Hoe doen jullie het? Werk en huishouden?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Asciugamano

Re: Hoe doen jullie het? Werk en huishouden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-14 00:11

Wat/ hoeveel doet jullie partner in het huishouden?

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-14 08:27

Niets. Hij werkt fulltime en ik niet dus in de momenten dat ik thuis ben met de kinderen doe ik dat

_lautje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-14 08:42

Ik werk 24uur per week. Heb twee paarden die ik dagelijks rij en mijn partner doet niks tot weinig in het huishouden.
Daarnaast heb ik 4uur in de week een poetsmevrouw op bezoek die dweilt, stofzuigt en badkamer een grote beurt geeft. En ik moet eerlijk zeggen ons huis is altijd super strak, zonder dat het echt veel tijd kost. Kwestie van alles direct opruimen, tijdens het koken even een wasje draaien of vlug stofzuigen (ik stofzuig nog 3x per week naast de poetsmevrouw), tijdens tv kijken was opvouwen en strijken, etc.

Het is echt een kwestie van organiseren en in een ritme komen.

spottedponie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-14 08:48

Ik heb momenteel ook wat moeite om het thuis bij te houden, maar mag geloof ik ook wel zeggen dat ik het druk heb...

Ik werk sinds kort 36 uur (in praktijk vaak meer) en studeer sinds september deeltijd (maandagavond en dinsdagmiddag en avond naar school) met daarbij veel thuisstudie, heb 2 paarden te rijden, 3 honden, 3 shetjes, een vriend en een stiefdochter... Daarnaast dan nog sociaal leven...

Het huishouden schiet er daardoor dus wel eens bij in... Inmiddels beginnen mijn vriend en ik een beetje ritme te vinden, hij doet erg veel in huis, ondanks dat hij ook gemiddeld 60 uur per week werkt, ik zet vaak de wasmachine aan, en hij hangt het op of doet het in de droger, ik kook, hij wast af, ik poets, hij stofzuigt... Hij probeert af en toe boodschappen te doen als ik een lijstje maak, ik moet me er dan bij neerleggen dat hij van alles meeneemt wat we niet nodig hebben, of merken die ik normaal niet gebruik.

Het past niet altijd zo in de planning dus er blijft wel eens wat liggen, vooral in de weekenden, dan zijn we vaak thuis in de tuin bezig (herinrichting) en dan heeft het weinig zin om te stofzuigen aangezien we beide om de haverklap met onze werkschoenen binnen staan, dan haal ik die er op zondagavond nog even doorheen. Verder probeer ik wel op zondag uitgebreid te koken en wat dingen in het huishouden extra te doen, vriendlief rommelt dan wat in de tuin en ik probeer tussendoor nog wat te studeren...

Het is een beetje schipperen maar ik zou niet anders willen al heb ik soms wel eens een inzinking...

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-14 10:34

De mijne zet de vuilbakken buiten als ik ze klaarzet. En plooit de sokken... (ik zie moeilijk verschil tss zwart en blauw...) en moet zijn geplooide was zelf wegsteken.
Op zondag helpt hij ook wel es opruimen. Dat is alles...

_suus19_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-14 11:41

Vriend doet wel eens de afwas en hij kookt bijna altijd. Verder doe ik het meeste. Behalve als ik een inzinking nabij ben of er al meer dan een week geen tijd voor heb gehad, dan ziet hij namelijk ook dat het een zooi is en wil hij nog wel eens opruimen, stofzuigen en het toilet schoonmaken. Maar meestal vind ik het al vies voordat hij het ziet en doe ik het dus :)

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-14 12:06

Ja ik ben ook druk, maar toch is het bij ons altijd netjes en schoon.
Ik werk 40 uur en ik doe nog een volledige bachelor. Ben fanatiek in de muziek en mag graag sporten of rondje wandelen. Mijn vriend werkt nog wat meer uren, dus ik koop altijd.
Onder het koken haal ik meestal een stofzuiger door het huis of vouw de was op. Smeer de lunches voor de volgende dag, doekje door de wc e.d. En als dat allemaal tijdens het koken niet lukt doe ik het er na even. Heel veel dingen zijn nog geen kwartier werk.
Ik heb op de stofzuiger zo'n handig opzetborsteltje zitten en daarmee zuig ik dan ook direct alles even af. Hoef ik ook niet te stoffen :+

