Samenwonen, maar boven inkomensgrens sociale huur?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

miccamaaike

Re: Samenwonen, maar boven inkomensgrens sociale huur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 10:53

Kopen is ook niet altijd een walhalla hoor, zoals sommigen hier soms zeggen... Bij een koophuis betaal je ook gewoon rente en dat is ook 'weggegooid' geld. Daarnaast zijn er genoeg mensen in deze tijd die met een flinke restschuld hun woning weer verkopen, nog meer weggegooid geld. Huren is zo gek nog niet!

Kaitlyn, ook een lastige situatie zeg. Echt jammer dat er zo'n gat is ontstaan, als je dit topic leest is toch een behoorlijke groep daarvan de dupe.

Olympia96

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 10:53

Lastig, lastig. Ik val ook altijd net buiten de voordeeltjes en dingen die het leven makkelijk maken zeg maar. Wordt altijd voor het volle pond aangeslagen.

Ik heb in 2008 ook een huis gekocht op basis van een tijdelijk contract. De markt trekt weer aan nu, dus who knows? Was iig veel minder kwijt aan hypotheek (vergeet alle bijkomende kosten niet!).

Vind het wel twijfelachtig dat iedereen aanraadt om gelijk een huis te kopen. Jullie zijn best oud en hebben nog nooit op eigen benen gestaan. (waarom eigenlijk nooit op kamers geweest?) ik zou het best een risico vinden om nu gelijk een huis te kopen. Stel dat het misgaat met je relatie, omdat je elkaar op een andere manier leert kennen? Dan zit je met een kóóphuis!

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 10:54

miccamaaike schreef:
Kopen is ook niet altijd een walhalla hoor, zoals sommigen hier soms zeggen... Bij een koophuis betaal je ook gewoon rente en dat is ook 'weggegooid' geld. Daarnaast zijn er genoeg mensen in deze tijd die met een flinke restschuld hun woning weer verkopen, nog meer weggegooid geld. Huren is zo gek nog niet!

Kaitlyn, ook een lastige situatie zeg. Echt jammer dat er zo'n gat is ontstaan, als je dit topic leest is toch een behoorlijke groep daarvan de dupe.

Nou... dat dus. En dan moet je een nieuwe cv ketel, nieuw dit, nieuw dat.

Fijn hoor, als je dat niet allemaal zelf hoeft te betalen.

Als ik mijn huis zou kunnen verkopen zonder restschuld zou ik een huur appartement fantastisch vinden. Maar helaas.
Laatst bijgewerkt door Amaris op 29-01-15 10:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 10:57

miccamaaike schreef:

Ja precies. :j

Dus we wachten wat langer en sparen wat langer door wat sowieso geen kwaad kan. Mijn vriend heeft een andere baan binnen het bedrijf waar hij werkt gekregen voor enkele maanden geleden en er gaan nog onderhandelingen komen over het salaris (beide partijen wilden eerst zien of het zou bevallen en dat doet het). Dan wordt wellicht makkelijker om particulier te huren.

Ik ben per 1 januari een klein stukje omhoog gegaan in salaris en over een maand weer omdat ik dan een x aantal maanden in dienst ben, maar zoveel is dat ook niet. Daar kunnen we niet ineens wel van gaan huren. :o

Jammer om te lezen dat er wel veel mensen zijn die denken dat het allemaal maar kan terwijl het toch lastig is. :j
Mijn broer en schoonzus kregen bijna 5 jaar geleden wel een sociale huurwoning met een hoger salaris maar die eisen zijn helaas aangepast. -O-

luf_horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 10:59

Tsja, ik moet eerlijk zeggen dat ik de inkomensgrens voor sociale huur erg laag vind ten opzichte van de liberalisatiegrens. Iemand die net boven de inkomensgrens zit en dus netto nog net geen €2000 per maand verdient geeft dan minimaal €700 uit aan kale huur. Tel daar je vaste lasten/boodschappen bij op en weg is je salaris. :+ Anderzijds verdienen vastgoedondernemingen hierdoor erg goed aan de hoge markthuren in de vrije sector.
Vriendlief en ik lopen tegen hetzelfde probleem aan. Hij wil daarom graag kopen, terwijl ik meer kijk naar particuliere huur (of antikraak). Hierin is, als je enigszins bereid bent je eisen een beetje bij te stellen, genoeg te vinden.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 11:02

