Meer mensen die dialect spreken tegen hun kinderen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

LoveGlove

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 19:02

antje_vip schreef:
Ik denk dat je kind meer NL spreekt omdat dat op school ook wordt gedaan? Maar hij zal beide waarschijnlijk kunnen verstaan en spreken? Ik kan ook Gronings, maar praat eigenlijk altijd Nederlands.

Als het kan praat ik gewoon (zoals wij het noemen) plat. Ik woon in Limburg en bij ons op school praten heel veel kinderen plat dus lekker makkelijk. Tegen mensen die Nederlands praten praat ik ook Nederlands terug

capopjekop

Re: Meer mensen die dialect spreken tegen hun kinderen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 19:06

Mijn ouders praten allebei best wel Brabants (ex-vriendin van mijn broertje vroeg eens aan mijn moeder of leers het zelfde was als laars :Y) ) Zelf versta ik het prima en ik neem her en der wat woorden over. Maar over het algemeen praat ik zelf best wel Nederlands. Al kun je wel horen dat ik uit Gelderland/Brabant kom. Maar dat heeft ook wel zijn charme vind ik.

Talindos

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 19:33

Persoonlijk vind ik dialect juist heel mooi.
Als dat Standaardnederlands.
Zelf ben ik jammer genoeg gewoon met Standaardnederlands opgegroeid en dat vind ik best jammer.
En ondanks dat ben ik alsnog helemaal niet goed in nederlands.
Mijn vader kan drents praten en mijn opa ook. Bij mijn vader hoor je dat heel sterk als hij met iemand praat die heel erg dialect spreekt.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 19:49

Ik ga al sinds ik 12 ben in Zwolle naar school, niet dat Zwolle nou een enorm grote stad is maar daar wordt beter AN gesproken dan in Ommen.
Ik merk dat ik ten opzichte van mijn zusjes veel beter AN spreek, die hebben het over "donders" en "groter als".

Mijn ene zusje die naar de middelbare ging in Ommen, die heeft ook een sterker accent dan ik.

Ik vind een accent uit het noorden/oosten ook erg boers overkomen, dat associeer je dan snel met "dom" en "laag opgeleid" omdat het gewoon zo is dat de mensen hier in de omgeving die buiten het eigen dorp werken beter AN spreken dan de mensen die in een plaatselijke winkel of thuis / niet werken.

bowena_84

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 20:12

Als ras echte Limburger ben ik inderdaad in het dialect opgevoed. Ik sprak op mijn vijfde 'drie talig', namelijk ABN, dialect en duits.
Met mijn familie en vele vrienden, zelfs collega en bazin spreek ik dialect. Maar kan me aardig verstaanbaar maken in het ABN, hoewel ik een vervelend accentje houd vind ik zelf.

Bij mijn vader thuis word er Nederlands gesproken, terwijl mijn stiefmoeder haast niet limburgser kan zijn. Maar we spreken vanaf dag 1 Nederlands met haar. En ook de drie kids worden in het ABN aangesproken hoewel er bij mijn vader en mij nog wel eens een dialecten zin tussendoor schiet.
Ze verstaan overigens het dialect en ook Duits perfect. Met mijn vader spreek ik wel dialect en schakel dan ook steeds moeiteloos over als mijn stiefmoeder zich in het gesprek mengt.

Ik heb zelf een partner uit de noord oost polder die volledig ABN praat, met nauwelijks accent what so ever. Ik weet eerlijk gezegd nog niet of ik mijn kinderen dialect opvoed, ik denk dat ik het gewoon op zijn beloop laat.
Ik heb er in ieder geval absoluut geen problemen mee.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 20:17

MarlindeRooz schreef:
Ik vind een accent uit het noorden/oosten ook erg boers overkomen, dat associeer je dan snel met "dom" en "laag opgeleid" omdat het gewoon zo is dat de mensen hier in de omgeving die buiten het eigen dorp werken beter AN spreken dan de mensen die in een plaatselijke winkel of thuis / niet werken.

