Zou jij aan kinderen beginnen bij (bijna) geen geld?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Leeuwnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 00:48

Ojajoh schreef:
ik daag je uit om voor 150,- euro de complete uitzet bij elkaar te krijgen binnen 7 maanden....
:+

grapje,maar deels realiteit. het word ook steeds duurder lijkt wel
natuurlijk heb je weg geef dingen enz,maar kom op dat doe je niet als bewuste keuze
dat doe je uit nood

Ook ik val over deze uitspraak, hoor! Wij zijn tweeverdieners, voldoende inkomen. En toch heeft de baby-uitzet mij minder dan 100 euro gekost. Bijna ALLES gekregen, ietsieietsie van marktplaats, alleen wat kleertjes en extra luiers gekocht.
Ik vind het zónde om alles nieuw te kopen. Je gebruikt alles zó kort... Ik ben nog steeds blij als mijn zus de kledingkast van haar zoontje uitruimt en ik mag shoppen bij haar :) En dat is echt niet omdat ik t niet kán betalen, hoor!

En ook in de loop van de 2,5 jaar vallen de kosten reuze mee. De kinderopvang is t duurst... En ehhhh... De paarden zijn duurder, véél duurder :7

Uiteindelijk gaat t om t warme nest. Niks meer, niks minder. En laten we in gódsnaam blij zijn dat we in een land wonen waar iedereen zo'n warm nest mag hebben. Veel geld, weinig geld. Voedselbank of Albert Hein. Adidas of Primark :) Een kind krijgt geen knuffel van een spaarbankboekje!

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 00:49

Ojajoh schreef:
incl kraamverband ect ect , de precieze lijst is online te vinden......

sommige doen hier over komen alsof een kind praktisch niks kost en je op elke hoek het zo goedkoop vinden kan...
:n

maar misschien ligt mijn standaard wel te hoog :=
ook al let ik goed op het budget

Kraampakketten zitten vaak in de aanvullende verzekering en anders compleet online te koop voor 25/30E.

Nuvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 00:49

Wie heeft het over de staat? Ik niet...
Wat betreft de voedselbank. Kan iedereen overkomen, mij, de buurvrouw of de vrouw van drie straten verderop. Als het moet dan moet het, of je er zo aan wilt beginnen is een ander iets. Dat is ieder zijn keus. Moet een dagje weg geld kosten dan? Wandelen is gratis, eikels rapen en dan op sate prikkertjes doen kan leuk zijn of blaadjes zoeken. Naar het speeltuintje in de buurt gaan, een kijk doos maken van een oude schoenen doos en oud papier kost bijna niks allemaal.

Wij hebben het niet arm maar toen ik de eerste kreeg heb ik ook alles bij elkaar moeten sprokkelen. Dat is prima gelukt en zie niet in waarom dat bij andere mensen niet kan lukken. Ken genoeg kinderen van ouders die wel genoeg geld hebben waarvan de kinderen ook 3 keer per week bij oma, opa en tante eten gewoon omdat het makkelijk is.

Nuvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 00:50

Super gezegd leeuwnie, helemaal mee eens!

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 00:57

Na mijn 2de ging bijna alles naar mijn zus (in Gambia...).
En toen ik (onverwacht) zwanger bleek van de derde was 1 telefoontje naar mijn moeder genoeg om de familie-tamtam in werking te stellen en had ik binnen 2 weken eigenlijk alles wat je nodig hebt voor een baby.

En dat terwijl het niet (financieel) nodig was.
Na mijn 3de is alles ook weer verdeeld en weggegeven.

Mijn meiden vinden het ontzettend leuk om rond te struinen in de (grotere) kringloopwinkel en halen daar regelmatig kleren/speelgoed uit het rek.
Tassen zijn ook favoriet om te kopen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 00:59

Ojajoh schreef:

sommige doen hier over komen alsof een kind praktisch niks kost en je op elke hoek het zo goedkoop vinden kan...