Mjaaa TS er is dus geen enkel huis te vinden om te huren rond de 800,00?
Want als jullie mikken op de sociale huur van + 700, dan moet particuliere huur rond de 800 ook te doen zijn? En volgens mij vind je dat overal wel als je goed zoekt en niet het paradepaard verwacht voor dat geld.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 11:07

Het hele probleem is dat eerst alles mocht en kon tot 2009 en dat nu alles wordt teruggeschroefd naar de jaren '50. Het Enron schandaal, Fannie May en Freddie Mac hebben de hele financiële bubbel laten knallen.
Het tweede probleem is dat de sociale huren al een tijdje A sociaal zijn. Er was een tijd dat de woonlasten bij sociale woningen max 30% van het inkomen waren. Huurgrens wordt vanaf 2016 voor 3 jaar bevroren. Verder komt de Maserati tax erbij. Wat resulteert in huurverhogingen boven de 4,5% en dat noodzakelijk onderhoud niet meer wordt uitgevoerd. Nieuwbouwprojecten stil komen te liggen of worden opgeëist door de particuliere sector. Wat ook tot vervelende situaties leidt.
Verder wil het kabinet de WOZ waarde mede laten bepalen wat de hoogte van de huren gaat worden.

Ik hoor nu iemand zeggen daar heb ik niks aan, klopt maar denken in oplossingen niet te veel tegelijk willen.

Lianne86

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 11:17

Heb 2 ervaringen met particulier huren.... Toen met mijn paard in de achtertuin en heel veel geluk --> super, zou dat zo weer doen (was via via.. verzorgde toen ook nog paarden die erbij stonden), maar het appartementje dat ik in Ehv huurde was vreselijk, overactieve huisbaas die wekelijks rondliep en op de koffie kwam en overal over zeurde, elke keer gezeik om niets, juridisch loket erbij omdat ie vanalles probeerde wat niet kon. Borg niet terug gehad, ben maar gewoon gegaan omdat ik het zo kitsbeu was :S En al lang blij was dat ik er vanaf was...)

Vandaar mijn "negatieve" houding t.o.v. huren ;)

Ga het iig nooit meer particulier bij een onbekende derde doen ;)

xNursiex

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 11:22

Ik ben uiteindelijk toch voor kopen gegaan, omdat mijn hypotheek in de maand minder is (voor een twee verdieping huis met kleine achtertuin!) dan mijn huur was (voor een flat). Tuurlijk komen daar vaste kosten bij die je bij een appartement niet hebt ... maar je cv ketel gaat ook niet ieder jaar kapot en anders is daar garantie voor ;)
Ik durfde de stap eerst ook heel lang niet aan, maar ben blij dat ik het gedaan heb. Heb me ook maar om laten praten door anderen haha.
En met een jaarcontract kun je tegenwoordig een hypotheek krijgen? Onze bank sprak over meegaan met de tijd en blablabla. Maar ik denk dat ze anders gewoon veels te weinig hypotheken kunnen slijten als ze hun eisen niet hadden bijgesteld ;)

wondertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 11:26

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 12:01

Wat wordt elena aangevallen hier zeg, vind ik niet helemaal terecht. Er zit veel in de punten die ze maakt, alleen schrijft ze het misschien wat hard op.

Kayleigh__

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 12:07

Zou wel heel erg oppassen met het inschrijven op 1 naam als je met z'n tweeën gaat wonen. Als ze controleren is het zonde van je spaargeld...

