Dat ellendige huishouden

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

djuulsie

Re: Dat ellendige huishouden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 09:14

's avonds en in het weekend :') En met 3 katten...

Tierania_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 09:15

Hier werken we allebei fulltime. Schoonmaken doe ik meestal in het weekend of 's avonds.
Ik doe nooit het hele huis tegelijk, af en toe wat.
Soms sla ik ook wel eens een week over, net wat _Nelleke_ zegt wij zijn de hele dag niet aanwezig dus echt vies wordt het nooit.

djuulsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 09:16

Het wordt in een week echt wel stoffig vind ik hoor... maar doe heel af en toe afstoffen met zo'n swifferding :) die werken wel super hoor

Ladyson

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 09:23

Ik ga voor het eerst sinds 2 maanden stoffen. Er ligt nu wat stof ja, nog steeds niet echt veel. Ik heb het idee dat stof per huis heel erg scheelt oid. De robotstofzuiger verzamelt wel echt veel iedere keer, terwijl je aan de vloer dan niks ziet. Misschien dat dat het verschil maakt? Ik heb ook een open inloopkast en had al verhalen gelezen over stoflagen op de kleding, ook daar is echt geen sprake van hier..

Hoe komen de grote verschillen qua wassen? En een paardenwas, wat zit daar in?

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 09:25

Ja het scheelt ook echt wat voor huis je hebt. We woonde eerst in Amsterdam op een appartement van 130 jaar oud met van die mooie hoge plafonds enz. Op een of andere manier was het daar na 1 a 2 dagen na afstoffen alweer stoffig. Nu woon ik in een nieuwbouwhuis (met wasmachine op zolder, ik denk dat dat ook scheelt) en het duurt echt 1,5 tot 2wk voordat ik stof op de zwarte dressoirkast zie. Het scheelt dat ik de was altijd op zolder hou, dus ook strijken en vouwen.

Het toilet beneden gebruiken we denk ik bijna nooit, er komt geen stof op dus 1x per wk een lapje en een beetje toiletreiniger en binnen 5min ben je klaar.

Onze vloer hebben we echt specifiek uitgezocht op dat deze niet besmettelijk is en makkelijk schoon te maken/houden. We hebben bijv. ook geen vloerbedekking boven. Scheelt ook een hoop stof. Gordijnen zijn allemaal anti-stof achtig afneembaar materiaal. (Luxaflex plisse gordijnen.)

Het enige wat ik echt een hoop werk vind is de was. :=

spottedponie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 09:31

Ik heb ook 2x per week een paarden / werkklerenwas... mijn rijbroeken, vesten en sokken, en van mn vriend zn werkbroeken en vesten... dat zit vaak zo onder de bagger dat ik dat echt niet bij mn goede was gooi....

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 09:54

Dat is gewoon waar Ladyson, ik poets ergens wekelijks en doe daar elke week ook de badkamers. En elke week ligt er stof op de omkasting van de badkuipen. En echt een halve cm. Niet zomaar een beetje. In datzelfde huis moet ik regelmatig de plafonds poetsen met zo'n swifferachtig geval waarmee je kunt dweilen want de spinnenwebben en stofnetten hangen er binnen een maand alweer terug. Dat is gewoon iets met dat huis.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 09:59

Ladyson schreef:
Hoe komen de grote verschillen qua wassen? En een paardenwas, wat zit daar in?

Paardenwas is de sjabrakjes, zweetdekens, nierdekens, bandages en peesbeschermers, de dunnere winterdekens en staldekens en dat soort spullen.

Geen idee wat het verschil is, gisteren heb ik al deze manden leeg gehad en zo zijn ze nu:

Afbeelding

djuulsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 10:03

Zoveel was heb ik echt niet hoor :') gelukkig!

en mn paardenspullen was ik ook niet dagelijks.. (dekens, sjabrakken etc).

