Ziek zijn, thuis blijven of doorwerken?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 18:08

Yontheke schreef:
palousa_boy schreef:
Ik heb ook vaak last van migraine, vroeger werkte ik daar ook gewoon mee.. Gewoon niet aan denken en doorgaan want gaat vanzelf wel over. En was vaak ook zo.
Tegenwoordig doe ik wel wat rustiger aan (heb ook geen werkgever meer) en doe het hoognodige zodat de beesten er uit komen en te eten hebben.

Als ik een migraine aanval heb, krijg ik niet eens mijn hoofd recht, kan ik geen licht of geluid uitstaan. Laat staan gaan werken :)

Ziek zijn kan iedereen een keer overkomen hoor. Wat voor een tirannen van bazen hebben jullie wel niet dat je je geen enkele keer ziek wil/durft/kan melden?

Tegenwoordig lukt het me ook niet meer om me er overheen te zetten, maar toen had ik op een of andere manier genoeg aan m'n hoofd om me er wel overheen te kunnen zetten, tel daar een stukje karakter bij op en dan komt het helemaal goed (of eigenlijk niet dus).
Gevolg is wel dat ik bij de eerste zonnestraal m'n zonnebril op moet zetten, anders lig ik binnen een half uur plat en kan ik niks meer..

Felien_Kyra

Re: Ziek zijn, thuis blijven of doorwerken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 18:26

ik ga meestal gewoon door met werk en school,
ik vind afleiding meestal juist fijn.

Helaas kan dat niet altijd, ben paar weken terug ook op mijn werk naar huis gestuurd, voelde me zo ontzettend beroerd..

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 18:31

Zwaar verkouden vind ik idd ook niet ziek, maar ik weet dat er mensen bij mij op het werk zijn die dat wel vinden en zich dan dus ziekmelden.
Ik kan me daar verder niet heel druk om maken hoor. Ik vind altijd dat mensen zelf oud genoeg zijn om te beslissen of ze wel of niet aan het werk kunnen.

Ik weet ook dat ik collega's heb die liever hebben dat ik me ziekmeld als ik zwaar verkouden ben. Ze zijn bang dat ze door mij aangestoken worden en die kans is natuurlijk ook gewoon aanwezig.
En ergens hebben ze natuurlijk ook gewoon gelijk. Dus als ik nu een dag zwaar verkouden ben dan stuur ik mijn baas een appje dat ik een dagje thuis werk ofzo en dat kan ook meestal wel. Is niemand die dat erg vindt en meestal werk ik bergen werk weg op zulke dagen :+

Junia

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 18:38

Thesserd schreef:
@junia, sja dat is dan jouw mentaliteit. Ik word doorbetaald als ik ziek ben. Als ik me dan al ziek meld terwijl ik best aan het werk had gekund, voel ik me schuldig. Lijkt me best logisch :')

Ik weet niet waarom ik me wil verdedigen, maar dat was niet altijd mijn mentaliteit hoor. Ik heb mezelf een burnout in gewerkt (op mijn 23e!) omdat ik continu bezig was met wat een ander ervan zou denken als ik me ziek zou melden of überhaupt eens wat minder zou doen.

Hoppa, daar ging ik elke ochtend om 5u op mijn fiets mijn krantenwijk doen, dan meteen naar mn paard, dan meteen naar school, dan meteen door om te werken in de afwaskeuken en om 23:00u was ik thuis. Dag in dag uit, alleen in het weekend was ik vrij. Zaterdag was ik alsnog heel de dag bezig en zondag dan sliep ik het liefst de hele dag, maar dat vond men bij mij op stal dan weer niet kunnen, omdat dat zielig was voor mijn paard - die wilde immers met het groepje mee naar het bos. Door vriendinnen, studiegenoten en collega's werd alleen maar waardering uitgesproken over het feit dat ik mezelf zo pushte. Zelf vond ik het ook heerlijk, ik haalde er een stukje eigen waarde uit dat ik zoveel gedaan kreeg en dat ik me inderdaad nooit ziek meldde.

2,5 jaar therapie later kijk ik een beetje anders tegen de wereld aan. Je leeft maar 1 keer. Natuurlijk houd je rekening met anderen, probeer je niemand onnodig te kwetsen en help je ze als het even kan - maar denk alsjeblieft (en dan heb ik het over iedereen die zijn/haar eigen grens regelmatig overschrijdt) ook om jezelf.

