Hoe vertel ik mijn dochter van 8 over ongesteldheid

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-14 12:35

Heb ook een dochter van 9 jaar maar heb het haar eigenlijk nooit zo bewust verteld...Heb net even aan haar gevraagd of ze weet wat ongesteldheid is en ze wist prima wat het was...haha... Ik ben er heel open over als ik het zelf moet worden of het ben. Ze ziet me ook met "verbandmateriaal", dus eigenlijk is ze op de hoogte zonder dat ik er echt een gesprek met haar over heb gehad.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-14 12:39

bakkabouter schreef:
Ik denk dat Shadow echt een punt heeft.

Tuurlijk zullen die mensen er zijn, maar sommige kinderen willen het gewoon nog niet weten. Die waaien het weg. Waarom verplicht op leeftijd x gaan dwingen, terwijl 't ook later kan. Voel je kind gewoon aan ipv iets te gaan forceren als het niet wil.

De perfecte reactie vind je overigens ook enkele posts later.
testes76 schreef:
nu hoor ik al af en toe " mam nu weet ik t wel hoor" +:)+
Men gaat wrs vanuit ze alles al weten, terwijl een dergelijke opmerking ook gewoon kan betekenen: Ik wil niet meer weten dat ik nu al weet, dus houd verder je mond er maar over.

testes76

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-14 12:42

ongesteldheid is natuurlijk veel meer dan dat je alleen weet hoe je maandverband moet gebruiken! je wordt vruchtbaar, je lijf verandert en de hormonen slaan op hol! moeilijke periode soms voor jonge meisjes. mijn moeder was ook altijd heel open en heb dat als fijn ervaren ( op dat moment niet altijd natuurlijk, ook soms gênant als je puber bent), maar wist toen dat ik met al mijn vragen en onzekerheden bij mijn moeder terecht kon. hopelijk breng ik dat over op mijn kinderen. succes aan alle moeders van jonge meiden op bokt hihihi! leuk onderwerp trouwens +:)+

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-14 12:58

testes76 schreef:
ongesteldheid is natuurlijk veel meer dan dat je alleen weet hoe je maandverband moet gebruiken! je wordt vruchtbaar, je lijf verandert en de hormonen slaan op hol! moeilijke periode soms voor jonge meisjes. mijn moeder was ook altijd heel open en heb dat als fijn ervaren ( op dat moment niet altijd natuurlijk, ook soms gênant als je puber bent), maar wist toen dat ik met al mijn vragen en onzekerheden bij mijn moeder terecht kon. hopelijk breng ik dat over op mijn kinderen. succes aan alle moeders van jonge meiden op bokt hihihi! leuk onderwerp trouwens +:)+

Als je ongesteld BENT is het vroeg genoeg om daarover te beginnen (vruchtbaarheid). Je weet nl niet op welke leeftijd ze dat gaan worden, hoewel de leeftijd van wanneer de moeder het werd vaak een redelijke indicatie is.
Daarvoor kun je het best heel simpel houden.
Maar ik ben ook heel erg voor duidelijk zijn dat geen vraag te gek is en gewoon vragen beantwoorden.

Het is trouwens apart dat er in sommige gezinnen veel meer aandacht gaat naar meiden dan aan aan jongens die plots te maken gaan krijgen met veel en onvrijwillige erecties en ook vruchtbaar worden....

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-14 13:14

Ik was paspas 16 ideaal, mijn ouders hadde boeken liggen al vrij jong zeiden ze daar staan boeken die jullie kunnen lezen over sexuele voorlichting ect

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-14 13:37

Lusitana schreef:
Het is trouwens apart dat er in sommige gezinnen veel meer aandacht gaat naar meiden dan aan aan jongens die plots te maken gaan krijgen met veel en onvrijwillige erecties en ook vruchtbaar worden....

Daarom vond ik mijn kinderboeken zo fijn, die gingen over veranderingen van jongens en meiden en dus ook voorbeide partijen geschikt. En ik mag hopen dat de vaders ook wel bezig met het informeren van zijn zoons?

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-14 14:08

Meestal komt info, en zeer gebrekkig en soms zelfs foutief van vriendjes. Als er van huis uit iets komt, is het toch vaak de moeder die bang is dat er een meisje zwanger raakt door zoonlief.

testes76

Re: Hoe vertel ik mijn dochter van 8 over ongesteldheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-14 14:22

Ja inderdaad handig van zo'n boek, staat over jongens ook alles in! Ik merk in ons gezin dat papa t lastig vindt om over dat soort dingen te praten....en mijn dochter praat er liever met mij over. Dus ik heb met m'n zoons ook alles uitgebreid besproken ( als er vragen kwamen), maar merk dat ze er liever met hun vader over praten. Wat ik erg begrijpelijk vindt hihi! Leuke leeftijd trouwens de pre- pubertijd!