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 12:12

Bedenk ook dat je in zulk soort gevallen je goed huurderschap kan kwijtraken.

Ankie2011

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 15:55

Ik vind het juist verstandig eerst te gaan huren, voordat je gaat kopen. Een huurhuis is zo opgezegd, als je meteen koopt en het blijkt niet te boteren, wat doe je dan met het huis dat op jullie beider naam staat?

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 15:56

Tja, mits het salaris ok is, kun je natuurlijk ook een huis kopen op 1 salaris, dat diegene blijft wonen als het mis gaat.

Tink89

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 16:16

Shiloh schreef:
Tja, mits het salaris ok is, kun je natuurlijk ook een huis kopen op 1 salaris, dat diegene blijft wonen als het mis gaat.

Dus dan koop je een klein huis, waarin je niet een gezinnetje kunt opbouwen (want een leuke eengezinswoning op één salaris ben ik nog steeds niet tegengekomen), omdat je niet wilt dat het huis verkocht moet worden als het mis gaat... ?

Ik vind het nogal omslachtig en ga met mijn lief iig eerst een tijdje huren voordat we samen een huis kopen. Zelfs als één van de twee in het huis kan blijven wonen, kost het een heleboel geld om geregeld te krijgen dat de ander ontslagen wordt uit de hoofdelijke aansprakelijkheid enz. (geloof me, ik ben pas weggegaan en het kost een heleboel tijd en geld). Dat je eerst op wat meer vrijblijvende basis wilt kijken of je het samen in één huis ook nog gezellig vindt, vind ik alleen maar verstandig.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 16:18

Maar het gaat toch niet om het feit of je beter eerst kan huren of kopen? Het gaat erom dat TS mogelijkheden zoekt voor een huurhuis waar ze eigenlijk geen 'recht' op hebben aangezien ze boven een inkomensgrens zitten

plagom

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 16:38

Vraag beide eens een IB60 formulier aan. Daar staat het inkomen op van een jaar eerder en misschien is dat nog net onder de inkomensgrens als jullie pas recent zijn afgestudeerd. Dat IB60 formulier zul je toch moeten overleggen met de woningbouwvereniging wanneer je wilt huren.

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 16:58

Tink89 schreef:
Shiloh schreef:

Dus dan koop je een klein huis, waarin je niet een gezinnetje kunt opbouwen (want een leuke eengezinswoning op één salaris ben ik nog steeds niet tegengekomen), omdat je niet wilt dat het huis verkocht moet worden als het mis gaat... ?

Dat jij ze niet bent tegen gekomen wil niet zeggen dat ze niet bestaan. Ik ben alleen, en heb een tussenwoning van ruim 90m2, met twee verdiepingen en 3 slaapkamers gekocht. Er zouden hier makkelijk een vent en een of twee kids bij kunnen. En nee, zo belachelijk veel verdien ik niet (onder sociale huur grens). Mijn bruto hypotheek lasten komen neer op 475 in de maand, daar kon ik dit echt niet voor particulier huren hoor.

Ik zat met lichtelijk hetzelfde probleem als de TS. Behalve dan dat ik niet boven de sociale huur grens zat, maar gewoon niet ingeschreven stond en geen kans maakte. Particulier kon ik alleen niet betalen. Terug naar woning deling oftewel "op kamers" had ik echt geen zin meer in met mijn 27 jaar. Ik wist dat ik hier minimaal 4 jaar zou wonen en dit was daardoor de beste oplossing.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 17:12

Ik zou gewoon eens een gesprek doen met de hypotheekadviseur. Als je een niet al te hoge hypotheek neemt kan dat prima zonder vast contract. En anders gewoon thuiswonen tot jullie zo'n 50.000/100.000 spaargeld hebben dan lukt het sowieso :) en hoef je geen hoge hypotheek te nemen en kan het op 1 salaris.
Hebben wij hier ook gedaan, met een fulltime salaris zit je zo op een aardig bedrag aan spaargeld, en ik neem aan dat je sowieso al een boel hebt gespaard als je halverwege 20 bent :)