Sentido

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 18:44

Thesserd: ik snap wel wat je bedoelt hoor en ik het is ook niet zo dat ik uit mijn neus ga vreten als een collega ziek is en dan tegen mn baas zeggen dat hij het maar op moet lossen. Maar stel je hebt zo'n collega die het er maar van neemt, wat wil je daar zelf aan doen dan? Behalve gewoon je best? Je kunt wel elke keer twee banen op je schouders nemen maar dan ga je er zelf aan onder door. Je kunt je kapot ergeren, maar dan heb je ook zelf te pakken. De enige die wat kan is de 'baas' die een gesprek met zo iemand aan moet gaan. En als je dat goed aanpakt en alles vastlegt kun je er ook wel vanaf komen als bedrijf. En nee dat is niet makkelijk. Maar dat is het nadeel van ondernemer met personeel zijn. Het voordeel is dat als hij het goed doet hij veel meer kan verdienen dan ik in loondienst doe. Dat was mijn punt met het is het probleem van de baas :)

Overigens doe ik heel hard mn best om niemand tot last te zijn met mijn mindere gezondheid want ik snap heel goed dat het vervelend is voor mijn collega's. En het is ook niet zo dat ik maandelijks thuis zit, eerder drie keer per jaar ofzo. :+

Heike
Mede-oprichtster

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 18:54

In andere landen kijken ze soms vreemd op van onze mentaliteit om altijd maar door te willen werken.

Ze vinden het zelfs asociaal omdat je andere kunt aansteken.

Heb ik ergens gelezen. Is natuurlijk een andere manier van kijken.

Ik werkte trouwens ook altijd door. Voor zover het kon.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 19:19

Ik zit in het onderwijs en ik probeer zoveel mogelijk door te werken als ik niet lekker ben. Voor mij ligt de grens bij koorts hebben en/of overgeven. Voor de rest..paar paracetamol en gaan.
Toevallig was ik maandag en dinsdag niet zo lekker, barstende koppijn. Woensdag was ik vrij en lag ik 's middags met koorts op de bank te slapen. 's Avonds zou ik een vergadering hebben. Ik heb er toen voor gekozen om me ziek te melden voor de vergadering en vroeg naar bed te gaan zodat ik vandaag weer fris voor de klas kon. Dan hoeft er geen invaller opgetrommeld te worden en dat is beter voor de kinderen. Ben nog niet fit, maar kon in ieder geval lesgeven.
Ik voel me altijd erg bezwaard als ik thuis zit, er ligt best veel druk op ons om maar snel weer te gaan werken als je maar enigszins kan.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 19:22

Heike schreef:
In andere landen kijken ze soms vreemd op van onze mentaliteit om altijd maar door te willen werken.

nou ik vind het ook asociaal :+ en ik denk (zeker als ik het lees hier in het topic) meer nederlanders met mij.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 19:25

Met een verkoudheid of lichte griepverschijnselen werk ik gewoon door. Maar wanneer ik migraine krijg gaat echt letterlijk en figuurlijk het licht uit. Blijven werken lukt dan gewoon niet meer.

Ik neem mijn verantwoording, maar ik heb wel mijn grenzen en die bewaak ik goed.

Thesserd

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 19:29

@Junia, poeh... dat is weer het andere uiterste inderdaad. Ik kan me voorstellen, met dat in je achterhoofd, dat je het nu even anders aanpakt :j

@Sentido, ok op die fiets. Ik bedoelde het meer vanuit de zieke zeg maar :P Maar ik snap je punt.

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 19:31

Heike schreef:

Ik werk bij Frieslandcampina, hier wordt het niet op prijs gesteld als je ziek gaat werken. Met name omdat je dan dus ook je collega's aan kunt steken. Thuis werken is dan natuurlijk wel een optie. :j

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 19:56

Als ik écht ziek ben, dan meld ik mij ziek. Denk hierbij aan griep/koorts. Bij een (kleine)verkoudheid werk ik gewoon door. Ik werk in het basisonderwijs, er heerst nu echt een langdurige griep. Dus een verkoudheid ontlopen gaat mij eigenlijk nooit lukken.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 20:12

Thuis werken is wel leuk als je niet fit ben. Maar dan moet dat wel een optie zijn. Zat banen waarbij dat niet kan.

Junia

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 20:32

Thesserd schreef:
@Junia, poeh... dat is weer het andere uiterste inderdaad. Ik kan me voorstellen, met dat in je achterhoofd, dat je het nu even anders aanpakt :j

Dank je :)
Ik hoop ook anderen ervoor te kunnen behoeden, want je hebt het zelf op zo'n moment gewoon echt niet door. Als je steeds maar over je grens gaat (en er bovendien nog voor geprezen wordt), voel je uiteindelijk je grens niet meer. Dan wordt het gevaarlijk, omdat je dan echt kunt blijven rennen tot je er letterlijk bij neervalt en daar is niemand mee geholpen - ook je baas of je collega's niet ;)

Dus het is geen misdaad om thuis te blijven voor een verkoudheid, ook niet als je wordt doorbetaald :D

Voor degenen voor wie dat betekent dat je meerdere keren per maand thuis zit, is er meer aan de hand en zou ik naar de dokter gaan.

turtlelito

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 20:37

Twee weken geleden had ik gezegd: zo lang mogelijk doorwerken....

Maar dat heb ik dus gedaan, en nu is mijn griepje/keelontsteking verder ontwikkeld naar een infectie van de onderste luchtwegen (lichte longontsteking). Iets eerder naar de huisarts + wat meer rust was dus echt wel verstandiger geweest :)* . Goede leer voor de volgende keer dus: ik ga echt niet thuisblijven voor de eerste beste snotneus, maar toch wat beter luisteren naar mijn lijf.....

XxLMMxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 20:51

Voel ik me niet lekker dan probeer ik toch Door te gaan. Ik kan altijd in mn eigen tijd weer even bijtanken.
Maar voel ik me echt ziek dan blijf ik thuis, te vaak mn grens overgegaan namelijk.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 22:24

Ik meld mij liever niet ziek... Eerst 10 werkdagen krijg ik maar 70% van mijn loon. Dus sorry voor de rest van mijn collega's zwaar verkouden kom ik toch naar mijn werk :j

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 22:27

Het moet echt heel bar zijn wil ik me afmelden. Ik werk echt altijd. Ik heb ook geen vast contract en krijg alleen de uren uitbetaald die ik werk.

Afgelopen week had ik migraine maar dan gooi ik er een paar pillen in en ga ik toch..(en ik werk in de kinderopvang echt zwaar ongeschikt voor migraine).

Junia

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 22:28

Zou je een ander dat aanraden?

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 22:37

Ik heb ondertussen ondervonden dat wanneer ik me verkouden begin te voelen ik me het best vol kan pompen met symptoombestrijdende medicatie en een dag mijn bed in kan, dan ben ik de volgende dag of hooguit die daarna weer fit.
Ga ik door dan eindigt dat steevast in maanden kwakkelen waar zelfs een week bedrust niks meer aan verbetert.
Dus ik ben een flauwe mie, ongeveer elke vijf à zes maanden meld ik me ziek met verschijnselen waar de rest op doorwerkt, zodat ik snel door die inzinking van mijn weerstand heen fiets.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 22:46

Ik blijf veel liever een dagje thuis om ergere ziekte te voorkomen of als ik mezelf gewoon niet productief genoeg vind. Dwz dat ik met een blaasontsteking bv gewoon lekker thuis blijf. Ik werk in een garage, constant auto's naar binnen en naar buiten, dus steeds temperatuurverschillen gaan dan niet helpen. Als ik me echt grieperig begin te voelen, dus pijn in alle spieren en het constant warm en koud hebben en toch zweten blijf ik een dag thuis, de avond vantevoren en door de dag Neo Citran en in bed blijven. Op die manier kan ik met één dag een gehele instorting voorkomen. Eerst werkte ik altijd door tot ik letterlijk koorts kreeg op mijn werk, en dan ben ik er veel langer uit (een paar dagen) omdat mijn lichaam helemaal op is, nee dan liever optijd en veel korter 'uitzieken'. Teven bedoel ik met niet productief genoeg, dat je als je je hartstikke ziek en ellendig voelt en toch probeert te werken, je nog niet de helft gedaan krijgt van dat wat je in goede gezondheid kan doen en de kwaliteit valt dan ook nog eens te betwisten, volkomen nutteloos dus.

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 09:02

Het lijkt soms wel een wedstrijd wie zo ziek mogelijk op het werk kan verschijnen. Vind ik echt een slechte zaak..

Vraag me ook af of de mensen die 'gewoon altijd doorgaan' wel eens écht ziek zijn geweest.

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 09:27

Jildau, dat gevoel heb ik ook ja.

Hier is het heel simpel, ik meld me ziek als ik:

1. Besmettelijk ben voor anderen
2. Door de aard van de ziekte niet representatief op werk kan verschijnen (denk aan regelmatig overgeven etc)
3. Een stevige pijnstiller niet voldoende is om je goed te laten functioneren.

In bovenstaande gevallen vind ik het persoonlijk ook gewoon niet verantwoord om door te werken.

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 09:37

Daar ben ik het mee eens Nelleke!

Uiteraard blijf je niet thuis als je gewoon wat snotterig bent of bij een beetje hoofdpijn, lijkt mij vanzelfsprekend. Maar ik zal volgens velen hier ook een aansteller zijn gok ik zo. Ben net ruim een week thuis gebleven met ernstige bloedarmoede wat zich uitte in: vlekken zien, licht in hoofd, flauwvallen, duizelig en daarnaast gewoon dat ik niet meer op mijn benen kon staan omdat de kracht simpelweg ontbrak. Maar goed, ik was niet dood dus had volgens een aantal hier best kunnen werken denk ik zo. :D

Hetzelfde als migraine. Ik weet niet wat jullie onder migraine verstaan maar dan kan ik niet functioneren hoor.. Dan kan ik geen licht verdragen en draait de hele wereld om me heen. Dan kun je toch niet werken?

Caatje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 09:51

Ik heb altijd een hekel aan mensen die ziek zijn, wel komen werken en het dan constant moeten laten weten wat voor een bikkel ze wel niet zijn. Als je echt ziek bent, blijf in godsnaam thuis.. je steekt iedereen aan! Als je snottert en je voelt je goed genoeg om te werken, ga werken. Mensen die zich bij elke verkoudheid ziek melden vind ik ook vreselijk.

Met buikgriep zul je mij echt niet op het werk zien, vies! Met gewone griep, gooi ik er wat pillen in en ga ik wel gewoon.