Seinen in het verkeer voor voeren mistlampen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 23:13

emmaudb schreef:
Ik zet mijn mistlichten altijd aan als ik in het donker naar of van huis moet. Die lichten zijn niks feller dan de gewone lichten. Dus last kun je er niet van hebben, je ziet alleen 4 lampen ipv 2. Ik moet over een provinciaalse weg waar veel wild loopt, die mistlampen schijnen meer naar buiten dus dan zie ik het wild eerder.
Ik denk dat ongeveer de 1/3 hier met mistlampen aan rijdt in het donker.
Binnen de bebouwde kom zet ik ze wel weer uit, dan heb ik er ook niet zo veel aan.

Die lampen zijn wel degelijk feller dan normale lampen, anders waren ze vrij nutteloos als MISTlicht.

emmaudb

Re: Seinen in het verkeer voor voeren mistlampen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 23:15

Zijn ze idd ook. ik Zie de tegenliggers echt niet eerder hoor (in tegenstelling tot het mistachterlicht die wel feller is). Rij ook maar eens de dichte mist in. Als jij je mistlampen aan doet zie je niet veel meer of minder. Doe je je grote licht aan lijkt het net alsof je tegen een muur rijdt.

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 23:20

Groot licht in de mist is ook niet handig :+ Mijn auto heeft uberhaupt geen mistlicht voor.

emmaudb

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 23:23

Nee daarom. Maar als ik mijn mistlicht aan doe als er mist is dan zie ik echt geen verschil. Alleen de bermen worden meer verlicht aan de zijkanten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 23:25

Ik zou zo tegen je seinen als je je mistlampen aan hebt, het is gewoon aso en het is niet toegestaan buiten de mist. Maar ik snap niet waarom je in het donker iets wil zien? Je hoeft alleen maar de verloop van de weg te volgen.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-14 23:26

emmaudb schreef:
Nee daarom. Maar als ik mijn mistlicht aan doe als er mist is dan zie ik echt geen verschil. Alleen de bermen worden meer verlicht aan de zijkanten

Inderdaad, hier ook... Maar in het donker zie je wel verschil hoor.
Mistlampen schijnen mooi onder de mist door als het ware, koplampen kan je dan ook het best zo laag mogelijk zetten omdat je anders een muur voor je auto hebt staan.

Maar het wattage in de koplamp is toch over het algemeen wel een stuk hoger dan die in de mistlampen... Dus de koplampen zijn feller dan de mistlampen, het kan hooguit vertekenen door de kleine bundel van de mistlamp vs. de grote bundel van de koplamp.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 23:27

Janine1990 schreef:
Yessy schreef:
Ik stoor me ook vreselijk aan mensen die niet de juiste verlichting voeren. Zal best dat sommige soorten 'mistlampen' altijd aan mogen maar zodra iemand die ze aan heeft voorbij is zie ik even niets meer. Best onhandig op donkere landweggetjes..

Ik moet eerlijk zeggen dat ik hier voor het eerst lees dat sommige mistlampen altijd aan mogen, ik dacht gewoon dat iedereen met meer dan 2 lampen (uitgezonderd in de bochten) aso's waren :D

Je moet ze ook gewoon goed afstellen :P
Goede mistlampjes staan gewoon opzij en naar beneden afgesteld. Daar heeft je medeweggebruiker geen last van.

Maar misschien ben ik wel een aso :')

Nope, staan ze niet. Mistlampen worden enkel horizontaal afgesteld. De eerste mistlamp die net als het dimlicht opzij afgesteld staat moet ik nog te zien krijgen en heb ondertussen op zo'n 10 verschillende merken auto's gewerkt (waaronder de 206 normaal van mijn vader en zijn latere XT) en daarbij ook de lichten afgesteld. Wel auto's van > 1995 als nuance.

Verder, mistlampen zijn voor de mist en als je de verkeerde politie tegen komt heb je een boete hangen. Echter ben ik in mijn paar jaar rijbewijs nog nooit verblind door de voorste mistlampen, wel door de achterste, maar een paar honderd meter grootlicht in de achteruitkijkspiegel en dan begrijpt men het al snel. Ook moeten de voorste wel veel te hoog (slecht) afgesteld zijn wil men iemand er mee verblinden.

Verstralers mag je wel degelijk op de auto hebben trouwens. Wij hebben laatst een VW Amarok op wens van de klant uitgerust met 3 grote verstralers op het dak, en de auto is vervolgens gewoon goedgekeurd. (de keuring hier werkt wat anders dan in Nederland)

Overigens is er bij een te hoge wattage (hoger dan de maximaal voorgestelde door de fabrikant) een risico op permanente beschadiging van het kunststof van de koplampen. Hebben we hier ook al gezien, klant was niet blij, auto kwam niet door de keuring en twee nieuwe koplampen doet pijn aan de portemonnee. Daar dus een beetje mee oppassen, eigen keuze uiteraard, dat wel.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-14 23:31

Lara_Silver schreef:
Nope, staan ze niet. Mistlampen worden enkel horizontaal afgesteld. De eerste mistlamp die net als het dimlicht opzij afgesteld staat moet ik nog te zien krijgen en heb ondertussen op zo'n 10 verschillende merken auto's gewerkt (waaronder de 206 normaal van mijn vader en zijn latere XT) en daarbij ook de lichten afgesteld. Wel auto's van > 1995 als nuance.

