Lara_Silver schreef:Nope, staan ze niet. Mistlampen worden enkel horizontaal afgesteld. De eerste mistlamp die net als het dimlicht opzij afgesteld staat moet ik nog te zien krijgen en heb ondertussen op zo'n 10 verschillende merken auto's gewerkt (waaronder de 206 normaal van mijn vader en zijn latere XT) en daarbij ook de lichten afgesteld. Wel auto's van > 1995 als nuance.
Verder, mistlampen zijn voor de mist en als je de verkeerde politie tegen komt heb je een boete hangen. Echter ben ik in mijn paar jaar rijbewijs nog nooit verblind door de voorste mistlampen, wel door de achterste, maar een paar honderd meter grootlicht in de achteruitkijkspiegel en dan begrijpt men het al snel. Ook moeten de voorste wel veel te hoog (slecht) afgesteld zijn wil men iemand er mee verblinden.
Verstralers mag je wel degelijk op de auto hebben trouwens. Wij hebben laatst een VW Amarok op wens van de klant uitgerust met 3 grote verstralers op het dak, en de auto is vervolgens gewoon goedgekeurd. (de keuring hier werkt wat anders dan in Nederland)
Overigens is er bij een te hoge wattage (hoger dan de maximaal voorgestelde door de fabrikant) een risico op permanente beschadiging van het kunststof van de koplampen. Hebben we hier ook al gezien, klant was niet blij, auto kwam niet door de keuring en twee nieuwe koplampen doet pijn aan de portemonnee.
Dank voor de toelichting! Ik was oprecht in de veronderstelling dat alle mistlampen opzij staan afgesteld. Mede ook omdat de 308 van mijn ouders ze bijna op de zijkant van de bumper heeft zitten (echt gebogen als ik me niet vergis). Hoe kan het dan dat je mistlampen dan zo opzij tonen?
De achterste vind ik ook gruwelijk irritant, die doet gewoon pijn aan de ogen... Nouja, is ook wel zo praktisch om door de mist heen te komen ja
Zal voor het kopen van nieuwe pitjes even op zoek naar een fatsoenlijk wattage in mijn koplampen!