MarlindeRooz schreef:Ik ga al sinds ik 12 ben in Zwolle naar school, niet dat Zwolle nou een enorm grote stad is maar daar wordt beter AN gesproken dan in Ommen.
Ik merk dat ik ten opzichte van mijn zusjes veel beter AN spreek, die hebben het over "donders" en "groter als".
Mijn ene zusje die naar de middelbare ging in Ommen, die heeft ook een sterker accent dan ik.
Ik vind een accent uit het noorden/oosten ook erg boers overkomen, dat associeer je dan snel met "dom" en "laag opgeleid" omdat het gewoon zo is dat de mensen hier in de omgeving die buiten het eigen dorp werken beter AN spreken dan de mensen die in een plaatselijke winkel of thuis / niet werken.
Denk dat dit meer over jouw zegt. Want de huidige agrariërs zijn hoger opgeleid dan de meeste bokkers hier. En ook de meeste inwoners van een dorp hier in de provincie kunnen zich prima verstaanbaar maken in het Nederlands. Maar die hebben ook door hoe sommige mensen in elkaar steken. En ja, dan gaan ze soms lekker stug in het Fries tegen je praten. Terwijl ze weten dat jij dat dan niet verstaat.