Dus als je thuis of in een plaatselijke winkel werkt dan ben je 'dommer' dan wanneer je buiten je eigen dorp werkt? :?
En dan hebben de meeste boeren, helemaal de nieuwe generatie, de MAS of HAS gedaan.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 20:17

Brainless schreef:
Mijn man is opgegroeid met dialect en het is (ondanks dat hij nu "goed" ABN spreekt) goed te horen.
Dit heeft voor hem wel nadelen gehad in zijn carrière.

Mijn man komt uit de achterhoek. En dat kan je ondanks dat zijn ouders met hem ABN spraken toch nog goed horen in zijn tongval.

Maar heeft daar nooit last van ondervonden in z'n werk.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 20:21

MarlindeRooz schreef:
Ik ga al sinds ik 12 ben in Zwolle naar school, niet dat Zwolle nou een enorm grote stad is maar daar wordt beter AN gesproken dan in Ommen.
Ik merk dat ik ten opzichte van mijn zusjes veel beter AN spreek, die hebben het over "donders" en "groter als".

Mijn ene zusje die naar de middelbare ging in Ommen, die heeft ook een sterker accent dan ik.

Denk dat dit meer over jouw zegt. Want de huidige agrariërs zijn hoger opgeleid dan de meeste bokkers hier. En ook de meeste inwoners van een dorp hier in de provincie kunnen zich prima verstaanbaar maken in het Nederlands. Maar die hebben ook door hoe sommige mensen in elkaar steken. En ja, dan gaan ze soms lekker stug in het Fries tegen je praten. Terwijl ze weten dat jij dat dan niet verstaat.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 20:22

Kinke schreef:
MarlindeRooz schreef:

Dus als je thuis of in een plaatselijke winkel werkt dan ben je 'dommer' dan wanneer je buiten je eigen dorp werkt? :?
En dan hebben de meeste boeren, helemaal de nieuwe generatie, de MAS of HAS gedaan.

Nou mensen die heel slim / getalenteerd zijn hebben vaak hoge functies bij grote bedrijven in grote steden. In dat soort bedrijven wordt vaak AN gepraat terwijl bij de groenteboer hier gewoon plat gepraat wordt.

Ik zeg alleen, dat ik heel erg merk dat de mensen die geen AN kunnen vaak laaggeschoold werk doen.

FriesWytske schreef:
MarlindeRooz schreef:

Denk dat dit meer over jouw zegt. Want de huidige agrariërs zijn hoger opgeleid dan de meeste bokkers hier. En ook de meeste inwoners van een dorp hier in de provincie kunnen zich prima verstaanbaar maken in het Nederlands. Maar die hebben ook door hoe sommige mensen in elkaar steken. En ja, dan gaan ze soms lekker stug in het Fries tegen je praten. Terwijl ze weten dat jij dat dan niet verstaat.

Lol, ik zeg toch HIER. En "boers" betekend niet dat je dom bent.

Wat ik bedoel is dat mensen die hoger opgeleid zijn of bij grotere bedrijven werken vaak beter AN spreken. Omdat dat daar de "voertaal" is.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 21:52

Oh jee, dan is mijn situatie onmogelijk volgens een aantal bokkers hier. Ondanks dat ik in de Achterhoek opgegroeid ben, spreek ik alleen Standaardnederlands. Dat vind ik erg jammer eigenlijk. Normaal gesproken hoor je niet waar ik vandaan kom, maar op de een of andere manier past mijn accent zich wel aan aan mijn gesprekspartner.
Maar... ik ben dus hoog opgeleid (WO) en werk in een omgeving waar veel collega's onderling dialect met elkaar spreken, en vind het eigenlijk gewoon heel jammer dat ik dat zelf niet spreek. Weinig is irritanter dan wanneer je in het dialect aangesproken wordt, en je in het Nederlands antwoordt, men dan ook (soms geforceerd) over gaat in het Nederlands. Want dat is echt niet nodig, ik versta ze echt wel.