Cassagrande

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-14 14:24

Ik hoor veel goede tips moet ik zeggen.

Bij sommige verhalen van jullie moet ik eigenlijk wel een beetje lachen. Gewoon omdat ze zo grappig verteld zijn. Maar inderdaad, ik wil niet dat ze zich een ongeluk zou schrikken omdat ze het niet weet. Beter te vroeg dan te laat denk ik dan maar. En ik ga er geen feestje voor geven als het zover zou zijn. Hahahaha germ ze zou zich kapot schamen volgens mij :-D

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-14 14:29

Ik even die hele les overgeslagen :j ongesteld worden, hoe kinderen gemaakt worden; ik wou het niet weten en rende elke keer gillend weg :+
Mam maar dapper een boekje neergelegd op mijn kamer, die ik weer op hun kamer terug legde :')

Had 1 groot nadeel dat ik mij zo opstelde; toen ik ongesteld werd schaamde ik mij dood en heb de eerste keren geleefd op van die proefverpakkingen. Ik durfde het zelf niet eens te kopen of te vragen (mijn vader deed boodschappen). Was heel naar :n die ongelukjes zorgden er wel voor dat ik het wel moest zeggen.

Hoe ze het anders hadden kunnen doen? Niet. Lag echt aan mijzelf, ik was heel preuts en terughoudend.

Helaas was er toen ook nog geen internet dus dat had het wel makkelijker gemaakt.
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 09-10-14 14:31, in het totaal 1 keer bewerkt

testes76

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-14 14:30

Ja hihi! Ik zat ook aan een feestje te denken voor mijn dochter (als t zover is). Nou zit ze vast niet op te wachten vrees ik :oo

mala26

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-14 16:16

testes76 schreef:
Ja hihi! Ik zat ook aan een feestje te denken voor mijn dochter (als t zover is). Nou zit ze vast niet op te wachten vrees ik :oo

Mag ik protest aan tekenen namens je dochter?
Ik vond het al verschikkelijk dat mijn moeder gebak kocht en mijn zusje maar vragen mama waarom hebben we taart. Oh en ze belde ook mijn oma en vertelde het tegen de buurvrouw, en bedankt _-:(
Dus een feestje, neeee.....
:D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-14 16:20

Sammie schreef:
safina schreef:
Je dochter is nu 9, dus de kans dat het eerdaags een keer gebeurt is reëel.

Kans is zeker aanwezig, maar dat het eerdaags reeel gaat gebeuren niet.. Tenzij je circa 3 jaar eerdaags vindt :D

.

Ik zal wat concreter maken wat ik reëel noem. 1% van de Nederlandse meisjes begint met menstrueren voor het tiende levensjaar. Met 13.5 jaar menstrueert de helft van de Nederlandse meisjes. (http://www.plosone.org/article/info%3Ad ... 60056-t004)

Of je een kans van 1% reëel of hypothetisch vindt kan je bediscussiëren. Ik weet in ieder geval wel dat als ik te horen krijg dat de kans 1% is dat het gebouw waar ik nu in zit instort, ik nu heel snel naar buiten ga. En als de kans dat ik de hoofdprijs van de Staatsloterij win 1 % is, ga ik morgen een lot kopen (en misschien nog wel veel meer loten). :j

De vraag is wat een geschikt moment is om je dochter in te lichten. Hoe weet je zeker dat je er op tijd bij bent?
Als 1% van de meisjes van haar leeftijd menstrueert? Als 5% menstrueert? 25%?
Hoeveel risico wil je lopen dat je te laat bent? En waarom zou je het eigenlijk voor je uit schuiven?

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-14 16:28

Wat voor risico loop je in hemelsnaam als je te laat bent? Ik heb nog nooit gehoord van een meisje die opgenomen moest worden in een psychiatrische instelling omdat ze opeens bloed in d’r onderbroek vond. Op de overige opmerking heb ik al antwoord gegeven.. Sterker nog volgens mij gaat juist het hele topic erover. Bovendien kun je je afvragen wat is te laat. Iemand die het verhaaltje op d’r 12de hoort en past ongesteld wordt als ze 15 is ben je niet eens te laat (met 13,5 menstrueert de helft of iets minders van de meisjes dus niet.. ). Nogmaals, en ik blijf het echt niet herhalen.. Kijk naar je kind en oordeel zelf of dan pas. Niet elk kind wil het weten als ze 9 zijn. Duw het dan ook niet bewust door hun strot heen.

