Wie auto bekeuring betalen? Mijn auto, hij was bestuurder

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-14 12:23

bigone schreef:
Ts, heel netjes opgelost, zo te horen heb jij een stel fijne vrienden en daar moet je zuinig op zijn. Ik had ook de helft betaald, minimaal. Want veel mensen hier zeggen wel dat het eigenschuld, dikke bult is maar als ik naast iemand zit die duidelijk de regels overtreed dan zeg ik er wat van ipv te denken: Ik zit niet achter het stuur dus wat kan mij dat schelen als hij/zij een vette prent krijgt".

En hoe weet jij dan wanneer de chauffeur de regels overtreed? Ga je bij een vriend constant op de snelheidmeter letten? Goed vertrouwen geef je dan af :') En hoe weet je uberhaupt wanneer hij te hard rijdt als je zelf je theorie en/of rijbewijs nog niet hebt?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-14 12:35

Air schreef:
Anne_GTI schreef:
Nou ik zou er geen probleem mee hebben om de helft te betalen maar als ik hem geheel zelf moest betalen terwijl ik in haar auto rijd om haar een dienst te bewijzen zou dat wel een beste knauw in de vriendschap zijn. Dat was dan ook wel klaar.

Dan kan je jezelf geen vriendin noemen hoor, dan ben je niets meer dan een profiteur. Wel gratis en voor niets in de auto van een ander rijden maar als je een boete rijdt het erg vinden als je hem zelf moet betalen en het een knauw in je vriendschap vinden. :+ De logica ontgaat mij compleet.

Ik hoop overigens dat de mensen die als smoes aanleveren "achja tijdens het kletsen.." zelf geen rijbewijs hebben.... mooie boel als je iemand aanrijdt: "achja kan gebeuren tijdens het kletsen".
Dan heb je niet helemaal begrepen wat jouw taak als chauffeur is. Als je geen twee dingen tegelijk kan moet je dat ook vooral niet doen.

Hij rijdt niet gratis en voor niks in die auto, want in ruil daar daarvoor offert hij zijn vrije tijd op om de TS her en der heen te rijden omdat zij nog geen rijbewijs heeft :)*

Veel mensen vergeten voor het gemak even dat je dat al tegen elkaar weg kan strepen.
Bovendien heeft de TS er ook profijt van dat er met de auto gereden wordt want lang stilstaan daar knappen ze over het algemeen niet van op, en in ruil voor het uitlene van de auto, wordt zij rondgereden wanneer ze ergens naartoe moet +:)+

Dus alle partijen profiteren ervan :j

Iemand doodrijden is ook wel van een iets andere categorie dan 1x per ongeluk wat harder rijden dan men als maximum snelheid bedacht heeft....komt toch regelmatig voor dat ergens een suf lage max. snelheid geldt die niet voor zich spreekt.

Had TS zelf ook kunnen overkomen dat ze die boete had gekregen als zij degene achter het stuur was geweest.

Maar gezien zij niet reed maar die jongen voor haar reed en haar daarmee een dienst bewees, zou hij als dank de hele bekeuring mogen ophoesten van veel mensen....lekkere vriend ben je dan :P

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-14 13:14

Is het opofferen als je vrienden bent? Kost toch geen geld dacht ik zo. Staat dus imo ook niet gelijk eraan.

Naast dat je iemand niet meteen doodrijdt op het moment dat je iemand aanrijdt, is dat ook helemaal niet wat ik ermee probeer te zeggen.
Want hoezo kan je je aandacht de ene keer wel bij het verkeer houden tijdens het kletsen en de andere keer niet? Het gaat om de aandacht in het verkeer, niet om de mate van overtreding.
Een suffe lage max. snelheid is nogsteeds geen reden om niet op te letten. :+

Ik snap ook niet wat het ermee te maken heeft dat de TS zelf ook de boete had kunnen krijgen als ze gereden had.. ja duh? Dat is nogal logisch als je te hard rijdt, en daar ben je als chauffeur zelf bij. Dus ik weet niet wat je daar mee wil zeggen.

