Hoe uitgeleend geld terug krijgen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-15 16:57

Ai, schuldsanering betekent meestal dat deze mensen weekgeld krijgen. En dat is voldoende voor de boodschappen, maar verder niet veel meer.

Nu je toch op goede voet bent met deze man kan je voorstellen om jouw 'schuld' ook te laten opnemen bij hun schuldhulpverlener/curator. Dan heb je véél meer grip dan nu. Het bedrag dat je dan krijgt is wellicht wat lager (b.v. 20 euro p.m. gewoon coulant zijn dan) een mooie tegemoetkoming voor de situatie bovendien voor de schuldigen. Bovendien het is het allemaal vastgelegd.

Als je afwacht tot deze belofte goed of juist fout gaat weet ik niet zeker of de beste man je ter wille is in contact te brengen met zijn bewindvoerder. Vanuit een discussie/weerstand kan je niet meer lekker onderhandelen namelijk.

Is wel even iets om over na te denken :)*

Carlijn101

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-15 17:38

Kelly_ann schreef:
Ai, schuldsanering betekent meestal dat deze mensen weekgeld krijgen. En dat is voldoende voor de boodschappen, maar verder niet veel meer.

Nu je toch op goede voet bent met deze man kan je voorstellen om jouw 'schuld' ook te laten opnemen bij hun schuldhulpverlener/curator. Dan heb je véél meer grip dan nu. Het bedrag dat je dan krijgt is wellicht wat lager (b.v. 20 euro p.m. gewoon coulant zijn dan) een mooie tegemoetkoming voor de situatie bovendien voor de schuldigen. Bovendien het is het allemaal vastgelegd.

Als je afwacht tot deze belofte goed of juist fout gaat weet ik niet zeker of de beste man je ter wille is in contact te brengen met zijn bewindvoerder. Vanuit een discussie/weerstand kan je niet meer lekker onderhandelen namelijk.

Is wel even iets om over na te denken :)*

Betwijfel of dit een optie is. Als particulier kom je onderaan, dus zal je schuld waarschijnlijk niet of pas laat afbetaald worden, als je er al voor in aanmerking zou komen.

Daarbij heeft mevrouw die dit geld geleend heeft een probleem met de schuldsanering als zij erachter komen dat ze geld geleend heeft, hierdoor kunnen zij er inderdaad uitgegooid worden !

Ts, helaas heb ik echt weinig goede tips om je geld terug te krijgen (aangenomen dat het verhaal waar is). Van het weekbedrag geld gaan betalen is vrijwel niet mogelijk, het weekbedrag is zo laag dat dit niet zou moeten kunnen. Puur voor levensonderhoud en niks extra's.

jessdaniels

Re: Hoe uitgeleend geld terug krijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-15 19:39

Ach gut, die arme man..

colunder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-15 22:53

Bigone, ze heeft mij het geld op een rekening van haar laten storten, die niet meer gebruikt werd.
Vandaar dat haar man het niet in de gaten heeft gehad,en ze het ook onmogelijk terug had kunnen betalen omdat er op die rekening geen geld gestort word.
Als de schuld sanering er achter komt dat ze geld geleend heeft raken ze alles kwijt.
Ze krijgen 60 euro per week(met z'n 2en),daar probeert hij nu 15 euro per week van te sparen zodat hij mij in termijnen terug kan betalen.
Ze lopen ook bij de voedselbank.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 08:56

60 euro per week en voedselbank moet kunnen, ik ken er die met minder toe moeten komen.

femo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 09:13

colunder schreef:
Bigone, ze heeft mij het geld op een rekening van haar laten storten, die niet meer gebruikt werd.
Vandaar dat haar man het niet in de gaten heeft gehad,en ze het ook onmogelijk terug had kunnen betalen omdat er op die rekening geen geld gestort word.
Als de schuld sanering er achter komt dat ze geld geleend heeft raken ze alles kwijt.
Ze krijgen 60 euro per week(met z'n 2en),daar probeert hij nu 15 euro per week van te sparen zodat hij mij in termijnen terug kan betalen.

Ik snap dat je je geld terug wil.. maar ik zou heel eerlijk gezegt dit als verlies nemen...

althans, dat zou ik doen...

natuurlijk is het een domme pannekoek dat ze dat geld leent. maar die man kan daar niks aan doen..

Werecat

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 09:20

femo schreef:
colunder schreef:

Ik snap dat je je geld terug wil.. maar ik zou heel eerlijk gezegt dit als verlies nemen...

natuurlijk is het een domme pannekoek dat ze dat geld leent. maar die man kan daar niks aan doen..

Dat zou ik niet doen, het gaat toch om een kleine 500 euro. Dat vind ik toch wel een erg hoog bedrag om als verlies te nemen!

Lieffiefi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 10:34

Ik denk dat het belangrijk is dat in ieder geval een deel van het geld terugkomt.
Wel een rotsituatie, áls ik al geld leen van iemand is dat het eerste wat ik de volgende salarisbetaling direct overmaak. Het blijft aan me vreten.

