Is het opofferen als je vrienden bent? Kost toch geen geld dacht ik zo. Staat dus imo ook niet gelijk eraan.
Naast dat je iemand niet meteen doodrijdt op het moment dat je iemand aanrijdt, is dat ook helemaal niet wat ik ermee probeer te zeggen.
Want hoezo kan je je aandacht de ene keer wel bij het verkeer houden tijdens het kletsen en de andere keer niet? Het gaat om de aandacht in het verkeer, niet om de mate van overtreding.
Een suffe lage max. snelheid is nogsteeds geen reden om niet op te letten.

Ik snap ook niet wat het ermee te maken heeft dat de TS zelf ook de boete had kunnen krijgen als ze gereden had.. ja duh? Dat is nogal logisch als je te hard rijdt, en daar ben je als chauffeur zelf bij. Dus ik weet niet wat je daar mee wil zeggen.
Een dienst bewijzen vind ik niet meer dan normaal in een vriendschap.... maar als een vriend er voor kiest om niet goed op te letten en daardoor over de max. snelheid heen te gaan dan is dat niet mijn fout, laat staan dat ik dan schuld op mij zou moeten nemen. En vice versa net zo,
ik zou mij doodschamen als ik van mijn bijrijder verwacht dat die meebetaald aan de boete! 
Dit gaat ook totaal de functie van een boete voorbij, overigens. Of moest je vroeger ook strafregels schrijven op school omdat diegene die naast je zat niet goed oplette?
Maar zoals ik het begrijp geven jullie alle taxichauffeurs, buschauffeurs etc. ook wat extras zodat ze hun boetes kunnen betalen? Ze bewijzen je immers een dienst.