Wel overzichtelijk, zo'n wasrek!
Laatst bijgewerkt door djuulsie op 08-01-15 10:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Eleionomae

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 10:05

Urielle schreef:
Mijn kinderen zijn zelf om half zes present en nog eerder opstaan no way. Acht uur opstaan lijkt me stug, jullie moesten vast ook op school zijn :o

Dit was het stuk dat wij nog kleiner waren en we dus nog thuis zaten. wellicht had ze geluk met ons want wij waren goede slapers. Wij woonden daarnaast op een halve minuut lopen van school dus als wij om even over 8 aan ons ontbijt zaten waren we nog steeds op tijd haha. Maargoed je kunt ook nog wat aan je huishouden doen als je jonge kids naar bed zijn toch? Mijn moeder koos er voor om eerder op te staan, maar je kunt natuurlijk ook gewoon in een uurtje na bedtijd nog wat klusjes doen. Maar mijn vader vond dat nooit zo leuk want ze zagen elkaar al zo weinig omdat hij zoveel werkte en hij stak (en steekt haha) nooit een vinger uit als het om huishouden ging.

_suus19_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 10:26

PenP2014 schreef:
"die werkloze moeders" wow daar maak je echt vrienden mee :')

Sorry als je je gekrenkt voelt. Dat is een beetje mijn bericht uit z'n context trekken. Ik heb het over de moeders waar ik schoonmaak/ schoongemaakt heb, en die zijn werkloos. Tja. Hoe moet ik ze dan benoemen?
Ik geef in mijn bericht ook aan dat ik er niet eerlijk over mee kan praten, omdat ik niet weet hoe het is. Het enige wat ik zeg, is dat ik het niet begrijp.

Ik ben heel erg opgevoed met; word je wakker van de stofzuiger? Jammer dan voor je, als moeder het nog drie keer doet wen je wel aan het geluid en word je er niet meer wakker van. Zelfde met radio, als je graag de radio aan wilt als je schoonmaakt, dan doe je dat toch gewoon? Ieder kind kan daaraan wennen hoor, ookal duurt het voor de een misschien wat langer dan voor de ander. Uiteindelijk krijg je er flexibelere kinderen van.

Ik ga wel een beetje met Caesar mee, er komen echt wel redenen langs dat ik denk van ‘tja, dat maakt het inderdaad wel wat lastig om het huishouden te gaan doen’. Maar 80% van wat in dit topic langskomt is ook gewoon geen motivatie en geen zin hebben. Daar ben je zelf bij hoor. Je kan jezelf toch wel ergens toe zetten, ookal zou het morgen ook nog kunnen?

Fulltime studies bestaan echt wel. Ik heb drie jaar uit m’n neus kunnen eten tijdens m’n studie en lekker veel tijd gehad voor fulltime bijbaantjes. Nu is het helaas uit met de pret en kost m’n studie een hoop meer tijd. Ik heb drie dagen stage, één hele dag college en dan nog alles wat buiten die tijd voorbereid en gedaan moet worden. Ik kom wel over de 40 uur per week hoor.
Ik woon op een boerderij, met dieren en heb toch ook wel zo’n 100m2 te poetsen. Geloof me, wordt vies zat met twee volwassenen (vriend ruimte niet graag achter z’n kont op :+) en een brandwitte stenen vloer.

En als een kind zich maar 15 min zelf kan vermaken, dan doe je toch alles in stapjes van 15 minuten? Misschien een beetje vermoeiend, maar je ergeren aan dat alles blijft staan op een dag is ook vermoeiend. Hier gaat de afwas bijvoorbeeld zo: Sopje laten vollopen, alles erin mikken > uurtje wachten > alles eruit halen, is al geweekt dus is snel schoon > uitstallen op het aanrecht > uurtje wachten > alles even snel nadrogen voor zover nodig en opruimen. Kost zo amper tijd, maar het wordt toch weggewerkt. Kan met de meeste huishoudelijke dingen wel dat je het in stapjes doet of even snel tussendoor iets. Mijn ervaring is dat iets zoeken in een volle schone wasmand bijna net zoveel werk is als even snel die was vouwen.
En wie weet, als ze went aan af en toe 15 minuutjes zichzelf vermaken, misschien kan ze zich dan na een tijdje ook wel 20 minuutjes zelf vermaken :)