Sorry, je antwoord is niet gedetailleerd genoeg. Je hoeft niet perse aan de pampers, en de "uitzet" hoeft ook niet te bestaan uit allemaal merkspullen. De box, maxicosi en de kinderwagen inbegrepen....

luf_horses

Re: Zou jij aan kinderen beginnen bij (bijna) geen geld?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 01:04

Tuurlijk, iedereen kan voor een paar euro een baby uitzet bij elkaar scharrelen. De vraag is wat doe je als er iets onverwachts gebeurt? Ik werd ziek en mijn ouders moesten plots 1200 Gulden per maand aan medicijnen voorschieten. Die vind je niet op Marktplaats lijkt me.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 01:09

luf_horses schreef:
Tuurlijk, iedereen kan voor een paar euro een baby uitzet bij elkaar scharrelen. De vraag is wat doe je als er iets onverwachts gebeurt? Ik werd ziek en mijn ouders moesten plots 1200 Gulden per maand aan medicijnen voorschieten. Die vind je niet op Marktplaats lijkt me.

Dat komt nu gelukkig niet meer voor.
Kinderen zijn volledig (gratis!) verzekerd voor zorg.

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 01:10

Cassidy schreef:
Ojajoh schreef:

Sorry, je antwoord is niet gedetailleerd genoeg. Je hoeft niet perse aan de pampers, en de "uitzet" hoeft ook niet te bestaan uit allemaal merkspullen. De box, maxicosi en de kinderwagen inbegrepen....

nee maar de touchours van de aldi krijg je ook niet gratis mee ;)

Ik bedoel helemaal niet dat alles veel budget moet kosten ,maar sommige doen hier overkomen alsof het NIETS kost en laten we eerlijk zijn dat is niet zo :n Eten kost geld, poepen in een luier ook, ook al heb je zeeman of kringloop t kost geld. Je kan en mag niet afhankelijk zijn van andere (vind ik) jouw keuze, jouw kind
en ik praat niet over wat er kan gebeuren als het kind er al is, ik praat over bewust zwanger raken als je in zo een situatie zit....

je ziet en leest steeds meer armoede om ons heen... in zo een geval vind ik het echt niet wijs om bewust zwanger te raken :n

ik zie ook wel op fb in moeder groepen van die jonkie's die dan leven op huis en zak van hun ma en pa
vind ik geen goede basis ,echt niet :n

maar blijkbaar als ik het hier zo lees is het vrij normaal om het allemaal te doen :=
daarom vind ik de opmerking van het paard en het gespaarde potje wel een hele goede......
bokt in z'n twee maten meten vorm :')

Brainless: nou niet voor alles hoor, ik mocht mooi bij gaan betalen voor de medicatie van mijn dochter haar verborgen reflux....

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 01:17

Ik zeg nergens dat het goed is om (bewust) zwanger te worden als je zelf amper/geen geld hebt om rond te komen.
Maar het is ook niet zo dat je alleen maar kinderen zou moeten krijgen als je heel veel geld (te besteden) hebt.

En natuurlijk heb je vaste onkosten bij een baby (luiers/voeding) die je niet 2de hands kan kopen.
Maar je daarbuiten is er veel te besparen.
En of je dat doet omdat je geen geld hebt, of dat je het zonde van het geld vindt, maakt dan niet uit.

Je kan een babykamer bv voor weinig op MP kopen of voor 1500 in de winkel.
Dan kun je niet zeggen... je hebt minimaal 1500 nodig anders kun je beter niet aan kinderen beginnen.

Leeuwnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 01:29

Citaat:
Ik bedoel helemaal niet dat alles veel budget moet kosten ,maar sommige doen hier overkomen alsof het NIETS kost en laten we eerlijk zijn dat is niet zo :n Eten kost geld, poepen in een luier ook, ook al heb je zeeman of kringloop t kost geld. Je kan en mag niet afhankelijk zijn van andere (vind ik) jouw keuze, jouw kind
en ik praat niet over wat er kan gebeuren als het kind er al is, ik praat over bewust zwanger raken als je in zo een situatie zit....