Ladybird

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 22:44

Ik kom uit Groningen maar ik ben Nederlandstalig opgevoed. vast niet AN want wat is AN. Ik praat nederlands. dat zeker. en we praten thuis geen dialect.

maar ik knauw zeker ik slik alle e's in in de woorden die eindigen op en. fiet'n loop'n noem het maar op. En ik ben er trots op. Het is mijn accent, het is Groningen <3 Ik doe heus wel mijn best om niet teveel te knauwen als ik naar het zuiden van het land vertrek, maar na een uur gaat het mis en begin ik echt wel weer te knauwen.

toch zijn er woorden die ik vanuit het dialect geleerd heb. ik wist pas sinds mijn 16e wat plastic zakjes waren en dat stevels in het nederlands regenlaarzen/kaplaarzen zijn

En toch vind ik het jammer dat wij niet Gronings zijn opgevoed thuis, ik versta het, ik kan het praten, maar niet zo als een echte Groninger :(

XFiemoX

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 22:54

Ik zelf ben een rasechte Zwollenaar (mijn man die uit Utrecht afkomstig is), en het moment dat ik ging samen wonen in Amsterdam hadden de daar toen mijn nieuwe collega' s in het begin wel wat moeite met mijn uitspraken. Zelfs mijn man die in het begin wel eens moeite had met hoe ik praatte, inmiddels praat ik nu ook al wat jaartjes goed ABN.

Maar bijv. mijn vader, mijn man die verstaat nog altijd niet mijn vader dus even een gezellig babbeltje bijv doen ze dan ook niet zo snel, en dat terwijl mijn man en ik nu al ruim 10 jaar samen zijn.

Onze kinderen voeden wij 3 talig op: Nederlands, Engels en Duits dit is omdat we op korte duur wel willen gaan emigreren naar of Duitsland of ons grootste passie naar de VS.

Kana

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 23:45

Ik ben twents opgevoed en dit is heel erg goed te horen. Zelf vind ik dat echt vreselijk en ik zou echt willen dat ik ook normaal ABN zou kunnen praten.

Het is altijd te horen hoe erg ik ook mijn best doe. Ik kan redelijk normaal Nederlands praten maar je hoort het met sommige woorden gewoon heel erg.

Ik wil niet vast zitten aan Twente maar merk heel erg dat er nadelen zitten aan mijn manier van praten als ik in het westen ben, mensen merken het op, gaan me na doen en over het algemeen zit er een negatief imago aan het 'boerse' praten.

Bovendien praat ik niet normaal Engels maar Twengels. -O-

Ik raad je echt van harte aan om je kind ook normaal Nederlands te leren want daar heeft hij/zij later alleen maar profijt van.

/edit Bovendien staat het ook gewoon stom als ik op mijn hakjes in een net jurkje als een boer sta te praten. :D :D
Laatst bijgewerkt door Kana op 13-11-14 23:55, in het totaal 1 keer bewerkt

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 23:54

Kana schreef:
Ik ben twents opgevoed en dit is heel erg goed te horen. Zelf vind ik dat echt vreselijk en ik zou echt willen dat ik ook normaal ABN zou kunnen praten.

Het is altijd te horen hoe erg ik ook mijn best doe. Ik kan redelijk normaal Nederlands praten maar je hoort het met sommige woorden gewoon heel erg.

Ik wil niet vast zitten aan Twente maar merk heel erg dat er nadelen zitten aan mijn manier van praten als ik in het westen ben, mensen merken het op, gaan me na doen en over het algemeen zit er een negatief imago aan het 'boerse' praten.

Bovendien praat ik niet normaal Engels maar Twengels. -O-

Ik raad je echt van harte aan om je kind ook normaal Nederlands te leren want dara heeft hijz.ij later alleen maar profijt van.