Als ik te horen kreeg dat ik 99 procent kans liep om géén geldprijs te krijgen zou ik dat lot lekker laten liggen.. Overigens als je je leven baseert op die 1 procent dan heb je een zwaar en moeilijk leven vrees ik. Al die reclames en onderzoeken over de 1 op 10 mensen krijgt dit en deze ziekte.. Brr.. Als je al gebouwen mijdt omdat er 1 procent kans is dat het instort. Sterkte!

Margrietje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-14 16:30

Ik vind de reacties met: Is 9jaar niet veel te vroeg zo achterhaald! Je kunt er niet vroeg genoeg bij zijn. En ik denk dat 9 een hele mooie leeftijd is. Ik zou even googlen of een boek bij de bieb halen. Deze bijv. op haar kussen van haar bed leggen of op de keukentafel tijdens het thee drinken zodat ze zelf eerst eens kan kijken. Vraag haar dan of ze het boek gezien heeft en ga dan het gesprek aan. Zo geef je haar de kans om eerst zelf even te kijken. Ik zou er trouwens niet te veel tijd tussen laten zitten zodat ze niet "verzuipt" in de informatie. Zorg ook dat er vanaf dat moment een pakje maandverband voor haar klaar ligt.
Succes ermee!!
En super tof dat je als moeder zijnde je kop niet in het zand steekt!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-14 16:35

Het verbaast me trouwens dat er blijkbaar een "moment" gevonden moet worden om "de boodschap" te vertellen. Ik kan me helemaal niet herinneren dat ik ooit "het gesprek" gevoerd heb met mijn moeder. En toch ik wist al jaren voordat ik ongesteld werd wat het was en wat het betekende. Waarschijnlijk heeft m'n moeder het veel eerder al eens uitgelegd, toen ik een keer vroeg waar dat maandverband voor was ofzo. En heb ik door de jaren heen gewoon gevraagd wat ik wilde weten. Mijn moeder deed er ook niet geheimzinnig over als ze ongesteld was. En mijn vader ook niet trouwens, want die wilde haar er wel eens mee pesten als ze er sjacherijnig door was. :D
Voor mij had het onderwerp dezelfde lading als naar de kapper moeten en je teennagels knippen zeg maar. Hoort bij het leven. Al vond ik het natuurlijk wel bijzonder toen ik de eerste keer ook ongesteld werd.

Ik vraag me dus eigenlijk af: wordt het onderwerp in sommige gezinnen voor die tijd doodgezwegen ofzo? :?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-14 16:36

Hoe vroeg of laat je ongesteld wordt is (volgens mij) ook terug te traceren naar wat je dieet is. Ik weet dat meisjes in Afrika veel eerder ongesteld worden omdat ze veel meer vlees eten dan wij hier. Als ik het me goed kan herinneren hoor! Ik denk dat 9 jaar zeker niet voorbarig is, je weet maar nooit.

Madje1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-14 16:36

mala26 schreef:
testes76 schreef:

Mag ik protest aan tekenen namens je dochter?
Ik vond het al verschikkelijk dat mijn moeder gebak kocht en mijn zusje maar vragen mama waarom hebben we taart. Oh en ze belde ook mijn oma en vertelde het tegen de buurvrouw, en bedankt _-:(
Dus een feestje, neeee.....
:D

Mijn ouders zeiden het tegen iedereen op feestjes. Voelde me dan echt de grond in zakken En hun maar trots vertellen dat ik nu eindelijk een echte vrouw aan het worden was.
Ik werd trouwens voor het eerst ongesteld terwijl ik bij een oppas was. Had een rokje aan en had geen idee wat me overkwam. Was toen ook doorgelekt als ik het goed had. Heb er zelf toen maar wc papier over gedaan en mijn jas over mijn rok gebonden en toen ik thuis was maar aan mijn moeder gevraagd wat er aan de hand was.
Bij mij was dat gesprek toch wel handiger geweest als ik het eerder had gehad.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-14 16:37

Mijn vader heeft 3 dochters, en die was er ook ongemakkelijk bij maar nu is dat wel weg! :D Het went.
Is toch een generatie/cultuur verschil.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-14 16:40

Je kunt best vroeg vertellen over bloeden, maar het hoeft niet te maken te hebben met het afstoten van eitjes etc. Ze kunnen het gewoon als feit krijgen dat het ooit gaat gebeuren en dat er maandverband en tampons voor bestaan, maar hoe of wat kun je aan vragen van hun kant over laten (hun gerichte interesse).

Overigens heb ik eerder verteld dat de moeder meestal wel een aardige indicatie is, als die laat was, is het kind het meestal ook en als die vroeg was is het kind het meestal ook.
Over- of ondergewicht schijnt trouwens ook van invloed te zijn. (Dik-vroeg ongesteld, mager-later ongesteld.)
Dat is meer houvast voor individuele moeders dan op procenten afgaan.

