Grote geldproblemen, welke stappen zijn mogelijk?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Bellex

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 23:04

Plus komt momenteel hele stukken goedkoper uit de testen dan lidl, AH, Jumbo etc.
Haal zelf de ene helft bij de Plus, andere helft bij de Boni. Boni is goedkoper voor merkdingen (heinz, lays, etc etc etc), plus merkloos. Ik doe voor 70 euro boodschappen in een maand, met veel groente, en alle maaltijden, sojaspullen van Alpro, dingen van Knorr en Honig etc. dus ook niet goedkoop, maar ik koop geen gekke dingen, wél voorgesneden groente zelfs. Ik kook voor 1.5 pers per dag, ben alleen en regelmatig eet de buuf mee. Dus voor 100 in de maand kan je al heel goed klaar zijn

TS, succes, mocht je eens hulp willen hebben met de boodschappen, gil maar

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 23:09

pinkie87 schreef:
StalNollie schreef:
Doe bijv inkopen in goedkopere winkels zoals Lidl en Aldi.
Alles in 1 pakket gewoon even bekken naar de aanbieder en zeggen dat je aan het rondkijken bent voor goedkoper en vragen of hun iets kunnen betekenen. Zit zelf bij ziggo en scheelt ons dit jaar alweer 20 euro per maand

Ben alles beetje aan het lezen maar hier moet ik even op inhaken er is pas uitonderzoek gebleken dat de Aldi juist net zo duur is als duurder dan,een gewone supermarkt

Inderdaad. Ik ben behoorlijk prijsbewust en vergelijk altijd alles, en de Aldi is inderdaad niet per se goedkoper. Het is alleen wel zo dat je bij bijvoorbeeld de AH veel sneller in de verleiding komt om duurdere dingen te kopen of dingen die je eigenlijk niet nodig hebt, en dan ben je uiteindelijk wel duurder uit natuurlijk.

Je ziet vaak dat mensen die het krapper hebben ontzettend op aanbiedingen gaan letten, en die dus ook kopen. Dat is maar tot op zeker hoogte verstandig, want aanbiedingen zorgen er juist voor dat je dingen koopt die je (nog) niet nodig hebt. Wat dat betreft is een winkel zonder aanbiedingen zoals de Aldi wel beter. Maar als je de aanbiedingen écht in je voordeel kunt gebruiken, dan is een 'dure' supermarkt minstens zo goedkoop. Of zelfs goedkoper, want als ik soms zie wat mensen allemaal inslaan bij bijvoorbeeld de Lidl 'omdat het goedkoop is', dan kunnen ze beter naar een dure supermarkt gaan. :D

Anyway, het komt dus allemaal neer op heel kritisch winkelen, en er vooral ook de tijd voor nemen. Dan is het een ontzettend leuke sport om elke keer weer zo goedkoop mogelijk uit te zijn.
Ik doe voor mezelf de boodschappen bij de AH en ben voor €20 per week klaar.

En dé tip wat betreft de boodschappen: Geen kaas meer kopen. Dat is zo ontzettend duur, en nog overbodig ook. Bij ons Hollanders zit het er zo ingeramd dat kaas een soort basisvoedsel is, dat we het normaal vinden om te kopen, maar het is naar verhouding echt ontzettend duur. Beschouw het als een luxe-artikel.

Johanna59

Re: Grote geldproblemen, welke stappen zijn mogelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 23:48

Niet op vakantie. Eén auto, en een kleintje. Per persoon 2x per week kort douchen. Zo min mogelijk wassen. Geen droger gebruiken. Bij de Lidl of Aldi boodschappen. Per week hier een vast bedrag aan uitgeven. Geen abonnementen op krant, tijdschriften en clubs. Kinderkleding van Marktplaats. etc etc. En wel geld vragen aan ouders.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 23:52

pinkie87 schreef:
StalNollie schreef:
Doe bijv inkopen in goedkopere winkels zoals Lidl en Aldi.
Alles in 1 pakket gewoon even bekken naar de aanbieder en zeggen dat je aan het rondkijken bent voor goedkoper en vragen of hun iets kunnen betekenen. Zit zelf bij ziggo en scheelt ons dit jaar alweer 20 euro per maand

Ben alles beetje aan het lezen maar hier moet ik even op inhaken er is pas uitonderzoek gebleken dat de Aldi juist net zo duur is als duurder dan,een gewone supermarkt

Dat ligt er maar net aan, ik schop voor ongeveer 65 euro gemiddeld aan grote boodschappen in de maand b de Aldi en dan heb ik werkelijk me kar vol met grote dingen
. Het scheelt zeker op veel producten wel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 23:54