Een dienst bewijzen vind ik niet meer dan normaal in een vriendschap.... maar als een vriend er voor kiest om niet goed op te letten en daardoor over de max. snelheid heen te gaan dan is dat niet mijn fout, laat staan dat ik dan schuld op mij zou moeten nemen. En vice versa net zo, ik zou mij doodschamen als ik van mijn bijrijder verwacht dat die meebetaald aan de boete! :=

Dit gaat ook totaal de functie van een boete voorbij, overigens. Of moest je vroeger ook strafregels schrijven op school omdat diegene die naast je zat niet goed oplette?

Maar zoals ik het begrijp geven jullie alle taxichauffeurs, buschauffeurs etc. ook wat extras zodat ze hun boetes kunnen betalen? Ze bewijzen je immers een dienst.

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-14 13:17

Wat een starre, stugge mensen heb je toch in de wereld. Niet kijken naar de situatie, niet kijken naar wat vriendschap je waar is, niet een keer gewoon vriendelijk voor iemand zijn simpelweg omdat je het kan, nee het draait maar om 1 ding: Geld. Als iemand tijd in je steekt is dat blijkbaar minder waard dan geld, als je iets voor een vriend doet moet je het ook meteen in een zakelijke relatie doen (of misschien wordt het omgekeerd bedoelt, omdat je iets in een zakelijke relatie niet doet, doe je het in een vriendschap ook niet).

Oh, en een keer 5 km te hard rijden is echt een andere mate van 'niet opletten' dan iemand overhoop rijden. Maar ook daarin is de nuance ver te zoeken.

Blij dat ik anders in de wereld sta.

femo

Re: Wie auto bekeuring betalen? Mijn auto, hij was bestuurder

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-14 13:21

lalidan. niemand zegt iets heel geks. er word wel naar de vriendschap gekeken, maar we leven niet in een droom, dus komen er ook af en toe zakelijke kantjes bij. zo heb je mensen die gaan verwachten, of gaan misbruiken..

ik ben nooit moeilijk met geld, in deze situatie zou ik zeker de helft bijleggen. maar ik ben blij dat ik anders in de wereld sta dan jij, want mensen gaan over je heen lopen en worden onvoorzictig. helaas. dat is realiteit.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-14 13:26

Air schreef:
bigone schreef:
Ts, heel netjes opgelost, zo te horen heb jij een stel fijne vrienden en daar moet je zuinig op zijn. Ik had ook de helft betaald, minimaal. Want veel mensen hier zeggen wel dat het eigenschuld, dikke bult is maar als ik naast iemand zit die duidelijk de regels overtreed dan zeg ik er wat van ipv te denken: Ik zit niet achter het stuur dus wat kan mij dat schelen als hij/zij een vette prent krijgt".

En hoe weet jij dan wanneer de chauffeur de regels overtreed? Ga je bij een vriend constant op de snelheidmeter letten? Goed vertrouwen geef je dan af :') En hoe weet je uberhaupt wanneer hij te hard rijdt als je zelf je theorie en/of rijbewijs nog niet hebt?

Ik vind dat je als passagier net zo goed een bepaalde verantwoordelijkheid hebt. Dus als jij geen rijbewijs hebt en een vriend die flink gedronken heeft gaat rijden terwijl jij mee zou gaan dan zeg je ook dat je niet wist dat dit niet mocht want je hebt nog geen rijbewijs??? Kom nou, elk mens word geacht op de hoogte te zijn van regels en wetten in ons land en daar vallen imo ook de verkeersregels onder. Als je fiets moet je je toch ook aan de regels houden en dan heb je toch ook geen rijbewijs.
En het heeft niets met goed vertrouwen te maken maar met alert zijn en waken voor je eigen veiligheid.

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-14 13:27

femo schreef:
ik ben nooit moeilijk met geld, in deze situatie zou ik zeker de helft bijleggen. maar ik ben blij dat ik anders in de wereld sta dan jij, want mensen gaan over je heen lopen en worden onvoorzictig. helaas. dat is realiteit.

Mensen lopen echt niet over mij heen hoor. Daar is dus precies weer die nuance, het niet alles op 1 lijn zetten. Ik kan écht voor mezelf opkomen en doe dat ook als dat nodig is. Maar ik kijk wél naar de situatie en niet naar wat ik in een andere situatie/relatie zou doen.

