Sparen! Hoe doen jullie dat?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Naath86

Re: Sparen! Hoe doen jullie dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 15:24

Ik vind het zelf juist het fijnste om alles via de pin te betalen. Ik houd zelf alles bij in een Excel bestand en als ik dan alles vanuit de Rabobank inlees in Excel, dan zie ik precies waar mijn geld gebleven is. Als er pinopnamen bij zitten, heb ik meestal geen idee meer wat dit geld gebleven is. Hier dus eigenlijk alles met de pin!

Verder herken ik me heel goed in jouw verhaal.. Ik was eerder ook zo, had veel te veel dekjes en andere zooi voor mijn pony. Spaarde weinig en alles ging direct op, maar amper aan kleren voor mezelf bv. Maar sinds ik nu een tijdje een goede baan heb en goed kan sparen, ben ik hier helemaal mee gestopt. Ook is mijn pony dit jaar ernstig ziek geweest en moest geopereerd worden in Utrecht. Toen was ik toch wel heel blij dat ik goed gespaard had, anders had ik mijn paardje nu niet meer gehad.. En dan al die dure dekjes ook voor niks nog op stal....

Hoe zit het met jouw paard als die wat krijgt? Heb je hier wel voor gespaard?

Eigenlijk is het jammer dat we ons nog zo weinig bewust zijn van het nut van sparen, want idd ook als je later een huisje krijgt, is het fijn als je wat geld hebt voor de inrichting..

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 15:28

Ik herken het wel hoor TS :j Toen ik zo oud was als jij :+ Toen had ik daar ook enorme moeite mee. Alles werd direct uitgegeven en ik was echt meer dan blut. Eigenlijk heel zonde.

Nu ben ik 31, woon samen en heb een goede baan. Ik spaar 400 euro in de maand, maar er zijn weleens maanden (zoals deze door een vakantie) dat ik het geld terug stort naar mijn lopende rekening. Vind ik helemaal niet leuk om te doen, maar er zijn situaties waarop je even niet anders kan. Voor de rest probeer ik er zo min mogelijk aan te komen.

Ik hou wel van geld uitgeven en daardoor kom ik nog weleens in de knel, dat dit is eigenlijk eerder mijn probleem. Dat sparen gaat automatisch, daar merk ik niet zo veel van. Maar ik moet wel uitkijken dat ik niet aan het einde van de maand toch in het rood sta ofzo. Ik hou verder geen lijstjes bij en ben dol koopjes en uitverkoop, maar ik zou mezelf wel eens vaker de vraag mogen stellen of ik iets ook echt nodig heb :+

Enjoy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 15:30

amandananana schreef:
Ik doe weeksparen: je spaart dan elke week het weeknummer. Uit eindelijk spaar je dan ongeveer 1300 euro per jaar. Ik heb een schema waarin ik aankruisen welke bedragen ik al gespaard heb en op hoeveel ik zit, ik doe het namelijk een beetje Door elkaar.

Dat is een idee! :o

_KellyAV

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 15:37

@powerreiner
Dat kan ook, maar ik vind dit juist wel een leuk idee haha

bliver

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 15:38

Enjoy_ schreef:
amandananana schreef:
Ik doe weeksparen: je spaart dan elke week het weeknummer. Uit eindelijk spaar je dan ongeveer 1300 euro per jaar. Ik heb een schema waarin ik aankruisen welke bedragen ik al gespaard heb en op hoeveel ik zit, ik doe het namelijk een beetje Door elkaar.

Dat is een idee! :o

Je kan natuurlijk ook alles optellen en door 52 delen hoef je ook niet moeilijk te doen. Ik denk dat ik dat ga doen.

edit: dat word dus 26,50 per week

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 15:52

budgetplanner is opgestuurd! Ben benieuwd wat jullie er van vinden!

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 15:54

denice schreef:

Ik heb hem nog niet :(

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 15:56

Raar, wat is je mail?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 15:56

Ik zie hem net binnenkomen, dankjewel *\o/*
Zal er van de week eens even goed voor gaan zitten om hem in te vullen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 15:59

Budget planner? Ik ben bezig met bewindvoering , alleen red ik het niet. . Ik heb ongeveer 1050 per maand , 2 poezen 6 konijnen op mezelf. Sparen is zo moeilijk

Dreamy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 16:01

denice schreef:

Ontvangen!
Ziet er heel handig uit, ik ga er morgen eens voor zitten :j

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 16:08

Nog iemand die bewust met budget om probeert te gaan nadat de laatste maand er nogal wat kosten zijn geweest en mijn spaarrekening behoorlijk slonk. O.a. vervangen van distributiesnaar auto en een nieuw zadel.