/edit Bovendien staat het ook gewoon stom als ik op mijn hakjes in een net jurkje als een boer sta te praten. :D :D

herkenbaar.
Oh kom je uit Almelooooo, daar drinken ze Cooooolaaa.
Zo jammer.
Al vroeg een klant bij mij in de winkel laatst waar ik wegkwam.
Die vond dat ik totaal niet een twents accent heb.

VivianHesen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 00:04

Ikzelf heb minder last van een accent, ondanks mijn dialect. De rollende R en een harde G zal nooit zo rollend of hard klinken als van iemand die uit de randstad komt, maar mensen horen niet dat ik uit Limburg kom.
Na een week stage in Den Bosch vonden mijn ouders al dat ik behoorlijk Brabants klonk :P
Engelse accenten neem ik ook vrij gemakkelijk over, na een paar minuten kletsen merk ik al dat mijn accent zich aanpast aan de persoon waarmee ik sta te praten.

W_Empress

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-14 08:54

antje_vip schreef:
Ik denk dat je kind meer NL spreekt omdat dat op school ook wordt gedaan? Maar hij zal beide waarschijnlijk kunnen verstaan en spreken? Ik kan ook Gronings, maar praat eigenlijk altijd Nederlands.

Mijn zoontje is 2. Die gaat nog niet naar school. :) Ook niet naar een ander soort opvang ofzo. :)

W_Empress

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-14 09:11

Ik heb zelf nooit hinder ondervonden doordat ik altijd Gronings gepraat heb. Men begon pas Nederlands tegen mij te praten, toen ik naar school ging, volgens mijn moeder. :+

Mijn hele familie spreekt Gronings... Mijn moeder spreekt Gronings, AN, Engels, Frans, Spaans, Duits, en Hebreeuws :') Mijn oma sprak Gronings, Engels en Frans (van de Canadese soldaten geleerd in de oorlog :+ ), maar de rest alleen Gronings :') Ikzelf spreek Gronings, AN, Engels en Duits goed, Frans en Spaans kan ik begrijpen maar niet spreken, of letterlijk vertalen. :+ Als ik Engels spreek, heb ik zelfs een hoog Brits accent :') Normaal gesproken spreek ik dan ook AN zonder accent. Aan mijn moeder hoor je ook niets.

Ik loop nu een beetje tegen het probleem aan, dat wanneer mijn zoontje Nederlands en Gronings door elkaar gooit, ik niet weet of ik hem nu moet verbeteren of niet. Bijvoorbeeld "Eerappel". Dat heeft hij altijd gezegd. Nu zegt hij ineens "aardappel" en de rest van de zin in het Gronings. Tja, zeg ik dan dat het "eerappel" moet zijn, of laat ik het bij aardappel? Tot nu toe laat ik het dus bij aardappel, omdat het niet fout is wat hij zegt. Cijfers, kleuren en letters heb ik hem ook gewoon in het Nederlands geleerd, puur omdat me dat handiger leek voor op school.

Overigens vind ik dat er een verschil zit tussen het hebben van een accent, en het spreken van dialect. Je hoeft geen dialect te spreken om een accent te hebben en vise versa. Daarom ben ik het dus ook niet eens met de stelling dat het spreken met een dialect, voor lager opgeleiden is. De hogeropgeleiden zijn meestal beter met taal, dan de lager opgeleiden. Aan een lager opgeleid persoon, zul je het dus misschien alleen eerder horen. Dat wil niet zeggen dat iemand aan wie je niets hoort als hij AN spreekt, geen dialect spreekt. Overigens schaam ik me ook vaak voor Groningers die ik op tv zie... :=

MallyBelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 09:19

Mijn vader sprak altijd abn en dat moest ik ook, hij verbeterde mij als ik in dialect praten. Ik heb het lang volgehouden maar toen ik naar een andere school ging zo rond groep 7(en zeker de laatste jaren), werd t ons mam en ons pap, jullie pa en jullie ma,(ik kom dus uit brabant) zo zijn heel wat dingen bij in geslopen. Ik kan t abn nog wel maar moet er dan wel echt op letten. Mijn moeder praat wel gewoon abn, ze komt niet hier vandaan dat scheelt misschien ook.. ik denk dat je je kind thuis wel abn kan aanleren maar op school en bij vriendjes horen ze waarschinlijk toch ook dialect en kindjes nemen dat toch van elkaar over.