Tuurlijk kost een kind geld.
Maar ook met een krappe portemonnee kan je een gezin onderhouden.
Mijn vriendin had drie kinderen, zat in de bijstand en werd zwanger van haar vierde.
Ik dacht ook een momentje 'o jeeeee'.
Maar ze heeft ze allevier groot gekregen, gelukkige kinderen, fijn gezin. Speelden veel in het speeltuintje ;) maar dat is bij ons nog steeds een deugd in plaats van een zonde ;) ;)
Nee, het was geen vetpot. Maar goddank heb je familie/vrienden en een sociaal vangnet waar je af en toe op kan leunen.
Want anders zoals jij er over denkt: ik vind dat je wel bij familie kan aankloppen om uit te puffen. Niet om de volledige zorg daar neer te leggen. Maar gewoon, om even uit te puffen :)

Boomerang

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 05:44

Lieve mensen, het is heel iets anders om basis spullen voor een kind/baby te shoppen vanuit de sport of kick om het goedkoop aan te schaffen of dat het bittere noodzaak is.

In gezinnen waar schulden zijn is enorme stress, daar is het vaak niet gezellig omdat men in angst leeft voor deurwaarders, uitzetting en of je met honger naar bed moet. Dat vind ik schrijnend, en geen plek voor een kind om op te groeien.

En verder zijn de meningen lekker zwart-wit. Heb je geld genoeg ben je afstandelijk en materialistisch met je kind. Ben je arm dan ben je een gezellige thee met koekjes en knutsel moeder. Van beide stellingen is dit veel te zwart wit.

Leeuwnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 07:15

Citaat:
Uiteindelijk gaat t om t warme nest. Niks meer, niks minder. En laten we in gódsnaam blij zijn dat we in een land wonen waar iedereen zo'n warm nest mag hebben. Veel geld, weinig geld. Voedselbank of Albert Hein. Adidas of Primark :) Een kind krijgt geen knuffel van een spaarbankboekje!

Ik quote mezelf maar even: Niks zwart-wit Boomerang! :)

En volgens mij ging het topic niet over grote schulden, maar over een kleine portemonnee. Niet iedereen met een kleine portemonnee heeft direct schulden...!
Buiten dat: iedereen kan vanuit een glorieuze positie toch in de schulden raken. In korte termijn. Daar moet je dan maar mee dealen.

En als laatste ;) (dan ga ik me vliegensvlug klaarmaken voor werk, want er moet natuurlijk wel voor een portemonnee gezorgd worden ;) )
Ik zie geen enkel verschil om met een grote of kleine portemonnee de uitzet voor weinig of niets te verzorgen.
Feit is, dat er spulletjes moeten komen. Linksom of rechtsom. Er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden.

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 07:46

En hoe zit het dan met tijd?

Ik heb altijd het idee dat veel geld gelijk staat aan weinig tijd en andersom. Moet je je kind dan maar 5 dagen in de opvang stoppen om een financieel gezond gezin te hebben die 3x per jaar op vakantie kan?

Mijn vriend werkt 60 tot 80u in de week, ik werk 5 dagen (36u). We zijn financieel stabiel en hebben voldoende geld en stabiliteit voor een kind. Maar met werkende ouders (alle 4 fulltime) hebben we geen familie die kan oppassen. Dus voor ons een kind zou betekenen dat kind 5 dagen per week in de opvang moet.

Buiten het feit dat kinderopvang hier in de omgeving bijna net zoveel kost als dat ik oplever en wij door het hoge inkomen vrijwel nergens meer toeslagen voor krijgen, vind ik het eigenlijk note done om je kind zoveel in de opvang te doen. Waarom heb je dan in vredesnaam kinderen?