Dreamybol

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-14 13:34

Het zal je verbazen in wat voor split second je iemands leven kunt verwoesten, die seconde is echt gelijk aan dat moment van onoplettendheid en een boete krijgen..
Als passagier stap ik niet in bij iemand die gedronken heeft, heb mijn vriend vroeger weleens uit bed gebeld omdat de bob van vriendinnen gedronken had. Maar meekijken op de km teller doe ik pas als ik zelf het gevoel krijg dat we echt te hard gaan, daarbij let ik als passagier niet meer mee op op alle bordjes langs de weg. Niet mijn verantwoordelijkheid, continu zo meerijden kost meer energie dan zellf rijden.
Mocht een taxichauffeur echt gevaarlijk rijden, dan dien ik een klacht in.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-14 15:46

Air schreef:
Is het opofferen als je vrienden bent? Kost toch geen geld dacht ik zo. Staat dus imo ook niet gelijk eraan.

Tja, ik vind het een eerlijke ruil als persoon B een auto gratis mag lenen voor zijn eigen ritjes (en wel de benzine daarvoor betaalt) en persoon A daarvoor terug krijgt dat haar auto in goed werkende staat blijft en persoon B daarvoor ook regelmatig chauffeur speelt voor de ritjes die persoon A zelf niet kan maken door het ontbreken van een rijbewijs :)

Kan je wat mij betreft tegen elkaar weg strepen. Nu doe je net alsof die vriend de enige is die profiteert :P

Citaat:
Naast dat je iemand niet meteen doodrijdt op het moment dat je iemand aanrijdt, is dat ook helemaal niet wat ik ermee probeer te zeggen.
Want hoezo kan je je aandacht de ene keer wel bij het verkeer houden tijdens het kletsen en de andere keer niet? Het gaat om de aandacht in het verkeer, niet om de mate van overtreding.

Ik snap ook niet wat het ermee te maken heeft dat de TS zelf ook de boete had kunnen krijgen als ze gereden had.. ja duh? Dat is nogal logisch als je te hard rijdt, en daar ben je als chauffeur zelf bij. Dus ik weet niet wat je daar mee wil zeggen.

Tja...lijkt mij een duidelijke zaak maargoed zal ik het proberen te verduidelijken? :P

Het ritje was puur voor de TS, zij wilde deze rit maken, haar vriend had hier geen fluit mee te maken. Haar vriend was alleen op die route om TS een dienst te bewijzen, voor zichzelf had hij daar niet geweest. Het is een oplettende rijder die voorzichtig rijdt en nooit bekeuringen heeft. Er zelfs van schrikt. Dan kan je er dus vanuit gaan dat je zelf (als TS) ook dikke kans had dat je die bekeuring had gekregen als je zelf gereden had.

Ofwel: Het ritje was puur voor haar, dikke kans dat ze de bekeuring zelf ook had gekregen en dan had ze hem alleen moeten betalen... dan hoeft degene die haar al een dienst bewijst door te chauffeuren toch niet op te draaien voor die boete die die puur gekregen heeft door daar aanwezig te zijn voor TS :(:)

Citaat:
Dit gaat ook totaal de functie van een boete voorbij, overigens. Of moest je vroeger ook strafregels schrijven op school omdat diegene die naast je zat niet goed oplette?

Heeft er natuurlijk geen fluit mee te maken :P
Zou overigens wel fair zijn dat je allebei straf krijgt als degene naast je niet 100% oplette doordat je samen zat te praten :P

Citaat:
Maar zoals ik het begrijp geven jullie alle taxichauffeurs, buschauffeurs etc. ook wat extras zodat ze hun boetes kunnen betalen? Ze bewijzen je immers een dienst.

Dit slaat natuurlijk als een tang op een varken, dat is een zakelijke situatie.
Ik ga helemaal met Lalidan mee, die legt het prima uit :j
Nuance is het sleutelwoord.

