ben geen expert hoor, maar kan er het een en ander over vertellen :)

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 16:05

Suuskipje schreef:
Jongens we kunnen wel blijven zeggen dat het een misser in de opvoeding is geweest maar wat heeft TS daar nu in godesnaam aan.
Het betuigd al van veel lef dat ze dit topic opent, financiele problemen toegeven is vaak onwijs lastig.
Ts komt naar mijn inziens welwillend over, laten we dan nu ophouden over haar ouders. Ze heeft dit op de vorige pagina helemaal uitgelegd hoe dit zit (waar ze naar mijn mening ons niet toe verschuldigd was overigens) dus laat het rusten en niet zo'n steekje onder water geven. (ook de mensen die ts een pb hierover sturen, wat wil je ermee bereiken. Wil je goede tips uitwisselen met haar dan zeker doen! Maar niet om haar even de grond in te boren of gaat zitten sneren over de 'slechte opvoeding' die ze mee heeft gekregen van haar ouders, wat ik ook betwijfel hoor. Niet iedereen is handig in de financien, moet je maar net liggen.)
Soms kunnen mensen heel naar onder elkaar zijn zeg...
Sorry voor de rant maar ik kan hier zo boos om worden, iemand stelt zich open en dan komen er opmerkingen waar ze helemaal niks aan heeft...

Hear hear :j
Zelfs al is het iemands opvoeding, wat ga je er dan aan doen :7 tijdmachine kopen? Ik heb heel goed geleerd met geld om te gaan vroeger en het is nu ook een zooitje bij mij (al heb ik me nav dit topic wel bij een uitzendbureau ingeschreven!) dus het hoeft helemaal niks te zeggen :)

TS, ik hoop wel dat je blijft reageren, want je kunt hier echt wel uitkomen! Het gaat je lukken +:)+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 16:07

Ik heb me inderdaad ook ingeschreven bij een studenten uitzendbureau en op een paar vacatures die me wel wat leken gereageerd, dus hopen dat ik snel reactie krijg :)

Ik blijf absoluut reageren! En dankjewel Suuskipje. Mijn ouders hebben altijd hun hoofd boven water gehouden en we hebben altijd gewoon drie maaltijden op een dag gekregen, dus die weten heel veel over besparen. Ze hebben het ook wel aan me meegegeven, maar het is bij mij niet echt aangeslagen. Mijn zusje is heel goed met haar geld, die werkt ook vanaf haar vijftiende en houdt alles netjes bij, maar ik krijg het gewoon niet voor elkaar. Ik betwijfel dus dat het aan mijn opvoeding ligt, en daarbuiten vind ik het niet eerlijk om mijn ouders aan te vallen hierover. Het is mijn probleem :)

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 16:12

Ik vind het nogal een belediging om te zeggen dat wanneer iemand niet goed met geld om kan gaan niet is opgevoed. Soms heb je er meer moeite mee dan een ander en ik was vroeger ook zo. Ben ik dan maar slecht opgevoed? Ik dacht het niet.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 16:14

Kan je zusje niet je buddy worden? Dat je dagelijks even app-contact met haar hebt over geld? Is erg leuk, als je trots kunt melden dat je vandaag helemaal niets hebt uitgegeven (bijvoorbeeld) :)

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 16:17

StalNollie schreef:

jullie leggen het er nu erg dik op en ik vind dat vooral deze vraag of eigenlijk stelling nogal weg geschoven word. en ik zeg ook dit in de laatste zin 'deels'.

maar ik vind en ik heb de berichten van ts nogmaals gelezen, dat er voor niks een oplossing is. alsnog kop in het zand steken. sorry misschien hard maar er is veel mogelijk. en alleen extra werken kom je er niet mee, want dan verdient ze meer en kan ze meer uitgeven.