Wel banketstaaf dat haar man het op deze manier uitvondt. Aan de andere kant is het goed dat hij het weet..

colunder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-15 11:48

Ik vind het heel rot voor die man,maar dat is iets tussen hem en haar.
daar hoef ik mijn geld niet voor op te offeren.
ik hoef het niet in 1 leer terug,al duurt het een jaar,maar ik wil het terug!
Ik moet ook leven van een (wia)uitkering.

miezelke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 11:49

Inderdaad, je bent geen goede-doeleninstelling en het leven is sowieso al duur genoeg. En 470 euro is al een hele hap.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 17:44

Ik snap echt niet dat je zo n bedrag uitleent als je het zelf al niet over hebt. Volgens mijkan het best dat haar man wel op de hoogte was.

annepaardoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 18:06

poes schreef:
Ik snap echt niet dat je zo n bedrag uitleent als je het zelf al niet over hebt. Volgens mijkan het best dat haar man wel op de hoogte was.

Dat weet je toch niet. Je was er toch niet bij?

bridgetF

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 18:33

Ik hoop voor je dat je het terug krijgt, was die man niet benieuwd waar zijn vrouw dat geld voor nodig had?
Misschien kun je beter proberen of je iets waardevols kan krijgen, het zij als onderpand, het zij om te verkopen. Het laatste lijkt me beter, zodat je zo snel mogelijk van hun a bent.

Want als ik het allemaal zo lees, vraag ik mij af of het ooit nog goed komt. Ik ken iemand die ook in de schuldsanering zit en daar kun je echt niet van sparen. Bovendien ook na de schuldsanering lijken dergelijke mensen nog niet met geld om te kunnen gaan en kun je als nog fluiten na je geld.

Er is vast wel wat aan spullen dat een totaal waarde van € 500,- vertegenwoordigd en je zo kunt verkopen. Immers die € 500,- zijn ergens aan besteed en vast niet aan een bruin volkoren brood. Ik zou dat eerder proberen, dan een jaren lange betaal regeling.
Dadelijk verhuizen ze of houden ze zich niet meer aan de afspraken, op dit moment zijn ze kwetsbaar en afhankelijk van jou, dat jij geen contact opneemt met de schuldhulpverlening.
Als ze achter inkomsten of storting of nieuwe leningen komen, worden ze bijna zeker uit het schuldhulpverlening programma gezet. Ze zijn nu van jou afhankelijk, maar straks niet meer.

Ik zou dus echt proberen (eisen) om iets van € 500,- aan waarde te krijgen. Denk aan scooter, brommer, juwelen, sieraden, telefoons e.d.

puma

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 18:47

colunder schreef:
Ik vind het heel rot voor die man,maar dat is iets tussen hem en haar.
daar hoef ik mijn geld niet voor op te offeren.
ik hoef het niet in 1 leer terug,al duurt het een jaar,maar ik wil het terug!
Ik moet ook leven van een (wia)uitkering.

Al duurt het een jaar? Met 15 euro per maand ben je minimaal 2,5 jaar verder, mits ze daadwerkelijk 2,5 jaar lang elke maand geld gaan overmaken. Trieste situatie, ik heb wel medelijden met die man....

colunder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-15 19:08

Puma,het gaat om 15 euro per week.

Ik zit er op het moment helemaal door heen.
Op het dagbestedingscentrum(voor mensen met een psychische stoornis) is zij dit jaar nog niet geweest.
Nu komt ze sinds dinsdag weer en loopt daar rond alsof er niks gebeurd is.
Ik heb het daar erg moeilijk mee,ze heeft mij 4 maanden voorgelogen en nu doet ze of er niks aan de hand doet.
Als ze mee eet denk ik "dat is van mijn geld",Als ze gaat roken denk ik"dat is van mijn geld".
Ik wordt er echt gek van en ben vanmorgen behoorlijk ingestort,ik heb echt moordneigingen als ik haar zie.
Iemand had de leiding gewaarschuwd en daar heb ik een gesprekje mee gehad.
Zij vind het ook heel vervelend,maar mogen haar niet weigeren.
Ze raadde me wel aan een snel een afspraak te maken met mijn begeleider van de GGZ omdat het verontrustend is dat ik moord neigingen heb.
Ik baal hier zo van,het ging eindelijk na 4 jaar weer beter met me,en nu is het weer waardeloos.
Mijn vertrouwen in de beneden mens is weer aardig geschaad,temeer omdat ik ook geld over heb gemaakt naar iemand voor een bosatlas maar deze nooit gekregen heb.

Sorry voor mijn verhaal, moest het even kwijt

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 19:24

Een harde leerschool voor je.

Als iemand geld lenen moet...........dan ook nooit gaan uitlenen, want als ie niks heeft en het moet gaan lenen, hoe gaat ie het dan terugbetalen?

