Vinder van mijn portemonnee komt langs om beloning te halen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Konstantine

Re: Vinder van mijn portemonnee komt langs om beloning te halen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-14 19:00

Het was ook maar een grapje, ik zou voor de vorm even een flutkaartje van een euro door de bus douwen en melding maken bij de wijkagent.

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-14 19:01

Ahh oke sorry dan las ik dat verkeerd :)

blyth

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-14 19:02

Gaat dat tegenwoordig zo? Dan denk ik dat ik mijn vriend ook nog even langs ga sturen, die heeft namelijk ook al meerdere portemonnees terug gebracht zonder beloning :+

Maar even zonder gekheid.. Mensen worden wel echt steeds brutaler, ik snap ook gewoon niet waar ze het lef überhaupt vandaan halen om zoiets in hun hoofd te halen! En al helemaal om achterom te komen!
De enige beloning die ik die man nog zou geven is een leuk gesprekje met de politie, bah! Wat een creep!

Cinderella

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-14 19:03

Citaat:
Nee, waar het om gaat is dat jij iets zegt wat voor geen kanten klopt. Wellicht waren ze met 6 man toen ze de portemonnee vonden, weet jij veel. Dit soort dingen roepen brengt onwaarheden in de wereld. Voor niemand wenselijk.

Dan nog, als de getuigen vrienden of familie zijn van die man en hier ook baat bij zouden kunnen hebben, kunnen er twijfels gezet worden bij hun getuige verklaring.
Weet je wat voor niemand wenselijk is? Dat er telkens gesmeten wordt met dingen waar mensen helemaal geen verstand van hebben, dat is onwenselijk.
ik zit zelf in de rechten, ik weet dat er altijd een kans is dat die man een procedure op start en wellicht wint, maar vanuit het oogpunt van een advocaat zeg ik dus dat de ts zich nergens druk over hoeft te maken in dit geval.

blokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-14 19:03

Normaal geef je ongeveer 10% vanwat er in je portefeuille zit.

Maar je gaat het toch niet halen.
Brr griezel.

Weet niet wat ik nu zou doen...
Zeuren om je dankbaarheid?!
Je moet dankbaar zijn met wat je krijgt!

Ik denk dat ik ook een melding zou maken bij de wijk agent.
Laatst bijgewerkt door blokje op 27-11-14 19:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-14 19:04

senna21 schreef:
Nou, nou, het lijkt mij allemaal niet zo heftig hoor. Paniek zaaien is ook een vak (op bokt tenminste :P )
Deze meneer heeft waarschijnlijk pas later bedacht (of van iemand gehoord) dat hij recht heeft vindersloon. TS geeft zelf aan dat het niet ongebruikelijk is in haar regio om geen voordeur/bel te gebruiken.
Mogelijk ziet TS hem nooit meer terug... anders wijkagent inschakelen.

Je hebt geen "recht" op vindersloon. Wat een onzin zeg. Het is aan iemand zelf of je als bedankje iets wil geven (misschien heb je de portemonnee wel bewust weggegooid omdat je een nieuwe hebt gekocht, komt een ander hem weer bij je terugbrengen. ..) en iemand die om een beloning komt vragen krijgt echt NIETS

haffylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-14 19:06

ik ben ook een ker zo mijn portemonee verloren heb de best man eet.
Hij wou eerst zelf niet eens aan nn bloemetje gebracht. Hij wou zelfs niet aannemen want hij zei letterlijk "een goed opgevoed mens heeft wat over voor de mede mens en dankbaarheid uit het hart moet genoeg zijn".

Vind hoe die man bij jou reageert echt over de top en not done.
Ik vind de eigenaar van de portemone bepaald zelf wat die wel of niet geeft. Natuurlijk is een klein gebaar wel netjes

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-14 19:07

vuurneon schreef:
'Uw grootste beloning, is mijn eeuwige dankbaarheid' en dan de deur dicht doen :D

Ik had dat wel gedaan iig, wat een vreemd gedrag van deze man. Portomonnee terug brengen is niet meer dan normaal, moet er tegenwoordig geld tegenover staan..
Waar gaat het heen met de wereld. Als ie niet zo had gedaan is een doosje Merci leuk, maar op deze manier had ik het niet gedaan.

