Het is weer zover: bedelende kranten/folderbezorgers!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-14 11:56

Atalja schreef:
Ja van de week nog, ik zeg ja daar is de brievenbus {:)-:(
Kom op zeg je krijgt salaris.
Stel je voor dat ik langs elke pensionklant langs ga en ze de beste wensen wens en mijn hand open houd.

Die mensen wensen je toch ook fijne feestdagen en een gelukkig nieuw jaar? Kan je dan niet een beetje vriendelijker reageren?

palousa_boy

Re: Het is weer zover: bedelende kranten/folderbezorgers!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-14 12:01

Bij ons kwamen ze ook nog weleens 2 keer, 1 keer met kerst en een keer met nieuwjaar.
Hij vond het alleen jammer dat ik onderhand de muur van de hal kon behangen met alle kaartjes, en zijn kaartje er al tussen zat.

Hier in Frankrijk komen ze niet bedelen van de folders, die krijgen we van de postbode ;)
Had vorige week wel de vrijwillige brandweer aan de deur, die heb ik €10 gegeven. Dat soort mensen mag je best belonen voor hun werk.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-14 12:15

Robin_S schreef:
Sammie schreef:
Ik werk ook hard, maar ik krijg ook niet de gelegenheid om bij alle klanten langs te gaan :+

Ik vind het zo'n onzin :') Net als fooi bij een restaurant geven.. Je krijgt salaris.. verder is het gewoon klaar. En als ik wat extra wil geven, maak ik dat zelf wel uit. Maar verwachten? Nope :n

Duidelijk iemand die nooit in de horeca heeft gewerkt :Y)

Duidelijk iemand die mij niet kent :Y)

:')

En dat geeft niet, via internet is dat logisch. Maar trek dan ook niet voorbarige conclusies ;)

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-14 12:18

Ik geef ze een kleinigheidje, maar eigenlijk vind ik het stom. Waarom moet ik betalen om reclame te krijgen (ik heb geen krant)? Maar als ik ze niets geef, dan voel ik me zo naar. :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-14 12:30

Vroegah toen ik kranten liep voor ongeveer 150 huizen had ik zo paar honderd extra,veel oudere mensen en ik deed speciale verzoeken gewoon (ouder echtpaar met brievenbus aan de weg , even naar het huis fietsen aanbellen en geven en zo had ik er meer) . Wat mis ik die wijk dik 7 a 8 jaar later maar tegenwoordig is het allemaal ochtend krant.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-14 12:41

Voor het eerst dit jaar wou ik oprecht iets geven, jongen is namelijk ook heel behulpzaam en ontzettend beleefd en doet het werk nu ook al weer een jaar of 2 :j
Die lieve jongen geeft kaartje, wenst mij fijne feestdagen en loopt gelijk weer weg! Is nog te verlegen om iets aan te nemen :D ik kon hem nog net 'jij ook fijne feestdagen!' toewensen :')

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-14 12:46

Toen ik nog een krant had kreeg de bezorger altijd wat geld rond de jaarwisseling. Ik zie het als een extra bedankje, zoals veel bedrijven bijvoorbeeld een kerstbonus geven. Maar goed, ik geef met kerst mijn hulp (schoonmaakster) ook een extraatje als dank voor haar werk. Het hoeft niet maar ik vind het leuk om zo te laten weten dat ik blij ben met ze.

Myrsky

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-14 12:54

Mijn moeder vindt het erg leuk om 'bedankt' te zeggen en dan de deur dicht te doen zonder iets te geven.
Van mijn vader krijgen ze standaard een euro, dus als ze geluk hebben is mijn vader thuis ;)

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-14 12:54

Ik zou eigenlijk alleen aan bezorgers van een ochtendkrant geven. Aangezien ik die niet heb, geef ik niks. Dat is namelijk de enige waar ik ook echt zelf om zou vragen als ik het had.

Ik heb zelf drie jaar lang een ochtend wijk bezorgd. Ben zelf natuurlijk ook met de kerstkaartjes langs de deuren gegaan. Wat ik dan wel altijd gelijk ook deed, was vragen of de bezorging naar wens verliep. Kreeg vrijwel nooit klachten dan, maar merkten wel dat het op prijs werd gesteld dat ik het vroeg.