Maar ieder mag natuurlijk voor zich bepalen hoe die een dergelijke situatie aanpakt :)
Dat het gedrag van een vriend wel een tegenreactie oproept van een andere vriend dat hoort erbij :j

Net zoals vrienden die je auto lenen, schade rijden en dan vinden dat het jouw probleem is, ook een bittere smaak in de mond achterlaten en de vriendschap ernstig laten bekoelen, is zoiets als dit waarbij poppetje A toevallig achter het stuur zat terwijl poppetje B ernaast exact hetzelfde had kunnen overkomen en men puur voor poppetje B in die situatie zat....en dat B dan zegt dat A er maar voor op moet draaien.....dat is gewoon niet tof.

Citaat:
Een dienst bewijzen vind ik niet meer dan normaal in een vriendschap.... maar als een vriend er voor kiest om niet goed op te letten en daardoor over de max. snelheid heen te gaan dan is dat niet mijn fout, laat staan dat ik dan schuld op mij zou moeten nemen. En vice versa net zo, ik zou mij doodschamen als ik van mijn bijrijder verwacht dat die meebetaald aan de boete! :=

Als ik net als TS zeg dat ik aan zou bieden dat ik in deze specifieke situatie aan zou bieden om de helft te betalen, dat zegt NIETS over andere situaties, over je heen laten lopen of dat je als chauffeur in dezelfde situatie zou verwachten dat de ander mee betaalt. Best kans dat ik dan zou denken: mijn domme fout, had ik maar beter op moeten letten :j

Maar in de situatie van TS zou ik me echt doodschamen om de chauffeur er voor op te laten draaien, dat is gewoon goed fatsoen en het beste voor hebben met je vrienden, leuke en minder leuke dingen eerlijk samen delen, gedeelde smart is immers halve smart :(:)

Die jongen heeft die boete alleen maar gekregen doordat hij jou hielp....

ElineS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-14 16:06

Air schreef:

Ho ho, hij verwachtte niets. Ik gaf hem de bekeuring door, die hij prima zelf wilde betalen, maar bood toen aan de helft mee te betalen, omdat hij een rit was die voor mij gereden werd. Hij verwachtte dat niet en vroeg er ook niet naar. Dat kwam uit mezelf, omdat hij voor mij chauffeurde en ook omdat ik weet dat het voor hem een groot bedrag is om te missen. Voor mij is het ook niet zo prettig, maar hé, 65 per persoon is toch even een heeeul stuk minder dan het hele bedrag ophoesten. Dat kan ik wel kwijt/heb ik er wel voor over en dat maakt het voor hem een heel stuk makkelijker.

Het was trouwens bij de Emmaviaduct in Groningen. Normaal rijden we daar altijd netjes, omdat we ook weten van de flitsers.. En je komt net van de snelweg, dus dan moet je ineens naar 50. Dat is wel vaker een 'valkuil' daar, omdat de weg zich ook niet leent om 'maar' 50 te rijden.. Let je dan even niet goed op de snelheid (en dat betekend niet dat hij meteen niet oplet op zijn omgeving en alles, en iemand aanrijd :+ ), dan ben je daar al snel de pisang.

Natuurlijk heeft hij veel voordeel uit de auto. Meer dan ik.. En betaalt hij er geen cent voor.. Maar in andere situaties haal ik weer veel voordeel uit andere dingen. Zoals dat we met uitgaan, hij vaak drankjes voor me koopt, of als we uit eten gaan hij zo af en toe de gehele rekening pakt etc.. Of dat hij me eens geld leent en zegt "Laat maar zitten", als ik het wil terug betalen. Andersom net ook, dat ik af en toe dingen voor hem betaal op die manier. We kijken niet zo op elkaars centen, dat het met een euro allemaal terug moet, zolang de balans maar blijft in wat we voor elkaar uitgeven.. En dat het bij de een dan een keer 10 euro minder is dan dat je terugkrijgt. Tja, gaan we niet dood aan.

Het is niet zo zwart en wit als sommigen het hier schetsen. Het hangt compleet af van de vriendschap die je hebt.