Strijken doe ik niet aan eigenlijk :+

Ik zie hier idd ook wel mensen voorbij komen waarvan ik denk: Huh hoezo geen tijd? Dat heb je wel maar je prioriteiten liggen anders ;)
Ik vind het heerlijk om in een schoon en opgeruimd huis te leven en maak dus gewoon tijd voor het huishouden en als het mij echt niet lukt dan is mijn vriend nooit te beroerd om mij even te helpen (we hebben de taken strikt verdeeld in hij de buitenboel, ik de binnenboel, maar goed in help hem ook vaak) en dan maakt hij de badkamer even schoon en stofzuigt de bovenverdiepig. Dat daar een keer niet gestofd wordt is voor een weekje niet zo erg.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-14 12:13

SAKKIA schreef:
Ja ik ben ook druk, maar toch is het bij ons altijd netjes en schoon.
Ik werk 40 uur en ik doe nog een volledige bachelor. Ben fanatiek in de muziek en mag graag sporten of rondje wandelen. Mijn vriend werkt nog wat meer uren, dus ik koop altijd.
Onder het koken haal ik meestal een stofzuiger door het huis of vouw de was op. Smeer de lunches voor de volgende dag, doekje door de wc e.d. En als dat allemaal tijdens het koken niet lukt doe ik het er na even. Heel veel dingen zijn nog geen kwartier werk.
Ik heb op de stofzuiger zo'n handig opzetborsteltje zitten en daarmee zuig ik dan ook direct alles even af. Hoef ik ook niet te stoffen :+

Strijken doe ik niet aan eigenlijk :+

Ik zie hier idd ook wel mensen voorbij komen waarvan ik denk: Huh hoezo geen tijd? Dat heb je wel maar je prioriteiten liggen anders ;)
Ik vind het heerlijk om in een schoon en opgeruimd huis te leven en maak dus gewoon tijd voor het huishouden en als het mij echt niet lukt dan is mijn vriend nooit te beroerd om mij even te helpen (we hebben de taken strikt verdeeld in hij de buitenboel, ik de binnenboel, maar goed in help hem ook vaak) en dan maakt hij de badkamer even schoon en stofzuigt de bovenverdiepig. Dat daar een keer niet gestofd wordt is voor een weekje niet zo erg.

Ik heb dus afgelopen zondag dat opzetstukje ontdekt (heb de stofzuiger al een paar maanden maar het was me telkens teveel moeite die opzetstukjes erbij te pakken) en wat een uitvinding is DAT!
Niets meer hoeven afstoffen met een doekje en gewoon alles opzuigen ipv wegvegen :D

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-14 12:15

SAKKIA schreef:
Ik vind het heerlijk om in een schoon en opgeruimd huis te leven en maak dus gewoon tijd voor het huishouden

Inderdaad. Als het thuis niet netjes is word ik kriegel en kan ik mij totaal niet focussen.

Voor de duidelijkheid, dit is in mijn geval netjes: http://instagram.com/p/u8paZrzcsL/?modal=true

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-14 12:17

Netjes = niets te zien? ;)

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-14 12:20

Oh pakt hij hem bij jullie niet? Stom -O-

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-14 12:23

nog es proberen!

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-14 12:38

Eigenlijk doe ik het 1 keer in de week zo:

Ik haal alles van de vensterbanken en wat ik makkelijk van de kasten e.d. af kan zetten, eraf en zet alles op de grond (houd in dat de tv blijft staan en de zware spiegel op de schouw en de rest van de plek af komt. Dan pak ik de stofzuiger en zuig ik alles schoon met de stofzuiger. Dan pak ik een sopje en neem ik alles af, grote voordeel is dat het doekje bijna niet vies wordt en je geen haren en stof van de ene naar de andere kant veegt. Dan zet ik alles weer op zijn plek en stofzuig ik de vloer en het kleed. Al met al is het denk ik een half uurtje werk en dan is de kamer echt schoon.
Gordijnen neem ik 1 keer in de week af met een kledingroller, zodat ze weer ontdaan zijn van katteharen. Dat is wel altijd even een klusje trouwens.

