snoepje aanbieden aan medepassagiers in trein/bus?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

geven jullie een snoepje

ja
45 (16%)
nee
197 (70%)
ligt eraan of diegene er aardig uitziet.
39 (13%)

Totaal aantal stemmen: 281

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 20:03

maura schreef:
Sammie schreef:
maura schreef:
We hébben wel een genetische afkeer, of eerder achterdocht, jegens onbekende mensen maar dat heeft niets te maken met snoepjes.
Leuk die mensen die alles zo letterlijk mogelijk gaan nemen :')

Ehm :o? doe mij eens een figuurlijke uitleg van genetisch dan?

Jij zegt bijna precies hetzelfde als ik hoor. Snap dan niet waarom je die opmerking over snoepjes maakt. Tuurlijk heeft dat niet letterlijk met snoep te maken, maar met het onbekende. Ik ga nog niet zo lang mee om het met 100 procent zekerheid te zeggen, maar een boom met karamelsnoep hadden ze niet in de prehistorie :)

maura

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 09:41

Die opmerking heeft te maken met wat je zelf eerder zei:

Sammie schreef:
Oliver schreef:
Ik vind dat 'geen snoep aannemen van vreemden' zo'n idiote gedachte.

Is gewoon een oud genetisch beschermingmechanisme.

Als ik dat figuurlijk interpreteer, lees ik 'geen voedsel aannemen van/delen met onbekenden' en niet 'eigenlijk heeft het genetische beschermingsmechanisme niets te maken met voedsel maar met onbekenden'. Maar van 'genetisch' kan ik echt niets anders maken, en gezien jouw antwoord op mijn vraag kan jij dat ook niet. :o

Ik ben het niet met je eens dat wij hetzelfde zeggen, want volgens mij is de in onze hersenen vastgelegde achterdocht gerelateerd aan onbekende mensen en niet aan het voedsel dat zij ons al dan niet aanbieden. Het al dan niet aanbieden van voedsel aan onbekenden of het aannemen ervan zie ik daarom als iets dat cultureel bepaald is en zeker niet genetisch. Zou dat namelijk wel genetisch zijn vastgelegd, dan zouden in dit topic niet zo veel mensen zitten die wel snoep delen met vreemden en/of het zonder problemen aannemen.

Maar goed, genoeg topicbederf met overmatig serieus geneuzel over details, ik ga weer fijn alleen in m'n autootje zitten waar zelden snoepjes in liggen. Ik deel 'm wel met lifters als ik die tegenkom en als die per ongeluk een zak snoep bij zich hebben maak ik daar graag gebruik van :D .

Sammie

Re: snoepje aanbieden aan medepassagiers in trein/bus?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 10:51

Je neemt het dus te letterlijk. Gaat om het vreemdengedeelte. Vroeger had je geen snoepgoed om te delen :Y) . Bij vreemden ben je op je hoede. Soit.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 11:19

Wat betreft de argwaan voor vreemden: juist in het OV (maar ook in allerlei andere situaties hoor) laten we die grotendeels varen. Best bijzonder... maar no way dat de neanderthalers zich zomaar gewillig in een afgesloten ruimte met volstrekte vreemden zouden laten dringen.

Wat dat betreft levert juist ons vertrouwen in de vreemde ons veel op. Onze samenleving zou niet kunnen bestaan zoals die nu is, als we dat wantrouwen van vroeger niet grotendeels hadden losgelaten.

maura

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 11:50

Shadow, heb je mijn linkje gelezen? Want daar staat juist in dat we die argwaan zo dicht op elkaar als in de bus of trein juist niet laten varen en dat forensen wereldwijd in de 'negeerstand' gaan. En dat we, als we die negeerstand bewust uit zetten, daar juist profijt van kunnen hebben. Ik vind het altijd erg fascinerend om te lezen welke gedrag van mensen blijkbaar universeel is.

Vertrouwen in onbekenden kan ons inderdaad heel veel opleveren, maar daarvoor moet je wel een bewuste keuze maken en dat is vaak lastig omdat die keuze tegen je 'instinct' in gaat. Dat herken ik zelf ook wel, kan ook mensen wel benijden die altijd en overal heel spontaan en extravert zijn.

Sammie, vroeger was er wel voedsel om te delen. Als je het verschil tussen 'bereidheid voedsel te delen' en 'wantrouwend zijn jegens onbekenden' echt niet begrijpt of daar geen relatie ziet tussen snoepgoed en willekeurige mensen naast je in de trein dan vrees ik dat het feit dat jij denkt dat ik hetzelfde zeg als jij niet het gevolg is van te letterlijke interpretaties van mijn kant. En daar gaan we dan ook niet uit komen.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 12:02

Negeerstand is wel al een flink stuk omhoog van echte argwaan he :) En ja, linkje gelezen, en ik ga proberen om nog wat opener te zijn naar mensen. Toch merk ik buiten de spits dat mensen over het algemeen toch wel redelijk open zijn en staan voor anderen.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 12:22

Ligt geheel aan de situatie.