en je bent in je eentje moet je makkelijk voor 10a15 euro per week rondkomen voor boodschappen joh, incl vers fruit en groente. eventueel maandelijks inkopen dat scheelt al gewoon een hoop. weet niet hoe de voorzieningen zijn anders klein koelkastje op je kamer.

kleding etc meld je aan op de Facebook sites kijk mp rond etc.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 16:18

Mijn zusje is nog iets te jong om me daarin te ondersteunen haha. Ik app sowieso wel dagelijks met haar maar ze is pas 15 en nog volop bezig met haar puberale kleding en eten kopen periode, dus ze ziet niet helemaal in dat ik vaste lasten heb. Mijn huisgenoot daarentegen kan me er wel heel goed bij helpen :j Heb het ook al met haar afgesproken

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 16:19

En wat dacht je van al die onnodige dingetjes bij bijv. de action, de xenos, big bazar etc.... Ik weet niet of het al genoemd is? Als je daar ong. drie maanden op gaat letten, wordt het daarna al een stuk makkelijker. Ik hou opeens super veel geld over en ben vandaag sinds maanden weer naar de action geweest en heb daar dan ook maar 10 euro uitgegeven aan dingetjes die ik écht nodig had.

Darah3

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 16:21

Heb je niet andere mensen in je omgeving die je kunnen ondersteunen? Bijvoorbeeld vriendinnen?

Mooi gezegd trouwens Suuskipje!
Ik vind ook niet dat TS zich hoeft te verantwoorden tegen over ons en zeker niet wat haar opvoeding betreft :n

Ik denk dat je met een overzicht (vaste lasten, inkomsten, werkelijke uitgaven, rekeningen die openstaan) een heel end komt. Bewustwording en kritisch kijken naar je uitgaven :j

Sunrise_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 16:23

Los van alle praktische adviezen die hier gegeven worden wil ik je even veel succes wensen met je goede voornemen! Volgens mij geven die geldzorgen je een erg onrustig gevoel. Wellicht helpt het om het te zien als een nieuwe kans, een nieuw patroon dat jou meer rust en overzicht gaat geven. Ja beperkingen in je portemonnee, maar meer 'vrijheid' en rust in je hoofd, en meer genieten/stilstaan bij de dingen waar je dan wél je geld aan kan uitgeven. Misschien helpt het je om een inspirerende quote o.i.d. op je kamer te hangen, die je herinnert aan de rust/overzicht die het besparen je gaat opleveren. Mij helpen motiverende plaatjes/quotes van Pinterest altijd erg goed wanneer ik ergens iets aan moet doen/ergens voor moet gaan/een verandering moet doorvoeren :Y) .

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 16:24

Emmaa_ schreef:
Mijn zusje is nog iets te jong om me daarin te ondersteunen haha. Ik app sowieso wel dagelijks met haar maar ze is pas 15 en nog volop bezig met haar puberale kleding en eten kopen periode, dus ze ziet niet helemaal in dat ik vaste lasten heb. Mijn huisgenoot daarentegen kan me er wel heel goed bij helpen :j Heb het ook al met haar afgesproken

Oh, nu zie ik het :o ik dacht dat je bedoelde dat ze het "sinds haar 15e" al bijhoudt, het leek alsof jullie niet veel scheelden.

Ik vind juist dat het stoppen met roken er zo dik bovenop wordt gelegd... Kom op, met die 80 euro per maand redt TS het écht niet, zeker niet als ze de stress van het stoppen er bij krijgt. Sigaretten schuiven is wel echt een goed idee, heb ik ook gedaan, scheelt zoveel! Wel oppassen dat je niet juist meer gaat roken omdat het goedkoper is := Gewoon jezelf een maximum aantal sigaretten per dag geven in een blikje ofzo. En af en toe een pakje voor het lekker.
Het moet je ding wel echt zijn hoor, en even het juiste merk vinden, dat scheelt ook. Ik heb pallmall potten met een vriendin mee gerookt en dat was smerig :r Lucky vond ik veel beter.