1 werkende ouder en financiële ruimte is steeds zeldzamer in Nederland. Hier in de omgeving vanwege de torenhoge huizenprijzen in elk geval niet realistisch.

Leeuwnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 08:16

Nelleke, ik vind tijd een veel zwaarwegender argument dan geld, om geen kinderen te krijgen.

Ik vind 5 dagen opvang not done voor mezelf.

Wij werken allebei (bijna) fulltime. Ik deels thuis. Mijn partner deels in t weekend. Daardoor gaat ons kind 'maar' 2,5 dag naar de gastouder. En ik zet 'maar' niet voor niets tussen aanhalingstekens. Want 2,5 dag vind ik voor hem én voor mij meer dan voldoende.

Let wel: ik vind dat iedereen hier vrij in is en zijn eigen keuzes mag maken. Maar voor mij voelt t niet goed om mijn kind veel weg te brengen. Ik heb mijn kuikens graag in t nest ;) ;)

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 08:28

Ik zou nooit aan kinderen beginnen als het financieel krap zat. Dat vind ik zo egoïstisch om dan voor je eigen wens maar een kind te krijgen, terwijl je weet dat je het zonder voedselbank etc niet gaat redden vanaf het begin. Er is niks mis met de voedselbank, maar als je het daar al van moet hebben, waarom dan in godsnaam een kind nemen die daar de dupe van wordt?

Natuurlijk is liefde het belangrijkst. Maar van liefde kan een kind niet eten, van liefde krijgt een kind geen kleren, en van liefde krijgt een kind geen scholing. En sorry dat ik het zeg, maar om dan maar terug te vallen op van allerlei hulpmiddeltjes vanuit de staat, dat vind ik nog egoïstischer. Waarom niet eerst alles op een rijtje krijgen en dan een kind nemen?

En nee je hoeft niet rijk te zijn. Je hoeft niet in staat te zijn om elke maand een nieuwe tv te kopen als jij dat wilt, of nieuwe merkkleding, kinderen hoeven ook geen merkkleding, maar ik vind wel dat jezelf moet kunnen opdraaien voor de kosten van je kind, zonder daarbij te hoeven leunen op dingen zoals de voedselbank.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 08:37

Als het kind er is, dan moet je roeien met de riemen die je hebt... Helaas kan er van alles gebeuren waardoor je er ineens heel anders voor kan komen te staan..
Echter te weinig tijd of te weinig geld....dan moet je er gewoon (nog) niet aan beginnen...
is imo niet fair voor het kind.
Ik heb het echt te doen met sommige kinderen.... om daar bewust voor te kiezen, vind ik best egoïstisch.

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 08:37

Leeuwnie schreef:
Nee, het was geen vetpot. Maar goddank heb je familie/vrienden en een sociaal vangnet waar je af en toe op kan leunen.
Want anders zoals jij er over denkt: ik vind dat je wel bij familie kan aankloppen om uit te puffen. Niet om de volledige zorg daar neer te leggen. Maar gewoon, om even uit te puffen :)

voel je gezegend dat je ze hebt en je dat dan ook kan

niet iedereen heeft zoveel geluk in het leven :n
ik weet dat mijn vader altijd een bord eten voor mij klaar had staan, als hij niet al meer als 10 jaar onder de zoden zou liggen
snap je ;)
Dingen worden hier aangenomen als vanzelfsprekend
Maar misschien bekijk ik het anders omdat mijn situatie ook heel anders is/was ;)
Wij zijn namelijk het vangnet voor mijn schoonmoeder die geen nagel op d'r reet te krabben heeft
Het kan ook andersom ;)
en verder hebben we amper familie