Puchje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 09:21

Nee TS, niet corrigeren. Dit hoort erbij, is normaal.
Ze zullen nog wel vaker switchen. Ze weten namelijk niet dat het fout is. Een aardappel ís toch een eerappel? Het is niet fout, maar hij kon dan even niet op het Nederlandse/Groningse woord komen.

Als hij ouder is, zal het het beter snappen.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 09:23

Ik heb niet het hele topic doorgelezen.. Maar ik ben blij dat mijn ouders me dialect hebben aangeleerd :)
Ten eerste omdat ik het mooier en vriendelijker vind klinken, bijvoorbeeld in de winkel, je voelt je meteen meer verbonden met mensen..
Ten tweede omdat je van je ouders geen perfect ABN kan leren en van de tv/juffrouw op school wel.. (Mensen die thuis al Nederlands hebben geleerd hebben altijd een enórm limburgs accent, hebben veel woorden en spelling verkeerd geleerd..)
En ten derde omdat bewezen is dat kinderen die tweetalig opgevoed worden intelligenter zijn en minder moeite hebben met nieuwe talen in de toekomst :)
Ik had altijd ontzettend hoge cijfers voor taal en nederlands op school, terwijl ik tot mijn 4e alleen limburgs heb gesproken :)

W_Empress

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-14 09:31

Puchje schreef:
Nee TS, niet corrigeren. Dit hoort erbij, is normaal.
Ze zullen nog wel vaker switchen. Ze weten namelijk niet dat het fout is. Een aardappel ís toch een eerappel? Het is niet fout, maar hij kon dan even niet op het Nederlandse/Groningse woord komen.

Als hij ouder is, zal het het beter snappen.

Dank je. Dat is inderdaad ook mijn idee. Zowel Nederlands als Gronings is goed, en beide talen bevestig ik daarom ook. Maar soms twijfel je even he? :D

W_Empress

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-14 09:34

8nnemiek schreef:
Ik heb niet het hele topic doorgelezen.. Maar ik ben blij dat mijn ouders me dialect hebben aangeleerd :)
Ten eerste omdat ik het mooier en vriendelijker vind klinken, bijvoorbeeld in de winkel, je voelt je meteen meer verbonden met mensen..
Ten tweede omdat je van je ouders geen perfect ABN kan leren en van de tv/juffrouw op school wel.. (Mensen die thuis al Nederlands hebben geleerd hebben altijd een enórm limburgs accent, hebben veel woorden en spelling verkeerd geleerd..)
En ten derde omdat bewezen is dat kinderen die tweetalig opgevoed worden intelligenter zijn en minder moeite hebben met nieuwe talen in de toekomst :)
Ik had altijd ontzettend hoge cijfers voor taal en nederlands op school, terwijl ik tot mijn 4e alleen limburgs heb gesproken :)

Ik ben ook geslaagd met een negen op Engels en Nederlands als eindcijfer idd :j Voor Duits had ik ook altijd 8en en 9ens, maar had ik niet als examenvak.

Blue_Eyes
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 09:54

8nnemiek schreef:

Nou moet ik zeggen dat ik van mijn vader beter Nederlands leerde dan van de meester op school (die ijskoud gewoon 'hij is groter als mij' zei... :') ). Die vlieger gaat dus (langggg) niet altijd op. Ik schaam me soms echt voor de taalvaardigheid van collega's, of eigenlijk voor het gebrek daaraan.

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 09:59

Als je een dialect spreekt, ben je meertalig. En aan meertaligheid zitten heel veel voordelen! Zie http://meertalig.nl/

Blue_Eyes
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 10:02

Goed om dat te horen van een ervaren logopediste Plien :D