Asbest wie weet hier meer over.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

kaatjemuts

Woonplaats: in een klein onuitspreekbaar gehuchtje in friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-15 12:07

Rocamor schreef:
Heb je nog steeds niets van de inspectie gehoord? Had verwacht dat die met piepende banden en inspecteurs het terrein op zouden rijden.

Bewaar de stukje zelf, dan kan een onafhankelijk lab het bekijken (onder de microscoop).

Als je het zeker wilt weten of dat stukje asbest is, dan is de enige manier om dat stukje (dubbel verpakt, met een waarschuwing van asbest erop, op te sturen naar een bedrijf zoals search. Die kunnen vaststellen of het idd asbest is.

Met die informatie kun je naar de gemeente gaan en een officieel handhavingsverzoek neerleggen. Daan zijn ze verplicht om een onderzoek in te stellen.

Als je verder nog specifieke vragen hebt... ik ben asbestdeskundige en handhaver/toezichthouder bij een gemeente. Ik doe deze controles niet dagelijks, maar ik hoor er alles van af te weten ;)

Asbest is trouwens een big item bij de gemeente en het rijk. Dus ik snap de reactie van de gemeente niet helemaal. En voor zover als ik weet is overeengekomen met de woningstichtingen dat ze alle asbest uit hun woningen gaan verwijderen. Hiervoor konden ze een paraplusloopvergunning aanvragen.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-15 12:18

Ik heb nog meer hele kleine stukjes gevonden.Deze lagen ook bij het raam.
Afbeelding

Op deze plek lagen ze,op de isolatiewol.
Afbeelding

Ik heb nu nog 2 stukjes,die heb ik ze ook niet laten zien,en dan die hele kleine stukjes heb ik nog.

Ik heb gister nóg een keer het formulier v.d. Inspectie ingevuld en verzonden.
Blijkbaar is het niet zo ernstig?

De gemeente zei dat hun hier niets mee konden,ik moest naar de opdrachtgever gaan,de woningbouw dus.Gelukkig maken die er wel werk van.

kaatjemuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-15 12:33

de gemeente heeft niet zelf geconstateerd dat er overtredingen zijn gedaan op basis van o.a. de sloopvergunning of het asbestbesluit, dan kunnen ze idd niet zoveel.
maar als er iemand bij mij zich meldde met jouw probleem, dan zou ik er tenminste even langsgaan om zelf te gaan kijken en om evt een monster te nemen. Is het dan asbest dan kun je bestuursrechtelijk niet zover, alleen waarschuwen en verzoeken dat het alsnog wordt opgeruimd.
Strafrechtelijk kun je pv uitschrijven, maar dan moet de gemeente (of omgevingsdiensten in opdracht van de gemeente, de RUD) wel BOA's in dienst hebben die hiervoor zijn aangewezen.
De (milieu)politie doet idd niets, die doet alleen grote milieudelicten.
De ILT (AI) is dan de juiste organisatie.
Als ze niet reageren op het formulier, dan kun je ook bellen.

gohya

Re: Asbest wie weet hier meer over.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-15 12:40

Bedoel je dat een BOA ook mag kijken/testen of het idd. asbest is?

Callisto04

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-15 12:46

Je kan het gerust zelf testen en als het asbest is dan laat je extern labo komen om metingen te doen en testen te doen. Maar ga uit dat huis tot het opgelost is. Als het asbest is spelen jullie met vuur. Als je gaat wachten tot de zaak administratief of strafrechtelijk uitgeklaard is ben je oerdom of kan het je niet schelen wat de gevolgen zijn en zit je enkel te fixeren op de procedures die niet gevolgd zijn. Je kan binnen de 5 minuten weten of het asbest is. Zo ja, weg of blijf, maar als je blijft sluit dan dit topic aub want dan kan het je eigenlijk allemaal niet veel schelen.

kaatjemuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-15 12:51

gohya schreef:
Bedoel je dat een BOA ook mag kijken/testen of het idd. asbest is?

nee, dat mag alleen een gecertificeerd bedrijf (lab.), zoals search.
Een boa mag pv opstellen, zodat degene direct gestraft wordt. Een toezichthouder heeft zich aan handhavingstermijnen te houden: dus bijv. eerste waarschuwing, binnen 1 week de overtredingen te beëindigen, dan weer een controle, niet beëindigd, dan vooraankondiging dwangsom/bestuursdwang, dan dwangsom of bestuursdwang. Dat is een erg lang proces, waarin een dringende situatie niet direct wordt opgelost.

een boa, toezichthouder, ILT of wie dan ook, zonder microscoop en certificering kan niemand vaststellen dat het werkelijk asbest is. Wel dat het asbestverdacht materiaal is...maar daar kan je niets mee..