Recht op vindersloon? Waar in de wet staat dit?
En 10%, als TS geen geld erin had zitten, is er weinig te krijgen..

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-14 19:08

Ik vind het ook uitermate onbeschoft dat deze beste meneer het gewoon kwam ophalen. :=

Ik denk dat ik hem niet eens meer iets zou geven, wanneer mij zo'n vreemde actie geleverd zou worden.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-14 19:09

Nikass schreef:
senna21 schreef:
Nou, nou, het lijkt mij allemaal niet zo heftig hoor. Paniek zaaien is ook een vak (op bokt tenminste :P )
Deze meneer heeft waarschijnlijk pas later bedacht (of van iemand gehoord) dat hij recht heeft vindersloon. TS geeft zelf aan dat het niet ongebruikelijk is in haar regio om geen voordeur/bel te gebruiken.

Je hebt geen "recht" op vindersloon. Wat een onzin zeg. Het is aan iemand zelf of je als bedankje iets wil geven (misschien heb je de portemonnee wel bewust weggegooid omdat je een nieuwe hebt gekocht, komt een ander hem weer bij je terugbrengen. ..) en iemand die om een beloning komt vragen krijgt echt NIETS

Een paar pagina's terug staat toch echt een link naar de website van de politie die het tegendeel bewijst...

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-14 19:10

Ik heb nu al 2x een portemonnee gevonden, een keer een id kaart, een keer een bankpas en een keer een telefoon.
Telefoon en 1 portemonee is opgehaald, id kaart, bankpas en andere portemonnee heb ik gebracht want ik was toch in de buurt.
Alleen voor de portemonnee die ik gebracht heb, heb ik toen een mooi bloemetje gekregen... en zei nog: dat hoeft écht niet. Het enige dat ik van u vraag is hetzelfde te doen als u er eentje vindt...

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-14 19:17

senna21 schreef:

Je hebt geen "recht" op vindersloon. Wat een onzin zeg. Het is aan iemand zelf of je als bedankje iets wil geven (misschien heb je de portemonnee wel bewust weggegooid omdat je een nieuwe hebt gekocht, komt een ander hem weer bij je terugbrengen. ..) en iemand die om een beloning komt vragen krijgt echt NIETS[/quote]

Een paar pagina's terug staat toch echt een link naar de website van de politie die het tegendeel bewijst...[/quote]

nee want de meneer heeft t zelf al gegeven en niet vastgehouden tot mevrouw betaalde. Daarnaast staat ook dat id bewijzen bij politie ingeleverd behoren te worden.. heeft ie ook niet gedaan. Dus meneer denkt alleen in zijn eige straatje en volgt niet de wet. Maar de geur van geld denkt ie

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-14 19:24

secricible schreef:
Een paar pagina's terug staat toch echt een link naar de website van de politie die het tegendeel bewijst...

Citaat:
'Wat is het vindersloon?
Meldt de eigenaar zich binnen een jaar? Dan moet u als vinder uw vondst teruggeven. De vinder heeft recht op een vergoeding, vindersloon genoemd, en mag de vondst eventueel houden, totdat de eigenaar betaalt. Betaalt de eigenaar niet binnen een maand? Dan laat de eigenaar daarmee zijn of haar rechten varen. De vinder wordt dan eigenaar.

De hoogte van het vindersloon is niet bepaald. In de wet staat dat het ‘een redelijke vergoeding’ moet zijn. Vaak wordt gedacht aan 10% van de waarde van de vondst. Geeft de eigenaar u niets? Dan kunt u alleen via een gerechtelijke procedure proberen een beloning af te dwingen.

Politie en gemeenten hebben geen recht op het vindersloon. De regeling geldt wel voor professionele vinders die gericht op zoek gaan naar verloren voorwerpen, bijvoorbeeld auto’s of motoren.'

Nee hoor, de beste man is geen proefessionele vinder.

Sandyislief

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-14 19:25

Mmmm erg apart, ik had de man vriendelijk bedankt en naar buiten gebonjourd..

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-14 19:27

Dan lees je het bericht verkeerd melanie. Er staat namelijk niet dat het alleen geld voor professionele vinders, maar dat professionele vinders niet worden uitgesloten. Dat is echt wat anders.

