Shiloh schreef:Ik zou eigenlijk alleen aan bezorgers van een ochtendkrant geven. Aangezien ik die niet heb, geef ik niks. Dat is namelijk de enige waar ik ook echt zelf om zou vragen als ik het had.
Ik heb zelf drie jaar lang een ochtend wijk bezorgd. Ben zelf natuurlijk ook met de kerstkaartjes langs de deuren gegaan. Wat ik dan wel altijd gelijk ook deed, was vragen of de bezorging naar wens verliep. Kreeg vrijwel nooit klachten dan, maar merkten wel dat het op prijs werd gesteld dat ik het vroeg.
Een abonnee gaf bijvoorbeeld aan dat hij om half 7 naar werk vertrok en de krant dan graag meenam, maar ik vaak net later bij hem was, waardoor bij zonder krant weg moest. Ik heb toen aangegeven mijn best te doen ervoor te zorgen dat de krant er bij hem voor half 7 zou zijn. Dat lukte vrijwel altijd. Jaar later kreeg ik 15 euro, omdat hij het zo fijn vond dat ik daar rekening mee hield.
Andere abonnee gaf aan dat mijn skates (ik deed bezorgen op de skates) zoveel herrie maakte op haar stenen, of ik daar rekening mee wilde houden, omdat ze er soms wakker van werd. Die krant gooide ik voortaan onderweg van verdeelpunt naar huis op de fiets vast in de bus. Vervolgens deed ik thuis de skates aan en deed de rest. Ook van haar kreeg ik het jaar daarop een extra grote fooi.
Fijn natuurlijk dat ik extra fooi kreeg, maar dat was niet eens mijn primaire doel. Het gaf me ook gewoon een goed gevoel te weten dat de klanten tevreden zijn. En zon kerstwens was een geweldige gelegenheid om even contact te leggen en te polsen of dat ook zo was.
Dan zou ik ook wel extra geven.
Gewoon omdat je meer doet dan je normale activiteiten.