Ik denk echt dat het geheid is dat je alles bij moet houden. Dan ben je echt zo klaar met alles. Wij brengen rotzooi, oud papier e.d. ook gewoon direct naar de schuur. Daar komt het netjes in een doosje en wordt het eens per maand opgehaald door de muziekvereniging :j

_suus19_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-14 13:33

Wow dan heb je vast niet veel rommeltjes en dingen staan. Ik ben al een half uur bezig met alles op de grond zetten denk ik en dan is er nog niets schoon

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-14 13:48

_suus19_ schreef:
Wow dan heb je vast niet veel rommeltjes en dingen staan. Ik ben al een half uur bezig met alles op de grond zetten denk ik en dan is er nog niets schoon

Ik houd sowieso al niet van prullaria/ versiersels/ dingetjes in huis dus die staan er bij mij niet.
Scheelt veel tijd met schoonmaken. Ideaal.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-14 14:01

Hier schiet het er ook even bij in. Ik had altijd een schoonmaakster voor 3 uur per week. Zij deed de grote dingen als de badkamer, wc, stoffen, stofzuigen en dweilen. De rest van de week hielden we het dan zelf bij, prima te doen als je alles idd maar meteen opruimt.
We werken beide fulltime, en ik had nog een uur of 8 reistijd per week, een paard in volpension, en we sporten beide 4 keer per week (ik hardlopen en pilates).

Maar nu zijn we verhuisd. Mijn reistijd is nu nog maar een uurtje per dag. Maar nu wel twee paarden aan huis (hoe geweldig is dat!) en dus een huis wat opgeknapt wordt in combinatie met een lap grond.
Ik heb mezelf beloofd dat er weer een schoonmaakster komt als de schilder beneden klaar is :j
Want we hebben een luxe probleem: manlief en ikzelf vinden beide het werk aan en rondom de woning veel leuker dan schoonmaken. Maar het moet beide gebeuren.

KimL86

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-14 14:11

[/quote]

Ik heb dus afgelopen zondag dat opzetstukje ontdekt (heb de stofzuiger al een paar maanden maar het was me telkens teveel moeite die opzetstukjes erbij te pakken) en wat een uitvinding is DAT!
Niets meer hoeven afstoffen met een doekje en gewoon alles opzuigen ipv wegvegen :D[/quote]

Ik heb zo'n ding laatst bij big bazaar gekocht.
Dat werkt echt ideaal, bij mij is het vrij snel stoffig en dan gaat het zo een stuk sneller.

Voor de rest, ik werk 40 uur per week. Woon alleen, heb 2 konijnen, een verzorgpaard waar ik 4 keer per week heen ga (inclusief een uur reistijd). En dan ben ik nog 2 dagen per week bij mijn moeder.
Dan word het ook niet vies zou je zeggen, maar helaas ben ik een verschrikkelijke rommelmaker en kan ik vandaag alles doen en is het morgen zo weer een bende.
Bijhouden kan ik dus ook niet goed.
Ik woon heel klein en iedereen denkt dat je dan snel klaar bent. Helaas is dat niet zo, want alles staat dus ook dicht op elkaar en het ziet er extra snel rommelig uit.

Ik probeer als ik thuis kom altijd even iets te doen.
En bv tijdens het koken doe ik de afwas die er nog staat.
Als ik iets heb wat in de oven moet doe ik de konijnen kooi of de was of iets dergelijks.

En momenteel grote opruiming aan het houden, dat zou ook al moeten schelen om het makkelijker bij te kunnen houden.

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-14 14:16

Ik hou niet van spulletjes en prullaria :n Dat moet echt allemaal weer schoon :o Hoewel ik echt altijd complimenten krijg over hoe gezellig mijn huis is en vooral hoeveel rust mijn huis uitstraalt. Dat laatste komt dan weer omdat ik niet te veel heb staan. Daarnaast heb ik een kat die zeker 4 keer per dag als een kip zonder kop door het huis rengallopeerd, dus dat gaat ook alleen maar stuk. Echt, veel in je huis zetten maakt niet perse gezelliger of knusser :)

Moet ik wel eerlijk bekennen dat het in mijn laden en achter de kast deuren niet altijd even netjes is, maar elke vakantie (en dat zijn er nogal wat omdat ik in het onderwijs werk) worden die ook weer netjes opgeruimd.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-14 14:20

Wij doen het hier een beetje samen.

Ik werk dan wel niet fulltime. Maar ga wel naar school, en heb een bijbaantje.
Vriendlief werkt fulltime. En maakt veel reisuren.
Hij heeft op zaterdag vrij, en ik eigenlijk alleen op zondag.

Wie eerder thuis is, maakt een start van het huishouden.
Stofzuigen, stoffen, afwasmachine, koken.

Dweilen doe ik meestal. Als ik later moet beginnen, ga ik er vroeg uit.
Trek de stofzuiger er door, snel dweil er achter aan, deur achter me dicht, en als je thuis komt, heerlijke geur in je neus van een fris huis.