PenP2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 10:29

_suus19_ schreef:
PenP2014 schreef:
"die werkloze moeders" wow daar maak je echt vrienden mee :')

Sorry als je je gekrenkt voelt. Dat is een beetje mijn bericht uit z'n context trekken. Ik heb het over de moeders waar ik schoonmaak/ schoongemaakt heb, en die zijn werkloos. Tja. Hoe moet ik ze dan benoemen?
Ik geef in mijn bericht ook aan dat ik er niet eerlijk over mee kan praten, omdat ik niet weet hoe het is. Het enige wat ik zeg, is dat ik het niet begrijp.

Ik ben heel erg opgevoed met; word je wakker van de stofzuiger? Jammer dan voor je, als moeder het nog drie keer doet wen je wel aan het geluid en word je er niet meer wakker van. Zelfde met radio, als je graag de radio aan wilt als je schoonmaakt, dan doe je dat toch gewoon? Ieder kind kan daaraan wennen hoor, ookal duurt het voor de een misschien wat langer dan voor de ander. Uiteindelijk krijg je er flexibelere kinderen van.

Ik ga wel een beetje met Caesar mee, er komen echt wel redenen langs dat ik denk van ‘tja, dat maakt het inderdaad wel wat lastig om het huishouden te gaan doen’. Maar 80% van wat in dit topic langskomt is ook gewoon geen motivatie en geen zin hebben. Daar ben je zelf bij hoor. Je kan jezelf toch wel ergens toe zetten, ookal zou het morgen ook nog kunnen?

Fulltime studies bestaan echt wel. Ik heb drie jaar uit m’n neus kunnen eten tijdens m’n studie en lekker veel tijd gehad voor fulltime bijbaantjes. Nu is het helaas uit met de pret en kost m’n studie een hoop meer tijd. Ik heb drie dagen stage, één hele dag college en dan nog alles wat buiten die tijd voorbereid en gedaan moet worden. Ik kom wel over de 40 uur per week hoor.
Ik woon op een boerderij, met dieren en heb toch ook wel zo’n 100m2 te poetsen. Geloof me, wordt vies zat met twee volwassenen (vriend ruimte niet graag achter z’n kont op :+) en een brandwitte stenen vloer.

En als een kind zich maar 15 min zelf kan vermaken, dan doe je toch alles in stapjes van 15 minuten? Misschien een beetje vermoeiend, maar je ergeren aan dat alles blijft staan op een dag is ook vermoeiend. Hier gaat de afwas bijvoorbeeld zo: Sopje laten vollopen, alles erin mikken > uurtje wachten > alles eruit halen, is al geweekt dus is snel schoon > uitstallen op het aanrecht > uurtje wachten > alles even snel nadrogen voor zover nodig en opruimen. Kost zo amper tijd, maar het wordt toch weggewerkt. Kan met de meeste huishoudelijke dingen wel dat je het in stapjes doet of even snel tussendoor iets. Mijn ervaring is dat iets zoeken in een volle schone wasmand bijna net zoveel werk is als even snel die was vouwen.
En wie weet, als ze went aan af en toe 15 minuutjes zichzelf vermaken, misschien kan ze zich dan na een tijdje ook wel 20 minuutjes zelf vermaken :)

Ik voel me niet gekrenkt. Ik ben geen moeder :+
Ik denk dat je je er wel op verkijkt hoe moe moeders kunnen zijn en dat ze soms blij zijn als ze even 5 minuten kunnen zitten, in plaats van als de baby slaapt zingend de afwas gaan doen :)

_suus19_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 10:35

Oke :) Nouja ik lees hier over veel tv kijken, heel veel bokken en zelfs moeten bannen omdat ze er anders geen controle over hebben, spelletjes spelen..