Maar toch blijf ik het vinden dat als je fikse schulden hebt, schuldsanering, voedselbank praktijken enz dat je dan niet bewust zwanger moet raken, puur mijn mening

primera

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 08:50

Maar als je financieel goed zit als je aan kinderen begint of extra neemt, wie zegt dat die financiële zekerheid er over een jaar nog is? Nu zat ik bij mijn kinderen ook niet zeer ruim in kas maar had toen nog een partner, die is nu uit beeld en kan er geheel zelf voor staan wat de afgelopen 2 jaar echt heel zwaar is geweest, had net 20 € per week te besteden en geen voedselbank en dergelijke (grappig met hulpverleners, ze wijzen allemaal naar elkaar en uiteindelijk regelen ze die dingen niet) met 2 kinderen is dat bijzonder krap zeker als je ook ruim anderhalf jaar geen kinderbijslag krijgt omdat hun vader naar het buitenland was verhuisd. Je hebt gewoon geen ruimte om kleding te kopen voor ze, echt erg zeker voor schoenen. Oudste is nu 9 en nee dit had ik toen ik zwanger was van hem niet verwacht en of gehoopt.
Je kan dan wel zekerheid hebben over de situatie op het moment maar niet hun hele leven.

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 08:51

Liefde en tijd is het allerbelangrijkste voor een kind, vind ik.
Helaas kosten kinderen meer geld naarmate ze ouder worden.

Op de basisschool betaalde ik voor onze zoon €55 schoolgeld per jaar.
Nu hij op de Havo zit betalen we elk jaar €135 en dan komen de schriften, rekenmachines enzo er nog mij.
En vergeet het verplichte reisje van ongeveer €160 naar Maastricht niet.

Kleding kan ik tweedehands niet makkelijk vinden.
Lange dunne snijboon heeft passende broeken nodig en ja broek van de C&A zit dan echt niet fijn.
Ik koop Cars jeans in de aanbieding. Want waarom geld teveel uitgeven.

Kleine buffer is wel handig voor je kind.
Die van ons had een typecursus, laptop en elektrische fiets nodig.

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 08:53

primera schreef:
Maar als je financieel goed zit als je aan kinderen begint of extra neemt, wie zegt dat die financiële zekerheid er over een jaar nog is? Nu zat ik bij mijn kinderen ook niet zeer ruim in kas maar had toen nog een partner, die is nu uit beeld en kan er geheel zelf voor staan wat de afgelopen 2 jaar echt heel zwaar is geweest, had net 20 € per week te besteden en geen voedselbank en dergelijke (grappig met hulpverleners, ze wijzen allemaal naar elkaar en uiteindelijk regelen ze die dingen niet) met 2 kinderen is dat bijzonder krap zeker als je ook ruim anderhalf jaar geen kinderbijslag krijgt omdat hun vader naar het buitenland was verhuisd. Je hebt gewoon geen ruimte om kleding te kopen voor ze, echt erg zeker voor schoenen. Oudste is nu 9 en nee dit had ik toen ik zwanger was van hem niet verwacht en of gehoopt.
Je kan dan wel zekerheid hebben over de situatie op het moment maar niet hun hele leven.

Natuurlijk kan dit gebeuren! En nee daar ga je niet van uit, maar als je al begint zoals in de situatie die jij beschrijft, dan moet je wijzer zijn en denken, nu is het de tijd er nog niet voor.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 09:14

Ojajoh schreef:
ben ik nou de enige die denkt, kinderen kosten geld , JIJ wil kinderen dus JIJ dient er zorg voor te dragen en niet de staat, familie ect??
Kijk gebeurd het je dat je je baan verliest enz... Maar als je al zo leeft dan raak je toch niet bewust zwanger :?

Nee hoor, je bent niet de enige. Ik vind ook dat het onverantwoord is om aan kinderen te beginnen als je het financieel slecht hebt. En dan nog niet 1 kind maar 4 kinderen! Ik vraag me dan echt af waar hun gezond verstand is gebleven.

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 09:24

Cassidy schreef:
minikatje schreef:
Mocht ik nu zwanger raken, jammer maar kind blijft.
.

minikatje schreef:
Gelukkig mag ik nu ook beslissen dat mijn huidige situatie niet ideaal zou zijn voor een kind :)

Die snap ik even niet, leg eens uit?