Een abonnee gaf bijvoorbeeld aan dat hij om half 7 naar werk vertrok en de krant dan graag meenam, maar ik vaak net later bij hem was, waardoor bij zonder krant weg moest. Ik heb toen aangegeven mijn best te doen ervoor te zorgen dat de krant er bij hem voor half 7 zou zijn. Dat lukte vrijwel altijd. Jaar later kreeg ik 15 euro, omdat hij het zo fijn vond dat ik daar rekening mee hield.

Andere abonnee gaf aan dat mijn skates (ik deed bezorgen op de skates) zoveel herrie maakte op haar stenen, of ik daar rekening mee wilde houden, omdat ze er soms wakker van werd. Die krant gooide ik voortaan onderweg van verdeelpunt naar huis op de fiets vast in de bus. Vervolgens deed ik thuis de skates aan en deed de rest. Ook van haar kreeg ik het jaar daarop een extra grote fooi.

Fijn natuurlijk dat ik extra fooi kreeg, maar dat was niet eens mijn primaire doel. Het gaf me ook gewoon een goed gevoel te weten dat de klanten tevreden zijn. En zon kerstwens was een geweldige gelegenheid om even contact te leggen en te polsen of dat ook zo was.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-14 13:01

Ik werk bij een verspreidbedrijf en ook wij geven kerstkaarten mee. Zo wens je de abonnees fijne kerstdagen en bezorgers krijgen de keuze om aan te bellen of om het in de brievenbus te stoppen

Per adres krijgen ze 2,5 cent betaald dus vaak lopen ze 2 uur bezorgen voor 5 euro. Dan is het wel fijn als mensen dat waarderen om ze in elk geval de mogelijkheid te geven om wat extras bij te verdienen

Furrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-14 13:02

Shiloh schreef:
Ik zou eigenlijk alleen aan bezorgers van een ochtendkrant geven. Aangezien ik die niet heb, geef ik niks. Dat is namelijk de enige waar ik ook echt zelf om zou vragen als ik het had.

Ik heb zelf drie jaar lang een ochtend wijk bezorgd. Ben zelf natuurlijk ook met de kerstkaartjes langs de deuren gegaan. Wat ik dan wel altijd gelijk ook deed, was vragen of de bezorging naar wens verliep. Kreeg vrijwel nooit klachten dan, maar merkten wel dat het op prijs werd gesteld dat ik het vroeg.

Een abonnee gaf bijvoorbeeld aan dat hij om half 7 naar werk vertrok en de krant dan graag meenam, maar ik vaak net later bij hem was, waardoor bij zonder krant weg moest. Ik heb toen aangegeven mijn best te doen ervoor te zorgen dat de krant er bij hem voor half 7 zou zijn. Dat lukte vrijwel altijd. Jaar later kreeg ik 15 euro, omdat hij het zo fijn vond dat ik daar rekening mee hield.

Andere abonnee gaf aan dat mijn skates (ik deed bezorgen op de skates) zoveel herrie maakte op haar stenen, of ik daar rekening mee wilde houden, omdat ze er soms wakker van werd. Die krant gooide ik voortaan onderweg van verdeelpunt naar huis op de fiets vast in de bus. Vervolgens deed ik thuis de skates aan en deed de rest. Ook van haar kreeg ik het jaar daarop een extra grote fooi.

Fijn natuurlijk dat ik extra fooi kreeg, maar dat was niet eens mijn primaire doel. Het gaf me ook gewoon een goed gevoel te weten dat de klanten tevreden zijn. En zon kerstwens was een geweldige gelegenheid om even contact te leggen en te polsen of dat ook zo was.

Dan zou ik ook wel extra geven. :j
Gewoon omdat je meer doet dan je normale activiteiten.

Rozanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-14 20:20

Wat een typische 'zeikbokt' titel heeft dit topic.
Kan je wel weer zien hoeveel mensen er op een bepaalde manier in het leven staan tegenwoordig..