Toen ik in een vierzitter zat met drie blije jongelingen om me heen die helemaal hyper waren en een rol koekjes tevoorschijn haalden en op het tafeltje legden, kreeg ik ook een koekje aangeboden. Paste geheel in de sfeer. Het niet aanbieden was in dat geval vreemder geweest.

Heb ik echter een zak dropjes in mn tas en ik pak daar (al lezend) af en toe een dropje uit, en er is verder geen interactie met de medereizigers, dan bied ik ook niets aan.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 12:26

Ligt aan de situatie.

In een coupe zal ik niet even langs alle stoelen gaan om een dropje aan te bieden. Maar met diegene die in mijn buurt zitten en waarmee ik in gesprek geraakt ben,....en ik raak bijna altijd wel in gesprek met iemand, die zou ik dan wel iets aanbieden.

ik zou me juist een beetje raar voelen om zo'n zak ik mijn eentje leeg te naschen....

maura

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 12:35

Shadow0 schreef:
Negeerstand is wel al een flink stuk omhoog van echte argwaan he :) En ja, linkje gelezen, en ik ga proberen om nog wat opener te zijn naar mensen. Toch merk ik buiten de spits dat mensen over het algemeen toch wel redelijk open zijn en staan voor anderen.

Dat laatste is ook een goeie inderdaad, buiten de spits zijn mensen relaxter en socialer. Dat merk ik ook op de weg.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 12:35

maura schreef:
En daar gaan we dan ook niet uit komen.

Wat ook helemaal mijn bedoeling niet. Dus dat hoeft ook niet :)

Nagini

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 12:51

Interessant topic.

Ik ben het overigens helemaal eens met Oliver en Cooper.
Vind het juist leuk om contact te krijgen met vreemden. Wellicht iets wat ik een beetje heb overgehouden aan Amerika.

Om even terug te komen op Sammie: Denk niet dat het te maken heeft met korte of lange afstanden maar puur aan de stad en de personen. In de metro van DC heb ik zovaak gepraat met vreemden. In zoverre dat het traditie werd om vreemden uit te nodigen voor de Ihop na het uitgaan omdat we honger hadden. Ontzettend leuke tijden aan beleefd.

iig; ik zie het probleem niet zo. Mensen die zeggen 'Als je snoep wilt dan moet je het zelf maar kopen', vind ik echt gierig en groen. Dan heb je toch echt een fundamenteel ding gemist in je basisopvoeding waar iedereen leert delen.
Niemand VERWACHT dat je wat uitdeelt en eerlijk is eerlijk: Hoeveel mensen kijken nu daadwerkelijk het snoep uit je hand? Als je er goed bij voelt, wordt je er nu echt armer van om een snoepje aan te bieden aan de persoon naast je?

M.b.t. het hele smetvrees verhaal: Joh, weet je hoe smerig je eigen toetsenbord en je geld is? Dat steek je misschien niet in je mond, maar indirect raken je vingers toch wel eens in of om je mond/ogen/whatever..

Ik vind zo'n gratis te proeven stand vele malen meer onhygienisch dan iemand die voor je neus een zak Redband open trekt. Van die stand weet je niet hoe lang het al in de open lucht staat, of er iets vanaf is gevallen, of iemand 'n stukje heeft gepakt en weer terug gezet of weet ik wat.
Ik zeg dat ook oprecht als mensen vragen waarom niet, dat is bij mij geen onbewust proces.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 13:59

Moet zeggen dat ik het ook wel erg grappig (en onverwachts) vind dat paardenmeisjes mekkeren over bacillen/hygiëne etc. :D
Nog nooit een stal uitgemest, koker gewassen, vieze ogen schoongemaakt, mestvlekken van je paard gepoetst? :D

MarvanTom

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 14:18

Kinke schreef:
Moet zeggen dat ik het ook wel erg grappig (en onverwachts) vind dat paardenmeisjes mekkeren over bacillen/hygiëne etc. :D
Nog nooit een stal uitgemest, koker gewassen, vieze ogen schoongemaakt, mestvlekken van je paard gepoetst? :D

Hahaha! :D

Tja, ik heb wel eens een snoepje aangeboden aan iemand anders in het OV, maar het ligt wel aan de situatie.
Als ik iemand in een hoestbui hoor raken en er niet uit hoor komen, direct naast of voor/achter me en ik heb dropjes/zuurtjes bij me dan biedt ik dat wel aan.
Het is aan de persoon zelf of hij/zij wel/niet neemt.
Ik verplaats me altijd in de omgekeerde situatie: stel dat ik zo'n hoestbui heb, dan zou ik blij zijn met andermans dropje/zuurtje als het mij helpt.
Maar zal wel eerst ff naar de persoon kijken; dat is misschien wel een beetje raar... :=

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-14 09:32

Ik kwam deze video tegen en moest gelijk aan jullie denken :Y)

Ik betwijfel zelf of het niet in scene is gezet, maar afijn.. De eerste reacties lijken mij iig wel echt :D

Oordeel zelf :)