Sterkte.

colunder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-15 19:27

Toen ik het uitleende wist ik nog niet dat ze in de schuldsanering zat,dan had ik het nooit gedaan natuurlijk.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 19:29

colunder schreef:
Toen ik het uitleende wist ik nog niet dat ze in de schuldsanering zat,dan had ik het nooit gedaan natuurlijk.

-Alleen de vraag al of ie van jou geld mocht lenen...........is voldoende, anders hoefde ie t niet te vragen als er geld was.

femo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 20:12

colunder schreef:
Puma,het gaat om 15 euro per week.

Ik zit er op het moment helemaal door heen.
Op het dagbestedingscentrum(voor mensen met een psychische stoornis) is zij dit jaar nog niet geweest.
Nu komt ze sinds dinsdag weer en loopt daar rond alsof er niks gebeurd is.
Ik heb het daar erg moeilijk mee,ze heeft mij 4 maanden voorgelogen en nu doet ze of er niks aan de hand doet.
Als ze mee eet denk ik "dat is van mijn geld",Als ze gaat roken denk ik"dat is van mijn geld".
Ik wordt er echt gek van en ben vanmorgen behoorlijk ingestort,ik heb echt moordneigingen als ik haar zie.
Iemand had de leiding gewaarschuwd en daar heb ik een gesprekje mee gehad.
Zij vind het ook heel vervelend,maar mogen haar niet weigeren.
Ze raadde me wel aan een snel een afspraak te maken met mijn begeleider van de GGZ omdat het verontrustend is dat ik moord neigingen heb.
Ik baal hier zo van,het ging eindelijk na 4 jaar weer beter met me,en nu is het weer waardeloos.
Mijn vertrouwen in de beneden mens is weer aardig geschaad,temeer omdat ik ook geld over heb gemaakt naar iemand voor een bosatlas maar deze nooit gekregen heb.

Sorry voor mijn verhaal, moest het even kwijt

Het is een takkiewijf ja, maar moordneigingen? dan heb je het wel heel hoog zitten.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 20:13

femo schreef:
colunder schreef:

dat is hun pakkie aan, niet die van de ts

Solmyrkvi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 20:20

Pfoe, in de schuldsanering zitten + een schuld van bijna 500 euro bij een vriendin, en dan voor de neus van die vriendin gaan zitten roken... Die durft.

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 20:23

colunder schreef:

1 goede tip om nu voor de rest van je leven te onthouden: het is NOOIT een goed idee om geld te lenen. Ook niet als ze niet in schuldsanering zat.
Het enige geld wat je mag lenen/geven is geld wat voor jou jammer is als je het nooit terug zou krijgen, maar geen drama. Geld dat je wel kan missen. Maar geen geld dat je eigenlijk zelf even hard nodig hebt. Daar komt gewoon ellende van. Dan krijg je inderdaad situaties als "een nieuw paar schoenen, maar budget om mij terug te betalen is er niet?", "Oh, ik hoop dat die week Spanje gezellig was op MIJN kosten"...Als ik morgen twintig euro leen aan een vriendin en ik zie ze nooit meer terug, dan is dat jammer maar van 20 euro kwijt geraak ik niet in de problemen. Als ik 2000 euro zou lenen en ik zie ze niet meer terug...ai dat is toch een zware dobber voor mij. Dat wordt dus nooit geleend.

jessdaniels

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 21:09

Kan je niet gewoon een gesprek met haar aangaan?
Die "moordneigingen" heb je alleen jezelf mee.

Brilletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-15 12:33

Beste TS, ik denk dat je niet voor niets op de dagbesteding zit, dus gewoon hulp vragen daar.
Laat je gevoelens niet uit de hand lopen. Probeer het los te laten, evenals het geld. Ik vind het heel vervelend voor je, maar het is echt het beste om ervan uit te gaan dat je het kwijt bent en alles wat je wel krijgt is mooi meegenomen. De mensen die de schuld bij je hebben zullen waarschijnlijk niet dit bij de schuldhulpverlening aankaarten, omdat ze deze schuld helemaal niet had mogen maken. Daarbij als particulier ben je de laatste op rij die uitbetaald krijgt. Het is echt heel vervelend, maar ik denk dat proberen los te laten je nu meer helpt en de instanties waar je bij loopt, vragen je te helpen. Heel veel sterkte. en misschien een dooddoener, maar je hebt het lief bedoelt en jij kan jezelf in de spiegel kijken en misschien kun je je wel trots daarover gaan voelen in plaats van heel erg boos. En zoals hierboven al mensen schreven, als je wel ooit nog geld uitleent, moet je er van uit gaan dat je het nooit terug krijgt, dus kunnen missen.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-15 12:40

Colunder, ik mag hopen dat je die moordneigingen niet letterlijk bedoeld? Want als dat wel zo is, gok ik dat dit niet je enige probleem is en dat je met meer dingen zit.. Je zult ook niet voor niets op de dagbesteding zitten.
Hoe dan ook: dit zal een harde les zijn geweest. Sterkte! En praat erover. Daar zijn je therapeuten en hulpverleners voor.