Het werkt overigens ook heel goed om alleen seizoensgroenten te eten en die niet in de supermarkt te kopen. Bij de groentenboer of bijvoorbeeld een Turkse supermarkt hebben ze groenten en fruit die er misschien wat minder mooi uit zien, maar die vaak daardoor wel goedkoper zijn.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 10:31

Ts, hoe is het gisteren allemaal afgelopen, ben heel benieuwd of je nog iets met alle tips die hier voorbij kwamen hebt gedaan.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 16:43

Johanna59 schreef:
Niet op vakantie. Eén auto, en een kleintje. Per persoon 2x per week kort douchen. Zo min mogelijk wassen. Geen droger gebruiken. Bij de Lidl of Aldi boodschappen. Per week hier een vast bedrag aan uitgeven. Geen abonnementen op krant, tijdschriften en clubs. Kinderkleding van Marktplaats. etc etc. En wel geld vragen aan ouders.

wauw 2x per week douchen zou ik echt niet trekken hoor :+

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 17:56

Alle tips & trics om te besparen op je energierekening en boodschappen zijn goedbedoeld maar zijn niet waar voor TS de winst zit. Uiteraard wil ik benadrukken dat het voor iemand die in de schulden zit heel waardevol is om te besparen maar dergelijke schulden komen niet omdat je teveel boodschappen hebt gedaan of te lang onder de douche staat.

In de schulden kom je door een reeks verkeerde keuzes te maken en jezelf vervolgens in de slachtofferrol te plaatsen. Pas als TS dat inziet en accepteert, kan ze ervan leren en in de toekomst betere keuzes maken die haar en haar gezin uit de schulden zal helpen.

Ts, heel eerlijk, ik denk dat je wederom een verkeerde keuze begaat door verder te gaan als gastouder. Met een verleden met chronische hoofdpijnklachten, een gezin waarvoor je moet zorgen, enorme schulden en achterstallige betalingen vind ik dit onverantwoord! Zowel naar jezelf, je kinderen, de kinderen waar je voor zorgt en je schuldeisers. Een eigen onderneming starten in tijden van crisis waarbij je zelf al kopje onder gaat is niet de beste keuze. De kans dat de inkomsten zullen tegenvallen of dat je weer arbeidsongeschikt raakt is in mijn ogen te groot! Je kiest dan weer voor financiële onzekerheid en dat is een risico die je je niet kunt veroorloven.

Daarnaast zul je jezelf een spiegel moeten voorhouden en je eigen fouten in het verleden moeten nagaan, zodat je ze niet nogmaals begaat of zelfs kunt goedmaken. Schulden hebben is niet leuk en eruit komen is zeker niet makkelijk, maar zie het als een persoonlijke ontwikkeling en levensles.

Pas als het je lukt jezelf uit de slachtofferrol te halen, je jezelf een schop onder je kont kunt geven en eerlijk naar de situatie in het verleden en in de toekomst kan kijken, zal het je lukken uit de schulden te komen. Het is niet mijn bedoeling om je met deze post verdrietig te maken, maar ik hoop dat je je ogen zult openen en inziet dat er iets structureel moet veranderen. Sterkte! :(:)

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 18:11

Ik kan me anders best voorstellen dat gastouderschap als je dit maximaal benut de beste bron van inkomsten is.

Meten is weten! Schulden wegwerken is keihard werken... harde afspraken maken met schuldeisers, vele telefoontjes plegen en brieven schrijven. Alles, maar dan ook alles tot op de komma berekenen. Dagelijks je uitgaven bijhouden, tot op de cent plannen welke rekeningen er gaan komen.

Enn.....

Schrappen, schrappen schrappen. Een week met een pan soep of Nasi doen, lid worden van weggeefgroepen. Douchen met een kookwekker, twee bakstenen in de stortbak van je toilet. Afwassen met een (klein)sopje. Minder lampen aandoen in huis. De verwarming alleen in de woonkamer aandoen, en alleen als je thuis bent. Alle leuke kostenposten schrappen, enkel gratis vertier zoeken. Door het stof ga je! En je kinderen met je mee.

Maar dan... dan is er licht aan het eind van de tunnel.

oneside

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 18:21

Heb niet alles gelezen, dus excuses als ik in herhaling val.

Ten eerste wat is de totale openstaande schuld?
Maak een budgetplan waarin je alle inkomsten en uitgaven weergeeft. Dus je vaste minimale inkomsten zijn gier van belang, de rest moet je even als 'extra berekenen'. Even op google budgetplan intypen en dan kun je het zo invullen. Reken hierbij ook belastingen, spaarrekeningen en betalingsregelingen bij die zijn vastgesteld.

Vervolgens alle post van deurwaarders etc. Openen en sorteren in een map.
Maak een overzicht waarin je elke schuld opschrijft. De totaal bedragen per schuldeiser. Kloppen de brieven niet helemaal meer? Dan neem je even contact op met het incassobureau om te vragen wat de totale openstaande schuld is.