Tuurlijk hebben ze het druk, daar twijfel ik niet aan. Maar het is een keuze en ze doen het voor iets waar ze heel veel van houden. Ik neem aan dat er ook enige voldoening uit het werk met het kind zelf gehaald wordt en dat het niet alleen meer één grote uitputtingsslag is. Maar misschien verkijk ik me hierop en heb ik ik mijn leven alleen nog maar makkelijke en lieve baby's/peuters gezien :')

Wat ik meekrijg vanaf de zijlijn is dat veel kinderen uren voor de tv zitten, dat dit voor veel ouders een makkelijke oplossing is en ze zo niet de handen vol hebben aan het kind. Naar mijn idee wordt de tendens juist veel meer dat ouders proberen dat de kinderen zichzelf zo goed mogelijk vermaken, bij voorkeur met iets electronisch, dan dat ze zelf met het kind gaat spelen, met werkelijk speelgoed/boekjes enz. Maar misschien ligt dit aan de doelgroep waarmee ik in aanraking kom...

PenP2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 10:42

_suus19_ schreef:
Oke :) Nouja ik lees hier over veel tv kijken, heel veel bokken en zelfs moeten bannen omdat ze er anders geen controle over hebben, spelletjes spelen..

Tuurlijk hebben ze het druk, daar twijfel ik niet aan. Maar het is een keuze en ze doen het voor iets waar ze heel veel van houden. Ik neem aan dat er ook enige voldoening uit het werk met het kind zelf gehaald wordt en dat het niet alleen meer één grote uitputtingsslag is. Maar misschien verkijk ik me hierop en heb ik ik mijn leven alleen nog maar makkelijke en lieve baby's/peuters gezien :')

Wat ik meekrijg vanaf de zijlijn is dat veel kinderen uren voor de tv zitten, dat dit voor veel ouders een makkelijke oplossing is en ze zo niet de handen vol hebben aan het kind. Naar mijn idee wordt de tendens juist veel meer dat ouders proberen dat de kinderen zichzelf zo goed mogelijk vermaken, bij voorkeur met iets electronisch, dan dat ze zelf met het kind gaat spelen, met werkelijk speelgoed/boekjes enz. Maar misschien ligt dit aan de doelgroep waarmee ik in aanraking kom...

Haha nee daar heb je ook wel gelijk in. Ik denk dat het grootste probleem is ritme erin krijgen. En ik kan me zomaar voorstellen dat dat met een baby niet makkelijker word :+ Dat daardoor de grote klussen blijven liggen omdat je er niet aan toe komt.

Ik heb zelf ook.. Dan heb ik smorgens alles gedaan bijvoorbeeld, en savonds gaan we eten, niemand ruimt even de vaat op :+ En smorgens kom ik binnen en is alles in de keuken weer een zooi. Dan gaat het bij mij ook pfffffff :')

Tierania_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 10:42

djuulsie schreef:
Het wordt in een week echt wel stoffig vind ik hoor... maar doe heel af en toe afstoffen met zo'n swifferding :) die werken wel super hoor

Die gebruik ik dus ook. :)

_suus19_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 10:45

Ja dat denk ik ook :) en begrijp ik ook wel.
Maar dan is het echt een kwestie van jezelf ertoe zetten. Dat zit in je hoofd.
Dus hoe meer je redenen bedenkt waarom het niet zou lukken als drukke moeder, hoe moeilijker het wordt :+

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 10:45

Voor moeders met kinderen: Ik heb geen kind en heb in dat opzicht geen ervaring. Maar, als ik de jonge moeders om mij heen vergelijk met wat ik bijvoorbeeld van mijn moeder hoor, dan is mijn indruk wel dat moeders veel te veel met hun kinderen bezig zijn en in het oog willen houden.
Als de box niet geschikt is, dan máák je hem geschikt. Heeft 2 voordelen: 1, je komt zelf nog ergens aan toe en 2, je kind leert zichzelf vermaken.
In het geval van Zonnebloem18, ik geloof dat jouw huis uit 2 woonlagen bestaat hè? Zou je dan niet een tweede box er bij kunnen nemen? Als jij boven bent, dat zij ook boven is en andersom? Hoewel wij er nooit iets van gekregen hebben als we veilig in de box zaten en mijn moeder boven was, maar dat is een keuze.