Ik heb 2 betaalrekeningen. 1 waarop mijn salaris wordt gestord en ik niet rood op kan staan en 1 voor mijn vaste lasten waarop ik wel rood kan staan. Eerste rekening heb ik pinpas voor, 2e niet.
Automatisch wordt het bedrag voor mijn vaste lasten naar rekening 2 gestord en ik maak het restant over op mijn spaarrekening. Wekelijks boek ik een bedrag terug voor boodschappen, paardrijles, etc. Wil ik meer uitgeven dan moet ik eerst geld van mijn spaarrekening opnemen. Tegen de tijd dat ik dat heb gedaan, heb ik meestal al 2x nagedacht en doe ik het toch maar niet.
Tanken is op vrijdag goedkoper bij het onbemande Firezone tankstation. Scheelt weer 2 cent per liter en ik probeer om maar 1x per maand te tanken. Dan zorg ik dat er genoeg geld op mijn rekening staat.
Het is en blijft lastig, maar ik merk wel dat ik door mijzelf een bedrag per week toe te kennen minder snel uitgaven doe.

Heb trouwens ook interesse in de budgetplanner, dus stuur zo ook nog even een pb met mijn mailadres.

BartVB
Eigenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 16:22

Hier ook een heel simpele oplossing met automatische overboekingen.

1x per maand gaat er:
- Een bedrag naar mijn eigen spaarrekening (sparen voor later/grote dingen)
- Een bedrag naar onze gezamenlijke spaarrekening (vakanties, wasmachine, auto en andere 'samen' dingen)
- Een bedrag naar de gezamenlijke rekening (hypotheek, verzekeringen, boodschappen, cadeau's, etc)

Wat er over blijft is mijn vrij besteedbare inkomen maar dat is dus al fors lager dan het bedrag dat er eigenlijk binnen komt. Grootste deel gaat naar gezamenlijk (vaste lasten) en sparen. Als na een paar maanden mijn betaalrekening te hoogs staat dan gaat wat er over is handmatig naar de spaarrekening. Als die rekening te laag komt te staan dan wordt er geld teruggeboekt van spaar naar betaal, maar dat probeer is hard te voorkomen :)

Ik heb verder weinig dure hobbies (ik koop weinig nieuwe zadels, dekjes en frontriemen) dus meestal kom ik wel uit met dit schema. Grote voordeel van die automatische overboekingen is dat het gros van het geld al weg is voor je het uit kan geven.

De bedragen die ik spaar heb ik wat proefondervindelijk vastgesteld, maar je kan dat natuurlijk nog beter doen op basis van een (realistisch) budget. Het is wel zaak om een beetje discipline te hebben wat betreft het terugboeken van geld van sparen naar betalen. Wat dat betreft denk ik verstandig om wat minder te sparen dan dat je iedere maand krap zit en wordt gedwongen om geld terug te boeken.

bliver

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 16:23

takkie_muis schreef:
Budget planner? Ik ben bezig met bewindvoering , alleen red ik het niet. . Ik heb ongeveer 1050 per maand , 2 poezen 6 konijnen op mezelf. Sparen is zo moeilijk

misschien wat beesten weg doen anders zit je over een paar jaar bij mijn huis in puin :=

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 16:25

Zo, nu moet iedereen hem hebben!

Onze ogen gingen echt even open door die budgetplanner!

Seltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 16:27

Hier ook iemand die heel moeilijk kan sparen. Het is jarenlang heel goed gegaan, maar sinds ik een eigen huis heb, zijn mijn vaste lasten zo groot dat ik veel moeite heb met rondkomen, hoewel ik best niet slecht verdien.
Vaste lasten: Lening Huis 375 per maand, Lening auto 285 per maand, Paard 300 per maand. En dan heb ik mijn rekeningen nog niet... Pff, zal blij zijn dat de auto afbetaald is...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 16:29

bliver schreef:
takkie_muis schreef:

misschien wat beesten weg doen anders zit je over een paar jaar bij mijn huis in puin :=

:')

4 konijnen bij ouders , voer is online 15 kilo voor 20 euro en hooi is 3,50 voer ik ze 8 maanden mee . Al met al valt het mee ,de katten eten meer geld op