Of iemand wat wil doneren aan een kranten en/of folderbezorger is natuurlijk een persoonlijk keus.
Als ik iemand die door weer en wind zijn werk doet voor een mager salaris blij kan maken met de feestdagen, doe ik dat graag.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-14 20:29

Ik denk eerder dat de titel te maken heeft met voorgaande jaren :Y) Er is nl. eigenlijk elk jaar wel een topic van soortgelijke strekking ;)

Overigens kun je het zelf ook niet laten om even een 'sneer' te geven. Welkom op de wereld :D

Rozanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-14 20:32

Ik denk dat een topic met 'zeikerige' insteek niks te maken heeft met daar een opmerking over te maken..
Plus dat ik niemand daar persoonlijk mee aanval! :)

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-14 20:34

Hier gaat er 5 euro naar de bezorger van de ochtendkrant.
Die komt elke ochtend voor dag en dauw de krant bezorgen, is zelfs zo vroeg dat ik om 6 uur bij mijn ontbijt de krant al kan lezen.

En er is 5 euro gegaan naar onze postbezorger van PostNL.
Die jongen is zo gedreven en werkt zo netjes en vriendelijk.
Het is mijn collega geweest toen ik nog bij TNT werkte en toen heb ik hem al leren kennen als heel gedreven jongen.
Hij is sinds begin dit jaar onze wijk gaan doen en hebben hem vandaag uit eigen beweging wat toegestopt, hij zou er zelf nooooit om vragen.

De bezorgers van huis-aan-huisbladen en reclame pakketten wordt vriendelijk hetzelfde gewenst, maar krijgen daar verder niks bij.

Voor mij is het een verschil of de bezorger op mijn verzoek komt (krant, post) of om reclame te brengen.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-14 20:34

Rozanne schreef:
Ik denk dat een topic met 'zeikerige' insteek niks te maken heeft met daar een opmerking over te maken..
Plus dat ik niemand daar persoonlijk mee aanval! :)

Neuh :+
Titel heeft idd betrekking op dit jaarlijks terugkerende topic :D

Rozanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-14 20:42

Maar je mag het wel zo opvatten! :)

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-14 20:48

We hebben een nee, nee stikker dus weinig gebedel hier.
De jongen die het NRC bezorgt krijgt 2 euro.

charissa134

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-14 20:53

mijn moeder liet mij altijd naar de deur lopen en aanbellen en ze bleef zelf in de auto, terwijl zij normaal de kranten doet :+ :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-14 20:55

@ Sammie

Als je ervaring hebt in de horeca, waarom zou je dan zoiets zeggen? Begrijp ik niet helemaal. Niemand verwacht fooi, het is alleen erg fijn om een beetje waardering te krijgen, het geeft echt een warm gevoel als klanten zelfs maar 10 cent extra geven. Het is niet dat je 'salaris krijgt en dat het daarmee klaar is'. Je werkt in 100 % illegale omstandigheden, en hebt daardoor zo goed als geen rechten, tenminste dat was mijn ervaring. Ik ben inmiddels al een hele tijd gestopt, maar ik geef àltijd fooi. En dat vind ik net hetzelfde met een krantenwijk, sommige jobs, vooral bijbaantjes, zijn ontzettend zwaar en soms heb je als jonge meid geen andere keuze.

Verder wilde ik geen voorbarige conclusies trekken dus mijn excuses daarvoor.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-14 00:01

Waardering zit 'm niet alleen in het krijgen van centen. Er zijn tafels waar je de grootste lol mee kan hebben en die je geen cent geven. Bovendien is fooi geven ook nog eens ernstig landgebonden. Wat mij betreft is het in NL salaris krijgen en klaar zijn. Heel simpel. En 100% illegale omstandigheden.. nu weet ik dat bepaalde horecabedrijven (helaas meer dan minder) het vaak niet zo nauw nemen met de regels, maar 100% lijkt mij wat overdreven. Evenals je hebt zo goed als geen rechten.. Contract = rechten hebben, e.e.a. afhankelijk van welk contract je hebt.