Ik heb ook één keer gehad dat het broertje van mijn vriendin, die net zijn rijbewijs had, mij en een vriendin helemaal naar Eindhoven heeft gereden van het zomer, naar het vliegveld, met mijn auto. Ook een gunst naar ons toe, maar ook voor hem, want hij wil zijn 'vlieguren' maken en heeft geen auto, en die vind rijden nu nog helemaal geweldig. Maar hem kende ik niet echt, wist ook niet hoe hij reed. Hij reed op zich wel netjes. Die heeft geen bekeuring gekregen toen, maar stel dat hij die wel had gekregen.

Zelfde situatie zou dat dan zijn, mij ergens heen rijden, in mijn auto, als een gunst voor mij, maar toch weer anders, want die had ik absoluut wel zelf de bekeuring laten betalen. Puur omdat onze 'vriendschap' met elkaar anders is.

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-14 17:03

ElineS schreef:
Maar hij reed op mijn verzoek die avond, daar zit ik dus mee. We gingen naar mijn vaders huis om mijn hond op te halen.. Anders was hij helemaal niet bij de weg geweest. Hij reed niet harder op mijn verzoek. Ik ben altijd van het langzame. Hij normaal ook. Hij rijd eigenlijk nooit te hard. Maar het was laat, terugweg, middernacht, lange dag... Beide moe.

In dit geval zou ik 50/50 doen. :j

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-14 18:19

Bigone: wat een onzin en wat een rare vergelijking. Iedereen weet dat je wanneer je dronken bent je niet mag rijden. Maar weten hoe hard je waar mag is heel wat anders, laat staan dat je dan telkens op de snelheidsmeter zou moeten kijken. Wat heb je daar überhaupt als fietser ook mee te maken? Of fiets jij op de ringweg/snelweg? :+
Maar blijkbaar is het inderdaad normaal om je theorie en rijbewijs bij een pakje boter te krijgen :+ Leren? Waarvoor? :')

Pmarena: ik heb het idee dat je andermans visie niet begrijpt. Daarnaast heeft de opmerking over strafregels schrijven er wel degelijk mee te maken. Als je het normaal vindt om de boete van een ander mee te betalen, dan vind je het ook normaal om strafregels te schrijven wat de straf is van een ander.
Een boete is een straf.
Als iedereen de situatie anders aan mag pakken, waarom is het dan nodig om te oordelen dat wanneer je niet meebetaald je een slechte vriend bent? :+

En dat hij die boete alleen maar heeft gekregen omdat hij haar hielp is natuurlijk onzin. Hij kon haar ook helpen zonder te hard te rijden. :+ Kom je weer op de verantwoordelijkheid van de chauffeur. Ook hoe hij normaal rijdt heeft daar niets mee te maken, een fout is een fout.

ElineS: was ook niet naar hem gericht hoor! Je had ook al verteld dat hij hem best helemaal wilde betalen.
Maar naar wat ik uit reacties hier begrijp is dat er flink wat mensen zijn die daar wel van uit gaan. Dat vind ik verbazingwekkend.
Dat is inderdaad een rotstuk, maar helemaal wanneer je het weet moet je daar nog net iets beter opletten. Maar dat zal hij de vogende keer ook vast doen.

Het punt is dat een boete een straf is voor de chauffeur die een fout heeft begaan. Of dat nou per ongeluk was of met vol bewustzijn. Die verantwoordelijkheid heb je nou eenmaal als chauffeur, en daar hebben eventuele bijrijders niets mee te maken.
Je hebt niet zomaar je rijbewijs gekregen natuurlijk. Kunnen je bijrijders je helpen? Tuurlijk! Maar ze zijn als nog niet verantwoordelijk voor wat de chauffeur doet.

Enigszins dus wel grappig dat Bigone over wetten en regels begint, want de boete voor een ander betalen is in feite de wetten en regels tegenwerken. :+

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-14 19:21

Air: Ik begrijp andermans visie prima :)

Vind alleen dat je rare gedachtekronkels / aannames maakt waarmee je voor anderen heel onterecht invult hoe ze er precies in staan en hoe ze op andere situaties zouden reageren die jij vergelijkbaar vindt maar die voor een ander totaal anders zijn :) Dat zie je ook aan de reacties die je krijgt.

En daarom zou het voor de 1 ook het bekoelen van de vriendschap betekenen om iemand alleen op te laten draaien voor een vervelend gevolg van het plezier doen van een vriend, terwijl het voor de ander weinig uitmaakt.

