Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek
Lizzii schreef:Oh ja, en dan nog dit : Wat als we niet alleen zijn in dit onmetelijk grote universum? Ik geloof dat andere mensen ons al lang proberen te vertellen dat we niet de enige zijn :
[ Video ]
Xfjord schreef:EskeGirl schreef:Er zijn +- 8 miljard planeten in de melkweg en er wordt geschat dat er 200-500 miljard sterrenstelsels zijn, er moet dus wel ergens leven zijn
8 miljard,planeten?! Tel je nu echt alleen de planeten?
. Een planeet is een hemellichaam dat om een ster draait, onze zon is daarin niet de enige zon in ons stelsel dus
DAMWolf schreef:Tenslotte is de evolutietheorie, ook maar een theorie en geen feit.
Sammie schreef:http://www.spitsnieuws.nl/raar/2014/12/ ... -stalletje
Ben ik nu de enige die dit niet verbazend vind? Volgens mij was het allang bekend dat de Joden in die tijd aparte kamers hadden voor bezoekers/ vreemden etc..
Het idee van dieren erbij en Jozef bij de geboorte is ook onjuist. Spits doet nu net of dit wereld brekend nieuws is?
Xfjord schreef:We zijn ook niet de enige denk ik
Bijv. Aliens weet niet of ze bestaan ofzo maar als ze bestaan dan zijn we niet de enige levende wezens met dieren dan
EskeGirl schreef:Sammie schreef:http://www.spitsnieuws.nl/raar/2014/12/ ... -stalletje
Ben ik nu de enige die dit niet verbazend vind? Volgens mij was het allang bekend dat de Joden in die tijd aparte kamers hadden voor bezoekers/ vreemden etc..
Het idee van dieren erbij en Jozef bij de geboorte is ook onjuist. Spits doet nu net of dit wereld brekend nieuws is?
In de brugklas moesten we het bijbelverhaal lezen in de bijbel, inderdaad nooit iets gezien over een kribbe of al de dieren erbij nee. Het is inderdaad niet wereldschokkend
Visie schreef:Stal of huis?
In die tijd hadden huizen in het Midden-Oosten meestal twee of drie kamers. Eén was speciaal voor gasten, vaak aan het huis vast of op het dak. In de andere kamer sliep, kookte en leefde de hele familie. In een kleine, lagere kamer aan het huis vast, werden 's nachts de dieren gestald. Op die manier werd de warmte in de koude winternachten zo goed mogelijk benut – de warmte van de dieren trok naar de hogere familiekamer – en konden de dieren niet gestolen worden. Voor Jozef en Maria was er geen plaats meer in het gastenverblijf, daarom konden zij in het familievertrek blijven, vlak bij de dieren.
Als de wijzen later op bezoek komen, staat er dat zij "het huis binnengingen, waar zij het kind met Maria vonden" (Matthëus 2). Jezus werd dus niet in een stal, maar in de familiekamer van een huis geboren, omdat er geen plek meer was in het gastenverblijf.
Ongastvrij ontvangen
In het Midden-Oosten is gastvrijheid een belangrijke waarde. Een hoogzwangere vrouw wegsturen, is een schande. Een herbergier of familielid zou nooit een zwangere vrouw hebben weggestuurd – hoe druk het ook was. Bovendien lezen we dat Jozef van koninklijke origine was: hij stamde af van koning David. Iemand wegsturen met koninklijke achtergrond, zou voor het hele dorp schandelijk zijn. Als er echt nergens plek was, en de stal een barre plek was geweest, hadden Jozef en Maria ook bij Elizabeth en Zacharias kunnen verblijven, die daar in de buurt woonden.

EskeGirl schreef:MyKayleigh schreef:Lieve TS,
Ik ben ook gelovig, ik geloof in één God de schepper van hemel en aarde, die Zijn zoon Jezus naar de aarde zond om te lijden en te sterven voor onze zonden.
Ook ik heb met vragen gezeten maar juist door bidden en zoeken mocht ik ervaren dat Hij mijn God wil zijn en voor mij wil zorgen.
God is geen God van straf maar een God van liefde, Hij wil er voor je zijn, Hij houd van je en zorgt voor je.
Hij vraagt maar 1 ding en dat is in Hem geloven.
Want wie gelooft zal zalig zijn.
Je mag me altijd pb-en.
Mag ik je iets vragen, waar ik al lang nieuwsgierig naar ben? Stel, je leeft je leven netjes, geen zonden, gewoon aan de wet en de 'tien geboden', maar je geloofd niet in god. Zou je dan alsnog naar de hemel komen (want god houdt immers van al zijn schepsels) of niet? Wat is jouw visie, of van andere gelovigen, daarop?