Sammie

Het is deels erfelijk en het heeft idd ook deels te maken met je voeding. DWZ krijg je lichaam alles wat het nodig heeft dan zet het eerder in. Daarom is in de afgelopen decennia de gemiddelde ‘eerste’ leeftijd ook verlaagd. Ontbreekt het aan voedsel of de juiste bouwstoffen zal het ook later komen. Niet voor niks dat anorexia patiënten het bij ernstige ondervoeding niet meer worden. En te dik schijnt trouwens ook niet goed te zijn.. Als je zelf 11 of 12 was is de kans dus groot dat je dochters het ook op die leeftijd hebben. Of iig rond die leeftijd.

Maar goed. heb ik ook al eerder verteld hier. En anderen inmiddels ook.
Laatst bijgewerkt door Sammie op 09-10-14 16:41, in het totaal 2 keer bewerkt

Anoniem

Mijn vader is degene die mij voorlichting heeft gegeven over alles voor zover ik weet :P

Wbt feestjes... Mijn moeder heeft het niet aan de grote klok gehangen, maar ik ben er ook vrij open over geweest tegen iedereen. Heb wel een paar repen chocola kado gekregen en dat vond ik heel erg lief want ik had er zo veel behoefte aan :D Mijn vader heeft me mee uit eten genomen, was even zeer ongemakkelijk om te toasten op mijn vrouwelijkheid maar vond het wel een heel lief gebaar. Kan me voorstellen dat je als ouder ook niet altijd helemaal weet hoe je een houding aan moet nemen tov dat soort dingen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-14 16:42

Sammie schreef:
Het is deels erfelijk en het heeft idd ook deels te maken met je voeding. DWZ krijg je lichaam alles wat het nodig heeft dan zet het eerder in. Daarom is in de afgelopen decennia de gemiddelde ‘eerste’ leeftijd ook verlaagd. Ontbreekt het aan voedsel of de juiste bouwstoffen zal het ook later komen. Niet voor niks dat anorexia patiënten het bij ernstige ondervoeding niet meer worden. En te dik schijnt trouwens ook niet goed te zijn.. Als je zelf 11 of 12 was is de kans dus groot dat je dochters het ook op die leeftijd hebben. Of iig rond die leeftijd.

Klopt, mensen die te dun of te dik zijn menstrueren inderdaad niet en zijn daardoor ook niet vruchtbaar. Maar dat heeft er geloof ik mee te maken dat het lichaam in een soort beschermingsmodus gaat. Vooral bij mensen met anorexia (maar ook zeker bij mensen die ernstig overgewicht zijn) voelt het lichaam aan dat het niet in staat is om een kind te dragen, en daardoor menstrueer je ook niet tot je lichaam wel weer in staat is om dat aan te kunnen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-14 16:45

Sammie schreef:
Wat voor risico loop je in hemelsnaam als je te laat bent? Ik heb nog nooit gehoord van een meisje die opgenomen moest worden in een psychiatrische instelling omdat ze opeens bloed in d’r onderbroek vond. Op de overige opmerking heb ik al antwoord gegeven.. Sterker nog volgens mij gaat juist het hele topic erover. Bovendien kun je je afvragen wat is te laat. Iemand die het verhaaltje op d’r 12de hoort en past ongesteld wordt als ze 15 is ben je niet eens te laat (met 13,5 menstrueert de helft of iets minders van de meisjes dus niet.. ). Nogmaals, en ik blijf het echt niet herhalen.. Kijk naar je kind en oordeel zelf of dan pas. Niet elk kind wil het weten als ze 9 zijn. Duw het dan ook niet bewust door hun strot heen.

Ik denk dat er een verschil is tussen een onderwerp ter sprake brengen en iets bij een kind door de strot heen duwen. Als kinderen niet over zoiets willen praten, lijkt me eerder een kwestie van hoe spastisch en ingewikkeld hun ouders met zoiets doodgewoons omgaan, dan dat ze er geen interesse in hebben. Kinderen voelen die lading heel erg goed aan.
En feitelijk hoeft dat helemaal niet zo ingewikkeld te zijn. Zie verder mijn post hierboven.

En ja, ik ken wel verhalen van kinderen die er weinig tot niets over wisten en verschrikkelijk geschrokken zijn. Helaas wel. Ik kan me erg goed voorstellen dat ouders hun kinderen die ervaring willen besparen.

Arrabel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-14 16:48

Door omstandigheden ben ik al rond mijn 4de of 5de jaar seksueel voorgelicht, seks, dat vrouwen vochtig worden, dat mannen een erectie krijgen omdat er zwellichamen in hun penis hebben, hoe de vrouw en man vrijen hoe er dan een baby ontstaat en ook over de menstruatie.
Dit is natuurlijk hartstikke vroeg maar heb ik er wat aan overgehouden... nee. :n

Edit: typ fout