Verder, mistlampen zijn voor de mist en als je de verkeerde politie tegen komt heb je een boete hangen. Echter ben ik in mijn paar jaar rijbewijs nog nooit verblind door de voorste mistlampen, wel door de achterste, maar een paar honderd meter grootlicht in de achteruitkijkspiegel en dan begrijpt men het al snel. Ook moeten de voorste wel veel te hoog (slecht) afgesteld zijn wil men iemand er mee verblinden.

Verstralers mag je wel degelijk op de auto hebben trouwens. Wij hebben laatst een VW Amarok op wens van de klant uitgerust met 3 grote verstralers op het dak, en de auto is vervolgens gewoon goedgekeurd. (de keuring hier werkt wat anders dan in Nederland)

Overigens is er bij een te hoge wattage (hoger dan de maximaal voorgestelde door de fabrikant) een risico op permanente beschadiging van het kunststof van de koplampen. Hebben we hier ook al gezien, klant was niet blij, auto kwam niet door de keuring en twee nieuwe koplampen doet pijn aan de portemonnee.

Dank voor de toelichting! Ik was oprecht in de veronderstelling dat alle mistlampen opzij staan afgesteld. Mede ook omdat de 308 van mijn ouders ze bijna op de zijkant van de bumper heeft zitten (echt gebogen als ik me niet vergis). Hoe kan het dan dat je mistlampen dan zo opzij tonen?

De achterste vind ik ook gruwelijk irritant, die doet gewoon pijn aan de ogen... Nouja, is ook wel zo praktisch om door de mist heen te komen ja :')

Zal voor het kopen van nieuwe pitjes even op zoek naar een fatsoenlijk wattage in mijn koplampen!

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 23:32

Onze pajero komt ook al jaren door de Nederlandse keuring met verstralers hoor :)
Je moet alleen voldoen aan de eisen, en dat is dat je ze apart moet schakelen van je gewone groot licht.

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 23:47

Als je echt dikke mist hebt is het veiliger om je dimlichten uit te doen en alleen met je mistlichten te rijden. Juist om het verblinden te voorkomen. Mistlichten schijnen onder de mist en in combinatie met dimlicht weerkaatst het licht naar boven en kan voor verblinding zorgen.
Als mistlichten écht zouden bijdragen aan de verkeersveiligheid door te zorgen voor beter zicht bij normaal zicht 's nachts en overdag, dan waren er ook geen afspraken over gemaakt.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 23:50

Janine1990 schreef:
Dank voor de toelichting! Ik was oprecht in de veronderstelling dat alle mistlampen opzij staan afgesteld. Mede ook omdat de 308 van mijn ouders ze bijna op de zijkant van de bumper heeft zitten (echt gebogen als ik me niet vergis). Hoe kan het dan dat je mistlampen dan zo opzij tonen?

De achterste vind ik ook gruwelijk irritant, die doet gewoon pijn aan de ogen... Nouja, is ook wel zo praktisch om door de mist heen te komen ja :')

Zal voor het kopen van nieuwe pitjes even op zoek naar een fatsoenlijk wattage in mijn koplampen!

Klopt die van mij staan ook niet recht naar voren, de positionering (dus hoe ze vast geschroefd zitten) van de mistlampen in de bumper heeft dan weer niets te maken met de daadwerkelijke afstelling ervan. (wat met een systeem achter op de lamp zelf gebeurd, in veel gevallen een wieletje) Hoe moet ik het uitleggen, als je een blad papier voor je dimlichten en je mistlampen houd dan zul je het verschil zien. :)

Met dikke mist voel ik me vooral veiliger met de achterste aan (die uit gaan zodra de auto dichtbij genoeg is) zo weet je ten minste dat ze je niet finaal in je kofferbak rijden...

emmaudb

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 23:59

Anoniem schreef:
Ik zou zo tegen je seinen als je je mistlampen aan hebt, het is gewoon aso en het is niet toegestaan buiten de mist. Maar ik snap niet waarom je in het donker iets wil zien? Je hoeft alleen maar de verloop van de weg te volgen.

Dan vind ik het knap dom dat jij alleen op de weg let als je hier rijdt. Het is hier langs de weg net een dierentuin soms. Dan ga je ook geen 80 rijden want dan heb je gewoon geen tijd om te remmen als je bijv. Een hert ziet.

Ik wil mijn auto graag heel houden. Ik wil dus zien wat er in de bermen loopt zodat ik kan remmen.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 00:17

Kijk niet teveel naar de berm he ;)

Ik ben er een keer een tegengekomen die stond gewoon lekker midden op de weg te staan.

