Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek
miccamaaike schreef:Kopen is ook niet altijd een walhalla hoor, zoals sommigen hier soms zeggen... Bij een koophuis betaal je ook gewoon rente en dat is ook 'weggegooid' geld. Daarnaast zijn er genoeg mensen in deze tijd die met een flinke restschuld hun woning weer verkopen, nog meer weggegooid geld. Huren is zo gek nog niet!
Kaitlyn, ook een lastige situatie zeg. Echt jammer dat er zo'n gat is ontstaan, als je dit topic leest is toch een behoorlijke groep daarvan de dupe.
miccamaaike schreef:Kopen is ook niet altijd een walhalla hoor, zoals sommigen hier soms zeggen... Bij een koophuis betaal je ook gewoon rente en dat is ook 'weggegooid' geld. Daarnaast zijn er genoeg mensen in deze tijd die met een flinke restschuld hun woning weer verkopen, nog meer weggegooid geld. Huren is zo gek nog niet!
Kaitlyn, ook een lastige situatie zeg. Echt jammer dat er zo'n gat is ontstaan, als je dit topic leest is toch een behoorlijke groep daarvan de dupe.

Anderzijds verdienen vastgoedondernemingen hierdoor erg goed aan de hoge markthuren in de vrije sector. 
Shiloh schreef:Tja, mits het salaris ok is, kun je natuurlijk ook een huis kopen op 1 salaris, dat diegene blijft wonen als het mis gaat.
Tink89 schreef:Shiloh schreef:Tja, mits het salaris ok is, kun je natuurlijk ook een huis kopen op 1 salaris, dat diegene blijft wonen als het mis gaat.
Dus dan koop je een klein huis, waarin je niet een gezinnetje kunt opbouwen (want een leuke eengezinswoning op één salaris ben ik nog steeds niet tegengekomen), omdat je niet wilt dat het huis verkocht moet worden als het mis gaat... ?
en hoef je geen hoge hypotheek te nemen en kan het op 1 salaris.
Tink89 schreef:Shiloh schreef:Tja, mits het salaris ok is, kun je natuurlijk ook een huis kopen op 1 salaris, dat diegene blijft wonen als het mis gaat.
Dus dan koop je een klein huis, waarin je niet een gezinnetje kunt opbouwen (want een leuke eengezinswoning op één salaris ben ik nog steeds niet tegengekomen), omdat je niet wilt dat het huis verkocht moet worden als het mis gaat... ?
Ik vind het nogal omslachtig en ga met mijn lief iig eerst een tijdje huren voordat we samen een huis kopen. Zelfs als één van de twee in het huis kan blijven wonen, kost het een heleboel geld om geregeld te krijgen dat de ander ontslagen wordt uit de hoofdelijke aansprakelijkheid enz. (geloof me, ik ben pas weggegaan en het kost een heleboel tijd en geld). Dat je eerst op wat meer vrijblijvende basis wilt kijken of je het samen in één huis ook nog gezellig vindt, vind ik alleen maar verstandig.
Bismarck schreef:Wat mij wel verbaasd is dat er zoveel mensen beginnen over het laat op jezelf gaan wonen en spaargeld hebben.
Hebben jullie geen eigen paarden? Dat is voor mij de reden geweest dat ik tijdens mijn studie thuis ben blijven wonen. Ik had twee eigen paarden gekocht en betaalde alles zelf daardoor kon ik niet op kamers. En nu heb ik geen volle spaarrekening want ik heb een grote auto, paardentrailer en de kosten van mijn paarden. Het is natuurlijk mijn eigen keuze en je hoort mij zeker niet klagen maar het is jammer dat mensen zo zwart wit denken over op latere leeftijd thuis wonen.
Ik had maar een eigen paard, niet op kamers geweest. Maar geen auto/trailer weet ik het wat gekocht. Omdat ik ervoor koos om veel geld te sparen. Toen wij ons huis kosten hebben we daar ong een halve ton eigen geld in gestopt.
Allemaal een kwestie van keuzes maken, dat is geen zwart/wit denken. Je kan ook niet gaan sparen, maar dan wordt het wel moeilijker om op jezelf te gaan. Mijn ouders hebben me wel altijd vanaf mijn 16e gestimuleerd om te gaan sparen om uit huis te gaan.