Ik vind het geven van fooi dus zot júist omdat ik zelf in de horeca hebt gewerkt. Maar we leven in een vrij land, als iemand wel fooi wil geven.. aan wie dan ook.. gewoon doen.. :)

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-14 00:07

Cayenne schreef:
Ik heb zelf ook kranten (Telegraaf, NHD, Financieel Dagblad) en folders gelopen, dus ik weet echt wel hoeveel het afzien is. Maar tegen kerst voor geld langs de deuren gaan vond ik echt tever gaan en heb ik dus nooit gedaan.

Ik heb ook baantjes gehad waardoor ik 's morgens rond half 5 (!!!!) al uit mijn bed moest om ervoor te zorgen dat mensen hun goederen op tijd kregen. Daar kies je toch zelf voor? Zou mooi worden als we allemaal langs de deuren gingen. Dan mogen we er wel een baan bij nemen om iedereen te betalen (wellicht toch maar een krantenbaantje erbij nemen :+ )

Mijn man ging ook niet bedelen om geld. Hij is dan ook niet geneigd zelf wat te geven aan bezorgers. Als die mij aan de deur treffen kunnen ze met een beetje mazzel wel 1 of 2 euro krijgen (maar net wat ik toevallig op zak heb).

Togechick

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-14 00:16

Ik volg deze discussie al een tijdje en ik vind het opvallend dat veel mensen zeggen dat ze niks geven omdat "de krant- en folderbezorgers al salaris krijgen ".
Ik dacht dat de meeste mensen zelf ook kerstpakket/13e maand krijgen en sommige geluksvogels kerstpakket+13e maand+bonus? Of is het probleem dan dat je 13e maand van je baas krijgt en dat krantenbezorgers het van hun klanten vragen?

(of is het van mij verwend dat ik denk dat de meeste mensen kerstpakket of 13e maand hebben :o
)
zelf heb ik trouwens geen krant meer, maar vroeger gaf ik de bezorger 5 euro om de reden die ik hierboven noemde:zelf krijg ik ook een extraatje rond de kerst

plantje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-14 00:18

Hm, ik wil hier toch eventjes mijn mening over kwijt.

Ik loop ook elke woensdag een folderwijk, vaak heb ik daar geen mooi weer bij of ben ik druk met school, maar toch liggen ze bij iedereen op tijd in de bus. Ik verdien daar echt niet veel mee maar ik doe het omdat mijn ouders het niet erg breed hebben en de kans bestaat dat ik over een maand mijn rijlessen zelf moet betalen. En voor nu is het gewoon fijn om ook eens een nieuwe rijbroek te kopen. Ik moet ze trouwens ook elke week invouwen.

Ik vind het dan ook erg belachelijk dat mensen dit bedelen vinden. Elke werknemer krijgt rond kerst een kerstpakket of een kerstbonus, waarom zou ik daar het recht niet op hebben? Die mensen betalen trouwens ook niks voor deze krant en folders.

Ik ben nu klaar met mijn wijk met de kaartjes en er worden steeds meer mensen boos als ik aanbel. De een beweert dat ik het eigenlijk bij de krant had moeten geven, terwijl ik het nooit red om voor het donker [anders doen de mensen niet meer open] op woensdag na school of woensdag voor kerstavond rond te gaan. Weer andere mensen doen niet open, of zeggen gewoon dankjewel wat ik dan ook wel het netste vind. Ik heb er dit jaar trouwens 89,65 mee verdiend, terwijl dat trouwens altijd wel meer was.

wij geven altijd 2 euro voor alle mensen die langskomen, tenzij zij die krant te laat bezorgen. Dan krijgen ze netjes dankjewel.

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-14 00:25

Ik heb ze dit jaar nog niet gezien :D. Nu ben ik ook nauwelijks thuis en wat dat betreft is mijn rijtje echt balen voor die jongens, want er is hier bijna nooit iemand thuis :').

Vuilnismannen voor eindejaarsbonus heb ik nog nooit van gehoord..

Jtragter: Dat bedrijf die hun loon stort, hoort ook voor hun kerstpakket of een extraatje te zorgen. Niet d mensen bij wie het product of dienst afgeleverd wordt. Bij de supermarkt krijg ik toch ook niet elk jaar 5 euro omdat ik netjes mn lege flessen inlever?
Laatst bijgewerkt door Yv_ op 23-12-14 00:25, in het totaal 1 keer bewerkt