Lestria

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 16:36

Ik doe het net zoals BartVB.
Voordeel is dat je nooit een probleem hebt om je vaste lasten te betalen. Dat geld wordt automatisch iedere maand op die rekening gestort op dezelfde dag als mijn salaris gestort wordt.
Ik heb dan wel 2 spaarrekeningen. 1 voor de echt grote dingen als auto, verbouwen huis, sparen voor later. En 1 voor vakanties of extra's die veel geld kosten (luxe dingen zeg maar).
En wat er dus op mijn betaalrekening overblijft kan ik vrij besteden. En daar hanteer ik het principe op=op. Wil ik dan toch wat kopen dan moet ik gewoon een maandje wachten.

merel_gomez

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 16:41

.
Laatst bijgewerkt door merel_gomez op 06-03-24 12:37, in het totaal 1 keer bewerkt

ynskek
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 16:46

Ik heb het eerste halfjaar van 2014 (t/m juli) in totaal een bedrag van 600 euro weten te sparen... en dat van een studenten inkomen met een bijlesbaantje... Het grootste deel van mijn bijles geld ging naar mijn spaarrekening...

Nu ben ik vanaf half september weer begonnen met bijlessen geven... al ben ik ook aan het kijken of ik een paard kan leasen voor een aantal dagen per week...

Ik hoop de komende maanden minimaal 50 per maand te kunnen sparen... als ik in februari 3 dagen in de week stage ga lopen krijg ik daar ook een vergoeding voor waarvan ik minimaal de helft iedere maand wil gaan sparen...

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 16:49

Seltje schreef:
Hier ook iemand die heel moeilijk kan sparen. Het is jarenlang heel goed gegaan, maar sinds ik een eigen huis heb, zijn mijn vaste lasten zo groot dat ik veel moeite heb met rondkomen, hoewel ik best niet slecht verdien.
Vaste lasten: Lening Huis 375 per maand, Lening auto 285 per maand, Paard 300 per maand. En dan heb ik mijn rekeningen nog niet... Pff, zal blij zijn dat de auto afbetaald is...

Dit is de reden dat ik de vaste kosten zo laag mogelijk hou. Hoe minder vaste lasten. Hoe meer je zelf kunt bepalen wat je wel of niet uitgeeft

Ik zal nooit, maar dan ook nooit geld lenen voor een auto. Zeker niet op basis van een lening. Wij hebben in dit geval een afspraak met mijn ouders (zij wilden dat ik een nieuwe zou kopen, ik niet omdat me dat te duur wa en ik nog studeerde maar wek een auto nodig had. Icm belastingvoordeel van toen e,d, ben ik uiteindelijk goedkoper uit, maar had zelf die keuze niet gemaakt. Ik heb nu een deel van de auto betaald en betaal de rest aan hen terug wanneer dit mogelijk is.) ik heb een nieuwe auto en ben er super blij mee, maar lenen voor een auto zou ik nooit doen. Het is het gewoon niet waard.

Seltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 16:53

Ik kan niet gaan werken zonder auto, maar krijg geen auto van mijn werk (wel een tankkaart), ik leg 30 000km per jaar af, dan wil je gewoon een degelijke nieuwe auto, met omnium, waarvan je weet dat als er iets mis is, de garage alles direct in orde maakt.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 16:55

Seltje schreef:
Ik kan niet gaan werken zonder auto, maar krijg geen auto van mijn werk (wel een tankkaart), ik leg 30 000km per jaar af, dan wil je gewoon een degelijke nieuwe auto, met omnium, waarvan je weet dat als er iets mis is, de garage alles direct in orde maakt.

Is het geen optie om een lening aan te gaan bij familie en zo die auto meteen af te betalen, kan zo maar een flink bedrag per maand schelen.

Seltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 17:00

Ik zou wel willen bigone, maar zo'n familie heb ik niet, ik moet voor de auto nog tot januari, dus nog eventjes afzien. Wel heb ik de luxe dat de garage voor mij springt als er iets mis is met mijn auto, omdat ik bij hun een afbetaling heb lopen.

LauraSaskia

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 17:12

Ik ga hopelijk deze maand op kamers, dus maar even volgen! :)
Dat wordt in eerste instantie meer besparen dan sparen zelf haha. Sportschoolabonnement en paardrijles al stopgezet ( ;( ), en nu even een overzichtje met mn uitgaven erbij pakken. Hoop dat ik geld overhou om te sparen, als buffer.