Dat is geen oordeel, maar gewoon lekker voor jezelf bepalen wat voor type vrienden je je pretig bij voelt en wat voor type vriend je zelf graag wilt zijn :j

Het verschil zit hem er denk ik ook een beetje in dat jij het weg lijkt te willen zetten als een bewuste actie van de bestuurder dat hij te hard reed...terwijl dat het helemaal niet was :P Die jongen had gewoon puur pech dat hij het niet in de gaten had, dat blijkt uit het hele verhaal van TS :j

De bijrijder was in zoverre verantwoordelijk voor de boete, dat de bestuurder niet op die plek was geweest en die boete niet had gekregen als die daar niet gereden had....voor haar.

Hoe je het ook wendt of keert: als bestuurder doe je iemand een plezier en als dank krijg je een boete aan je broek. Ik vind het niet raar als iemand dan de volgende keer denkt: ik ga liever niet met jou op pad want al het risico van rare zaken onderweg is voor mij...dan blijf ik liever thuis zodat ik geen kosten maak voor jouw ritjes, zoek maar een andere eikel die dat risico op het op mogen draaien voor flauwe boetes gaat lopen :P

Overigens vergeet je ook even dat de boete officieel helemaal niet de eindverantwoordelijkheid van de chauffeur was: de auto staat op naam van de TS dus als de chauffeur kwaad zou willen dan zou hij zijn poot stijf kunnen houden en niet kunnen betalen: dan gaat men toch echt gewoon de eigenaar van de auto achterna hoor, die de boete ook thuisgestuurd heeft gekregen :j

En nee daarmee zeg ik niet dat ik dat normaal zou vinden, voordat je die conclusie trekt :P

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-14 22:38

Dus het is raar dat ik twee situaties van straf op je nemen van een ander met elkaar vergelijk :? Uuuhm...... dat is toch geen hele rare kronkel?
Ik vind het best vreemd om te beweren dat je andermans visie snapt om daarna te zeggen dat diegene rare gedachtekronkels maakt :D Dan snap je het dus toch niet.

Daarnaast raad ik je aan om beter te lezen. Nergens beweer ik ook dat het een bewuste actie was.

Nogmaals:
''Het punt is dat een boete een straf is voor de chauffeur die een fout heeft begaan. Of dat nou per ongeluk was of met vol bewustzijn. Die verantwoordelijkheid heb je nou eenmaal als chauffeur, en daar hebben eventuele bijrijders niets mee te maken.
Je hebt niet zomaar je rijbewijs gekregen natuurlijk. Kunnen je bijrijders je helpen? Tuurlijk! Maar ze zijn als nog niet verantwoordelijk voor wat de chauffeur doet.''

De hele situatie heeft er gewoon niets mee te maken, te hard rijden is te hard rijden. Of je nou een vriendin of de koning wegbrengt :+ Er is maar 1 chauffeur, 1 iemand achter het stuur die de verantwoordelijkheid heeft om zich aan de regels te houden.

Geen enkel excuus of smoesje verandert dat feit.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-15 10:36

Nee, ik vind het raar (of eigenlijk gewoon onterecht :) ) dat je er een totaal andere situatie bij haalt waarbij je voor mij of een ander invult dat ik / diegene daar op dezelfde manier tegenover zou staan.

Dat is dat eerder genoemde gebrek aan nuance :)

Je mag je eigen mening hebben, maar je vult dingen gewoon helemaal verkeerd in voor een ander en beseft niet dat je die nuance in de specifieke situatie mist die ervoor zorgt dat iemand anders het op een meer vriendschappelijke manier op wil lossen en dat de redenen daarvoor eigenlijk gewoon heel begrijpelijk zijn :)

Maargoed, ik vind het prima zo, jouw feestje als je het maar raar vindt dat er mensen zijn die in deze situatie toch echt een stukje eigen verantwoordelijk zien van waaruit ze het fair vinden om hun vriend niet alleen voor die boete op te laten draaien :)

Let's agree to disagree :P

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-15 10:49

Lalidan schreef:
Wat een starre, stugge mensen heb je toch in de wereld. Niet kijken naar de situatie, niet kijken naar wat vriendschap je waar is, niet een keer gewoon vriendelijk voor iemand zijn simpelweg omdat je het kan.
Oh, en een keer 5 km te hard rijden is echt een andere mate van 'niet opletten' dan iemand overhoop rijden. Maar ook daarin is de nuance ver te zoeken.