Het blijven plakken achter laptop herken ik, ik heb dus nu de afspraak met mijzelf dat die een uurtje na het opstaan uit gaat. Dicht, weg. Hetzelfde geldt voor de tablet. Telefoon heb ik minder last van. Want ja, het klopt, wat je vandaag niet doet, ach, dat kan morgen ook wel en dit is nu even leuk. En aan het einde van de dag is er weer weinig tot niks gebeurt (overigens ben ik momenteel niet werkloos, maar met 20 uur werk per week blijven er veel 'laptopdagen' over....).

Het huishouden schiet hier alle kanten op. Er zijn tijden dat ik het netjes bij kan houden, er zijn tijden dat er tien tornado's door mijn huis geraasd lijken te zijn. Zeker nu ik net uit de nachtdiensten kom, is het hier echt een bende. Nou ja, so be it. Vandaag maar weer opruimen (en nou scheelt het dat ik zondag bezoek krijg, dus het zal vandaag zowaar wel lukken :D). De beste oplossing? Denken in oplossingen en perfectie loslaten.
Lukt het je een keer niet elke week het beddengoed te wassen? Dan doe je het toch eens in de twee weken. Strijken is amper nodig als je kort centrifugeert en de boel dan uitgehangen laat drogen. Kleren hoe je niet na een dag (of zelfs halve dag) al weer te wassen, je kan ook een haakje nemen waar je ze ophangt zodat je ze later in de week weer kan pakken (Doe ik bijvoorbeeld met mijn werkkleding).

Misschien leuk om te beseffen: Sinds de komst van de witgoedapparatuur en dergelijke, bedoelt om het huishouden lichter en minder werk te maken, zijn we niet minder maar méér tijd aan het huishouden gaan besteden. Omdat alles makkelijker werd, kon je het vaker gaan doen. Maar sommige mensen lijken daar een beetje in doorgeslagen. Ik lees soms dat mensen twee keer per dag stofzuigen omdat ze dieren hebben. Tja, van mij mogen ze, maar in mijn ogen is dat echt volslagen overdreven. En ook dat is een kwestie van keuzes maken en consequenties. Ik heb gekozen voor twee katten, dus heb ik kattenhaar in huis. Kan ik panisch achter ze aan rennen met de stofzuiger of er gewoon vrede mee hebben. Ik kies voor het tweede, anderen voor het eerste.

Kijk dus voor jezelf wat echt van belang is. Vier wasmachines per dag, met twee volwassenen en een baby, dat moet écht anders kunnen in mijn ogen.

En nu gaat de flap uit en ga ik, jawel, opruimen en schoonmaken ;).

djuulsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 10:46

Dat is als niet moeder ook zo hoor. Ik vind het altijd heerlijk als het weer schoon is, maar het schoonmaken zelf... _-:( we zijn daarom nu ook op zoek naar een huishoudster of interieurverzorgster zoals dat tegenwoordig heet _O- Dan hoeven we ons daar niet meer druk over te maken.

Smickey2011

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 11:06

Stel je voor; je ligt op je sterfbed. Welke gedachte zou er door je heen schieten:

A. Had ik mijn keukenkastjes maar vaker gesopt?

B. Had ik maar meer tijd gebruikt om te genieten?

Mijn antwoord? B. Maar moet zeggen dat mijn huis altijd redelijk netjes is. (De auto's daarentegen := )

Smickey2011

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 11:08

Trouwens, hier dreumes van zestien maanden rond rennen en die vindt schoonmaken keigezellig, altijd gedaan als ze wakker was.

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 11:08

Pff maar Urielle, zoveel was, hoe kan dat dan?

Kijk, mensen die zeggen dat ze 4 wassen per week hebben snap ik ook niet want je wast toch sowieso 1x de handdoeken, 1x je poetsdoekjes en keukendoekjes en 1x je beddengoed? Dan heb ik nog wekelijks een sokken/ondergoed-was en de rest van onze kleding.

Mijn paardenkleding is niet zo vies en modderig dat het niet meer bij de andere was kan, heeft hooguit een paardenluchtje maar modderspetters enz is echt niet herkenbaar (terwijl ik op een 24/7 buitenstal sta).