Anne.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 00:20

Misschien zit ik verkeerd hoor, maar als verschillende automobilisten al meerdere keren naar je geseind hebben vanwege je mistlampen (want echt, er zit heus geen leeuw op je dak), dan kun je van mij aannemen dat je licht al hinderlijk wordt ondervonden. Tijd om een nachtbrilletje te kopen, zekerder te zijn op de weg en je mistlampjes uit te zetten.

emmaudb

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 00:31

Bij mij wordt er trouwens zelden geseind....

En nee ik let niet alleen maar op de bermen. Daarbij heb je ook een linker en rechter berm en mijn ene oog staan niet naar links en de ander ook niet naar rechts. :+ ik houd gewoon de berm net zo veel in de gaten als de weg.

@Anne.
Mistlampen aan hoeft niks met onzekerheid te maken te hebben hoor.
Groot licht doe je toch ook niet aan omdat je onzeker bent?

Anne.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 01:42

Groot licht doe je aan als dat nodig is. Op een plek waar er geen lantaarnpalen staan, buiten de bebouwde kom waar je geen tegenliggers tegenkomt. Gewoon handig.

Als ik TS d'r posts zo lees is extra licht voor haar echt nodig, altijd (in het donker dan) omdat ze het idee heeft dat ze niet genoeg kan zien.. en het idee dat je niet voldoende kunt zien, maakt je onzeker, toch? Dat kan duizenden redenen hebben; van "Man-up.." tot aan Nachtblindheid. Wat die reden is, daar gaat alleen de TS over :)

PollyJarig
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 07:28

emmaudb schreef:
Bij mij wordt er trouwens zelden geseind....

En nee ik let niet alleen maar op de bermen. Daarbij heb je ook een linker en rechter berm en mijn ene oog staan niet naar links en de ander ook niet naar rechts. :+ ik houd gewoon de berm net zo veel in de gaten als de weg.

@Anne.
Mistlampen aan hoeft niks met onzekerheid te maken te hebben hoor.
Groot licht doe je toch ook niet aan omdat je onzeker bent?

Misschien staan jouw lichten dan wel anders afgesteld.
Als ik ts zo lees heb ik sowieso het idee dat er geen fluit klopt van de afstelling van haar lichten maar ondanks herhaaldelijk aangeven heeft zij al meerdere keren gereageerd dat er afstelling prima is,
Het correct laten afstellen door een garage of dealer is zo gepiept en kost niet de hele wereld maar ik heb het idee dat ts liever hinderlijk met haar mistlampen blijft rijden terwijl haar probleem heel snel opgelost zou kunnen zijn.

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 09:02

Zal het niet ook een kwestie van gewenning zijn? Als ik nu een jaar met mistlicht rijd en ik ga daarna zonder rijden dan denk ik vast ook 'help, zie niks'.

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 09:17

Ik vind mistlampen bij tegenliggers of achteropkomers ook erg vervelend. Ik heb daar echt last van, zie meteen sterretjes.
Ik sein overigens bijna nooit, heb t idee dat mistlicht bewust gevoerd wordt.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 09:18

marleen_88 schreef:

De meeste mensen vinden het heel coole staan zo'n bak met licht aan de voorkant.

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 09:20

NatasjavE schreef:
marleen_88 schreef:

De meeste mensen vinden het heel coole staan zo'n bak met licht aan de voorkant.

Precies; gepimpt autootje, brulpijp en daar horen mistlampen bij.

pinto_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 10:04

Ik snap niet dat mensen het normaal vinden om met mistlampen te rijden. Het is toch niet voor niets verboden tenzij er bijzondere weersomstandigheden zijn?
Je rijdt toch ook niet door rood licht omdat er toch geen verkeer aan komt?

Het verbod is er niet voor niets, dus hou je er gewoon aan.

miccamaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 10:12

Ik zou ook seinen als er hinderlijk licht is. Ik erger me soms ook aan het lichtgebruik van sommige auto's. Zowel mistlicht als verkeerd afgestelde koplampen. Ik ben dan ook wel vrij gevoelig voor licht dus heb er al snel last van.

Mijn auto heeft in de binnenspiegel niet zo'n dimfunctie zitten (je kunt m niet omklappen) dus als er mensen achter mij rijden met mistlicht of verkeerd afgestelde lichten is dat ook zeer ergerlijk.

Ik vind het een kwestie van rekening houden met je medeweggebruikers en zou dan ook zeker niet standaard mistlicht voeren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 10:13

Ik zat vanochtend eens op te letten. Maar ik heb de rechter berm gewoon verlicht hoor, als ik gewone lampen aan heb. En zelfs links is de berm verlicht.

Het is niet super verlicht. Maar kan genoeg zien.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 10:13

emmaudb schreef:
Zijn ze idd ook. ik Zie de tegenliggers echt niet eerder hoor (in tegenstelling tot het mistachterlicht die wel feller is). Rij ook maar eens de dichte mist in. Als jij je mistlampen aan doet zie je niet veel meer of minder. Doe je je grote licht aan lijkt het net alsof je tegen een muur rijdt.

En weetje dat mistlampen ook niet voor jouw zicht zijn maar voor een ander zodat zij jou beter zien?

Hier ook altijd last van die krengen als ze onnodig aanstaan.