Je zet in je eerdere topic dat het kind blijft, dus ik ga er van uit dat je dan niet voor abortus zou kiezen.

En vervolgens roep je dat je zelf kunt beslissen of een kind in je huidige situatie niet ideaal zou zijn? Dat houdt in mijn ogen in dat je niet alleen aan anticonceptie doet maar ook zou laten aborteren.

Of interpreteer ik dingen die er niet staan?

Je maakt het jezelf te moeilijk ;)

Ik zou er nu niet bewust voor kiezen om zwanger proberen te worden, maar mocht ik wel (per ongeluk) zwanger raken dan kies ik niet voor abortus.

Er valt altijd wel een mouw aan te passen, maar voor mijn gemoedsrust heb ik liever een situatie die ik zelf kies voor mijn kind.

Verder is het imo een groot verschil om een kinderen te hebben en dan je baan/buffer etc. te verliezen dan bewust nog een keer zwanger raken terwijl je als zeer weinig geld/financiële ruimte hebt (en helemaal als je er al 4 hebt).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 10:07

Nee, ik zou niet aan kinderen beginnen als ik geen geld zou hebben. Ik kom zelf uit een gezin met 4 kinderen en ik heb een heerlijke jeugd gehad, financieel gezien dan. We konden elk jaar leuk op vakantie, konden de sporten uitoefenen die we graag wilden (ik paardrijden en hockey, mijn zus ook paardrijden en mijn broertje judo), konden dagjes weg, liepen in de kleding die wij graag wilden, mijn vader betaalt onze studies, we krijgen ons rijbewijs (als we niet zouden roken), we kregen een stedentripje als we ons eindexamen haalden.. Heerlijk. Dit wil ik mijn kinderen later ook gunnen. Ik heb ook mensen in mijn klas die hun hele studie zelf moeten betalen. Ik snap dat niet elke ouder het geld heeft om een hele studie te bekostigen- maar ik vind het serieus zo sneu voor die mensen. Begin je je studie al met geldzorgen en schulden, leuke studententijd heb je dan..

Aan de andere kant; als ik zwanger zou raken, zou ik het ook niet zomaar weg laten halen, ook al zou de situatie niet ideaal zijn. Maar dat overkomt je, dat vind ik heel iets anders als doelbewust aan kinderen beginnen, gewoon omdat jij zo graag wil, terwijl je ze verder niets te bieden hebt.

Kinderen kiezen er niet voor om geboren te worden, dat is de keuze van de ouders. Ik zou ze dan ook de best mogelijke start mee willen geven.

Edit; ik bedoel dus niet dat elke ouder zijn of haar kind een rijbewijs moet geven en dat soort dingen- het ligt er ook aan wat jij belangrijk vind voor je kind- maar een beetje financiële vrijheid lijkt me toch wel verstandig voordat je aan kinderen begint. Kinderen gaan ook ooit studeren, hopelijk.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 10:42

luuntje schreef:
Liefde en tijd is het allerbelangrijkste voor een kind, vind ik.
Helaas kosten kinderen meer geld naarmate ze ouder worden.

Op de basisschool betaalde ik voor onze zoon €55 schoolgeld per jaar.
Nu hij op de Havo zit betalen we elk jaar €135 en dan komen de schriften, rekenmachines enzo er nog mij.
En vergeet het verplichte reisje van ongeveer €160 naar Maastricht niet.

Kleding kan ik tweedehands niet makkelijk vinden.
Lange dunne snijboon heeft passende broeken nodig en ja broek van de C&A zit dan echt niet fijn.
Ik koop Cars jeans in de aanbieding. Want waarom geld teveel uitgeven.

Kleine buffer is wel handig voor je kind.
Die van ons had een typecursus, laptop en elektrische fiets nodig.

Daarvoor krijg je dus kinderbijslag (1100 E per jaar voor 12+).
Dat is voldoende voor dit soort (extra) uitgave.