Was opvouwen doen we ook vaak samen.
Hij het badgoed en de sokken. Ik de kledij.

Werkt prima samen.

Zo doen we ook de tuin samen.
Hij grasmaaien, ik heg knippen en voortuintje schoffelen.

Ideaal :D

Nessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-14 14:22

moest stiekem een beetje lachen op de beginpost :+
Ik werk minstens 5 dagen in de week, meestal 6.
Ik maak dagen va 8.00 tot 18.00, dus tegen 18.30 thuis.

Woensdagavond heb ik korfbaltraining.
Zondag vaak wedstrijd en naar de paarden (is mijn vaste vrije dag).

Ik stofzuig elke dag (vriend die allergisch is voor mijn katten).
Dweilen om de dag. Liefst elke dag even doekje over de grote dingen.
Verder gewoon tussendoor dingen doen. Tijdens het koken dingen doen etc.

En oh ja, heb nog zat tijd om lekker een filmpje te kijken, serietje of een wandelingetje te maken.

Het is vooral bijhouden, dan valt het allemaal wel mee.
De wasmachine zet ik aan als ik ga werken, was hang ik op als ik thuis kom.

Vriend woont niet bij mij.

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-14 14:27

Die tijd over heb ik ook. Wij hebben de afspraak dat we door de week vanaf 8 uur geen huishoudelijke dingen meer doen. Nu is dat in de winter wel makkelijk want ik vind stofzuigen in het donker maar niks. In de zomer gaan we wel eens over die regel heen, omdat de tuin dan wat meer aandacht vraagt of omdat we allebei laat zijn en het toch echt moet gebeuren. Maar eigenlijk komt dat niet zovaak voor hoor.

Op zondag doe ik alleen de was en even stofzuigen. Verder doe ik niks, mijn vriend doet op zondag sowieso niks :') Wil ook niet dat hij met zijn handjes aan de wasmachine komt want dan heb ik straks alleen nog maar babytruitjes denk ik :') Hij is van het motto, hoe heter, hoe schoner, dus nee dat doe ik wel zelf. En we zijn maar met twee, dus heel veel was is er ook niet.

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-14 14:28

Wij wonen samen in een rijtjeshuis, werken allebei fulltime, geen kinderen, wel huisdieren en ik heb een paard.

Ik: werk fulltime, ga 's avonds direct uit werk naar mijn paard en daarna door naar huis.
Mijn vriend: werkt, gaat naar huis, begint met koken als ik bel dat ik eraan kom.

Wij eten dus standaard laat. Mijn vriend doet 's avonds dus koken en ook nog wel eens stofzuigen en ff een lap door het huis tussendoor. Ik doe altijd de was, strijken doe ik niet, en ook af en toe een sopje door het huis. We proberen op deze manier zoveel mogelijk doordeweeks 's avonds te doen en in het weekend alleen wat echt nodig is. TS; je hebt het juist luxe :D

Maar.........

Mijn vriend gaat voor een jaar in Oslo werken, hij is dan alleen de weekenden thuis. Omdat ik het niet red om EN te werken EN te koken EN mijn paard te doen EN het huishouden EN de huisdieren, hebben we besloten om te investeren in twee luxe dingen:

- een schoonmaakster voor 3 uur per week (heeeeeeeerlijk!)
- een abonnement op HelloFresh van 3 dagen voor mij. Daardoor hoef ik bijna geen boodschappen meer te doen en eet ik toch vers.

De weekenden houden we op deze manier zoveel mogelijk vrij voor quality time als hij weer in Nederland is.

Tink89

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-14 14:51

Mijn week ziet er zo ongeveer zo uit:

Maandag: Werken tot 18:00 uur, daarna samen de wekelijkse boodschappen doen met vriendlief en dan samen koken, eten en grey's anatomy kijken. Vriendlief doet de afwas en de kattenbak.
Dinsdag: Werken tot 18:00 uur, samen koken en eten. Vriendlief doet de afwas. 's Avonds tijd voor een filmpje of een spelletje. Ik doe soms nog iets van een wasje ofzo.
Woensdag: Werken tot 17:30 en dan snel koken, eten en naar paardrijles. Vriendlief doet de afwas.
Donderdag: Vriendlief heeft 's ochtends vrij en stofzuigt en doet de kattenbak. Vaak zet hij ook het vuilnis buiten. Ik werk tot 18:00 uur en daarna gaan we meestal even de stad in. Dit is onze avond om cadeautjes te kopen en andere praktische dingen te regelen, zoals de toiletspullen die de supermarkt niet heeft en panty's te kopen enzo.
Vrijdag: Ik heb studieverlof en studeer dus de hele dag. Daarnaast doe ik tussendoor de was en vaak de wc. Zodra vriendlief thuis is, eten we en ga ik naar paardrijles.
Zaterdag: Onze dag. We hebben op zaterdag de enige dag in de week dat we samen iets leuks kunnen doen. Dat doen we dan ook, al brengen we soms wel een pakketje weg ofzo 's ochtends, of rijden we even langs de stomerij. Bed afhalen en wassen doen we ook op zaterdag.
Zondag: 's Ochtends slaap ik wat langer, tot een uurtje of 8. Vriendlief gaat vaak fietsen en daarna stofzuigt hij. Samen ontbijten. 's Middags is vriendlief naar repetitie en ben ik vaak op pad met een vriendin of m'n familie of doe ik wat schoonmaakdingen. Deze zondag bijvoorbeeld blaadjes geharkt, was gedaan en gevouwen enz.

Ik zie hier tips voorbij komen als 'eet afhaal en kant-en-klaar'. Dat zou ik dus echt nooit doen. Mijn gezondheid en het gezellig samen koken zijn honderden keren belangrijker dan tijd besparen.

De ramen worden hier btw echt één keer per jaar gewassen en sommige mensen stofzuigen twee keer per dag, maar dat gebeurt bij ons echt maar twee keer per week. Keukenkastjes doe ik soms tijdens het eten aan de buitenkant even, badkamer gebeurt als het nodig is. Stoffen doen we (bijna) nooit. Daar zie ik echt het nut niet van in.

Ik hou het dus door de week eigenlijk helemaal niet bij. Stofzuigen, kattenbak en afwas doet mijn vriend. Ik kook en soms doe ik in het weekend wat. Het is bij ons schoon genoeg, maar niet perfect en dat vind ik prima. Als m'n (schoon)ouders op bezoek komen, poets ik soms een keertje extra, maar da's alleen om gezeur te voorkomen, niet omdat ik vind dat het nodig is.

Ps. Als er iemand een schoonmaakster in de buurt van Tilburg weet, graag! Ik heb namelijk echt een hekel aan dweilen en dat doe ik dus nooit. Ook de badkamer en de wc zouden best wel wekelijks grondig gedaan mogen worden...

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-14 15:24

Mijn vriend werkt 40 uur per week en is 's avonds rond 19.00 uur thuis, ik werk 32 uur, verdeeld over 4 a 5 dagen per week, we hebben 1 kind, 2 honden, 2 konijnen, 2 paarden (in volpension, dat scheelt een bak werk) en 8 katten.
De dieren zijn échte vervuilers! Dus elke dag beneden zuigen, meerdere keren op een dag de bezem erdoor, 2x per week boven zuigen, 1x per week het hele huis dweilen, WC's 2x per week (meestal vaker, zoonlief drupt regelmatig na), de kattenbakken, het konijnenhok, de was, koken, dat doe ik. Vriendlief doet de vaatwasser, bedden verschonen, de prullenbak en containers en hij verzamelt de was. De grote klussen (ramen zemen, badkamer uitsoppen) doe ik ook, maar de ramen zemen heb ik toch zeker al 2x gedaan in 5 jaar ( :oo ). En het kalk op de douchedeuren accepteer ik :D
Ik vind het niet erg om te doen, maar soms is het vreselijk druk. Als mijn vriend op zondag voetballen is, dan vind ik het ongezellig voor mijn zoon om me te storten op het huishouden. Dus meestal doe ik het grootste deel van het huishouden op vrijdagavond of zaterdagavond.

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-14 15:31

_lautje_ schreef:
Ik werk 24uur per week. Heb twee paarden die ik dagelijks rij en mijn partner doet niks tot weinig in het huishouden.
Daarnaast heb ik 4uur in de week een poetsmevrouw op bezoek die dweilt, stofzuigt en badkamer een grote beurt geeft. En ik moet eerlijk zeggen ons huis is altijd super strak, zonder dat het echt veel tijd kost. Kwestie van alles direct opruimen, tijdens het koken even een wasje draaien of vlug stofzuigen (ik stofzuig nog 3x per week naast de poetsmevrouw), tijdens tv kijken was opvouwen en strijken, etc.

Het is echt een kwestie van organiseren en in een ritme komen.

24 uur werken en huishoudelijke hulp 4 uur per week. Zo kan ik het ook haha, wat een luxe!