Pipo, nikass zegt dat je geen recht hebt op vindersloon, ik zeg dat je dat wel hebt. Over deze specifieke situatie zeg ik niks en nikass ook niet. Bovendien staat er in de link niet dat je vindersloon vervalt als je het product teruggeeft, aangezien dat niet zo is. De eigenaar is je dan nog vindersloon verschuldigd. En ja, het id-bewijs had hij idd af moeten geven bij de politie, maar daarmee vervalt niet het vindersloon op de rest.

Persoonlijk had ik helemaal niks gegeven en hem lekker die gerechtelijke procedure op laten starten voor die paar duppies.

linnnh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-14 19:28

Nikass schreef:
senna21 schreef:

Meldt de eigenaar zich binnen een jaar? Dan moet u als vinder uw vondst teruggeven. De vinder heeft recht op een vergoeding, vindersloon genoemd, en mag de vondst eventueel houden, totdat de eigenaar betaalt. Betaalt de eigenaar niet binnen een maand? Dan laat de eigenaar daarmee zijn of haar rechten varen. De vinder wordt dan eigenaar.
De hoogte van het vindersloon is niet bepaald. In de wet staat dat het ‘een redelijke vergoeding’ moet zijn. Vaak wordt gedacht aan 10% van de waarde van de vondst. Geeft de eigenaar u niets? Dan kunt u alleen via een gerechtelijke procedure proberen een beloning af te dwingen.

bron: http://www.politie.nl/onderwerpen/gevon ... erpen.html

Abiola

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-14 19:33

Ik heb wel eens een portemonee gevonden, en de eigenaar ervan opgebeld. Zegt ze aan de telefoon: "wanneer kom je hem langsbrengen"
Toen ik zei dat ze hem kon komen halen werd ze kwaad? Needless to say dat ik ook niets kreeg :D

xSwanHeart

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-14 19:34

Abiola schreef:
Ik heb wel eens een portemonee gevonden, en de eigenaar ervan opgebeld. Zegt ze aan de telefoon: "wanneer kom je hem langsbrengen"
Toen ik zei dat ze hem kon komen halen werd ze kwaad? Needless to say dat ik ook niets kreeg :D

Pffff, da's toch helemaal belachelijk?! := Ze moet blij zijn dat ze 'm überhaupt nog terug ziet....

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-14 19:36

Is trouwens wel een lekkere regeling, in principe kun je dan ook een dier vinden op straat, het mee naar huis nemen en van de eigenaar eisen dat die je eerst 10% van de waarde betaalt voordat het teruggeeft...da's lekker :P Of een fiets...? :')

deksel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-14 19:41

Wat een asociale onbeschofte mensen bestaan er toch.
---
Dus, als je een autosleutel vindt. Sleutels horen bij een bmw van €40000 euri. Gaan ze dan van de waarde van de autosleutel uit of van de bmw ? Ik zou het wel weten hoor :')

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-14 19:41

dus in reactie op hierboven van linnnh de vinder heeft t reeds teruggegeven, dus daarmee zijn "onderpand" al gegeven. Dus hij mocht m houden tot ts betaalde.. maar heeft dat niet gedaan. Hij kan nl geen eigenaar meer worden omdat hij het afgegeven heeft aan de eigenaar. Zij heeft het dus niet onrechtmatig verkregen en is dus niet in overtreding. Daarbij komt, wat is de waarde van wat kaartjes?? aangifte doen van vermissing (gelijk) en de boel blokkeren, nieuwe pasjes en id bewijs rijbewijs... verzekeringswerk. Heel banketstaaf maar wel waar.

ayla31

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-14 19:44

niks meer geven, dit is niet uit liefdadigheid gedaan maar om er iets van te vangen lol. dit vind ik wel erg brutaal. ik denk eerlijk gezegd dat als er wel geld in had gezeten die man het had gepakt aan jou verhaal te horen....

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-14 19:45

Ben wel benieuwd of die man nog terug je woonkamer binnen gaat komen... Ook al is dat misschien daar in de buurt de gewoonte, toch vind ik alles bij elkaar dat deze man zich onbeschoft gedraagt. Je moet het lef maar hebben...

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-14 19:50

Zo dan, wat een lef!

Dat bedankje kan die wel in zijn portemonnee schuiven :+.

Sem_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-14 19:50

Pff, wat brutaal, ik zou een kaartje in de bus doen. :7