Vervolgens kun je je budgetplan en schuldenoverzicht naast elkaar leggen. Heb je inkomsten waarop je kunt besparen(telefoon kosten, maandelijkse boodschappen etc.) leg jezelf hiervoor een budget op. Ga na wat je maandelijks overhoudt. Welk bedrag is dit? Ga vervolgens dit opdelen voor de verschillende schuldeisers, neem contact op met de schuldeisers en maak betalingsregelingen (LET OP LEG DEZE OOK SCHRIFTELIJK VAST!).

Probeer elke dag je uitgaven en eventuele inkomsten op te schrijven en je exact aan het budgetplan te houden. Dus als jij aangeeft ik doe voor 80,00 per week boodschappen pin je enkel 80,00 en niet meer.

Als je geen betalingsregelingen kunt treffen (kan mogelijk zijn dat ze de afbetaling te weinig vinden bijvoorbeeld) kun je contact opnemen met een schuldhulpverlener. Voer voorgaande tips dan wel alvast uit, zodat deze zo snel mogelijk kunnen doorpakken. Dus geen schuldhulpmaatje, die je vaak enkel met overzicht en inzicht helpt. Deze kan bekijken of je je schuld zelfstandig af kunt lossen of dat je richting de Kredietbank moet. Welke gemeente ben je woonachtig? Mag ook pb.

Toevoeging: hoe oud zijn je kids?

pandour4evuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 19:04

Je hebt je 1e kind op je 15e gekregen. als de leeftijd in je profiel klopt is die 11 jaar oud. Toen ik 11 was bleef ik samen met mijn jongere broertje en zusje alleen thuis tot 6/7 uur. Wel kon ik altijd of mijn vader bellen of vrienden van mijn ouders bellen. Ook waren er altijd buren waar we terecht konden. Is dit niet een idee? Dan kan je meteen aan het werk. Het is niet ideaal en dat was het bij mij thuis ook niet maar uit noodzaak vanwege een doodzieke moeder moest dit wel gebeuren en ik ben er niet slechter op geworden. Je ziet het de laatste tijd wel vaker dat kinderen sleutelkinderen zijn. Het kwam ook voor dat ik ergens bleef spelen en dan waren mijn broertje en zusje gewoon alleen thuis.

Daarnaast ben ik het met iedereen eens dat je iets te veel in de slachtoffer rol zit. Word wakker en ga er nu iets aan doen. Probeer rond te komen en een klein deel af te betalen van het salaris van je man en alles wat jij er bij verdient is mooi meegenomen. En 400 euro overhouden van je salaris is zeker mooi meegenomen en ik had deze baan met beide handen aangenomen.

Verder 20euro per dag boodschappen is een grote luxe en is een luxe die je je niet kan permiteren in jouw situatie. Koop wasbare luiers (scheelt heel veel in de kosten) en neem een budget per week. Een gezin van 4 personen kreeg in een dubbeltje op zijn kant 80euro een keer. Ik persoonlijk red het wekelijks met 20euro. Als je zuinig aandoet en voor meerdere dagen kookt en dit invriest is dit goed te doen. Je hebt momenteel geen werk dus dan kan je ook makkelijk naar de markt waar alles goedkoper is.
Laatst bijgewerkt door pandour4evuh op 10-02-15 19:15, in het totaal 1 keer bewerkt

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 19:10

Ik zou het wel leuk vinden als TS ons een beetje op de hoogte houdt! Ben erg benieuwd of ze een beetje positief nieuws heeft gekregen.

Willeke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 20:50

Ts: ik ben benieuwd hoe het bij de gemeente is gegaan. S chuldhulpverlening is mijn vakgebied dus je mag me altijd pb-en!

Schaduw2015

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-15 22:24

Ik ben bij het loket samenleven in het gemeentehuis te ... geweest en heb hier informatie meegekregen en een meldingsformulier die inmiddels ingevuld en ingeleverd is. Morgen word ik voor 13.00 uur gebeld nav het formulier.

Er zijn verschillende mogelijkheden zoals schuldbemiddeling en schuldsanering. Budget voorlichting, -begeleiding en -beheer.

Wij gaan ons focussen op de situatie nu, hoe hier uit komen en uit blijven. Ik ga verder ook niet meer in op bepaalde reacties, al neemt dat niet weg dat ik elke reactie en tip waardeer en het ook zeker wel meeneem. We hopen gewoon met professionele hulp om het zo te zeggen uit te komen en blijven.