Bismarck

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 17:32

Wat mij wel verbaasd is dat er zoveel mensen beginnen over het laat op jezelf gaan wonen en spaargeld hebben.
Hebben jullie geen eigen paarden? Dat is voor mij de reden geweest dat ik tijdens mijn studie thuis ben blijven wonen. Ik had twee eigen paarden gekocht en betaalde alles zelf daardoor kon ik niet op kamers. En nu heb ik geen volle spaarrekening want ik heb een grote auto, paardentrailer en de kosten van mijn paarden. Het is natuurlijk mijn eigen keuze en je hoort mij zeker niet klagen maar het is jammer dat mensen zo zwart wit denken over op latere leeftijd thuis wonen.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 17:33

Tink89 schreef:
Shiloh schreef:

Ik vind het nogal omslachtig en ga met mijn lief iig eerst een tijdje huren voordat we samen een huis kopen. Zelfs als één van de twee in het huis kan blijven wonen, kost het een heleboel geld om geregeld te krijgen dat de ander ontslagen wordt uit de hoofdelijke aansprakelijkheid enz. (geloof me, ik ben pas weggegaan en het kost een heleboel tijd en geld). Dat je eerst op wat meer vrijblijvende basis wilt kijken of je het samen in één huis ook nog gezellig vindt, vind ik alleen maar verstandig.

Joehoe *zwaait*

Ik woon alleen in een standaard rijtjeshuis. Drie slaapkamers, tuin voor en tuin achter. Om mij heen alleen maar gezinnen.

Ook mijn hypotheek is (na terugkrijg belastingdienst) nog geen 500,- en dus veel goedkoper dan een gemiddeld huurhuis.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 18:16

Bismarck schreef:
Wat mij wel verbaasd is dat er zoveel mensen beginnen over het laat op jezelf gaan wonen en spaargeld hebben.
Hebben jullie geen eigen paarden? Dat is voor mij de reden geweest dat ik tijdens mijn studie thuis ben blijven wonen. Ik had twee eigen paarden gekocht en betaalde alles zelf daardoor kon ik niet op kamers. En nu heb ik geen volle spaarrekening want ik heb een grote auto, paardentrailer en de kosten van mijn paarden. Het is natuurlijk mijn eigen keuze en je hoort mij zeker niet klagen maar het is jammer dat mensen zo zwart wit denken over op latere leeftijd thuis wonen.

dat is een keuze ;) Ik had maar een eigen paard, niet op kamers geweest. Maar geen auto/trailer weet ik het wat gekocht. Omdat ik ervoor koos om veel geld te sparen. Toen wij ons huis kosten hebben we daar ong een halve ton eigen geld in gestopt.
Maar als ik zo om me heen kijk is een ton eigen geld hier geen uitzondering hoor :) Allemaal een kwestie van keuzes maken, dat is geen zwart/wit denken. Je kan ook niet gaan sparen, maar dan wordt het wel moeilijker om op jezelf te gaan. Mijn ouders hebben me wel altijd vanaf mijn 16e gestimuleerd om te gaan sparen om uit huis te gaan. :j

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 18:24

Bismarck, niet heel bokt heeft een eigen paard hoor. Sterker nog, ik heb al geen 3 jaar meer op een paard gezeten uberhaubt.

Bismarck

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 18:43

Nee natuurlijk heeft niet heel bokt een eigen paard maar er zitten toch aardig wat mensen met eigen paarden die dat altijd zelf betaald hebben en daardoor minder spaargeld hebben of thuis wonen. Het blijft een hele dure hobby :P

En je hoort mij zeker niet klagen, het is een eigen keuze en ik heb er geen moment spijt van. En waarschijnlijk kom ik uit een ander milieu want bij mij in de omgeving ken ik maar weinig twintigers met een ton eigen spaargeld. Ik hoor mensen meer over studieschuld of het vinden van een baan.