Blij dat ik anders in de wereld sta.
+:)+ Ik sta ook nog steeds versteld van sommige reacties hier, wat kunnen mensen een tunnelvisie hebben.

Bij sommige reacties van mensen in dit topic vraag ik mij ook echt af in hoeverre zij vrienden voor het leven hebben. Bij goede vriendschappen komt meer kijken dan alleen of iets zwart of wit is.
Wat is er nu mooier dan deze situatie, de bestuurder verwacht niks, maar TS kiest er toch voor om te delen. Niet omdat ze dat moet, maar vanuit bepaalde afwegingen.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-15 11:00

pmarena schreef:
Met het verschil dat de beste gozer er helemaal niet voor gekozen heeft om te hard te rijden....het was een foutje. Dat hij niet had gemaakt als hij niet zo vriendelijk was geweest om voor de TS te chauffeuren op die dag en die route, want dan was hij daar helemaal niet geweest :)*

Als iemand een auto voor je onderhoud die jij altijd mag nemen zou ik dit erg ondankbaar vinden. Is wel het minste dat je kan doen. Zonder TS kwam hij helemaal nergens zo goedkoop want dan kon ie zelf alle lasten en de aankoop van de auto op hoesten.

35km per uur te hard vind ik ook al een behoorlijk foutje en dan nog is het eigen schuld als je al niet zat op te letten (als je zo afwezig bent dat je niet merkt dat je zoveel te hard rijd, blijf dan aub van de baan.)
Ik had de boete niet half betaald.
Vraag me ook af hoeveel bokkers werkelijk 'Ah arme jongen hier heb je de helft' zouden zeggen als de situatie precies was zoals hier.

blackstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-15 11:07

ElineS schreef:
Ik heb zelf een auto, maar geen rijbewijs :') We mochten 50, we reden 68, met de correctie is dat 65, dus 15km te hard. Bekeuring van 135,- Oefff..

Was "maar" 15 te hard en niet 35.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-15 11:10

Excuseer, ik heb de 35 uit de bekeuring gehaald. Dan kan het inderdaad een afwezigheid zijn maar alsnog is degene aan de gas daar verantwoordelijk voor. Niet de bijzitter. Vaak weten mensen heel goed dat ze te hard aan het rijden zijn. Ze 'letten' er alleen bewust niet op.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-15 13:14

Pmarena: maarhoezo vind je het een totaal andere situatie? Het is beide een straf overnemen van een vriend. Er zit geen nuance in. Ja geld, maar het gaat om straf.
Het is toch niet meer dan logisch dat ik dan invul dat je dat ook normaal vind? Waarom niet? Waarom een boete betalen wel normaal vinden maar strafregels meeschrijven niet? :+
Ik heb oprecht niet het idee dat ik hier degene ben die aparte kronkels maakt.

Waarom zou je je verantwoordelijk voelen voor iets waar je niet verantwoordelijk voor bent :?

Grit: aha, dus met iemand zijn eigen straf laten betalen ben je een slechte vriend, maar als je als chauffeur verwacht dat je bijrijder de boete meebetaald en dat gebeurt niet, dan loopt je vriendschap naar zeggen een deuk op. En dat heet dan vrienden voor het leven :')

De situatie van TS staat imo los van het verwachtingsbeeld wat sommige bokkers hier hebben. Vriend van TS had immers niet de verwachtjng dat ze mee zou betalen, waar veel bokkers hier dat wel verwachten.

Ik vind het eng ook eigenlijk dat men denkt dat de bijrijder medeverantwoordelijk is voor wat de chauffeur doet. Alsof je dan wel even wat minder kan opletten. Alsof je je rijbewijs inderdaad bij een pakje boter hebt gekregen. Zulke doen ook mee aan DSVN.