Ik heb nu weekgeld gepint; Volgens richtlijnen van het NIBUD heb je met 4 personen ongeveer 105 euro per week nodig om van te leven. Ik heb 90 euro gepint en ga kijken hoe het uitpakt! Ik ga er een sport van maken het goedkoper te doen.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 22:43

Succes, maar heb je zelf gisteren niet alvast de grootste schuldeisers gebeld?? Het kan natuurlijk nogal wat procedures schelen als je zelf op tijd aan de bel trekt.

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 22:52

Klasse TS! Ze vragen bij de schuldhulp de stand van de schulden en die moet up to date zijn, ook qua belastingen zorgverzekering. Misschien heb je die al en anders misschien handig om er vast achteraan te gaan want mijn collega moest alles op papier aanleveren. Ik hoop voor jullie op positief bericht!

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 23:03

Met4 personen 90 EUR per week, joh dat moet zelfs goedkoper kunnen? Per week is dat echt veel hoor

Mama3

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 23:04

Beste TS,

Wat fijn dat er hulp mogelijk is via de Gemeente, dat zal jullie vast enorm opluchten. Schouders eronder en er vol voor gaan. Heel veel succes met de weg die jullie gaan bewandelen!

Schaduw2015

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-15 23:10

Ik deed eerst gemiddeld 140 euro. Volgens NIBUD volstaat 105 ongeveer en ik pin 90 euro en zeg dat ik er sport van maak het nog goedkoper te doen. Ik doe sowieso ma di do boodschappen voor 2 tot 3 kids extra betreft avondmaal. Dan kan ik het weekgeld toch altijd nog aanpassen. Zoals gezegd, ik ga ervoor en maak er een sport van.

De rest; Bedankt voor de succes Wensingen :)

StalNollie schreef:
Met4 personen 90 EUR per week, joh dat moet zelfs goedkoper kunnen? Per week is dat echt veel hoor
Laatst bijgewerkt door Schaduw2015 op 10-02-15 23:12, in het totaal 1 keer bewerkt

_Nadia_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 23:11

Schaduw2015 schreef:
Ik ben bij het loket samenleven in het gemeentehuis te ... geweest en heb hier informatie meegekregen en een meldingsformulier die inmiddels ingevuld en ingeleverd is. Morgen word ik voor 13.00 uur gebeld nav het formulier.

Er zijn verschillende mogelijkheden zoals schuldbemiddeling en schuldsanering. Budget voorlichting, -begeleiding en -beheer.

Wij gaan ons focussen op de situatie nu, hoe hier uit komen en uit blijven. Ik ga verder ook niet meer in op bepaalde reacties, al neemt dat niet weg dat ik elke reactie en tip waardeer en het ook zeker wel meeneem. We hopen gewoon met professionele hulp om het zo te zeggen uit te komen en blijven.

Ik heb nu weekgeld gepint; Volgens richtlijnen van het NIBUD heb je met 4 personen ongeveer 105 euro per week nodig om van te leven. Ik heb 90 euro gepint en ga kijken hoe het uitpakt! Ik ga er een sport van maken het goedkoper te doen.

Ik heb het meerdere jaren gedaan met 50 euro per week met 2 volwassen en toen nog 3 kleintjes waarvan 2 in de luiers, en dat is te doen hoor, en wij aten gezond en zonder pakjes en zakjes.

Schaduw2015

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-15 23:14

_Nadia_ schreef:
Ik heb het meerdere jaren gedaan met 50 euro per week met 2 volwassen en toen nog 3 kleintjes waarvan 2 in de luiers, en dat is te doen hoor, en wij aten gezond en zonder pakjes en zakjes.

Super om te horen, extra stimulans.

xNursiex

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-15 10:12

Ik heb het begin stil meegelezen, laatste pagina's gingen te snel.

Ik vraag me af of ts als zelfstandige verzekerd is? Voor zover ik weet kan een zelfstandige zich ook verzekeren voor ziekte? Kost een duit, maar dat jaar geen salaris is ook slopend geweest voor ts en haar gezin.

Bonnyyyyyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-15 10:17

Ts je zegt niet in te gaan op bepaalde reacties.. Beetje gek vind ik..

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-15 10:46

Ts goed dat je stappen hebt ondernomen. En goed dat je op zoek bent gegaan naar een pro om het op te lossen. Dit zijn serieuze problemen die een serieuze aanpak nodig hebben.
Van €140 naar €90 is al best een stap. Misschien dat je met een paar weken goedkoper kan en misschien werkt dit voor jullie prima. Waarschijnlijk ga je met een hulpverlener hier ook naar kijken en rolt er weer een ander bedrag uit. De eerste stappen zijn gezet en dat is het belangrijkst.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-15 11:07

90 euro per week voor 4 personen (en dan nog enkele avonden wat extra kinderen die mee-eten) is echt netjes hoor :-) Kijk eens of je dat kunt volhouden :-)

Misschien kun je op de site van het Nibud, www.nibud.nl, nog een en ander vinden aan tips.