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-15 12:54

Uhm,wat is een pv?

@Callisto04 als er helemaal niemand zegt dat we uit huis moeten? alleen bokt zegt dit.

kaatjemuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-15 12:58

gohya schreef:
Uhm,wat is een pv?

@Callisto04 als er helemaal niemand zegt dat we uit huis moeten? alleen bokt zegt dit.

proces verbaal oftewel een boete.

Ik, als deskundige zou ook niet zeggen dat je het huis uitmoet, ik weet niet het soort asbest, waar het ligt en de concetratie. Die keuze ligt dus helemaal bij jezelf en wat je belangrijk vind.
Persoonlijk zou ik het niet doen, maar dat is ook omdat ik al een groter risico loop, omdat ik vaak in de omgeving van asbest ben.
Als het 'gewoon' wit asbest is, wat in dakplaten, muurplaten, dus echt een hard materiaal is, dan kun je de stukjes natmaken en in dubbel plastic verpakken. In de desbetreffende vertrekken zou ik idd niet meer komen, de concentratie van de vezels van wit asbest zijn niet erg vluchtig, alleen bij het direct breken en verbranden.
Is het echter niet hechtgebonden (bv koort, zeil, isolatieplaten), tja, dat blijft tijden in de lucht hangen, zelfs al is het niet beschadigd. in zo'n vertrek zou ik niet zonder adembescherming naar binnen gaan.
Laatst bijgewerkt door kaatjemuts op 11-02-15 13:05, in het totaal 2 keer bewerkt

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-15 13:03

Oke thnx.

Callisto04

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-15 14:00

kaatjemuts schreef:
gohya schreef:
Uhm,wat is een pv?

proces verbaal oftewel een boete.

Ik, als deskundige zou ook niet zeggen dat je het huis uitmoet, ik weet niet het soort asbest, waar het ligt en de concetratie. Die keuze ligt dus helemaal bij jezelf en wat je belangrijk vind.
Persoonlijk zou ik het niet doen, maar dat is ook omdat ik al een groter risico loop, omdat ik vaak in de omgeving van asbest ben.
Als het 'gewoon' wit asbest is, wat in dakplaten, muurplaten, dus echt een hard materiaal is, dan kun je de stukjes natmaken en in dubbel plastic verpakken. In de desbetreffende vertrekken zou ik idd niet meer komen, de concentratie van de vezels van wit asbest zijn niet erg vluchtig, alleen bij het direct breken en verbranden.
Is het echter niet hechtgebonden (bv koort, zeil, isolatieplaten), tja, dat blijft tijden in de lucht hangen, zelfs al is het niet beschadigd. in zo'n vertrek zou ik niet zonder adembescherming naar binnen gaan.

Better safe than sorry? Als er asbest in de brokstukken zit is er alleszins een behoorlijk risico aangezien er dan duidelijk onoordeelkundig en onzorgvuldig is opgetreden. Bovendien zegt ze zelf dat er overal en diverse soorten asbesthoudende materialen gebruikt werden. Waarom dan het risico nemen er te blijven? Haar dochter slaapt in een kamer waar ze stukjes vond en blijft vinden. Je beseft toch dat ze nu enkel leest dat ze er kan blijven volgens jou? Er is overigens nog een verschil tussen ergens wonen en er binnen gaan voor een kwartier.

kaatjemuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-15 14:05

Ik zie dat er een typefout instaat, het moet zijn; 'persoonlijk zou ik niet in huis blijven, o.a. omdat ik al een groter risico loop.'

zoals ik al zei, als asbestdeskundige kan ik niet bepalen, zonder dat ik weet dat het asbest is, wat voor soort, de hoeveelheid en waar t ligt, wat de risico's zijn. Dat is mijn prof. mening en ook wat alle andere deskundigen zullen zeggen.
Zoals je zelf al zegt; 'als het asbest is'....
Het is maar net wat iemand zelf beslist, wij kunnen dat niet voor iemand doen.