Maar hoe kan je dan 5 wasmanden vol verzamelen in 1 ochtend? := (Is overigens geen aanval hoor, en ook zeker niet belerend bedoeld, ik ben gewoon benieuwd waar je het allemaal vandaan haalt.)

spottedponie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 11:11

@Nelleke: het zijn vaak ook niet mijn paardenkleren die onder de modder zitten, maar met een vriend in het grondverzet neemt hij genoeg modder mee voor ons twee :)
Ik denk dat ik 1 was per dag doe... dan blijft het ook nog "leuk"

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 11:19

Als je kinderen hebt, die knoeien veel meer en wissel je wel 3x per dag van kleding.

Als ik naar mijzelf kijk denk ik dat ik 6 wassen per week draai, op zaterdag is het wasdag. Vooral de kookwas. Die kan ik dan gelijk ophangen. En door de weeks draai ik even snel mijn goede kleding, die laat ik niet lang vies in de wasmand liggen.

Smickey; om op jouw vraag terug te komen, dat is natuurlijk klets. Je gaat niet op je gat zitten om antwoord B te kunnen zeggen op je sterfbed. Je kunt ook genieten door je rotzooi op te ruimen, het moet toch gebeuren. Als ik kook, dan ruim ik de vaatwasser uit en stofzuig ik even de hal en de keuken. Of ik doe het toilet even tussendoor. Ik merk dat ik vaker meerdere dingen tegelijk doe en ook zo plan. Scheelt een hoop tijd. Als ik naar de paarden ga, gaan de honden standaard mee en hebben die hun avond uurtje ravotten ook weer gehad. Ik doe 2x per week boodschappen en plan mijn eten dan van te voren. Op mijn cursus avond eten we wat uit de vriezer. In het weekend kook ik regelmatig 1x extra zodat ik een grote pan spaghetti heb, die ik dan meteen invries voor "nood" avond eten.

WillemYntJee

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 11:19

Hoezo 1 x handdoeken? Ik gebruik echt niet elke dag een schone handdoek hoor, doe er gerust een week mee, je droogt tenslotte je schone lichaam ermee af. Poets en keukendoekjes vraag ik me ook af hoeveel je daarvan hebt? Ondergoed en sokken gaat bij de gewone was hier en beddengoed 1 x in de 2 weken. Nou zijn wij met z'n 2en dus minder was dan een gezin, maar als ik aan 2/3 wassen in de week kom ben ik klaar. Was overigens juist in t weekend want dan is de stroom goedkoper.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 11:23

_Nelleke_ schreef:
Pff maar Urielle, zoveel was, hoe kan dat dan?

Kijk, mensen die zeggen dat ze 4 wassen per week hebben snap ik ook niet want je wast toch sowieso 1x de handdoeken, 1x je poetsdoekjes en keukendoekjes en 1x je beddengoed? Dan heb ik nog wekelijks een sokken/ondergoed-was en de rest van onze kleding.

Mijn paardenkleding is niet zo vies en modderig dat het niet meer bij de andere was kan, heeft hooguit een paardenluchtje maar modderspetters enz is echt niet herkenbaar (terwijl ik op een 24/7 buitenstal sta).

Maar hoe kan je dan 5 wasmanden vol verzamelen in 1 ochtend? := (Is overigens geen aanval hoor, en ook zeker niet belerend bedoeld, ik ben gewoon benieuwd waar je het allemaal vandaan haalt.)

Ik snap het ook niet goed.
Gioya en ik hebben de paardrijkleding en gewone kleding (ik was dat wel dagelijks) , Viggo en Enya kleren (soms een schone set ivm morsen of in de broek gedaan) , Dave een â twee sets (joggen drie keer per week) , vijf handdoeken. Paar washandjes en poetsdoeken. Deze tijd van het jaar regelmatig de sjaals en mutsen enzo. Af en toe een woondeken. Wekelijks het beddengoed en wekelijks de spullen van de hond. Vier keer per week zwemspullen en de handdoeken daarvan. Verder zou ik echt niet weten hoe ik aan al die zooi kom steeds :o?