Een straf krijg je omdat je iets fout hebt gedaan, hoe aardig ook bedoelt, je zit het strafrecht er wel mooi mee in de weg als je mee gaat helpen. Dat zou ik dus ook zeker niet als normaal zien.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-15 13:42

Ik heb (net als meerdere mensen) al uitgelegd waar de nuance zit en waar het stukje zit waardoor je als goede vriend die niet te star denkt, vindt: het is wel zo netjes als ik de helft mee betaal: want hij reed daar immers puur en alleen om mij een plezier te doen :j

En de situatie was dusdanig dat de boete pure pech was die TS zelf ook een boete op had kunnen leveren, niet omdat de bestuurder niet op zat te letten of een lomperd is. Zoals de TS zelf omschrijft is het daar gewoon een vervelende verkeerssituatie waar ze lekker automobilisten kunnen plukken en waar zelfs degenen in kunnen trappen die normaal voorzichtig rijden en nooit een bekeuring krijgen. Maar die gewoon de pech hebben om daar te rijden.

Maargoed ditzelfde heb ik al een paar keer gezegd, we gaan een beetje in cirkeltjes :P

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-15 13:59

Sinds wanneer kan je per ongeluk te hard rijden wanneer je zit op te letten? :')
Ik ken de situatie daar en als je je aan de snelheid houdt heb je geen enkel probleem.

Je kan de waarheid wel proberen mooier te maken, maar het is zoals het is. Bij de feiten blijven heeft niets te maken met stug hoor. Wat een stugge flitspaal anders.

Als je zelf de situatie makkelijk had kunnen veranderen, dan kan je toch niet spreken van pech? Pech is wanneer je er zelf niets aan had kunnen doen.

Dat je rijdt om een ander een plezier te doen betekend niet dat je geen enkele verantwoordelijkheid meer hebt als chauffeur.Daarom zeg ik: de situatie maakt geen bal uit. Als chauffeur ben je altijd de verantwoordelijke. En dan maakt het ook geen bal uit of je je normaal wel aan de snelheid houdt. Een overtreding blijft een overtreding.
Niks stug, gewoon een feit.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-15 14:05

Sinds er belachelijk lage snelheden gehanteerd worden op plekken die deze lage snelheden van nature totaal niet rechtvaardigen, denk dat iedere bestuurder die plekken wel kent :P

Voor anderen maakt de situatie gelukkig wel uit om aan te bieden om samen op de blaren te zitten, helpt ook wel om de vriendschap een beetje leuk en gezellig te houden :)

Dat niet iedereen er hetzelfde over denkt is precies de reden waarom sommige mensen je gewoon niet liggen en niet iedereen vrienden is met elkaar of je soms afknapt op iemands gedrag / hoe die in het leven staat :P

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-15 14:29

Lees je er overheen dat ik de situatie daar ken? :')
Het is daar duidelijk dat je daar 50 moet, daarnaast staat er nog zo'n grote opvallende flitspaal.

Je kan gewoon niet per ongeluk te hard rijden wanneer je op zit te letten.
Ook plekken waarbij je het gevoel hebt harder te kunnen rijden dan mag maken dat nog niet mogelijk :+

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-15 14:50

pmarena schreef:
Sinds er belachelijk lage snelheden gehanteerd worden op plekken die deze lage snelheden van nature totaal niet rechtvaardigen, denk dat iedere bestuurder die plekken wel kent :P

Voor anderen maakt de situatie gelukkig wel uit om aan te bieden om samen op de blaren te zitten, helpt ook wel om de vriendschap een beetje leuk en gezellig te houden :)

Dat niet iedereen er hetzelfde over denkt is precies de reden waarom sommige mensen je gewoon niet liggen en niet iedereen vrienden is met elkaar of je soms afknapt op iemands gedrag / hoe die in het leven staat :P

en als je die plekken kent, weet je ook dat die snelheden zo zijn en op onbekende plekken let je imo sowieso meer op. "per ongeluk te hard rijden" geloof ik eerlijk gezegd niet in. (en dat is niet omdat het mij nooit over komt, te hard rijden, want ik heb een jaar gehad dat ik volgens mij een heel loon bekostigde bij de politie. :o )