Manda

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-15 15:48

Vreemd....

Vorig jaar hebben ze op onze boerderij de asbest platen van het woonhuis, de schuur en de paardenstal weg gehaald en voor andere platen vervangen. Er mocht geen levend wezen in aanwezig zijn tijdens deze werkzaamheden (behalve de werknemers in marsmannetjes pakken) en alles was afgezet met lint totdat een of ander mannetje van een extern bedrijf (dus niet van hetzelfde bedrijf als de verwijderaars) na afloop het terrein had vrijgegeven na een zeer uitgebreide inspectie.
Kan me niet voorstellen dat het zo onzorgvuldig is gedaan bij jullie. ... wat slecht zeg....

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-15 16:42

Nou Manda,het is echt zo slecht gedaan.Ik hoorde van het sloopbedrijf dat ze pas heel laat werden geroepen om asbest te verwijderen.Toen moest alles ook onvoorbereid gedaan worden.Ze zouden op maandaag asbest verwijderen,maar dat bedrijf kreeg dat pas de vrijdag [voor het weekend] te horen.Dat gingen ze ook niet redden en begonnen daarom pas op dinsdag.Een hele hoop is slecht voorbereid en bij heel veel dingen wisten ze ook niet hoe de afloop zou zijn.
Hij zei dat ze het nu anders gingen doen,nu ze dit allemaal weten.Ja maar daar hebben wij niets aan.

De gehele renovatie is dus slecht voor bereid.

Overmorgen hebben we de uitslag al van de longfoto's van me dochter.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-15 10:47

Vanmiddag om 2 uur is het dan zover,dan komen ze meten en monsters nemen.
Maar ik vertrouw het niet zo,ik wilde een onafhankelijk bedrijf,maar het sloopbedrijf en dat test bedrijf kennen elkaar,dat hoorde ik wel toen hij ze belde.Dat noem ik geen onafhankelijk bedrijf toch? als je elkaar kent.

kaatjemuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-15 10:49

gohya schreef:
Vanmiddag om 2 uur is het dan zover,dan komen ze meten en monsters nemen.
Maar ik vertrouw het niet zo,ik wilde een onafhankelijk bedrijf,maar het sloopbedrijf en dat test bedrijf kennen elkaar,dat hoorde ik wel toen hij ze belde.Dat noem ik geen onafhankelijk bedrijf toch? als je elkaar kent.

Welk bedrijf is het? dan kan ik wel ff opzoeken of ze gecertificeerd zijn (en of ze bij de 'stoute' bedrijven horen ;) )

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-15 10:54

Ik weet geen naam of plaats helaas,dat kan ik vanmiddag pas vragen als ze komen.

kaatjemuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-15 11:25

gohya schreef:
Ik weet geen naam of plaats helaas,dat kan ik vanmiddag pas vragen als ze komen.

Weet je de naam van het sloopbedrijf die de asbest heeft verwijderd wel?

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-15 11:37

Ja dat is Lagemaat uit Heerde. Ik ben net gebelt door de Inspectie,zij gaan het uitzoeken.
Hij gaat nu naar de firma Lagemaat toe om een pittig gesprek aan te gaan.Hij wilde graag vanmiddag erbij zijn om 2 uur,maar helaas had hij al een afspraak staan.
Hij legde me ook uit dat het echt een onafhankelijk Laboratorium is die de testen nemen.Maar ze kennen elkaar gewoon uit het asbest wereldje,omdat dat niet zo groot is.Dat stelt me dan wel weer gerust.
Deze man v.d. Inspectie is de enige nu die zegt niet op zolder te komen.
Hij belt me vandaag of morgen terug.

kaatjemuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-15 11:52

gohya schreef:
Ja dat is Lagemaat uit Heerde. Ik ben net gebelt door de Inspectie,zij gaan het uitzoeken.
Hij gaat nu naar de firma Lagemaat toe om een pittig gesprek aan te gaan.Hij wilde graag vanmiddag erbij zijn om 2 uur,maar helaas had hij al een afspraak staan.
Hij legde me ook uit dat het echt een onafhankelijk Laboratorium is die de testen nemen.Maar ze kennen elkaar gewoon uit het asbest wereldje,omdat dat niet zo groot is.Dat stelt me dan wel weer gerust.
Deze man v.d. Inspectie is de enige nu die zegt niet op zolder te komen.
Hij belt me vandaag of morgen terug.

hun certificaat is nog tm 2018 geldig en voor zover als ik weet staat hij niet op de lijst van verdachte bedrijven. In mijn gemeente (Friesland) staat hij er nu wel op in elk geval.

Het lab is idd een onafhankelijk bedrijf. Asbestinventarisatie en asbestsaneringsbedrijven willen nog wel eens banden met elkaar hebben. Dit is trouwens wel verboden, maar niet te controleren helaas...

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-15 11:57

Weet je,het áller ergste vind ik nog dat ontkennen en proberen te verdoezelen.

Waarom asbest stukjes mee nemen als je zeker weet dat het geen asbest is? waarom het stukje asbest jatten als je overtuigd bent dat het geen asbest is?

Oke kleine kans dat het geen asbest is,maar hun zijn ervan overtuigd dat het geen asbest is.
Het kán trouwens niets anders zijn,het enige materiaal op zolder is asbest,isolatiewol en gipsplaten [wit].Dan mogen ze mij verklaren wat het dan wél voor materiaal zou zijn.

@kaatjemuts heb jij ze dan zelf op de lijst gezet?

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-15 12:16

Gohya ik ben heel benieuwd hoe en wat. Weet je al welk bedrijf gaat meten? En welk bedrijf heeft vrijgegeven?

kaatjemuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-15 12:18

gohya schreef:
Weet je,het áller ergste vind ik nog dat ontkennen en proberen te verdoezelen.

Waarom asbest stukjes mee nemen als je zeker weet dat het geen asbest is? waarom het stukje asbest jatten als je overtuigd bent dat het geen asbest is?

Oke kleine kans dat het geen asbest is,maar hun zijn ervan overtuigd dat het geen asbest is.
Het kán trouwens niets anders zijn,het enige materiaal op zolder is asbest,isolatiewol en gipsplaten [wit].Dan mogen ze mij verklaren wat het dan wél voor materiaal zou zijn.

@kaatjemuts heb jij ze dan zelf op de lijst gezet?

op onze (mijn) eigen lijst ;) . Dat betekent dat als er een asbestmelding (van een sanering) bij ons in de gemeente van dit bedrijf komt, deze sowieso gecontroleerd wordt op een juiste saneringswijze (de controles gaan normaal steekproefsgewijs, ik ben nl.de enige controleur in mijn gemeente en maar een heel klein gedeelte van mijn controles).

Als wij (of de inspectie) dan ook constateren dat dit bedrijf verkeerd saneert dan komt hij, als het goed is, op een officiële lijst en dan wordt er bij elke sanering gecontroleerd. wordt dan weer geconstateerd dat hij de wet overtreed, dan kunnen ze zijn certificering innemen). Asbest is een hot item op het moment bij de overheid (bij de meeste dan >;) )

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-15 12:27

Rocamor schreef:
Gohya ik ben heel benieuwd hoe en wat. Weet je al welk bedrijf gaat meten? En welk bedrijf heeft vrijgegeven?

Nee weet ik helaas niet,ook niet welk bedrijf heeft vrij gegeven.

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-15 12:50

Daar ben ik dan wel weer heel benieuwd naar. Succes vanmiddag.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-15 16:13

Ze zijn nog steeds bezig met meten.Kleefmonsters zijn al genomen.
Morgenmiddag hoor ik de uitslag.
Het asbest sanerings bedrijf komt uit Lieren.
Afbeelding

Afbeelding

Ik weet nu ook waarom ze die ducktape hadden mee genomen naar de zolder,die mannen die de zolder gingen stofzuigen.Dat was om de stofzuiger af te plakken,nadat er gezogen was.